Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Vaihtoehtoiset hoitomuodot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.11.07, 00:05   #1 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Fibromyalgia

Tietäisikö joku siihen jonkin vaihtoehtoisen hoidon kalliitten ja väsyttävien lääkkeitten sijaan?
  Vastaa viestiin
21.11.07, 13:03   #2 (linkki)
onhan niitä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mumeluuri
Tietäisikö joku siihen jonkin vaihtoehtoisen hoidon kalliitten ja väsyttävien lääkkeitten sijaan?
Onhan niitä, mutta yksi asia fibromyalgiassa ei tee "kesää", on monen asian summa, samoin sen hoitaminen myös. Niistä monen monista minä aloittaisin manuaaliterapiasta. Halpaa sekään ei ole (50-60 €/käynti), mutta jostain on lähdettävä, mutta käyntejä ei tule kuitenkaan kovin monia.
Manuaaliterapeutti opetti minua hoitamaan itseäni, ja sain välineitä kotiin.

Joku hyötyy lymfahieronnasta... halpaa sekään ei ole.

Sitten katsaus uneen, joka on fibromyalgiassa avaintekijä ... se on laaja asia, kun uni on häiriintynyt. Häirintyyneellä yöunella saadaan lähes jokaiselle terveellekin syntymään fibromyalgia. Kasvuhormoonit kehittyvät syvän unen aikana, ja se kun fibromyalgiassa jää hyvin puutteelliseksi, niin selväähän se on, että kipuja tulee.
Unesta ja sen vaikutuksista lisää MSM-rikki@netti.fi
  Vastaa viestiin
21.11.07, 20:11   #3 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Kiitos

Kiitos sinulle vastauksestasi. Uusi asia oli tuo MSM-rikki ja kävinkin jo nettisivuilla tutustumassa asiaan. Täytyypä kokeilla.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 09:01   #4 (linkki)
dumbom
(Vierailija)

Onko tietoa miten MSM-rikki käy yksiin esim. lääkärin määräämän Cymbaltan (neuropaattiseen kipuun) kanssa? Eli voiko käyttää samanaikaisesti? Entä unilääkkee (Imovane) kanssa?

Kiitos vastauksesta!
  Vastaa viestiin
22.11.07, 10:20   #5 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Jaa-a

Tuosta alla olevan linkin artikkelista löysin tietoa ko. aineesta, ja tilasinkin sitä jo koeannoksen. Mutta eipä ollut puhetta sen henkilön, jolta tilasin, kanssa mitään noista yhteensopivuuksista. Luulisi, ettei sen pitäisi vaikuttaa.

http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/artikkelit.htm
  Vastaa viestiin
22.11.07, 11:25   #6 (linkki)
Elsa-Leena
(Vierailija)

Mistä ruuasta saa rikkiä?

Tietääkö kukaan mistä ruuasta saa rikkiä ja kuinka paljon? Jos rikki on noin tärkeä elimistön rakennusaine, niin varmasti sitä saa ruuastakin? Mieluummin otan ravintoaineet ruuasta kuin kapseleista, jos se vain onnistuu.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 12:55   #7 (linkki)
--------
(Vierailija)

Rikkiä löytyy kätevästi esim. proteiineista. Ihan tavallinen ruoka siis riittää eikä tarvitse pillereiden kanssa pelata.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:30   #8 (linkki)
kokemuksen kautta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja --------
Rikkiä löytyy kätevästi esim. proteiineista. Ihan tavallinen ruoka siis riittää eikä tarvitse pillereiden kanssa pelata.
Noin puhuu asiasta tietämätön.
Tilanteissa, jossa rikistä todella on korvamaton apu, ruoka ei riittä alkupäiviinkään. On viisainta opetella rikki nauttimaan irrallisena, silloin se on halvinta. Pillereinä se maksaa omaisuuksia kun jotuu ottamaan esim. kroonisiin kipuihin, joissa määrät voivat olla hyvinkin suuria.

Vastaa viestiin
22.11.07, 13:34   #9 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Kokemusta!

Onko sinulla kokemusta rikin käytöstä fibromyalgiassa?
Tämä on niin kurja vaiva, että haluaisi hoitaa itseään kuntoon, eikä vain turruttaa lääkkeillä.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 19:04   #10 (linkki)
MSM rikki
(Vierailija)

Toisilla auttaa ja toisilla ei.

Täältä sitä saa edullisimmin.

http://www.finnmsm.fi/

Järkyttävän makuista se ainakin on eli paljoo sitä ei pysty syömään ja liukenee todella huonosti nesteeseen.

Itse jo kuukausia sitä syönyt n. 5g / päivä, mutta en ole kyllä mitään huomannut, että kipuihin vaikuttais. Ehkä sitä pitäis vetää sitten ruokalusikkatolkulla päivässä, mutta ei kovin järkevältä vaikuta sekään.
  Vastaa viestiin

22.11.07, 19:09   #11 (linkki)
MSM rikki
(Vierailija)

Tässä vielä pari linkkiä:

http://www.tohtori.fi/?page=5530281&id=867008

Vastaa viestiin
22.11.07, 19:09   #12 (linkki)
MSM rikki
(Vierailija)

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=7155426

Vastaa viestiin
22.11.07, 19:09   #13 (linkki)
MSM rikki
(Vierailija)

http://www.reumaliitto.fi/sivut/lehti/fibromyalgiakipuun_on_jo_loydetty_laakitusta_lehti 2_2007.html
  Vastaa viestiin
22.11.07, 19:29   #14 (linkki)
tautinen
(Vierailija)

Lainaus:
Tämä on niin kurja vaiva, että haluaisi hoitaa itseään kuntoon, eikä vain turruttaa lääkkeillä.
Juu, niin on kurja vaiva, mutta ei fibroon täsmälääkettä ole keksittykään. Eli itsensä kuntoon hoitaminen ei todellakaan onnistu tämän taudin osalta. Toki joillain keinoilla voi helpottaa oireita ohimenevästi tai vaikka vähän pidempäänkin, mutta ei se tauti parane. Jostain olen lukenut että oireet saattavat helpottaa n. 60 vuoden iässä. No, jää nähtäväksi ainakin omalla kohdallani.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 19:29   #15 (linkki)
tautinen
(Vierailija)

Lainaus:
Juu, niin on kurja vaiva, mutta ei fibroon täsmälääkettä ole keksittykään. Eli itsensä kuntoon hoitaminen ei todellakaan onnistu tämän taudin osalta. Toki joillain keinoilla voi helpottaa oireita ohimenevästi tai vaikka vähän pidempäänkin, mutta ei se tauti parane. Jostain olen lukenut että oireet saattavat helpottaa n. 60 vuoden iässä. No, jää nähtäväksi ainakin omalla kohdallani.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 19:46   #16 (linkki)
elämäntilanne
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tautinen
Lainaus:
No ei todallakaan pidä paikkaansa. Ikä ei sitä ratkaise, mutta elämäntavat kylläkin. On paljon enemmän elämäntavoista riippuvainen kuin fyysisestä iästä. Melkoinen osa ihmisistä jää eläkkeelle siinä 60:in pintaan ja stressi helpottaa, helpottaa myös fibromyalgiakin. Mutta ei se ole se ikä joka helpotuksen tekee vaan elämäntilanne.

Vastaa viestiin
23.11.07, 05:55   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/1999
Mikä stressi?
Miksi se juuri 60 vuotiaana helpottaa?
Minulla EI ole työstä mitään stressiä koskaan ollut.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 08:36   #18 (linkki)
tautinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elämäntilanne
Lainaus:
Lainaus:
No ei todallakaan pidä paikkaansa. Ikä ei sitä ratkaise, mutta elämäntavat kylläkin. On paljon enemmän elämäntavoista riippuvainen kuin fyysisestä iästä. Melkoinen osa ihmisistä jää eläkkeelle siinä 60:in pintaan ja stressi helpottaa, helpottaa myös fibromyalgiakin. Mutta ei se ole se ikä joka helpotuksen tekee vaan elämäntilanne.
Hyvä on jos tiedät asian varmaksi. Minusta kun tuntuu että fibron kohdalla mikään ei ole niin hirveän varmaa ja kirkossa kuulutettua... Olen aika paljon sairaudesta lukenut ja ollut luennoilla kuuntelemassa tietoa. Kyse on häiriöstä aivojen kivunsäätelyjärjestelmässä jne. Itse jouduin jäämään tk-eläkkeelle jo pari vuotta sitten enkä ole lähelläkään 60:tta... Elämäntilanteeni on siis todella rauhallinen mutta fibron kivut eivät ole helpottaneet. Jospa sitten kuusikymppisenä...
  Vastaa viestiin
23.11.07, 13:15   #19 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Voi, voi

Täytyy tässä nyt sitten odottaa vielä 8 vuotta... :)
Mutta tänään aloitin MSM-rikin kokeilun. Kerron sitten jos (tai sitten ei) sillä on vaikutusta.
Jaksamista kaikille!
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:31   #20 (linkki)
ei auta -> auttaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MSM rikki
Toisilla auttaa ja toisilla ei.

Täältä sitä saa edullisimmin.

http://www.finnmsm.fi/

Järkyttävän makuista se ainakin on eli paljoo sitä ei pysty syömään ja liukenee todella huonosti nesteeseen.

Itse jo kuukausia sitä syönyt n. 5g / päivä, mutta en ole kyllä mitään huomannut, että kipuihin vaikuttais. Ehkä sitä pitäis vetää sitten ruokalusikkatolkulla päivässä, mutta ei kovin järkevältä vaikuta sekään.
Ei 5 mg autakkaan, mutta 20 mg auttaa jo todella hienosti.
  Vastaa viestiin

23.11.07, 14:34   #21 (linkki)
paljon työtä
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elämäntilanne
Lainaus:
Lainaus:
Hyvä on jos tiedät asian varmaksi. Minusta kun tuntuu että fibron kohdalla mikään ei ole niin hirveän varmaa ja kirkossa kuulutettua... Olen aika paljon sairaudesta lukenut ja ollut luennoilla kuuntelemassa tietoa. Kyse on häiriöstä aivojen kivunsäätelyjärjestelmässä jne. Itse jouduin jäämään tk-eläkkeelle jo pari vuotta sitten enkä ole lähelläkään 60:tta... Elämäntilanteeni on siis todella rauhallinen mutta fibron kivut eivät ole helpottaneet. Jospa sitten kuusikymppisenä...
Mistä niin päättelet, et kuuskymppisenä? Mitä olet taudin tainnuttamisen hyväksi tehnyt?
  Vastaa viestiin
23.11.07, 15:14   #22 (linkki)
tautinen
(Vierailija)

Nimimerkille "paljon työtä":
Älä nyt sentään ylle käy... Minähän kirjoitin jostain lukeneeni että näin voisi joidenkin kohdalla tapahtua. Et lukenut sitäkään kohtaa kirjoituksessani oikein, kun kerroin että minulla on vielä pitkä matka 60 ikävuoteen, eli en osaa vastata kysymykseesi taudin "tainnuttamisesta"... :-) Tällä hetkellä sairaus vaivaa minua ihan kiitettävästi.

Ihan yksinkertaisesti vaikka googlaamalla Reumaliiton sivuja löytyy tällaista infoa:
---------
Ennuste
Fibromyalgian ennuste on hyvä, vaikka parantavaa hoitoa ei ole. Hoitojen avulla useimpien potilaiden oireet lievittyvät muutamassa vuodessa. Kivut alkavat vähentyä noin 60 ikävuoden jälkeen. Fibromyalgia ei johda pysyviin vaurioihin eikä varsinaiseen invaliditeettiin. Monet joutuvat kuitenkin hakeutumaan eläkkeelle joko samanaikaisen muun sairauden tai vaikean fibromyalgian aiheuttamien psyykkisten oireiden vuoksi. Eläkkeistä päättävät viranomaiset ovat kuitenkin tällä hetkellä yleisesti sitä mieltä, ettei pelkkä fibromyalgia ole pysyvän työkyvyttömyyden syy.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 15:38   #23 (linkki)
paljon työtä
(Vierailija)

Lainaus:
Nimimerkille "paljon työtä":
Älä nyt sentään ylle käy... Minähän kirjoitin jostain lukeneeni että näin voisi joidenkin kohdalla tapahtua. Et lukenut sitäkään kohtaa kirjoituksessani oikein, kun kerroin että minulla on vielä pitkä matka 60 ikävuoteen, eli en osaa vastata kysymykseesi taudin "tainnuttamisesta"... :-) Tällä hetkellä sairaus vaivaa minua ihan kiitettävästi.

Ihan yksinkertaisesti vaikka googlaamalla Reumaliiton sivuja löytyy tällaista infoa:
---------
Ennuste
Fibromyalgian ennuste on hyvä, vaikka parantavaa hoitoa ei ole. Hoitojen avulla useimpien potilaiden oireet lievittyvät muutamassa vuodessa. Kivut alkavat vähentyä noin 60 ikävuoden jälkeen. Fibromyalgia ei johda pysyviin vaurioihin eikä varsinaiseen invaliditeettiin. Monet joutuvat kuitenkin hakeutumaan eläkkeelle joko samanaikaisen muun sairauden tai vaikean fibromyalgian aiheuttamien psyykkisten oireiden vuoksi. Eläkkeistä päättävät viranomaiset ovat kuitenkin tällä hetkellä yleisesti sitä mieltä, ettei pelkkä fibromyalgia ole pysyvän työkyvyttömyyden syy.
Häh? Mitä ihmettä päällekäymisestä? Ei kait kysyminen pitäisi olla mitenkään tekemisissä päällekäymisen kanssa? No toki olenhan minäkin lukenut sen satoja kertoja, mutta silti, kaikki ei ole vielä siinä. Paljon se työtä vaatii, mutta tuloksiakin on saatavissa.
  Vastaa viestiin
24.11.07, 10:42   #24 (linkki)
Elsa-Leena
(Vierailija)

Jos tavallinen ruoka riittää, niinkuin joku vastasi, niin miksi ihmisillä sitten on kaikenlaisia puutoksia? Minulla ei ole mitään sairautta, mutta väsymystä ja muuta oireilua, johon ei ole löytynyt syytä. Ja olen ennakkoluulottomasti valmis kokeilemaan mitä vaan, mutta mielellään mahdollisimman luonnonmukaista. Tähän ajatteluun sopii se, että yrittäisin ensin ruualla, mutta jos se ei auta, niin sitten voin ottaa jotain luontaistuotettakin.

Siis jos proteiinista saa rikkiä, niin ei kai kenelläkään sekaruuan syöjällä pitäisi olla puutetta? Itse syön normaalisti lihaa (nautaa, possua, hirveä, kalkkunaa, vähän poroa ja lammasta), kalaa muutaman kerran viikossa, normaalisti kananmunaa, maitotuotteita kohtuullisesti, runsaasti marjoja ja juureksia, täysjyväviljaa...puuttuuko ruokavaliostani joku, mistä rikkiä saisi runsaasti?

Toivon vastausta joltain, joka oikeasti tietäisi asiasta, ei mitään mutu-tietoa. Kiitos.
  Vastaa viestiin
24.11.07, 11:41   #25 (linkki)
Mumeluuri
(Vierailija)

Alla olevasta osoitteesta sivulta 6. löytyy jotain tietoa.
http://www.kemira-growhow.com/NR/rdonlyres/B15A4384-CDB6-4BC9-AD9A-F44576F64725/0/Leip%C3%A4_4_2005.pdf
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku