Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Vaihtoehtoiset hoitomuodot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
17.12.11, 18:17   #1 (linkki)
Varoitus!
(Vierailija)

Omega3 -kalaöljy TAPPAA!

Lainaus pitkästä tieteellisestä kirjoituksesta:

Itse olen ollut ihmeissäni vuonna 2010 ja 2011 julkaistujen satunnaistettujen päätetapahtumatutkimuksien tuloksista sydänpotilailla. Niissä missään ei ole tullut selkeää hyötyä omegojen hyväksi. (Kroumhout et al. 2010, Galan et al. 2010, Manger et al. 2010 ja Kowey et al.. 2011). Lisäksi kaksi viime vuosien Harvardin prospektiivista väestötutkimukset on osoittanut, että kalaöljy voi liittyä tyypin 2 diabeteksen puhkeamiseen. (Djoussé et al. 2011 & Kaushik et al. 2009)

Kaikki muutkaan eivät ole nähneet kalaöljyä autuaaksi tekevänä. Vuonna 2010 kesäkuussa julkaistu meta-analyysi toteaa seuraavasti johdannossaan (Fillion et al. 2010):

“Multiple randomized controlled trials (RCTs) have examined the cardiovascular effects of omega-3 fatty acids and have provided unexplained conflicting results.”
Onko kalaöljy vienyt meitä kuin pässiä narussa? | PRONUTRITIONIST

Ihmeaineena mainostetut omega3 -kalaöljyt ovatkin todellisuudessa terveydelle haitallisia tai ainakaan niistä ei ole mitään hyötyä esimerkiksi triglyseridien alentamiseen ja sitä kautta haimatulehduksen estämiseen. Päinvastoin niiden on todettu lisäävän sydänsairauksiin kuolemista ja laukaisevan diabetesta.

"Eräässä eurooppalaisessa tutkimuksessa testattiin, miten rasvaisen kalan nauttiminen kahdesti viikossa tai kalaöljyn käyttö vaikutti miehiin, jotka kärsivät herkästi provosoituvasta rasitusrintakivusta. Yllättäen ne miehet, joiden omega-3-rasvojen saanti oli suurin, kuolivat monivuotisen tutkimuksen aikana muita todennäköisemmin sydäntautiin."
Poliklinikka.fi - Kala ja kalaöljy: Useimmille, mutta ei kaikille hyödyksi
  Vastaa viestiin

17.12.11, 22:35   #2 (linkki)
joanna
(Vierailija)

oli aika monta linkkiä yms. aloittajan kirjoituksessa.

omalta kohdalta voin sanoa, että koitan kompensoida epäterveellisiä elämäntapojani ottamalla sillon kun muistan omega kolmosta. ei sitä(kään) pidä liikaa napsia, jos on verenvuototautia (trombosyytit heittää) geeneissä.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 12:22   #3 (linkki)
Turkanen
(Vierailija)

lisää

Tuossa mainitussa blogissa Laatikainen kirjoittaa:

"Kommentti

Sydänperäisten kuolemien määrä on Suomessa vähentynyt runsaasti. Sepelvaltimotauti sinänsä ei ole hävinnyt minnekään, se on siirtynyt vain vanhempiin ikäluokkiin. Oireetonta sepelvaltiomotautia sairastaa (tietämättään asiasta mitään) joukko suomalaisia. Heille omega-3 rasvahapoista ja rasvaisesta kalasta on hyötyä. Sen sijaan kardiologin tiukassa seurannassa oleva monilääkitty sydänpotilas ei sydämen näkökulmasta näyttäisi juurikaan hyötyvän omega-3 rasvoista. Kokonaan toinen asia, ja varmaan tutkimatta on, auttaako hyvin lääkittyä sepelvaltimotautipotilasta omega-3 rasvahapot esim. dementian tai muiden sairauksien estossa.

Aiemmin Skeaff & Millerin meta-analyysi oli osoittanut, että sydänkuolemat yleensä vähenevät 19 %. Skeff & Miller eivät erotelleet niitä, joilla on jo sydänlääkeet ja niitä joilla ei. Heidän havintonsa taitaa olla sopusoinnussa Chenin havainnon kanssa (lääkityillä 0-hyöty, ei-lääkityillä -36 %).

Sellainen havainto on meta-analyysistä vielä kirjoitettava, että mukana oli sekalainen seurakunta omega-3 rasvahappoja. Suurin osa tutkimuksista oli tehty kalaöljyllä, mutta mukaan mahtui myös puhtaita kalatutkimuksia ja alfa-linoleenihapolla (pellavansiemenöljyssä ja rypsiöljyssä oleva rasvahappo) tehtyjä tutkimuksia."

Eli tarkoittaako tämä, että ennaltaehkäisevästi kalaöljystä (omega-3) on hyötyä, sillä lääkityille ei siitä enää hyötyä ole? Yhteisvaikutus lääkkeiden kanssa on kaikilla aineilla aina omalaisensa... Itse pidän parempana olla ilman lääkkeitä ja hoitaa asiat luonnollisemmin. Ehkäisemällä.

Laatikainen tuo myös esille sen seikan, että tutkimuksissa EI OLE eritelty rasvahappojen alkuperää eli kalaöljy saattaa toimia aivan eri tavoin kuin vaikkapa rypsiöljyn omega-3. Monet luontaistuotteiden tuntijat ovat suositelleet kalaöljyä ja oliiviöljyä eikä rypsiöljyä.
  Vastaa viestiin
19.12.11, 12:38   #4 (linkki)
juutaas
(Vierailija)

"Tappaa" jos ei syö omegoita koska rasvahapot ovat ihmiselle välttämättömiä ja elimistö ei itse niitä valmista.
Mistä ennen saatu, ihmiset ovat ennen syöneet paljon enemmän kalaa kuin nyt syödään ja (öljy) kasveistakin ,esim pellava, saa rasvahappoja.
  Vastaa viestiin
22.12.11, 06:12   #5 (linkki)
D-vitamiinia
(Vierailija)

Suonet tukkii pääosin kalkki.

Siihen auttaa hyvähiilihydraattinen ruokavalio, jossa on riittävästi C, D ja K2-vitamiineja.

Lisäksi hyvät rasvat vähentävät tulehdusta.

Pelkällä Omega 3 ei tee mitään, jos muu ruokavalio on perseellään.

Kalsium
  Vastaa viestiin
22.12.11, 11:39   #6 (linkki)
Turkanen
(Vierailija)

kaikkia omegoita

Monet rasvahapot ovat elintärkeitä, vielä ei tiedetä tarkasti mikä suhde on kenellekin optimaalinen. Luulen, että joka tapauksessa suomalaisilla omega-3 ja omega-6 -epäsuhta johtuu siitä, että muita kuin omega-6 -rasvahappoja ei saada riittävästi. Keho osaisi ottaa sen, mitä tarvitsee, jos on sitä olisi saatavilla.

Kaikkia kylmäpuristettuja öljyjä kannattaa nauttia, lisäksi pähkinöitä ja ruuanlaittoon voita tai kookosöljyä, sillä nämä kestävät kuumuutta parhaiten. Joissain tutkimuksissa maitorasvasta on myös saatu hyötyä (juustot, jugu).

Riittävästä rasvan saannista kannattaa pitää huolta, eikä vain se määrä, vaan se laatu.

(Hermot tarvitsevat rasvaa eli aivot rakentuvat pääosin rasvasta.)
  Vastaa viestiin
22.12.11, 17:15   #7 (linkki)
määrälläkin väliä
(Vierailija)

Aivot käyttävät energian glukoosina.

Rasvan syömisessä myös määrällä on väliä. Jos syömisellä hankittu energiamäärä on suurempi kuin mitä henkilö kuluttaa, ylijäämä kertyy ikäväksi mössöksi vyötärölle, vaikeuttaa liikkumista ja edesauttaa aineenvaihdunnan häiriintymistä. Sitten ihmetellään.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 09:30   #8 (linkki)
voita ja kalaa
(Vierailija)

Valitettavasti nykypäivänä julkisesta terveydenhoidosta on tullut pelkkää sairaanhoitoa, ennaltaehkäisevästä terveyden edistämisestä on tullut voittoa tavoittelevaa bisnestä, jota raha hallitsee sekä mediassa painetusta sanasta on tullut laki, riippumatta sen todellisesta totuudesta. Tavalliselle kuluttajalle myydään terveyttä enemmän kuin koskaan ennen, entistä epäeettisemmin ja harhaan johtaen. Valitettavasti myös yleisistä ravintosuosituksista on tullut koskemattomia riippumatta kansainvälisistä tutkimuksista sekä julkisista päättäjistä ja asiantuntijoista on tullut rahan ahneuden mukana median luomia sätkynukkeja, joille tavallisten kuluttajien terveys ei merkitse mitään. Todellisuudessa pelkästään ennaltaehkäisemällä emme pysty aivohalvausten määrään kovinkaan paljon vaikuttamaan (varsinkin kun todellisuudessa toimenpiteet ovat riskejä lisääviä), koska nykyiset valtakunnalliset suositukset ovat niin pahasti pielessä. Oli kyseessä sitten aivohalvauksen, MS taudin, reuman tai minkä tahansa sairauden hoito, niiden ravitsemussuositukset tehdään virallisia linjoja hieman muuttamalla/ hienosäätämällä, mutta todellisuudessa ravitsemussuosituksella ei ole minkäänlaista pohjaa. Mennään huonosta tavasta toiseen huonoon ja kun tämä ei toimi, niin lisätään lääkkeitä ja syytetään geenejä.

Terveydenhoidostamme on tullut yhä kapea-alaisempaa, siinä missä lääkäri tuijottaa pelkkiä laboratoriotuloksia, sairaanhoitajat vahtaavat painoindeksiä ja valitettavan usein me fysioterapeutit keskitymme pelkkään fyysiseen toimintakykyyn. Valitettavan usein unohdamme itse ihmisen sairauden takana ja näin ollen myös psyykkeen sekä henkisten toimintojen ja stressin vaikutuksen sairauden synnyssä. Psykososiaaliset tekijät vaikuttavat merkittävästi ohjailemalla mm. aineenvaihdunta- ja hormonitoimintaamme, joka suoranaisesti säätelee meidän elimistömme kenties hienointa ja merkittävintä osaamme.

veteraaniurheilija: Aivohalvaus ja ravitsemus
  Vastaa viestiin
23.12.11, 12:50   #9 (linkki)
perussyy
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voita ja kalaa Näytä viesti
Psykososiaaliset tekijät vaikuttavat merkittävästi..
Ihan totta. Mielenterveysongelma kannattaa ottaa puheeksi.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 19:13   #10 (linkki)
asiaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voita ja kalaa Näytä viesti
Valitettavasti nykypäivänä julkisesta terveydenhoidosta on tullut pelkkää sairaanhoitoa, ennaltaehkäisevästä terveyden edistämisestä on tullut voittoa tavoittelevaa bisnestä, jota raha hallitsee sekä mediassa painetusta sanasta on tullut laki, riippumatta sen todellisesta totuudesta. Tavalliselle kuluttajalle myydään terveyttä enemmän kuin koskaan ennen, entistä epäeettisemmin ja harhaan johtaen. Valitettavasti myös yleisistä ravintosuosituksista on tullut koskemattomia riippumatta kansainvälisistä tutkimuksista sekä julkisista päättäjistä ja asiantuntijoista on tullut rahan ahneuden mukana median luomia sätkynukkeja, joille tavallisten kuluttajien terveys ei merkitse mitään. Todellisuudessa pelkästään ennaltaehkäisemällä emme pysty aivohalvausten määrään kovinkaan paljon vaikuttamaan (varsinkin kun todellisuudessa toimenpiteet ovat riskejä lisääviä), koska nykyiset valtakunnalliset suositukset ovat niin pahasti pielessä. Oli kyseessä sitten aivohalvauksen, MS taudin, reuman tai minkä tahansa sairauden hoito, niiden ravitsemussuositukset tehdään virallisia linjoja hieman muuttamalla/ hienosäätämällä, mutta todellisuudessa ravitsemussuosituksella ei ole minkäänlaista pohjaa. Mennään huonosta tavasta toiseen huonoon ja kun tämä ei toimi, niin lisätään lääkkeitä ja syytetään geenejä.

Terveydenhoidostamme on tullut yhä kapea-alaisempaa, siinä missä lääkäri tuijottaa pelkkiä laboratoriotuloksia, sairaanhoitajat vahtaavat painoindeksiä ja valitettavan usein me fysioterapeutit keskitymme pelkkään fyysiseen toimintakykyyn. Valitettavan usein unohdamme itse ihmisen sairauden takana ja näin ollen myös psyykkeen sekä henkisten toimintojen ja stressin vaikutuksen sairauden synnyssä. Psykososiaaliset tekijät vaikuttavat merkittävästi ohjailemalla mm. aineenvaihdunta- ja hormonitoimintaamme, joka suoranaisesti säätelee meidän elimistömme kenties hienointa ja merkittävintä osaamme.

veteraaniurheilija: Aivohalvaus ja ravitsemus

hieno kirjoitus. Myös päättäjien pitäisi huomioida millaista yhteiskuntaa olemme luomassa. Psyykettä ja henkistä toimintaa kuormittavan vai yhteiskunnan joka sallii mahdollisimman hyvän voinnin kaikille sen jäsenille.
  Vastaa viestiin
24.12.11, 16:52   #11 (linkki)
pohdin,siis elän
(Vierailija)

Piilevä sepelvatimotauti

Hei kaikille!
Äidilläni on tuo piilevä sepelvaltimotauti ja sitä ovat ruokkineet terveydenhuoltohenkilöstö omilla puheillaan. Äitini on lihava /160 cm/90 kg) vähän liikkuva ja epäterveellisesti syövä 75-vuotias, mutta säännöllisesti beroccaa nauttiva ihminen. Verenpaine alhainen, kolestroli normaali ja verensokeri normaali. Mutta hengästyy vähänkin liikkuessa ja rintakipujakin ilmennyt.
Olen sivusta seuranut kauhulla äitini syömistä ja liikkumattomuutta, eikä yksikään lääkäri ole puhunut laihduttamisesta (kyse on viimeisestä 5 vuodesta). Äitini ei syö kalaa, kasviksia, ruisleipää eikä kasviksia. Joskus marjoja tai hedelmiä, mutta karkkia syö ja puuroja, ja6-8 kuppia kahvia päivässä 3 sokeripalalla.Vaaleaa leipää ja perunoita kuluu myös.
Nyt sitten on 8 tablettia päivässä nitroja ym. lääkkeitä.
Aina on kehuttu äidilleni hyviä veriarvoja terveyskeskuksessa eikä kukaan ole kysynyt ruokailusta eikä liikkumisesta saati että olisi keskusteltu painon pudotuksesta. On oltu tyytyväisiä hyvistä arvoista. Tällä hetkellä äitini ei pysty kävelemään 50 metriä pysähtymättä ja nitroja kuluu. Jatkotoimenpiteet selviävät helmikuussa.
Onko todellakin näin, ettei sydämen kunto paljastu verikokeissa eikä verenpaineen mittauksissa?
Pelkään nyt omaa kohtaani: lievästi ylipainoa,tosin liikun päivittäin, mutta en pysty allergian vuoksi syömään kalaa ja kasviksistakin vain harvoja. Maha ei pidä ruisleivästä vaikka yritän sitä väliin väkistenkin syödä. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Kolestroli 3,5 ja verenpaineet 120/75
eli olen taas terveydenhuoltohenkilöstön "suosikkeja". Mitä testejä olisi tehtävä, että saisin selville oman sydämeni kunnon?
  Vastaa viestiin
26.12.11, 07:54   #12 (linkki)
viljaton
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pohdin,siis elän Näytä viesti
Onko todellakin näin, ettei sydämen kunto paljastu verikokeissa eikä verenpaineen mittauksissa?
Pelkään nyt omaa kohtaani: lievästi ylipainoa,tosin liikun päivittäin, mutta en pysty allergian vuoksi syömään kalaa ja kasviksistakin vain harvoja. Maha ei pidä ruisleivästä vaikka yritän sitä väliin väkistenkin syödä. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Kolestroli 3,5 ja verenpaineet 120/75
eli olen taas terveydenhuoltohenkilöstön "suosikkeja". Mitä testejä olisi tehtävä, että saisin selville oman sydämeni kunnon?
Jep.

Suonet tukkii kalkki eikä mikään rasva.

Ja tarkoitus ei olekkaan ätisi eliniän pidentäminen, koska hän on vanha eikä tuota yhteiskunnalle muuta kuin kuluja.

Syö ainakin D-vitamiinia ja jätä ne viljat.

Kalsium
  Vastaa viestiin
04.01.12, 12:10   #13 (linkki)
no entäs..
(Vierailija)

rypsiöljy

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja viljaton Näytä viesti
Jep.

Suonet tukkii kalkki eikä mikään rasva.

Ja tarkoitus ei olekkaan ätisi eliniän pidentäminen, koska hän on vanha eikä tuota yhteiskunnalle muuta kuin kuluja.

Syö ainakin D-vitamiinia ja jätä ne viljat.

Kalsium

Minulle sanottiin olin kuntouksessa ja olen 64 v 2dia-potilas. Hieman ylipainoa, ehkä 5 kg jotka osuvasti niittautuu vyötäröön, käyn paljon lenkillä keskivertoa enemmän kun kerran joka pv. olen vähintään tunnin ulkona ja kesällä ajan melkein joka pv. n. 20 km pyörällä muun lisäksi, no mulle sanottiin että pitäisi ottaa rypsiöljyä aamulla n. 1- tl tai 1 rkl. Ajattelen nyt että onko tämäkään sitten terveellistä vai ei?
Kummallista kyllä olin nyt matkalla 2 vko Kanarian eteläosassa ja annas olla kun laihduin siellä 2 kg, vaikka join nestettä ja söin enemmän kuin täällä?
Tekikö aurinko tai muu, en lenkkeillyt sen enenpää kuin täälläkään, vähemmän, kun otin aurinkoakin altaan reunalla.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 14:04   #14 (linkki)
elli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs.. Näytä viesti
Minulle sanottiin olin kuntouksessa ja olen 64 v 2dia-potilas. Hieman ylipainoa, ehkä 5 kg jotka osuvasti niittautuu vyötäröön, käyn paljon lenkillä keskivertoa enemmän kun kerran joka pv. olen vähintään tunnin ulkona ja kesällä ajan melkein joka pv. n. 20 km pyörällä muun lisäksi, no mulle sanottiin että pitäisi ottaa rypsiöljyä aamulla n. 1- tl tai 1 rkl. Ajattelen nyt että onko tämäkään sitten terveellistä vai ei?
Kummallista kyllä olin nyt matkalla 2 vko Kanarian eteläosassa ja annas olla kun laihduin siellä 2 kg, vaikka join nestettä ja söin enemmän kuin täällä?
Tekikö aurinko tai muu, en lenkkeillyt sen enenpää kuin täälläkään, vähemmän, kun otin aurinkoakin altaan reunalla.

Söit ja joit enemmän,, ihan luonnollista että aineenvaihdunta kiihtyy siinä, samoin se kun syö tavallisuudesta erilaista ruokaa olen huomannut että jos syö aina "samaa" ruokaa se hidastaa aineenvaihduntaa. Ja siellä kuumassa ilmanalassa on varmasti enemmän rasitusta, jolloin kaloreita jo senkin vuoksi palaa enemmän.
Mieluummin rypsiöljyä kuin ei mitään rasvahappoja! Älä usko ensimmäistä väittäjää ja varsinkaan sensaationhakuisia väittämiä joissa halutaan vaan mustamaalata jotain asiaa.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 16:30   #15 (linkki)
Kirsikka
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs.. Näytä viesti
Voi olla D-vitamiinin vaikutusta. Sitähän tulee auringosta runsaasti. Täällä Suomessa kannattaa ottaa D-vitamiinia ainakin 50µg /pv tablettina syyskuusta huhtikuuhun. Loput tulee mm. maitoon lisätystä D-vitamiinista ja kalasta.

Söit ehkä kalaakin enemmän etelässä? Se on toinen D-vitamiinin lähde auringon lisäksi. Merten saastumisten takia ei Suomessa suositella syömään kalaa kuin 2x/viikko. Silakkaa ei enää mainosteta erityisesti syötäväksi vaan suositellaan vaihtelemaan kaloja joita syö. Johtuu siitä että eri kalat keräävät eri määriä myrkyllisiä raskasmetalleja itseensä. Kun vaihtelee ei tule kokoajan syöneeksi niitä eniten myrkkyjä kerääviä kaloja. Silakka on yksi eniten itseensä elohopeaa keräävä kala.
  Vastaa viestiin
10.01.12, 22:19   #16 (linkki)
Hei
(Vierailija)

D-vitamiini

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka Näytä viesti
Voi olla D-vitamiinin vaikutusta. Sitähän tulee auringosta runsaasti. Täällä Suomessa kannattaa ottaa D-vitamiinia ainakin 50µg /pv tablettina syyskuusta huhtikuuhun. Loput tulee mm. maitoon lisätystä D-vitamiinista ja kalasta.

Söit ehkä kalaakin enemmän etelässä? Se on toinen D-vitamiinin lähde auringon lisäksi. Merten saastumisten takia ei Suomessa suositella syömään kalaa kuin 2x/viikko. Silakkaa ei enää mainosteta erityisesti syötäväksi vaan suositellaan vaihtelemaan kaloja joita syö. Johtuu siitä että eri kalat keräävät eri määriä myrkyllisiä raskasmetalleja itseensä. Kun vaihtelee ei tule kokoajan syöneeksi niitä eniten myrkkyjä kerääviä kaloja. Silakka on yksi eniten itseensä elohopeaa keräävä kala.

Hei ,
onko D-vitamiinin syömisellä yhteyttä painon putoamiseen?
Itse otan kaksi helmeä päivässä, lieneekö riittävä määrä.
  Vastaa viestiin
25.03.12, 00:41   #17 (linkki)
rankkaa on
(Vierailija)

Miksikähän minä olen aina lopen väsynyt, vaikka syön terveellisesti, liikun säännöllisesti, nukun tarpeeksi, otan D:tä, syön C:tä. Huom, kilpirauhaset ok, veriarvot ok. Mitään lääkkeitä en syö.
  Vastaa viestiin
25.03.12, 13:07   #18 (linkki)
Hoopo
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa on Näytä viesti
Miksikähän minä olen aina lopen väsynyt, vaikka syön terveellisesti, liikun säännöllisesti, nukun tarpeeksi, otan D:tä, syön C:tä. Huom, kilpirauhaset ok, veriarvot ok. Mitään lääkkeitä en syö.

Mitä tarkoittaa "syön terveellisesti?"
Syötkö margariineja, saatko hyviä rasvahappoja, syötkö runsaasti viljoja? Onko ruuassasi lisäaineita?

C-vitamiini on helppo saada ruuasta, mutta D on hyvä ottaa purkista, kun sitä ei muualta saa Suomessa riittävästi.

Kilpirauhasarvot ei aina kerro koko totuutta. Arvoja pitäisi verrata omiin aikaisempiin arvoihisi, mutta niitähän ei aina ole...

Itse otan nestemäistä jodia (iHerbistä tilasin) juuri tuota väsymystä vastustamaan, aloin epäillä etten saa riittävästi jodia, koska käytän vain merisuolaa.

VHH on auttanut minua, ihokin on parempi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku