| |  | |
05.02.12, 10:20
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Rahanmeno ja ekokaupat
Ekologisinta on ostamisen vähentäminen. Usko pois, et tarvitse esim. kaikkia kosmetiikkatuotteita.
Se että kantaa rahansa normaalikaupan sijasta ekokauppan, ostamisen määrän juurikaan vähentymättä ei ole luonnon kannalta juurikaan ekologista. Kukkaro ainakin kevenee.
Parempi on suosia ekotuotteita, mutta ostamista tulisi silti vähentää.
Olen miettinyt asiaa ja todennut että nuukailu ja säästäväisyys on kaikkein ekologisinta. Ehkä ei yhtä mediaseksikästä kuin "cityhippeily", mutta mitä vähemmän kulutat, sitä parempi luonnolle.
| |
| | |
07.02.12, 19:40
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen itse huomannut, että ei sitä montaakaan tuotetta tarvitse. Minulla on kylppärissä kasvosaippua, ja palashampoo ja -hoitoaine. Yhtä ja samaa perusrasvaa kasvoille ja keholle. Jaloille ja käsille toista. Niin ja palasaippua käsienpesuun. Hammastahnaa ja -lankaa on myös, ja deodoranttia. Siinäpä ne taisivat olla kaikki.
Meikkejä on meikkipuuteri, ripsiväri ja värillinen huulirasva. Ja iho voi paremmin kuin koskaan, ja kukkarokin kiittää.
Olen yrittänyt karsia muutenkin ihan minimiin kaikki tuotteet kotona, pysyy kaapit ja kotikin paljon siistimpänä. Koska kokkaan kaikki ruuat itse, keittiön kaapit ovat tietysti täynnä mausteita ja perustarpeita, mutta muuten kotini on tosi askeettinen.
| |
| | |
12.02.12, 16:59
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Ostamattomuus
Tämä viestiketju tuntui niin mielenkiintoiselta, että päätin kirjoittaa minäkin.
Olen ennen ollut varsinainen shoppailija ja usein aivan turhan ostaja. Nuorempana ostaminen sekä viehätti että rahaakin oli käytettävissä ihan kiitettävästi.
Nyt jo 50+-ikäisenä asioita on alkanut arvostaa (onneksi) hieman toisin. Ensiksikin rahaa ei ole, koska asuntolaina + asumiskulut + auto vievät kyllä kaiken, mutta oikeastaan huomaan vain olevani iloinen. Jotenkin olen huomannut olevani itseensä tyytyväisempi, koska luonnonvaroja säästyy ja kaatopaikkojen kuormits vähenee ainakin minun osaltani. Oikeastaan en kyllä ostaisi enää turhaa tavaraa silloinkaan nykyään, vaikka rahaa olisikin käytettävissä enemmän.
| |
| | |
13.02.12, 11:16
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvä aihe!
Maalle muuton myötä ostaminen vähentyi minulla hurjasti 2002 jälkeen. Ei sillä, etteikö yhtä hyvin kaupungissa voi valita ja elää viisaasti. Mutta minulla oli tapana palkita ja lohduttautua pienillä ostoksilla tyyliin huulipuna, pusero, alushepeneitä, aikakauslehtiä,'sievä' kahviastiasto halpiskaupasta entisten jatkoksi...
Nyt on ruokakauppa vajaan 3 km päässä, ja pienen kunnan muutamat palvelut. Talomme on pieni eikä niin ollen tee mielikään hamstrata. Paljon keveni jo muutossa ja olen yhä koettanut laittaa kiertoon "entisestä elämästä".
Olen havainnut hyväksi periaatteen että kun jotain tarpeellista hankin, jotain samalla lähtee ja mieluummin vaikka kaksi. Kun ostaa harvoin voi sitten valita mielestään parhaan eikä ole niin euron päälle vaikka pudjettimme onkin aika tiukka.
| |
| | |
05.03.12, 15:04
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei tähän voi sanoa kuin että amen.
Pitäisi ostaa vain todelliseen tarpeeseen, ja sitten kun se tarve on, voi miettiä mikä on ekologisin vaihtoehto. Esim. ekologinen luomupuuvillapaita ei sitten kumminkaan aina ole pitkän päälle paras vaihtoehto, jos se kestää pari kuukautta, ja joku toinen, ei-luomu viisi vuotta.
Minä olen luopunut melkein kaikesta kosmetiikasta. Mies ja minä peseydytään kotitekoisella saippualla, sama saippua käy kaikkiin ruumiinosiin. Sinänsä tuo saippuan tekeminen itse ei varmaan ole sen ekologisempaa kuin kaupasta ostaminenkaan, halvempaa se ei ainakaan ole, mutta hauskaa on. Kosteusvoidetta ostan apteekista ja käytän samaa voidetta päästä jalkoihin -käytännössä lähinnä kasvoihin ja jalkoihin. Jos haluan tehdä hemmotteluhoitoja itselleni, käytän kookosöljy-suolanaamiota koko vartalolle saunassa. Tosin kookosöljykin tuodaan niin kaukaa, ettei sen käyttäminen ole kauhean järkevää, varsinkin kun käytän sitä vain saippuaan ja iholle, en juurikaan ruoanlaittoon.
Ruokaa meillä menee jonkin verran hukkaan, vaikka yritänkin olla tarkkana. Siitä pitäisi päästä eroon. Ja tarpeesta ostaa vaatteita ihan vaan siksi että ne on nättejä, kun kaapit pursuilee.
| |
| | |
29.03.12, 18:50
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Hyvä aihe! =)
Itseäkin on tässä viime kuukausina alkanut enemmän ja enemmän kiinnostaa tällainen "Turhan tavaran ostosta-luopuminen"-periaate. Tuohon voi olla syynä myös taloudellinen tilannekin; viime vuosina tullut sairasteltua niin paljon, että sen takia jo, raha on ollut tiukilla, kun ei täysiä tilejä ole joka kuukausi saatu ja silti on asuntolaina menot "normaalit" vaikka saatu tili, ei ole ollut normaali...
Myös ihan jo tuon nkodin näyttävyydenkin takia, kiinnostaa tämä turhasta tavarasta luopuminen... Itse olen erittäin aktiivisesti vienyt aina kaikki mainokset ja luetut lehdet paperinkeräykseen.
Vaatteitakin omasta vaatekaapistani vien UFF laatikoihin tai Seurakunnan kirpputorille silloin tällöin. Ihanteellisinta olisi (juuri noiden vaatteiden ja tavaroidenkin kanssa) se, että saisi annettua ylijäämä-tavaraa sellaisiin maihin tai ihmisille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat, enkä nyt tarkoita tässä tapauksessa Suomea, vaan joitakin paljon köyhempiä maita. Sai itse vietyä tavaroitaan/vaatteitaan heille ja näkisi sen mahdollisen riemun, mikä lisä-vaatteista, tavaroista heille tulisi.
Ruoan kanssa olen ollut erittäinkin tarkka viime vuodet. Miehellenikin "nalkutan" heti, jos hän heittää lautaseltaan ruokaa roskiin. Eikä tuota kovin usein teekkään. Kompostori olisi aivan ihana mutta 2 aikuisen taloudessa, ei tule niin paljoa kompostoitavaa, että kannattaisi oma kompostori ostaa...
Olen jo tulevaa kesääkin suunnitellut, että jos jättäisikin tänä vuonna kesäkukat ostamatta... ihan taloudellisista syistä ja siksi, ettei tarvitse vapaa-ajallaan huolehtia kukkien kasteluista. =) Mies on tätä vastaan, mutta yritän vielä puhua hänelle siitä. =)
Kirpputoreillakin olen myynyt kerran tavaroitani ja n. 100 euroa siitä sainkin. =) Olin enemmän kuin tyytyväinen; pääsin vanhasta tavarasta eroon, joku muu ilahtui niistä ja sain vielä rahaakin siitä!
Itse en kylläkään kirpputoreja tykkää käydä penkomassa, mutta muutoin tuollainen kierrätys kiinnostaa ja tuntuu, että kiinnostaa vuosi vuodelta vain enemmän ja enemmän. =) Ja ikääkin on kohta 27v. eli kuinkahan ekologiseksi tässä ehtii vielä tulla tulevien vuosikymmenten aikana! =)
| |
| | |
07.04.12, 12:50
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvä ketju! Minäkin pysähdyn aina ennen ostopäätöstä muutamaksi sekunniksi miettimään, tarvitsenko todella kyseistä tuotetta. Aika vähällä sitä loppujen lopuksi tulee toimeen! Myös tuotepakkauksiin ja tuotteiden riittoisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Pakkaamaton tuote on kaikkein ekologisin, paperi- ja kartonkipakkaukset tulevat hyvänä kakkosena. Myös omat kulutustottumukset kannattaa tarkistaa ja tuhlaileva käyttö lopettaa kokonaan.
| |
| | | | |