Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.01.12, 21:08   #1 (linkki)

Käyttäjän Kissantassu* avatari

Rekisteröitynyt: 04/2010
Palstamörkö

MOTTO: kirjoitus jonka kirjoitin Wanhojen ketjussa:
"minusta tuo (palstamörkö) on niin ihana nimitys että tulee mieleen jotain suloista jota voisin ollakin :) Yksin täällä kulkisin mörköilemässä niitä sun näitä :)"

eikä kukaan tulisi pelästyttämään minua vain siksi että olen olemassa, heh.

kuva täältä: http://www.magdalenahai.com/wp-content/uploads/2011/11/pikkunoitaN-morko2-pieni.jpg?5d2555
  Vastaa viestiin

15.01.12, 21:42   #2 (linkki)

Käyttäjän joanna* avatari

Rekisteröitynyt: 01/2009
Böööö ;)

mie muuten nukun mörön vieressä, kun laps anto miulle unikaveriks sen Muumeista tutun mörkö pehmolelun. voishan asiat paremminkin olla, mutta jospa en valittais kuitenkaan turhista :)

t. yksi niistä uskollisista "palstamöröistä"
  Vastaa viestiin
15.01.12, 22:43   #3 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Kuvan mörkö on vallan hellyttävä, miksi sille huudetaan?
Silti olen sitä mieltä, että möröt eivät ole hyvä juttu, ainakaan ne semmoiset pahat...
  Vastaa viestiin
15.01.12, 22:49   #4 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna* Näytä viesti
Böööö ;)

mie muuten nukun mörön vieressä, kun laps anto miulle unikaveriks sen Muumeista tutun mörkö pehmolelun. voishan asiat paremminkin olla, mutta jospa en valittais kuitenkaan turhista :)

t. yksi niistä uskollisista "palstamöröistä"
KRÄÄK, hui apua :D
Ai joannako se siinä :)))))))))))

Miten asiat muka voisivat olla paremmin jos on saanut mörön viereensä kysyn vaan ;) Mahtaa mörkö olla onnellinen :)

http://3.bp.blogspot.com/_xMg1jxBAoZ...811%252529.jpg

Nyt täytyy mennä petiin että huomenna jaksaa

Hyvää yötä!
.
  Vastaa viestiin
15.01.12, 22:53   #5 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varjotar Näytä viesti
Kuvan mörkö on vallan hellyttävä, miksi sille huudetaan?
Silti olen sitä mieltä, että möröt eivät ole hyvä juttu, ainakaan ne semmoiset pahat...
Eikö olekin hellyttävä :) Luulin ensin että tuo poika huutaa pelosta täyttä kurkkua mutta siinähän onkin pääkallon kuva elikä sille mörölle todellakin huudetaan, huh.

No, nyt se on tyytyväisenä joannan vieressä oman unilelunsa kanssa :)

Oikeassa olet etteivät ne onnettomat joissa pahuus on oikesti tiivistynyt, ole mikään hyvä juttu. Ei muille eikä sille pahalle mörölle.
  Vastaa viestiin
16.01.12, 00:03   #6 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Sellasia kuvakirjojakin on joissa ensin selostetaan miten lapsi pelkää mörköä ja sitten selostetaan miten mörkö pelkää lasta...Kumpiki pelkää toisiaan, yleensä lopputulos on jotta niistä tulee kaverit.

Mä vaan ihmettelen mitä se mörkö tekee sielä sängyn alla jos se pelkää sitä lasta? Lapsen on pakko olla sängys mutta ei kai sen mörön sielä sängyn alla?
En ny muista miten kyseiset kuvakirjat selittää sen.
16.01.12, 08:31   #7 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Jättäkää Mörölle edes lyhty

Mörkö, se tuntematon toiseus, vieras, outo, joka saa kaikki katoamaan ympäriltään. Jäädyttää niin maan altaan, kuin keskustelunkin palstalla. Mutta joka siitä huolimatta, kerran toisensa jälkeen, uudestaan ja uudestaan, lähestyy valoa, keskustelupiiriä, yhteen kokoontuneita ihmisiä. Vaikka aina sen lähestyessä valo himmenee, ja toiset kaikkoavat pelästyneinä.

Muumipappa ja meri -kirjassa Muumipeikko lähtee meren rantaan koska haluaa nähdä merihevosia. Rannalle ilmaantuu kuitenkin myös Mörkö. Mörkö tuijottaa ihastuneena lyhdyn valoa. Muumipeikko käy joka yö rannalla merihevosten vuoksi, mutta myös Mörön vuoksi, joka vähitellen alkaa tanssimaan lyhdyn valossa... Muumipeikko alkaa tuntemaan myötätuntoa yksinäistä Mörköä kohtaan.

Kun myrskylyhdyn polttoöljy loppuu, Muumipeikko joutuu menemään rannalle ja kohtaamaan Mörön ilman myrskylyhdyn tuomaa valoa. Hämmästyksekseen hän huomaa Mörön kuitenkin tanssivan ja ilahtuvan vain hänen näkemisestään...
  Vastaa viestiin
16.01.12, 08:42   #8 (linkki)

Olkoon aamu lempeä pikkulinnuille ja muille ulkona eläville.

http://i46.tinypic.com/2drn86.jpg

meillä on asteita -12. Kuulin tänään mustarastaan äänen kun "rääkäisi" että lihaa tänne ja heti. Siemeniä oli mutta varmaan tarvitsi yön jälkeen tuhdimpaa. Ainakin kun tiesi että sitä on...ääni ei ollut huilumainen mutta ei ihan oikea rääk:kään- Rääkäisy tuli mieleen kun siinä ei ollut säveltä vaan suoraa huutoa. Se oli mustarastaan rääkäisy :) Onneksi syötävän pehmeä liha-annos oli valmiina odottamassa. Tämä oli ennen klo 8:aa joten pilkkopimeällä liikkuvat. Tänään oravakin tuli samaan aikaan.

Ajatella, kaksi kuukautta enää niin ollaan jo maaliskuun puolessa välissä :)

kuva täältä http://www.hekor.fi/shop/components/com_virtuemart/shop_image/product/Tarra_Hyv_____Hu_4dc2f71215c4d.jpg
  Vastaa viestiin
16.01.12, 09:02   #9 (linkki)

Kas näin menee yksi mörkö teema: Mörkö kuuluu sängyn alle siksi koska se on sängyn omistajan oma varjo, oma alitajuinen itse ja samalla kaikki tuntematon toisissa :) Se ei voi olla sängyssä kainalossa ennenkuin se on tunnistettu, hyväksytty ja rakastettu.

Ja toinen teema: Ennenkuin lapsi tajuaa että mikä tahansa ei ole mahdollista, hän olettaa että mikä tahansa on mahdollista ihan konkreettisesti, myös mörkö sängyn alla.

Itse muuten muistan kuinka eräs ihminen jonka luona asuin kun olin 3v. yritti pelotella minua möröillä jotka vaanivat minua uunin takana. Sänkyni oli juuri siinä raon kohdalla jossa kakluunin tauskin oli. Vaan enpä uskonut vaan tiesin että sanoo vain koska ei voi sietää minua. Joka ei tosin ollut minun syyni vaan johtui aikuisten välisistä suhteista.

Toisaalta kun pääsin kotiin oman äitini luo ja työskentelin tuota 9kk:n kokemusta toisen luona, niin eikös tullut mörkökin kuvaan siksi aikaa kunnes olin selvittänyt mistä se johtuu, joten itse ja ainakin itseni kohdalla (ja muitakin tiedän) uskon tuohon ensimmäiseen mörköteemaan.

Viimeinen muokkaaja Kissantassu*; 16.01.12 09:15.
  Vastaa viestiin
16.01.12, 09:08   #10 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kissantassu* Näytä viesti
Mörkö kuuluu sängyn alle siksi koska se on sängyn omistajan oma varjo, oma alitajuinen itse ja samalla kaikki tuntematon toisissa :) Se ei voi olla sängyssä kainalossa ennenkuin se on tunnistettu, hyväksytty ja rakastettu.
Tällainen on varmaan minun mörköni...
  Vastaa viestiin
16.01.12, 09:09   #11 (linkki)

Jättäkää Mörölle edes lyhty

Miten kauniis tuo Amurin kertoma tarina muumin Möröstä...juuri noin se on....
(en ole tuota muumitarinaa koskaan lukenutkaan, kiitos tästä...)

kuva: http://images.wikia.com/muumitalo/im...15905fd2a0.jpg
  Vastaa viestiin
16.01.12, 14:08   #12 (linkki)

olitpas mukavia kuvia laittanut Kissantassu* :) ja muutenkin hauska ketju tämä.

sitä vaan eilen vähän huokailin, että joskus on niin yksinäistä olla ilta yksin (mörön kanssa :D ) kotona, jos lapsi ei ole mun luona. joskus kaipaisi seuraa siihen väsyneen haikeahkoon oloon. joskus sitä olen saanutkin joskus en. elämä on.
  Vastaa viestiin
17.01.12, 08:33   #13 (linkki)

Huh kun väsyttää

...taitaa olla parasta hiukan vetää takaisin näistä tavoitteista...
http://www.fyndtorget.se/users_images/106026.jpg

kuva http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...0eylnX60YR6ofg
  Vastaa viestiin
17.01.12, 09:33   #14 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Kohti uutta päivää!
http://2.bp.blogspot.com/-HJpe-yTt-Io/TatwHlSqtfI/AAAAAAAABTo/8ohkNJadrdI/s1600/Canon+145.jpg
  Vastaa viestiin
17.01.12, 10:37   #15 (linkki)

:)

nyt olit Amur löytänyt juuri sellaisen kuvan, millainen mörkö meillä asuu :)

ei se taida paha mörkö olla, kun vahtii tuota ruukkua, jossa vihreyttä kasvaa
  Vastaa viestiin
17.01.12, 11:53   #16 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Odottelee siinä samalla pääsiäismunia? Vai onkohan niinkuin kissat että syö ruohoa vatsan toiminnan takia?

No eipä taida, vaan siinä vahtiessaan ihastelee kaunista kasvua :)
  Vastaa viestiin
17.01.12, 20:41   #17 (linkki)

Mun mielestä tämä Haisuli
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...qm084nNyWL385c

on aina näyttäny enemmän möröltä ku tuo Mörkö

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...gZfUVIkZHpetlQ

Mun mielestä mörkö on tommonen musta karvainen niinku Haisuli.

Mä pidin lapsena tätä mörkönä, siis oikiasti pelkäsin tuota M.A. Nummisen Herra Huuta. Kun se levitti kätensä ja sen mustan viitan ja se oli karvainen. Naamaltaan :D

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...eFwcW9BePXDrIh

Sitte en tykänny kun mulle laulettiin jotta "höyhensaareen Nukku-Matin luo". Sanoin jotta "älä Matin luo laula". Luulin jotta mut viedään jonkun Matin luo. :D
18.01.12, 07:55   #18 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

ei kannata puhua hänen kanssaan eikä hänestä

Mörkö kysyy äidiltään miksi mörkö on niin ilkeä. Onko joku tehnyt hänelle jotakin? Muumimamma vastaa että sitä ei voi tietää. Pikemminkin on niin että kukaan ei ole välittänyt hänestä. ”Hän on kuin sade ja pimeys, tai kivi joka täytyy kiertää, että pääsisi eteenpäin.”

Muumipeikko tietää että Möröllä on ”pienet keltaiset silmät ja ne ovat jäykät kuin kalalla”.Hän kysyy: ”Osaako hän puhua?” Äiti varoittaa, ettei pidä puhua mörön kanssa. ”Ei hänen kanssaan eikä hänestä. Muuten hän kasvaa ja tulee perästä.”

teksti lainattu: http://kotisivukone.fi/files/aidinki...tove_ja_m2.pdf
  Vastaa viestiin
18.01.12, 12:50   #19 (linkki)

Tunneli valoon

"Pimeys ympäröi minut asteittain(...) koko huone tuntui hämärtyvän, ja äkkiä jokin tuntui vetäisevän minut hellästi ylöspäin suuren, pyörivän massan sisään.
En nähnyt muuta kuin syvän, melkein käsin kosketeltavan pimeyden. Pimeys oli enemmän kuin valon puutetta, se oli tiheää mustuutta, erilaista kuin mikään ennen näkemäni pimeys.
Terve järkeni sanoi minulle, että minun pitäisi olla kauhuissani, että kaikkien nuoruudenpelkojeni pitäisi nyt toteutua, Mutta tämän mustan massan sisällä aistin täydellisen miellyttävän hyvän olon ja rauhallisuuden tunteen.
tunsin liikkuvani eteenpäin läpi pimeyden (...) Aistin kuitenkin toisia, jotka eivät liikkuneet eteenpäin kuten minä, vaan viivyttelivät tässä ihanassa pimeydessä. He eivät joko halunneet tai yksinkertaisesti tienneet miten menisivät eteenpäin. Mutta mitään pelättävää ei ollut."

- Betty J. Eadie: Valon syleilyssä -

Kun kirjoitin aiemmin lapsuuteni mörkövaiheesta joskus 3v, ja psykologiset selitysmallit niihin, niin unohdin kokonaan tämän yhden mustaakin mustemman jota EN kokenut silloin 3v vaan myöhemmin muutamia kertoja. Tämä on eri kuin se minun tarkoittamani mörkö tuolla aiemmin.
Tulee jotenkin mieleeni että onkohan Tove Jansson kohdannut tämän kun kirjoittaa Muumissa Möröstä...ollut hänkin sen suulla ja huomannut sen ystävällisyyden...

Viimeinen muokkaaja Kissantassu*; 18.01.12 13:39. Syy: lainauksen lähde lisätty
  Vastaa viestiin
21.01.12, 15:13   #20 (linkki)

On mörkömäinen olo joten tulin tänne mörköilemään. Eikös tää ollu möröille tarkoitettu?

Mörkö se lähti piiriin - YouTube

Tää on hyvä selitys Möröstä:

"Mörkö kuuluu sängyn alle siksi koska se on sängyn omistajan oma varjo, oma alitajuinen itse ja samalla kaikki tuntematon toisissa :) Se ei voi olla sängyssä kainalossa ennenkuin se on tunnistettu, hyväksytty ja rakastettu."

Jahas olen siis jonkun varjo ja ootan pääsyä kainaloon kun mut on ensin tunnistettu, hyväksytty ja rakastettu. :D

Voiskohan päästä tämän kainaloon?

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...O_Dmu6-abgt5yW

Viimeinen muokkaaja Vesimies -70; 21.01.12 15:26.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 15:54   #21 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Hei tuo Mörkö se lähti -piisi on kyllä hieno ja koko se Mörköooppera. Se levy/kasetti oli aikoinaan minun lahjani kaikille mahdollisille lapsille ja sen lauluja laulettiin omien lasten kans pitkillä automatkoilla ja vähän muulloinkin. Siivous- ja matonpesupäivinä...

Palstamöröstä mulla tuli vielä mieleen semmonen asia että joskus jotkut asiat tulevat semmosiksi kielletyiksi tabuiksi, joista ei vain puhuta. Jos joku ottaa asian esille niin muut vaikenevat ja puhuvat jostain aivan muusta. Tuntuu että mielipide tai aloitus jää näkymättömäksi, vaikka monia kyseinen asia jollakin tavalla vaivaisikin.

Vähän kuin se eräs olohuoneessa rötköttävä virtahepo...
  Vastaa viestiin
21.01.12, 16:11   #22 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti

Palstamöröstä mulla tuli vielä mieleen semmonen asia että joskus jotkut asiat tulevat semmosiksi kielletyiksi tabuiksi, joista ei vain puhuta. Jos joku ottaa asian esille niin muut vaikenevat ja puhuvat jostain aivan muusta. Tuntuu että mielipide tai aloitus jää näkymättömäksi, vaikka monia kyseinen asia jollakin tavalla vaivaisikin.

Vähän kuin se eräs olohuoneessa rötköttävä virtahepo...
Joo ja tää kommunikointi muutenkin on vaikeaa. Kun ei näe eleitä eikä ilmeitä. Eikä niitä pysty edes välttämättä hymiöilläkään ilmasemaan kun jotku voi ottaa hymiötkin vittuiluna. Toki kommunikoinnissa on sitten sekin jotta toiselta ottaa vittuiluna semmosen jota taas joltakin toiselta ei ota. Siis ne kemiat vaikuttaa. Jos ei sillälailla kemiat pelaa toisen kanssa niin sillon saattaa vääntää toisen ystävällisetkin sanat ilkeilyksi. Eli jos sanon jotta "sinä olet kiva", niin jos vaikka sulla ja mulla ei pelais kemiat niin sä voisit vääntää halutessas tuonki niin jotta sanon sen vittuiluna. Mutta sille ei sitte voi mitää. Jos rautalanka ei auta niin ei auta ja voihan se olla jotta "sinä" tarvit vain kanavan purkaa pahaa oloas ja ärsyttävä veskari ny osui tielle :D

Joskus ihan miettii huuli pyöreenä jotta "mitä v...mä oikein sanoin kun tämä soppa syntyi?" Ihan viattomasta voi syntyä joku ihme soppa. Ja se mikä on mun mielestä inhottavaa on se jotta yhtäkkiä ihan puskista sanotaan jotakin sillä lailla piiloilkeilevästi. Eli jos vaikka valittaa selkäkipua niin sitte lätkästään lista jotta mistä kaikesta lapsuuden ongelmista sun muista nää psykosomaattisesti johtuu. Halutaan niinku tuoda se toinen negatiivisessa valossa esiin. Sitte itselle mielusampi immeinen valittaa samoja vaivoja ja se johtuukin siitä jotta hänen värähtelytasonsa on nousemassa ja siks on selkä kipee kun ei kestä näitä maapallon alempia värähtelyjä. Jotta semmosta.

Varmuudeksi sanon jotta tuo esimerkki oli kyllä täältä pallolta mutta siinä ei ollu mun lisäkseni osallisena kukaa semmonen joka nykysin pallolle kirjottaa.
21.01.12, 17:03   #23 (linkki)

Tosta tabusta mistä Amur puhui tuli vielä mieleen sekin jotta joillekkin (puhun nyt yleisesti en viittaa kehenkään täällä erityisesti) on tabu sen toteaminen jotta "hei nyt mä erehdyin ja ymmärsin sun väärin" Tota näkee ihan yleisesti keskustelupalstoilla (huom. taas monikko palstoilla, joten en viittaa erityisesti tähän palstaan) Kun kyllähän henkilö X tietää paremmin kuin henkilö Y mitä henkilö X tarkoittaa. Ja jos Y reagoi niin jotta ihan selvästi se on ymmärtäny väärin mutta väittää vaan "jotta en ymmärtäny väärin" niin on se nyt aika hauskaa. Loppujen lopuksi asia käännetään hyväs lykys niin jotta X se alunperin ymmärsi väärin. Hitto, Y siis tietää paremmin ku X mitä X tarkotti!!! Ratkiriemukasta!!

Ja sitten vielä vaikka sanon tässä jotta en tarkota erityisesti tätä palstaa enkä ketään henkilöä niin mulle on käyny joskus niin jotta ei uskota. Väkisin väännetään sanominen tarkoittamaan itseä tai jotakuta muuta. No siihen voi vain sanoa jotta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Tai sitten jos näkee sen tarkoittavan jotaki tiettyä henkilöä niin sitte ajattelee itse siitä henkilöstä niin.

Tää oli nyt sitten varmaan tabu. Mitä toin tässä julki. No olempa ainaki oikees ketjus mörköilemäs. :D
21.01.12, 19:19   #24 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Tosta tabusta mistä Amur puhui tuli vielä mieleen sekin jotta joillekkin (puhun nyt yleisesti en viittaa kehenkään täällä erityisesti) on tabu sen toteaminen jotta "hei nyt mä erehdyin ja ymmärsin sun väärin" Tota näkee ihan yleisesti keskustelupalstoilla (huom. taas monikko palstoilla, joten en viittaa erityisesti tähän palstaan) Kun kyllähän henkilö X tietää paremmin kuin henkilö Y mitä henkilö X tarkoittaa. Ja jos Y reagoi niin jotta ihan selvästi se on ymmärtäny väärin mutta väittää vaan "jotta en ymmärtäny väärin" niin on se nyt aika hauskaa. Loppujen lopuksi asia käännetään hyväs lykys niin jotta X se alunperin ymmärsi väärin. Hitto, Y siis tietää paremmin ku X mitä X tarkotti!!! Ratkiriemukasta!!

Ja sitten vielä vaikka sanon tässä jotta en tarkota erityisesti tätä palstaa enkä ketään henkilöä niin mulle on käyny joskus niin jotta ei uskota. Väkisin väännetään sanominen tarkoittamaan itseä tai jotakuta muuta. No siihen voi vain sanoa jotta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Tai sitten jos näkee sen tarkoittavan jotaki tiettyä henkilöä niin sitte ajattelee itse siitä henkilöstä niin.

Tää oli nyt sitten varmaan tabu. Mitä toin tässä julki. No olempa ainaki oikees ketjus mörköilemäs. :D
Kaikki on ok, miksi sitä nyt energiaansa niin tuhlailemaan sen suhteen mitä muut edustavat ja varsinkin mitä ajattelemme muiden edustavan. :)
  Vastaa viestiin
21.01.12, 20:26   #25 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sem Näytä viesti
Kaikki on ok, miksi sitä nyt energiaansa niin tuhlailemaan sen suhteen mitä muut edustavat ja varsinkin mitä ajattelemme muiden edustavan. :)
Sem onkin jo täällä ollut hoitamassa Veskaria.

minä tulin tänne vain hiukan levähtämään voimapaikalleni. Mottonani: "minusta tuo (palstamörkö) on niin ihana nimitys että tulee mieleen jotain suloista jota voisin ollakin :) Yksin täällä kulkisin mörköilemässä niitä sun näitä :)"

..ja mietiskelemäänkin niitä näitä, syntyjä syviä, kaikessa hiljaisuudessa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku