| |  | |
11.02.10, 11:58
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Miksi ihmiset kuluttavat niin paljon?
Moni tiedostaa, että tavarat eivät tee onnellisiksi. Silti kaupat pursuavat tavaraa, kaikkea on yltäkylläisesti, mansikoita keskellä talvea (?!) ja kirpputorit täyttyvät sopimattomista vaatteista. Ihminen ei voi elää maapallolla kuluttamatta luonnonvaroja, mutta usein kaupassa näkee aivan turhia tuotteita. En osaa kuvitella että kukaan niitä tarvitsisi. Silti niitä vain on ja niitä tuotetaan lisää. Ketkä niitä ostaa, täysin luonnosta vieraantuneet ihmisetkö, jotka eivät ymmärrä että jokainen hyödyke otetaan luonnosta?
Miten turhakkeiden tuotannon saisi loppumaan? Ei varmaankaan millään.. Osa vastausta oli ympäristökasvatus lapsille ja nuorille, sillä he ovat tulevaisuuden päättäjiä. Miksi ottaa luonnosta jotain joka pian päätyy kuitenkin kaatopaikalle..
Mietitkö itse koskaan kuluttamistasi ja seuraatko läheistesi kulutusta? Kehtaatko huomauttaa turhista ostoksista?
| |
| | |
12.02.10, 20:43
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvin kirjoitettu. Samaa mielta. Pyrin itse valttamaan kaiken turhan ostamista, eika kertakayttotavaraa meilta juuri loydy. Useasti kun tarvitsen jotain, kayn kurkkaamassa ensin muutamalta kirppikselta kyseista tuotetta, ja monesti sielta olen loytanyt taysin uutta vastaavan tavaran murto-osalla kaupan hinnasta! Lisaksi tulee hyva mieli, kun en kuluttanut luonnonvaroja ostamalla uutta.
Lapsille aion antaa ymparistokasvatusta, johan nuo alle 5-vuotiaatkin ymmartaa etta meille ei tule kertakayttoastioita synttareille, vaikka niissa sopot prinsessan kuvat onkin. Ja kun esikoinen haluaa jotain lelua/tavaraa, han sanoo 'Jos on kirpputorilla nin sitten ostetaan'.
Mietin kylla kaupassa tarkkaan minka tuotteen valitsen (mahdollisimman vahan pakkausjatetta, luomua) vaikka se parempi valinta olisikin hieman kalliimpi. Kylla joskus voi koyhakin valita eettisemmin. Turhan vahan kehtaan huomauttaa toisten huonoista valinnoista :(
| |
| | |
17.02.10, 11:14
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vaikea aihe. Tavaroiden tuottamista ja markkinointia puolustellaan kansantalouden (ja kansainvälisen talouden) ylläpidolla. Ihmisille tarjotaan työpaikkoja tuotantoketjuihin, jotta heillä olisi varaa kuluttaa tavaroita. Tuskin tähän tulee muutosta ennen maailmanloppua - hukumme helposta kulutuksesta syntyneeseen roskaan :(
Itse olen jo muutaman vuoden ajan hankkinut lähes kaiken tarpeellisen (ja välillä toki tarpeettoman) kirpputoreilta. Ihmisten hylkäämistä varastoista olen pukenut itseni ja kahden jo teini-ikäisen lapseni. Vaatteita, kenkiä, laukkuja, huiveja... Kaikkea löytyy ihan helposti. Alusvaatteet ja sukat olen kuitenkin ostanut uusina. Rikkoutuneet / kuluneet astiat on korvattu kirpputoriastioilla. Ylimääräiset, vielä käyttökelpoiset tavarat on tietysti pistetty kiertoon.
Uusiokäyttö on hauskaa! Se on luovaa, ekologista ja säästää paljon rahaa. Ei kirpputorivaatteista edes huomaa, että ovat olleet toisella käytössä. Miksi maksaisin esim. uusista farkuista 40 - 80€, kun siistit käytetyt maksavat 4 - 8€?
Kaikki muutokset lähtevät omista valinnoista. Niistä voi kertoa muille ja toivoa että muutkin inspiroituvat / ymmärtävät / muuttavat käytöstään. Tuputtamalla ja syyllistämällä ei maailma muutu. Vaikka välillä on tosivaikeaa olla hiljaa!
| |
| | |
21.02.10, 21:19
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihanaa, että joku on vastannut vaikka aihe todellakin on vaikea. Pelkkä asian ajatteleminenkin voi johtaa ympäristön tilanteen paranemiseen, vaikka kaikki toiminnot luonnon hyväksi ovatkin hyvin hitaita prosesseja. Tämäkin keskustelu voi saada jonkun kyseenalaistamaan omaa kulutustaan ja ehkä näin ollen myös vähentämään kulutustaan. Joku saa taas tältä ajattelemisen aihetta.. ja ketjureaktio on lähtenyt käyntiin. Yhdenkin ihmisen kulutuksen vähentäminen on merkittävää. Talousasiat eivät ole minulle tuttuja, joten haluan vaikuttaa sillä tavalla kuin voin; keskustelemalla. Ympäristöystävälliset ja tarpeelliset tuotteet kai kuitenkin pitävät samalla tavalla taloutta pystyssä kuin "tavalliset" tuotteetkin? Voi tämä kyllä on vaikea aihe..
Monet eivät usko yhden ihmisen tekojen vaikuttavan, mutta minä uskon. Itse huomauttelen ympäristöasioista huumorilla; monelle kaverilleni on ilmestynyt biojäteastia juuri ennen kuin tulen kylään:) Toivottavasti ovat jatkaneet käyttöä lähtöni jälkeenkin..
Rumpeltiltskin: "Ja kun esikoinen haluaa jotain lelua/tavaraa, han sanoo 'Jos on kirpputorilla nin sitten ostetaan'. " Vau, tämä kuulosti aivan mahtavalta. Itselläni ei ole (vielä) lapsia, mutta tähän malliin haluaisin omatkin lapseni kasvattaa. Kasvatus on mielestäni kulutukseen tärkein vaikuttava asia, sillä todennäköisesti vähän kuluttamisen ajatusmaailma pysyy mukana koko elämän ajan.
Liian tiukkapipoinen ei tietenkään saa olla, johonkin se raja on vedettävä (ja hyvä niin) kuten Voluntary Simplicity sanoi ostavansa alusvaatteet ja sukat uusina. Jotakin uutta on hyvä sallia itselleen silloin tällöin, vaikkei kierrätetyillä vaatteilla eläminen mitään "kituuttamista" olekaan.
| |
| | |
01.03.10, 12:51
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä en osta edes kirpputoreilta mitään,koska nekin tavarat ja vaatteet jäävät helposti roikkumaan jonnekin ja ovat täysin tarpeettomia jonkun ajan päästä.
Ihminen tulee niin vähällä toimeen,liika roina tukkii elämän ja tulee raskas olo.
Tulen sairaaksi,kun jos satun vahingossakkaan eksyn menemään johonkin super,hyper ostoskeitaaseen,voi pahoin tavarapaljoudesta. Saan päänsäryn ja tulee paniikkikohtaus.
Onneksi asun pienellä paikkakunnalla,joten voin välttää ostosparatiisit.
En ymmärrä ihmisiä,jotka maleksivat noissa keinomaailmoissa päivätpitkät. Ihmiset elävät mielikuvitusmaailmassa,jossa luullaan,ettö ihmisen ainoa tehtänä on ostaa tarpeetonta tavaraa.
| |
| | |
07.03.10, 19:53
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nuugailu on paheeni Ihminen tulee niin vähällä toimeen,liika roina tukkii elämän ja tulee raskas olo.
Tulen sairaaksi,kun jos satun vahingossakkaan eksyn menemään johonkin super,hyper ostoskeitaaseen,voi pahoin tavarapaljoudesta. Saan päänsäryn ja tulee paniikkikohtaus. | Sama juttu, varsinkin jouluna nousee oksennus kurkkuun kaikesta siitä tavarapaljoudesta.. Ja kuitenkin ne joutuvat loppujen lopuksi (aika nopeastikin) kaatopaikalle ja haudataan sinne.
Surullista.
| |
| | |
09.03.10, 22:00
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Yli tarpeensa kuluttaminen on tietysti typerää ja turhaa. Mutta kuinka paljon on tarpeeksi?
John Naish: "Enough. Breaking Free from the World of Excess"
| |
| | |
18.03.10, 10:57
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi kulutan? Vastaus: Minulla on yhden hengen talous. Kaikki myydään suurissa pakkauksissa . En voi ostaa 2 naulaa pitää ostaa 20 en voi ostaa 1 fillarinpoljinta pitää ostaa 2 en voi ostaa mitään vähän, kaikki pakkaukset ovat valtavan suuri. Pakko heittää pois ruokaa. Ja mitä teen niiden kaikkien pikkusälän kanssa jota olen tarvinnut yhden ja joutunut ostamaan 20 kpl. Ja pakkauskoot vain kasvaa ja kasvaa. Ja jäteastia vaan suurenee ja suurenee. Kaikkea uokia ei voi pakastaa eikä säilyttää.
| |
| | |
18.03.10, 12:43
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Hyviä aiheeseen liittyviä blogeja :)
Jos ekologisuus ja ympäristön paremmaksi tekeminen kiinnostaa, suosittelen käymään lukemassa hyviä aiheiseen liittyviä blogeja osoitteessa Blogi | - Savexpo . Sieltä löytyy tunnettujenkin henkilöiden todella asiallisia kirjoituksia.
| |
| | |
23.03.10, 13:14
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | ..
Vaikea aihea josta puhutaan liian hiljaa (vähän) julkisella taholla (media).
yhden ihmisen taloudessa kaikki mitä kannat kotiin on myös vietävä ulos jätteiden muodossa. mutta minkäs teet kun pakkauskoot kasvavat kasvamistaan ja pienemmille pakkauksille on lätkätty "pienen pakkauksen" lisä, esim, litra jäätelö on saman hintainen kuin yksi jäätelöpuikko.
Itselläni on normaalina roskiksena bioastia ja muovit/pahvit/ metallit/ lasit /paperit pakkaan erikseen, saattaa kuulostaa todelta vaikealta tavalta asua mutta ei ole, kunhan muistaa huuhdella maitotuotteita sisältäneet purkit ennen lajittelua.
entäs harrastukset?
Joku nauttii lenkkeilystä luonnonhelmassa ja toinen ei saa tehtyä yhtäkään vatsalihasta ellei ole salilla ns. "valvovien silmien" alla.
Tai käsityöt? Itse kuulun niihin jotka saavat niistä suurta nautintoa (on verrattu meditointiin) mutta lankojen ostaminen on kuluttamista, mutta onko se hyväksyttävämpää kuin uuden villapaidan ostaminen?
Tai keräilijät? huokaus, listaa voisi jatkaa loputtomiin.. mutta ylenpalttinen ja turha kuluttaminen on kuitenkin aivan eriasia kuin edellämainitut esimerkit?
| |
| | |
25.03.10, 07:32
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ziki Tai käsityöt? Itse kuulun niihin jotka saavat niistä suurta nautintoa (on verrattu meditointiin) mutta lankojen ostaminen on kuluttamista, mutta onko se hyväksyttävämpää kuin uuden villapaidan ostaminen? | Käsitöidenkin kuluttavuudessa on mielestäni eroa. Voi ostaa esim. kirpputorilta vaatteita, lankoja tai kankaita ja tehdä niistä uutta sen sijaan, että ostaisi ihan uutta kangasta kangaskaupasta. Kangaskaupasta voi ostaa tilkkuja ja sovitella niitä jo olemassa oleviin kankaisiin sen sijaan, että ostaisi kaiken uutena. Tarvikkeitakin voi hankkia käytettynä, esim. ompelukoneen voi ostaa käytettynä. Itse ompelin laukun tilkkukankaista, jotka ostin -50% tilkkukorista, työn valmistuessa huomasin, että tarvitsen nepparin laukkuun, eikä sellaista ollut kotona...sitten huomasin vanhan pussukan, jossa oli täydellinen neppari laukkuuni, otin sen irti ja pistin kiinni. Näin ei tarvinnut ostaa uutta, vaan käytin hyödyksi vanhaa ja jo olemassa olevaa tavaraa. Sain ilmaisen lompakon, jolla en tee mitään, mutta otin siitäkin tarranauhan ja vetoketjun talteen uusiin ompeluprojekteihin. Samoin tarpeettomasta nurkissa pyörineesta kassista tulee tarpeellinen pienellä panostuksella, kun ompelen siihen vetoketjun.
Mielestäni oma tapa tehdä käsitöitä ei ole niin kuluttava kuin jos ostaisin kaiken ihan uutena ja jättäisin jo kotona olevat tarpeettomat tavarat hyötykäyttämättä.
| |
| | |
29.03.10, 19:11
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin.. lankoja harvoin löytää kirppareilta, etenkään sellaisia määriä mitä tarvittaisiin uuteen villapaitaan.
Mutta toi ompelu onkin jo "hallinnassa", eli vanhoista mekoista syntyy hameita, pussukoita ties mitä. Olenkin viime aikoina etsinyt kirpputoreilta todella isoja villakangashameita joissa on alushame, niin saan ommeltua itselleni sopivan hameen. Ja loput kankaat laitan jemmaan.
Vetoketjuja ja nappeja jo äitini opetti ottamaan talteen, eli aikamoinen nappivarasto täältä löytyy =)
| |
| | |
02.04.10, 23:12
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
En juurikaan osta vaatteita tai esineitä, mutta tuotan tavallaan itse turhaa tavaraa (maalauksia) ja lisäksi tuhlaan meikkeihin ja ihonhoitotuotteisiin, koska ihoni on huono. Toimintani tuntuu välillä järjettömältä, mutta en muutenkaan osaa olla :/
| |
| | |
17.07.11, 23:35
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Liiallinen kuluttaminen johtuu rahajärjestelmästämme ja se on helposti muutettavissa mikäli ihmiset havahtuvat tajuamaan totuuden rahasta ja toimimaan siten että rahan luontitapaa muutetaan. Kannattaa katsoa ilmainen elokuva jossa asia käydään läpi seikkaperäisesti täältä: Ajan henki - Dokumenttielokuva | |
| | |
14.08.11, 08:09
|
#15 (linkki)
| | multifilosofi
Rekisteröitynyt: 11/2009 Sijainti: pääkaupunkiseutu
|
Liiallisen kuluttamisen tarpeen ihmisellle, ovat poliitikot ja markkinavomat saaneet aikaan!
On luotu turhia tarpeita - joita elämässä ei tarvitsisi olla.
Miettikääpä nyt noita Englannin mellakoita ja ryöstelyjä; köyhät haluavat tavaraa ja kun rahaa ei ole järjestetään fb:n avulla joukkoryöstelyviikot - ja varastetaan kaupoista ulos kantamalla kaikenlaista mitä ei ole varaa rahalla ostaa!
Järjetöntä on se, että luodaan tarpeita joita oikeasti ei tarvitsis olla. Elää voi paljon vaatimattomammin ja vähäisemmälä kuluttamisella - hamstraaminen ja luonnonvarojen haaskaaminen on täysin järjen vastaista toimintaa!
Syyttäkää poliitikkoja ja markkinavoimia kaikesta tästä hulluudesta - mikä maailmaa nyt vaivaa!
| |
| | |
29.08.11, 00:31
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen vasta jonkin aika sitten havahtunut siihen, missä oravanpyörässä tämä maailma (itseni mukaan lukien) oikein elää. Shoppailu on jotain, mitä tehdään, kun sattuu olemaan tylsää ja valloillaan on sellainen kulttuuri, jossa luonnosta ja inhimillisyydestä viis veisataan, kunhan saadaan mahdollisimman halvalla tuotettua tavaraa myyntiin. Itse olen ostanut vaatteita. Paljon (muu tavara on jäänyt kohtuu hyvin kauppaan). Ja nyt on tapahtunut jotain, enkä tajua, että miksi ihmeessä olen sitä tehnyt. En ainakaan siksi, että olisin tarvinnut! Vaatteiden materiaalikin on nykysin mielestäni todella erilaista kun vielä muutama vuosi sitten. Ohutta, ei kestä kulutusta, vaatteissa saattaa olla reikiä jo ostettaessa ym. Sitäpaitsi miten se nyt menikään.. kulutukset housuissa on tehty tavalla, joka on hengenvaarallista siinä työssä oleville ihmisille ja puuma-tehtaalla pyörtyy päivittäin ihmisiä, koska työolosuhteet ovat mitä ovat ja lista on varmasti loputon. Samalla olen alkanut ajattelemaan omaa kulutustani muutenkin. Siis sähkönkulutuksesta alkaen. Tämä maailmanmeno ei tule jatkumaan ikuisuuksiin. Ja ihmiset ovat todella ahneita ja itsekkäitä. Itseäni ainakin suorastaan etoo nykymaailma ja tämä kulutushysteria, jossa eletään. En halua enää mennä virran mukana vaan haluan kapinoida sitä vastaan. Käytän vaatteeni pelkiksi räteiksi ennenkuin ostan uusia. Tämä riitti minulle! That's it. Barrikadit pystyyn! Ainiin, Vanhanenkin käski kuluttaa.. Sori, omalla kulutuksellani en tätä yhteiskuntaa enää aio pystyssä pitää, tämä leikki loppui tähän.
| |
| | |
30.08.11, 13:54
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja yks tavis Miettikääpä nyt noita Englannin mellakoita ja ryöstelyjä; köyhät haluavat tavaraa ja kun rahaa ei ole järjestetään fb:n avulla joukkoryöstelyviikot - ja varastetaan kaupoista ulos kantamalla kaikenlaista mitä ei ole varaa rahalla ostaa! | Tästä tuli mieleen tuttavani joka asiasta keskustellessamme totesi, että tottakai köyhät varastaa kun nekin haluaa uusimman iPodin. Yhteiskunnan pitäisi kuulemma syytä lisää rahaa köyhemmille, että hekin voivat ostaa kännyköitä, tietokoneita, PlayStationeita sun muuta turhaa. Olin ihan ällikällä lyöty. Omat vanhempani ovat aika nuukia, vaikkeivät tosin mitenkään tiedostavasti luontoa suojelevia. Kouluaikana oli ihan turha sanoa vanhemmille että "minäkin haluan kun kaverilla on". Vaikka rahaa olikin (vanhemmat kun oli säästeliäitä), ei sitä tuhlattu turhuuksiin vain siksi kun muutkin niin tekee. Tosin kaiken tarvittavan sain, ja silloin ostettiin laadukasta (esim. hyvä polkupyörä joka sai sitten kestää vaikkapa 10 tai 20 vuotta). Silti kukaan ei kiusannut meitä lapsia koulussa.
Nykyään tuntuu että osa vanhemmista syytää lapsille kaikkea tavaraa etteivät he vain olisi niitä kiusattuja tai ulkopuolelle jääviä. Eikö tuo tunnu aika hassulta? Ihmisiä arvotetaan omistamien tavaroiden mukaan jo lapsesta lähtien. Jos ne lapset kiusaavat koulussa sitä "köyhää" jolla ei ole uusinta iPodia, eikö se ole vanhemmilta opittua? Oma puolisonikin tuntuu ajattelevan näin (meillä ei tosin ole lapsia), kuulemma kun on kasvanut köyhässä perheessä haluaa omille lapsille antaa kaiken. Ei minullakaan ollut sen enempää kuin ns. köyhillä, joten siksi minusta tuo tuntuu niin hassulta. Jos rahaa on, se pitäisi siis tuhlata turhuuksiin ja statussymboleihin, jos rahaa ei ole niin silti pitää tuhlata ja esittää olevansa rikas. Minä taas ajattelen vanhempieni mallin mukaan enkä tuhlaa turhuuksiin. Ja jos lapsia tulee ei niille osteta kaikenmaailman vemputtimia vain koska kavereillakin on.
Vanhemmista se uuden sukupolven kasvatus lähtee, joten toivottavasti jossain vaiheessa on tarpeeksi järkeviä aikuisia jotka kasvattavat viisaamman uuden sukupolven. Tällä hetkellä näyttää vain aika synkältä.
| |
| | |
31.08.11, 17:15
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | juu Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turhuuksia Tästä tuli mieleen tuttavani joka asiasta keskustellessamme totesi, että tottakai köyhät varastaa kun nekin haluaa uusimman iPodin. Yhteiskunnan pitäisi kuulemma syytä lisää rahaa köyhemmille, että hekin voivat ostaa kännyköitä, tietokoneita, PlayStationeita sun muuta turhaa. Olin ihan ällikällä lyöty. Omat vanhempani ovat aika nuukia, vaikkeivät tosin mitenkään tiedostavasti luontoa suojelevia. Kouluaikana oli ihan turha sanoa vanhemmille että "minäkin haluan kun kaverilla on". Vaikka rahaa olikin (vanhemmat kun oli säästeliäitä), ei sitä tuhlattu turhuuksiin vain siksi kun muutkin niin tekee. Tosin kaiken tarvittavan sain, ja silloin ostettiin laadukasta (esim. hyvä polkupyörä joka sai sitten kestää vaikkapa 10 tai 20 vuotta). Silti kukaan ei kiusannut meitä lapsia koulussa.
Nykyään tuntuu että osa vanhemmista syytää lapsille kaikkea tavaraa etteivät he vain olisi niitä kiusattuja tai ulkopuolelle jääviä. Eikö tuo tunnu aika hassulta? Ihmisiä arvotetaan omistamien tavaroiden mukaan jo lapsesta lähtien. Jos ne lapset kiusaavat koulussa sitä "köyhää" jolla ei ole uusinta iPodia, eikö se ole vanhemmilta opittua? Oma puolisonikin tuntuu ajattelevan näin (meillä ei tosin ole lapsia), kuulemma kun on kasvanut köyhässä perheessä haluaa omille lapsille antaa kaiken. Ei minullakaan ollut sen enempää kuin ns. köyhillä, joten siksi minusta tuo tuntuu niin hassulta. Jos rahaa on, se pitäisi siis tuhlata turhuuksiin ja statussymboleihin, jos rahaa ei ole niin silti pitää tuhlata ja esittää olevansa rikas. Minä taas ajattelen vanhempieni mallin mukaan enkä tuhlaa turhuuksiin. Ja jos lapsia tulee ei niille osteta kaikenmaailman vemputtimia vain koska kavereillakin on.
Vanhemmista se uuden sukupolven kasvatus lähtee, joten toivottavasti jossain vaiheessa on tarpeeksi järkeviä aikuisia jotka kasvattavat viisaamman uuden sukupolven. Tällä hetkellä näyttää vain aika synkältä. |
Miksi varsinkin monen kaupungin esim hoito puolen työ paikoissa. työn tekijät eivät saa syödä roskiin meneviä ruokia ei edes roskista saa niitä kerätä ja syödä. Vaan uhataan potkuilla sairasta tuhlausta kun ruokaa ei edes kaikkialla ole tarpeeksi.
| |
| | |
01.09.11, 20:22
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Mielen hallinta
Meidän toiveitamme ja halujamme hallitaan median kautta. Olemme jatkuvan mainospommituksen alaisena. Toki ajattelemme olevamme sen verran fiksuja ettemme ikinä lankea mainosten houkutuksiin, mutta voisin väittää että meistä jokainen on joskus ostanut jotain turhaa hyvän mainonnan ansiosta.
Lapset ja nuoret ovat vielä enemmän alttiimpia mainonnallle ja kouluissa varsinkin vallitsee statuskilpailu. Tottakai vanhemmat ostavat lapsilleen muotituotteita, varsinkin jos on pelko että oma lapsi joutuisi kiusatuksi esim. vanhojen vaatteiden takia.
Tehtaissa tuottavuus on parempi kun valmistetaan lyhytikäisiä tuotteita, näin ihmiset ostavat jatkuvasti uutta. Loppupeleissä kaikki revitään luonnonvaroista jotka vääjäämättä kalutaan loppuun.
Mikä pysäyttäisi kehityksen? On vain ruvettava ostamaan harvoin ja laatua. Ei saa aliarvioida mainosten vaikutusta ihmismieliin. Opeteltava tekemään itse ja totuteltava vaatimattomampaan elämäntapaan. Suurin osa ihmisistä eivät ole valmiita tähän. Mutta mikäli osa väestöstä alkaa näyttää esimerkkiä, niin asenteet ehkä muuttuvat vähitellen. Toivottavasti seuraava sukupolvi on fiksumpi kuin edeltäjänsä.
| |
| | |
05.09.11, 14:40
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja riittääkö jo! Lapset ja nuoret ovat vielä enemmän alttiimpia mainonnallle ja kouluissa varsinkin vallitsee statuskilpailu. Tottakai vanhemmat ostavat lapsilleen muotituotteita, varsinkin jos on pelko että oma lapsi joutuisi kiusatuksi esim. vanhojen vaatteiden takia. | Nimenomaan minusta vanhempien EI pitäisi ostaa muotituotteita lapsilleen sen takia ettei heitä vain kiusattaisi. Jos tarpeeksi monella on ne normaalit tai vanhat vaatteet päällä, niin ei niitä kiusata. Minusta tuo on vanhempien typeryyttä lähteä kilpailemaan, varsinkin kun ei kaikilla ole siihen edes varaa. Opettavat omille lapsilleen, että materia on se mikä merkitsee. Syödään kaurapuuroa koko perhe että lapselle voidaan ostaa iPodit, merkkifarkut yms ettei vain kiusattaisi. Ihan naurettavaa!
Ei koulussa ollut statuskilpailua 10-20 vuotta takaperin (80- ja 90 -luvulla) kun olen itse siellä istunut, koska vanhemmat olivat järkeviä eivätkä ostaneet lapsilleen kaikkea minkä perään nuristiin. Pahoin pelkään että seuraava sukupolvi on pahempi, koska ovat tottuneet saamaan kaiken. Näkeehän sen jo nyt, kuinka monella nuorella aikuisella on raha-asiat solmussa ja perintätoimisto perässä koska ovat ostaneet telkkaria, tietokonetta ja niitä merkkivaatteita. Ihan kieroon kasvanut ajattelutapa minusta, materian omistaminen tekee ihmisestä muka paremman.
| |
| | |
07.09.11, 00:34
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aika turhauttavalta tuntuu koko touhu välillä. "Kaikkea" tarttee muka olla, tyyliin "kun naapurillakin on". Keittiöremontit? Auton vaihdot? Uusimmat muotivaatteet ja, herra paratkoon, muotikännykät? Mainoksen uhreja on niin paljon, ja valtavirran mukaan kulkijoita. Mistä apu? Ai siitäkö ettei kertakaikkiaan enää pystytä tekemään lisää ja lisää tavaraa, kun raaka-aineet loppuu? Tällä menolla en minä ainakaan usko, että seuraavasta sukupolvesta tulisi yhtään viisaampi, ellei sitten pakon edessä.
| |
| | |
08.11.11, 22:17
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämä ei nyt ole mikään mainos Lidlin puolesta, vaikka onkin hyvä kauppa, mutta pakko sanoa se edes täällä ääneen: kansa vähättelee Lidliä koska siellä on "ankeaa ja varastomaista" eikä siellä ole "ihan kaikkea tarpeellista"...mutta kun katsoo taviksen ostoskoria, siellä olevat omenat, makkarat ja maito löytyisivät ihan varmasti myös Lidlistä. Ja vaikka varastomainen kauppa olisikin vähän ankea, tahdotko ihan oikeasti maksaa lisähintaa maidollesi siksi, että kaiuttimista raikaa "Ostoshelvetti top 40"-levyn anti..? Ja oikeastiko etsit trooppista paratiisiasi hedelmätiskiltä?
Juju onkin siinä, että meille on myyty ideaa elämysshoppailusta; tulkaa ja viettäkää aikaa mega-Marketissa...niin ja ostakaa kärrynne täyteen. Ostoskoreja on vähemmän, kärryjä enemmän. Luomutuotteet on siroteltu sinne tänne pitkin käytäviä jotta silmiin osuisi vaikka mitä skeidaa urakalla ja löytääkseen tavallisia vanupuikkoja pitää paitsi käydä läpi koko kemppariosasto, mutta myös valita Reilun, kaupan oman merkin sekä luksus-merkin väliltä. Kylmä hiki nousee pintaan vähemmästäkin.
Media toitottaa että osta sitätätätota. Raha sotkee kuviota kaikkialla, jopa kouluissa lapset käsittelevät sitä päivittäin ja entisajan yläasteelaiset ovat nykyisiä ala-asteelaisia, jos harrastuksia katsotaan. Viime sunnuntaina näin korkeintaan 11-vuotiaista koostuvan ryhmän, joka hengaili alkuillasta erään marketin nurkilla. Pari tyttöä katsoi apaattisen oloisena skeittaavaa poikaa, pojista toinen hörppi energiajuomaa. Omasta nuoruudestani on aikaa alle 20 vuotta, mutta teki mieli käskeä pennut läheiseen metsään leikkimään. Alle 15-vuotiaan ei mielestäni tarvitse olla aktiivinen kuluttaja, vaikka tiedostava olisikin.
Ylipäätään tuntuu että kaikki on mennyt aivan ylikierroksille. Mikään ei riitä ihmissuhteissa eikä työelämässä- eikä varsinkaan kuluttamisessa. Jos ihminen yrittää säästää pahan päivän varalle, media huutaa korvaan että sinunkaltaisten ihmisten takia seuraava taantuma on jo ovella. Uusi auto pitää ostaa kolmen vuoden välein, kännykän ei kuulukaan kestää kahta pidempään. Muotivillityksenä ovat valmiiksi kuluneen näköiset kuosit, ekaluokkalaisen "turvapuhelimena" on sama malli kuin työssäkäyvällä aikuisella. Jos jostain valtavirtaan poikkeavasta uutisoidaan, se tehdään hutiloiden, provosoiden ja oman asenteen värittämänä. Esim. karppaus (on oikeasti rasvadieetti, mutta media levittää uskoa proteiinidieetistä), luomuruoka (on vailla torjunta-ainejäämiä ja oikeasti puhdasta, toisinkuin vaikkapa kotimainen mansikka joka on ykkösenä tuolla listalla mutta silti aina suositeltujen ruokien joukossa, vaihtoehtona "hihhuliruoalle") jne.
| |
| | |
09.11.11, 17:46
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuota minä olen ihmetellyt miksi jotkut yksin elävät sanovat että täytyy heittää ruokaa roskiin kun pakkauskoot ovat niin isot,aikana jolloin pakastimet on keksitty. Minullakaan ei mene ruokaa roskiin juuri koskaan.
Itse muistan nuoruudestani kun ei tehty mitään keittiöremontteja vähänväliä niinkuin nyt. Meilläkin oli 90 luvulla keittiö kaapit jotka oli 60 luvulla laitettu mutta ne oli suhkot ehyet joten miksi vaihtaa niitä. Nämä sisustus ohjelmat saavat todella monen ihmisen uskomaan että he tarvitsevat jotain uuttta. Nehän ovatkin eri rakennustarvike firmojen ponsoroimia ja kehittäviä että he saisivat tuotteitaan myytyä ja rahat pois ihmisiltä. Mutta on se enemmän vika ihmisissä kun uskovat nuo.
kaikki kodinelekroniikkakin alkaa ihmisillä mennä vaihtoon jo 5 vuoden välein. Tämän tietokoneenkin ostin 5 vuotta vanhana eikä maksanut paljon mitään omistaja halusi siitä vain eroon kun halusi uuden. Näytöstä ei tarvinut maksaa mitään kun kukaan ei kuulemma huoli enää kuvaputki näyttöä vaikka ne ovat paljon kestävämpiä. Ennen kun tv ostettiin puhuttiin että tämä merkki on kuulemma hyvä kun ovat kuulemma kestäneet yleensä 20 vuotta ylikin
| |
| | |
13.11.11, 12:17
|
#24 (linkki)
| | multifilosofi
Rekisteröitynyt: 11/2009 Sijainti: pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessimistikö? Aika turhauttavalta tuntuu koko touhu välillä. "Kaikkea" tarttee muka olla, tyyliin "kun naapurillakin on". Keittiöremontit? Auton vaihdot? Uusimmat muotivaatteet ja, herra paratkoon, muotikännykät? Mainoksen uhreja on niin paljon, ja valtavirran mukaan kulkijoita. Mistä apu? Ai siitäkö ettei kertakaikkiaan enää pystytä tekemään lisää ja lisää tavaraa, kun raaka-aineet loppuu? Tällä menolla en minä ainakaan usko, että seuraavasta sukupolvesta tulisi yhtään viisaampi, ellei sitten pakon edessä. | Niinpä, niin.... kannattaisi ajatella hankkivansa itsensä takia jos jotain hankkii, eikä sen takia kun naapurikin hankki tämän tai tuon vempaimen...
Naapurilla on naapurin tarpeet ja itsellä on omat tarpeet, eikä ne aina ole yhteneväiset. LUopukaa kilpavarustelusta - niin luonto säästyy ja siinä samalla rahatkin parempaan tarkoitukseen... velaksi ei kenenkään pitäisi hankkia jotain samaa, mitä naapurilla on - se on hullun hommaa...
| |
| | | | |