Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Kulttuuri ja viihde > Matkalaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
17.07.12, 09:46   #26 (linkki)
Vaivantaka
(Vierailija)

Tuntuu vähän vaivaavan.
  Vastaa viestiin
26.07.12, 08:42   #27 (linkki)
koti, mökki
(Vierailija)

Joka vuosi huhtikuun alusta lokakuun viimeiseen päivään menen rytmillä: kaksi viikkoa kuukaudesta kotona pääkaupunkiseudulla (ma-pe töissä 8-16, muun ajan luuhaan kaupungilla sinne tänne), seuraavat kaksi viikkoa olen mökillä järven rannalla syvällä korvessa täysin vapaana kuin ne kuuluisat ellun kanat. Teen mitä huvittaa tai en tee mitään.

Minua ei saisi edes kilon palasina minnekään muualle.
  Vastaa viestiin
31.07.12, 08:41   #28 (linkki)
viikko
(Vierailija)

lämpölomaa takana, uusi reissu mietinnässä eli se seuraava matka syys-lokakuussa. Ehkä kaupunki, ehkä muu.
Hyvä että juntit häipyvät metsien siimekseen, niitä ei catwalkeilla kaivata.
Vapaa-ajanasunnolla voidaan olla niin paljon kuin halutaan, paikka on lähellä kaupunkia.
  Vastaa viestiin
31.07.12, 09:58   #29 (linkki)
N52
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja viikko Näytä viesti
Hyvä että juntit häipyvät metsien siimekseen, niitä ei catwalkeilla kaivata.
Vapaa-ajanasunnolla voidaan olla niin paljon kuin halutaan, paikka on lähellä kaupunkia.

Kyllä me juntitkin ilmestymme sinne catwalkeille syys-lokakuussa ja talvea siitä eteenpäin, kuten täällä on monikin maininnut.

Silloin aletaan katsella muille maille kun täällä illat pimenee ja ilmat ja järvet viilenee.
  Vastaa viestiin
02.08.12, 10:54   #30 (linkki)
kaikki lomat
(Vierailija)

Kotona ehtii olla työviikkojen aikana, joten kaikki lomat vietämme matkustellen. Kesälomalla enimmäkseen kotimaassa sekä Pohjois-Euroopassa. Syyslomalla sitten Keski-Euroopassa ja talvella kauempana eli lämpimissä maissa. Vaihdan kaikki lomaltapaluurahat ja ylityöt vapaaksi, jotta voimme matkustella. Rahaa ei tällainen eläkeikään lähestyvä (50+) niinkään enää tarvitse, mutta lomailua sitäkin enemmän. Enimmäiseen pidämme kaupunkilomista niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Rantalöhöilyä emme harrasta, mutta rantakaupungit kyllä viehättävät - meri on aina kaunis ja kyllä meille kelpaavat järvien ja jokienkin varsilla olevat kaupungit.
  Vastaa viestiin

02.08.12, 15:19   #31 (linkki)
ihan kaikki
(Vierailija)

lomat ulkomailla, mutta toki nytkin kun on 4 viikkoa lomaa, pakko oli käydä kotona ja kohta taas matkaan. Vuoden mittaan ehtii olla kotona aivan tarpeeksi. Välillä pyrähdys kotimaassa sukuloimassa, sitten taas lentokentälle ja reissuun.
  Vastaa viestiin
02.08.12, 20:18   #32 (linkki)
passi ja hammasharja
(Vierailija)

kyllä matkustan

Kaiken liikenevän rahan käytän lomalla matkustamiseen. Pienipalkkaiselle se tarkoittaa tosin ettei koko lomaa sentään pysty yleensä luuhaamaan maailmalla, mutta mahdollisuuksien mukaan on tullut niinkin tehtyä. Ja sitä ei voi rahassa mitata, mitä matkustaminen minulle antaa.

On ihanaa suunnitella matkaa ja lähtöpäivänä mahaa kutkuttaa. Uudessa paikassa tunnen olevani vapaa, koska kukaan ei minua tunne. Uusien paikkojen löytäminen herättää nauttimaan kaikesta kauneudesta, mitä tässä maailmassa on. En väitä, etteikö Suomessa olisi kaunista, mutta nautin silti
enemmän palmuista rantakadulla.

Vuodenajalla ei ole väliä. Suomen kesä on joskus ihanan lämmin, mutta siihen ei voi luottaa. Monesti lomani aikana on ollut sateista ja hyisen kylmää. Ja kun kerran suurimman osan vuotta täällä pitää jo muutenkin palella, niin ei kiitos lomalla. Enkä kaipaa mitään "rauhaa" lomallani. Suomi on rauhaa tulvillaan ihan kaupungissakin.

Suomessa en matkusta ellen sitten käy jonkun kaverin luona toisilla paikkakunnilla. Kaikki on niin kallista enkä osaa oikein innostua kotimaan matkailusta. Kyllä näitä järviä ja peltoja ja siistejä kaupunkeja on täällä nähty ja niissä ei ole mitään, mikä houkuttaisi käymään huvin vuoksi.

Kotona en halua lomallani olla, koska koti muistuttaa arjesta ja itseni tuntien tekisin täällä vain kotitöitä tms. Työkavereita tulisi myös nähtyä kotona ollessa, ja vaikka heistä tykkäänkin, niin mieluummin en heitä lomalla tapaa.

Olen asunutkin ulkomailla, ja silloin vähän harmitti, kun lomilla täytyi tulla Suomeen (halusin tietysti tavata perhettä ja ystäviä). Siinä meni hukkaan monia, monia lomaviikkoja jossain muualla. Nyt on mukavampaa, kun voi tällä pienelläkin liksalla elää reissussa ihan mukavasti.
  Vastaa viestiin
05.08.12, 00:04   #33 (linkki)
Tyytyväinen
(Vierailija)

5 viikkoa Keski-Euroopassa lomaillen ja vielä viikko aikaa palautua kotona ennen töiden alkua.
Suomen kesä on kaunis, mutta ilmoihin ei voi luottaa koskaan ja siksi matkailemme kesämme takuuvarmassa auringossa.

Tammikuussa lähdemme perinteisesti 2 viikon lomalle lämpimään, sehän on vuoden tylsin kuukausi.

Olemme nyt siinä onnellisessa asemassa, että meillä on tähän nyt +50 v. pariskuntana mahdollisuus ja sen saman soisimme todellakin kaikille muillekin.
Aina eivät asiat ole olleet näin hyvin.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 09:48   #34 (linkki)
kokemus
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyytyväinen Näytä viesti
5 viikkoa Keski-Euroopassa lomaillen ja vielä viikko aikaa palautua kotona ennen töiden alkua.
Suomen kesä on kaunis, mutta ilmoihin ei voi luottaa koskaan ja siksi matkailemme kesämme takuuvarmassa auringossa.

Tammikuussa lähdemme perinteisesti 2 viikon lomalle lämpimään, sehän on vuoden tylsin kuukausi.

Olemme nyt siinä onnellisessa asemassa, että meillä on tähän nyt +50 v. pariskuntana mahdollisuus ja sen saman soisimme todellakin kaikille muillekin.
Aina eivät asiat ole olleet näin hyvin.

Todella tyytyväinen siihen että tuli otettua lämpöloma. Kylmä ja epävakaa kotimaan sää ei kyllä mitään lomailmoja ole tarjonnut. Lämpö on ihanaa, samoin uudet paikat ja kokemukset. Vielä yksi samanlainen loma tulossa syksyllä.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 10:12   #35 (linkki)
näin minä
(Vierailija)

Keski-Eurooppakaan ei kesäkaudella ole takuuvarma aurinkoisuuden ja sateettomuuden osalta, nimimerkillä kokemusta on ;). Tänä kesänä pariviikkoinen keskieurooppalaisessa kaupungissa meni pääosin sadetta pitäessä. Mutta ei huono sää lomaa pilaa. Silloin vain suunnitellaan aktiviteetit toisin.

Matkustan kaikki lomani. Minä tykkään myös kotimaisista hotellilomista, joita teenkin ympärivuoden. Samoin matkustan ulkomaille niin kesällä kuin talvellakin. Enimmäkseen lomailemme kaupungeissa ja valitsemme ydinkeskustan hotellin. Siten ei ole pitkä matka mihinkään ja toisaalta maaseudulle voi sitten halutessaan mennä käymään.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 14:23   #36 (linkki)
En
(Vierailija)

En matkusta kesällä ulkomaille. Lomalla olen mielelläni ihan kotona, sillä joudun työni vuoksi matkustamaan paljon. Nyt kesälomani vetelee viimeisiään, ja kahdesti loman aikana olemme olleet maalla, mutta muuten ihan kotona. Yhden viikon sukulaislapsi lomaili luonamme, joten kiersimme pääkaupunkiseutua tuon viikon aikana. Satoi tai paistoi, on Suomen kevät ja kesä mielestäni ihanaa aikaa.

Ulkomaille olemme lähdössä loka-marraskuussa.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 19:04   #37 (linkki)
obs
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja En Näytä viesti
En matkusta kesällä ulkomaille. Lomalla olen mielelläni ihan kotona, sillä joudun työni vuoksi matkustamaan paljon. Nyt kesälomani vetelee viimeisiään, ja kahdesti loman aikana olemme olleet maalla, mutta muuten ihan kotona. Yhden viikon sukulaislapsi lomaili luonamme, joten kiersimme pääkaupunkiseutua tuon viikon aikana. Satoi tai paistoi, on Suomen kevät ja kesä mielestäni ihanaa aikaa.

Ulkomaille olemme lähdössä loka-marraskuussa.

Tässä olikin kyse siitä matkustetaanko lomalle ulkomaille. Ajankohdasta ei ollut puhetta, lomaahan on pitkin vuotta ainakin minulla. juuri pähkin minne seuraavalla lomaviikolla joka on syys-lokakuun vaihteessa.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 19:21   #38 (linkki)
En-nimim.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja obs Näytä viesti
Tässä olikin kyse siitä matkustetaanko lomalle ulkomaille. Ajankohdasta ei ollut puhetta, lomaahan on pitkin vuotta ainakin minulla.
Aivan totta, olet oikeassa! Minä jotenkin oletin, ehkä siksi, että nyt on kesä, että aloituksella tarkoitetaan kesäaikaan pidettävän kesäloman aikana. Huolimattomuutta minun osaltani siis.
  Vastaa viestiin
08.08.12, 10:21   #39 (linkki)
Espoosta
(Vierailija)

Kesäloma ulkomailla?

Ei tulisi mieleenkään matkustaa kesällä ulkomaille. Loma ja viikonloput ollaan mökillä, missä mieheni aina rakentelee jotain(nyt uusi aitta). Mieheni mielestä ruumiillinen työ on parasta lomailua - näkeehän siinä kättensä tulokset toisin kuin palkkatyössä.

Itse taas olen intohimoinen puutarhuri. Tänä suvena kaikki kukoistaa sateiden ansiosta. Muutenkin on ollut hyvä kesä - kuhaa ja ahvenia on saatu, ystäviä merten takaa on tavattu ja moniin kivoihin juhliin osallistuttu.
  Vastaa viestiin
12.08.12, 03:04   #40 (linkki)
Lomaa loman perään
(Vierailija)

Lueskelen tätä ja leuka putoaa väkisinkin tuuman tai pari. Kaikilla tänne kirjoittaneilla näyttää olevan oma kesämökki järven rannalla, parhailla kaksi, ja lomaa pidetään vuoden aikana 6 - 8 viikkoa. Tunnen itseni tässä seurassa ihan keppikerjäläiseksi vaikka omat tulot ovat keskitasoa paremmat ja lomaakin on melkein 5 viikkoa vuodessa. Mökkiin minulla ei ole varaa, ja jos olisikin, sinne ajaminen tästä kaupungista joka viikonloppu kestäisi ruuhkassa 3 - 4 tuntia suuntaansa ja veisi kyllä kaikki mehut. Suomalaisilla on asiat todella hyvin ja toivon että osaatte arvostaa varallisuuttanne, kauniin luonnon läheisyyttä ja runsasta vapaa-aikaanne.

No ehkä ne mökittömät ja neljän viikon kesälomalla kituuttavat eivät tähän keskusteluun edes osallistu...
  Vastaa viestiin

12.08.12, 09:57   #41 (linkki)
6+1 viikkoa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lomaa loman perään Näytä viesti
Lueskelen tätä ja leuka putoaa väkisinkin tuuman tai pari. Kaikilla tänne kirjoittaneilla näyttää olevan oma kesämökki järven rannalla, parhailla kaksi, ja lomaa pidetään vuoden aikana 6 - 8 viikkoa. Tunnen itseni tässä seurassa ihan keppikerjäläiseksi vaikka omat tulot ovat keskitasoa paremmat ja lomaakin on melkein 5 viikkoa vuodessa. Mökkiin minulla ei ole varaa, ja jos olisikin, sinne ajaminen tästä kaupungista joka viikonloppu kestäisi ruuhkassa 3 - 4 tuntia suuntaansa ja veisi kyllä kaikki mehut. Suomalaisilla on asiat todella hyvin ja toivon että osaatte arvostaa varallisuuttanne, kauniin luonnon läheisyyttä ja runsasta vapaa-aikaanne.

No ehkä ne mökittömät ja neljän viikon kesälomalla kituuttavat eivät tähän keskusteluun edes osallistu...

Jos sinulla on alle viisi viikkoa vuodessa lomaa, on se kyllä aika vähän. Minulla on työehtosopimuksen mukaan kuusi viikkoa kesälomaa, viikko talvilomaa ja lisäksi vaihdan kesälomarahani vapaaseen, josta kertyy 2,5 viikkoa. Lisäksi joskus kerään ylityövapaita jonoon, jotta saan vielä lisää. Nyt olen jäämässä vuorottteluvapaalle puoleksi vuodeksi ja muutan sisareni omistamaan loma-asuntoon Tenerifelle.
  Vastaa viestiin
12.08.12, 10:04   #42 (linkki)
Noh
(Vierailija)

Lainaus:
Lueskelen tätä ja leuka putoaa väkisinkin tuuman tai pari. Kaikilla tänne kirjoittaneilla näyttää olevan oma kesämökki järven rannalla, parhailla kaksi, ja lomaa pidetään vuoden aikana 6 - 8 viikkoa. Tunnen itseni tässä seurassa ihan keppikerjäläiseksi vaikka omat tulot ovat keskitasoa paremmat ja lomaakin on melkein 5 viikkoa vuodessa. Mökkiin minulla ei ole varaa, ja jos olisikin, sinne ajaminen tästä kaupungista joka viikonloppu kestäisi ruuhkassa 3 - 4 tuntia suuntaansa ja veisi kyllä kaikki mehut. Suomalaisilla on asiat todella hyvin ja toivon että osaatte arvostaa varallisuuttanne, kauniin luonnon läheisyyttä ja runsasta vapaa-aikaanne..
Ainakin pääkaupunkiseudulla on paljon muualta muuttaneita, ja ne mökit ovat usein lapsuudenkoteja ja/tai koko suvun yhteisiä kesäpaikkoja. Ne eivät välttämättä sijaitse edes järven rannalla. Näin ainakin meillä. Rahallista arvoa niillä ei juuri ole, ainoastaan tunnearvoa. Jos myyntiin panisi, ei niistä saisi varmasti käytännössä mitään. Siis joillakin, esimerkiksi meillä, joillakin muilla on varmasti oikeasti hienoja ja arvokkaita järvenrantamökkejä.

Ja pitkän ajomatkan (ei riittäisi 3 - 4 tuntia) vuoksi ainakin me pyrimme viettämään maalla kerralla pidemmän aikaa, sillä ei ole rahallisesti eikä ajallisesti järkeä lähteä esimerkiksi yhden viikonlopun vuoksi, jos siitä jo pari päivää menisi matkoihin.

Lomaa minulla on 30 päivää eli 24 + 6, täydet lomat siis. Lisäksi vapaapäiviä tulee työmatkojen ja kokousten vuoksi kertyvistä korvaavista vapaapäivistä. Meillä ne kaikki on pakko ottaa vapaana, rahaa niistä emme saa.

Tulet minua paremmin toimeen, jos tienaat keskituloa paremmin, itse tienaan hädintuskin sen keskitulon verran. Tai luultavasti en sitäkään, keskitulohan on aika suuri summa, kun sitä nostavat erityisen hyvätuloiset.
  Vastaa viestiin
12.08.12, 13:04   #43 (linkki)
yksi mökkiläinen
(Vierailija)

Lainaus:

En ole tosin kirjoittanut tähän ketjuun aikaisemmin, mutta vastaan silti. Se, mistä yleensä puhun "meidän mökkinä" on virallisesti vanhempieni omistuksessa. Minulla ja sisaruksillani on kuitenkin oikeus mökin käyttöön oikeastaan aina kun haluamme. Meillehän se joskus tulevaisuudessa jääkin. Jokaisella on mahdollisuus olla mökillä myös itsekseen tai kutsua ystäviä istumaan iltaa.

En tienaa kovinkaan hyvin, teen pätkätöitä perinteisesti naisvaltaisella alalla - palkkatason arvannet. Ilman perheen mökkiä kituuttaisin vuokrakaksiossani arjet ja pyhät. Saa nähdä, kuinka aikanaan selviydyn perintöverosta. Onneksi siihen on aikaa ainakin pari vuosikymmentä.
  Vastaa viestiin
15.08.12, 16:15   #44 (linkki)
Ennustajako
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi mökkiläinen Näytä viesti
En ole tosin kirjoittanut tähän ketjuun aikaisemmin, mutta vastaan silti. Se, mistä yleensä puhun "meidän mökkinä" on virallisesti vanhempieni omistuksessa. Minulla ja sisaruksillani on kuitenkin oikeus mökin käyttöön oikeastaan aina kun haluamme. Meillehän se joskus tulevaisuudessa jääkin. Jokaisella on mahdollisuus olla mökillä myös itsekseen tai kutsua ystäviä istumaan iltaa.

En tienaa kovinkaan hyvin, teen pätkätöitä perinteisesti naisvaltaisella alalla - palkkatason arvannet. Ilman perheen mökkiä kituuttaisin vuokrakaksiossani arjet ja pyhät. Saa nähdä, kuinka aikanaan selviydyn perintöverosta. Onneksi siihen on aikaa ainakin pari vuosikymmentä.
Mistä sen voit tietää, paljonko siihen on aikaa?
  Vastaa viestiin
15.08.12, 18:09   #45 (linkki)
perinyt
(Vierailija)

Ei kait sitä mökkiä ole pakko ottaa vastaan, kun se aika tulee.
Ja jos sisrauksia on monta, ei ne perintöverot nyt niin kamalia ole.
  Vastaa viestiin
16.08.12, 16:18   #46 (linkki)
Punaisen torpan emäntä
(Vierailija)

Lainaus:
Mökkiin minulla ei ole varaa, ja jos olisikin, sinne ajaminen tästä kaupungista joka viikonloppu kestäisi ruuhkassa 3 - 4 tuntia suuntaansa ja veisi kyllä kaikki mehut. Suomalaisilla on asiat todella hyvin ja toivon että osaatte arvostaa varallisuuttanne, kauniin luonnon läheisyyttä ja runsasta vapaa-aikaanne.
Mistähän tuon 3-4 tuntia repäisit? Tilastokeskuksen ja työ- ja elinkeinoministeriön mökkibarometrin 2009 mukaan keskimääräinen mökkimatka oli 118 km, ja enemmistö mökkiläisistä pääsee mökeilleen alle tunnissa. Toki on pitkiäkin mökkimatkoja, varsinkin niillä, joiden mökit ovat entisiä kotitaloja Pohjois- ja Itä-Suomen maaseudulla.

http://www.tem.fi/files/22175/Mokkibaro08_raportti.pdf

Meillä on melko tarkkaan 100 km:n mökkimatka, jota ei ajeta ruuhkassa, koska se on sellaisessa suunnassa, ettei sinne juuri ruuhkia ole. Emme käy siellä kesälläkään joka viikonloppu, koska haluamme viettää vapaa-aikaa myös kotona.

Jos tulosi ovat keskitasoa paremmat, varmaankaan vähävaraisuus ei ole sinua estänyt mökkiä hankkimasta, vaan se, että olet halunnut käyttää tulosi johonkin muuhun. Valtaosa mökeistä on melko vaatimattomia, vaikka sähkö onkin yhdeksässä mökissä kymmenestä.
  Vastaa viestiin
17.08.12, 12:02   #47 (linkki)
Toinen ihmettelijä
(Vierailija)

Lainaus:

Samaa minäkin ihmettelen. Lomaa oli tänä vuonna kokonaista kolme viikkoa. Ei ole varaa matkustella eikä kukaan ole kutsunut mökilleen. Ihmiset haluavat nykyään olla mökillä omassa rauhassa. Onneksi olen sentään yhden yhdistyksen saunavuorolla päässyt päässyt pari kertaa sekasaunaan järvenrannalle.
  Vastaa viestiin
18.08.12, 18:21   #48 (linkki)
Lomaa loman perään
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punaisen torpan emäntä Näytä viesti
Mistähän tuon 3-4 tuntia repäisit? Tilastokeskuksen ja työ- ja elinkeinoministeriön mökkibarometrin 2009 mukaan keskimääräinen mökkimatka oli 118 km, ja enemmistö mökkiläisistä pääsee mökeilleen alle tunnissa. Toki on pitkiäkin mökkimatkoja, varsinkin niillä, joiden mökit ovat entisiä kotitaloja Pohjois- ja Itä-Suomen maaseudulla.

http://www.tem.fi/files/22175/Mokkibaro08_raportti.pdf

Meillä on melko tarkkaan 100 km:n mökkimatka, jota ei ajeta ruuhkassa, koska se on sellaisessa suunnassa, ettei sinne juuri ruuhkia ole. Emme käy siellä kesälläkään joka viikonloppu, koska haluamme viettää vapaa-aikaa myös kotona.

Jos tulosi ovat keskitasoa paremmat, varmaankaan vähävaraisuus ei ole sinua estänyt mökkiä hankkimasta, vaan se, että olet halunnut käyttää tulosi johonkin muuhun. Valtaosa mökeistä on melko vaatimattomia, vaikka sähkö onkin yhdeksässä mökissä kymmenestä.
Olisi pitänyt varmaan selventää että en enää vuosikymmeniin ole asunut Suomessa. Ja minun asuinseudullani tunnin matkan päässä olevat järvenrantamökit maksavat miljoonia jos niitä edes on saatavilla... Eli kaipaan kyllä Suomesta tuota runsasta vapaa-aikaa ja kaikenlaisten vapaa-ajan asuntojen runsautta. Tuloni ovat hyvät mutta niin ovat menotkin, koska suurkaupungissa asuminen ei ole halpaa lystiä. Sillä mitä käteen jää ei ostella mökkejä kovin läheltä, joten kyllä sitä ajomatkaa kertyisi tuntikausia suuntaansa sellaiselle kakkosasunnole johon minun rahani riittäisivät.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 10:40   #49 (linkki)
minulla ei
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja En-nimim. Näytä viesti
Aivan totta, olet oikeassa! Minä jotenkin oletin, ehkä siksi, että nyt on kesä, että aloituksella tarkoitetaan kesäaikaan pidettävän kesäloman aikana. Huolimattomuutta minun osaltani siis.

ole erillistä kesälomaa, on vain vuosilomaa.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:10   #50 (linkki)
sisälukutaitoinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punaisen torpan emäntä Näytä viesti
Mistähän tuon 3-4 tuntia repäisit?
Meillä on melko tarkkaan 100 km:n mökkimatka, jota ei ajeta ruuhkassa, koska se on sellaisessa suunnassa, ettei sinne juuri ruuhkia ole.
Ei kai tuossa mitään selventämistä ole, koska kun kirjoittajan tekstin lukee, ihan selvästihän siitä käy ilmi, että hän asuu ulkomailla suurkaupungissa.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku