Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.02.12, 21:17   #51 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Astara Näytä viesti
Veskarille :)
Lehmä tai sonni ei käytännössä eroa sarviensa puolesta toisistaan, niitä on, rodusta riippuen, joko sarvellisia tai nupoja (sarveton nauta siis kutsutaan nupoksi). Mutta kyllähän sitä vasikan peräpäätä ja mahanalustaa katsomalla selviää kumpaa sukupuolta vasikka on; sonnivasikalla on mahan alla karvatupsu, ei sitä voi olla huomaamatta, josta aikanaan tämä yksi "sarvi" lisää ilmestyy ;) Ja tietenkin ne pussin jalkojen välissä ja lehmävasikan takapää on tietenkin varustettu niillä huulilla, jotka meiltäkin, naisilta, löytyy :D
Mutta ihan tota pissaamista seuraamalla erottaa ainakin, jos pikkuvasikan mahanalustupsukka ei heti niin silmään erotu, sonnivasikan pisut tulee sieltä mahan alta ja lehmävasikan sieltä hännän alta -perusteellinen selvitys :D :D :D
:D :D :D Kiitos selvennyksestä. Samat sanat ku Juna jotta ny mäkin erotan ja viimestään sillon ku alan lypsää... :D

No kyllä sen aikusen sonnin erotta lehmästä... Tässä "normaalissa" rodussa, tosta ylämaankarjasta en tiiä...
05.02.12, 21:19   #52 (linkki)

No joo, kyllä tossa ylämaankarjassaki se sonni oli maskuliinisempi selvästi kun näkee sekä lehmän että sonnin. Mä oon tainnu nähdä vain lehmiä. Se vasikka oli söpö.... juu kyl mää ny taisin menettää sydämen noille peikoille...
06.02.12, 20:47   #53 (linkki)
Sydämmen asialla

Käyttäjän Anita* Aurinkoinen avatari

Rekisteröitynyt: 08/2008
Sijainti: Sydänmaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juna Näytä viesti
Olipa perusteellinen selvennys :) Nyt minäkin ne erotan, tai ainakin siinä vaiheessa, kun aloittaisin lypsämisen. :/
Myöhän ollaan pian ihan valmiit karjatilan hoitajat, edettiin jo näin pitkälle tässä asiassa.

Eikä vain, paljonko mahtaa saada maitoa yhdestä lehmästä jos lypsää kerran tai kaksi kertaa päivässä. Jos omavaraistaloutta ajattelee, niin pitäähän sitä voikin itse sitten tehdä. Eli monelleko ihmiselle lehmästä riittäisi. Siksi kai vuohea ajattelin, kun taitaa tulla sitä tuotosta maltillisemmin. Ja rehellisenä myönnän sen, että vaikka olen kokeillut, niin ikinä en oppinut lypsämään lapsena vaan oli työn ja tuskan takana edes saada muutama liri maitoastiaan. Ja taisi lehmäkin olla samaa mieltä. Oli muuten nimeltään juhla se lehmä jolla kokeilin. Oma lehmäni oli navetan hurjin tapaus Palmu joka teki aina ryöstöretkiä rehupusseille ja sitten tämä ressukka pistettiin kiinni navetassa, ettei päässyt omin luvin retkilleen.

Niin ja onnellisia eläimiä en taitaisi koneilla lypsää.
Tänään ystävän kanssa käytiin väittelyä, että pitääkö jos niitä kanoja hankkii olla jokin lupa, hän väitti että ei tarvi. Työkaveri taasen väitti, että pitää tai muuten poliisi hakisi ne pois luvattomina. Jos siitä ajatuksesta tulee totta, niin taitaisivat olla ylihuolettuja onnellisia kanoja. Mami hankkisi niille vaikka mitä viihdykettä ja harrastaisi kanakommunikointia:)
  Vastaa viestiin
08.02.12, 09:53   #54 (linkki)
On vain yksi minä :)

Käyttäjän Astara avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anita* Aurinkoinen Näytä viesti
Myöhän ollaan pian ihan valmiit karjatilan hoitajat, edettiin jo näin pitkälle tässä asiassa.

Eikä vain, paljonko mahtaa saada maitoa yhdestä lehmästä jos lypsää kerran tai kaksi kertaa päivässä. Jos omavaraistaloutta ajattelee, niin pitäähän sitä voikin itse sitten tehdä. Eli monelleko ihmiselle lehmästä riittäisi. Siksi kai vuohea ajattelin, kun taitaa tulla sitä tuotosta maltillisemmin. Ja rehellisenä myönnän sen, että vaikka olen kokeillut, niin ikinä en oppinut lypsämään lapsena vaan oli työn ja tuskan takana edes saada muutama liri maitoastiaan. Ja taisi lehmäkin olla samaa mieltä. Oli muuten nimeltään juhla se lehmä jolla kokeilin. Oma lehmäni oli navetan hurjin tapaus Palmu joka teki aina ryöstöretkiä rehupusseille ja sitten tämä ressukka pistettiin kiinni navetassa, ettei päässyt omin luvin retkilleen.

Niin ja onnellisia eläimiä en taitaisi koneilla lypsää.
Tänään ystävän kanssa käytiin väittelyä, että pitääkö jos niitä kanoja hankkii olla jokin lupa, hän väitti että ei tarvi. Työkaveri taasen väitti, että pitää tai muuten poliisi hakisi ne pois luvattomina. Jos siitä ajatuksesta tulee totta, niin taitaisivat olla ylihuolettuja onnellisia kanoja. Mami hankkisi niille vaikka mitä viihdykettä ja harrastaisi kanakommunikointia:)

Riippuuhan tuo maidontuotanto ihan rodusta, jos on ihan sitä varten jalostettu lehmä, niin taitaa yhdestä lehmästä ylituotantoa yhteen perheeseen tulla, mutta onhan nykyään paljon niitä perheitä, jotka tarvitsevat nimenomaan suoraan lehmästä saatua maitoa (joka ei siis ole käynyt meijeriprosessia kaikkine valkuaispilkkomisineen, pastöroimisineen, jne.).
Tässä on linkki Suomessa oleviin lypsyrotuihin Faba - Lypsykarjan rodut

Suomen karjahan on meidän omaamme ja lypsylehmistä vähiten tuottava, mutta yhteen talouteen siitäkin paljon tulee :)
Olen lueskellut nyt sitä D. Cooperin kirjaa: 2012 ja sen jälkeen, ja siinä puhutaan paljon siitä kuinka ihmiset alkavat tulevaisuudessa omavaraisiksi ja toimivat toisten yhteiseksi hyväksi, eli esim. jollain on lehmiä, joista saatua maitoa jaetaan kylän asukkaiden kesken, toinen taas viljelee esim. porkkanaa, sato jaetaan kylän asukkaiden kesken, jne. Kaukaa maailman kolkista ei ole kannattavaa (tulevaisuudessa siis) tuoda ruokaa tai ruokatarpeita vaan kaikki viljellään ja tuotetaan paikallisesti.
Tosi mielenkiintoinen kyllä tuo kirja, paljon asiaa Äiti Maan puhdistautumisista, ihmisten elämäntapojen ja olemusten muuttumisesta sekä itseään että luontoa ja eläimiä kohtaan :)

Tätä jakamistoimintaahan jo, kuulemma, jotkin yritykset harjoittaa, yksi yritys tilaa yhdenlaisia tuotteita, toinen toisenlaisia, jne. joita sitten vaihdellaan tuote-tuotteesta periaatteella, raha olisi myös 2032 mennessä historiaa -mielenkiintoista, ans kattoo si :)

Itse ajattelin väkästää ketokukkaniittyä, meinaan mehiläisille sellasta omaa plantaasia, josta saavat kerätä ruokaa omiin tarpeisiinsa ja tietenkin samalla pölyttävät myös tämän tiluksen muita kasveja -niin, ja ehdottomasti saavat myös itse käyttää oman hunajansa, en meinaa sitä alkaa "tuottamaan". Mehiläisistäkin on tuossa kirjassa juttua ja paljon paljon muuta :)

Mutta nyt pitää alkaa valmistautua noiden ihka elävien ammujen ruokinta- ja hoitoaskareisiin, yhden ihunan lehmävasikan sieltä jo varasin "omakseni", kun on niin emäntäänsä muistuttava pörröpää :)))

Jaa niin, tuosta lainsäädännöstä en tähän hätään osaa, kanojen tai muiden eläinten ottamisen kannalta, sanoa mitään, käsittääkseni myös ns. "lemmikkieläimille" -jos kanoja, vuohia, lampaita, jne. voi sillä nimittää, pitää olla myös luvat??? Johtuu käsittääkseni osittain ainakin siitä, että myös eläin jossain vaiheessa kuolee ja myöskään eläintä ei enää nykyään saa omille tiluksilleen haudata, plus tietenkin kaikki eläinsuojelulliset asiat ovat näiden lupien taustalla. Mutta en todella tiedä, koskeeko tuo ihan kaikkia ns. tuotantoeläimiä??

Mut nyt mie meeeeeen, Iivari ja Ipana oottaa :)))
  Vastaa viestiin
11.02.12, 23:15   #55 (linkki)
Sydämmen asialla

Mullakin on se kirja, mut kun en enään saa mitään luetuksi, niin en edes sano yrittäväni. Yhdestä jätteidenkäsittely rikosromaanista olisi ihan muutama sivu lukematta, mutta kun jo luin, että jätteiden käsittely saattaa olla missä tahansa vähän likaista puuhaa ja salassakin usein pidettävää tietoa, niin ei mua sitten enään kiinnosta miten jossain Italiassa olisi käynyt, siis se ei ole tositarinaan perustuva. Ja toinen jota yritän on hoivakodin kissa Ocskar sitä taas kirjoittaa lääkäri itse ja se kyllästyttää kun munsta se lääkäri esittää itsensä siis tosi tosi pöljänä ja ainoa joka siinäkin firmassa oikeasti tekee töitä on tämä kissa. Tai siis teki. Sitä aloitan aina harvoin lukemaan sillein, että olen menossa päiväunille ja tarviin jotain tylsistyttävää että ajatukset nukahtaa. Yksi luku kerrallaan, muutama sivu olen ehkä lukenut kirjan loppuun 4 tai 5ssä vuodessa :)

Joo oon mä siitä kierrätysjutusta jollainmuotoa jostain lukenut, oliskohan ainakin tuolta kanavalta hän hän äh en muista nimeä. Ja niin munstakin olisi ihan hyvä. Kävin etusivulla etsimässä maatilaa tällä viikolla, maatila etsintä tuotti tulokseksi vain hevostiloja. Maatiloja alkoi löytymään omakotitaloista. olen usein käynyt siellä "ostoksilla" en laita mitään hintakattoa ja sitten täällä hihittelen, että tommoisesta en ainakaan maksaisi mitään tosi tosi epäkäytännöllinen niissä luksusversioissa. Enkä viittis edes ylläpitää mitään jättiuima-allasta, hirveä työ, eikä oo aito. Mut se mistä luksuksesta tykkäisin olis idyllinen vanha maalaismaasto kumpuineen päivineen ja selkeine traktoripolkuineen ja jonkun kädentyöntaitonäytteet. Vanhat torpat ovat kauniita ja uudet usein jotenkin sutaisemalla tehtyjä hienoilla materiaaleilla kyllä mutta sydän ei oo ollut mukana tehtäessä. Maakellarinkin muuten löysin todella kauniin ja sellaisen kiveen tehdyn version. Ja kanalankin yhden jee. vaan sopivat kai ne ihan navettaankin muiden sekaan.

Voi sinä Astara onnenplikka kun saat sielä niiden kanssa touhuilla yhteydessä ja minä täällä vain unelmoin. Kun vaikka aattelenkin lehmän lypsämistä lehmän lämmin kylki siinä vieressä, olette yhdessä niin se tunnelma. Hiljainen navetta, välillä joku lehmä huiskaisee kärpäsen hännällään kyljestään. ja naps joku sytytti valot: Anita ei osaa vieläkään lypsää.

Haluaisin palata aikaan jossa ei ole omituisia direktiivejä ei sääntöjä vaan luonnollinen toteutus niillä välinein joita on olemassa. Siinä reinikainen sarjassa taisi olla se ensimmäinen osa oli sellainen henkilöauto mikä oli täynnä kanoja kotkottamassa, jotain sellaista luomutunnelmaa.

Ehkä hankin salakanoja, toisillakin on salarakkaita.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 23:17   #56 (linkki)
Sydämmen asialla

no hassu minä ei se ollut etusivu vaan etuovi mistä asuntoja katsellaan.
  Vastaa viestiin
12.02.12, 10:13   #57 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Mie kuvittelisin että minun lehmä vois olla pieni, valkea, nupopäinen lapinlehmä ja sillä vois olla kaverina vuohi.

Pihalleni olen toiveikkaasti kylvänyt kukkakedon. Kyllä siinä monenlaisia kukkasia kasvaa, mutta varsinaisesta kukoistuksesta ei voi puhua. Aina kun insinööriveljeni poikkeaa, hän muistuttaa ruohonleikkuun tärkeydestä... Hän ei ole oikein ymmärtänyt tätä kukkaketoasiaa! Olen myös pohtinut että missä määrin kukkakedolla on suotavaa olla heinämättäitä? Ovathan ne siihen kasvaneet ihan luomusti, pyytämättä ja yllättäen. Jonkin verran olen niitä kuokkinut sieltä pois, mutta se on varmasti tyylikysymys:)

Mutta ajattelin että jos joka vuosi teen siihen erilaisia lisäistutuksia, siitä saattaa tulla hyvinkin mielenkiintoinen ja viehättävä. Ajan kanssa.

Lannoittamattomasta turpeesta voisi tehdä myös silmän iloksi sammaleisia muotoja, Strömsön tyyliin.

Olen myös rakentanut pihani reunoille sellaista riukuaidan tapaista. Lopputulos on kyllä kaunis, mutta se syntyy minun toimestani niin hitaasti, että sitä mukaa kun saan sitä valmiiksi, alkupää alkaa olla jo korjauskunnossa. On aika isotöistä kun lähden ensin metsään hakemaan niitä sopivia aidaspuita, karsin ne, kuorin vähäsen että ne paremmin kuivuvat sekä poltan maahan painettavat tyvipäät.

Insinööriveljeni kommentoi että aitani on hutera koska isken tolpat maahan rautakangella lyömääni reikään. Tolppia varten pitäisi kaivaa kuulemma jokaiselle puolen metrin kuopat. Niin että kyllä siinä pitää olla tahtotila kohillaan kun alkaa aitaa rakentamaan lääniensä ympärille!

Mutta vähitellen tästä saattaa syntyä jotain omaperäistä ja hauskaakin.
  Vastaa viestiin
12.02.12, 12:03   #58 (linkki)
Sydämmen asialla

Hei kanssa tuota hiukan pohtinut, miksi pitää olla nurmikko, kun heinäniitty on paljon kauniimpi luonnonkukkineen. Saahan sitä sitten tehtyä polkuja käveltäviksi. Sitten olisi kiva mennä jollekin naapurille tekemään jekkuja ja heitellä joitain omia siemeniä hänen mailleen ja katsoa yllättyykö ja huomaako lahjan :)

Olen saanut tuota äiti muoria hiukan heräilemään ja tänään hänen mieleensä pätkähti: tervavaseliini.
Jos idea pääsee jalostukseen asti, niin pitäisi löytää jostain itsetehtyä tervaa.
Äitee kun on kävelevä keittokirja, oli 10v nähnyt miten maakellarikuoppa rakennetaan ja sellainen sitten tehtiin vuosikymmeniä myöhemmin taidokas perunoille, kun vanha rakennettu maakellari romahti. Siksi kai niin ihastuksissani niistä olen taidonnäytteistä joita ei enää paljoa ole saatavilla luulisin.

Mie taitaisin tykätä sellaisista vanhanaikaisista vinoaidoista, ehkä ne olivatkin helpompia tehdä ja pysymään pystyssä.

Hirveä himo päästä maaseudulle, hiukan harmittaa kun ei tullut Väyrysestä presidenttiä, kun hän olisi ollut juuri maaseudun kunnioittaja parhaammasta päästä ehdokkaista mielestäni. Kaikki muuthan olivat onko oikea tapa sanoa näin: ruuhkahelsingin alueelta eli kaupunkilaistuneita jossain määrin. Enhän heitä ole laisinkaan seuraillut. Politiikka on minulle jotenkin niin äh sanaa en löydä tyhjä, tylsä alue. olen niin eriä mieltä siitä touhusta ja sen kannattavuudesta.
  Vastaa viestiin
12.02.12, 20:20   #59 (linkki)

No joo, jos mäkin saisin ihan kuvitella ilman jotta pitäis rahasta tai osaamisesta välittää niin...

Mä tykkäisin semmosta talosta ku on Brittein Saarten maaseudulla

No joku tämmönen mut pienempää etin muttaku vaikka kuinka laittoi mökki niin tuli jumalattoman isoja..

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...lNQXn1Kyn7MZEJ

Sit lampaita, ehkä yks vuohi, pässikin vois olla lampaiden kans, kanoja, kukko, sitä ylämaankarjaa vaikka äiti, isä ja laps. Hevosia kaks ja ponia kaks. Kissoja kaks ja koira.

Puutarha sais olla hyötypuutarhaa eli kaikkia vihanneksia, marjoja jne. Ja sitte myös sopivasti kaunista kukkaa. Sit joku puro ois kiva.

Hepoista toinen vois olla tämmönen englantilainen täysverinen

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...M53lYWastQd9OA

ja toinen tämmönen karvajalka shirenhevonen (ihana)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...jsq7Ks8jPThkKg

Ponit vois olla Walesin cob

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...qv35VTGJLtrouR

ja Connemaran poni

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...o_y36UUSecsR1I

Kora vois olla tämmönen border collie

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...WfRyjc7K5snT1j

Kissat ois ihan tavallisia kotikissoja.

Juu ja tää mesta ois jossakin päin Brittein Saaria.

Juuh ja sitte mun kanssa vois tuola asua semmonen Komisario Lynleyn

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...i36pqSvQI4dIEk

ja Antonio Banderasin sekotus

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...O_Dmu6-abgt5yW

Viimeinen muokkaaja Vesimies -70; 12.02.12 20:50.
  Vastaa viestiin
12.02.12, 20:25   #60 (linkki)

Tämmönen asumus ois kans kyllä kiva :D

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...cMS2ZlMxKG3E_w

15.02.12, 20:22   #61 (linkki)
On vain yksi minä :)

Käyttäjän Astara avatari

Heips, ihan vaan nopsaan niistä lupa-asioista, niin sen tiedon mukaan, jonka kyselin, niin ei tarvitsisi ns. "kotieläimille" olla mitään erityisiä lupia, kuka vaan siis voi ottaa muutaman kanan, lampaan, jne., haja-asutusalueella, tietenkään rivarin takapihalle asia on toinen juttu :) Mut jos asuu jossain reunemmassa ja tonttia on, niin helppohan sinne on pikku kanala väkästellä :)
  Vastaa viestiin
15.02.12, 20:58   #62 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Hyvä tietää. Taitaa olla sitten urbaani tai vähemmän urbaani legenda se, että täytyy raportoida jonnekin ministeriölle jos siirtää heinää syövän lampaansa toiselle pellolle heinää syömään.

Tai jos ostaa yhden kanan tai lampaan, täytyy rekisteröityä kasvattajaksi ja joutuu yhtä raskaan byrokratian myllyyn kuin ne, joilla on satapäisiä eläinlaumoja.
  Vastaa viestiin
17.02.12, 21:35   #63 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anita* Aurinkoinen Näytä viesti
Hei kanssa tuota hiukan pohtinut, miksi pitää olla nurmikko, kun heinäniitty on paljon kauniimpi luonnonkukkineen. Saahan sitä sitten tehtyä polkuja käveltäviksi. Sitten olisi kiva mennä jollekin naapurille tekemään jekkuja ja heitellä joitain omia siemeniä hänen mailleen ja katsoa yllättyykö ja huomaako lahjan :)

Olen saanut tuota äiti muoria hiukan heräilemään ja tänään hänen mieleensä pätkähti: tervavaseliini.
Jos idea pääsee jalostukseen asti, niin pitäisi löytää jostain itsetehtyä tervaa.
Äitee kun on kävelevä keittokirja, oli 10v nähnyt miten maakellarikuoppa rakennetaan ja sellainen sitten tehtiin vuosikymmeniä myöhemmin taidokas perunoille, kun vanha rakennettu maakellari romahti. Siksi kai niin ihastuksissani niistä olen taidonnäytteistä joita ei enää paljoa ole saatavilla luulisin.

Mie taitaisin tykätä sellaisista vanhanaikaisista vinoaidoista, ehkä ne olivatkin helpompia tehdä ja pysymään pystyssä.

Hirveä himo päästä maaseudulle, hiukan harmittaa kun ei tullut Väyrysestä presidenttiä, kun hän olisi ollut juuri maaseudun kunnioittaja parhaammasta päästä ehdokkaista mielestäni. Kaikki muuthan olivat onko oikea tapa sanoa näin: ruuhkahelsingin alueelta eli kaupunkilaistuneita jossain määrin. Enhän heitä ole laisinkaan seuraillut. Politiikka on minulle jotenkin niin äh sanaa en löydä tyhjä, tylsä alue. olen niin eriä mieltä siitä touhusta ja sen kannattavuudesta.
Tehkäämme pihastamme Voimamme kaltaisia, silloin viihtyvyys ja olemus on paras. :)
  Vastaa viestiin
08.03.12, 16:17   #64 (linkki)

Käyttäjän Kuussa avatari

Rekisteröitynyt: 05/2010
Sijainti: Pääasiassa Maan piiri
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Hyvä tietää. Taitaa olla sitten urbaani tai vähemmän urbaani legenda se, että täytyy raportoida jonnekin ministeriölle jos siirtää heinää syövän lampaansa toiselle pellolle heinää syömään.

Tai jos ostaa yhden kanan tai lampaan, täytyy rekisteröityä kasvattajaksi ja joutuu yhtä raskaan byrokratian myllyyn kuin ne, joilla on satapäisiä eläinlaumoja.
Siipikarjasta pitää ilmoittaa: (lampaista en tiiä)

MMM - 101012_siipikarja

Haluisin riikinkukon. Eilen olin hilkulla ostaa yhen maatilan, mutta onneks tulin järkiini. :DDD
19.03.12, 06:21   #65 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Kuuntelin tässä eräänä päivänä taas ohjelmaa siitä, että minkälaisissa oloissa on löydetty mitäkin kotieläimiä; ruokkimatta, ulosteisiinsa hukkumaisillaan, hoitamatta... Eläimet olivat kokeneet kauheita kärsimyksiä koska niiden omistaja oli jostakin syystä menettänyt elämänsä hallinnan eikä ollut pystynyt huolehtimaan eläimistään.

Niin että kyllä se kaikki valvonta ja seuraaminen on pääasiassa vain hyvä asia. Miksipä eläinten hankkimisen pitäisikään olla liian helppoa!

Silti olen periaatteessa niitä suureläinlaitoksia vastaan. Mutta mikäpä niissäkään on jos eläimistä hyvin huolehditaan.
  Vastaa viestiin
31.03.12, 08:31   #66 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Yle: Ratkaisu munapulaan: Perusta kotiisi oma kanala! - MTV3.fi - Makuja - Uutiset

Yhtä kannaa vähempää ei kannata pittää. (Jaakko Teppo)
  Vastaa viestiin
31.03.12, 19:59   #67 (linkki)
Sem
Voima kanssamme

Käyttäjän Sem avatari

Sijainti: Henkimaailma
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Kuuntelin tässä eräänä päivänä taas ohjelmaa siitä, että minkälaisissa oloissa on löydetty mitäkin kotieläimiä; ruokkimatta, ulosteisiinsa hukkumaisillaan, hoitamatta... Eläimet olivat kokeneet kauheita kärsimyksiä koska niiden omistaja oli jostakin syystä menettänyt elämänsä hallinnan eikä ollut pystynyt huolehtimaan eläimistään.

Niin että kyllä se kaikki valvonta ja seuraaminen on pääasiassa vain hyvä asia. Miksipä eläinten hankkimisen pitäisikään olla liian helppoa!

Silti olen periaatteessa niitä suureläinlaitoksia vastaan. Mutta mikäpä niissäkään on jos eläimistä hyvin huolehditaan.
Sitä sanotaan Voiman Heikkoudeksi. Se ei ole sääli vaan johdonmukaisesti oleva heille jotka luovuttavat elämän halunsa välinpitämättömyydelle. Ja saavat sen mukaisesti osansa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku