Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Vaihtoehtoiset hoitomuodot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.09.06, 09:09   #1 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

Apua alkoholin liikakäyttöön

Olen keski-ikäinen, yksinäinen nainen, joka on viimeiset 15 vuotta hoitanut työnteon ohella vanhoja vanhempiaan. Todella sairas äitini on nyt kuollut, mutta 85-vuotias dementoitunut isäni asuu vielä Turussa, jossa käyn joka viikonloppu. Olen täydellisen väsynyt, masentunut ja epätoivoinen, sillä elämäni on jatkuvaa varuillaan oloa ja muiden ehdoilla elämistä. Olen hakenut mm. univaikeuksiin ja jännitystiloihin "apua" alkoholista, jonka käyttö on vähitellen lisääntynyt.

Nyt haluaisin päästä alkoholin käytöstä eroon, ja pyytäisin kommentteja ja vinkkejä siihen, miten hoidatte henkistä hyvinvointianne. Miten olette päässeet alkoholin käytöstä eroon. Onko vitamiineista, liikunnasta, puhdistavista kuureista, ruokavaliosta ollut mitään apua. Olen kiitollinen mistä tahansa neuvosta ja kokemuksista. En halua pilata elämääni enää enempää.
  Vastaa viestiin

21.09.06, 11:10   #2 (linkki)
Apu löytyy
(Vierailija)

Re: Apua alkoholin liikakäyttöön

Akupunktiosta on apua, jos vain on pätevä akupunktion antaja. Soitapa Elina Hytöselle, Helsinkiin, ja kysy, tietääkö hän sieltä, missä asut hyvää. Omasta mielestäni Hytönen on Suomen paras, ja jos vaan voisin, menisin hänelle.
  Vastaa viestiin
21.09.06, 23:25   #3 (linkki)
Maikkuli
(Vierailija)

Olen itse hieman vastaavassa tilanteessa, vanhuksista huolehtinut ja toisen hautaan saattanut, mutta en elä yksin. Huomasin myös vuosien mittaan alkoholin käytön lisääntyneen niin, että lähes joka ilta join lasin-pari-kolme viiniä ihan vain rentoutumisen ja hyvän unen takia. Viime tammikuussa sain vihdoin kokeiltua tipatonta kuukautta. Olin suunnitellut asiaa jo vuosia. Hyvin meni, mutta vanhat tavat palasivat nopeasti. Aloitin uuden tipattoman vaiheen elokuussa ja sitä kesti neljä viikkoa. Nyt pyrin siihen, että sallin itselleni viinin viikonloppuisin, vaikka sitten joisin kolme lasia joka ilta - yritän kyllä sitäkin vähentää. Kolmena iltana on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin seitsemänä iltana.
Eli minun neuvoni on, että toimi alkoholin vähentämisessä kuin laihdutuskuurillakin ja pyri kuukausien ja vuosien mittaan vähentämään kokonaiskulutusta. Uskon, että et ole kuitenkaan alkoholisti, jonka pitää kokonaan luopua alkoholin käytöstä. Niin ja aloitin tosiaan kuntosalilla käynnit tammikuussa - liikunta ja iltatee rentouttavat viinin lailla.
  Vastaa viestiin
22.09.06, 09:03   #4 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006

Eräs raja on naisilla 16 annosta viikossa ja miehillä 24. Se on raja, jonka ylittävä on alkoholin suurkuluttaja. Nämä ihmiset saavat alkoholista selviä sairaudellisia haittoja. Heidän sairaskulunsa ovat jopa 5 kertaa suurempi kuin muilla.

Siksi kannattaa pitää kirjaa ja sallia itselleen keskimäärin 2 annosta illassa, jos tulee joskus 3-4 niin se pitää seuraavina päivinä ottaa takaisin. Miehillä 3 annosta illassa.

Näiden rajojen alapuolella jos onnistuu pitämään alkoholinkäyttönsä, niin terveydelliset seuraamukset ovat aika pienet.

Olli
  Vastaa viestiin
22.09.06, 09:52   #5 (linkki)
Oklaton
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olli Lind
Eräs raja on naisilla 16 annosta viikossa ja miehillä 24. Se on raja, jonka ylittävä on alkoholin suurkuluttaja. Nämä ihmiset saavat alkoholista selviä sairaudellisia haittoja. Heidän sairaskulunsa ovat jopa 5 kertaa suurempi kuin muilla.

Siksi kannattaa pitää kirjaa ja sallia itselleen keskimäärin 2 annosta illassa, jos tulee joskus 3-4 niin se pitää seuraavina päivinä ottaa takaisin. Miehillä 3 annosta illassa.

Näiden rajojen alapuolella jos onnistuu pitämään alkoholinkäyttönsä, niin terveydelliset seuraamukset ovat aika pienet.

Olli
Mutta kuka tietää aloittaessaan ja jatkaessaankin, että voi romahtaa alkoholismiin? Ei varmaan kukaan aloittaessaan ole suunnitellut hakeutuvansa alkoholistiksi. Tässä asiassa jos missä olemme yksilöitä omine geeneinemme ja ympäristömalleinemme. Toisten pää kestää, toisten ei lainkaan. Kumminkaan kestämättömän pään omistaja ei ole ihmisenä vahvapäistä huonompi!
Trendikäs kohtuukäytön opettaminen nuorisolle lienee ollut liian monen nuoren kohtalokas askel viinan kiroon ja tuhoon. Opetuksen ja viinan yllä leijuvan myönteisyyden seurauksia saamme vain surkutella ja murehtia nähdessämme suuren "väliinpudonneitten" joukon keskuudessamme.
Aihe lienee tabu, josta ei ole lupa puhua. Paljon nähneenä en kuitenkaan voi vaietakaan!

Tuore tutkimus koululaisista kertoo täysin sivutuotteena, että lapset eivät pidä hyvänä isänä ja äitinä vanhempaansa, joka käyttää alkoholia edes kohtuullisesti.

Olenko pahalla asialla, kun uskalsin tarttua aiheeseen?
  Vastaa viestiin
22.09.06, 10:05   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006

Kyllä se varmaankin noin on. Lapset ovat aika ehdottomia. Tosin omien kokemusteni mukaan he ymmärtävät kohtuuden ihan hyvin.

Mutta oman kontrollin säilyttäminen on tärkeää ja siksi tämä oman juomisensa tarkkaileminen ja seuraaminen on tärkeä osa sitä.

Olli
  Vastaa viestiin
22.09.06, 14:51   #7 (linkki)
Paula
(Vierailija)

Selvästi juovuksissa

Lukekaa työterveyslääkäri, ex-alkoholisti Juhani Seppäsen kirja Selvästi juovuksissa. Hän sanoo, että alkoholi on hermomyrkky, josta kuka tahansa tarpeeksi kauan ja usein joutuaan, tulee riippuvaiseksi. Toisin sanoen kukaanhan ei halua tulla riippuvaiseksi, mutta alkoholi on aineena sellainen, siis hermomyrkky, joka TEKEE riippuvaiseksi olipa sitten kyseessä mies tai nainen, nuori tai vanha, johtaja, työläinen tai duunari. Eräässä lehdessä eräs AA-kerholainen sanoikin, että alkoholi on tasa-arvoinen.

Suosittelen edelleen sitä Elina Hytöselle soittamista, Elina Hytönen on kirjoittanut erääseen vanhaan Voi Hyvin -lehteen mielenkiintoisen jutun alkoholismista ja akupunktiosta. Yritän ensi viikolla kirjoittaa sen parin sivun jutun kokonaisuudessaan tähän, siitä voi olla apua monelle.
  Vastaa viestiin
22.09.06, 15:17   #8 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

Olen äärimmäisen kiitollinen kaikista tässä ketjussa olevista rakentavista kommenteista ja neuvoista. Kiitos teille kaikille.
  Vastaa viestiin
26.09.06, 22:38   #9 (linkki)
Maijuli
(Vierailija)

Hyvä Tuula
Tilanne on tuttu itsellenikin. Kun lapset on saanut kasvatettua ja lähteneet pesästä, hoitovuoroon tulevat vuorostaan omat vanhemmat.
Jatkuva huoli ja utrheutuminen omaan jaksamiseen on kovilla. Itse en ole käyttänyt alkoholia, vaan syönyt lohdutuksekseni ( vai miksi lie ).
Koen " juopottelun " ja " syöpöttelyn " samanlaisena ongelmana. Molemmista tavoista on vaikea erota. Mitä tilalle?
Itse olen vähentänyt ruoka-annoksia ja yrittänyt korvata niitä jollakin mielekkäällä touhulla. Ja aika ajottain myös onnistunutkin. Myöskin se, että olen voinut puhua ns. vertaistukiryhmän kanssa asiasta ( ovat pelkästään ystäviäni ) on auttanut itseni ymmärtämisessä ja syöpöttelystä poisopettelemisessa. Koville ottaa.
Akupunktio on myös hyvä lääke. Se, että auttaako se sinulle, on toinen juttu. Mutta kannattaa kokeilla. Itselleni siitä on ollut hyvä apu. Veikko Pelliniemi on akulääkäri, jota minulle suositeltiin.
  Vastaa viestiin
30.09.06, 23:50   #10 (linkki)
Energiaa maalta
(Vierailija)

Hei Tuula, olen jonkin verran pystynyt auttamaan ihmisiä alkoholin käytön rajoittamisessa ja jopa lopettamisessakin energiahoitoni avulla. Teen sitä kaukona, kuin parantamista. Kokeilen sitä sinuun, jos annat luvan.
Olen tehnyt paljon hoitoa erilaisiin vaivoihin mm. Kristallipallolla. Laita viestiä tulemaan, jos hyväksyt hoitoni sinulle.
  Vastaa viestiin
01.10.06, 08:56   #11 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

Hei Energiaa maalta!

Annan mielelläni ja nöyränä suostumuksen energiahoitoon. Olen nähnyt, että teet vilpitöntä työtä tuolla Kristallipallon puolella.

Ystävällisin terveisin

Tuula
  Vastaa viestiin
01.10.06, 13:50   #12 (linkki)
Ilosanoma
(Vierailija)

Voi Hyvin -lehti 4/95: Hyviä tuloksia akulla (kirjoittaja Elina Hytönen)

Viini on yhtä vanha kuin ihmiskunta, ja sen käyttö kuului ennen rituaaleihin, mysteereihin ja suuriin juhliin. Nyt alkoholissa ei ole meille mitään pyhää, me juomme sitä usein ja etenkin siksi, että olemme stressaantuneita.

Alkoholi on sokeria, joka elimistössä muuttuu helposti Kosteudeksi. Alkoholi on myös energeettisesti Kuumaa. Kun Kosteuskin usein muuttuu Kuumuudeksi, runsaasti alkoholia juovalle kehittyy aikaa myöten Kuuma-Kostea -syndrooma. Kosteus näkyy alkuvaiheessa usein lihomisena, Kuumuus puolestaan kasvojen punakoitumisena, hikoiluna, janona, levottomuutena ja ärtyneisyytenä.

Kun Kuumuus tunkeutuu syvemmälle ja alkaa vaurioittaa suuria sisäelimiä, tulee unettomuutta ja muita Sydämen oireita, ruokahalu katoaa ja alkoholisti alkaa ravita itseään vain alkoholilla. Mahalaukku-Perna vahingoittuvat eivätkä sitten enää tuote Qitä ja Verta. Maksan tuli alkaa riehua, mikä johtaa usein väkivaltaiseen käyttäytymiseen.

Munuaisten psyykkinen aspekti on tahdonvoima, ja sitä alkoholi tietenkin kuluttaa, samalla kun se heikentää itse Munuaisia. Ja Maksan Yinin ja Munuaisten Yinin romahtaminen, jotka ilmenevät kuivumisena, uupumisena ja pelkotiloina, onkin se, mikä viimein saa monen alkoholistin hakemaan itselleen apua.

Alkoholistin elämänkaaressa siis jatkuva ulkoapäin lisätty Kuumuus = Yang, kuluttaa elimistön Yin-energian ja Jing-energian, elämän esanssin, jotka molemmat ovat peräisin Munuaisista ja osittain Pernasta. Yinin ja Jingin kuluminen synnyttää tilan, jota sanotaan Vähyys-Tuleksi: siinä on Kuuma-oireita, mutta syynä on Yinin vähyys.

Siksi alkoholistim parantamisessa on kiinalaisen lääkeiteteen mukaan lähdettävä liikkeelle Yinin vahvistamisesta. Se tapahtuu vahvistamalla ennen kaikkea Munuaisten ja Maksan Yiniä. Hoidossa otetaan huomioon psyyke, eikä se olekaan vaikeaa, koska jokaisen suuren sisäelimen hoitaminen on psyyken,mielen ja sielun hoitamista.

Akupunktuuri on yleiseltä vaikutukseltaan rentouttavaa, rauhoittavaa ja ahdistusta lieventävää. Sen avulla alkoholistin mieli ja fysiologinen tila voidaan nopeasti saada tasapainoon, jolloin myös itsehallinta ja käyttäytyminen muuttuvat positiivisesti.

Yhdysvalloissa, Englannissa, Unkarissa ja Saudi-Arabiassa on 1970-luvulta lähtien lisääntyvästi käytetty nimenomaan korva-akupunktuuria alkoholistien ja muiden huumeiden käyttäjien vieroituksessa. Hoitoon yhdistetään aina myös neuvontaa, AA- ja NA 12 askeleen ohjelmat sekä virtsanäytteiden otto.

Tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Esimerkiksi New Yorkin LIncoln-sairaalan (250 alkoholisti- ja huumeidenkäyttäjäpotilasta/päivä) raportin mukaan 90 % akuuteista vieroitusoireista helpottuu,ja 60 % potilaista on ollut kuivilla alkoholista ja huumeista useita kuukausia tai kauemmin hoidon jälkeen. Lisäksi potilaat tulevat mielellään uudestaan hoitoon, koska he kokevat akupunktuurihoidon psykologisesti helpoksi ja vaikutukseltaan huojentavaksi.

Suomessakin A-klinikkasäätiön eräät lääkärit jo soveltavat akupunktuuria alkoholiongelmien hoitoon. Siihen on monta hyvää syytä: akupunktuuri on(ehkä ainoa) tehokas tapa hoitaa alkoholismia, kun psykologiset menetelmät tukevat sitä. Akupunktuuria voi joustavasti käyttää klinikoilla, erilaisissa vastaanottokodeissa ja vaikkapa vankiloissa, ja se on erittäin halpa menetelmä.
  Vastaa viestiin
07.10.06, 14:03   #13 (linkki)
Blondi46vuotta
(Vierailija)

Entäs tälläinen "juoppo",joka juo kerran viikossa aika paljon.Eli ei väliä vaikka muistikin menee???
Joka päivä en halua edes juoda???
Vaikuttaako tuo seuralainen tapoihini,koska hänkin ottaa melkoisesti?
Olen aikoja sitten halunnut jo lopettaa,koska en saa siitä mitään ihanaa enää itselleni???

Vastaa viestiin
11.10.06, 18:19   #14 (linkki)
EM
(Vierailija)

Tuula, teen sinulle hoidon tänään. Olin vähän muissa asioissa ja nettisotkujen takia poissa kuvioista. Joten, en päässyt vastaamaan tänne.
  Vastaa viestiin
11.10.06, 22:36   #15 (linkki)
EM
(Vierailija)

Tuula,
tein sinulle ensimmäisen erän hoidosta. Puhdistin, tankkasin ja ohjeistin kenttiäsi.
Voimaantumisprosessi pitää saada käyntiin, energia virtaamaan, sitten tarpeesi rentoutua alkoholin kautta loppuu. Suoraa tietä ei tässä ole, mutta jatkan huomenna uudella hoidolla.
EM
  Vastaa viestiin
12.10.06, 09:48   #16 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

Hei Energiaa maalta!

Huomasin juuri viestisi täällä töissä, ja olen kiitollinen avustasi.

Terveisin

Tuula
  Vastaa viestiin
13.10.06, 09:16   #17 (linkki)
EM
(Vierailija)

Tein sinulle Tuula vahvistushoidon. Kyllä sinä pärjäät.
EM
  Vastaa viestiin
13.10.06, 12:06   #18 (linkki)
Tuula
(Vierailija)

Hei Energiaa maalta!

Kiitos tuhannesti avusta! Ja kiitos muillekin tässä ketjussa oleville.
Voin tällä hetkellä paremmin, ja olen edennyt ongelmani hoidossa. Olen saanut paljon tukea yllä olevista kommenteista ja neuvoista. Tunnen ne energeeettisesti tukena itselleni.

Energiaa maalta. En tiedä huomaatko vielä tämän, mutta jos haluat vastapalvelukseksi tietoa elämäntehtävästäsi, parantavan energiasi lähteestä, yläkerran neuvoja ja ohjausta elämääsi, välitän sinulle tällaista tietoa. Perustin sähköpostiosoitteen suflo@netti.fi, johon voit halutessasi ottaa yhteyttä.
  Vastaa viestiin
21.10.06, 03:09   #19 (linkki)
Kiwi
(Vierailija)

Todella hienoa ja rohkeaa, että tiedostat ja myönnät ongelmasi! Siitä lähtee tervehtyminen :)
  Vastaa viestiin
23.10.06, 13:15   #20 (linkki)
mn
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Energiaa maalta
Hei Tuula, olen jonkin verran pystynyt auttamaan ihmisiä alkoholin käytön rajoittamisessa ja jopa lopettamisessakin energiahoitoni avulla. Teen sitä kaukona, kuin parantamista. Kokeilen sitä sinuun, jos annat luvan.
Olen tehnyt paljon hoitoa erilaisiin vaivoihin mm. Kristallipallolla. Laita viestiä tulemaan, jos hyväksyt hoitoni sinulle.
Voisitko antaa myös minulle.
Tissuttelen viikonloppuna...Viime lauantaina otin sitten reippaammin.
On tullut tapa,en osaa muuten rentoutua.Kun otan yhden,en osaa jättää siihen.
Tulee huono olo muutamastakin.Hävettää!
  Vastaa viestiin
18.01.12, 11:39   #21 (linkki)
Kuivilla
(Vierailija)

Niinpä niin...

On olemassa ainoastaan kolmenlaisia alkoholisteja: Juova alkoholisti, raitis alkoholisti ja entinen alkoholisti. Entisen alkoholistin ero meihin muihin on vain se, että hänen päällään on arkku ja kolme metriä hiekkaa. Olen itse juonut, avioliiton, lapset, omakotitalon, työpaikan jota varten oli ihan työ ja tuska suorittaa yliopisto-opinnot.
Nyt kuitenkin 10 vuotta raittiina, mutta ainoastaan vuorokausi kerrallaan. Tämä sen takia, ettei kukaan tuntemani alkoholisti pysty olemaan loppua elämäänsä raittiina. Välillä on vain katsottava kelloa ja oltava vaikka 5 minuuttia kerrallaan selvinpäin.
Elämässä on ollut ja tulee olemaan vastavirtoja. Itsekin muistutan itseäni joka päivä siitä, ettei mitään saa niin pahaksi kuin puuduttamalla vastoinkäymiset alkoholilla.
Ja jos joku ottaa tämän kirjoituksen sillä asenteella, että onpa sinulla helppoa, kun et ole juonut, niin voin kertoa, että olen kokenut maanpäällisen helvetin, jonka kanssa minun on elettävä loppu elämäni.
  Vastaa viestiin
18.01.12, 14:21   #22 (linkki)
entinen alkoholisti
(Vierailija)

Voisin omasta puolestani sanoa olevani entinen alkoholisti, vaikken olekaan kuollut vaan erittäin terve ja energinen ihminen. Alkoholi jäi minulla kertaheitolla kun tulin uskoon kuusi vuotta sitten. Sitä ennen olin juova alkoholisti, jonka vapaa-aika meni tissutteluun. Olin myös raitis alkoholisti, sillä saatoin olla vuosiakin ilman. Mutta repsahdin lopulta aina.
Nyt joku ajattelee, että uskoontulo ei sovi minulle, ei ole minun juttu. Kyllä se on tarkoitettu jokaiselle. Alkoholismi on riippuvuussairaus, siinä sen ydin on. Jumala voi vain vapauttaa riippuuvuuksista, omin voimin en olisi päässyt siitä irti. Alkoholi oli minun "pelastajani", jonka avulla lievitin elämäntuskaaani ja ahdistustani.
Nyt näin jälkeenpäin ajatellen, olin rukoillut vapautta elämääni jo kauan. Sitten eräänä päivänä koin yliluonnollisen tapahtuman, Pyhä Henki kosketti minua voimallisesti ja hetkessä olin parantunut riippuvuudestani. Olin ollut "valmis" jo kauan.
Nykyään minua ei kiinnosta ruokakaupassakaan siideri-ja oluthyllyt, voin ohittaa ne kivuttomasti. En tunne mitään vetoa niihin, olen vapaa. Tilalle olen saaanut syvän hengellisyyden, joka ravitsee minua kaikilla tasoilla. Elämäni ei ole tylsää eikä yksitoikkoista, vaan iloista ja tasapainoista.
Jos kamppailet tämän asian kanssa, suosittelen, että luovutat ongelmasi Korkeimmalle; tämä on myös yksi AA:n periaatteista.
  Vastaa viestiin
18.01.12, 15:45   #23 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

helvetti käsitteenä

"Ja jos joku ottaa tämän kirjoituksen sillä asenteella, että onpa sinulla helppoa, kun et ole juonut, niin voin kertoa, että olen kokenut maanpäällisen helvetin, jonka kanssa minun on elettävä loppu elämäni."

Aikoinaan juovan puolisona minäkin tavallaan elin maanpäälisessä helvetissä. Mutta avioeron jälkeen sain kuulla, että juova puolisoni oli elänyt rinnallani helvetissä.

Jotenkin tuntuu, että koko helvetti on menettänyt merkityksensä. Sanaa käytetään niin monessa yhteydessä.

Jos raitistumisesta on jo 10 vuotta aikaa kannattaa elää tätä päivää ja unohtaa menneet.

On ihana lukea raitistumistarinoita. Olen huomannut, että kauppojen sulkemisaikaan moni ostaa
viime tingassa itselleen paljon juotavaa. Suosittelen käymään ruokakaupassa aamulla. Silloin
siellä on ihan erilaista väkeä.
  Vastaa viestiin
18.01.12, 16:18   #24 (linkki)
joanna
(Vierailija)

Juovan puolison rinnalta voi aina lähteä jos ei kestä.

Entä kaikki lapset, jotka joutuvat kärsimään vanhempiensa, sukulaisten ja vanhempien ystävien alkoholin liikakäytöstä ? Lapset eivät voi lähteä, ellei tule kyseeseen huostaanotto tms.

Maanpäällinen "helvetti" voi olla sitäkin, että jo lapsena joutuu kärsimään unettomuudesta vanhempien humalaispäisen tappelun ja väkivallan uhan takia. Siitä voi sitten tulla erinäiset seuraukset myös seuraavien sukupolvien elämään. Kaikki tuki ja rentoutuskeinot ovat alkoholin liikakäyttäjille tarpeen.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 15:10   #25 (linkki)
Turkanen
(Vierailija)

On havaittu, että alkoholiin koukkuuntuvat helpommin samat ihmiset, jotka koukkuuntuvat myös sokereihin. ADHD-tyyppisillä esimerkiksi on taipumus syöpöttelyyn. Myös peliriippuvuus voi olla samaa juurta.

Monet ovatkin raportoineen VHH-ruokavalion vaikuttaneen niin, ettei tee enää mieli alkoholia. Kyse ei missään tapauksessa ole alkoholisteista, vaan entisistä kohtuukäyttäjistä.

Voisi siis olla kokeilun arvoista vähentää nopeita hiilihydraatteja, jolloin riippuvuus niihin katoaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku