Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Unien tulkinta
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
23.01.12, 08:48   #1 (linkki)
ahdistunut
(Vierailija)

Äidin kuolema

Näin todella pelottavaa unta viimeyönä ja kaipaisin tulkintaa.

Muistan että uni alkoi siitä että olin kotona ja vanhempani puhuivat jostain kuolemisesta mutta olin unohtanut myöhemmin unessa että mistä kuolemasta, myöhemmin menin ilmeisesti kouluun ja palasin kotiin ja ihmettelin missä äiti on. Isä sanoi että äiti on sairaalassa. Soitin samantien äidille sairaalaan ja hän oli yhtäkkiä todella huonossa kunnossa ja sanoi että ei varmaan selviä vaan kuolee. Olin tästä todella shokissa ja pyörin erilaisissa maisemissa vailla päämäärää, maisemista muistan että olin oudon talon pihalla joka unessa tuntui kotitalota, talon pihalla oli ikivanha savusauna joka oli oudosti palanut ja ränsistynyt käyttökelvottomaksi, lisäksi sauna oli vaan 1 hengen sauna.
Muistan sen jälkeen että olin taas koulussa ja poistuin kesken tunnin "soittamaan" äidilleni (eli en soittanutkaan) vessaan mitä en löytänyt vaan menin johonkin huoneeseen missä oli lattiakaivoja ja jokin kahluuallas ja suihku. Pistin suihkun päälle ja virtsasin altaaseen. (wtf?)

Tämän jälkeen olin jossain polulla ja huoli äidistä kasvoi yhä tosi kovaksi ja olin tosi peloissani ja surullinen, kävelin polkua edes takas ja välillä itkin. Yhtäkkiä olinkin tutussa risteyksessä kaupungin lähellä ja ihmettelin miksi horisontissa leijuu hävittäjä ja ihmiset ihmettelee, kiipesin kumparetta ylös jotta näkisin paremmin ja lopulta eräs tuttu kaveri nappasi minut auton kyytiin ja ajoimme lähemmäs.
Kun pääsimme lähemmäs lensi hävittäjiä todella lujaa vauhtia ylitsemme niin että äänivalli taatusti murtui. Ajoimme yhä eteenpäin niin että saavuimme erään järven lähelle. Tällöin huomasin että outo ufon muotoinen alus leijuu oudosti järven yllä, lopulta se yhtäkkiä syöksyi täysin luonnotonta vauhtia järveen ja järvi alkoi kuplia. Järvessä huomasin enemmänkin kuplivia kohtia.
Sen jälkeen kaveri käski soittaa eräälle toiselle kaverilleni että tulisi kuvaamaan mutta en koskaan soittanut koska ajattelin että minun pitää ensin soittaa äidille.

Viimeisenä olin ystäväni kotona ja päätin että viimeinkin soitan sairaalaan äidilleni, äitini ei vastannut ekaan soittooni, seuraavan yrityksen jälkeen sieltä vastasi sairaala työntekijä joka kertoi että äiti on menehtynyt.
Sen jälkeen maailmani romahti ja rupesin itkemään hysteerisesti, niin hysteerisesti että heräsin siihen että itkin.
  Vastaa viestiin

24.01.12, 14:16   #2 (linkki)
K Westerlund
(Vierailija)

Pelot tulevat unessa näkyviksi.

Unesi oli todella ahdistava, mutta lohdutukseksi haluan sanoa, että unessa juuri alitajuntaiset pelot saavat näkyvän muodon, joten mistään tulevaisuudenvisiosta ei ollut kyse.

Luulen siis, että unessasi olet käsitellyt juuri tällaista lapsuudessa ja nuoruudessakin välillä hyvin voimakasta huolenaihetta: mitä jos vanhempani yhtäkkiä kuolisivat? Ehkä asutkin vielä itse vanhempiesi luona, ja suhteesi heihin on fyysisestikin läheinen? Toki, jos joskus olet vihapäissäsi jopa toivonut äitisi kuolemaa (tai vaikkapa vain olisitte kovasti riidelleet aikaisemmin), tällainen uni voisi myös olla hyvin mahdollinen - silloin huono omatunto voisi tulla näkyviin esimerkiksi juuri tällä tavalla.

Ehkä olet katsellut jotakin elokuvaa hiljattain (Battle - Los Angeles, tai Independence Day, esimerkiksi?), missä on ufoja ja hävittäjälentokoneita? Koko uni on voinut saada "inspiraationsa" tällaisesta elokuvasta, jos sen on kokenut jollakin lailla ahdistavaksi.

En siis usko, että unessa olisi mitään sen kummempaa "tulkittavaa", joten älä turhaan ole siitä sen enempää huolissasi! Uni on tehokas tunteiden ja kokemusten tehosekoitin, jotka kertovat paljon koetusta, mutta antaa parhaimmillaan vain ideoita tulevaan.
  Vastaa viestiin
29.01.12, 16:04   #3 (linkki)
Anj_a
(Vierailija)

Minä olin lapsena sellainen, että pelkäsin aina vanhempieni kuolemaa. Jos vanhemmat eivät määräaikaan mennessä saapuneet jostakin kotiin, niin heti ajattelin pahinta. Nyt pelot aikuisena tulevat uniini, esim. yritän soittaa jonnekkin vanhemmilleni, enkä koskaan saa heitä puhelimeen tai etsin heitä, enkä löydä mistään. Unet ovat kovin ahdistavia, ja tuntuu pahalta pitkän aikaa kun herään.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku