| |  | | |
25.05.10, 10:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | kesäloma ilman dödöjä?
Tarkoitukseni on tuuletella lomalla kainaloita ilman kaupan hienestoaineita. Onko teillä vinkkejä kuinka kainalot saisi pysymään hyväntuoksuisina muilla keinoin? Pesen kainalot vähintään kaksi kertaa päivässä Sola-saippualla. Joku suositteli jossain kookosöljyä, mutta minulla se ei ainakaan helteellä toiminut. Kerran jäi vahingossa saippuat huuhtelematta kainaloista ja minusta tuntuu, että se hidasti hienhajun muodostumista...? Täytyy kokeilla sitä uudelleen mökkilomalla...
| |
| | |
25.05.10, 11:48
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla ei ole suurta hikiongelmaa, joten olen usein ilman dödöjä ja pärjään ylimääräisellä saippuapesulla. Harvat meistä heiluvat kuin heinäpellolla. Murrosiässä olin kyllä tyytyväinen dödöihin. Ihmeesti kainalon iho kemiaa kestää - vuosikymmenet.
| |
| | |
25.05.10, 13:44
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on käytössä Mineral deodorant, 100% luonnon deodoranttikivi, DeoCrystal.
Se pitää kainalot kuivina ja täysin hajuttomina, edes puseroiden kainaloissa ei tunnu minkäänlaista tuoksua, ei hyvää eikä pahaa.
Mikään deodorantti ei ole ollut niin hyvä, kuin tämä kivi.
Aiemmin normaalleja dödöjä käyttäessäni, puseroiden kainalot tuoksahtivat tunkkaisilta, vaikkakaan eivät varsinaisesti hieltä.
Tätä kiveä käyttäessäni voin huoletta pitää samaa paitaa useammankin päivän, niin raikkaat ovat kainaloni.
Tämä "kivisysteemi" pitää raikkaana 24h, pesun jälkeen kivellä sivellään KOSTEAT kainalot kuiviksi, ja kohdallani raikkaus ollut on taattu.
| |
| | |
21.06.10, 13:25
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tämä on aika OT, mutta olin kerran kesätöissä kaupassa, jossa esinainen pyyhki kainaloitaan pitkin päivää liikkeessä hyöriessään Savetteilla (ei sentään asiakkaiden nähden). Hiki haisi taas jo hetken päästä, ja taas Savettia. Kysyin, miksi hän ei käytä dödöjä, johon hän vastasi jotain epämääräistä siitä, että pitää omaa tapaansa parempana. Samassa tilassa työskentelevänä olin kyllä eri mieltä. Asiakaspalvelussa ei ole oikein kohteliasta haista metrien päähän hieltä, jonka seassa on ällöä kemiallista tuoksua. Ja kuinka terveellistäkään tai hyväksi kainaloiden iholle se on verrattuna kerran päivässä vesi-saippuapesuun ja yhteen dödöannokseen.
Varsinainen asia siis oli, että ainakaan Savettit ei toimi hienhajun estämiseen, jotain muuta sen pitää olla.
| |
| | |
21.06.10, 13:32
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vielä lisäys:
Rasva voi pystyä tukkimaan hikihuokoset kainaloista, mutta kyllä sen sitten pitää olla aikamoista jankkia, joka ei lämmössä sula pois, kuten öljyt. Siinä taitaa paita likaantua hankalasti poistettavasta rasvasta kuitenkin. Ja kainalotkin saa pestä varmaan juuriharjalla, jos haluaa sen jankin kunnolla pois.
Alumiinisuolojen tarkoitus antiperspiranttidödöissä on nimenomaan tukkia ja supistaa kainaloiden hikihuokosia. Pelkkä deodorantti taas sisältää hienhajun muodostumista estäviä aineita. Useat dödöt sisältää tietysti molempia.
| |
| | |
23.06.10, 13:12
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Deodorantti = ei estä hikoilua, mutta auttaa siihen, ettei hiki haise niin pahalta
Antiperspirantti = sisältää alumiinia, joka estää kainaloita hikoilemasta, jolloin tietysti hiki ei haise, kun sitä ei tule
Käsittääkseni nuo mineraalikivet ovat lähes puhdasta alumiinia. Ovat toki tehokkaita, mutta ainakin itselläni alumiini aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia, sillä kainalon imusolmukkeet alkavat ajan myötä turvota. Aluksi säikähdinkin, että minulla on rintasyöpä, kun kainaloista löytyi muhkuroita. Tulin siihen tulokseen, että en aio vaarantaa terveyttäni käyttämällä antiperspirantteja vuosikymmenten ajan, joten käytän antiperspiranttia vain juhlissa tms. huipputärkeissä tilanteissa, joihin hienhaju ei sovi.
Minäkin olen lomalla ja kotosalla "luonnontilassa". Tuo on totta, että hien haju pinttyy vaatteisiin, mutta siihen auttaa se, että käyttää vähän huonompia puuvillaisia T-paitoja. Paita pitää kyllä ainakin minulla vaihtaa päivittäin, koska dödöttömänä vaate alkaa haista kainaloiden kohdalta nopeasti. Usein valkoista t-paitaa voi onneksi valkaista Kloritella, jolloin kainaloiden keltaisuus ja haju lähtevät pois.
| |
| | |
23.06.10, 21:21
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Osoitteesta
deodoranttikivi.net
löytyy tietoa tuosta hyväksi toteamastani DeoCrystal mineraalideodoranttikivestä, joka on puhdas luonnontuote.
| |
| | |
05.07.10, 19:41
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vauvatalkkia pitää ainakin kainalot kuivina, jonkin aikaa. Pitkän päälle se ei hienhajua estä.
| |
| | |
11.07.10, 22:20
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
No ei ole kyllä mitään toivoa, että selviäisin ihan ilman deodoranttia. (Ei millään pahalla mutta se joka kuvittelee, ettei oma hiki haise eikä tarvitse dödöä, voisi yleisen viihtyvyyden vuoksi varmistaa asian kysymällä inhorehelliseltä ystävältä.) Kivideodorantitkaan eivät ainakaan meikäläisellä toimi, pettävät samantien.
Nyt hankin Lush-merkkistä talkintapaista deodoranttia ja vaikuttaa oikein hyvältä, pitää koko päivän jopa näillä helteillä. Lushin tuotteiden pitäisi olla aika ekologisia.
| |
| | |
05.08.10, 19:38
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen ollut koko kesän ilman dödöjä. Olen yleensä talvellakin.
Tarvittaessa pyyhin kainalot jos ne hikoavat, kuivalla paperilla tai pyyhkeellä. Poistettu hiki ei haise. Jos tiedän olevani päivän paineessa ja ihmisten keskellä, käytän himalajan ruususuolalohkaretta kainaloihin. Se ei estä hikeä tulemasta, mutta neutraloi sen hajua.
Käytän yrttisekoitteisia tuoksuja hiuksissani ja ihollani (usein rosmariinia). Monesti minulta kysytään, mitä tuoksua käytän kun tuoksuu niin hyvälle. Tämä vain selvennykseksi siihen, että tosiaan kukaan ei ole koskaan sanonut että haisisin. Vaikka en käytä dödöä kainalossa.
| |
| | |
11.08.10, 17:44
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
no niin, kesäloma päättynyt, vaan helteet ei vielä... hikoiltua tuli siis runsaasti, mutta enimmäkseen ilman hajua. Käytin useimpina päivinä mineraalideodoranttia, mikä on ainetta nimeltä ammonium alum, ei sama asia kuin alumiini. PITÄISI olla turvallisempaa, vaan kenpä tietää pidemmän päälle. Se siis tehosi hajuun hyvin. Työelämän palatessa aion kuitenkin käyttää tujumpia aineita, asiakaspalvelussa ei ole varaa märkiin kainaloihin.
| |
| | |
14.09.10, 16:12
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sama juttu kun vieraalla . En yleensä käytö dödöjö enkä haise hielle.En juuri hikoile.
| |
| | |
22.10.10, 12:25
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OT jatkaa Vielä lisäys:
Rasva voi pystyä tukkimaan hikihuokoset kainaloista, mutta kyllä sen sitten pitää olla aikamoista jankkia, joka ei lämmössä sula pois, kuten öljyt. Siinä taitaa paita likaantua hankalasti poistettavasta rasvasta kuitenkin. Ja kainalotkin saa pestä varmaan juuriharjalla, jos haluaa sen jankin kunnolla pois.
Alumiinisuolojen tarkoitus antiperspiranttidödöissä on nimenomaan tukkia ja supistaa kainaloiden hikihuokosia. Pelkkä deodorantti taas sisältää hienhajun muodostumista estäviä aineita. Useat dödöt sisältää tietysti molempia. |
Jankkia! :) En ole ikinä kuullut tuota sanaa :)
| |
| | |
22.10.10, 19:30
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Parhaat dödöt saa Yves Rocherista. Ei ole ennen kainalot märät vaikka just kävin reippaan lenkin :)
| |
| | |
22.10.10, 19:30
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis ei ole enää kainalot hiessä. Mistäs tuo ennen-sana tuli :O
| |
| | |
31.10.10, 13:32
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei luonnontuotteetkaan käy mihin tahansa Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MariLiisa .... joka on puhdas luonnontuote. | Se, että joku on "puhdas luonnontuote", ei tarkoita, että sitä kannattaa tunkea ihan mihin vain. Alumiini ei siis välttämättä ole turvallista kainalossa, kuten ei esim. uraanikaan, joka myös on puhdas luonnontuote.
Samoin raakaöljykin on puhdas luonnontuote, mutta ei sitä pidä ihan mihin tahansa laittaa. Meksikonlahdella olemme nähneet, mitä tuosta puhtaasta luonnontuotteesta aiheutuu, kun se joutuu esim. mereen.
| |
| | |
04.12.10, 21:36
|
#17 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2008 Sijainti: Länsi-Suomi
|
Kookosöljy ja sen päälle tupsuteltu ruokasooda pitää ainakin minun kainalot kuivina.
| |
| | |
26.02.11, 23:25
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen vuosien mittaan tehnyt sellaisen havainnon, että kainaloni joko hikoavat (ja mahdollisesti myös haisevat hieltä) tai eivät hikoa riippumatta siitä, käytänkö deodoranttia tai antiperspiranttia vai en. Ja koska dödöllä ei siis ole mainittavaa vaikutusta hikirauhasiini, en yleensä käytä dödöä. Suosittelen kokeilemaan joskus, kaipaako keho oikeasti hienestoaineita, vai onko niiden vaikutus vain henkinen!
| |
| | |
30.01.12, 15:26
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Osa-aikaduunari Olen vuosien mittaan tehnyt sellaisen havainnon, että kainaloni joko hikoavat (ja mahdollisesti myös haisevat hieltä) tai eivät hikoa riippumatta siitä, käytänkö deodoranttia tai antiperspiranttia vai en. Ja koska dödöllä ei siis ole mainittavaa vaikutusta hikirauhasiini, en yleensä käytä dödöä. Suosittelen kokeilemaan joskus, kaipaako keho oikeasti hienestoaineita, vai onko niiden vaikutus vain henkinen! |
Itse en ole ikinä tykännyt käyttää dödöjä. Aviomieheltäni siitä edelleenkin, saan kuulla välillä. Useinkaan en hikoa, vaikka hoitoalalla olen töissä, eli istumatyötä en tee. Välillä taas hikoaa enemmän, mutta sitten vaihdan paidan ja taas on, kuin ei mitään. =) Ainoa, mihin dödöä saatan laittaa, on mahdolliset työhaastattelut tai juhlat, joita on erittäin harvoin.
Eli itse olen pärjännyt aivan loistavasti ilman dödöjä. =)
| |
| | |
03.02.12, 22:47
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Triple Dry apteekista
Apteekin Triple Dry (Rollon versio) (stick ja spray ei niin hyviä) toimii minulla! Sitä dödöä laitetaan yöksi puhtaisiin kainaloihin ja kas! Kainalot eivät hikoile enää yhtään. Ohjeessa sanotaan, että käyttökertoja voi harventaa, mutta minä laitan sitä silti melkein joka yö. Olen vuosikausia käyttänyt, kainalot eivät ole kärsineet lainkaan ja olen hyvin herkkäihoinen.
Tottakai hikijumpassa voi triple dry vähän pettää, muttei normipäivänä.
Suosittelen!
| |
| | |
04.02.12, 14:21
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulikki Itse en ole ikinä tykännyt käyttää dödöjä. Aviomieheltäni siitä edelleenkin, saan kuulla välillä. Useinkaan en hikoa, vaikka hoitoalalla olen töissä, eli istumatyötä en tee. Välillä taas hikoaa enemmän, mutta sitten vaihdan paidan ja taas on, kuin ei mitään. =) Ainoa, mihin dödöä saatan laittaa, on mahdolliset työhaastattelut tai juhlat, joita on erittäin harvoin.
Eli itse olen pärjännyt aivan loistavasti ilman dödöjä. =) |
Siis suomeksi sanottuna aviomiehesi mielestä haiset hieltä. Huh.
| |
| | |
29.02.12, 00:54
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Kannattaa kokeilla
En käytä juuri koskaan dödöjä, vietän enimmäkseen aikani kotona ja mieheni ei ole huomannut mitään hienhajua. Talkki olisi muuten hyvä mutta jos mustat vaatteet vetäisee päälle, niin mulla jää kyllä talkkia paitoihin. Talkkia käytän jaloissa ja kesällä laitan kenkiin suoraan vauvantalkkia.
Mutta jos mahdollista olla ilman dödöjä aina välillä, niin kyllä se mielestäni kannattaa.
Haluisinkin tietää tuosta kookosöljystä ja talkista, että eikö siitä jää rasvaiset kainalot?
| |
| | |
02.03.12, 14:22
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ekoisti Tarkoitukseni on tuuletella lomalla kainaloita ilman kaupan hienestoaineita. Onko teillä vinkkejä kuinka kainalot saisi pysymään hyväntuoksuisina muilla keinoin? Pesen kainalot vähintään kaksi kertaa päivässä Sola-saippualla. Joku suositteli jossain kookosöljyä, mutta minulla se ei ainakaan helteellä toiminut. Kerran jäi vahingossa saippuat huuhtelematta kainaloista ja minusta tuntuu, että se hidasti hienhajun muodostumista...? Täytyy kokeilla sitä uudelleen mökkilomalla... |
kaikkialla missä liikutte. Yök.
| |
| | |
03.03.12, 10:50
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lähipiirissäni on kaksi tällaista "en käytä deoa enkä silti haise" tyyppiä jotka oikeasti kyllä haisee. Ne ei varmana itse sitä huomaa ja harvapa kehtaa asiasta heille mainita. Sitä kehua että pesee kainalot kahdesti päivässä ja vaihtaa päivittäin puhtaat vaatteet... ei se auta oikeasti. Kainaloista erittyy aina hikeä vaikkei se virtaisi ja ihminen luulee olevansa kuiva. Bakteerit saa kainalot haisemaan.
Puolisot voi olla tottuneita ja onnellisia vaimonsa ominaistuoksusta tai sitten ne miehetkin haisee eikä välitä.
Pakko sanoa, että välttelen noita kahta ihmistä niin paljon kuin mahdollista.
Jokainen voi kuitenkin itse valita haluaako käyttää hienhajua estäviä aineita vai hyväksyykö kenties sosiaalisen rajoittuneisuuden. Eihän se ole heiltä itseltä pois jos haluavat ympärilleen vain ihmisiä jotka sietää heidän hajua. Koska nuokin kaksi on ihan mukavia ihmisiä mutta hajua en voi sietää (enkä ole ainoa) ja piste.
| |
| | |
05.03.12, 14:31
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Riippuu varmaan pitkälti ihmisestä, haiseeko vai eikö haise ilman dödöä. Toiset hikoilee enemmän ja hien hajukin vaihtelee sekä geneettisistä että ruokavaliollisista syistä.
Minun kumpikaan mummoni ei käyttänyt deodoranttia, talkkia tms, eivätkä haisseet hieltä paitsi jos olivat viettäneet koko päivän heinäpellolla. Ja minusta sellainen "puhdas" treenatessa tai kovassa työssä tullut hiki ei haise tuoreena niin pahalta kuin toimistotyöläisen stressihiki.
Tuohon hien hajuun auttaa myös, jos vaatteet ovat luonnonkuitua ja kainaloista löysät. Minä olen kova hikoamaan ja jos minulla on joku tekninen urheilupaita päällä, se alkaa haista vaikka en varsinaisesti olisi hikoillut edes -ihan sama mitä dödöä olisi ollut. Sitten taas löysä puuvilla-, pellava-, silkki tai modaalipaita ei ala haista.
Itse käytän jotain sellaista deodoranttikiveä. Se on pitävämpi kuin tavalliset herkän ihon deodorantit, ja muunlaisia ihoni ei kestä. Kotona saatan olla ilmankin. Enkä ilmeisesti ainakaan kauheasti haise, kun siitä ei ole sanottu. Ainakin äitini ja sisareni ovat niin rehellisiä että sanoisivat varmasti kysymättäkin, koska saattavat sanoa kyllä että "haiset ihan lääkkeiltä" jos olen vaikka antibioottikuurilla ja lääkkeiden haju tulee läpi. Ja sanoivat ne rehellisesti, kun kokeilin no-poota, että tukkani haisee lampaalta.
| |
| | | | |