Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oeoe HAhahaha juuri tällaiset "tiedemiehet" pitäis jotenkin sulkea internetin ulkopuolelle. Eipä silti, ei tuollaista p*skaa kukaan täysjärkinen usko.
Homman nimi on se, että mahdollinen uniapnea voidaan todeta kotiin lainattavilla laitteilla.
Mikäli kyse on uniapneasta, CPAP, eli painemaski on toimivin vaihtoehto. Siitä on varmasti monilla kauhukuvia isona kuppimallina, mutta nykyään on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, esimerkiksi sieraimille asetettava hyvin kevyt malli ei ole juuri lainkaan epämukava.
Jos kyse taas on pelkästään kuorsaamisesta, kiinnostaa vinkit minuakin.
Vippaskonsteista ehkä toimivin saattaa olla tuollainen kuorsauskisko, koska se työntää alaleukaa eteenpäin laajentaen nielua samalla.
Mitä ylipainoon tulee, jos olet selvästi ylipainoinen, painonpudotus SAATTAA lieventää ongelmaa.
Mikäli ylipainoa on vain lievästi, ei painonpudotus todennäköisesti ongelmaa poista.
Ja nyt siis puhutaan ihan oikeasta KUORSAAMISESTA, eikä mistään parista narahduksesta tai kevyestä hyrähdyksestä.
Tuollainen kolmen kilon painonpudotus ei vain yksinkertaisesti voi auttaa mitään, ellet sitten ole onnistunut täsmälaihduttamaan juuri 5% kohtaa kehostasi :D
Ihmisen paino vaihtelee muutenkin jatkuvasti muutamilla kiloilla, joten vaaka on aika huono mittari tässä asiassa. |
Minua ihmetyttää, mikä ongelma noissa maskeissa on. Tässäkin naapuri on, jolla on kans uniapnea, mut se vei koneen pois, ja aina valittaa väysymystään. Minä nukuin ensimmäisestä yöstä alkaen häiriöttä. Siihen saakka sain nukuttua 10-15 minuutini pätkissä. Ja mielettömät kivut.
Olin Haagan neurologian klinikalla unitutkimuksissa (siihen aikaan kun se klinikka vielä oli olemassa), Partisen Markun potilaana. Kun hoitaja illalla laittoi josku puoli kymmenen korvilla maksin nokalle ja sääti sen kohdalleen, havahduin viiden korvilla, kun hoitaja tuli sanomaan, että hän lähtee töistä pois, että ottaa tämän laitteen pois päältä.
Ajatella, olin ensikerran nukkunut kymmeniin vuosiiin yhtäjaksoisesti jotain 7 tuntia, tai en edes tiedä, olenko eläessänikään nukkunut yhtäjaksoisesti noin hyvin.
Ja ajatella, tuona aikana ei koskenut minnekkään.
Sitten ajattelin, et jatkan vielä nukkumista sinne kahdeksaan kun muu henkilökunta tuli, niin eihän siitä mitään tullut. 10-15 minuutin välein koko ajan hereillä, ja kivut palasivat.
Tuosta hetkestä alkaen en ole nukkunut kuin yhden yön ilman CPAP:ia, ja sekin siitä syystä, että kone unohtui kotiin ja jouduin välittömästi palaamaan takaisin, koska nukkumisesta ei tule yhtään mitään ilman CPAP:ia. Ja jos päivälläkin joudun huilaamaan, niin aina on CPAP:ni maksi nenällä. Minusta siitä ei ole mitään haittaa. Mulal on niitä monenlaisia, koska mulla on paha reuma, niin joudun maskeja vaihtelemaan sen takia, kun leukaluut ja leukanivelet on välillä niin riiviön kipiät.
CPAP on ollut minulla 15 vuotta. Ja uniapneasta olen kärsinyt nuoruudesta saakka, vaikka olin kuin luumuikku, mutta oireet ovat olleet samanlaiset, nuoruudessani, kuin nytkin.
Mutta kun CPAP:in isken kuonolleni, voi miten mehevät unet saan ja näen värillisiä unia. Se oli elämys, alkaa näkemään unia ja värillisenä.
Kuorsaushan ei aina tarkoita uniapneaa. Mutta tutkia se aina kannattaa.