Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.01.12, 11:18   #1 (linkki)

Käyttäjän ähhää avatari

Rekisteröitynyt: 04/2007
*Väreistä*

Punainen
Punaiseen on liitetty monenlaisia asioita. Punainen nähdään usein elämän värinä, onhan verikin punaista. Se saattaa nostaa pulssia ja lisätä verenpainetta. Punainen kertoo myös lämmöstä ja rakkaudesta, ilmentää elämäniloa ja antaa energiaa. Liikennemerkeissä se liittyy kieltoihin, politiikassa vasemmistoon, kommunismiin ja vallankumoukseen. Punainen on ”äänekäs” väri ja siihen liitetään myös aggressio ja voima, jotka useimmiten käsitetään maskuliinisen energian ilmentymiksi. Punaisesta pitävien ihmisten sanotaan olevan voimakastahtoisia ja he kaipaavat tekemistä ja saavutuksia. Punainen on sinistä ”aktiivisempi” väri, ja siksi onkin erikoista, että meidän kulttuurissamme pojat perinteisesti puetaan siniseen ja tytöt punaiseen. Kaikissa kulttuureissa asia ei ole näin.
Vaaleanpunaisen on havaittu vähentävän ruokahalua. Vaaleanpunaista pidetään nykyään hyvin naisellisena värinä, mutta aina näin ei suinkaan ole ollut. 1900-luvun alkupuolelle asti katsottiin, että tytöille sopii paremmin sininen, koska se on herkempi ja pehmeämpi väri kuin vaaleanpunainen, jota pidettiin vahvempana ja siksi paremmin pojille sopivana värinä.
Kristillisessä symboliikassa punainen on tulen, veren ja uskon todistamisen väri. Toisaalta se on liitetty myös syntiin ja houkutuksiin; Johanneksen ilmestyksessäkin esiintyy tulipunainen lohikäärme, ja Paholainen kuvataan usein punaisena. Punaisen musiikin alkuvoima pistää jalat liikkeelle. Punaista musiikkia on rock, punk, hard rock, reggae, rap ja funk.

Lähde: Fujimoto

Mietin et voisiko olla että sen takia naiset käyttäytyy nykysin agressiivisemmin ja mies mäisemmin, kun tätä punaista pidetään täällä naismaisena?
  Vastaa viestiin

04.01.12, 11:39   #2 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: koti on siellä missä sydänkin
Kyllä vain, punaista sanotaan liikkuvaksi väriksi. Jos perus siniselle esim. pahville laitetaan punainen kiekurakuvio tai toisin päin ja pahvia keinutellaan pienin liikkein ja liike pysäytetään näyttää siltä kuin punainen kiekura jatkaisi liikettään. Sillä ilmiöllä on mielestäni tekemistä jälkiauraksi sanotun ilmiön kanssa.

Punainen on mielenkiintoinen väri, sillä siinä on olemassa myös vastavoimansa. Olemme juuri ohittamassa vuoden pimeintä aikaa, mikä luontaisesti vaatii sitä tuttua joulunpunaista, kunnes sisäinen vaade etsii oranssia.

Mielenkiintoinen väri on myös iäkkäiden daamien mieltymys sammutettuun roosaan, roosaan, jossa on ripaus mustaa mukana. Viestikö se ikävästä, kaihosta vaiko kylläisyydestä elämään ja valmistautumista lähtöselvitykseen, näitä mietin.

En osaa yhdistää suoraan punaista väriä tytöissä lisääntyneeseen agressioon, vaikka mahdollista sekin on. Psykologituttuni sanoo punaisen olevan kuitenkin tärkeä väri, jos värejä käytetään asiakkaan persoonan profiloinnissa. Minulle punainen värinä edustaa voimaa ja sininen järjestystä.
  Vastaa viestiin
04.01.12, 13:05   #3 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Henkimaailmassa värit ovat tämmöiset:
Punainen: Varoitus, varoitus vaikkapa vaarasta, ongelmista.
Sininen: Lievä riitasointu, pientä känkkäränkkää ilmassa.
Violetti: Paha riitasointu, luvassa kovaa rähinää ja paljon tappelua.
Vihreä: Rakkauden ja hyvän olon väri
Musta: Yleensä liitetty pahaan; kuolemaan tai vihaan. Näin ei välttämättä ole.
Mustia henkiä ei kannata aina pelätä.

Omassa maailmassani: asuntoni hallitseva väri on tumma sininen. Vaatteissa, meikeissä ja tyylissä: musta jonka mausteina neonväriset violetti ja sininen.
Punaista voi bongata lakanoista tai shampoopulloista.
Muita värejä, ruskeaa ei koskaan, keltaista ei koskaan. Oranssia voi olla kynttilöissä ja astianpesuaineessa...
  Vastaa viestiin
04.01.12, 22:11   #4 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varjotar Näytä viesti
Henkimaailmassa värit ovat tämmöiset:
Punainen: Varoitus, varoitus vaikkapa vaarasta, ongelmista.
Sininen: Lievä riitasointu, pientä känkkäränkkää ilmassa.
Violetti: Paha riitasointu, luvassa kovaa rähinää ja paljon tappelua.
Vihreä: Rakkauden ja hyvän olon väri
Musta: Yleensä liitetty pahaan; kuolemaan tai vihaan. Näin ei välttämättä ole.
Mustia henkiä ei kannata aina pelätä.

Omassa maailmassani: asuntoni hallitseva väri on tumma sininen. Vaatteissa, meikeissä ja tyylissä: musta jonka mausteina neonväriset violetti ja sininen.
Punaista voi bongata lakanoista tai shampoopulloista.
Muita värejä, ruskeaa ei koskaan, keltaista ei koskaan. Oranssia voi olla kynttilöissä ja astianpesuaineessa...
Hei Varjotar, oletko ollut jo pitemään kiinnostunut värien vaikutuksesta henkisyyten.
  Vastaa viestiin
04.01.12, 23:19   #5 (linkki)
Killing Whispers

No en suoranaisesti.
Riippuu mihin tämä henkisyys liittyy, kun se monella tapaa ymmärretään.

Sillä värillä menen, mikä milloinkin hyvältä tuntuu ja tuonpuoleiset käyttävät omiaan kuten hyvänä pitävät. Ei ole meidän siihen puuttuminen.
  Vastaa viestiin
05.01.12, 19:33   #6 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Sellainen on värisi sinulle vaikuttava kuin sinä olet Voimallasi niitä kohtaan. Eli olet värisi kanssa sinut juuri niin kuin luot niiden myötävaikutuksella ympäröivää maailmaa; näkyvää että ei-näkyvää. Sielusi on värisi taidokkain sekoittaja mitä tulee niiden sävyihin.

Valmiit listat(mitä niin monet oppaat kirjoittavat) värien vaikutuksista ovat vain värejä; omat sävyjen sekoitukset ovat jo sitten jokaisen kohdalla taideteoksia. :)
  Vastaa viestiin
22.01.12, 11:26   #7 (linkki)

Käyttäjän love_fortune avatari

Rekisteröitynyt: 10/2010
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Värit on ihania!!!
Mulla on tällä hetkellä vihreä kausi ollut jo jonkin aikaa...
Yhdistän sen muuttumisprosesseihin ja se antaa voimaa.
Kotonani on kyllä punainen aika voimakkaana ja tummahkot värit... tykkää!
Mutta turkoosi on lemppariväri - aina ollut.

Värit on aivan mahtava juttu!!! Nyt melkein tekisi mieli pensseli vetäistä käteen ja tehdä oikein vahva syvä väriteos, jos taidot riittäis :D .. mutta olisi varmasti hyvää terapiaa monellekkin!

Väriterapia -> mielenkiintoinen aihe.
  Vastaa viestiin
16.03.12, 23:01   #8 (linkki)
Killing Whispers

Pitkään oon jo odotellutkin, milloin tulee taas mustan aika. Nytpä se tuli :)
Värit saa jäädä kaappiin, mustaa sen olla pitää <3
  Vastaa viestiin
17.03.12, 20:18   #9 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Värit tulevat ja menevät, Mielen Voima on ja pysyy joka hymähtää milloin millekin suositulle. :))
  Vastaa viestiin
24.03.12, 16:31   #10 (linkki)
Killing Whispers

Oranssi on elämän ja voiman/ energian väri. Se tuo puhtia, voimaa ja vauhtia.

Vastaa viestiin
24.03.12, 21:11   #11 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Onkos se niin että ihminen tuntee mieltymystä väriin, jota hän tarvitsee ja jonka energiaa puuttuu?

Minua kun eniten puhuttelee sinisen sävyt, turkoosi, sinivihreä, joskus nuorena violetti...

Vai onko se sittenkin niin että se mieluinen väri heijastaa omaa sisäistä laatua ja energiaa?

Minulla on ollut aina kurkun alueella kireyttä ja tuntuu että puhekin on joskus kireää. Minulla on ollut hyvin voimakkaita turkoosinkaipuita ja sen lisäksi oranssin nälkää. Ei tosin vaatteissa ole niinkään tullut käytettyä mutta muuten.
  Vastaa viestiin
24.03.12, 21:22   #12 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Mun lempiväri on aina ollut sininen. Oranssi on taas väri josta en tykkää. Pinkistäkään en niin hirveesti tykkää. Punasesta en tykänny lukioikään asti mutta sen jälkeen oon alkanu tykkäämään, etenki viininpunasesta. Ratsastustakinpunanen taas ei iske. Heh, vaikka hevostyttö oonkin. ;D Mutta miehillähän kisoissa oli ainaki ennen se punanen takki ja naisilla musta, (suomalaisilla) nykysin ei vissiin oo enää niin tärkeetä kumman värinen.
25.03.12, 14:23   #13 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Mun lempiväri on aina ollut sininen. Oranssi on taas väri josta en tykkää. Pinkistäkään en niin hirveesti tykkää. Punasesta en tykänny lukioikään asti mutta sen jälkeen oon alkanu tykkäämään, etenki viininpunasesta. Ratsastustakinpunanen taas ei iske. Heh, vaikka hevostyttö oonkin. ;D Mutta miehillähän kisoissa oli ainaki ennen se punanen takki ja naisilla musta, (suomalaisilla) nykysin ei vissiin oo enää niin tärkeetä kumman värinen.
Mielenkintoinen yhdistelmä tuo mieltymys siniseen ja oranssi-inho. Oletko ajatellut mistä tunteet tulevat noihin väreihin. Oranssihan on sinisen vastaväri.

Minä pidän paljon oranssista, siniseen minulla on varovainen suhde ja mieluimmin niin että sinistä on kevennetty ripauksella vihreää.
  Vastaa viestiin
26.03.12, 00:27   #14 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Inke Näytä viesti
Mielenkintoinen yhdistelmä tuo mieltymys siniseen ja oranssi-inho. Oletko ajatellut mistä tunteet tulevat noihin väreihin. Oranssihan on sinisen vastaväri.

En, sinisestä melkein kaikista sävyistä tykkään, en ehkä niin turkoosista. En mä oranssiakaan inhoa, mutta ei oikeen tunnu mun väriltä, niinkuin ei myöskään mitkään semmoset, miten nyt sanoisin, esmes turkoosi sinisestä ja vastaava väsisävy vihreestä jos nyt joku ymmärtää, niin ei ole mun värejä.

Havunvihreä taas on.
26.03.12, 07:46   #15 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Minun naamaani ei kyllä sovi mikään keltainen tai oranssi, vaikka kuinka energiat olis tarpeen:)

Mutta joskus innostun huovuttamaan. Huopaa saa tilattua monissa väreissä. Käsin huovuttaminen tuntuu mukavalta, villa on niin lämmin, rauhoittava olemukseltaan. Käsin huovuttaminen, villan työstäminen on minusta hyvin terapeuttista. (Nyt kun vielä on keksitty tuo neulahuovutus, niin voi korjata pikku virheitä ja huolitella tarkkoja kohtia:)

Huovuttaessa voin työstää niitä värejä, joita ei oikein osaa pukea päälleen. Huopatöissä loistavat niin turkoosit kuin oranssitkin ja minusta tuntuu että kun niitä käsin työstää niin värien vaikutus ja voima tulee osaksi omaa energiaa monta kautta ja niiden olemusta tulee pohdittua melkein meditatiivisesti. Työskentely voi olla myös hyvin intuitiivista ja puhdistavaa!
  Vastaa viestiin
26.03.12, 19:53   #16 (linkki)

Niin se keltanenkaan ei keen oo mua...Vaatteissa siis. Kyllä jossain huovassa voi olla vaikka mitä värejä...
28.03.12, 14:00   #17 (linkki)
Se aito ja alkuperäinen

Käyttäjän original alte avatari

Sijainti: seittemän kurvin suoran päässä
Lainaus:
.

Niin..4 aiempaa autoani on ollet tulipunaisia!
Nyt valitsin tummanvihreän ...mikä minulla on?
  Vastaa viestiin
29.03.12, 10:49   #18 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja original alte Näytä viesti
Niin..4 aiempaa autoani on ollet tulipunaisia!
Nyt valitsin tummanvihreän ...mikä minulla on?
Tuskin tosimielellä kysyt, mutta tosikkona vastaan. Vihreä on punaisen vastaväri ja energioiltaan myös vastakkainen. Punainen on voimaa antava, johon yleensä on sydäntalvella tarvetta, ei siis olekkaan ihme kun jouluun liitetään punainen väri. Vihreä riippuen sävystään edustaa kasvun väriä. Jos punainen on ollut aikaisemmin tärkeäna pointtina autoa hankittäessä, niin voisi miettiä mitä uudistusta haluaa elämääänsä kun valina on juuri entisen värimieltymyksen vastaväri.

Pidän kuitenkin todennäköisenä että oikeasti auton valintakriteerisi voisi olla jokin muu autoon liittyvä ominaisuus kuin väri.
  Vastaa viestiin
31.03.12, 08:52   #19 (linkki)
etsijä

Käyttäjän Inke avatari

Jäin mietiskelemään minkä värisen auton hankkisin, jos tulisi tarvetta sellaisen hankintaan. Ehkä metallinhohto keltainen, vaikka muuten ei kelainen olekkaan vahvasti edustettuna minun suosikkiväreissäni.

Pitempään on eräs punaisen sävy viipynyt suosikeissani, täyteläinen ja aavistus vadelman sävyyn vivahtavana. Vaatekaapistani löytyy nykyisin enemmän vahvoja värejä kuin koskaan. Olen suurimman osan elämääni ollut hillittyjen värien ihminen, muutaman vuoden ajan on ollut hakua väri-ilotteluihin pukeutumisessa.

Löysinkin viimeisen reissuni aikana Etelä-Suomeen liikkeen, jossa asiakaspalvelija hetken juteltuaan kantoi eteeni asuja, jotka sopisivat minun väreihini. Ihana palvelu koukutti minut ja luulenpa ohittavani paikalliset vaatetusliikkeet vastaisuudessa.
  Vastaa viestiin
31.03.12, 19:43   #20 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Lainaus:
Jäin mietiskelemään minkä värisen auton hankkisin, jos tulisi tarvetta sellaisen hankintaan. Ehkä metallinhohto keltainen, vaikka muuten ei kelainen olekkaan vahvasti edustettuna minun suosikkiväreissäni.

Pitempään on eräs punaisen sävy viipynyt suosikeissani, täyteläinen ja aavistus vadelman sävyyn vivahtavana. Vaatekaapistani löytyy nykyisin enemmän vahvoja värejä kuin koskaan. Olen suurimman osan elämääni ollut hillittyjen värien ihminen, muutaman vuoden ajan on ollut hakua väri-ilotteluihin pukeutumisessa.

Löysinkin viimeisen reissuni aikana Etelä-Suomeen liikkeen, jossa asiakaspalvelija hetken juteltuaan kantoi eteeni asuja, jotka sopisivat minun väreihini. Ihana palvelu koukutti minut ja luulenpa ohittavani paikalliset vaatetusliikkeet vastaisuudessa.
Minulla on musta auto ja löytyy niitä värejä mustan lukuisasti perheeni kodistakin muiden monien värien lisäksi. Voimani väri selkeästi. :) Kieltämättä sopii harmoniaani.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku