Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kilot kuriin
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
24.10.06, 16:28   #1 (linkki)
kaisu_
(Vierailija)

Mikä turvottaa vatsan?

Hei vaan!

Vatsani on alkanut oireilla todennäköisesti jostakin mitä syön. Oireena on käsittämättömän voimakas turvotus. Näyttää kuin olisin raskaana ja turvotus alkaa ylävatsasta ja ylettyy alas saakka. Olen menossa lääkäriin, jotta keliakia ja laktoosi-intoleranssi saataisiin suljettua pois. En kuitenkaan usko, että turvotus johtuu yksin kummastakaan näistä.

Hetken luulin, että turvottaja oli vehnä, mutta sittemmin vatsa on alkanut turpoilla, vaikken olisi syönyt vehnää moneen päivään.

En juurikaan syö sipulia, papuja, kaalia tai paprikaa. Minulta alkaa olla ideat lopussa ja siksi kysyisinkin teiltä muilta, mitä muita mahdollisia turvottajia en ole osannut ottaa huomioon?

suurkiitos jo etukäteen! :)
  Vastaa viestiin
25.10.06, 11:34   #2 (linkki)
'a
(Vierailija)

Mulla auttoi viljan poisjättäminen ruokavaliosta. Mulla ei ole keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia tai edes niihin viittaavia muita oireita.

Mulla oli siis aina vatsa tosi pömppö, aamulla oli ihan jees ja sitten iltaa kohti turpos ihan järkyksi palloksi. Mä söin aamupuuron ja lisäksi 6-10 viipaletta leipää.

Jätin viljan syönnin kokonaan, niin muutamassa viikossa oli 15cm poissa vyötäröltä. Laihtunutkin olen sen jälkeen ihan kivasti.

mun äitikin luuli monta vuotta, että maito aiheuttaa sille vatsavaivoja, närästystä ja huonoa oloa ruuan jälkeen. Sillä oli tapana syödä puuroa piimän tai rahkan kanssa aamuisin. Sitten kun se aloitti hiilihydraattitietoisen ruokavalion ja söi pelkkää rahkaa/piimää aamulla, niin närästys ym. vaivat hävisi.

Mun sisko tästä innostuneena jätti viljat pois kokeilumielessä ja sekin totesi, että sipuli ja paprika ei enää närästä niin paljoa. Perunan jättö pois auttoi sitten lopullisesti. Syö hänkin siis viljattomasti ja perunattomasti nykyään.

Ota 3 viikon viljaton kokeilu. Syö kuitupitoisia kasviksia ja kuivattuja luumuja ja riittävästi rasvaa, niin paska luistaa. Voit myös antaa elimistöllesi totutteluaikaa ja vähentää viljan syöntiä asteittain, esim.1- 2 viikon ajan.
  Vastaa viestiin
25.10.06, 14:00   #3 (linkki)
sama vaiva
(Vierailija)

Minulla oli

Olen saanut vatsaturvotuksen pois noudattamalla matalahiilihydraattista ruokavaliota. Eli ei mitään vaaleaa leipää, pullaa, leivonnaista (syön ruisleipää muutaman viipaleen viikossa). Aterian yhteydessä vain vähän perunaa, riisiä tai pastaa, makaroonia. Eikä yhtään sokeria, ei misään muodossa. Maltillisesti hedelmiä, mutta paljon marjoja. Ei hampurilaisaterioita, ei olutta, ...ovat todellisia hiilihydraattipommeja. Juon paljon vettä ja otan pellavansiemeniä 1 rkl aamuin-illoin (vatsan toiminnan vuoksi).
Minä en ole kertaakaan kärsinyt turvonneesta vatsasta ruokavalioni aloittamisen jälkeen. Lisäksi hiilihydraatit väsyttävät... en ole enää kokenut väsymystä ruokailun jälkeen!
  Vastaa viestiin
25.10.06, 15:43   #4 (linkki)
äippä66
(Vierailija)

Minä sain myös turvotuksen pois jättämällä suurimman osan hiilareista pois. Eli sama juttu kuin edellisellä. Viljat (paitsi kaurapuuro käy mulle) riisit ja perunat jätin ihan kokonaan pois. Makeaa voin syödä välillä, mutta sitten rupeaa turvottelemaan. Ja minä myös olen piristynyt valtavasti tällä ruokavaliolla. Eikä mulle ollut ollenkaan hankalaa luopua esim voileivistä tai ranskalaisista ym. Liharuuat, kalat ja kastikkeet syön keitettyjen vihannesten kanssa. Ja hyvälle maistuu! Välipaloina sokeritonta marjarahkaa, hedelmiä (omena turvottaa) ja joskus juustoja, kinkkuleikettä, vaihtoehtoja löytyy paljon.
  Vastaa viestiin
25.10.06, 16:14   #5 (linkki)
Kaisu_
(Vierailija)

Suurkiitos kaikille!

Kiitoksia kaikille vastanneille!

Täytynee alkaa tarkkailla hiilareiden määrää. Puuroista en ainakaan ihan heti luovu, koska en ole huomannut edes ruispuuron turvottavan vatsaani. Toisaalta vehnää en syö oikeastaan lainkaan tälläkään hetkellä. Ehkäpä ne on ne sokerit sitten (jonkin verran tulee syötyä esim. puolukkahilloa ja hunajaa viilin kanssa. Itse asiassa sokerin käyttöni on jonkin verran lisääntynyt viime aikoina... selittänee myös lisääntyneen turvotuksen : )

Ja jos jollekin tulee vielä jotain muita mahdollisia turvottajia mieleen, niin kertokaahan! : )

Ja osaattekohan muuten sanoa, kuinka nopeasti turvotuksen pitäisi laskea?
  Vastaa viestiin
29.10.06, 20:05   #6 (linkki)
herkkä vatsa
(Vierailija)

hiilarit ja lisäaineet

Minun vatsa turpoaa vaaleasta leivästä, pullasta, karkista, vaalea pasta, siis kaikesta epäterveellisestä jota joskus silti syön. Aamulla vatsa on pieni ja litteä, illalla kova pallo ja näytän kun olisin 6:lla kuulla raskaana jos syön paljon turhia hiilareita.
Kokeilin 2 viikkoa putkeen pelkkää proteiinipitoista ruokaa ja voin paremmin kuin koskaan. En potenut ilmavaivoja kuurin aikana ja olo oli kevyt. Paprikaa voin syödä ja kaikkea muuta jota pidetään herkkävatsaisille sopimattomana. Kaurapuuroa pystyn syömään ja kaikkia hedelmiä ja vihanneksia. Myös esim. hiilihappoliset juomat (siideri, light juomat) turvottavat. Liikun paljon joten liikunnan puuttesta turvotus ei johdu.
  Vastaa viestiin
29.10.06, 20:12   #7 (linkki)
puh
(Vierailija)

Ärtynyt paksusuoli: ärtyy milloin mistäkin. Ei siihen auta mikään.
  Vastaa viestiin
30.10.06, 09:01   #8 (linkki)
Emmi
(Vierailija)

Särkylääkkeet, jos niitä joutuu syömään syystä tai toisesta turvottavat vatsaa myöskin.
  Vastaa viestiin
06.11.06, 23:30   #9 (linkki)
Kikka16
(Vierailija)

SCD

Puh, ärtyneeseen paksusuoleen auttaa scd-ruokavalio. Lisäksi se rauhoittaa vatsaa jos podet crohnin tautia tai pahaa keliakiaa.
www.scd-fi.info
  Vastaa viestiin
01.02.08, 15:02   #10 (linkki)
lukittu puheenaihe?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kikka16
Puh, ärtyneeseen paksusuoleen auttaa scd-ruokavalio. Lisäksi se rauhoittaa vatsaa jos podet crohnin tautia tai pahaa keliakiaa.
www.scd-fi.info
Liian harva tietää tuosta mitään. Kannattaa ottaa linkki talteen ja kertoa tutuille, joilla on vatsavaivoja, ettei mene pahemmaksi:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1172696692/78#78

Vastaa viestiin

01.02.08, 15:25   #11 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Myös liian suuri kuidunsaanti kontra liian vähäinen nesteen saanti (lähinnä veden) aiheuttaa turvotusta ja ilmavaivoja.
  Vastaa viestiin
01.02.08, 16:47   #12 (linkki)
makeutusaineet
(Vierailija)

mulla maha turpoa keinomakeasta. ligh-limpparit ja ihan tavallinen xylitol-purukumi tai sokerittomat yskänkarkit saan mahan turpoamaan, pahimmillaan menee maha ihan vesi-kuralle.
  Vastaa viestiin
23.02.08, 12:34   #13 (linkki)
ihmettelijä22
(Vierailija)

millä sitten korvaatte leivän ja viljan? riisin, pastan, perunan? itse en voi syödä maitotuotteita ja syön paljon ruisleipää. olo on todella turvonnut. jos näiden jättäminen ruokavaliosta auttaa, mitä syödä tilalle?
  Vastaa viestiin
23.02.08, 14:28   #14 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minä olen löytänyt itselleni sopivan leivän, joka on tehty pelkästä kaurasta. Siitä ei tule mulle mahavaivoja. Keitetyt tai höyrytetyt vihannekset korvaavat mainiosti riisit ja perunat. Minä olin aika kauan kokonaan syömättä leipiä, riisiä, pastaa ja perunaa, nyt maha sietää niitä satunnaisesti syötynä. Ilmeisesti osa ihmisistä yksinkertaisesti sietää huonommin hiilihydraatteja. Joskus luin jostain että tämä olisi naisilla yleisempää.
  Vastaa viestiin
25.02.08, 10:10   #15 (linkki)
ei-turvokki
(Vierailija)

Light-limut, purkan mässytys ja yleensä makean syönti. Niitä kun välttää niin hyvin menee. Niiin, ja illalla ei kannata juoda hirveitä määriä vettä jos haluaa että aamulla ei ole turpea.
  Vastaa viestiin
25.02.08, 10:44   #16 (linkki)
ruokapäiväkirja!
(Vierailija)

Kysymykseen ei varmaan ole yhtä 'oikeaa' vastausta, vaan kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa ja seurata mikä saattaisi olla aiheuttaja!
  Vastaa viestiin
13.03.08, 14:02   #17 (linkki)
vinkkaaja
(Vierailija)

Tästä apua

Omasta kokemuksesta vatsaongelmat läpikäyneenä tiedän, että ruokavaliomuutoksilla voi saada apua, mutta itse ongelmaa se ei poista, eli huonosti toimivaa suolistoa. Maitohappobakteereita peliin ja alkaa toiminta tasaantumaan ja pääsette takaisin normaaliin ruokavalioon. Itse löysin monen kokeilun kautta avun FitLinen itsetehtävästä maitohappobakteerijogurtista, 1 dl päivässä säännöllisesti nautittuna pitää suoliston kunnossa, voin taas syödä mitä haluan. Lisätietoa tuotteesta löydät http://5101569.well24.com all-in-1000 joghurt on tuotteen nimi.
  Vastaa viestiin
13.03.08, 14:23   #18 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä22
millä sitten korvaatte leivän ja viljan? riisin, pastan, perunan? itse en voi syödä maitotuotteita ja syön paljon ruisleipää. olo on todella turvonnut. jos näiden jättäminen ruokavaliosta auttaa, mitä syödä tilalle?
Vähennä sitä ruisleipää ja ota tilalle 100 % kauraleipä. Ruis on pahin turvottaja.
  Vastaa viestiin
13.03.08, 16:19   #19 (linkki)
kauraaaaa
(Vierailija)

Toinen kauraleivälle äänen antaja!!!
Minä rakastin ruisleipää, mutta vain tuoreena - ja se sai minut turpoamaan todella isoksi. Kauraleipä vaihtoehtona, ja auttoi!!!
  Vastaa viestiin
13.03.08, 16:48   #20 (linkki)
kloo
(Vierailija)

mistä saa 100% kauraleipää, onko esim. nimeä?
  Vastaa viestiin

10.05.08, 20:25   #21 (linkki)
_tomppa_
(Vierailija)

Ehon Kaura 100

Ehon Kaura 100:nen on ainakin pelkästä kaurasta tehty (plus vesi ja suola). Maistuu vähän ruisleivältä.. eli jos tykkää ruisleivästä niin suosittelen.
  Vastaa viestiin
10.05.08, 23:01   #22 (linkki)
Valkosipuli ja curryt
(Vierailija)

Mun vatsan turvottaa valkosipuli, currypastet sekä joskus maitotuotteet ja joskus leipä. Ns. itämaiset mausteet ovat ehkä pahin. Olen ruumiinrakenteeltani hyvin hoikka ja vatsan turvotus ja pömpötys on välillä, varsinkin kyläillessä tai ulkona syödessä, todella ongelmallista ja epämiellyttävää. Vaatteet alkavat kiristää ja olo on suorastaan järkyttävä.
  Vastaa viestiin
15.05.08, 01:43   #23 (linkki)
scd tai sinnepäin
(Vierailija)

Kivikautinen ruokavalio on tosi hyvä, mut se pitäisi huomata aloittaa ajoissa, ennen kuin vaivat pahenee mahdottomasti:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/elaine.html
  Vastaa viestiin
18.05.08, 15:13   #24 (linkki)
Turvonnut täälläkin
(Vierailija)

Huomasin tän viestin vasta nyt - olen ihan kuin viestin alku.per kirjoittaja (joka tosin kirj vuosia sitten..:) Aamuisin vatsa on ok/litteä, sitten päivän mittaan ylävatsa turpaa navan yläpuolelta ja olen huomannut, et etenkin vilja ja makea turvottaa mahan ihan kivikovaksi, just nytkin olo kuin raskaana ois viimemetreillä.

Kannataako tämän vaivan takia käydä lääkärissä? Vai uskaltaako itse alkaa kotikonstein hoitamaan esim jättämällä viljan/hiilarit pois?
  Vastaa viestiin
18.05.08, 18:30   #25 (linkki)
miksei voisi
(Vierailija)

No miksei uskaltaisi jättää? Viljassa ja sokerissa ei ole mitään korvaamatonta, kuidut voi ottaa leseinä tai kokonaan muista lähteistä (sokerijuurikaskuitu, perunakuitu, kasvikset).
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku