Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kilot kuriin
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
10.08.13, 15:20   #1 (linkki)
mmmmi
(Vierailija)

Mikä dietti ?

Tänään oli iltapäivälehden mainoksessa, että joku oli laihtunut 5 kiloa 8 viikossa (tai toisinpäin) jollain uudella dieetillä. Onko kyse tästä 5/2 -dietistä tai jostain muusta ???

Kiitos vastauksesta !
  Vastaa viestiin
14.08.13, 23:49   #2 (linkki)
Eräs
(Vierailija)

2/5 tai protaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mmmmi Näytä viesti
Tänään oli iltapäivälehden mainoksessa, että joku oli laihtunut 5 kiloa 8 viikossa (tai toisinpäin) jollain uudella dieetillä. Onko kyse tästä 5/2 -dietistä tai jostain muusta ???

Kiitos vastauksesta !

Jaa,
minulta meni kyllä ohi moinen juttu... 5 kiloa 8 viikossa vaikuttaa kyllä ihan järkevält dietiltä... Jos olis ollut 8 kiloa 5 viikossa niin kyse olisi jostain ihmedietistä a la karppaus, jonka tulokset jäävät lyhytikäisiksi.

Uskoisin, että kyse olisi tosiaan tällä hetkellä pinnalla oleva 2/5 dietti tai sitten ns. protaus. Molemmat aika järkeviä mutta onglemanahan näissä "kuureissa" on aina se, että paino tuppaa tulemaan takaisin... Minulla on toiminut se vahnanaikainen: sokeri, eläinrasvat ja valkoinen jauho minimiin -vihanneksi ja hedelmiä mielin määrin ja muuta kohtuudella. Toimii.
  Vastaa viestiin
15.08.13, 07:36   #3 (linkki)
eräs toinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs Näytä viesti
Jaa,
minulta meni kyllä ohi moinen juttu... 5 kiloa 8 viikossa vaikuttaa kyllä ihan järkevält dietiltä... Jos olis ollut 8 kiloa 5 viikossa niin kyse olisi jostain ihmedietistä a la karppaus, jonka tulokset jäävät lyhytikäisiksi.

Uskoisin, että kyse olisi tosiaan tällä hetkellä pinnalla oleva 2/5 dietti tai sitten ns. protaus. Molemmat aika järkeviä mutta onglemanahan näissä "kuureissa" on aina se, että paino tuppaa tulemaan takaisin... Minulla on toiminut se vahnanaikainen: sokeri, eläinrasvat ja valkoinen jauho minimiin -vihanneksi ja hedelmiä mielin määrin ja muuta kohtuudella. Toimii.

"kyse olisi jostain ihmedietistä a la karppaus,"..... kerrotko tuosta ihmedietistä a la karppaus?

Kuinka se toimii ja mitä siinä syödään.
  Vastaa viestiin
15.08.13, 18:40   #4 (linkki)
fiftari
(Vierailija)

Taisi olla 5/2 dieetistä.

Tarkoitus on syödä 5 päivää viikossa normaalisti ja 2 päivänä vähentää 500-600 kaloriin.

Tämä toimii siis periaattessa samalla tavalla kuin aikaisempi "vähennä 500 kaloria päivässä". Idea on kummassakin dieetissä että vaje on noin 3500 kcal/viikko. Sillä paino laskee n. 1/2-1 kg viikossa eli lääkärien mukaan terveellinen vauhti.

Tämä 5/2 on kuitenkin helpompi toteuttaa, koska kalorit tarvitsee laskea vain kahtena päivänä.

Valitset siis vaikkapa maanantain ja torstain "paastopäiviksi", muina päivinä syöt normaalisti laskematta kaloreita. Dieetti ei siis vaikuta elämään liikaa, ei tarvitse pitää itseään nälässä ja repsahtaa, eikä kieltäytyä kummipojan kekkereistä.

Mutta ei sovi diabeetikoille eikä jos on altiutta syömishäiriöön.

Itse syön "paastopäivinä" kolme ateriaa normaalisti, jokaisella terveellistä ruokaa. Pitää juoda tarpeeksi, esim. vihreää teetä, yrttitettä, vettä. Liikuntaa voi harrastaa normaalisti, jos muistaa lisätä nestettä, eikä lähde maratonille tms.

Lisäksi joku sanoi että dieetti on vain kuuri! Usein kuuri onnistuu hyvin, mutta (pysyvä) laihdutus epäonnistuu. Kilot tulevat kipinkapin takaisin kun palataan arkeen.

Tähän 5/2 kuuriin on sisäänrakennettu systeemi, jolla ratkaista tuo ongelma. Kun normaalipaino on saavutettu ja palataan arkeen, pitää punnita itsensä joka viikko. Jos paino näyttää nousevan, voi heti reagoida: aloitetaan 6/1 kuuri (eli yksi paastopäivä viikossa) kunnes paino palaa normaaliin.
  Vastaa viestiin
16.08.13, 10:45   #5 (linkki)
karppikala
(Vierailija)

karppaus

karppaus.info
  Vastaa viestiin
16.08.13, 13:40   #6 (linkki)
Eräs
(Vierailija)

havaintoja...

En halua osallistua kinasteluihin enkä aio enää kommentoida, mutta lähipiirissäni kaikki , jotka ovat karpanneet ovat kyllä laihtuneet mutta lihoneet takaisin entisiin mittoihin, itse asiassa enemmänkin..
Tämä on ollut erittäin surullista katsottavaa, varsinkin kun on kyse ollut ihan läheisistä ja työtovereista, dieettejä on ollut jo useita, mutta jokaisen kerran jälkeen paino vaan lisääntyy. Olen huomannut, että sellainen normaali ravinnonsäätely ja syöminen on heillä häiriintynyt... karpatessa on totuttu liian rasvaiseen ruokaan ja jotenkin kiinnitetään liikaa siihen syömiseen, joten tulee herkästi syötyä liikaa.

Tämä on siis oma kokemukseni, mitä olen havainnut ihan elävässä elämässä. Itse en ole sitä kokeillut enkä kokeilekaan, koska minulla on taipumus korkeaan koresteloriin.

Tuo 5/2 sen sijaan tuntuu ihan järkevältä, koska siinä syödään ihan niiden normaalien hyvän ruokavalion suositusten mukaan, mutta aika-ajoin vain vähemmän. Itse asiassa huomaan tiedostamatta noudattaneeni tätä aina - siten, että usein työn ja harrastusten tuoksinassa välillä vain unohtaa syödä -ja se tapahtuu ihan luonnollisesti... Minull on nytkin ehkä 3-5 ylimääräistä kiloa, painoideksi vaihtele 22-24, mutta parasta, mitä minulle on tapahtunut, on se kun lopetin kaikki dieetit, joilla aina uudestaan ja uudestaan laihdutin sen ylimääräisen 5 kiloa -onneksi en kuitenkaan sortunut mihinkään ihmedieetteihin, jolloin takaisin tuli vain se 5, eikä enemmän. Nyt pyrin vain syömään normaalisti mutta terveellisesti -en ajattele syömistä koko ajan, en käy vaa'alla koko ajan -- ja kas, painoni pysyy helposti normaalin rajoissa. Joskus huomaamatta lähtee pari-kolme kiloa ja joskus tulee pari kiloa lisää, esim. jouluna tai matkoilla mutta ne lähtevät pois kun palaan normaaliin elämään.
  Vastaa viestiin
16.08.13, 17:13   #7 (linkki)
fiftari
(Vierailija)

Tämä 5/2 dieetti vai pitäisikö sanoa elämäntapa, on mielenkiintoinen jo siinä että samantyyppisiä ideoita viikottaisesta paastosta on monissa uskonnoissa. Esim. Koraanissa on esitetty vapaaehtoisiksi paastopäiviksi viikossa maanantai ja torstai.

Joo, no karppaamisesta on vaikea sanoa mitään, kun ihmiset noudattavat hyvinkin erilaisia itsekeksimiään dieettejä yleensäkin. Toisilla hommassa on järkeä, toisilla ei.

Tulee mieleen eräs tuttuni, joka rupesi "karppaamaan". Paino putosi ja hän väittää olevansa "niin terve". Oikeasti painoa putosi mielestäni liikaa, lihakset hävisi kehosta, koko ihminen näyttää nyt 10-15 vuotta vanhemmalta, heikolta ja sairaalta, iho on kelmeä ja silmien alla mustat varjot, hiuksetkin ohentuneet.

Noin on varmaan käynyt monelle sun dieettavalle tutulle. Liikaa karsittu, liian vähän liikuttu, liian nopesti haluttu tuloksia, joten lihasmassa vähentynyt. Sen jälkeen kun palaa arkeen syömällä normaalimmin, niin rasvaa alkaa kertyä nopeampaan tahtiin kuin ehtii saada lihasta. Siiten onkin piru merrassa, sitä läskiä on vaikea saada pois.
  Vastaa viestiin
16.08.13, 17:19   #8 (linkki)
eräs toinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs Näytä viesti
En halua osallistua kinasteluihin enkä aio enää kommentoida, mutta lähipiirissäni kaikki , jotka ovat karpanneet ovat kyllä laihtuneet mutta lihoneet takaisin entisiin mittoihin, itse asiassa enemmänkin..
Tämä on ollut erittäin surullista katsottavaa, varsinkin kun on kyse ollut ihan läheisistä ja työtovereista, dieettejä on ollut jo useita, mutta jokaisen kerran jälkeen paino vaan lisääntyy. Olen huomannut, että sellainen normaali ravinnonsäätely ja syöminen on heillä häiriintynyt... karpatessa on totuttu liian rasvaiseen ruokaan ja jotenkin kiinnitetään liikaa siihen syömiseen, joten tulee herkästi syötyä liikaa.

Tämä on siis oma kokemukseni, mitä olen havainnut ihan elävässä elämässä. Itse en ole sitä kokeillut enkä kokeilekaan, koska minulla on taipumus korkeaan koresteloriin.
Varmaan onkin parempi, ettet puhu aiheesta, josta et tiedä.

Kun karppaus lisääntyi, monet yrittivät siitä hyötyä. Mm. karppileivät tulivat markkinoille. Ja nehän eivät sitten kelvanneet kuin näille pikalaihduttajakarpeille.

Kummasti vaan julkisuus on ohittanut sen tosiasian, että karppausruoka on todelle terveellistä. Muistetaan vain se, että rasvan osuus kasvaa, mutta ei sitä, ettei sitä rasvaa oikeasti niin paljon pitänytkään käyttää. Ja kun niit hiilareita tuleekin vain niistä hyvistä lähteistä, jäävät hiilarit matalalle. Kalorimäärä siis kasva.

Sehän on selvää, että kun palaa sokerisiin herkkuihin karppauksen jälkeen, ihminen lihoo ihan kuin aiemminkin. Ihmetyttää vaan, että pitää syödä sellaista, mikä ei omalle kropalle soiv.

Mutta turhaanhan minä Sinulle vastaan, kun et kerran edes asiasta ole kiinnostunut, kerrot vaan muiden mielipiteitä tietämättä totuutta.

Jos todella haluaa laihtua ja voida hyvin, kannattaa tutustua vähähiilariseen ruokavalioon. Ajatuksella. Tulokset eivät välttämättä tule nopeasti, mutta ne pysyvät ja voit hyvin, kun vaan muistat syödä oikein ja hyvin.
  Vastaa viestiin
16.08.13, 20:18   #9 (linkki)
Eräs
(Vierailija)

intuitiivinen ruokavalio

Heh,

tuossa vasemmassa palkissa oli Ellien artikkeli "Intuitiivinen" dietti, joka on juuri sitä, jota olen noudattanut... Ja ihan spontaanisti :-) Nuo vähäruokaiset päivätkin ovat tavallaan osa sitä, koska silloin ei vain tee mieli = ei muista syödä, keho antaa merkin, että voisi pitää taukoa. Tämä keskustelu on kannustanut minua jatkamaan valitsemallani tiellä: pääsääntöisesti normaalia, terveellistä ruokaa ilman kommervenkkejä, ei ehdottomia sääntöjä tai kieltoja, vaan oman tuntemuksen mukaan. Paino on pysynyt normaalin rajoissa ja terveys hyvänä -ja mikä parasta energiaa ja aikaa ei mene syömisen miettimiseen -elämässä on niin paljon muuta !
  Vastaa viestiin
19.08.13, 11:18   #10 (linkki)
Paksu Perhonen
(Vierailija)

Paksu Perhonen
  Vastaa viestiin