Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kulttuuri ja viihde > Matkalaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.05.07, 23:03   #1 (linkki)
here i come
(Vierailija)

Montenegro

Kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä Montenegrosta matkakohteena. Onko jonkinlaisia matkaoppaita saatavilla?
  Vastaa viestiin
25.05.07, 13:10   #2 (linkki)
Pinki
(Vierailija)

Loistava valinta!

Olin Montenegrossa toukokuun alussa viikon lomalla ja vieläkin kaipailen sinne takaisin!Olimme poikaystäväni kanssa Herceg Novissa, joka on vanha historiallinen kaupunki. Jos on aktiivinen ja kiinnostunut niin kuin me olimme, kannattaa mahdollisimman paljon itse vaeltaa, jolloin voi vahingossa päättyä vanhoihin kujiin, joissa on paikallisia antiikkikauppoja, gallerioita, ravintoloita ... Ruuasta puheen ollen; söimme joka päivä ulkona idyllisissä ravintoloissa, joissa palvelu pelaa ja jos pyysi jotain muuta annokseen tai jättämään pois, vastaukseksi sai aina: totta kai. Paikallinen viini "Vranac" oli erinomaista, sitä sanotaan mustaksi viiniksi, koska väriltään se on niin tummaa ja maultaan vahvaa. Lounas tai illallinen ja lasilliset viiniä maksoi kahdelta hengeltä 15-40€, riippui vähän mitä söi. Esim. 0,5 kg sinisimpukoita maksoi vain 6€! Jätimme aina tippiä, hyvän ruuan ja palvelun takia.
Koska toukokuun alussa lämpötila oli +20 vaiheilla, uiminen meitä ei kiinnostanut, vaan halusimme nähdä mahdollisimman paljon. Liikkuimme bussilla paljon, koska se oli todella halpaa, hinnat oli 2-4€. Suosittelen näitä kaupunkeja: Kotor, Budva ja Perast . Kävimme myös Kroatian puolella Dubrovnikissa, joka oli tulvillaan turisteista ja hinnat olivat paljon korkeammat kuin Montenegrossa. Autoakin voi vuokrata, mutta se puolestaan on aika kallista. Googlestakin löytyy paljon hyödyllistä tietoa, kirjoita vain Montenegro!
Minä henkilökohtaisesti tykkäsin Montenegrosta todella paljon, ihmiset ovat aitoja eivätka tyrkytä itseään niin kuin esim. Kreikassa tai Turkissa. Poikaystävänikin oli positiivisesti yllättynyt. Plussana oli ehkä se, että osaan paikallista kieltä, joten väärinymmärryksiä ei tullut!
Jokaisella on tietenkin erilainen maku, joku voi tykäta, toinen ei. Mutta hyvää matkaa ja nauti lomastasi!
  Vastaa viestiin
25.05.07, 22:26   #3 (linkki)
here i come
(Vierailija)

Kiitos valaisevasta kirjoituksestasi! Me olemme menossa Budvaan näillä näkymin. Ihan iski kade kun luin että osasit paikallista kieltä, siellähän ei käsittääkseni englannilla kovin hyvin pärjää..?

Onko tuolla päin muuten tapana jättää tippiä joka tapauksessa? En löytänyt muualta mainintaa asiasta ja olen sitä miettinyt.

Täytynee pakata hyvät kengät mukaan, siellä näyttäisi olevan niin kaunista seutua että patikoitua tulee paljon :)
  Vastaa viestiin
28.05.07, 17:33   #4 (linkki)
sivusta
(Vierailija)

mitä ostoksia montenegrossa kannattaa tehdä?
  Vastaa viestiin
30.05.07, 09:48   #5 (linkki)
Pinki
(Vierailija)

Here I come:
Ilman muuta ota hyvät kengät mukaan! Siellä on todella paljon kauniita paikkoja, joissa kannattaa käydä. Budvan vanha kaupunki oli mielestäni ihastuttava, paljon kahviloita ja ravintoloita useamman sadan vuoden vanhojen muurien keskellä. Oli aina vaikea päättää minkä niistä valitsisi. Tippiä ei ole pakko jättää, meillä oli vaan tapana hyvän ruuan nautittua jättää, mutta se on ihan jokaisen oma valinta. Ja englannilla Budvassa kyllä pärjää, kuten myös saksan kielellä. Jos ei muuta niin elekielellä! Itse olen siis syntynyt entisessä Jugoslaviassa, jos ihmettelit. Suomessa olen asunut 12 vuotta ja nyt Norjassa kaksi vuotta.
Ostoksista; vaate- ja kenkäputiikit eivät ole ihan halvimmasta päästä, sieltä saa merkkivaatteita samaan hintaan kuin Suomestakin. Itse ostin ihanan värikkäitä vaatteita Todorista, joka on serbialainen merkki, Dubrovnikista ostin Baby Phat farkut, joita luulisin ei saa ollenkaan Suomesta (en ole ihan varma), Dieselin ja Tommy Hilfigerin vaatteita... olen vaatehullu. Mutta kotiin voi ostaa myös paikallista viiniä, rommia tai Sljivovicaa (luumubrandy).
  Vastaa viestiin
30.05.07, 21:35   #6 (linkki)
here I come
(Vierailija)

Kiitos Pinki :) (Käytät muuten suomenkieltä kuin syntyperäinen suomalainen!)

Tiedätkö yhtään millä tavoin Budvasta pääsisi Tara-joen kanjonia katsomaan? Onko se kovin hankalaa? Luin mm. wikipediasta tuota kanjonia ylistäviä lauseita ja haluaisin kovasti nähdä sen.

Tuonne Budvan vanhaan kaupunkiin tutustun varmasti, kiitos vinkistä!
  Vastaa viestiin
31.05.07, 09:49   #7 (linkki)
Pinki
(Vierailija)

Here I come : Tara-joelle järjestetään "Rafting Tara" retkiä, se voisi olla yksi vaihtoehto. Julisteita näet kioskien päällä, eli paikalliset matkatoimistot järjestävät näitä retkiä. Mutta jos vuokraat auton, niin kartan avulla varmaan pääsee suht. helposti. Taran ympäristö ja kasvillisuus ovat ainutlaatuisia, jotkut jopa jääkauden ajoilta. Kiva, että olet perehtynyt ja kiinnostunut Montenegrosta! Koska olet muuten menossa sinne? Olisi muuten mahtavaa kuulla, miten teidän matka meni ja mitä tykkäsit!
  Vastaa viestiin
07.06.07, 12:24   #8 (linkki)
Here I come
(Vierailija)

Pinki, kiitos edelleen vinkeistä! Aiemmistakin viesteistäsi olen painanut mieleen hyviä vinkkejä, on kiva kun tietää vähän tarkemmin "mihin on menossa". Täytyypä katsella noita rafting-julisteita josko sellaiselle retkelle uskaltautuisi. Löysin muuten myös Youtubesta joitakin hienoja videonpätkiä Montenegrosta ja esim. Durmitorista.

Heinäkuun loppupuolella olisi tarkoitus mennä, tulen kyllä kertomaan sitten kokemuksistani :)
  Vastaa viestiin
10.07.07, 21:37   #9 (linkki)
yyy
(Vierailija)

zzz

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Here I come
Pinki, kiitos edelleen vinkeistä! Aiemmistakin viesteistäsi olen painanut mieleen hyviä vinkkejä, on kiva kun tietää vähän tarkemmin "mihin on menossa". Täytyypä katsella noita rafting-julisteita josko sellaiselle retkelle uskaltautuisi. Löysin muuten myös Youtubesta joitakin hienoja videonpätkiä Montenegrosta ja esim. Durmitorista.

Heinäkuun loppupuolella olisi tarkoitus mennä, tulen kyllä kertomaan sitten kokemuksistani :)
Heinäkuussa ollaan, mitkä matka/loma tunnelmat?
  Vastaa viestiin
13.07.07, 20:20   #10 (linkki)
Here I come
(Vierailija)

Jännät tunnelmat

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yyy
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Here I come

Heinäkuussa ollaan, mitkä matka/loma tunnelmat?
Vielä ei ole kone lähtenyt. Pakkailua olen aloitellut, kopsaillut sanastoa talteen ja yrittänyt vielä ottaa rauhallisesti :)
  Vastaa viestiin

27.07.07, 17:16   #11 (linkki)
Here I come
(Vierailija)

No niin, Montenegrosta palattu. Täytyy sanoa että rintaa puristi kun lentokoneen pyörät nousivat ilmaan Tivatin kentällä. Miten kaunis maa!

Päädyin matkaseuralaiseni kanssa hyvinkin rahvaanomaiseen ratkaisuun ja osallistuttiin kolmeen matkatoimiston järjestämään retkeen: "Kauneinta Montenegroa", "Dubrovnik (Kroatia)" ja "Rafting Tara". Kohteen oppaat olivat hyvin asialleen omistautuneet ja retkillä sai oikeasti runsaan tietotulvan sekä matkakohteista, niiden historiasta että paikallisten tavoista ja eriskummallisista sattumuksista. Maisemia rakastavana ihmisenä olin useampaan otteeseen ihan vedet silmissä varsinkin vuoristossa ja kirkkaiden vesien äärellä. "Kauneinta Montenegroa" -retkellä näimme Kotorin seutua ja vuoristoa, tuo Kotorin ympäristö oli hieno ja kiinnostava monessakin mielessä. Ehdottomasti paras kokemus oli rafting-melonta Tara-joella. Maisemat jo ajomatkalla olivat niin jylhät ettei malttanut nukkua aikaisesa herätyksestä huolimatta. Tara-joen vesi oli aivan ihmeellisen kirkasta ja hehkui kuin turkoosina, pohja näkyi oikeastaan jokaisessa suvantokohdassa hyvin. Rafting oli ainakin näin kesäaikaan riittävän leppoisa jopa tällaiselle kömpelömmällekin ihmiselle, etukäteen vähän hermoilin miten homma kokemattomalta sujuu.

Ruoka oli hyvää ja halpojakin vaihtoehtoja löytyi niinä päivinä kun ei kaivannut suuria makuelämyksiä. Vranac-punaviiniä maistoin heti ensimmäisenä iltana ja joinkin sitä usein aterian kanssa lasillisen. Ostoksia emme juuri tehneet, keskityimme itsemme hemmottelemiseen, kävelemällä paikkoihin tutustumiseen ja joinain päivinä ihan rannoilla lojumiseen ja meressä vilvoittelemiseen. Kuumahan tuolla oli ja metsäpalojakin jonkin verran, onneksi ei kovin pahaksi riistäytyviä.

Venäläisiä turisteja vilisi Budvan rantakaduilla, mutta ilmeisesti myös paikalliset ihmiset tykkäävät lomailla (vielä toistaiseki ainakin) Budvassa. Ihmiset olivat pitkiä ja sopusuhtaisia, aika kului hyvin paikallisten elämänmenoa katsellessa ja ihaillessa. Englanninkielellä ja elekielellä pärjäsi ja ainakin omat kokemukseni asiakaspalvelutilanteista jättivät hyvän mielen; oikein tuli mieleen että Suomessa hymy on nykyään katoavampi luonnovara kuin Montenegrossa.

Viikko tuntui vähän turhan lyhyeltä ajalta, ehkäpä toinenkin mokoma olisi vierähtänyt mukavasti ja olisi voinut poiketa vaikkapa Albaniassa ja Skadar-järvellä tai Cetinjeen tai Podgorikaan tarkemmin tutustumassa.

Olin matkassa ilman omaa perhettäni ja monta kertaa loman aikana ehti tulla mieleen, että olisin halunnut jakaa nämä elämykset heidän kanssaan. Pystyn jo kuvittelemaan lapsemme isompina Durmitoriin tutustumassa; yksi tulevaisuuden haave on siis palata lasteni vartuttua koko perheen kanssa elämyksiä haalimaan. Toivottavasti Montenegro ei ole siihen mennessä vielä kadottanut ominta itseään turismin syövereihin.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:07   #12 (linkki)
Pinki
(Vierailija)

Ihana kuulla

Here I come:
Odotin innolla palautetta matkastasi! Ihana kuulla, että matkasi onnistui ja että pidit Monte Negrosta. Olen samaa mieltä, viikko ei oikein riitä kun nähtävää ja tekemistä olisi vaikka kuinka paljon. Itsekin haluaisin käydä uudestaan, mutta lomaa ei ole enää jäljellä, harmi.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 18:23   #13 (linkki)
yyy
(Vierailija)

Samat sanat kuin Pinkillä, mielenkiinnolla odotin lomakuulumisiasi. Ehkä joskus minäkin...sinne. Minkälaiset olosuhteet retkillä, kerro hieman lisää, paljon kävelyä? vaikeakulkuista maastoa kenties??, vuoristotiet pelottavan kurvikkaita??? etc. Oliko hotelli hyvä?
  Vastaa viestiin
30.07.07, 22:16   #14 (linkki)
Here I come
(Vierailija)

Kiva tietää että lomakuulumisiani odotettiin :)

Majoituimme Budvan kaupungissa pieneen Vila Mirenza -hotelliin ja pidimme hotellista. Majoitukseen kuului aamupala, joka tilattiin listasta (kohtuullinen). Vastaanoton henkilökunta oli ystävällistä ja hymyileväistä, englantikin sujui jouhevasti. Joissain hotelleissa oli ollut ongelmia sähkökatkojen ja ilmastoinnin kanssa, meille sattui tuuria ja vältyimme moisilta. Jonkinlaiset lamput kannattaa varata matkalle mukaan ihan varmuuden vuoksi!

"Kauneinta Montenegroa" -retkeen sisältyi pieni venematka Perastin kylän edustan kirkkosaarille, hieman joutilasta aikaa Kotorin vanhassa kaupungissa (voi vaikka istahtaa kahvilaan -itse kävelimme koluamassa nurkkia), ajelu Kotorista ylös vuorille serpentiinitietä (pakko tunnustaa että mutkien kohdalla jännitti kun alla oli jyrkänne ja välillä joutui linja-autokin peruuttamaan päästääkseen vastaantulijan etenemään!), vierailu pienessä kylässä (jonka nimeä en muista) maistelemassa ilmakuivattua kinkkua, maalaisleipää ja viiniä, paikallista pontikantapaistakin pikkunapsut ja sitten pari muuta pysähdystä. Jossakin kohdassa olisi nähnyt maiseman avautuvan Skadar-järvelle ja Albaniaan päin, mutta metsäpalosavujen vuoksi näkyvyys oli aika heikkoa juuri silloin. Pakollista kävelyä ei siis tuohon retkeen sisältynyt.

Rafting-reissulla sitten matkustettiin muutama tunti autolla läpi maan, vähän välillä jännitti kova vauhti yhdistettynä muuhun paikalliseen liikenteeseen, mutta kuski oli kyllä taitava... "Huoltopisteessä" syötiin aamupala, vaihdettiin melontatarvikkeet ja siirryttiin jeeppeihin ja pakettiautoihin joissa matkustettiin n. 20km itse melonnan lähtöpaikalle. Se matka jännitti jo enemmänkin, taisi olla koko Montenegron matkan jännittävin osuus! Jeepit tulivat toisiaan vastaan kapealla hiekkatiellä, oksat vaan rapisivat ikkunoissa ja tuijoteltiin mahtuuko auto menemään putoamatta. Hengissä selvittiin :D Loppumatkasta muutama sata metriä käveltiin joelle, melonta oli tuolla kuivan kesän osuudella lähinnä vedessä lillumista ja melan heiluttelua muodon vuoksi, lopussa sitten piti vielä jonkinlainen rinne kavuta ylös takaisin huoltopisteelle. Siellä sai käydä suihkussa, vaihtaa vaatteet ja siirtyä ruokailun pariin -tarjolla oli lammasta tai kalaa. Tuo retki muuten kävi Bosnia-Hertsegovinankin puolella, mutta passeihin ei tullut leimoja missään eikä niitä tarkisteltukaan. Tuolla huoltopisteellä muuten taisin nähdä matkamme ainoan "reikä lattiassa" -vessan. Vesi tuntui olevan vähissä sekä käsienpesuhanassa että suihkussa.

Dubrovnikin matkalla lähinnä tutustuttiin Dubrovnikin vanhaan kaupunkiin, vapaata aikaa oli kolmisen tuntia (tai vähemmän, koska raja-asemalla oltiin jouduttu odottamaan poikkeuksellisesti tunti) minkä sai käyttää kukin tavallaan. Lämpö oli melkein polttavaa, joten monet taisivat hakeutua varjoon ja ruokailla tai nauttia virvokkeita. Me kävimme vähän kävelemässä vanhan kaupungin ulkopuolella ja palasimme sitten ruokailemaan. Pakollista kävelyä ei tähänkään retkeen juuri sisältynyt.

Taidan olla vähän hassu kun olen nyt jälkeenpäinkin lukenut matkaoppaita ja miettinyt mitä kaikkea olisinkaan vielä voinut nähdä. Esim. luostareissa ei käyty ollenkaan. Toisaalta, aina on hyvä jättää jotain kokemuksia siltä varalta että pääsee uudestaan! Vieläkin olen Tara-joen lumoissa ja kuvittelen iltaisin itseni kelluskelemassa turkoosissa vedessä ja katselemassa taivasta kurkottelevia vuorenhuippuja.

Voin suositella Montenegroa matkakohteeksi kaikille jotka kaipaavat lomaltaan muutakin kuin rantaelämää. Tuolla sai maistiaisia kummastakin!
  Vastaa viestiin
14.07.08, 21:10   #15 (linkki)
sallap
(Vierailija)

Tuhannet kiitokset teille "Pinki" ja "Here I Come"!
Nostitte kertomuksillanne matkakuumettani melkoisesti. :)

Olemme mieheni kanssa menossa Budvaan 19.7.2008 viikoksi ja näyttää totisesti siltä, että olemme valinneet ihastuttavan kohteen. Palaan kertomaan kuulumisia mahdollisimman pian reissumme jälkeen, mutta sitä ennenkin luen mielelläni lisää muiden kokemuksista.

Antoisaa ja aurinkoista reissua ihan kaikille!
  Vastaa viestiin
05.11.11, 19:20   #16 (linkki)
Balkan Ranger
(Vierailija)

Tässä kaiken kattava raportti Montenegrosta:
Paluu Montenegroon - YouTube
  Vastaa viestiin
05.11.11, 22:48   #17 (linkki)
montenegro
(Vierailija)

Voiko upeampaa olla kuin lipua pitkin Kotorin lahtea ja sitten jatkaa matkaa serpentiinitietä. Yksi upeimmistä kohteista, mitä Euroopasta löytyy. Suosittelen!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku