Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Kristallipallo
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.02.12, 12:31   #1 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari

Rekisteröitynyt: 08/2008
Sijainti: Salaisuus
Luontoketju..

Sain toiveen,tästä aiheesta..
Ja ajattelin avata,luontoketju 2.:)

Jossa voi keksustella,luonosta ja muuttolinnutsa.
sekä miksei pihalinnuistakiin.

Muuttolintuja,ei ole viellä saapunut..
Mutta pihalintuja,setäkiin ennemän..
Jopa fasaani,on käynyt ennen lumien,tuloa pihamaalla..
  Vastaa viestiin

09.02.12, 12:39   #2 (linkki)

Käyttäjän blueQ avatari

Rekisteröitynyt: 08/2007
Hyvä Ana*!

Luonnossa tapahtuu koko ajan. Aurinko kiipeää päiväpäivältä korkeamalle ja tintit alkavat laulamaan titiitä.
Kuulin minä viimekeväänä ihan vanhanaikaisen tinttien laulun: ti ti tyy:)

Kiitos ketjusta Ana*!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 12:50   #3 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari

Ole hyvä blueQ:))
blueQ,kannataa maalis- huutikuun, toukokuun,puolella mennä suon luo.
Kuuntelemaan teerien,sodinta ja mestojen..:)

Varsinainen luonon,herääminen alkaa keväämällä..
  Vastaa viestiin
09.02.12, 14:59   #4 (linkki)

Käyttäjän Kissantassu* avatari

Rekisteröitynyt: 04/2010
Heippa Ana ja blueQ.

Ana, sinulla onkin mahtavia luontokokemuksia siellä villimmässä luonnossa :) Ehkäpä minäkin pääsen vielä elämässäni joskus kokemaan jonkin reissun yhteydessä tuollaista.

Ja blueQ:n perinteinen tinttien ti ti tyy- laulu on kyllä huomionarvoinen asia! Ainakin jos sen kuulisi täällä kaupungissa :)

Meillä piha elää entiseen tahtiin. Linnut isoista pienimpään käyvät edelleen syömässä ja taisivat kaikki selvitä tuosta meikäläisittäin kovasta pakkasjaksosta. Rusakko-kanimme on edelleen "vankina" pihallamme kun ei suostunut lähtemään vaikka pidin porttia illanhämyssä viikon ajan auki että pääsisi halutessaan lähtemään. No mikä on ollakseen kun on nyt löytänyt omanapuummekin. Täytyy kyllä keväällä vuorata tuo piha-aitamme alinen, ettei pääse puput enää talvehtimaan, ei taida kasvit tuollaista kestää jos tämä rusakko alkaa vielä lisääntymäänkin meillä :D

Oravat kieppuvat myös entiseen tahtiin, mitä nyt välillä kovilla pakkasilla vain istua töröttivät kyyryssä pihapuussa niin, että jo huolestuin hiukan, mutta nyt ovat jo ihan ok.
Lunta on pihalla paksusti ja tänään otetaan pihamökin ja vajan katolta lumet pois ettei katto romahda kun aurinko tekee siitä raskasta ja vetistä.

Tänään iltapäivällä on aurinko paistanut kauniin keväisesti, kuin lupauksena tulevasta :)))
nautin kyllä tästä mutta innostaa sekin ajatus että ei aikaakaan niin on kevät!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 16:50   #5 (linkki)

Käyttäjän blueQ avatari

Moi Tassu!
Kiva nähdä sinua ja kuulla hellyttäviä juttuja pihasi eläimistä:)

Minulla viimetalvena pääsi rusakot omenapuun kimppuun, vaikka oli koira-aita tontin ympäri.
Pahaa jälkeähän ne saivat aikaan.

Nyt sitten laitoin kanaverkkoa ja hain tuomenoksia verkkoon.
Minulle sanottiin, että puput inhoavat tuomen hajua.
Nyt on omppupuu saanut olla rauhassa, vaikka koira-aidan olen purkanut pois.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 17:41   #6 (linkki)

Heippa blueQ!

Hmm...nyt en varmaan ihan ymmärtänyt luulen. Pysyivätkö ne myös talvella poissa niiden tuomenoksien avulla? Lumisten ja jäätyneiden tuomenoksien kun eiväthän ne sellaisena tuoksu?
vai oliko tuo vinkki kesää varten?

Otan ehdottomasti vonkistä vaarin jos tuo auttaa myös talvella :) ja kesää varten muutenkin. Pitäisi ehkä istuttaa tuomi pihalle. Sehän olisi muutenkin ihana ajatus :)

Tosin on se kumma miten sitä ei aina muista ensimmäisenä energiahoidon, rukouksen ja eläimelle puhumisen voimaa. Vaikka eihän siitä nyt ole apua kun haluan pitää tämän pupun juuri nyt tänä talvena hengissä vaikka pionit ja puu hiukan kärsisi. Mutta tästä vastedes pitää kokeilla noita edellämainittuja. Olenhan minä sen yhden suloisen nuoren rotankin saanut muuttamaan pihaltamme vain puhumalla hänelle avaamaton myrkkylaatikko kädessä :)
Jotenkin vain tuntuu että rusakko olisi niin paljon iloluonteisempi veikko ettei tällaista vakavaa ihminen eläimelle puhetta ottaisi kovin vakavasti kun tuttu pihapuu kutsuu. Ehkä minun täytyy kääntyä isompien voimien puoleen ja pyytää Jumalaa puhumaan tälle rusakolle ja muutenkin pyytää että hoitaisi tämän asian pupun kanssa niin, että pupu olisi tyytyväinen jossain muualla seuraavat talvet..ja kesät.
Mutta selitäppä vielä tuo tuomenoksa-asia jos vaikka tarvitsee turvautua kuitenkin siihenkin vielä ennenkuin saan sen tulevan istutettavan tuomen kukkimaan.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 18:27   #7 (linkki)

Käyttäjän blueQ avatari

:D
En osaa sanoa sen tarkemmin noista tuomen oksista.
Laitoin ne verkkoon kiinni, rusakot ovat käyneet pihassa, mutta ei lähelläkään omenapuuta.
Olen kokenut, että toimii..!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 19:01   #8 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja blueQ Näytä viesti
:D
En osaa sanoa sen tarkemmin noista tuomen oksista.
Laitoin ne verkkoon kiinni, rusakot ovat käyneet pihassa, mutta ei lähelläkään omenapuuta.
Olen kokenut, että toimii..!
Niin niin blueQ, mutta tarkenna vielä että toimiko talvellakin, tuomenoksat jäätyneinä? Sitä kun ihmettelin tuolla edellä :)
  Vastaa viestiin
09.02.12, 19:37   #9 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari

Moi kissantassu..:))
Rasakoita,varten kannataa laitaa,verkko omenapuun tai sellaisten kasvien,ympärille mitä rusakot syö..Rusakot,syö aika arvokkaita kasveja..Samallatavalla kuten kanit,jotka ovat villejä..

Aina ei rusakoita,edes verkko pidä..Riipuu lumen määrästä..

Minä,tänään katoin varpushaukaa,joka vahti lintuja lintulahdan lähettyviltä.
Yhden se nappas..
  Vastaa viestiin
09.02.12, 20:02   #10 (linkki)

Kiitos Ana neuvoista.

Viime talvenahan minäkin sain nähdä kun varpushaukka kyni pihallamme pikkulintua. Sulkaa oli niin paljon että taisi olla joko kottarainen tai mustarastas.
Itse asiassa varpushaukka tekee sen hyökkäyksen aika ovelasti niin, ettei linnut ehdi pelästyä eikä kärsiä. Tämä haukka oli ainakin kehittynyt niin nopeaksi että ei kuulunut mitään varoitusääntä muilta linnuilta tai rääkäisyä kiinniotetulta.
N. 5-6 vuotta sitten näin varpusahaukan oksallamme mutta luulin varikseksi kun oli niin hiljaa ja liikkumatta etten muuta kuin noteerasin että siinä on "meidän" iso tumma lintu. Sitten syöksyikin yhtäkkiä ihan vieraanoloisesti kiitäen kohti pikkulintua ja nappasi sen, lentäen pikkulintu mukanaan tiehensä. Kaikki ehtivät rääkäistä kauhusta paitsi minä joka olin kauhusta sanaton kun luulin ensin että varis oli tullut hulluksi :D
No se olikin varpushaukka jonka reviirille me kuulumme ja joka vierailee luonamme kuten olenkin jo kertonut, n. 5-6 vuoden välein. Kovasti on taidoissaan kehittynyt. Noin nopea tapa ottaa saaliinsa ja tappaa se on hienoa ja armahtavaa kohteellekin.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 20:07   #11 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ana* Näytä viesti
Moi kissantassu..:))
Rasakoita,varten kannataa laitaa,verkko omenapuun tai sellaisten kasvien,ympärille mitä rusakot syö..Rusakot,syö aika arvokkaita kasveja..
Ja meillä kun kävi juuri yksi iäkäs ystävättäreni arvioimassa pihaamme ja sanoi että hänkin tarvitsee tuollaisen että olisi tekemistä ja minähän lupasin että saa tehdä meidän pihallemme kukkamaan ja mitä muuta nyt haluaakin...kyllä se aidan alinen on sitten vuorattava kokonaan hyvällä verkolla ettei mene toisen työt hukkaan kun tulee keväällä laittamaan!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 20:12   #12 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Ai Ana on alottanu ketjun. :D Kiva. No täälä on ainaki luonto niin jääs jotta...Männäviikolla oli kyllä kaunis kuutamo. Mulla käy lintulautojen ja lintujen kans niin jotta siemenet häviää ja talipallot pienenee mutten nää mitää vierailjoita koskaa. :D No muutama vuosi sitte oli tilhi joka pomppi siinä mun kanervilla. Se oli jotenki ihana ku en ollu pitkään aikaan nähny tilhee ja siinä ihan iikkunalla hääräs. :D
09.02.12, 22:47   #13 (linkki)

Käyttäjän blueQ avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kissantassu* Näytä viesti
Niin niin blueQ, mutta tarkenna vielä että toimiko talvellakin, tuomenoksat jäätyneinä? Sitä kun ihmettelin tuolla edellä :)
Tiedäthän, että tuomen puuosissa on vahva tuoksu/haju, josta jänikset ei tykkää.
Ei se haju häviä vaikka puu jäätyy.
En muista enää mistä kuulin tämän jänisten karkoituskeinon.
Ainakin minulla on toiminut.

Tuomen marjat ovat myrkyllisiä, kyllä niitä lapsena tuli maistettua, tosin mitään oireita en niistä saanut:)
  Vastaa viestiin
09.02.12, 23:17   #14 (linkki)

Oih, kuinka tyhmä olinkaan, en yhtään ajatellut jäniksen aivoilla ja hajuaistilla tätä asiaa vaan omallani :O
No nyt kuitenkin ymmärsin ja totean että tuohan onkin tosi hyvä kikka sitten :))) Sen olinkin jo vahingossa itselleni googlettamalla aiemmin selvittänyt että kaikki puut eivät kelpaa rusakolle, mutta enpä olisi oivaltanut sitä tietoa hyödyntää tuolla tavalla.

kiitos blue kärsivällisestä selvityksestä :)
  Vastaa viestiin
11.02.12, 11:38   #15 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Ainhan sitä toivoa saa, että ihmiset ymmärtäisivät luonnon todellisen arvon.
Luonnon arvo ei ole rahassa mitattavissa, ei edes sillä, mitä se ihmiselle antaa.

Ensimmäiset muistot siitä, miten pahalta tuntuu kun pieni metsänjäänne kaadettiin ahneiden ihmisten tieltä on 7-8- ikävuoden ajoilta. Lähitienoon lasten kanssa nostettii meteli sen luontopläntin tuhoamisesta ja meidän tunteet kuitattiin kylmästi sillä, että ihmiset on luontoa arvokkaampia.

Eivät kyllä tasan ole!

Ikkunoideni takana kasvaa kolme komeaa koivua, jotka ymmärrettävästi roskaavat talon kattoa.. Se ei ole puiden vika, se on ihmisten vika, etteivät viitsi hoitaa kattoaan niin, ettei puun varistamat aiheuta katolle harmeja. Typerää, että nekin pitää tuollaisen "syyn" takia kaataa pois.. Komeet vanhat puut.

Tirppalaa pidän kunnossa, siellä ei kuitenkaan ruokaa kovasti mee, vaikka on vaikka mitä herkkuja tarjolla useammassa paikkaa..
  Vastaa viestiin
11.02.12, 16:18   #16 (linkki)

Viime syksynä kun ajeltiin täältä tekopaikkakunnalle mun veljen kanssa ja systeri tais olla kans mukana niin ihan matkan alussa yhtäkkiä ihmeteltiin jotta mitäs tuolla nyt tapahtuu kun on autoja ja miehiä tienvieressä. No minä hoksasin just kun ohi mentiin jotta hirvi!! Huudin sen sanan jotta hirvi, ei onneksi velipoika pelästyny jotta jostakinko ryntää auton eteen. Se siis makas kuolleena siinä tienojassa ja sitä ne miehet siinä. En tiedä siis oliko se ammuttu. Mun mielestä eivät näyttäneet metsästäjiltä muttei siinä kyllä mitää kolariakaan ollu. Mutta mulle tuli jotenki paha olo, surullinen, sen hirven puolesta. Komea elukka makas kuolleena ojassa.
22.02.12, 23:06   #17 (linkki)

Herkkä kertomus sinulla Vesimies tuossa ylhäällä...ymmärrän hyvin tu7nteen kun näkee hirven siinä tilanteessa.

Luin hetki sitten netsissä kotihiirestä, siis villistä, ei kesyhiirestä. Kotihiiret, niin koti kuin metsähiiretkin, pelkäävät rottia koska rotat syövät niitäkin. Ja sitten löysin tällaisen ihanan Yuotubevideon sattumalta vanhasta kesyhiirestä ja ei niin vanhasta kesyrotasta.

Ei nyt sitten mitään villiä luontoa tässä mutta herkkää kuitenkin :)

cute sleeping mouse - YouTube
  Vastaa viestiin
24.02.12, 14:48   #18 (linkki)
Sydämmen asialla

Käyttäjän Anita* Aurinkoinen avatari

Sijainti: Sydänmaa
No johan oli unenlahjat hiirulaisilla. Anita sai täksi päiväksi vapaapäivän ja puhelin soi kello 5.10 aamulla kun isukilla oli huolia, mutta onneksi sai käännettyä kylkeä ja jatkettua puhelun jälkeen tutimisia.

Hiirulaisia ei Anita ole nähnyt häkeissä, mutta huomannut, että kerrostalojenkin alalistoissa on niiden koloja ja niistä livauttelevat ties minne uumeniin. Ans katsoa mitenkä niiden kanta nouseeko nyt kun ei paljoa ole enää noita kissoja huolehtimassa liikaväestön vähentämisistä. Ehkä metsistä sitten tulee korvaavia työläisiä, ketuthan ovat nyt ainakin aktivoituneet aika näyttävästi. Kun eikös se mene aina noissa bisneksissä siten, että kun yksi ei enää hoida tulee uusi yrittäjä tilalle. Ja joskus ihminen tekee turhia bisneksiä vaikka luonto joitan asioita osaisi hoitaa ilman sitäkin.

Oliskos sillä Analla meille jotain luontojuttua tarjolla. Erotatko Ana paljon erinlaisia eläinten jalanjälkiä lumesta tai joku muu? Minä arvaan vaan kun näen lintujen räpylöiden jälkiä, että on: lintu
Ja kaupunkiluonnossa arvaa isompien olevan koiria, asiaa helpottaa jos löytyy myös taluttajan jäljet, hih no vitsiähän minä, mutta kuvaavaa kaupunkilaiselämää. Autojen renkaan jälistä voi kenties päätellä onko miceliinit tai muut. Ja Anita kun tällein kuvailee, niin se kertoo, että haluais enemmän luontoon.
  Vastaa viestiin
24.02.12, 15:27   #19 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari

Moi Anita Aurinkoinen,tunnen jälkiä jonkiin verran..
Ei ole kauaa kun kävin,katsomassa yhdet jäljet jotka osottauti ketun,jättämäksi jäljeksi..

Räpylän jälkien perusteella,en ole joutunut lintua tunnistaa..
Lumien aikaan teeren ja metson sekä pyyn jälkiä näkee välillä..
  Vastaa viestiin
24.02.12, 20:45   #20 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Mie asun aikalailla keskellä metsää, mutta aika vähän laisesti olen viimeaikoina tehnyt eläinhavaintoja. Paitsi nuo omat karvakorvaiset kaverit.
Mutta luultavasti ympäristössäni on monenlaista tassuttajaa, vipeltäjää ja visertäjää. aamuisin kun käyn koirankusetuslenkillä, on vielä pimeää ja luonto ympärillä on äänetön. Harvoin kuuluu myöskään mitään koneääniä. Vain tuulen humina puitten latvoissa ja koirien tassutusta ja tarmokasta nuuskutusta. Mutta pian aamut valostuvat ja silloin kuulemme monenlaista konserttia!

Vuosia sitten, kun muutin tänne lapsuusmaisemiin, tässä lähistöllä puputteli helmipöllö. Mutta sen yhden vuoden jälkeen ei sen ääntä ole enää kuulunut. Mutta ehkäpä tänä keväänä? Onhan takana mitä mahtavin myyrävuosi.

Olisi hienoa myös mennä jonnekin metsälaavulle nukkumaan keväällä ja kuunnella kevääseen heräävän luonnon ääniä! Se olisikin aivan lumoavaa...
  Vastaa viestiin
09.03.12, 20:26   #21 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Aurora Borealis in Finnish Lapland 2011 on Vimeo
  Vastaa viestiin
09.03.12, 20:34   #22 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti

Minä,ihailin revontulia yhtenä iltana..:)))
Nyt olen tässä,odottannut muuttolintujen tuloa..:)
Voi nähdä harvinaisia lintuja...
  Vastaa viestiin
09.03.12, 21:20   #23 (linkki)

Käyttäjän blueQ avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ana* Näytä viesti
Minä,ihailin revontulia yhtenä iltana..:)))
Nyt olen tässä,odottannut muuttolintujen tuloa..:)
Voi nähdä harvinaisia lintuja...
Heipsis Ana*!
Minäkin odottelen lintujen tuloa aivan sikapinkeenä:))))

Kevät on ihanin aika vuodesta!
  Vastaa viestiin
09.03.12, 22:00   #24 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
Olipas hieno.
11.03.12, 17:48   #25 (linkki)

Käyttäjän Ana* avatari