| |  | | |
27.05.06, 23:38
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | valkoiset pilkut
Hei, osaako joku sanoa mistä mahtaa johtua valkoiset läiskät kynsissä? Minulla on aina muutamassa sormenkynnessä pieni valkea pilkku, milloin missäkin kynnessä. Näin on ollut niin kauan kuin muistan. Olen kuullut monen monituista teoriaa siitä mistä se johtuu, mutta tietäisikö joku, että mistä se ihan Oikeasti johtuu? Onkohan näillä kynsien pilkuilla tekemistä hampaiden kiillevaurioitten kanssa? Minulla on ihan lapsesta asti ollut etuhampaissa pienet valkoiset pilkut myös!
| |
| | |
28.05.06, 17:59
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: valkoiset pilkut
Osta apteekista Professorin sinkkiä ja pilleri päivässä n.9mg poistaa tiplasi.
| |
| | |
28.05.06, 21:37
|
#3 (linkki)
Kosmetologina sanoisin, että nämä valkoiset pilkut ilmaantuvat kynsiin tai hampaisiin jonkun ""trauman"" myötä.
Esim. kolhut, iskut ym. aiheuttavat niitä.
Kynnet varsinkin koostuvat n. 7 keratiinilevystä, joita pitävät yhdessä erilaiset liima-aineet kuten hyaliini.
Kun sitte kolhu osuu kynteen, kynsilevyjen väliin pääsee ilmaa ja se näkyy valkoisinä laikkuina..
Kynnet ja hampaat kasvavat, joten varmasti olet huomannut, että valkoiset täplät myös sitten pikkuhiljaa poistuvat...ellet taas saa uusia tilalle...
| |
| | |
28.05.06, 21:51
|
#4 (linkki)
No hampaiden kohdalla en usko tuon kolhu-teorian pitävän paikkaansa, tai sitten olen tosiaan joskus parikymmentävuotta sitten kolauttanut kunnolla etuhampaani. Nuo hampaiden pilkut ovat aina olleet samankokoiset ja samassa kohtaa, joskus näkyvät voimakkaammin ja joskus näyttävät himmeämmältä. Tuntuu epätodennäköiseltä myös se, että kolhisin tosi usein kynsiäni siten että niitä valkoisia pilkkuja niihin ilmaantuu.
Joku ehdotti sinkin syömistä, olen kyllä sitä jo vuosia syönyt, paljon suuremmalla annostuksella kuin tuo 9 mg päivässä.
| |
| | |
29.05.06, 13:01
|
#5 (linkki)
Hampaat kasvavat!!???
Tähän asti olen kuullut että vain hevosilla ja jyrsijöillä hampaat kasvavat! Hyvä olisi jos ihmisen hampaat kasvaisivat. Ei olisi tietoakaan lapsuuden aikaisista paikoista.
| |
| | |
29.05.06, 14:58
|
#6 (linkki)
Ehkä on syy siihen, miksi kommentoija on kosmetologi eikä hammaslääkäri... Olisihan se tosiaan mukavaa, jos hampaat kasvaisivat aikuisiässä.
| |
| | |
01.06.06, 15:26
|
#7 (linkki)
Johtuu kalsiumin puutoksesta.
| |
| | |
01.06.06, 18:14
|
#8 (linkki)
Vaikea uskoa tuota kalsiumin puutostakaan; tai sitten minulla on jokin pahemman sortin imeytymishäiriö! Syön nimittäin hirmusti maitotuotteita ja vielä lisäravinteenakin kalsiumia!
| |
| | |
06.06.06, 16:45
|
#9 (linkki)
Valkoiset pilkut kynsissä on ilmaa kynsilevyjen välissä, kuten toinen kosmetologi jo kirjoittikin. Toisilla ihmisillä kynnet sattavat vaurioitua jo pienestäkin kolhaisusta, jota itse ei edes huomaa kunnolla.
| |
| | |
20.09.06, 14:44
|
#10 (linkki)
Itseni mukaan en kolhi kynsiäni, mutta siltikin niitä tulee. Kokeilen nyt käytänössä tätä kolhu teoriaa. kolkutin saksen terävällä reunalla kynteeni katotaan pitääkä teoria paikkaansa. Ihmettelen sitä että yhessä kynsessä on muka tosi monta kolhua toisissa ei yhtään? Jos ei tule yhtään valkosta läikkää/täplää/pilkkua. Niin en usko tähän teoriaan. Mitenköhän nopeasti noi tulee? Ei ainakaan heti tule. Kerron sitten tuloksista
| |
| | |
20.09.06, 16:35
|
#11 (linkki)
Kilpirauhasen vajaatoimintaa
| |
| | |
21.09.06, 10:25
|
#12 (linkki)
En arvaile syitä, koska minulla ei ole niistä aavistustakaan.
Nuorena minulla oli "pehmeät" kynnet ja noita pilkkuja oli jatkuvasti. Nyt yli 10 vuoteen ei ole ollut pilkkuja ollenkaan ja kynteni ovat kovat ja vahvat. Olisiko ruokavaliossani tapahtunut jokin muutos - en nyt äkkiseltään osaa sanoa. Työssäni kolhin käsiäni ja varmasti myös kynsiäni jatkuvasti (mustelmia löytyy), silti ei ole pilkkuja - varmaan tuo kynsien "vahvuuskin" vaikuttaa siihen ettei pilkkuja tule, jos pilkut ovat ilmataskuja. Eipä niistä pilkuista koskaan mitään vaivaa ollut.
| |
| | |
21.09.06, 13:59
|
#13 (linkki)
Hampaiden ja kynsien valkoiset kohat tietääkseni eri asioita. hampaat voivat vaurioitua ja ne sitten vaurioituvat pysyvästi. Kynnet korjaantuu. Näitä tapaa usein jos ollut pidempi huono hampaiden huolto kyseessä lapsuudessa, ja useimmiten oksentelusta. Esim. bulimikot tai raskauden aikainen voimakas pitkäaikainen oksentelu (tällöin hampaat muutenkin alttiimmat koska hormoneista johtuen hampaat pehmeämmät). En muista nimeä tälle asialle, mutta ihan olen kysynyt asiasta.
| |
| | |
22.09.06, 14:53
|
#14 (linkki)
Minä taas olen kuullut, että kynsien valkoiset pilkut johtuisivat liiasta sokerin käytöstä, esim. joulusta muutama kuukausi kun kynsi on kasvanut, alkaa mulla aina näkyyn yks, kaks valkoista pilkkua. Nyt ei ole.
| |
| | |
27.09.06, 22:52
|
#15 (linkki)
Kyseessä on yleensä hivenainepuute eli sinkin puute. Onko kynsissäsi uurteita ? Poikittaisia vaiko pitkittäisiä ?
| |
| | |
28.09.06, 13:25
|
#16 (linkki)
Minulla on pitkittäisiä uurteita eli sormensuuntaisia. Mitä niistä?
| |
| | |
28.09.06, 16:01
|
#17 (linkki)
Hei Sari !
Pitkittäiset uurteet kynsissä kertovat magnesiumin puutteesta. Poikittaiset viittaavat sinkin puutteeseen. Jos sinulla on sekä laikkuja kynsissä, että pitkittäisiä uurteita, voi kyse olla näiden molempien tekijöiden puutteesta. Magnesium olisi hyvä saada mahdollisimman puhtaana - ydistelmävalmiste ei ole välttämättä paras mahdollinen valinta. Onko jaloissasi myös suonenvetoja, kipuja tai kramppeja ? Nämä viittaavat myös usein Magnesiumin puutteeseen.
Ystävällisin terveisin "Bluemoon"
| |
| | |
29.09.06, 14:25
|
#18 (linkki)
Hmm, en oikein usko tuohon väittämään. Aikoinaan sain joltakin ohjeen, että Magnesiumia pitää ottaa niin paljon, että vatsa menee sekaisin ja että vasta kun vatsa menee sekaisin, se on merkki, että kroppa on saanut tarpeeksi Magnesiumia. En nyt muista mitä merkkiä olen käyttänyt, mutta se on hyvä merkki, jauhemaista, pelkkää Magnesiumia. Kun sitä yhden pussin otin, vatsa meni heti sekaisin, minkä katsoin olevan merkki siitä, että kropassani on tarpeeksi Magnesiumia. Voin kyllä olla väärässäkin. Ne pari valkoista täplää tulee näkyviin aina vain muutama kuukausi joulun jälkeen, ei muina vuodenaikoina, ja kun jostain luin, että valkoiset täplät liittyvät liikaa makean syöntiin, ainakin tuo ajoitus täsmää mulle.
| |
| | |
01.10.06, 13:47
|
#19 (linkki)
Hei Sari !
Ihmiskroppa on melkoisen moninainen kapistus ja joskus on vaikea löytää syytä erilaisille "rempoille" mitä itse kussakin ilmenee.
Teen itse ihmisten parissa töitä ja kehon tarkkailu kuuluu työnkuvaani. Magnesiumia ehdottelen kuvaamissasi oireissa, mutta ainahan valinnat ovat kuitenkin ihmisten omia. Kaikkihan ei usko vitamiineihin ja hivenaineisin ollekaan. Samoin ihminen on yksilö ja varmasti erilaiset keinot auttavat toisia paremmin kuin toisia. Itse sain avun kynsi ja hiusongelmiin magnesiumista. Minulla oli tyypilliset magnesiumin puutteen oireet: kynsimuutoksia ja suonenvetoja jaloissa.
Tosin en minä magnesiumia ihan vatsavaivoihin saakka kuitenkaan ottanut enkä ota, mikäli sen voin välttää.
Olet toiminut oikein seuratessasi elimistösi reagointia ja toiminut sen mukaan. Elimistöhän meille antaa sangen hyvän mittarin mitä on liikaa ja liian vähän.
Mitä parhainta vointia sinulle !!!!
| |
| | |
07.12.08, 12:33
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Valkoiset laikut hampaissa
Minulle on opetettu, että fluorin liikasaanti aiheuttaa hampaisiin valkoisia laikkuja. Sitähän saa, jos vedessä ylenmäärin on.
| |
| | |
12.08.09, 21:53
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Kalkin puute
Kalkin puute. Olen kuullut ja söin kalkkia. Pilkut katosivat eikä ole näkynyt. Kokeile!
| |
| | |
13.08.09, 08:06
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
D-vitamiinin puute aiheuttaa kalkin puutetta.
Ei imeydy ei. | |
| | |
17.11.09, 22:09
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joskus kerran Minulle on opetettu, että fluorin liikasaanti aiheuttaa hampaisiin valkoisia laikkuja. Sitähän saa, jos vedessä ylenmäärin on. | Tätä pidetään yhtenä vaihtoehtona ja siksihän lasten hampaita ei kannattaisi pestä fluorihammastahnalla, he kun nielevät sitä vaikka ei pitäisi. Toinen on lapsuudessa, hampaiden kasvun aikana tapahtunut "trauma", mahatauti, flunssa tai vastaava, joka on aiheuttanut kiilteeseen eri värisiä kohtia. Ei siis niin että hampaat olisivat kuluneet oksentamisen tms vaikutuksesta.
En usko että hampaiden ja kynsien pilkuilla on tekemistä keskenään. Oletko muuten huomannut, että jotkut valkaisevat hammastahnat tekisivät hammaspilkuistasi vieläkin näkyvämpiä? Minulla alkavat hampaiden pilkut "loistamaan" kirkkaan valkoisina, jos käytän yhtään valkaisevia hammastahnoja. Mielummin pidän vähän kellertävät hampaat, kuin kerään katseet omiin hammaspilkkuihini :D
| |
| | |
21.09.10, 21:16
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | valkoiset läikät hampaissa
Heips!
Tyttärelläni on eturautahampaissa valkeita läikkiä. Yritimme puhdistaa etuhampaat oikein hyvin aina hampaita pestessä ja eivät lähteneet mihinkään... Hammaslääkäri infosi että johtuvat lapsena syödyistä antibioottikuureista. Korvatulehdukseen yms. lapsena syödyt lääkkeet muuttavat lapsen kasvavaa hammaskiillettä ja kehitysvaiheessa muodostuu "värihäiriöitä". valkeat läikät eivät lähde koskaan pois vaan niiden kanssa on elettävä. Ja uusia rautahampaita ei todellakaan enää kasva toiseen kertaan :)
| |
| | |
22.04.11, 20:22
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Kalsium
Minullakin aina ollu valkoisia pilkkuja kynsissä. Niitä tulee aina lisää, kun kynnet kasvavat. En usko ollenkaan tuohon , että niitä tulisi kynsien kolhiintuessa, sillä kyllä ne aina vaan kasvaessa tulee. Joku sanoi, että kalsiumin puutteesta todellakin johtuisivat..
| |
| | | | |