Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Kristallipallo > Yliluonnolliset ilmiöt
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
08.03.12, 18:16   #1 (linkki)
Täsä.
(Vierailija)

Miksi ihminen uskoo yliluonnolliseen? Näin syntyy ”kummitus”

Miksi ihminen uskoo yliluonnolliseen? Näin syntyy ?kummitus? — Uusi Suomi
  Vastaa viestiin
08.03.12, 20:01   #2 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Höpö höpö- tutkija...
  Vastaa viestiin
08.03.12, 20:20   #3 (linkki)
Uskonnoton

Käyttäjän Sivaltaja avatari

Rekisteröitynyt: 09/2009
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varjotar Näytä viesti
Höpö höpö- tutkija...
Minkä perusteella?
  Vastaa viestiin
08.03.12, 21:09   #4 (linkki)
Kissantassu kirj:tta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Varjotar Näytä viesti
Höpö höpö- tutkija...

Niin oli :)
  Vastaa viestiin
08.03.12, 21:18   #5 (linkki)
Sem.
(Vierailija)

Miksi ihminen ei tietäisi yliluonnollisuuden luonnollisesta olemassaolosta eli Voiman Läsnäolosta.
  Vastaa viestiin
08.03.12, 21:55   #6 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Ekaks sanon jotta tuon kirjan tilasin meidän kirjastoon, on hyvä olla kirjoja myös vastakkaisesta. Ja kyllä mua ainaki kiinnostaa lukia tuo kirja vaikka olen samaa mieltä Varjottaren, Kissantassun ja Semin kanssa.

Lainauksia siitä jutusta

"Esimerkiksi Wisemanin tutkimat kummitukset ilmestyivät ihmisille vain silloin, kun näkijä seisoi huoneen tai käytävän tietyssä kohdassa"

"Wisemanin tutkimat" on avainilmaisu. Siis ihmiset on nähneet kummituksia läpi aikain ilman minkään näkijän seisomista missään. Ratkesin kun näin tän virkkeen. :D

"- Yliluonnollinen on kiehtovaa. On kuitenkin huolestuttavaa, ettei tätä alaa säädellä mitenkään. Ennustajat ja selvännäkijät eivät ole vastuussa asiakkailleen"

Tästä olen samaa mieltä. Huijareita on, muttei se tarkoita jotta kaikki on huijareita. Ei muutama valelääkärikään merkkaa jotta kaikki on valelääkäreitä.
08.03.12, 22:35   #7 (linkki)
Uskonnoton

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kissantassu kirj:tta Näytä viesti
Niin oli :)
Haluisitko/osaisitko sinä(kin) perustella?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vesimies -70 Näytä viesti
Siis ihmiset on nähneet kummituksia läpi aikain ilman minkään näkijän seisomista missään.
Jutussa todennäköisesti tarkoitettiin henkilöä, joka näki kummituksen.

Lainaus:
Tästä olen samaa mieltä. Huijareita on, muttei se tarkoita jotta kaikki on huijareita.
Mutta mistä tunnistaa aidon? Onko sellaisia olemassa?
  Vastaa viestiin
08.03.12, 22:56   #8 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivaltaja Näytä viesti
Jutussa todennäköisesti tarkoitettiin henkilöä, joka näki kummituksen.
Ahaa, eli sen joka näki, mutta ei oo tutkittu kaikkia jotka on nähneet ja missä hitossa on seisseet...

Lainaus:
Mutta mistä tunnistaa aidon? Onko sellaisia olemassa?
Uskon, siis uskon jotta on, tai on mahdollista jotta on, en oo niin epäilevä kuin sä. Tunnistaa? Tälläkin palstalla on ollu ihmisiä jokka on kertoneet jotta tiedetty on, tosin sä ja wink ootte epäilleet mutta mä en ole nähnyt heidän kirjoituksissaan semmosta jotta pitäis tai vois tai ois pakko epäillä keskustelupalstalla sanomisen perusteella.

Ite olin joku vuos sitte näkijällä ja kokemus oli mahtava, ite en sanonu mitää istuin ja toinen kertoi ja ihan oli sopvaa, ei yleistä, tiesi huonojalkaisen äitini joka kuoli esim. Ei voi sanoa jotta suuremmalla osalla on huonojalkainen äiti, varsinkaa mun ikäluokas.

Mun vanhemmat nimittäin oli/on saman ikäsiä ku mun kavereitten isovanhemmat.
09.03.12, 00:01   #9 (linkki)
Uskonnoton

Lainaus:
Ahaa, eli sen joka näki, mutta ei oo tutkittu kaikkia jotka on nähneet ja missä hitossa on seisseet...
Ihmiset ovat nähneet kummituksia satoja, jollei tuhansia vuosia. On täysin mahdotonta tutkia kaikkia näitä tapauksia.

Mutta jos käännetään asia toisinpäin:

Kuinka paljon on löydetty todisteita kummitusten olemassaolon puolesta?

Lainaus:
Uskon, siis uskon jotta on, tai on mahdollista jotta on, en oo niin epäilevä kuin sä.
Sentään rehellisesti myönnät, että usko on ainoa perusteesi.

Lainaus:
Tälläkin palstalla on ollu ihmisiä jokka on kertoneet...
Kertomus ei kelpaa ainakaan minulle. Valehtelun mahdollisuus on kertomuksissa aina olemassa. Kuten myös kuvittelu, hallusinaatio tai mielisairaus.

Lainaus:
Ite olin joku vuos sitte näkijällä ja...
Tämäkin on kertomus. Jollet nauhoittanut keskustelua, niin on olemassa se mahdollisuus, että muistat asiat väärin.

Tai sitten valehtelet, kuvittelet, hallusinoit tai olet mielisairas. Mutta en usko näihin vaihtoehtoihin.
  Vastaa viestiin
09.03.12, 01:32   #10 (linkki)

Lainaus:
Ihmiset ovat nähneet kummituksia satoja, jollei tuhansia vuosia. On täysin mahdotonta tutkia kaikkia näitä tapauksia.

Mutta jos käännetään asia toisinpäin:

Kuinka paljon on löydetty todisteita kummitusten olemassaolon puolesta?
Niinpä, mahdotonta tutkia, mitä löytyis puolesta jos vois tutkia... Kuinka paljon todisteita...noi kertomukset yleensä mitä ihmisillä on ja joita on "mahdoton tutkia" niinku omin sanoin sanoit, ei pidä tuomita jos ei kaikkia voi tutkia vai mitä....tieteilijä.... ;D

Lainaus:
Sentään rehellisesti myönnät, että usko on ainoa perusteesi.
Totta kai, onhan se sullakin se usko, usko tieteeseen... jota kyllä kunnioitan mäkin.. Mä otan huomioon jotta voi olla muutakin jota tiede ei tunne/osaa etsiä/löydä...Minkä taas sä suljet pois...

Lainaus:
Kertomus ei kelpaa ainakaan minulle. Valehtelun mahdollisuus on kertomuksissa aina olemassa. Kuten myös kuvittelu, hallusinaatio tai mielisairaus.
On toki noikin mutta jos heti olettaa jotta syynä on noi niin mikähän on oman mielen tila silloin...En mä ainakaan oleta jotta ihmiset on ekaks heti noita jos kertoo jotakin mikä ei oo mulle tuttua...

Lainaus:
Tämäkin on kertomus. Jollet nauhoittanut keskustelua, niin on olemassa se

mahdollisuus, että muistat asiat väärin.

Tai sitten valehtelet, kuvittelet, hallusinoit tai olet mielisairas. Mutta en usko näihin vaihtoehtoihin.
No en muista väärin, en hallusinoi, en kuvittele, en valehtele, en ole mielisairas (kun kerta kait ois potkineet töistä pois jos olisin)

Mutta tuumin jotta on se aika kamalaa olla tommonen ihminen että heti noi tulee mieleen jos joku kertoo jotaki mistä sulla ei oo kokemuksia.. ei käy kateeks olla sä.

09.03.12, 03:02   #11 (linkki)
Uskonnoton

Lainaus:
Niinpä, mahdotonta tutkia, mitä löytyis puolesta jos vois tutkia...
Minä hainkin takaa todisteita sellaisista tapauksista, joita on voitu/pystytty tutkimaan. Jos (suurimmassa)osassa tutkituissa kummitustapauksissa on huomattu, että kummitus onkin pystytty selittämään luonnollisesti, niin kuinka monessa tutkitussa kummitustapauksessa asiaa ei ole pystytty selittämään luonnollisesti?

Lainaus:
Totta kai, onhan se sullakin se usko, usko tieteeseen
Ei usko, vaan luottamus.

Lainaus:
Mä otan huomioon jotta voi olla muutakin jota tiede ei tunne/osaa etsiä/löydä...Minkä taas sä suljet pois...
Minä voisin keksiä puolessa tunnissa ainakin sata selitystä ihan mille tahansa yliluonnolliselle ilmiölle.

Ottaisitko ne kaikki yhtä tosissasi? Epäilen että et.

Lainaus:
On toki noikin mutta jos heti olettaa jotta syynä on noi niin mikähän on oman mielen tila silloin...En mä ainakaan oleta jotta ihmiset on ekaks heti noita jos kertoo jotakin mikä ei oo mulle tuttua...
En minäkään oleta, mutta varsinkin täällä internetissä on mahdotonta arvioida kirjoittajia. Mitään oletuksia minulla ei ole, mutta mitään en voi myöskään poissulkea.

Lainaus:
No en muista väärin...
Tätähän sinä et voi tietää jollei sinulla ole tallennusta käymästänne keskustelusta.

Lainaus:
Mutta tuumin jotta on se aika kamalaa olla tommonen ihminen että heti noi tulee mieleen jos joku kertoo jotaki mistä sulla ei oo kokemuksia.. ei käy kateeks olla sä.
Eräs tuttavani oli kokenut benji-hypyn. En ole itse sitä koskaan kokenut, mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.

Eräältä tuttavaltani puuttuu kädestä yksi sormi. En ole koskaan kokenut sitä, kun sirkkeli katkoo sormen, mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.

Eräs tuttavani on homo. Hän kerran kertoi, miltä tuntuu [sensuroitu]. En ole koskaan kokenut sitä, miltä tuntuu [sensuroitu], mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.

Ja olenhan minäkin kertonut nähneeni kummituksen ja enneunen.
  Vastaa viestiin
12.03.12, 23:37   #12 (linkki)

Käyttäjän Outohyypiö avatari

Rekisteröitynyt: 01/2010
niin ja se kokemus! kuinkahan monella on oikeeta kokemusta yliluonnolisesta?
  Vastaa viestiin
13.03.12, 07:19   #13 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Se yliluonnollisuus on varmasti aivan sama ko avaruus ihmisten mielissä.

Ihmiset puhhuu avaruudesta, niin kuin se olisi joku joka sijaitsee oman itsen ja maailman ulkopuolella, vaikka olemme kaikki koko ajan avaruudessa, osa sitä. Olemme avaruuden olentoja ihan jokainen!

Puhumme myös yliluonnollisuudesta kuin se olisi jotain joka tapahtuu joillekin erityisille ihmisille tai että yliluonnollisuus olisi jotain epäluonnollista ja mahdotonta. Vaikka elämme koko ajan todellisuudessa, josta meille on tuttua ja luonnollista vain pieni osa. Lähinnä vain se osa minkä aisteillamme pystymme havaitsemaan ja kyvyillämme tulkitsemaan. (Valaiden todellisuus olisi meille aivan käsittämätön.)

Sekä avaruus että tämä yliluonnolisuuden kenttä koko ajan avautuu ja avartuu. Uusia avaruuksia paljastuu sekä sisä- että ulkopuolelta. Tämän päivän yliluonnollinen on huomisen mahdollisuus. Tämän päivän maailma olisi ollut täysin yliluonnollinen vielä sata vuotta sitten.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 07:55   #14 (linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Outohyypiö Näytä viesti
niin ja se kokemus! kuinkahan monella on oikeeta kokemusta yliluonnolisesta?

Tämä on kyllä kieltämättä hyvä kysymys. Olen lukenut hyvin todentuntuisia enkeli-ym.kokemuksia, mutta toisaalta on ihmisiä jotka luultavasti sotkevat omaa kokemattomuuttaan yliluonnolliset kokemukset luonnollisiin ja psykologisiin.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 08:02   #15 (linkki)
(Vierailija)

ja toisinpäin, kuinka moni on kokenut mutta on kieltänyt kokemuksensa tai kieltäytynyt tajuamasta kokemaansa koska se on mennyt yli ymmärryksen?
  Vastaa viestiin
13.03.12, 16:58   #16 (linkki)

Käyttäjän Amur avatari

Lainaus:
... mutta toisaalta on ihmisiä jotka luultavasti sotkevat omaa kokemattomuuttaan yliluonnolliset kokemukset luonnollisiin ja psykologisiin.
On tiedemiehiä, jotka pitävät täysin mahdollisena eri ulottuvuuksien olemassaoloa.
Eikö myös henkimaailma siis todennäköisesti sijaitsisi toisessa ulottuvuudessa? (Tosin en osaa määritellä sanaa "ulottuvuus".) Mikäli tällaisia toisia ulottuvuuksia joskus pystyttäisiin havainnoimaan, niitä tuskin kutsuttaisiin kovin kauaa yliluonnollisiksi. Sana "yliluonnollinen" jo sulkee pois tieteellisen ajattelun, vai miten on?

Aaveen kohtaamisesta minulla ei ole varsinaisesti kokemuksia, ainakaan kovin järisyttäviä. Kuolleet ovat lähinnä ilmaantuneet uniini. Joskus hyvästelemäänkin. Mutta sitä ei kai lasketa aaveeksi? Mutta jos kohtaisin aaveen tai muun ilmestyksen, miettisin kyllä vakavasti sitä vaihtoehtoa, että kysymys on aivojeni luomasta harhasta. Ihan henkisen tasapainoni ja mielenrauhani vuoksi.

Minulla ainakin taitaa olla kohtuulliset maadoitukset:)
  Vastaa viestiin
13.03.12, 17:06   #17 (linkki)
joskus aikoinaan
(Vierailija)

Tapahtuma-aika on 40-luvun lopulla. Äitini äiti oli aamupäivällä ulkona ripustamassa pyykkiä nähdessään lähistöllä elävän iäkkään lesken kulkevan talon ohitse lehmihakaan (= laidun) vievää polkua.

Mummuni huuteli naapurin nähdessään "hei, ennätätkö kahville kun pannu on juuri kuumana!". Naapuri oli vain kääntänyt päätään ja katsonut 'oudosti' vastaamatta mitään ja jatkanut menoaan (aina vaihtoivat sanan, pari vaikkei kahville tullutkaan joka kerta).

Sisälle palattuaan mummu oli kertonut silloin teini-ikäiselle äidilleni että naapuri oli ollut jotenkin outo käytökseltään ja pohtinut että onkohan sairas ja täytyy poiketa illalla jollei mitään kuulu. No, syy selvisi hieman myöhemmin - naapuri oli edellisenä yönä kuollut.

Ei ollut tutkija paikalla mutta näitä kaiketi ihmisille sattuu kuitenkin.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 17:51   #18 (linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti
On tiedemiehiä, jotka pitävät täysin mahdollisena eri ulottuvuuksien olemassaoloa.
Eikö myös henkimaailma siis todennäköisesti sijaitsisi toisessa ulottuvuudessa? (Tosin en osaa määritellä sanaa "ulottuvuus".) Mikäli tällaisia toisia ulottuvuuksia joskus pystyttäisiin havainnoimaan, niitä tuskin kutsuttaisiin kovin kauaa yliluonnollisiksi. Sana "yliluonnollinen" jo sulkee pois tieteellisen ajattelun, vai miten on?

Aaveen kohtaamisesta minulla ei ole varsinaisesti kokemuksia, ainakaan kovin järisyttäviä. Kuolleet ovat lähinnä ilmaantuneet uniini. Joskus hyvästelemäänkin. Mutta sitä ei kai lasketa aaveeksi? Mutta jos kohtaisin aaveen tai muun ilmestyksen, miettisin kyllä vakavasti sitä vaihtoehtoa, että kysymys on aivojeni luomasta harhasta. Ihan henkisen tasapainoni ja mielenrauhani vuoksi.

Näin on Amur, olen nähnyt mielenkiintoisen ohjelman jossa tiedemiehet tutkivat muuta ionitason hommaa mutta huomasivat yllätyksekseen että tapahtui asioita jotka viittaavat rinnakkaistodellisuuksiin. rvelinkin sinun tarkoittavan että löydettyjä, tunnistetuksi ja selitetyksi tulleita yliluonnollisuuksia ei voi enää sanoa yliluonnollisiksi.

Minä olen ehkä nähnyt aaveen, enkä silti epäile aivojeni havainnointikykyä. Tai olen minä sitkin joskus mittaillut mutta mittailun tuloksen aluotan havainnointikykyyni noin pääsääntöisesti :) Asoitahan voi joissakin tapauksessa todentaakin.

Niin se aave,niin en minä mene näkemääni epäilemään. Minulta menisi aivot solmuun jos väittäisin muuta kuin miten koin. Istuin kerran yöllä teininä tekemässä matikantehtäviä. tein innoissani joko niitä jotka olivat rästissä tai kirjaa eteenpäin niitä joita ei vielä oltu opetettu. Pidin matikasta :)

Yhtäkkiä tunsin että joku huoneessa katsoo minua, vaikka huone oli omani eikä siellä pitänyt olla muiden kuin minun. Käännyin katsomaan selkäni taakse ja näin huoneen toisella puolella vaatekaapin ovien edessä n. ½ metriä lattiasta olevan valkosen "sumun".Sumukin oli ehkä ½-1m korkea. Jotenkin oletin että siinä yrittää jokin (vainaja) henki ilmaatua, mutta kun olin odottanut jonkin aikaa ja se vain pysyi sellaisena, sanoin ajatuksissani että "tuleeko siitä mitään vai eikö tule" ja kun ei näkynyt tulevan niin käännyin jatkamaan matikantehtäviäni. Sen erran olin minäkin transsissa matikantehtävistäni, etten tajunnut ollenkaan tutkia sitä "sumua" tarkemmin...
Ja jos et ole aiemmin nähnyt sellaista niin se ei ole mikään auton valo tai hiekkaa silmissä juttu vaan ihan oikea tiheämpi sumu kuin mitä ulkona tavataan ja tarkkarajainen ja valkoisempi, siis valkoinen. (Huoneeni ikkuna oli pihalle jossa ei ollut autoja vaan luontoa ja puita.)

Vasta vusikymmeniä myöhemmin tajusin että ei sen tarvinnut olla vainajahenkikään. Mikä muuten on kummitus? vainajako? Maanpiiriin jäänyt vainaja?
No tuli siis paljon myöhemmin mieleeni että kun itse siirryin spontanisti 10vuotiaana astraalikehossa koulusta kotiini todistamaan yhtä tapahtumaa, niin olisinko itse silloin näyttänyt samanlaiselta sumupilveltä jonkun silmään? Seisoin nimittäin silloin myös sellaisen 20cm lattian pinnan yläpuolella kuten tämä minun näkemäni "aave". Ehkä hän oli jonkun elävän astraaliruumis, mistäpä noista tietää. Jos ei ole noiden asioiden tietäjä :)

Olisipa kiva tietää olemmeko yhtään viisaampia sitten kun tunnemme tällaisia "ylilunnollisia" asioita myöhemmin. Ja millainen maailma sitten on.

Ai niin, en epäillyt omaa siirtymistänikään solloin 10 vuotiaana. Todistin asioita jotka todistettavasti olivat tapahtuneet juuri kuten ilmoitin niiden tapahtuneen, enkä olisi voinut tietää niin motaa omituista poikkeavaa tapahtumaa jos en olisi ollut näkemässä mitä tapahtui.

.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 18:04   #19 (linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amur Näytä viesti

Minullakin on kohtuulliset maadoitukset. Voi olla että sinulla on vielä kohtuullisemmat ;)

Mutta tuli vain mieleeni että olen minäkin joitakin kokemiani yliluonnollisia joutunut pohtimaan pienoisella vavistuksella kun olen tuntenut oloni tai maailmankuvani jotenkin uhatuksi ja järistetyksi. En tarkoita nyt juuri noita kehosta poistumisia tai "aaveita" mutta kuitenkin.
Tuon oman kokemukseni takia ymmärrän kyllä niitä tuntemianikin ihmisiä jotka torjuvat ja unohtavat sujuvasti kokemansa tai kohtaamansa yliluonnollisen jutun. Tosin nurempana sellainen kyky oli minusta jotenkin outo.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 18:09   #20 (linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joskus aikoinaan Näytä viesti
Tapahtuma-aika on 40-luvun lopulla. Äitini äiti oli aamupäivällä ulkona ripustamassa pyykkiä nähdessään lähistöllä elävän iäkkään lesken kulkevan talon ohitse lehmihakaan (= laidun) vievää polkua.

Mummuni huuteli naapurin nähdessään "hei, ennätätkö kahville kun pannu on juuri kuumana!". Naapuri oli vain kääntänyt päätään ja katsonut 'oudosti' vastaamatta mitään ja jatkanut menoaan (aina vaihtoivat sanan, pari vaikkei kahville tullutkaan joka kerta).

Sisälle palattuaan mummu oli kertonut silloin teini-ikäiselle äidilleni että naapuri oli ollut jotenkin outo käytökseltään ja pohtinut että onkohan sairas ja täytyy poiketa illalla jollei mitään kuulu. No, syy selvisi hieman myöhemmin - naapuri oli edellisenä yönä kuollut.

Ei ollut tutkija paikalla mutta näitä kaiketi ihmisille sattuu kuitenkin.

Niinpä sattuu :) Ennen kun ei ollut hälinää ja virikkeitä niin paljon ympärillä, saattoi tapahtua enemmänkin kuin nykyään, ehkä? En tedä.
Juuri tuollaisia kertomasi kaltaisia olen kuullut olleen ennen vanhaan paljon, mutta kyllähän omaiset ja ystävät vieläkin tulevat hyvästelemään.
  Vastaa viestiin

13.03.12, 18:52   #21 (linkki)

Lainaus:
Minä hainkin takaa todisteita sellaisista tapauksista, joita on voitu/pystytty tutkimaan. Jos (suurimmassa)osassa tutkituissa kummitustapauksissa on huomattu, että kummitus onkin pystytty selittämään luonnollisesti, niin kuinka monessa tutkitussa kummitustapauksessa asiaa ei ole pystytty selittämään luonnollisesti?
Ei sitä useinkan ole satavarmasti pystytty selittämään, useinkin tieteen selityksetkin on nimenomaan selityksiä. Joita kyllä pidän mahdollisina selityksinä mutta en silti kumoa muita mahdollisia täytenä tuubana noin vain. Mulla ei sitten ole mitään linkkilistaa antaa tuosta. Puhun yleisesti mikä tunne on tullut kun olen selityksiä lukenut.

Lainaus:
Minä voisin keksiä puolessa tunnissa ainakin sata selitystä ihan mille tahansa yliluonnolliselle ilmiölle.

Ottaisitko ne kaikki yhtä tosissasi? Epäilen että et.
Miksi pitäisi ottaa? Sulla on sitten jännä tapa kuvitella, "vaatia", "uskoa", luulla whatever valitse sopiva, jotta jos pitää yliluonnollista mahdollisena niin sitten pitäisi uskoa kaikkeen. Se on ihan sun kuvitelmaas ja määritelmääs se.

Lainaus:
En minäkään oleta, mutta varsinkin täällä internetissä on mahdotonta arvioida kirjoittajia. Mitään oletuksia minulla ei ole, mutta mitään en voi myöskään poissulkea.
Aivan, mahdotonta arvioida, miksi sitten ekaksi olettaa ylivoimaisena mahdollisuutena jotta on hullu, valehtelee tms?. En mäkään tuosta noin vain ole satavarmasti vakuuttunut kun joku kertoo jotakin mutten myöskään satavarmasti varma jotta joo varmasti kuitenki hullu, kuvittelee jne

Ei ole oletuksia? No kyllä sun kirjotuksistas ne paistaa vahvasti. Jotta täyttä humpuukia. Meinaan jotta sinä pidät täytenä humpuukina ainaki 99 prosenttisesti.

Lainaus:
Tätähän sinä et voi tietää jollei sinulla ole tallennusta käymästänne keskustelusta.
Et voi säkään tietää kun sullakaan ei ole tallennusta tuosta käymästäni keskustelusta. Mä kuitenkin olin siinä läsnä etkä sä joten eiköhän mun tulkintani ole kuitenki luotettavampi ku sun.

Lainaus:
Eräs tuttavani oli kokenut benji-hypyn. En ole itse sitä koskaan kokenut, mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.

Eräältä tuttavaltani puuttuu kädestä yksi sormi. En ole koskaan kokenut sitä, kun sirkkeli katkoo sormen, mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.

Eräs tuttavani on homo. Hän kerran kertoi, miltä tuntuu [sensuroitu]. En ole koskaan kokenut sitä, miltä tuntuu [sensuroitu], mutta silti uskon, että hän on sen kokenut.
Noi ei olekkaan mitään ylilunnollisia juttuja.

Lainaus:
Ja olenhan minäkin kertonut nähneeni kummituksen ja enneunen.
Et kuitenkaan oikeasti usko jotta ne oli noita. Etkä pidä niitä noina. Sitä paitsi kyllä mäkin pidän mahdollisena/pitäisin mahdollisena epäillä aivojani jos jotain koen/kokisin. Mutta pidän mahdollisena myös jotta saattaapi olla myös jotain todella koettu..
13.03.12, 19:03   #22 (linkki)

Lainaus:
Tuon oman kokemukseni takia ymmärrän kyllä niitä tuntemianikin ihmisiä jotka torjuvat ja unohtavat sujuvasti kokemansa tai kohtaamansa yliluonnollisen jutun. .
Heh ihan ajatusleikkinä, mitä jos kovimmat kriitikot ja skeptikot onki niitä joilla on kokemuksia mutta jotka ei pysty niitä sisäistämään tai siis ovat vain liikaa heille ja näin ollen kriittisyydellään ja skeptisyydellään pyrkii unohtamaan ja kieltämään ne kokemuksensa. Siis meinaan jotteivät edes muista niitä, olivat niin kova järkytys jotta sen takia suhtautuvat torjuvasti. Se tulee jostakin alitajunnasta syvältä sisältä se torjunta kun siellä ois ne muistot kokemuksista joita oma järki/kestokyky/todellisuudentaju/elämänkatsomus ei kestä, polla sekoais, niin pitää suojaksi ja turvaksi kehittää tuo äärimmäinen torjunta ja joskus jopa vihamielinen suhtautuminen näihin rajatiedon asioihin. Enkä tarkota jotta ois mitää kamalia kokenu vaan että oma järki/kestokyky/elämänkatsomus vaan ei kestä eikä siedä
ja ne pitää piilottaa ja unohtaa.
13.03.12, 23:01   #23 (linkki)
Uskonnoton

Lainaus:
Olen lukenut hyvin todentuntuisia enkeli-ym.kokemuksia
Minkälaista vertailupohjaa käytät arvioidessasi kokemusten todentuntuisuutta?

Eli miten todentuntuinen kokemus eroaa ei-todentuntuisesta?
  Vastaa viestiin
15.03.12, 17:18   #24 (linkki)
Se aito ja alkuperäinen

Käyttäjän original alte avatari

Sijainti: seittemän kurvin suoran päässä
..pilluuhan tuo mieli tekisi..mistähän sitä saisi?
  Vastaa viestiin
15.03.12, 21:24   #25 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja original alte Näytä viesti
..pilluuhan tuo mieli tekisi..mistähän sitä saisi?
Miten ois Tatjaana?