| |  | |
13.04.11, 14:18
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | kestokuukautissuojat
Luin viestiketjun otsikolla: Ei WC-paperia, ja kyllä nauratti...varsinkin viesti jossa "vaaditaan" ulkohuussit takaisin. Muuten ihan jees, mutta kuinkas talvella :)
...josta tulikin mieleen kestokuukautissuojat. Ovat muuten huippumukavia. Eivät hiosta, löytyy aina kotoa, eivät lopu ja peseytyvät helposti muun pyykin mukana. Kestositeitä aloin käyttämään, koska kertakäyttöiset kutittivat. SiteissäKIN käytetään kemikaaleja, joista ihoni ärtyyntyi.
Vessapaperista puheen ollen, niissäkin on tietysti niitä h....tin synteettisiä kemikaaleja!!!
Onko kukaan tullut koskaan ajatelleeksi sitä?
kommentteja?
Ostampa ainakin tästä lähin valkaisematonta paprua...
Ja suosittelen kokeilemaan kestokuukautissuojia!
| |
| | |
13.04.11, 18:52
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kestokuukautissuojan pyykkääminen on vielä äklömpää kuin kestowc-pyyhkeiden... Kuitenkin olen kumpaakin harrastanut. Mutta: Kuukautiskerääjä, eli kuukuppi on ehdottomasti paras moonissuoja.
<3
| |
| | |
18.04.11, 19:57
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Kuukuppi
Täältä toinen ääni kuukupille!
| |
| | |
19.04.11, 09:14
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaikille kuppi ei sovi tai he eivät vielä uskalla sitä käyttää. Tyttäreni sai juuri ensimmäiset kuukautiset, eikä hän uskalla/halua vielä kokeilla kuppia, opeteltavaa on vielä muutenkin niin paljon. Tein hänelle sitten sopivia kestositeitä, hän sai valita itse kankaat.
Koulussa hän käyttää biologisesti hajoavia kertiksiä, kun käytettyjen siteiden mukana raahaminen on hänen mielestään noloa. Teini-ikä ja muutokset kehossa ovat herkkä juttu, johon täytyy mielestäni suhtautua hienotunteisesti. Kotona hän kyllä sitten käyttää kestositeitä mielellään.
| |
| | |
19.04.11, 17:45
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nuo kestositeethän on ihan paluuta vanhaan aikaan, sideharsoa vaan. Tosin vähän kehittyneempänä aikana pantiin sideharson sisään selstoffia, joka heitettiin pois ja sideharso pestiin. Voi yökkö, en ikinä enää rupeaisi siihen hommaan. Joskus aikoinaan äiti kertoi, että käytettiin vanhoja riepuja, jotka sitten pestiin. Kuten vauvoillakin sideharsovaippoja ja niitä ennen jotain riepua. Ja mikä haju molemmista ja molemmat falskasivat. Eivätkö nämä nykyaikaiset kestositeet vuoda eivätkä haise?
Miten se ulkohuussi kerrostaloasunnoissa käy? Kertokaapa sen kannattajat.
| |
| | |
20.04.11, 09:04
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huvittunut Nuo kestositeethän on ihan paluuta vanhaan aikaan, sideharsoa vaan. Tosin vähän kehittyneempänä aikana pantiin sideharson sisään selstoffia, joka heitettiin pois ja sideharso pestiin. Voi yökkö, en ikinä enää rupeaisi siihen hommaan. Joskus aikoinaan äiti kertoi, että käytettiin vanhoja riepuja, jotka sitten pestiin. Kuten vauvoillakin sideharsovaippoja ja niitä ennen jotain riepua. Ja mikä haju molemmista ja molemmat falskasivat. Eivätkö nämä nykyaikaiset kestositeet vuoda eivätkä haise?
Miten se ulkohuussi kerrostaloasunnoissa käy? Kertokaapa sen kannattajat. | Kestositeet eivät ole sideharsoa. Jos tiedät niistä noin vähän, kannattaa tiedot kyllä päivittää. ;) Kestositeet / KESTOSITEET, KUUKUPIT / Royalkestot
Itse pidän vähemmän kirjavista kuoseista, ja voin tehdä sellaisia siteitä ja sellaisista kankaista kuin tyttäreni haluaa. Siteissä voi käyttää monenlaisia materiaaleja, vuotoestona käytetään yleensä kestovaipoista tuttua PUL-kangasta. Itse käytän kuppia, se on ehdottomasti mukavin ja paras vaihtoehto, mutta kuten sanottu, tarpeita on monenlaisia.
Eivät nykyajan kestovaipatkaan ole sideharsoa, vaan malleja ja materiaaleja on monenlaisia, ja monen lapsen mittoihin sopivia. Käytännön kokemukset sekä kertiksistä, että kestoista ovat, että molemmat voivat falskata, jos ne ovat lapsen anatomialle "vääriä" tai huolimattomasti kiinnitettyjä. Kestovaippainfo • Kestovaipat
Jos kertavaippa maatuu sen parisataa vuotta siellä kaatopaikalla, se normiside maatuu siellä ihan yhtä kauan, ja niitä ei käytetä paria vuotta, vaan 40 vuotta. Kuormitus on siis vähintään samanlainen kuin kertavaipoissa.
Kestoside tai vaippa ei haise se enempää kuin kertasidekään, heitetäänhän sekin roskiin "haisemaan". Nehän voi laittaa hajua estävävään etikkaan likoamaan pesua odotellessa ja pestään 60 asteessa.
Paluu "vanhaan" olisi monesti paikallaan ympäristöä ajatellen. Nykyisin materiaalit ja tekniikka ovat kehittyneet huomattavasti vanhasta ajasta, joten niiden riepujen käyttöominaisuuksia ei voi verrata nykypäivän kestositeisiin.
Ulkohuusia ei kukaan ole ehdottanutkaan kerrostaloissa käytettäväksi, mutta ehkäpä jatketaan vaihtoehtoisista käymälöistä siellä wc-ketjussa.
Se, että asioita voi ja kannattaisi muuttaa ympäristöä vähemmän kuormittaviksi ei tarkoita, etteikö niitä voisi kehittää nykyajan hygienia- ja mukavuusvaatimuksia vastaaviksi.
| |
| | |
20.04.11, 11:22
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Siteitä, jotka eivät hiosta, kutita, saastuta | |
| | |
21.04.11, 04:05
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Onko nuo kappalehintoja?? Ihan järkyttältä tuntuisi maksaa melkein kymppi yhdestä siteestä. Eihän tuossa ole kangasta nimeksikään??
Olen kupin käyttäjä, mutta raskauden ja synnytyksen jälkeen pitää siirtyä siteisiin. Kestoja mieluummin, mutta noinkohan talous venyy ostaa pelkkää jälkivuotoa varten siteitä kympillä kappale kun niitä pitää sitten erikseen pyykätäkin.
| |
| | |
21.04.11, 12:27
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Isoäitini jostakin sadan vuoden takaa kertoi, että he virkkasivat itselleen kuukautissuojat. Jos oikein muistan, niin virkkuulanka oli puuvillaa tai villaa ja paksuudeltaan sitä luokkaa, että läpyskän sai taiteltua ainakin kahtia. Imi paremmin kuin kangasriekale ja kuulema siistimpikin. En yhtään muista laitettiinko läpyskän väliin mitään imemään, mutta nykymateriaaleilla se ainakin olisi helppoa.
Sammalhan on sitten puolestaan erinomaista takamuksen pyyhkimiseen, jos oikein ekoksi haluaa heittäytyä. Joku ikäloppu sukulaiseni vain kertoi, että jos sattui olemaan vielä sopivan kokoinen kanto metsässä, niin siihen oli hyvä istahtaa kurottamalla pakarat kannon yli ja vaan sammalella puhtaaksi. Sammalhan on yhden sortin desinfiointiin tarkoitettua ja oikean lajin valitessaan ei edes tuhoa mitään suojeltua lajia.
Eikös kaupunkioloissa ole bide-suihkut, joten kaippa nyt vettä saa vielä käyttää?
| |
| | |
21.04.11, 14:35
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siteiden ja pyllyn pesuun käytetty vesikin maksaa, ei sitä saa liikaa käyttää. Ei suomalaisissa kerrostalohuoneistoissa ole yleensä bideetä.
Ja entäpä sähkö, jos pesukoneessa kestositeensä pesee, mitä luonnon säästämistä se on. Käsinpesuun taas ei uranaisella ole aikaa. En kannata, tampax on paras.
| |
| | |
22.04.11, 19:17
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kaikki maksaa Siteiden ja pyllyn pesuun käytetty vesikin maksaa, ei sitä saa liikaa käyttää. Ei suomalaisissa kerrostalohuoneistoissa ole yleensä bideetä.
Ja entäpä sähkö, jos pesukoneessa kestositeensä pesee, mitä luonnon säästämistä se on. Käsinpesuun taas ei uranaisella ole aikaa. En kannata, tampax on paras. | Mutta kai nyt pylly pestään joka tapauksessa?
Se sähkö- ja vesimäärä mitä kestositeen pesuun (pesukoneessa) menee, ei ole LÄHELLÄKÄÄN sitä määrää mitä kertakäyttösuojan valmistukseen menee.
Jos tykkäät tampaxista niin sinun valintasi voisi olla kuukuppi.
| |
| | |
17.06.11, 21:07
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras Onko nuo kappalehintoja?? Ihan järkyttältä tuntuisi maksaa melkein kymppi yhdestä siteestä. Eihän tuossa ole kangasta nimeksikään?? | Minä olen ostanut ensimmäiset kestositeeni vuosina 2003 ja 2004 ja ensimmäiset kaksi kappaletta on nyt tämän kevään aikana tullut tiensä päähän. Molemmat hajonneet olivat joka viikkoisessa käytössä olleita pikkuhousunsuojia: kangas oli pesussa ratkennut ompeleen vierestä. Jos noille nyt alkaa hintaa laskemaan, niin yhden phs:n hinta / vuosi olisi: 10 € / 7 vuodella = 1,43 €/vuosi ja kun viikkoja vuodessa on 52, niin hintaa voitaneen verrata 50 kpl:n pakettiin kertakäyttöisiä pikkuhousunsuojia. Paljonkohan ne nykyisin mahtaa maksaa?
Olen vaihtanut kestositeisiin kertiksistä tulleen ihoärsytyksen vuoksi, joten minulle hinta ei ole koskaan ollut kynnyskysymys. Pääasia että kutina ja kirvely loppuivat.
Kannattaa myös muistaa, että kestoja ei ole pakko hankkia kaikkia kerralla!
| |
| | |
18.06.11, 11:03
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kestot käytössä täälläkin. Kuppi yleensä, mutta "tiputteluun" ja odotteluun siteet. Kyllähän niiden kappalehinta on aika iso, mutta ei niitä montaa tarvita, ja tosiaan kestävät pitkään. En ikimaailmassa suostuisi enää kertiksiä käyttämään ja tavaraani hiostamaan.
Itse ajattelen, että kupin ja kestojen käyttö on myös jollain tapaa voimaannuttavaa. Älkää naurako, niin minä sen koen. Markkinavoimat yrittävät tehdä kuukautisista jotain likaista, kuukautisveri esitetään mainoksissa sinisenä, siteet ja tamponit ovat steriilejä (niin steriilejä, että käytetyt kemikaalit saattavat ärsyttää herkkiä limakalvoja). Tärkein ominaisuus suojissa on se, ettei kukaan vaan koskaan tiedä, että sinulla on menkat.
Itse suhtauduin hyvin häpeillen nuorempana kuukautisiini, joten minulle on ollut iso kokemus tutustua niihin kupin ja kestojen välityksellä. Olen mm. huomannut, että vuotoa tulee huomattavasti vähemmän kuin mitä kertiksiä käyttäessä tuntuu. Ja minusta kertikset haisivat paljon enemmän kuin kestot. Kun kestositeen poistaa ja se on märkä, se haisee puhtaalta vereltä. Kun veri on kuivunut, se ei haise yhtään miltään. Itse tosin yleensä huuhtaisen siteen kylmällä vedellä odottamaan pyykkiä.
Mutta kuppi on tosiaan paras niille, joille se sopii. Itselläni oli pitkään ongelmia kupin kanssa, mutta kun lopetin hormoniehkäisyn, ne poistuivat. Ehkäisyrengas oli nimittäin kuivattanut ja ohentanut limakalvojani. Gyne suositteli minulle vaihdevuosioireisiin tarkoitettua keltarauhashormonivoidetta tuohon vaivaan. Itse totesin, että jos tarvitsen keinotekoista hormonia B korjatakseni keinotekoisen hormonin A aiheuttamat ongelmat, jossain on jotain vikaa.
| |
| | | | |