| |  | | |
27.05.10, 15:01
|
#26 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2010
|
Kangaskassi kauppaan, luonnonkosmetiikkaa, puolikas vanulappu, valot pois huoneista, joissa ei olla, hana kiinni hampaita pestessä, jätteiden lajittelu jne.
| |
| | |
27.05.10, 16:35
|
#27 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Tällaisia minulle tuli mieleen:
-en omista autoa
-en lennä
-en käytä hissejä
-ostan paljon vaatetta kirpparilta
-lajittelen roskat
-hyödynnän lähes kaikki ruoantähteet
-kotona kaikissa mahdollisissa valaisimissa energiansäästölamput
-kodin elektroniikka kytketty jakopistorasiaan jossa katkaisija, mikään ei jää valmiustilaan
-kuljen jalkaisin niin moneen paikkaan kuin mahdollista
-käytän töissä omaa mukia kahviin ja teehen
-en käytä lainkaan shampoota
-vien vanhat vaatteet keräykseen tai lahjoitan tarvitseville
-en osta "täsmäpesuaineita"
-en omista purkkiarsenaalia voiteita, yksi kasvo- ja vartalovoide riittävät
-kerään syksyllä paljon marjoja ja sieniä
-kalastamme kesäisin ja kaloja saa usein pakastimeenkin
huonoakin löytyy:
-käytän paljon meikkejä ja kynsilakkoja
-unohdan lähes aina kauppakassin kotiin ja joudun ostamaan muovikassin
-olemme mökkeilijöitä, mökkeilyä ei katsota kovinkaan ekologiseksi
-töissä tulee tuhlattua toimistopaperia, onneksi ne kuitenkin kierrätetään
-tiskikoneeseen ostan halvimpia pesuaineita
-pyykkikoneeseen samoin halpoja pesuaineita, vaikka voisi valita Joutsen-merkillä varustettuja
Tähän huonoon osaan löytyy takuulla paljon muutakin.
| |
| | |
27.05.10, 20:45
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei kaikki ympäristömerkityt pesuaineet ole kalliita! Sorruin ostamaan Lidlin pyykinpesuainetta. 5,4 kg maksoi 7,49 €. Pesee hyvin pienellä määrällä eikä tuoksu pyykissä voimakkaana.
| |
| | |
21.06.10, 12:52
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeaa Titoa Heh, mitä terveysoppia! Tuskin kukaan on allerginen kaikille pähkinälajikkeille. Ja esimerkiksi soijatuotteet nimen omaan LASKEVAT riskiä sairastua diabetekseen. Sen ainoan kasvisruokavaliosta uupuvan aminohapon saa joko pillereistä tai syömällä kalaa kerran viikossa. | Täällä yksi kaikille pähkinöille rankasti allerginen ilmoittautuu. Soijatuotteet ei sovi myöskään, vatsa kapinoi, liekö allergiaa sekin. Pahasti kala-allergisena en voi myöskään syödä kalaa tai ns. kalapillereitä. Olen allerginen myös monille muille ruoka-aineille, myös kasviperäisille (mm. herneet, palkokasvit, tomaatit, omenat, porkkanat, appelsiinit, sitruunat ja muut sitrushedelmät, banaani, jne). Muita allergian aiheuttajia on kananmunat, hunaja, kaikki siitepöly- ja koivuvalmisteita sisältävät tuotteet, suklaa, äyriäiset, nilviäiset, sekä ennen aikoinaan kalarehulla kasvatetut kanat.
Juustoja (useimpia), maitotuotteita ja lihaa pystyn syömään sekä monia vihanneksia (en aina raakana, mutta joskus kypsennettynä onnistuu). Lihansyönti ilmeisesti tekee minusta sitten murhaajan, mutta niillä eväillä tässä on elettävä, millä ei henki lähde. Vielä ei sentään viedä talon taakse ja ammuta. Sekin aika varmaan nähdään vielä...
| |
| | |
22.06.10, 00:02
|
#30 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja melkoinen tappaja Täällä yksi kaikille pähkinöille rankasti allerginen ilmoittautuu. Soijatuotteet ei sovi myöskään, vatsa kapinoi, liekö allergiaa sekin. Pahasti kala-allergisena en voi myöskään syödä kalaa tai ns. kalapillereitä. Olen allerginen myös monille muille ruoka-aineille, myös kasviperäisille (mm. herneet, palkokasvit, tomaatit, omenat, porkkanat, appelsiinit, sitruunat ja muut sitrushedelmät, banaani, jne). Muita allergian aiheuttajia on kananmunat, hunaja, kaikki siitepöly- ja koivuvalmisteita sisältävät tuotteet, suklaa, äyriäiset, nilviäiset, sekä ennen aikoinaan kalarehulla kasvatetut kanat.
Juustoja (useimpia), maitotuotteita ja lihaa pystyn syömään sekä monia vihanneksia (en aina raakana, mutta joskus kypsennettynä onnistuu). Lihansyönti ilmeisesti tekee minusta sitten murhaajan, mutta niillä eväillä tässä on elettävä, millä ei henki lähde. Vielä ei sentään viedä talon taakse ja ammuta. Sekin aika varmaan nähdään vielä... |
Joo. Teitä multiallergikkoja on kuitenkin prosentuaalisesti aika vähän. Vältä nyt edes naudanlihaa / kaukaa tuotua lihaa ja suosi luomua, jos jaksat välittää... Lycka till!
| |
| | |
22.06.10, 18:14
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) |
Käytän paljon soijaa proteiinin lähteenä ruuanlaitossa. Mutta silti epäilen soijan kasvatuksen ja tänne kuljettamisen ekologisuutta. Verrattuna siihen että syö kotimaista lihaa kuten vaikka poroa, riistaa ja kotimaista kalaa.
| |
| | |
11.04.11, 16:18
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | Ekotekoja Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä Kerro päivän ekotekosi ja samalla voit antaa vinkkejä muille mitä eko tekoja voisi tehdä. |
Työpaikka, ruokakauppa, pankkiautomaatti ja posti sekä lähin bussipysäkki ovat kaikki kävelymatkan päässä kotoani. Pidemmillä matkoilla, kuten harrastuksiin mennessä käytän bussia, sillä en omista autoa, enkä edes ajokorttia vaikka ikää onkin jo tarpeeksi.
En käytä huumeita, enkä tupakoi ja alkoholiakin käytän vain pari kertaa vuodessa.
Tyhjät pullot ja tölkit palautan ruokaostoksien yhteydessä kauppaan. Vanhat lehdet, pahvipakkaukset/ -kotelot ja tyhjät säilyketölkit vien kierrätykseen.
Lihaa syön pari kolme kertaa viikossa.
Ja tietysti käytän taloyhtiön pyykkitupaa kerran viikossa, jotta saan pyykit pestyä.
Tietokoneen avaan vasta kun tulen töistä ja suljen sen yöksi kun menen nukkumaan.
| |
| | |
15.05.11, 17:11
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) | lahja hyväntekeväisyyskaupasta
ostan lahjaksi sellaista joka käytetään pois, tai vaihtoehtoisesti omaa pitkän käyttöiän (monia vuosia, ja tulee käyttäjälle varmaan käyttöön).
Yleensä ostan lahjaksi myös sellaista joka tukee työllään ekologisia arvoja.
En koskaan osta uutena lahjaksi harkitsematonta tavaraa tai esinettä jonka hyödystä saajalle en tietäisi
| |
| | |
07.06.11, 15:03
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lajittelen kaikki jätteet, ruuantähteet vien metsän reunalle, aina ne joku eläin syö. Lemmikille ostan vain tölkki- tai pahvitetraruokaa oikean kotiruuan lisäksi, ja vien tölkit aina keräyspisteeseen.
En koskaan aja autolla turhia reissuja enkä huviajele milloinkaan. Jos täytyy ostaa vain muutama asia, menen pyörällä kauppaan 8 km matkan.
Jos täytyy ostaa joku vaate, katselen ensin kirpparien valikoimat. Usein löytyy.
Käytän palasaippuaa suihkussa ja vessassa käsille.
| |
| | |
27.06.11, 10:27
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
Työpaikalla on tarjolla yksittäispakattuja teepusseja, joista voi laittaa biojätteeseen vain itse liotettavan pussin, turha irtokuori menee sekajätteeseen. Toin siis mukanani kotona lojuvan irtoteen ja teesiivilän. Teekupillisesta jää jäljelle vain maatuvaa teenpurua!
| |
| | |
28.11.11, 09:38
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
Säännölliset ekotekoni:
- kuljen jalan tai bussilla/metrolla, en omista autoa
- asun energiapihissä kerrostalossa, jossa ylimääräinen vesi/sähkö otetaan talteen
- pysyn yhden lapsen äitinä, toista (saati kolmatta) ei tule
- ostan luomuna/ympäristöystävällisenä kaiken, minkä pystyn
- käytän luonnonkosmetiikkaa
- lajittelen osan jätteistä, palautan pullot/tölkit
- suosin lähiruokaa
Satunnaiset ekotekoni:
- jätän jotain ostamatta koska en oikeasti tarvitse sitä
- joskus suosin kirppuritorivaihtoehtoa uuden tilalla
- jos autolla on pakko kulkea, pyydän ystävän avuksi ja maksan hänelle bensat
| |
| | |
29.11.11, 10:04
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) |
1. Teen tänään töitä kotona, ei kulu polttoainetta matkaan. Minulle ei julkinen liikenne toimi, koska päivä alkaa ennen bussivuorojen käynnistymistä. Olen jo 6 tuntia tehnyt (3.30 - 9.30) ja nyt lokoilen iltapäivään. Sitten hurautan toiset 6 tuntia. Teen kerran viikossa vähintään 12-tuntisen päivän kotona ja saan sillä n. joka toinen kk vapaan viikon. Vapaaviikkokin on ekoa, silloin ei tule niitä bensapäästöjä.
2. Ruokana on tänään kasvissosekeitto kotimaisista tarpeista. Sipuli on naapurin mökiltä ja porkkanat ja lantut kaupan kotimaista. Persilja keittiön ikkunalaudalta.
3. Jatkan tekstiiliprojektia. Minulla on pitkäaikaistavoitteena tekstiilijätteen minimointi ja vaatteiden osien (napit, vetoketjut, tarranauhat, heijastintereet jne.) kierrätys. Meneillään on monta hiljalleen etenevää juttua. Tänään askartelen ainakin yksistä sormikkaista sorminukkeja ja leikkaan kolmesta kauluspaidasta tilkkuja. Jos olen oikein aikaansaapa niin ehkä alan jo yhdistelläkin niitä tilkkuja. Tarkoitus on tuunata kulahtanut päiväpeite niin, että ompelen saman kokoisen "levyn" tilkusita ja sitten kiinnitän tuon levyn päiväpeitteeseen napeilla. Nappeja on jo päällystettynä muttei tarpeeksi. Pitänee kehittää plan b.
| |
| | |
29.12.11, 20:57
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) | ekotekoni
Tänään muutettiin jätteenkeräysväliä 2 viikosta 4 viikkoon.
eli lajitellaan jätteet
ostetaan vähemmän jätettä kotiin, vähemmän valmisruokia
säästetään myös rahaa tällä tavalla, ei makseta puolityhjästä/puolitäydestä roska-astiasta.
| |
| | |
09.01.12, 19:25
|
#39 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Mä Kerro päivän ekotekosi ja samalla voit antaa vinkkejä muille mitä eko tekoja voisi tehdä. | 1. Lapsia ei ole eikä tule
2. Syön kasvisruokaa, pääasiassa suomalaisista aineksista
3. Kauppareissuille otan aina mukaan omat kangaskassit
4. Kuljen pyörällä, kävellen tai julkisilla
5. Lajittelen jätteeni ja pyrin ylipäätään ostamaan tuotteita, joissa ei ole turhia paketointeja
6. Pyrin kuluttamaan energiaa mahdollisimman vähän eli en pidä turhaan päällä valoja, koneita jne
Tällaisia minun säästövinkkini.
| |
| | |
11.01.12, 10:05
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minua kiinnostaisi tuo autotta pärjääminen. Miten te sen toteutatte? Missä asutte, missä työ ja koulut, missä sukulaiset?
Meillä ei ole autolle tarvetta arjessa, mutta monet harvinaisemmat ostokset sujuvat paremmin ja sukuloiminen ei onnistu julkisilla. Tai näin luulen. Ehkä saisin teiltä vinkkejä?
| |
| | |
17.01.12, 13:48
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä pärjäsin vallan mainiosti ilman autoa, kun asuin Helsingin keskustassa. Kaikki palvelut oli lähellä ja isommille ostokoksille sai kotiinkuljetuksen (maksusta tai maksutta). Työ/opiskelupaikka oli julkisten kulkuneuvojen reitin varrella. En oikeasti edes kokskaan kaivannut autoa, se tuntui ihan turhalta.
Sukulaisissa käyntikin onnistui, vaikka välillä joutuikin vähän järjestelemään, että joku hakee jostain asemalta tai bussia joutui vaihtamaan jossain jne.
Kun olin lapsi, minua ei kuskattu koskaan mihinkään harrastuksiin, vaan harrastukset oli niin lähellä, että sinne mentiin kävellen, pyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä.
Muutin pois Helsingistä ja hankin auton työni vuoksi, sillä jouduin ajamaan työajoja omalla autolla. Pikkuhiljaa huomasin, että en pärjää ilman autoa.
Oikeasti pärjäisin, mutta kun auto on oltava työn takia, niin miksi en ajaisi sitten joka paikkaan autolla. Auto helpottaa ihan mielettömästi jokapäiväistä elämääni.
| |
| | |
22.02.12, 15:50
|
#42 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minäkin pärjäsin kaupungissa asuessani ilman autoa vallan mainiosti. Kaikki tarvittava oli kolmen, neljän kilometrin päässä, joten kuljin aina kävellen tai polkupyörällä. En käyttänyt ede julkisia, kuin vanhempieni luona käydessä. Tein ostokset sillä tavalla, että jaksoin kantaa ne kotiin saakka. Tämä onnistui hyvin yksin asuessa, perheen kanssa se on varmasti hankalaa. Silloin tällöin sain autoilevilta kavereilta apua, mutta harvoin.
Nyt kun olen muuttanut maalle, auto on välttämätön. Lähin bussi lähtee 12 kilometrin päästä kotoamme, joten joudun ikävissä syysmyrskyissä ja pikkupakkasilla ajamaan ensin huoltoasemalle ja hypätä vasta siitä bussiin. Myöskään sukulaisissa en voi käydä ilman omaa autoa, sillä busseja ei edes kulje näiden paikkakuntien välillä. Pyrimme kuitenkin ajoittamaan esim. mieheni työvuorot ja minun bussiaikatauluni niin, että mies heittää minut bussille matkalla töihin. Ja kun käymme kotipaikkakunnallani, kierrämme sitten kaikki sukulaiset kerralla, jottei samaa reissua tarvitse tehdä heti uudestaan.
Olen huomannut, että kuntoni on huonontunut huomattavasti, kun en joudu enää käyttämään jalkojani käydessä asioilla. Kauppamme on muutaman kilometrin päässä tällä hetkellä, joten vähien ostosten kanssa sen vielä menee pyörällä tai kävellen. Harvoin, koska auto on ikävästi aina käytettävissä...
| |
| | | | |