Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kulttuuri ja viihde > Matkalaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.10.10, 10:38   #51 (linkki)
Olkalaukun kantamisesta
(Vierailija)

Täällä on keskusteltu vähän asian vierestä tuosta olkalaukun kantamisesta. Minä ihmettelin muutama vuosi sitten, että miten nykyään laukkujen olkahihnat on niin huonoja, että ne ei tahdo harteilla kestää, vaan aina täytyy jännittää hartioita ja korjailla hihnaa, jotta laukku ei tipahtaisi. Siirryin siis itsekin tuohon rähinäremmiin (uusi termi minulle), tosin vain sellaisilla malleilla, että pitkien olkahihnojen ansiosta laukku roikkuu rennosti lanteilla. Syy ei ollutkaan olkahihnassa, vaan pyöristyneissä hartoissani. Kun nyt olen laihtunut reippaasti, on ilo ollut huomata, että olkalaukkuja on taas helppo kantaa, ne pysyvät hyvin olkapäillä eikä hartiat tulee kipeäksi.

Sallitaan siis ihmisten pitää rähinäremminsä. Ylipaino on jo tarpeeksi rasittava taakka, miksi pitäisi kärsiä vielä hartiakivuista.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 10:46   #52 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Ei minulla ainakaan ole läskiset hartiat, joten se ei ainakaan omassa tapauksessani ole syynä siihen, ettei laukku pysy olkapäällä hartioita pitelemättä. Ettei nyt sitten olisi kyse siitä, että ihmisillä vain nyt on erillaiset ruumiinrakenteet. Emme ole kaikki samasta puusta veistettyjä.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 11:00   #53 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Moni asia voi vaikuttaa tuohon kasilaukun olalla pysymiseen. Minulla on yksi muutoin todella kiva syystakki, joka on niin liukasta materiaalia, etta kasilaukku pitaa joko laittaa paan yli tai sitten kannatella sita. Tietysti riippuu varmaan kasilaukun hihnan materiaalistakin (kiiltava nahka, mokkanahka, tekstiili).
  Vastaa viestiin
01.10.10, 11:51   #54 (linkki)
Niin vaikuttaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja angloelli kirjautumatta Näytä viesti
Moni asia voi vaikuttaa tuohon kasilaukun olalla pysymiseen. Minulla on yksi muutoin todella kiva syystakki, joka on niin liukasta materiaalia, etta kasilaukku pitaa joko laittaa paan yli tai sitten kannatella sita. Tietysti riippuu varmaan kasilaukun hihnan materiaalistakin (kiiltava nahka, mokkanahka, tekstiili).
Ssamoin hartioiden muoto, toisilla on luisut, toisilla taas kulmikkaat ja kuin olkatoppauksilla varustetut. Tosiasia kuitenkin on, että jos aina kantaa samalla olalla laukkua, niin sitä olkapäätä jännittää väkisinkin vähäsen, ihan huomaamattaan. Useimmilla ihmisillä on sen vuoksi toinen olkapää (se laukunkantopuoli) hiukan ylempänä kuin toinen. Kyse voi olla useistakin senttimetreistä.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 12:58   #55 (linkki)
sinulla...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olkalaukun kantamisesta Näytä viesti
Täällä on keskusteltu vähän asian vierestä tuosta olkalaukun kantamisesta. Minä ihmettelin muutama vuosi sitten, että miten nykyään laukkujen olkahihnat on niin huonoja, että ne ei tahdo harteilla kestää, vaan aina täytyy jännittää hartioita ja korjailla hihnaa, jotta laukku ei tipahtaisi. Siirryin siis itsekin tuohon rähinäremmiin (uusi termi minulle), tosin vain sellaisilla malleilla, että pitkien olkahihnojen ansiosta laukku roikkuu rennosti lanteilla. Syy ei ollutkaan olkahihnassa, vaan pyöristyneissä hartoissani. Kun nyt olen laihtunut reippaasti, on ilo ollut huomata, että olkalaukkuja on taas helppo kantaa, ne pysyvät hyvin olkapäillä eikä hartiat tulee kipeäksi.

Sallitaan siis ihmisten pitää rähinäremminsä. Ylipaino on jo tarpeeksi rasittava taakka, miksi pitäisi kärsiä vielä hartiakivuista.

... on nähtävästi ns. pullohartiat, silloin ei laukku pysy olkapäällä.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 13:02   #56 (linkki)
Katariina k
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja angloelli kirjautumatta Näytä viesti

Oma ohuehko villakangastakkini kyllä pitää nahkaisen olkalaukun aika hyvin paikallaan mutta jos muuta kannettavaa eli käsissä pidettävää ei ole, pidän vaistomaisesti toisella kädellä "olkakäsilaukun" hihnasta kiinni. Enemmänkin turvallisuussyitä sillä Helsingissä on niin paljon erilaisia varkaita ja on tulltu tapa pitää laukustaan kiinni. samaa noudatan myös lentokentillä ja ulkomailla liikkuessani.
Jos on jokin keinomateriaalitakki päällä, kiiltävää materiaalia, silloin ei varmaan hihna pysy kunnolla olalla ja laukku liukuu.
(huh mitä keskusteluja!!)
  Vastaa viestiin
01.10.10, 13:45   #57 (linkki)
Olkalaukun kantamisesta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sinulla... Näytä viesti
... on nähtävästi ns. pullohartiat, silloin ei laukku pysy olkapäällä.
Ei ole enää pullollaan; kuopallaan on, kun kiloja lähti.

Tarkoitukseni ei ollut väittää ketään ylipainoiseksi (Jx ilmeisesti näin tulkitsi), vaan halusin pelkästään kertoa omasta tapauksestani. Omiin kokemuksiini perustuen halusin vedota, ettei ylipainoisia moitittaisi laukun kantamisesta rähinäremmillä, mutta ilmeisesti sanamuotoni oli väärä.

Omat havaintoni ei perustuneet pelkästään olkalaukkuihin vaan jopa reppujen hihnat valuivat "läskisiltä hartioiltani" (huh, en itse käyttäisi tuommoista loukkaavaa sanamuotoa, mutta totuus täytynee myöntää). Ei valu enää.

Kiva, että muut ovat kirjoittaneet noista muista vaihtoehdoista, miksi laukku valuu. Minun kohdallani nuo eivät kuitenkaan olleet syynä, vaan nykyään olen taas tyytyväinen olkalaukun kantaja. Toki minäkin pidän laukusta turvallisuussyistä kiinni, mutta en jännitä sen takia hartioitani.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 14:34   #58 (linkki)
vain yksi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ole aivan oikeassa eli juuri näin. Tämä tosin tapahtui vain kerran ja yhtiö oli SAS. Tosin se käsimatkatavarakassi on ns viikonloppulaukun kokoinen ei kovinkaan iso laukku.

laukku matkustamoon ja koko ratkaisee.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 14:39   #59 (linkki)
Katariina K
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olkalaukun kantamisesta Näytä viesti
Ei ole enää pullollaan; kuopallaan on, kun kiloja lähti.

Tarkoitukseni ei ollut väittää ketään ylipainoiseksi (Jx ilmeisesti näin tulkitsi), vaan halusin pelkästään kertoa omasta tapauksestani. Omiin kokemuksiini perustuen halusin vedota, ettei ylipainoisia moitittaisi laukun kantamisesta rähinäremmillä, mutta ilmeisesti sanamuotoni oli väärä.

Omat havaintoni ei perustuneet pelkästään olkalaukkuihin vaan jopa reppujen hihnat valuivat "läskisiltä hartioiltani" (huh, en itse käyttäisi tuommoista loukkaavaa sanamuotoa, mutta totuus täytynee myöntää). Ei valu enää.

Kiva, että muut ovat kirjoittaneet noista muista vaihtoehdoista, miksi laukku valuu. Minun kohdallani nuo eivät kuitenkaan olleet syynä, vaan nykyään olen taas tyytyväinen olkalaukun kantaja. Toki minäkin pidän laukusta turvallisuussyistä kiinni, mutta en jännitä sen takia hartioitani.
Et ihan ymmärtänyt mitä tarkoitin sillä pullohartioiksi kutsutaan rakenteeltaan sellaisia hartioita jotka menevät alaspäin (vaikea selittää mutta se on totta) ja toisilla on taas suorat leveät hartiat joissa taatusti pysyy laukku kuin laukku. Ei pullohartiat laihtumisesn jälkeen minnekään katoa, ovat ne mitkä ovat. Pullohartiat omaaville on ainakin ennen ollut laukkukaupoissa myynnissä "esineitä" jotka kiinnitetään takkiin eli hartioihin ja laukun hihna sitten siihen koukuun kiinni. Ovat jotain metallia, olen niitä parilla tuttavalla nähnyt. Keinokuitutakkiin niitä ei titenkään voi kiinittää vaan kangastakkiin.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 16:26   #60 (linkki)
Olkalaukun kantamisesta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Katariina K Näytä viesti
Et ihan ymmärtänyt mitä tarkoitin sillä pullohartioiksi kutsutaan rakenteeltaan sellaisia hartioita jotka menevät alaspäin (vaikea selittää mutta se on totta) ja toisilla on taas suorat leveät hartiat joissa taatusti pysyy laukku kuin laukku. Ei pullohartiat laihtumisesn jälkeen minnekään katoa, ovat ne mitkä ovat.
Joo, ymmärsin väärin. Ei siis pullottava, vaan pullo. Näen silmissäni, mitä tarkoitat. Ei minun hartiat kuitenkaan sellaiset ole, vaan nimenomaan tuommoiset suorat leveät. Nuorempana pidin niitä liiankin leveinä, häiritsevän maskuliisina, vaikka kuvista nyt jälkikäteen katsottuna ihan normaalilta nuorelta tytöltä näytän. Lihomisen myötä hartiatkin kasvavat eli ne "pullistuivat" ja olkalaukut eivät pysyneet enää hyvin harteilla. Laihtumisen myötä vanhat hartiat palasivat takaisin. Tätä ei ehkä usko ne, jotka eivät ole lihonneet. Hartiat kun ei ole se osa, johon ensin huomio kiinnittyy.

Mutta nyt lopetan tämän syrjäpoluille haarautuneen keskustelun (joo, tiedän,itsehän aloitin).
  Vastaa viestiin

01.10.10, 17:17   #61 (linkki)
cross body bag
(Vierailija)

Minä olen siirtynyt käyttämään pelkästään cross body bagsejä, koska on niin paljon helpompaa ja huolettomampaa kuljettaa tavaroita (niitä vähäisiä) mukana. Cross body bag on mukava myös shoppaillessa ja muutenkin liikkuessa (lentomatkoilla!), on helppo ja mukava kun ei koko ajan laukku tipu olkapäältä. Ei, minulla ei ole luisut hartiat, vaan ihan tavalliset, sanoisinko jopa ihan normaalit :).

Olen myynyt tai antanut pois kaikki minun tavalliset käsi- ja olkalaukut.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 19:11   #62 (linkki)
olka
(Vierailija)

Miten nuo cross body bagit eroavat tavallisesta olkalaukusta? Minusta kuvissa googlaamalla näyttivat ihan tavallisilta laukuilta.

Minulla on ilmeisest luisut olkapäät, koskapa hihna tuppaa valumaan, edes pieni lihominen ei ole auttanut. Laihana oli ihan sama vaiva. Lisäksi minulla on raglanhihainen (?) nahkatakki ja siinä ei pysy edes kädellä pitämällä se hihna paikallaan.

Yhteen aikaan muuten lääkärit suosittelivat "rähinäremmiä" (uusi ja hyvä sana!) hartiakipujen takia. Minulla on myös oikea olkapää korkeammalla, kiitos vuosikymmenien laukun kannosta.
  Vastaa viestiin
01.10.10, 20:16   #63 (linkki)
cross body bags
(Vierailija)

Kyllä ne eroavat tavallisista käsi- ja olkalaukuista aika paljon. Ensinnäkin niissä on pitkä säädeltävä hihna ja laukkuosa on pienehkö ja usein hyvin littana. Kannattaa tutustua tarkemmin.
  Vastaa viestiin
04.10.10, 08:45   #64 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja cross body bags Näytä viesti
Kyllä ne eroavat tavallisista käsi- ja olkalaukuista aika paljon. Ensinnäkin niissä on pitkä säädeltävä hihna ja laukkuosa on pienehkö ja usein hyvin littana. Kannattaa tutustua tarkemmin.
Säädettäviä hihnoja on myös tavallisissa nahkaisissa käsilaukuissa. Minun laukussani on ainakin riittävän pitkä säädettävä hihna.
  Vastaa viestiin
04.10.10, 09:08   #65 (linkki)
Katariina K
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Säädettäviä hihnoja on myös tavallisissa nahkaisissa käsilaukuissa. Minun laukussani on ainakin riittävän pitkä säädettävä hihna.

Ymmärrys hoi... jälleen eli tuossa edellinen jolle vastasit, ei edes tarkoita varsinaista käsilaukkua vaan ihan eri tyyppistä olalla pidettävää laukkua. Niissä ei ole säädettävää hihnaa, ei ole myöskään omassa, hieman kookkaammassa olkamallisessa laukussani. Laukkuja on vaikka mihin lähtöön, eri maissa erilaisia ja erimerkkisiä. Halpismallit ovat aina eri juttunsa, niistä sinulla on kokemusta, sen uskon.
Ostan usein pienempiä laukkuja ulkomailta, ovat hyvää nahkaa ja löytyy aina hieman erilaisia malleja kun täältä pienestä Suomesta. Käytän vain nahkaisia laukkuja koska esim. turkki ei siedä keinomateriaalia, joka syö turkista.
Ps. eiköhän tämä juttu liene jo loppuunkäsitelty...
  Vastaa viestiin
04.10.10, 10:16   #66 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Katariina K Näytä viesti
Ymmärrys hoi... jälleen eli tuossa edellinen jolle vastasit, ei edes tarkoita varsinaista käsilaukkua vaan ihan eri tyyppistä olalla pidettävää laukkua. Niissä ei ole säädettävää hihnaa, ei ole myöskään omassa, hieman kookkaammassa olkamallisessa laukussani. Laukkuja on vaikka mihin lähtöön, eri maissa erilaisia ja erimerkkisiä. Halpismallit ovat aina eri juttunsa, niistä sinulla on kokemusta, sen uskon.
Ostan usein pienempiä laukkuja ulkomailta, ovat hyvää nahkaa ja löytyy aina hieman erilaisia malleja kun täältä pienestä Suomesta. Käytän vain nahkaisia laukkuja koska esim. turkki ei siedä keinomateriaalia, joka syö turkista.
Ps. eiköhän tämä juttu liene jo loppuunkäsitelty...
Minun käsilaukkuni on nahkainen uniikkikappale joka on minulle tehty eikä tekijä tehnyt näitä laukkuja enempää kuin tämän ja tähän valitsin itse nahan värin ym.
  Vastaa viestiin
04.10.10, 11:43   #67 (linkki)
sotilassukua
(Vierailija)

Rähinäremmi on itse asiassa vanha termi, se on tuo sotilailla tuosta rinnan yli menevän remmin lempinimi :)

rähinäremmi - Google-haku

Minä joskus kannan käsilaukkuani rähinäremmityylillä lähinnä turvallisuussyistä. Onhan se vähän hassun näköistä ja näin isorintaisella kesäaikaan näyttää jopa rivolta, joten tätä tyyliä voin käyttää vain talvisaikaan, kun päällä on paksumpi takki. Helpottaahan se myös kävelyä, kun kädet voivat vapaasti viuhtoa tahtia, kun ei tarvitse pidellä (turvallisuussyistä) laukun remmistä kiinni :)

Minulla on aina mukana iso laukku, olen vähän sellainen omnia mea mecum porto -tyyppi. Laukussa on aina vähintään kännykän, avaimien ja kukkaron lisäksi läppäri (miniläppäri nykyään, "tavis"läppäri on asuu pelkästään kotona), kirja (luen aina kulkuneuvoissa), kamera, lehtiö, kyniä, meikkipussi, terveyssiteitä, lääkepurkki, laastaria, nenäliinapaketti, kalenteri ja lehtiä.
  Vastaa viestiin
04.10.10, 12:39   #68 (linkki)
rauha
(Vierailija)

Rähinäremmi ei sulje pois sitä että joku ottaa laukkusi haltuun.... eli hihna voidaan katkaista veitsellä ja niin rähinälaukkusi lähtee varkaan mukaan. Niin ovat tehneet. Eli hyvä on vaarallisilla paikoilla pitää kiinni laukustaan kunnolla. Iso laukku roikkumassa jossain vatsan päällä... se ei ole kaunis näky,mutta onnistuu hyvin kun laukku on pienempi kooltaan.
Nyt on kyse matkalaukuista.... muistaakseni...
  Vastaa viestiin
04.10.10, 12:47   #69 (linkki)
sotilassukua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rauha Näytä viesti
Rähinäremmi ei sulje pois sitä että joku ottaa laukkusi haltuun.... eli hihna voidaan katkaista veitsellä ja niin rähinälaukkusi lähtee varkaan mukaan. Niin ovat tehneet. Eli hyvä on vaarallisilla paikoilla pitää kiinni laukustaan kunnolla. Iso laukku roikkumassa jossain vatsan päällä... se ei ole kaunis näky,mutta onnistuu hyvin kun laukku on pienempi kooltaan.
Nyt on kyse matkalaukuista.... muistaakseni...
Eihän se mikään tae tokikaan olekaan, mutta hieman vaikeampi siitä on nappasta kuin silloin, jos roikottaa vain olkapäällä, eikä pidä hihnasta mitenkään kiinni. Ja minulla se ei roiku vatsan päälle, vaan tuossa lantiolla pikemminkin :)

Kyllä alkuperäinen kysymys sisälsi myös nuo käsipakaasit, ei pelkästään matkalaukkuja :)
  Vastaa viestiin
06.10.10, 21:33   #70 (linkki)
:D
(Vierailija)

lol

tosi huvittavia juttuja
  Vastaa viestiin

27.10.10, 12:45   #71 (linkki)
normi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaiku;10673498 begin_of_the_skype_highlighting**************10673 498******end_of_the_skype_highlighting
Sallittu määrä käsilaukun lisäksi (naisilla) on yksi pieni laukku joka mahtuu edelläolevan istuimen alle. Se on ihan yksiselitteinen asia. Muovipussimatkaajia näkee vain lomalennoilla....onneksi.
Ihan selkeästi monen lentoyhtiön sivuilla on kerrottu, että 1 käsimatkatavara/matkustaja.
Max. 8 kg (useimmilla yhtiöillä) ja kokokin on määritelty senteissä: 55s, 40s, 23s, yhteismitta max. 115 s.
Jos on mitat täyttävä pieni matkalaukkum silloin ei voi ottaa mitään käsiveskaa lisäksi.
matkustusasiakirjat on pakattava laukun sivutaskuun ja otettava sieltä tarvittaesa.

Kenen jalkoihin tämänkokoinen laukku mahtuu, ei ainakaan minun, vaikka en mikään pitkäjalka olekaan.
  Vastaa viestiin
27.10.10, 12:48   #72 (linkki)
edellinen
(Vierailija)

Nytpä tuli niitä kuuluisia "kiroitusvireitä" kun en tarkistanut tekstiäni ennen lähettämistä. Sorry...
  Vastaa viestiin
27.10.10, 13:35   #73 (linkki)
LOL
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja normi Näytä viesti
Ihan selkeästi monen lentoyhtiön sivuilla on kerrottu, että 1 käsimatkatavara/matkustaja.
Max. 8 kg (useimmilla yhtiöillä) ja kokokin on määritelty senteissä: 55s, 40s, 23s, yhteismitta max. 115 s.
Jos on mitat täyttävä pieni matkalaukkum silloin ei voi ottaa mitään käsiveskaa lisäksi.
matkustusasiakirjat on pakattava laukun sivutaskuun ja otettava sieltä tarvittaesa.

Kenen jalkoihin tämänkokoinen laukku mahtuu, ei ainakaan minun, vaikka en mikään pitkäjalka olekaan.

Minulla on aina käsimatkatavaran lisäksi ollut myös pieni käsilaukku ilman ongelmia. En tosin ole lentänyt halpalentoyhtiöillä.
  Vastaa viestiin
27.10.10, 17:27   #74 (linkki)
minulla...
(Vierailija)

Samoin minulla, lentolaukku...tai miksi sitä sanotaan... mahtuu hyvin penkin alle ja käsilaukku jalkoihin, eikä koskaan ole sanottu mitään kummastakaan.
  Vastaa viestiin
28.10.10, 08:48   #75 (linkki)
Katariina K
(Vierailija)

Edessä yhden uuden, pienemmän laukun, hankinta. Ei tarvitse olla "penkin alle"-kokoa koska käytän sitä laivamatkalla (joita harrastan tosi vähän), Skansenin joulutorille lähtö joulukuun alussa ja sopivan kokoinen laukkuni on mallia ei-lukittava. Samsonite on varmaan sekin, ovat käteviä koska ne pienemmän voi laittaa isomman sisään kotisäilytyksessä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku