Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kilot kuriin
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
23.09.07, 20:04   #1 (linkki)
ulkohuonetar
(Vierailija)

Kuuriton laihdutus

Moi!

Onko täällä ketään, joka laihduttaa terveellisillä elämäntavoilla ja perusruolla ilman mitään sen kummempaa kuuria?
  Vastaa viestiin
23.09.07, 20:09   #2 (linkki)
hray
(Vierailija)

NO varmaan aika paljonkin..itse ainakin laihdutan noin. Tosin siinä mielessä olen kyllä kuurilla että olen herkkulakossa ja lasken kaloreita että vajetta tulee ainakin sen puolen kilon verran viikossa. Mutta nälkää en nää ja syön monipuolisesti, normaalia ruokaa. Ehkä vähän tavallista enemmän proteiinia kyllä, jotta lihasmassa pysyisi laihdutuksesta huolimatta ja nälkä pysyis loitolla.
  Vastaa viestiin
24.09.07, 20:42   #3 (linkki)
ulkohuonetar
(Vierailija)

Ei tainnut tämä tyyli paljon ääniä saada. Taitaa olla useimman mielestä mahdotonta laihduttaa ilman kauheaa melua "tyhjästä", ilman hirveitä suorituksia ja ennenkaikkea ilman nälkää tai laihdutusvalmistetta. Vähintään pisteitä pitää olla ellei sitten jotain klubia. Ja parempi vaan, jos jotain rasvanpolttajaa vielä kaiken päälle nappaa... Ja kauppiaat voivat hyvin. Mutta hyvä, että edes joku voi hyvin.

Mutta minäpä jatkan edelleen ilman "kuuria" ja voin hyvin, vaikka syön kaikkea; en ole missään lakossa.
  Vastaa viestiin
25.09.07, 01:40   #4 (linkki)
Sokerihiiri
(Vierailija)

Minä.

Kaikki painonpudotukseni ja kiinteytykseni ovat olleet kauhistuksen aihe sille "ainoalle ja oikealle" tavalle laihduttaa. Sallittuihinhan ruokiinhan kuuluu vain ja ainostaan vähärasvaisia/rasvattomia tuotteita, täysjyvää, kuitumakaroonia, -riisiä, -maitoa, -jogurttia, -juustoa, -muroja, etc, ja rasva annostellaan 1 rkl oliiiviöljyä per päivä. Samalla tarkkaillaan että on varmasti syöty 1 annos marjoja ja 1 annos hedelmiä. Eikä yhtään ylimääräistä!

Itse olen sitä mieltä, että jos kunnon rehti kotiruoka ja liikunta pitivät ihmiset hoikkina ja hyväkuntoisina vielä vuosikymmen aiemmin, se tekee sen nytkin kohtuullisesti nautittuna. Toisin sanoen makaronilaatikkoa, siskonmakkarakeittoa, avokado raejuustolla ja katkaravuilla, perunamuusi ja kalapuikot, kevytmaitoa, kunnon juustoa, kermaa kahviin jne.
Järki kädessä tietysti, annoskoot pidetään järkevinä ja ruokailu lopetetaan kylläisenä, ei ähkyssä ruokapöydästä pois kierien. Karkkeja tai leivonnaisia ei syödä ylenmäärin ja liikuntaa kannattaa muistaa harrastaa. Ruokavalio on pitkälti tuollainen myös, koska se passaa hyvin opiskelijan kukkarolle, jää jopa pari senttiä käyttää marjoihin ja hedelmiin:).

Tavoitepainoni jo saavutin, nyt olisi tarkoitus kiinteytyä ja kenties vielä pudottaa painoa muutamien kilojen verran.
Ehta kotiruoka kunniaan!
  Vastaa viestiin
25.09.07, 10:03   #5 (linkki)
kuuriton
(Vierailija)

Samoilla linjoilla olen kuin edellä! Tavallista puhdasta ruokaa, mutta kohtuudella. Vehnäjauhot ja sokeri vain vähemmälle. Olen näitä ruokavaliokeskusteluja seuraillut ja oma linja on kai useimmiten lähellä hyväkarppausta. Laihdutan parhaillaan h-i-t-a-a-s-t-i, mutta tulosta tulee pikkuhiljaa ilman kuureja.
  Vastaa viestiin
25.09.07, 13:06   #6 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Edellisessä KG-lehdessä (ei siis tässä uusimmassa, joka ilmestyi tänään - en muista numeroa, niin pitää puhua näin epämääräisesti) oli artikkeli "Dieetittömästä dieetistä". Koska monille tuntuu olevan mahdoton ajatus, ettei laihduttaessa ole mitään ehdottomia sääntöjä tai kauheita rajoituksia, siellä oli tehty Patrik Borgin "rennosta painonhallinnasta" dieetti ohjeineen, mitä tehdään minäkin päivänä ja milläkin viikolla. Hauska juttu, mutta minä innostuin ihan tuosta Borgin alkuperäisestä ajattelusta eli rennosta painonhallinnasta, jossa tehdään elämäntapoihin pieniä, vähittäisiä muutoksia tavalla, joka tuntuu hyvältä.

Yksi Borgin ajatuksista, joka oli minusta suorastaan vapauttava, oli, että laihduttamisen ei tarvitse olla inhottavaa ja hankalaa, koska muutos, jonka teet vasten tahtoasi, ei tule olemaan pysyvä. Samoin Borgin nyrkkisääntö 80/20 eli koko elämän ei tarvitse olla millilleen täydellistä, riittää kun viidestä valinnasta neljä on hyviä. Hyvä valinta taas on aina sellainen, joka vie tapoja oikeaan suuntaan. Ei tarvitse ruveta valmentautumaan maratonille, sohvaperunalle jo puolen tunnin kävelylenkki kolme kertaa viikossa on huomattava parannus entiseen.

Borgin ajatukset ovat saaneet jonkin verran palstatilaa lehdissä viimeisen puolen vuoden aikana, mutta mitään villitystä niistä ei ole syntynyt, koska meillä ihannoidaan vieläkin ihan liikaa sankarilaihduttajia - sellaisia, jotka pudottavat valtavia määriä kiloja lyhyessä ajassa. Olisi kaikin puolin parempi, jos lehdissä esiintyisi enemmän niitä, joiden laihdutuksesta on muutama vuosi aikaa, mutta jotka edelleen ovat hoikkia. Elinikäinen painonhallinta ei vaadi itsekuria, vaan kärsivällisyyttä.
  Vastaa viestiin
25.09.07, 14:24   #7 (linkki)
Plusmiinusnolla
(Vierailija)

Minä laihdutan ilman erityistä ruokavaliota tai sääntöjä, ja tavoitteeni on, etten liho.

Siinäkin on haastetta kyllin.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 21:38   #8 (linkki)
Minnamyöhäinen
(Vierailija)

Minä myös kannatan tätä taktiikkaa.

Alkukesästä lopetin "turhan" ruuan syömisen. Siis teen valinnat jokaisella aterialla erikseen. Jos mieleni tekee kanaa, miksi änkisin siihen väkisin riisiä rinnalle kun sitä kerran ei erityisemmin mieleni tee. Riisin jättämän "aukon" täytän yleensä kasviksilla tai salaatilla. Ja nimenomaan sellaisilla mistä pidän. Myös toisinpäin: jos tahdon pastaa niin sitä myös syön mutta en välttämättä millään kerma- tai jauhelihakastikkeella.

Kuutisen kiloa on tippunut tällä taktiikalla. Vaa-alla käyn harvakseltaan ja aina välillä se paino myös vähän nousee, sillä valitettavasti rakastan mässyjä... Mutta suunta on oikea =)
  Vastaa viestiin
09.10.07, 22:09   #9 (linkki)
ulkohuonetar
(Vierailija)

HIenoa, että meitä on näinkin monta.

Hienostiolet painoa pudottanut.

Äläkä sure mässyjä; kun ei aseta mitään tiukkoja rajoja, ei niitä voi rikkoakkaan ja silloin laihtuminen on helmpompaa pitkällä aikavälillä. Kun ei tarvitse mistään kieltäytyä, on olokin paljon parempi.

Joku voi muutamassa kuukaudessa laihtua jopa 20 kiloa, mutta kun katsotaan tilannetta vuoden kuluttua, hän on todennäköisesti lihonut ison osan takaisin, kun me hitaat vasta olemme sinne alas ehtineet.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 23:12   #10 (linkki)
Minnamyöhäinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ulkohuonetar
Joku voi muutamassa kuukaudessa laihtua jopa 20 kiloa, mutta kun katsotaan tilannetta vuoden kuluttua, hän on todennäköisesti lihonut ison osan takaisin, kun me hitaat vasta olemme sinne alas ehtineet.
Aivan! Itse olen tuonkin kokenut, neljässä kuukaudessa 25 kiloa (rakastumisen sivuseurauksena), mutta parissa-kolmessa vuodessa lähes kaikki tuli takaisin. Ei siis toimi, ainakaan minulla.

Oma rento tyyli - paras tyyli. Se kestää.

Tsemppiä meille kaikille!
  Vastaa viestiin

09.10.07, 23:51   #11 (linkki)
elämän pituinen dietti
(Vierailija)

Täällä yksi elli, joka ei ole koskaan ollut millään laihutuskuurilla tai erikoisella ruokavaliolla. Pyrin syömään suhteellisen terveellisesti ja liikkumaan sillä tavalla kuin minusta tuntuu hyvälle, mitään pakkoa ei ole mihinkään. Ruuat teen itse, tuoreista aineksista ja kasvikset ovat pääosassa, valmisruokia ja eineksiä en syö. Ulkona syödessäni katson vähän tarkemmin mitä suuhuni laitan, koska silloin ei aina voi olla varma millaisista raaka-aineista ruoka on tehty tai onko käytetty valmiita kastikkeita tai huonoja rasvoja.

Olen heikkona hyviin kahvileipiin ja ihaniin leivoksiin ja niitä syön lähes päivittäin. Leivon paljon, sekä leipää että kahvileipiä, mutta satunnaisesti nautin kahviloiden tarjonnasta.

Iltaisin napostelen; omenoita, näkkäriä, hapankorppua, Väinämöisen palttoonnappeja (aina päällä voita) ja joskus karkkeja.

En koskaan punnitse itseäni enkä edes tiedä paljonko painan eikä minun ruokatavoillani liho eikä laihdu. Normaalisti laihdun herkästi kun lisään liikuntaa ja nyt tuntuu siltä, että pitää lisätä liikuntaa jotta saisin virkeyttä lisää.
  Vastaa viestiin
10.10.07, 11:01   #12 (linkki)
entinen sohvaperuna
(Vierailija)

Noin 2v sitten aloitin "paremman" elämän. Painoa oli tullut liikaa ja liikunta lähes olematonta. Aloitin liikkumisen hiljalleen ja katsoin vähän mitä syön. Mistään en ole kieltäytynyt, enkä kieltäydykään. Pitäähän tätä jaksaa lopun elämää! :) Painoa lähti kymmenisen kiloa vuodessa ja olen jopa löytänyt liikkumisen muotoja, joista oikeasti pidän, ei siis tarvitse lähteä huhkimaan pakolla laihduttamis-mielessä. Kärsivällisyyttähän tämä "tyyli" vaatii, mutta uskoisin tuloksienkin olevan pysyvämpiä kuin pika-kuureilla.
  Vastaa viestiin
10.10.07, 11:07   #13 (linkki)
ulkohuonetar
(Vierailija)

Hieno tulos tuollainen 10 kilon kevennys vuodessa. Vallankin, kun ajattelee, ettei sen vuoksi joudu kärvistelemään eikä toisaalta tarviste myöskään hulluna juosta tai liikkua ellei ihan todella ole kauhean innokas liikuja.

Joskus oikein säälittää ihmiset, jotak miettivä, kuinka saada esim 5 kiloa posi kuukaudessa.

Maltti on valttia, tässä sen huomaa.

Tsemppiä jatkoon!
  Vastaa viestiin
10.10.07, 13:58   #14 (linkki)
Minun juttu
(Vierailija)

...on säännölliset ruoka-ajat. - Ennen olin aina jos jonkinlaisella laihdutuskuurilla. Hyllyt ja kaapit pursui kaikenlaista lehteä ja kirjaa, ahmin kaiken tiedon laihduttamisesta. - Siinä sivussa ahmin kaikkea mahdollista, mitä vaan kaapista sattui löytymään.

Kunnes tein elämäni parhaan oivalluksen; Syön vaan ruoka-aikoina, ihan tavallista kunnon kotiruokaa. Yritän opetella ihan tavallisten terveellisten perusruoka-aineiden kalorimäärät ja niiden sisältämät vitamiinit ja muun tuollaisen.

Syön kunnon aamiaisen, lounaan, pienen välipalan iltapäivällä. Päivällistä en myöskään jätä väliin, niin pärjään päivän iltaan pienellä iltapalalla.
- Syön vaan ruoka-aikoina kunnon ruokaa, muina aikoina pysyn pois kaapilta.
- Näillä syömisillä olo on virkeä, jaksaa lähteä lenkillekin. Näin syöden, ylimääräiset kilotkin häviää pikkuhiljaa. – Aina kun ruoka-aikojen välillä tekee mieli jotain suuhunsa - juon lasillisen vettä.

Kaikkea kohtuudella – oli jo guru Arvo Ylpön viisas neuvo.
  Vastaa viestiin