| |  | | |
31.05.06, 22:15
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | hyvä vihreä tee
Hei! Onkohan vihreillä teillä (mahdoinko muuttaa oikein monikkoon...) paljon eroja eri merkkien välillä? Onkohan marketista saatava vihreä tee yhtä ""hyvää"" kuin joku erikoistee luontaistuotekaupasta? Vaihteleeko maut paljonkin eri merkkien välillä? Itse olen juonut sellaisessa tummanvihreässä peltipurnukassa irtolehtenä olevaa China green teetä, mutta sen maku on kyllä aika kamala. Vihreästä teestä tietävät saisivat kernaasti antaa vinkkejä, maistelisin mielellään muutakin kuin tuota mainitsemaani teetä.
| |
| | |
01.06.06, 08:59
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: hyvä vihreä tee
Hei!
Minäkin olen vihreän teen ystävä ja ostan teeni tavallisesta kaupasta. Useimmiten paperipakkauksessa olevaa china green tai nippon green teetä. Koska mainostaa ei saa, niin sanon että nämä ovat tunnetun teenvalmistajan tuotteita vihreässä pussissa, jossa ruskealla pohjalla teen nimi ja kiinalaisia kirjaimia. Vihreä Sencha-tee trooppinen makusävy.
Minusta nämä maustetut teet on hyviä, mutta ostin kerran erikoiskaupasta vaniljalla maustettua vihreää teetä ja se on aivan hirveän makuista minusta, vaikka pidän vaniljan mausta.
Maistelemalla löytää sen oman makuisen teen, vaikka aluksi vihreä tee maistui melkeinpä pahalle, niin nyt en vaihda enää mustaa teehen. En käytä mitään makeutus ainetta,
tarpeeksi kaun kun maistelee, niin kyllä kyllä siihen makuun mieltyy.
Nautinnollisia tee hetkiä sinulle. | |
| | |
01.06.06, 14:59
|
#3 (linkki)
Tiesittekö, että Helsinkiin on avattu uusi teekauppa. Aivan ihania teelaatuja.Vihreätä teetä löytyy vaikka kuinka montaa sorttia .Valkoiset teet ovat myös todella hyviä.Liike on Eerikinkadulla ja nimeltään thehuone.
| |
| | |
01.06.06, 20:03
|
#4 (linkki)
Pirkan vanilja-vihreätee on pahaa,jäi juomatta.
| |
| | |
03.06.06, 10:39
|
#5 (linkki)
Marketista saataavat Clipper -teet on hyviä. Esim. chai -maustettu on todella hyvää, tosin en ole löytänyt sitä kuin Hki keskustan Sokokselta.
| |
| | |
12.07.06, 15:34
|
#6 (linkki)
Vihreä tee-java on pahaa!
| |
| | |
12.07.06, 21:55
|
#7 (linkki)
Nämä ovat niitä asennekysymyksiä. Ennen lapset kysyivät, että miksi kaikki paha on terveellistä. Sitten kun asia selitettiin, että mikä vitamiini tai mineraali vaikutti mihinkin asiaan, heille tuli uusi asenne ruokalajia kohtaan. Ihana todeta, että opetus on mennyt perille ja kaikki ovat kaikkiruokaisia.
| |
| | |
13.07.06, 01:11
|
#8 (linkki)
Kokeilkaa myös Hunajapensasteetä(Honeybush), ja Rooibosteetä. Paljon antioksidantteja eikä kofeiinia. Rooibos-teessä ei käsittääkseni ainakaan ole myös teiiniä, eli on verrattavissa yrttiteehen.
| |
| | |
15.07.06, 19:54
|
#9 (linkki)
Yksi tunnettu teefirma valmistaa sellaista kuin Green tea & apple, pussiteenä. Yllättävän pehmeä maku
| |
| | |
02.08.06, 13:21
|
#10 (linkki)
Vihreän teen kanssa on hyvä noudattaa tarkasti haudutuslämpötiloja ja -aikoja. Nyrkkisääntönä on, että vihreätä teetä hauduttaessa minuutti ensimmäisellä haudutuskerralla riittää ja veden tulee olla 65-75 asteista. Oikealla lämpötilalla ja haudutusajalla on valtaisan suuri merkitys lopputulokseen. Japanilaisista esimerkiksi perinteinen Sencha ja Kabuse 1-3 ovat mukavan makuisia laatuja.
| |
| | |
07.08.06, 08:57
|
#11 (linkki)
Minä aloitin kerran juomaan vihreää teetä kun ajatelin aloittaa vähäsen paremman elämän. Taisin juoda toisenkin kupposen siinä halkosavotan ohessa. Silloin iski aivan kauhea heikkous. Hyvä kun pääsin liiteristä pirttiin ja sohvalle. Lisäksi tuli huono olo, oksetti.
Mitä tapahtui? onko minun elimistöni niin myrkytystilassa, että en kestänyt vihreän teen puhdistavaa vaikutusta, vai mikä? Myös jotkut ystäväni ovat kokeneet samantapaisia tuntemuksia nautittuaan vihreää teetä, vaikka jotkut heistä syövät luomuruokaa ja elävät muutenkin terveesti.
Miksi vihreä tee tekee joillekin huonon olon?
| |
| | |
07.08.06, 20:11
|
#12 (linkki)
Periaatteessahan kaikelle voi olla allerginen, myös vihreälle teelle. Jos ei tavallinen sovi, kannataa vielä kokeilla luomua. Riippuen siitä missä ja millä metodeilla tee on kasvatettu, siinäkin voi olla paljon myrkkyjä ja epäpuhtauksia.
| |
| | |
11.08.06, 20:40
|
#13 (linkki)
Norqvistin vihreä tee on hyvää. Saa ruokakaupoista.
| |
| | |
15.08.06, 14:47
|
#14 (linkki)
Noi kaikein maailman markettiteet on ihan yhtä tyhjän kanssa, ette voi sanoa juoneenne oikeaa vihreää teetä. Ne on olleet varastoissa sun muissa niin kauan, ettei teen aromit ole enää minkään makuisia.
Tilatkaapas vaikka täältä maistiaisiksi kunnon vihreää teetä, tuoretta Kiinasta tullutta
https://shop.radio86.com/
Ihan suomalaiset sivut siis.
| |
| | |
16.08.06, 21:38
|
#15 (linkki)
Kiinnostaisi tietää onko valkoinen tee yhtä terveellistä kuin vihreä tee? itse olen ainakin ihastunut sen makuun.
| |
| | |
26.08.06, 16:39
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: hyvä vihreä tee Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja vadelma Kiinnostaisi tietää onko valkoinen tee yhtä terveellistä kuin vihreä tee? itse olen ainakin ihastunut sen makuun. | Vieläkin terveellisempää! | |
| | |
06.09.06, 23:39
|
#17 (linkki)
Heips,
Tiedoksi vihreän teen juojille, että kaupassa pussiteenä olevista vihreistä teistä suurin osa ei omaa terveysvaikutuksia kuten kiinalainen aito vihreä tee josta yleensä puhutaan. Kaupan vihreät teet sisältävät mustaa teetä, katsokaa vaikka ainesosaluettelosta. Eikä siinä mitään jos maun vuoksi sitä ostaa mutta jos haluaa terveysvaikutuksia vihreästä teestä niin kannattaa hommata se esim luontaistuotekaupasta tai jostain jossa se on todella vihreää teetä.
suosittelen muuten yogi -teitä. tosi hyviä eikä niissä ole mustaa teetä ollenkaan. | |
| | |
06.09.06, 23:48
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Myös vihreä tee
Hei!
Minäkin olen vihreän teen ystävä ja ostan teeni tavallisesta kaupasta. Useimmiten paperipakkauksessa olevaa china green tai nippon green teetä. Koska mainostaa ei saa, niin sanon että nämä ovat tunnetun teenvalmistajan tuotteita vihreässä pussissa, jossa ruskealla pohjalla teen nimi ja kiinalaisia kirjaimia. Vihreä Sencha-tee trooppinen makusävy.
Minusta nämä maustetut teet on hyviä, mutta ostin kerran erikoiskaupasta vaniljalla maustettua vihreää teetä ja se on aivan hirveän makuista minusta, vaikka pidän vaniljan mausta.
Maistelemalla löytää sen oman makuisen teen, vaikka aluksi vihreä tee maistui melkeinpä pahalle, niin nyt en vaihda enää mustaa teehen. En käytä mitään makeutus ainetta,
tarpeeksi kaun kun maistelee, niin kyllä kyllä siihen makuun mieltyy.
Nautinnollisia tee hetkiä sinulle. | Miksi muka et voisi tuotteen nimeä sanoa ? Eihän keskustelulla muuten ole hyötyä, jos emme tiedä, mistä keskustellaan. Ja vaikka olisi mainoskin, ei täällä ole mainostaminen kielletty ollu koskaan. | |
| | |
21.09.06, 10:41
|
#19 (linkki)
Minulle vihreä tee aihauttaa reipasta vikkelyyttä vatsan toimintaan. Onko näin kenelläkään muulla? Kokeilin valkoista teetä ja se tekee saman, mutta on paljon paremman makuista. Hyvä lääkkeenä jos ummetus vaivaa - ainakin minulla.
Kyselin asiaa Liptonilta ja ne kertoivat, että yleisemmin nuo teet aiheuttavat ummetusta kuin ripulia. No, mulla on suolistossa fyysistä (fysiologista?) vaivaa, joten se voi vaikuttaa asiaan.
Tuo vinkki haudutus ajan noudattamisesta on äärettömän hyvä, sillä liian kauan haudutettuna vihreä ja valkoinenkin tee on kamalaa - kokemusta on siitäkin.
| |
| | |
21.09.06, 11:27
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kaarina Minulle vihreä tee aihauttaa reipasta vikkelyyttä vatsan toimintaan. Onko näin kenelläkään muulla? Kokeilin valkoista teetä ja se tekee saman, mutta on paljon paremman makuista. Hyvä lääkkeenä jos ummetus vaivaa - ainakin minulla.
Kyselin asiaa Liptonilta ja ne kertoivat, että yleisemmin nuo teet aiheuttavat ummetusta kuin ripulia. No, mulla on suolistossa fyysistä (fysiologista?) vaivaa, joten se voi vaikuttaa asiaan.
Tuo vinkki haudutus ajan noudattamisesta on äärettömän hyvä, sillä liian kauan haudutettuna vihreä ja valkoinenkin tee on kamalaa - kokemusta on siitäkin. | Kyllä minullekin vihreä tee aiheuttaa tuota mainitsemaasi "vatsan vikkelyyttä", voisipa sanoa melkein ripulia, vaikka suolisto tietääkseni ihan kunnossa. Siksi en koskaan juokaan vihreää teetä, on vähän liian puhdistavaa :)
| |
| | |
26.09.06, 09:12
|
#21 (linkki)
Minulla vihreä tee aiheuttaa virtsaamistarpeen lisääntymistä. Jouduin lopettamaan sen juonnin iltaisin, koska piti ravata yöllä veskissä useamman kerran. Nyt olen juonut tuota jonkun muunkin mainitsemaa Honeybush teetä (kofeiiniton), on hyvää.
| |
| | |
26.09.06, 14:28
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Jos ripulia jne. älkää juoko vihreää teetä!
Tuossa pari kirjoittajaa kertoi, että vihreä tee aiheuttaa heissä ripulia. Kiinalaisessa lääketieteessä vihreä tee on energeettisesti Viilentävää, eikä siis sovi ihmisille, jotka usein palelevat tai jotka muutenkin kärsivät esim. löysästä vatsasta, mikä on heikon Pernan merkki. Perna ei pidä energeettisesti Kylmistä tai Viileistä ruoista (esim. banaani, soija, vihreä tee jnejne.). Niiden ihmisten, joiden keho muutenkin on energeettisesti liian Viileä, EI siis tulisi juoda vihreää teetä, ei varsinkaan kylmänä vuodenaikana eli syksystä kevääseen. Kesäkuumalla voi halutessaan koettaa, sillä vihreä tee viilentää kuumalla ilmalla oloa tehokkaammin kuin esim. viileä vesi, mutta jos kesälläkin keho reagoi ripulilla, niin silloin ei kannata juoda vihreää teetä edes kesälläkään. Itse en juo vihreää teetä juuri nimenomaan sen Viilentävän vaikutuksen vuoksi vaan juon Wulong- eli Oolong-teetä, jota ostin Kiinasta. Oolong-tee on välimuoto mustasta teestä ja vihreästä teestä, keskitie siis. Suosittelen!
Länsimaihin aina poimitaan itämaista milloin mikäkin tuote ja sitä sitten suositellaan kaikille, mutta muistakaa, että jokainen on yksilö! Ihminen, joka tuntee yleensä olonsa Kuumaksi, tarvitsee aivan erilaista ruokaa kuin taas ihminen, joka usein palelee. Soijakin on hyvä esimerkki. Soijaa mainostetaan hormonaalisena "lääkkeenä" ja sitä moni erityisesti keski-ikäinen nainen syö päivittäin. Mutta energeettisesti Soijakin on Viilentävää ja lisäksi Kosteuttava eli ei todellakaan sovi joka päivä nautittuna kenellekään. Itse en juo enää soijamaitoa, koska sekin aiheuttaa ripulia, vaan olen siirtynyt luomuriisimaitoon. Kohtuus siis kaikessa! Ja muistakaa, että oma kroppa tietää paremmin kuin mitkään asiantuntijat, mikä sopii itselle ja mikä taas ei! Jos joku ruoka aiheuttaa esim. ripulia tai voimakasta Kylmyys- tai Kuumuus-oiretta, ko. ruoka ei sovi sinulle.
| |
| | |
26.09.06, 17:24
|
#23 (linkki)
Juokaa Nonia!!!
| |
| | |
28.09.06, 08:23
|
#24 (linkki)
Ennalle. Olit kirjoittanut hyvin ja asiantuntevasti ruoka-aineiden vaikutuksesta kiinalaisen lääketieteen näkemyksen mukaisesti. Voisiko kyseessä kohdallani olla samasta ilmiostä kyse, kun femisoija (esim. viiliin tai jogurttiin sekoitettuna) turvottaa minua kovasti? Eli en sen vuoksi käytä sitä.
| |
| | |
28.09.06, 13:24
|
#25 (linkki)
Tarkoitatko vatsan turvotusta vai jäsentä turpoamista vai mitä tarkoitat tuolla turvotuksella? Jos tarkoitat vatsan turvotusta syönnin jälkeen, niin se on merkki Pernan heikoista energioista. Soijahan on viilentävä, eikä Perna pidä viileästä. Silti energeettisesti Viileitä ja Neutraaleja ruokiakin voi saada energioiltaan neutraalimmaksi esim. Kuumentavien mausteiden kuten chilin, kuivatun inkiväärin jnejne. avulla.
Oma kroppa kertoo parhaiten, sopiiko joku ruoka itselle vai ei. Muistan kerran eräänä kovana pakkaspäivänä kun söin soijasuklaavanukkaan, banaanin ja tofua, jota tosin olin marinoinut soijakastikkeessa, niin kroppani muuttui puolessa tunnissa kylmäksi kuin pakastin. Se oli selvä empiirinen kokeilu. Hedelmätkin ovat yleensä joko Viilentäviä tai Kylmiä, joten nekin kannattaisi talvella esim. keittää kanelitangon tai inkiväärin kanssa tai höyryttää. Persikka sen sijaan on energioiltaan Neutraali tai Lämmin.
Tuo "energeettisesti Kylmä, Viileä, Neutraali, Lämmin, Kuuma" tarkoittaa sitä, millaisen energeettisen vaikutuksen ko. ruoka tekee. Eri asia on sitten vielä mikä lämpötila ruoalla itsellä on. Esim. olipa ravinto mikä tahansa, jääkaappikylmää ei suositella. Jos otan jääkaapista jotain, minkä voi syödä sellaisenaan, otan sen huoneenlämpöön jo noin puoli tuntia ennen että se ehtii lämmetä suunnilleen huoneenlämpöiseksi. Ja talvella olisi hyvä juoda ruoan kanssa keitettyä, lämmintä vettä, ei viileää vettä. LÄmmin vesi auttaa lisäksi ruoansulatustakin.
Näistä aiheista lisää:
Helena Hallenberg: Apteekki keittiössä
Adrian Germain: Parantava ravinto (en muista tarkkaa nimeä)
Elina Hytönen: Lohikäärmeen lääketiede (tässä kirjassa jokaisen sisäelinjakson jälkeen tulee ruokasuositus ja myös ne ruoat, joita ei tietyissä oireissa olisi hyvä syödä)
| |
| | | | |