Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikko Hermo menee totaalisesti.
Milloin sieraimet on täynnä limaa ja pystyy niistämään niin se auttaa sekunniksi. Mutta kun semennti on valettu ilman limaa, se tukkii niin tehokkaasti sieraimet, että henki ei kulje pätkääkään nenän kautta ja olen nenähengittäjä, varsinkin nukkuessani.
Joutuessani hengittämään suun kautta, suu kuivuu niin kuin olisin vaarin vanhaa huopatossua imeskellyt
ja nukkumisesta ei tule yhtikäs mitään.
Kokeillut olen kaikkea, suolavettä, suihkeita jos mitäkin. Ainoa suihke josta on apua, sitä ei saisi käyttää kuin korkeintaan 10 päivää. Olen käyttänyt sitä jo toista vuotta.
Hermot menee.
Olen allerginen lähes kaikelle ja käytän ympäri vuoden antihistamiinia, joka auttaa kyllä ihonja silmien kutinaan, mutta tohon nenään ei auta mikään. Astma on hoidossa ja kurissa lääkkeen avulla.
Kumma kyllä, hajuaisti on tallella varsinkin sellaiseen hajuun, jolle olen yliherkkä. Näitä on home, vanha puutalo näistä "luonnollisista hajuista" ja tietenkin erilaiset kemialliset tuoksut.
Auttakaa onnetonta! |
Ethän siis itse asu hometalossa?
Tiedän kaksi asiaa, jotka auttavat (astmaattiseen) yskään ja luultavasti myös nuhaan:
- viljojen poisjättö
- lisäaineiden poisjättö, ainakin E621 aromivahvenne, se on turha lisäaine. Muutkin aiheuttavat astmaoireiden pahenemista, joten puhdas ruoka on kaiken perusta.
- kolmas ehkä viakuttava on maito, jätä sekin aluksi pois. Rasvaisia maitovalmisteita voi käyttää kuten juustoja ja luonnonjugurtteja.
- neljäs suositeltava on sokerien poisjättö. Myös hermesetakset ja muut.
On ainakin helppo kokeilla. Kuukausi jo kertoo paljon kokeilun kannattavuudesta!
Uskon, että astmalla on paljonkin tekemistä ruuansulatuksen kanssa. Suoliston kunto on perusta yleiskunnolle. Luepa vaikka vuotava suoli -haulla löytyviä juttuja tai gluteeniyliherkkyys.
(Nämä perustuvat omaan kokemukseeni yskästä, liman erittyminen lakkasi, kun olin hiivadieetillä eli viljattomalla ja hiivattomalla sekä sokerittomalla ruokavaliolla. Se oli kuitenkin melko suppea ja vaikea ja olen sittemmin kokeillut erilaisia ruoka-aineita ja muodostanut oman dieettini. Se on sattumalta melko VHH.)