Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.01.12, 16:54   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2012
Haaveena osaomavaraistalous

Haaveenani olisi joskus saada perunat ja porkkanat ymssit omasta maasta...
Viimeaikoina olen leiponut leipää iha ite, kun kyllästyin kaupan leipiin ihan totaalisesti. Ostipa minkä tahansa pussin niin aina leipä maistuu samalle höhhölle.
Olishan se kiva olla jokunen lammas ja kanakin pihalla möyrimässä. Saisi omat villalangat kutomisiin.
Ehkä vielä enemmän haaveilen maalaiselämästä. Kaupunkilaisena kaipaan landelle kaiken aikaa. Mulla on pieni vaatimaton mökki keskellä ei mitään, jonne pääsen latailemaan akkuja ja oleilemaan luonnon keskelle. Näin talvella se on haasteellista kun ei ole sähköä eikä vettä. Viimeksi kun kävin oli kaivon vesi jäätynyt.
Haaveilen myös ns oravanpyörästä hyppäämistä pois. Tehdä omat valinnat ja elää niiden mukaisesti.

Mitenköhän siinä kävisi? Seuraavalla maitojunalla takaisin kaupunkiin? Yltiöhaaveilijako?
  Vastaa viestiin

28.01.12, 18:02   #2 (linkki)
Elämää ja erotiikkaa

Käyttäjän Hadermann avatari

Rekisteröitynyt: 11/2011
Sijainti: Eesti Vabariik, Tartu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-Tipu Näytä viesti
Viimeaikoina olen leiponut leipää iha ite, kun kyllästyin kaupan leipiin ihan totaalisesti. Ostipa minkä tahansa pussin niin aina leipä maistuu samalle höhhölle.
Olishan se kiva olla jokunen lammas ja kanakin pihalla möyrimässä. Saisi omat villalangat kutomisiin.
Ehkä vielä enemmän haaveilen maalaiselämästä. Kaupunkilaisena kaipaan landelle kaiken aikaa. Mulla on pieni vaatimaton mökki keskellä ei mitään, jonne pääsen latailemaan akkuja ja oleilemaan luonnon keskelle. Näin talvella se on haasteellista kun ei ole sähköä eikä vettä. Viimeksi kun kävin oli kaivon vesi jäätynyt.
Haaveilen myös ns oravanpyörästä hyppäämistä pois. Tehdä omat valinnat ja elää niiden mukaisesti.

Mitenköhän siinä kävisi? Seuraavalla maitojunalla takaisin kaupunkiin? Yltiöhaaveilijako?
Suomessa on vain veroilla tehty tuo mahdottomaksi. Sitten jos siirryt todella 100 -vuotta ajassa taaksepäin niin tarvitset hevosen ja maataloustyökalut. Lehmä pitää olla tai mielluummin kaksi.
Kolmella peltohehtaarilla homma pyörii. Myrskylyhdyt ja sisällä valaiseva takka ja kaasuvalo tai öljytuikku.
Kaasussa vähemmän veroa. Viljat kannattaa ostaa kuin viljellä itse. Tonni kauraa maksaa 80 euroa ja ruista/vehnää osta satasella.
Noilla ehdoilla saat peruspäivärahan ja voit viljellä hevosella. Lehmät ja hevonen tuottavat lannan ja monelle kasville tärkeän virtsan.

Hyvä, että kaivon pinta on korkealla. Se ei jäädy talvella, kun sitä käyttää jatkuvasti.
  Vastaa viestiin
28.01.12, 18:04   #3 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:

Eikö olisi suurta kuunnella kerrankin oman sydämensä Tietä ja luoda sitä mikä on sinulle nyt tärkeätä.
  Vastaa viestiin
29.01.12, 00:13   #4 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Rekisteröitynyt: 05/2010
Sijainti: Pääasiassa Maan piiri
Lainaus:

Mulla on jalat sekä maalla että kaupungissa. Nyt pitää parin vuoden sisään tehdä päätös kumpi se sitten olisi, se yksi koti.

Kaikista ihaninta on saada ruoka omasta maasta. Tietää tasan tarkkaan mitä oma ruoka on syönyt ja mistä se tulee ja ketä on riistetty sen kasvatuksessa.

Oma talo, oma lupa. Ei tartte miettiä naapureita ja voi vaikka keskellä yötä alkaa remontoimaan ullakkoa tai laittaa varaavaan leivinuuniin lisää puita, että aamulla vois herätä lämpöseen. Kukaan ei nalkuta veden lotrauksesta. Ainoa mikä mun yhtälöistä puuttuu on oma ranta, jossa ois rantasauna ja hrr.... pulju, jossa voisin lämmittä itteleeni talvellakin vettä ja upottautua höyryävän kuumaan veteen nautiskelemaan. *kehrää*

Elukoille ei oo mun tönöllä tilaa, jos ois isompi piha ja vaikka navettarakennus, niin sitten ottaisin muulin, kanoja ja sitten sekalaista seurakuntaa ns. löytö(koti)eläimistä.

Mulle käy kaupunkielämäkin kerrostalossa, kunhan kaupungissa on vuokraviljelypalstoja. Maalla on ihana hiljaisuus ja rauha ja paljon omaa tilaa.

Niin, siis mulla on pihaa muistaakseni 1500 m2 ja siitä saa oikeastaan koko vuoden kasvikset varastoon ja on kukillekin tilaa. Nyt vaan pitää viljellä sellaisia juttuja, jotka eivät vaadi jokaviikkoista hoitoaja huolenpitoa
29.01.12, 08:25   #5 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Mie asun maalla, mutta olen sähköverkossa enkä ole saanut aikaiseksi kovin isoa kasvimaata. Niin että omavaraisuudesta on turha puhua. Mutta pientä yritystä on siihen suuntaan. Ensi kesänä ajattelin kylvää mahollisimman isolle alalle naurista, kun siitä niin paljon tykkään.

Aika paljon kuitenkin korjaan, kunnostan ja käytän kierrätettyä. Oikeastaan en pidä kaupoista enkä ostelemisesta. Pidän vanhojen esineitten tunnusta ja tarinoista. Mutta en ehtisi ja jaksaisi yksin hoitaa lehmiä ja hevosta. enkä osaisi.

Suomenhevonen olisi kyllä hieno; sellainen tällä tilalla aina oli kun isä vielä oli työkuntoinen. Mitenköhän pärjäisin älykkäiden ja kiipeileväisten vuohien kanssa? Saisimme terveellistä vuohenmaitoa ja mielenkiintoisia tilanteita:) Sitä paitsi vuohet kai pärjäävät aika hyvin pohjoisissa olosuhteissa. Munivia kanoja voisin myös ottaa muutaman.

Omavaraisuus energiassa olisi kyllä tervetullutta. Mutta pitäisi löytää kohtuuhintainen ja taloudellisesti kannattava ratkaisu. Samoin haluaisin kompostoivan sisävessan ja aionkin selvittää että eikö se tosiaan ole järkevää asentaa tähän vanhaan taloon, jossa olisi myös kellari.

Minulla on vanha kaivo tuossa pihalla ja pumppukin siihen hankittuna. Mutta putkimies ei halua asentaa sitä! Viime syksynä oli taas lupeissa tulla, mutta lupaukseksi jäi. Painostus jatkuu kun lumi sulaa kaivonkannen päältä:) On putkimiehelle kuulemma mukavampiakin töitä tarjolla kuin kaivoon kapuaminen.
  Vastaa viestiin
29.01.12, 17:39   #6 (linkki)
Makilandian Kummi

Käyttäjän Pallopia avatari

Sijainti: Södra Savolax
Mä oikeen ahnehdin näitä teidän tekstejä! Minähän muutin maalle n. kolme vuotta sitten. On oma tupa ja oma lupa. Sähköverkossa olen, mutta laitatin ilmalämpöpumpun joka vie sitä paljon vähemmän kuin lämpöpatterit. Ainaisten sähkökatkojen takia ostin generaattorin, mutta siihen taas tarvitaan bensaa. Talossa on varaava takka, puusauna ja puu-uuni. Näillä saan kyllä talon pysymään lämpimänä, mutta mistä sitten sähköt valaistukseen ja esim. tähän läppäriin? Vesikin tulee hanoihin omasta kaivosta sähköllä.
Puutarhaa laajennan koko ajan ja nyt olen jo omavarainen esim. yrteissä, porkkanoissa, punajuurissa ja marjoissa. Perunamaa vaatii laajentamista, viimeiset omat menivät jo lokakuussa :). Avomaakurkut ja etikkapunajuuret riittävät hyvin seuraavaan satoon ja nyt suurin herkkuni on ruusukaali. Maistuu niin ihanalle, kun marmeladia söis, että taitaa loppua ennen seuraavien tuloa.
Kovasti haaveilen pienestä kanalasta, mutta en tiedä miten sitä hoidettaisiin ja sitten tarvittaisiin lisää sähköä sen lämmittämiseen.
Tuo vuohenjuusto olisi aivan jotakin niin hienoa! Tänne mahtuisi hyvin pari vuohtakin, mutta taaskaan ei kyllä taidot riittäisi niistä huolehtimaan. Koirat tykkäis varmaan tosi paljon ;). Lehmiä tai hevosia en edes ajattele, liian paljon töitä. Kun pyöritän vielä firmaa niin ei jää oikeen aikaa isoille elukoille. Järvi on tuossa n. 20 metrin päässä ulko-ovesta, mutta en oikeen osaa syödä siitä kalastettuja kaloja kun tulee ihan tunne että söis akvaariokalojaan :/.
Mutta, kyllä minäkin aikaajoin olen ihan valmis katkaisemaan oravanpyörän ja tinkimään turhuuksista. Se menee nopeasti ohi kun menen jonnekin missä on kauppoja ;) Mä vaan niin rakastan kaikkea kaunista ja kallista :D!
  Vastaa viestiin
29.01.12, 20:11   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2012
Olishan se niin mukavaa toteuttaa omaa haavettaan, mutta kun... ei ole mun päätöksessäni 100%. Pitäis vissiin olla iso pakastinkin talveksi. Nyt mulla on niin pieni, että taisin marjat ja sienet vedellä jo parissa kuukaudessa.
Mullakaan ei ole minkäänlaista kokemusta hyötyeläinhoidosta, mutta kaipa siihenkin oppisi. Kokopäivätoimisesti saisi tehdä itellensä =) Jäädä palkkaduunista pois. Heh siitä on jo kokemusta, että pienellä tulee toimeen enkä kaipaa mitään muuta kuin kunnon kameran ja läppärin ;) Ne otan hautaanikin mukaan.
Eikö aurinkokennosta saisi sähköä? Hmm mut ei taitais riittää talvella.
En ihan ymmärrä tätä maalaiskaipuutani, olen ikäni asunut kaupungissa.
  Vastaa viestiin
29.01.12, 22:31   #8 (linkki)
On vain yksi minä :)

Käyttäjän Astara avatari

Mut hei, teillähän on jo aika paljon omavaraisuutta, vaikka niitä eläimiä ei ole. Sitä vaan piti jutskata, et vaikka omavaraisuuden takia, tai oikeestaan nimenomaan sen takia, koska eläimiä ei ole paljon, ei esim. kanoille tarvii olla erikseen sähköistettyä paikkaa. Kyllä ne pärjää, kunhan niillä on tietysti kunnollinen suoja ja siellä kunnon pahnat pesiksi :) Nämä nykyaikaiset tehoyksiköt: kanalat, navetat, sikalat, yms. tarvii sen sähkön jo pelkän ilmanvaihdon takia, mutta pienimuotoisessa eläintepidossa se ei ole ihan välttämätöntä, lumesta saa talvella vedenkin sulateltua :) Suojarakennukset on tietysti oltava, jotta sitä paukkuvaa pakkasta pääsevät, mikä tahansa eläin, pakenemaan, jos siltä tuntuu -tietenkin kylmillä ilmoilla tuotokset millä tahansa eläimellä laskee ilman erillistä lämmitystä, mutta eihän sitä järjetöntä kylmyyttäkään mielettömän pitkää jaksoa ole.

Kunhan vaan kans aloin miettiä ;)
Ja kasvissyöjän ei tarvitse murehtia edes eläintenpitoa lihan takia, joten ehkä "tärkeimmät" eläimet vois olla ne kanat, lampaat, lehmät tai vuohet -olisko jotain muuta? Ehkä se yksi hevonen, maanmuokkaus sujuis ehkä kätsymmin, tai jos pitää vielä omaa siitossonnia, että siitä lehmästä sitä maitoakin sais, niin voishan sen sonninkin kasvattaa sellaseks lempeeks kaveriks, jonka kans pystyy kyntöjuttuja viljelystiluksille tekeen :)
  Vastaa viestiin
30.01.12, 08:21   #9 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Mie olen myös miettiny että olis aika hienoa päästä energiantuotannossa omavaraiseksi ja toivottavasti tulevaisuudessa voisin hankkia tänne minun pelloille vaikka tämmösiä:
Windside-tuuliturbiini ? Windesol - Tuuli- & aurinkovoima tietosanakirja

Periaatteessa mie voisin, jos hyvin käy, sitten myös myydä sähköä takaisin verkkoon. Mutta olen ymmärtänyt että se on tehty vähän vaikeaksi vaikka periaatteessa pitäisi energiakaupan onnistua myös toisin päin.

Tulevaisuudessa ehkä asiat muuttuvat mahdollisiksi. Että voisi ryhtyä energian käyttäjästä uusiutuvan energian tuottajaksi... Ja tuuliturbiinit voisi maalata ja valaista niin että ne olisivat kuin veistoksia:)
  Vastaa viestiin
01.02.12, 22:48   #10 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Astara Näytä viesti
tai jos pitää vielä omaa siitossonnia,
Hih hih hii...tirskuntaa...kikatusta...Jos siis lopettaa lukemisen tähän

(JAMITÄMULLKOTAASPESUAVAATIVAMIELIKUVITUS...
MITEN NIIN??)
02.02.12, 14:36   #11 (linkki)

Käyttäjän Astara avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Hih hih hii...tirskuntaa...kikatusta...Jos siis lopettaa lukemisen tähän

(JAMITÄMULLKOTAASPESUAVAATIVAMIELIKUVITUS...
MITEN NIIN??)

Heh, anteeksi tuo suora sanamuotoni, sitä kun vaan edelleen olen siinä uskossa, että meitä ketään ei olla alkuun sysännyt se Pyhä Henki, vaan ihan panemalla ollaan, sekä ihmiset että eläimet, alkumme saatu. Niin, ei siinä mitään likasta ole, kaikki sitä tekee, juur kävin tänäänkin tämän talouden siitossonnille jauhoja ja ruohoja heittelemässä syötäväks, jotta iso poika jaksaa si taas laittaa pökköä pesään, jos ymmärrätte mitä tarkoita, kun aika koittaa ;)
  Vastaa viestiin
02.02.12, 15:36   #12 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Mie olen myös miettiny että olis aika hienoa päästä energiantuotannossa omavaraiseksi ja toivottavasti tulevaisuudessa voisin hankkia tänne minun pelloille vaikka tämmösiä:
Windside-tuuliturbiini ? Windesol - Tuuli- & aurinkovoima tietosanakirja

Periaatteessa mie voisin, jos hyvin käy, sitten myös myydä sähköä takaisin verkkoon. Mutta olen ymmärtänyt että se on tehty vähän vaikeaksi vaikka periaatteessa pitäisi energiakaupan onnistua myös toisin päin.

Tulevaisuudessa ehkä asiat muuttuvat mahdollisiksi. Että voisi ryhtyä energian käyttäjästä uusiutuvan energian tuottajaksi... Ja tuuliturbiinit voisi maalata ja valaista niin että ne olisivat kuin veistoksia:)
Se oliski vielä piste iin päälle, jos vois energiaakin tuottaa järkevästi. Tönöseni on erittäin aurinkoisella paikalla, joten kesäaikaan aurinkoenergialla saisi todella helposti lämmitettyä käyttövedet ja ladattua muutkin kuin omat akut ;)

Tuollanen tuulivoimala olisi aika hyvä kaupunkitontillekin, kun ei siivet vie liikaa tilaa. Myrskyn aikana vois sitte nauttia säkenöivästä voimasta :DDD

Toivottavasti nää Suomen sähkö (ja vesi)kartellit kaadetaan viranomaisten toimesta vaikka pakkosäädöksin. Vedestä tulikin mieleen, että jos oma tönä on lähellä virtaavia vesiä, niin siitä sais valjastamalla vesivoimaa...

Kalliitahan nuo ratkaisut vielä on, mutta kaikki riippuu aina katsantokannasta, että miten se kalleus sitte määritellään...
02.02.12, 15:43   #13 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Lainaus:
Heh, anteeksi tuo suora sanamuotoni, sitä kun vaan edelleen olen siinä uskossa, että meitä ketään ei olla alkuun sysännyt se Pyhä Henki, vaan ihan panemalla ollaan, sekä ihmiset että eläimet, alkumme saatu. Niin, ei siinä mitään likasta ole, kaikki sitä tekee, juur kävin tänäänkin tämän talouden siitossonnille jauhoja ja ruohoja heittelemässä syötäväks, jotta iso poika jaksaa si taas laittaa pökköä pesään, jos ymmärrätte mitä tarkoita, kun aika koittaa ;)
Näin on! Kun omaa kosketuksen luontoon, niin ei pääse nuo elämän perusasiat unohtumaan eikä sitte kopulointikaan oo niin ihmeellinen ajatus, että pitäis pitää sitä kauhistuttavana asiana.

Osaatko muuten kertoa mitä lehmä maksaa? Entä sonni? Tai vertailun vuoks vasikka/ankka/vuohi? (musta olis kivaa saada pihalle oma lemmikkiankka tai -vuohi. Jälkimmäinen tosin ehkä söisi sadon ennen minua, mutta... hauskoja ne on silti). Ei mulla kyllä tilaa taida vuohelle olla, mutta ankka saaattais mennä. Tai ehkä kolme ankkaa, niin sen yhden ei tarttis olla ilman lajitoveria.
02.02.12, 17:24   #14 (linkki)

Käyttäjän Astara avatari

Esikyselyni tuotti tälläistä hintahaitaria: sonnivasikka, n. 300 kg = n. 1000 €, lehmävasikka, n. 300 kg, n. 500 €, siitossonni, joka siis jo sukukypsä, sukuhaaroista riippuen 2500, ja siitä ylöspäin, € ja aikuinen, teuraaksi :( myytävä lehmä n. 1000 €

Sellasia hintoja tuli nyt tähän ensihätään, meillä nyt ei sitten niitä muita eläimiä ole, joten yritin ensihätään saada udeltua nämä hinnat. Jos joku muu tietää nykyisiä hintoja vuohille, hanhille, ankoille, kanoille, jne..., niin kertokaa :) Lehmien hintoja tossa yritin googlatakkin, mutta löysin 2005 - 2009 vuosien tietoa, niin kysyin suoraan Eddulta, mutta hinnat tietty riippuu myös niistä vasikoiden ja aikuisten sukulaissuhteista ja nämä oli nyt näiden emolehmärotujen hintoja, en huomannut heti kysyä, onko lypsylehmärotujen hinnat paljon noista muuttuvia, kuvittelisin kyllä, että vanhemmista riippuen sen lehmävasikan hinta ainakin on korkeampi, kun se on ajateltu sitä maitoa mielettömiä määriä tuottamaan..

Muoks. löysin yhden paikan, jossa voi katsella lypsylehmärotujen hintoja SKNANELAVAHA - Myytvt lypsyrotuiset elimet

Viimeinen muokkaaja Astara; 02.02.12 17:29. Syy: Lypsylehmärotuisten hintoja, linkki
  Vastaa viestiin
02.02.12, 20:14   #15 (linkki)

Lainaus:
juur kävin tänäänkin tämän talouden siitossonnille jauhoja ja ruohoja heittelemässä syötäväks, jotta iso poika jaksaa si taas laittaa pökköä pesään, jos ymmärrätte mitä tarkoita, kun aika koittaa ;)
Hih, toivottavasti se sun siitossonni jaksaa sitä pökköä pesään... ;D ;D Mut eikö semmone iso urho kaipaa muutaku jauhoa ja ruohoja...??? ;D ;D
02.02.12, 20:19   #16 (linkki)

Tähän sopiiki tää ku nyrkki silmään

Pate Mustajärvi - Musta ori - YouTube
02.02.12, 21:30   #17 (linkki)

Käyttäjän Astara avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Hih, toivottavasti se sun siitossonni jaksaa sitä pökköä pesään... ;D ;D Mut eikö semmone iso urho kaipaa muutaku jauhoa ja ruohoja...??? ;D ;D

No vettä tietenkin, mutta muuten tämä urho, ihan nimeltään muuten Ile, ei kaipaa kuin jauhoja, heiniä ja ruohoja, niillä eväillä se poitsu pesiä lämmittelee, jos ymmärrät, mitä tarkoitan ;) ;)
  Vastaa viestiin
02.02.12, 22:06   #18 (linkki)

Lainaus:
niillä eväillä se poitsu pesiä lämmittelee, jos ymmärrät, mitä tarkoitan ;) ;)
;D ;D ;D
03.02.12, 21:58   #19 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Siitä puhe mistä puute. :))))
  Vastaa viestiin
03.02.12, 22:02   #20 (linkki)
Sydämmen asialla

Käyttäjän Anita* Aurinkoinen avatari

Rekisteröitynyt: 08/2008
Sijainti: Sydänmaa
Lainaus:

Samansuuntaisia ajatelmia täälläkin, en vain käsitä kun minäkin juuri kanoja ja lampaita mietiskelen. Ja ehkä vuohea, siitäkin saa maitoa, tiedä sitten paljonko päivässä.

Taloa ei vielä ole mutta sisustusta suunnitellaan täyttä häkää. Eu ja muu politiikka on tappanut jollainmuotoa pientilat ja niitä on suht edullisesti tarjolla.

Kanalaa aloin tällä viikolla perustamaan ja pohtin jotta riittääkö kaksi kanaa jotta on kanala. Ja millätavoin laskea väkiluvun mukaan, riittävä määrä kanoja. Sitten kuulin, että niitäpä ei saa tuosta noin vaan hankkia vaan pitää olla lupa. Sitten selvisi että kotieläimiä kyllä saa ihan mitenpäin vain hankkia, risteyttää ja niillä on paljon vaivoja. Sitten pohdin, että onkohan sitten kanat jotenkin puhdasrotuisempia kun niillä on ollut tiukat säädöksensä.

Leikkimielellä sitten ajattelin, että jos kesyttäisikin ketun kanalan vartijaksi, kun koirat on nykyään kaupunkilaistuneet tai löytyisikö jostain puhdasrotuisia rakkikoiria vielä. Kukkokin saattaisi hoitaa vartiointi tehtävää, mutta herättää kyllä kauhean aikaisin ja en halua mitään suurkanalaa vaan onnellisia kanoja.

Taloni olisi sellainen, että sieltä löytyy myös vanhustenpuoli johon on helpompi kulku vaikka rollaattoreilla. Samalla voisin heille tehdä "ateriapalvelua" ja hekin osallistuisivat talon töihin kukakin jaksamisensa ja tietotaitonsa mukaisesti. Sillä tietämystäkin tarvitaan eli neuvoja. Heidän puheitaan paljon olen kuunnellut ja ennenmuinoin ei siis navetoissa ollut sähköä vaan lehmät lämmittivät navetan omalla ruumiinlämmöllään.

No jokatapauksessa ainakin vielä tilaani suunnittelen siten, että tulee olemaan vuosia kun en viljele mitään vaan on muut operaatiot, eli inspiraation mukaan. Joskus voi tulla niin paljon muita menoja, että ei kaikkea kerkeä. Tosin kun homman laittaa jollainmuotoa pyörimään suvun kesken, niin myös joihinkin hommiin on "lomittaja" omasta takaa. Esim. vanhukset jaksavat kyllä muutaman kanan hoitaa tarvittaessa ja muuten ovat kovasti eläinrakkaita.

Oma äitini on ollut eläinlumoaja, emäntäkoulussa häntä moitittiin kun sonnia ei taluttanut liean päässä turvallisuussyistä. Hän siihen yritti sanoa, että mitä hän nyt kilttiä sonnia sillätavoin kahlitsee kun toimivat yhteen hyvässä yhteisymmärryksessä ja sonni seurasi häntä ihan mielellään kun äiti oli kertonut ensin, että nyt mennään lehmiä siittämään. Ei eläimet tyhmiä ole jotkut ihmiset vaan eivät niitä ymmärrä ja osaa toimia niiden kanssa ja oman turvallisuutensa vuoksi niitä yrittävät kahlita.

No minä oon laiska itsekseni leipomaan sun muuta ja tällä hetkellä haen kaikenlaista kauppahallista siis itsetehtyä. Opiskelen uudenlaisia makuja ja juttuja. Ternimaitokauppiaankin löysin, pitäisi funtsata mitä siitä lähtisi kokeilemaan. Äiti pääsee sairaalasta ehkä ensiviikolla, hänen kanssaan yritän päästä yhteistyöhön ruuanlaiton suhteen sillätavoin, että saan toteuttaa omia inspiraatioitani samaan aikaan. Hän siis on kouluja käynyt keittiöalan piällysmies ollut työelämässään. Ensimmäisen sian hän on teurastanut 13-vuotiaana ison karjun, silloin piti sairas eläin siis teurastaa, kuollutta ei saanut syödä. Ja hän nyt kuitenkin tarvitsee jonkun tekemään ruokaa hänelle.

Ja kun en jaksa googlata, niin googlatkaa te jos halluutte, olen sitä kappaletta kuunnellut nyt usein: pave maijanen, pidä huolta. Siinä lauletaan jotakuinkin näin: Vanhukset eivät kuulu vanhainkotiin ja sen myötä nuorukaiset uusiin sotiin. /hiukan tulkiten ja soveltaen sanoitusta a´la Anita.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 22:25   #21 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Mulla on yks kaveri, jolla oli erilaisia kotieläimiä, esimerkiksi niitä vuohia. Hän kyllä vuosi sitte muutti pois täältä.

Kerran se anto mulle puolisen litraa vastalypsettyä vuohen maitoa (senkö verran vuohi päivässä lypsää?). Mie sitä hyvin varovasti maistoin. Kuvittelin mielessäni villasukan maun... Mutta se oli aivan tavallisen maidon makuista! Paistoima siitä lättyjä. Kyllä semmonen puoli litraa vuohenmaitoa meile päiväksi riittää.

Viime vuona kattoin Sodankylän elokuvafestivaaleilla (tämä on mainos) elokuvan
Tuntematon emäntä. Suosittelen kaikille suomalaisten naisten urheutta ja elämäntyötä arvostaville ihmisille! Niitten vanhojen naisten tarinat ja aivan uskomaton huumori ja elämänkokemus! Paras elokuva pitkästä aikaa.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 22:52   #22 (linkki)
Sydämmen asialla

Nii, tiedä sitten paljonko oikeasti sitä maitoa pitäisi direktiivien mukaan käyttääkkään. Luin jostain maasta jossa ei käytetä maitoa laisinkaan ja sielä ei tunneta sairautta osteoporoosi laisinkaan.

Mutta niin ajattelen, että yksi vuohi voi tuntea olonsa yksinäiseksi pitää olla kaveri niinkust noan arkissa hih.

No eläintenpidossa on aina se juttu, ettei niitä kannata ottaa kuitenkaan enempää kun on itsellä kyky huolehtia. Tosin maalaismiljöössä varmaankin voi vaihtotalous pelata. Kaikkea ei siis tarvitse olla omalla tilalla.

Eli jos naapurilla olisi vaikka niitä lampaita, voisin vaikka toimia kutojana. Tosin jokin lampaissa vetää nyt puoleensa. Ehkä se miten ne käyttäytyvät. Pitäisiköhän tehdä reilusti vain koe. Pyydän päästä jonkun lampolaan, otan tuolin ja menen sinne istumaan ja annan niiden itse kertoa :)
  Vastaa viestiin
03.02.12, 23:02   #23 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anita* Aurinkoinen Näytä viesti
Nii, tiedä sitten paljonko oikeasti sitä maitoa pitäisi direktiivien mukaan käyttääkkään. Luin jostain maasta jossa ei käytetä maitoa laisinkaan ja sielä ei tunneta sairautta osteoporoosi laisinkaan.

Mutta niin ajattelen, että yksi vuohi voi tuntea olonsa yksinäiseksi pitää olla kaveri niinkust noan arkissa hih.

No eläintenpidossa on aina se juttu, ettei niitä kannata ottaa kuitenkaan enempää kun on itsellä kyky huolehtia. Tosin maalaismiljöössä varmaankin voi vaihtotalous pelata. Kaikkea ei siis tarvitse olla omalla tilalla.

Eli jos naapurilla olisi vaikka niitä lampaita, voisin vaikka toimia kutojana. Tosin jokin lampaissa vetää nyt puoleensa. Ehkä se miten ne käyttäytyvät. Pitäisiköhän tehdä reilusti vain koe. Pyydän päästä jonkun lampolaan, otan tuolin ja menen sinne istumaan ja annan niiden itse kertoa :)
En tiedä siitä maasta, mutta se mitä maidosta nautitaan ei riitä estämään luuston heikkenemistä sillä se tarvitsisi rinnalleen 2 agenttia lisää: nimittäin d-vitamiinin joka onkin jo hyvin meille tiedostettu plus lisäksi k-vitamiini jonka puutteen takia luomme kalsiumin(maidon) verisuoniimme tukoksiksi. :)
  Vastaa viestiin
03.02.12, 23:06   #24 (linkki)
Sydämmen asialla

Oli muuten pakko googlata heh vaikka en siitä tykkää. Mielenkiintoinen.

Tuntematon emäntä | Arvostelu
  Vastaa viestiin
03.02.12, 23:12   #25 (linkki)
Sydämmen asialla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sem Näytä viesti
En tiedä siitä maasta, mutta se mitä maidosta nautitaan ei riitä estämään luuston heikkenemistä sillä se tarvitsisi rinnalleen 2 agenttia lisää: nimittäin d-vitamiinin joka onkin jo hyvin meille tiedostettu plus lisäksi k-vitamiini jonka puutteen takia luomme kalsiumin(maidon) verisuoniimme tukoksiksi. :)
Sitä vaan mietin, että jos asia olisi/on noin simppeli, niin suorittivatko esivanhempamme nämä syömiset sitten aivan kun itsestään, jotenkin on sellainen olo, että he eivät tienneet näistä vitamiineista tällätavoin ajateltuna. Asian saisi varmaan heh googlattua, siis sairaustilastot.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku