Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
12.06.05, 20:38   #1 (linkki)
!!
(Vierailija)

gastroskopia!

Kysyisin seuraavaa, voidaanko gastroskopiaa eli vatsalaukun tähystystä tehdä muuten kuin nielemällä se kameraletku?
Kärsin erittäin helposti yökkimisestä ja minulla on aina ollut nielemisongelma, pienetkin pillerit pitää murskata ja sekoittaa jugurttiin, jotta ne saan alas.
Eikö ultraäänellä saa selvyyttä vatsan alueen asioista ja verikokeilla.
Jäänkö hoidotta, jos en pysty menemään gastroskopiaan.
Tunnen itseni ja jo ajatuskin että lääkäri laittaa jotain suuhuni (esim puutikun ja katsoo kurkkuun saa minut yökkimään) joten aina jos kurkkua pitää katsoa avaan suuni tosi auki ja sanon, että ei puulastaa.
  Vastaa viestiin

12.06.05, 20:49   #2 (linkki)
Hoitaja
(Vierailija)

Re: gastroskopia!

Kyllä ultraäänellä saadaan jotain selville,mutta esim. koepalat ym jää ottamatta.
riippuu siitä mitä sinulta tutkitaan..
  Vastaa viestiin
12.06.05, 21:29   #3 (linkki)
Tupu
(Vierailija)

Itsekin olen kova yökkäilemään ja joskus yökkäilen jopa takahampaita pestessäni. Silti minulle tehtiin gastroskopia. En pystynyt nielaisemaan letkua koska aina alkoi yökkäyttämään. Lopulta lääkäri puudutti kurkun ja työnsi letkun sisään. Ehkä niin olisi pitänyt tehdä jo heti alussa. Tutkimus meni ihan hyvin vaikka välillä letkun mahassa ollessa yökkäylytti. Ennen kaikkea pitää yrittää hengitellä rauhallisesti. Ja onneksi tutkimus kestää vain vähän aikaa.
Minullekin ensin tehtiin ultraäänitutkimus, mutta ei sillä vatsanlaukun sisään näe. Jos tutkimus ei kerta kaikkiaan onnistu niin pyydä nukutusta. Ainakin veljeni lapselle se tehtiin nukutuksessa.
  Vastaa viestiin
13.06.05, 08:42   #4 (linkki)
---
(Vierailija)

Kerro ongelmastasi hoitavalle lääkärille. Kurkunpäähän voidaan suihkuttaa puudutusainetta, minkä jälkeen et tunne mitään -tosin on aivan luonnollista yökkäillä jonkin verran gastroskopian aikana. Itselleni on tehty sekä ilman puudutusta että puudutuksella.

Lääkäri voi myös antaa sinulle myös rauhoittavia. Missään tapauksessa ei kannata noin pienen toimenpiteen takia nukutuslinjalle lähteä.

Oksennusreaktioon muuten auttaa, kun taivuttaa päätään hivenen taaksepäin -kurkku oikenee eikä reaktio tule niin helposti. Toimii myös suuseksissä. ;)
  Vastaa viestiin
13.06.05, 10:21   #5 (linkki)
Nukutettu
(Vierailija)

Hei!

Minulla myös erittäin voimakkaat yökkäysreaktiot. Gastroskopiaa kokeiltiin ensin normaalisti, ei onnistunut kun yökkäilin niin voimakkaasti. Sitten pistettiin kahdesti rauhoittavaa, ei onnistunut sittenkään. Kun mukana oli jo kaksi lääkäriä kokeilemassa ja ei edellenkään onnistunut totesivat että ei kannata enää yrittää ja suraava yritys nukutuksessa.

Sain uuden ajan parin viikon päähän ja homma tehtiin nukutuksessa. Ensimmäisen kokemuksen pohjalta en enää koskaa suostuisi moista yrittämään ilman nukutusta. Minua epäilytti myös homman onnistuminen jo etukäteen ja soitinkin polille ja mainitsin että a) pelottaa ja b) kurkun alue on herkkä ja yökkäilen helposti. Tilannetta ei kuitenkaan otettu mitenkään etukäteen huomioon vaan kun tulin toimepidehuoneeseen yritettiin putkea survaista kurkkuuni pikavauhtia ja huonostihan siinä kävi.

Olen kokenut monenlaisia toimenpiteitä, osa hyvinkin ihottavia ja ne olen kestänyt ihan ok. Putken nielemistä en vain kyennyt tekemään enkä tule edes yrittämään enää ikinä. Tilanne oli jotenkin niin kamala, että näin siitä painajaisiakin vielä n. 1 kk päästä.
  Vastaa viestiin
13.06.05, 13:57   #6 (linkki)
Never again
(Vierailija)

Minullekin tuo toimenpide tehtiin. En edes koe olevani mitenkään herkkä yökkäilemään, mutta tuo oli kyllä niin kamala kokemus, että sitä ei tehdä mulle enää koskaan ilman nukutusta! Ei vaikka henkeni olisi siitä kiinni!
Se täytyy vaan kokeilla, onnistuuko, turha sitä on etukäteen murehtia! Jos ei onnistu, sitten otetaan varmasti nukutus käyttöön.
  Vastaa viestiin
13.06.05, 14:29   #7 (linkki)
Senni
(Vierailija)

Ilmeisesti riippuu paljon lääkäristä ko. homma. Itse olen myös erittäin herkkäkurkkuinen ja yökkäilen jo takahampaita pestessäni. Aikoinaan nielurisaleikkaustakaan ei voitu tehdä ilman nukutusta. Pari vuotta sitten jouduin tilanteeseen, jota olen aina kauhistellut, eli gastroskopiaan. Kerroin lääkärille peloistani etukäteen ja hän rauhoitteli että ei tarvitse pelätä. Ennen operaatiota sain rauhoittavan piikin ja lääkäri myös puudutti kurkkuni. Sen jälkeen hän teki tähystyksen erittäin hellävaraisesti eikä mitään ongelmia ollut eikä minulle jäänyt mitään kammoa siitä. Voisin mennä samaan toimenpiteeseen uudestaan koska tahansa.
  Vastaa viestiin
13.06.05, 22:50   #8 (linkki)
ei ikinä enää
(Vierailija)

Olen ollut useissa isoissa leikkauksissa muiden vaivojeni takia, enkä ole koskaan ollut mitenkään kipuherkkä. Vatsan tähystys ei kuitenkaan meinannnut onnistua mitenkään, yökkäsin ja yökkäsin aivan koko ajan.
Jotain puudutetta mulle laitettiin, mutta se koko homma yksinkertaisesti SATTUI!
Tekijänä oli kokenut kirurgi, joka oli työkavereilleni tehnyt tähystyksen ilman ongelmia.
Vaikka sisuskaluni mätänisivät, en anna enää koskaan tähystää vatsaani ilman nukutusta.
  Vastaa viestiin
29.11.07, 11:52   #9 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2002
Tähystykseen foorumeita lukemalla. Kovin oli monenlaisia kokemuksia asiasta ja ensilukeman jälkeen alkoi kyllä jännittämään.

Lopulta päättelin asian että mikään toimenpiteessä ei satu ja ainoa paha on yökkiminen. No sehän ei minua haittaa.

Eivät tarjonneet mitään puudutuksia sun muita enkä edes kysellyt. Essu päälle ja pöydälle.
Lääkäri kuulemma tehnyt 2000 tähystystä eli pätevä kaveri kyseessä.

Kieli/hammassuoja suuhun ja sitten siinä mumisin että "pitääkö niellä". Lääkäri tokaisi että ei tarvitte niellä, hän pujottaa sen kyllä.

Letkun sujauts kävi helposti kurkusta ja silloin ekan kerran vähän yökkäsin, mutta eihän sieltä mitään tule kun ei ole syönyt pitkään aikaan. Eli ajattelimpa että aika helppo keissihän tämä on. Vähän yökkii vaan kun se tulee refleksinä.

Seuraavaks letku oli jo suolessa josta alkoivat ottamaan koepaloja. Vaijerin pujottivat aina letkun läpi jolla nykäisten ottivat koepalan.. Uusi vaijeri sisään ja niinpoispäin. Ei sattunut. Sitten tultiin jo ylöspäin ja otettiin muutama koepala matkalta. Muutaman kerran yökäytti kun letku painoi kurkkua ja sitten se olikin jo ohi.

Eli faktat: Ei satu missään vaiheessa, ainoastaan yökäyttää ja sehän nyt ei ole mitään.. Sama kuin aivastais.

Helppo homma. Elkää peljätkö turhia.
  Vastaa viestiin
29.11.07, 13:27   #10 (linkki)
Samma här
(Vierailija)

Kannattaa tosiaan yrittää päästä mahdollisimman kokeneelle lääkärille, siis gastrokopioita paljon tehneelle. Minullakin meni ihan hyvin, vaikka jännitin aivan sairaasti etukäteen. Kerroin rehellisesti, että pelkään ja lääkäri sanoi yrittävänsä olla tosi hellävarainen.

Voin vain kuvitella, millaista olisi olla tuossa toimenpiteessä, jos lääkäri on ensi kertaa asialla.
  Vastaa viestiin
29.11.07, 13:41   #11 (linkki)
yökkäilijä
(Vierailija)

Itselläni on tosi herkkä yökkimisreaktio ja ajattelin että varmaan oksennan koko toimenpiteen ajan. Lääkäri oli kuitenkin aivan huippu hyvä ja kun hän sanoi että niele, niin minä nielaisin enkä edes huomannut että putki oli jo mahassa enkä ottanut edes sitä puudutussuihketta kurkkuun. Koko aikana en yökännyt, hän antoi hyvän neuvon, että jos alkaa yökättään toimenpiteen aikana niin vedä keuhkot täyteen ilmaa. Näin tein ja toimenpide meni huomaamatta ohitse. Ultralla ei kyllä nää mahan ja ruokatorven limakalvoja ja koepaloja ei voi ottaa, ne näkee vain tähystyksellä.
Eli jos hyvä lääkäri, niin homma hoituu helposti!
  Vastaa viestiin
29.11.07, 22:30   #12 (linkki)
zeasus
(Vierailija)

On se yökkiminen tukalaa, mutta ei se kestä kuin hetken. Koita ottaa vain rennosti, keskity hengittämiseen ja ajattele toimenpidettä vaikka lääkärin kannalta, siis kuvitellen, että olet itse lääkäri.
  Vastaa viestiin
25.01.08, 20:11   #13 (linkki)
beentheredonethat
(Vierailija)

Tänään lusittu mainostettu operaatio ja pelkäsin "scared to shitless".

Onneksi oli todella mukava sairaanhoitaja ja kokenut lääkäri (positiiviset terveiset vaan Koskiklinikalle), joten sai rauhoittavan napin ja puuduttavat suihkeet ilman isompia kerjäämisiä.

Itse operaatio. No. Varustautuuneena niillä kauhukuvilla mitä mulla oli mielessä, niin oli helpompi operaatio kuin mitä pelkäsin. Ei voi sanoa että miellyttävää, mutta jos pitää mennä uudestaan tai pukata koiranputkea, niin pystyn menemään. Nipisti letkun pää nielaistessa, sitten painiskelua oksennusrefleksin ja yökkimisen kanssa ja siinä se oikeastaan olikin. Olo oli aika hankala letkun ollessa nielussa, koska joku nielurefleksi yritti koko ajan nielaista ja letku oli aika kova. Putken etenemistä tai näytteiden ottoa ei oikeastaan edes tuntenut. Aikaa vaan mietti, että eikö se 3-5min ole jo mennyt..

Tsemppiä vaan, on elämää vielä gastroskopian jälkeenkin :-)

Vastaa viestiin
27.01.08, 13:58   #14 (linkki)
;;;;;
(Vierailija)

Kyllä sinun pitäisi (ap) saada puudutusainetta nieluusi, kun kerrot ongelmastasi.

Ja ensimmäinen kerta oli mielestäni vaikein, seuraavat sitten sujuivatkin jo rutiinilla.
Ei se oikeastaan niin kamalaa ole, mielestäni huomattavasti epämiellyttävämpi ja kivuliaampi kokemus oli nenän kautta ruokatorveen työnnettävä letku, jolla mitattiin takaisinvirtausta mahalaukusta ruokatorveen.

Vastaa viestiin
31.01.08, 08:30   #15 (linkki)
Nightlight 21 v.
(Vierailija)

Jos Helikobakteerinäyte näyttää parin kuukauden päästä negatiivista tulosta, saatan joutua gastroskopiaan. Pelottaa jo etukäteen koko toimenpide, etenkin kun kaikki tuttavat kauhistelevat ja kertovat kaikkia kauhukuvia siitä, vaikka eivät kyllä itse ole koskaan olleet moisessa. Eniten ehkä pelottaa nielaisuvaihe. Minkä kokoinen nielaistava mötti suurin piirtein oikein on? Melkein huvittaa ajatus siitä, miten ikinä voisin nielaista sellaisen, kun kammoan pienenpienien lääkekapseleidenkin nielaisua :). Toiseksi pelottavin asia on mahdollinen hengitysvaikeus, ja se, että kannattaako ottaa puudutus, jos se kerran pahentaa hengittämistä entisestään? Niin joo, ja aiheuttaako koepalojen otto kipua/kuinka nopeasti kipukohdat paranevat?

Toisaalta haluaisin kyllä tietää, mikä minua vaivaa.
  Vastaa viestiin
31.01.08, 09:02   #16 (linkki)
Kyllä se siitä
(Vierailija)

Lepo vaan

Mua jännitti etukäteen niin paljon, että olin lähellä pyörtymistä odotushuoneessa.Otin jo kotona rauhoittavan, Oxepamin, kun julkissairaalassa niitä ei niin hövelisti anneta, vaikka kuinka olisi paniikki päällä. No, kysyin puudutussuihketta, ja se olisi annettu, mutta lääkärin mielestä menisi helpommin ilman. Menihän se jotenkuten, ei sattunut mikään eikä se ''mötti'' tuntunut miltään. Mulla on kanssa tämä pilleriennielemis ongelma. Mua yökitti vasta kun letku oli vatsassa ja piti olla ihan paikallaan, että ne sai koepalat otettua..sekään ei sattunut. Nyt jos menisin uudestaan, niin ottaisin sen puudutuksen. Mun toimenpide tais kestää reilut 5 minuuttia.

Äläkä mene kouluun tai töihin sen jälkeen..mä erehdyin menemään joutuakseni vaan lähtemään kohta kotiin, vatsassa oli kauheesti ilmaa ja nipisteli.
Kyllä siitä selviää!
  Vastaa viestiin
26.03.08, 16:57   #17 (linkki)
yx ylpeä onnistumisestaan
(Vierailija)

Tänään aamulla oli gastroskopia ja olin lievästi sanottuna paniikissa. Yksi epäonnistunut yritys takana 7 vuotta sitten;kurkun puudutus salpasi hengityksen jajuttu jäi sikseen. Tänään tiesin meneväni ilman puudutusta tai lääkitystätoimenpiteeseen uudelleen, joten paniikki oli moinen. Hoitajat olivat aivan ihania;toinen oli takanani pidellen minua lempeästi syleilyssään(=käsistäni kiinni) maatessani pedillä ja toinen muistutti hengityksen tärkeydestä sekä kannusti kestämään vielä ihan hetken. Lääkäri oli asiansa osaava(eri kuin 7 vuotta sitten; silloin istuin kun letkua yritettiin viedä alas???) eikä toimenpide kestänyt taatusti 3 minuuttia kauempaa. Kyllähän minä yökein ja kyökein, mutta tajusin olla kuitenkin huolissani suukappaleesta, joka ampaisi suustani yökän aikana(letkun arvo on 30000e, joten pureminen siihen ei ole suositeltavaa). Ilman menemistä mahaan en edes huomannut, mutta tyhjäksi imeminen tuntui kyllä. Letku tuntui ainoastaan mennessään pohjukaissuoleen, muuten ei mitään. Tosiaan kivuton mutta epämiellyttävä juttu. Tosin sama juttu kuin synnytyksen kanssa; kun se on ohi , tuska unohtuu. Seuraavalla kerralla tiedän että paniikkiin ei ole aihetta. Tsemiä kaikille kokemuksen jakaville.
  Vastaa viestiin
24.09.08, 18:35   #18 (linkki)
Tyttö24
(Vierailija)

Kävin gastroskopiassa 2 viikkoa sitten minua ei puudetettu eikä minulle annettu rauhoittavaa. Etukäteen minua oli peloteltu toimenpiteestä, ja olin käynyt lukemassa keskustelupalstoilta ties mitä kauhutarinoita. Olin kuullut jonkun vertaavan gastroskopiaa jopa synnytystä pahemmaksi. Joten olin aika paniikissa mennessäni klinikalle. Tutkimus osoittautui kivuttomaksi ja kohtuu vaivattomaksi. Alku kakominen letkua työnnettäessä tuntui hieman ikävältä, mutta muuten en kokenut tutkimusta mitenkään "kamalaksi" Ja siitä synnyttämiseen vertaamisesta.. Jos koen menkkakipuni jo 2 kertaa kamalammaksi kun gastroskopian oletan että synnytys on 10 kertaa kamalampaa:) En ymmärrä suurta melua jostain mitättömästä letkun nielemisestä, joka kuitenkin täysin vaaraton toimenpide.
  Vastaa viestiin
29.09.08, 23:39   #19 (linkki)
Sarppa---
(Vierailija)

Joo

Minä kävin eilen gastroskopiassa. Ei aluksi jännittänyt, kun olin jo gastrosopiassa käyneiltä, ettei se niin paha ole.

No kerroin siinä kuitenkin, että kuinka helposti minulta oksennus lentää ja pyysin myös rauhoittavaa lääkitystä josko se olisi helpottanut. En saanut. Sain vain puudutuksen. (Juotuna)

Kapula suuhun ja letkua työntämään, heti tuli oksennusrefleksi. Siellä sörkkivät ja aloin OKSENTAMAAN. Lääkärit siihen että "ohhoh.. mite se nyt tolleen"

Koko toimenpiteen ajan, joka kesti n. 15-20min, oksennusrefleksiä tuli ja jokaisen jälkeen oksensin vaikka kuinka yritin pidätellä.
Yksi hoitaja pitää päätäni paikoillaan ja käskee hengitellä rauhassa ja pyytää olla oksentamatta.

Sydän hakkasi ja oksennus vain lensi. Kädet väistämättä meni letkulle, koska halusin sen heti pois suustani. Yritin änkyttää, että lopettaisivat heti paikalla. Mutta turhaan.

Homman loputtua, oli vaatteenikin oksennuksessa ja syljin oksennusta suustani.

V*tuttaa tuollainen kohtelu.
  Vastaa viestiin
30.09.08, 13:55   #20 (linkki)
kurppa!!!
(Vierailija)

yöks

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö24
Kävin gastroskopiassa 2 viikkoa sitten minua ei puudetettu eikä minulle annettu rauhoittavaa. Etukäteen minua oli peloteltu toimenpiteestä, ja olin käynyt lukemassa keskustelupalstoilta ties mitä kauhutarinoita. Olin kuullut jonkun vertaavan gastroskopiaa jopa synnytystä pahemmaksi. Joten olin aika paniikissa mennessäni klinikalle. Tutkimus osoittautui kivuttomaksi ja kohtuu vaivattomaksi. Alku kakominen letkua työnnettäessä tuntui hieman ikävältä, mutta muuten en kokenut tutkimusta mitenkään "kamalaksi" Ja siitä synnyttämiseen vertaamisesta.. Jos koen menkkakipuni jo 2 kertaa kamalammaksi kun gastroskopian oletan että synnytys on 10 kertaa kamalampaa:) En ymmärrä suurta melua jostain mitättömästä letkun nielemisestä, joka kuitenkin täysin vaaraton toimenpide.
On aika suhteellista, miten kukin kokee kivun. Mulle gastroskopia oli kamalinta, mitä olen kokenut. Takana on kolme synnytystä sekä lukuisia isoja ortopedisia leikkauksia. Mulla ei ole koskaan ollut menkkakipuja, ymmärrän silti, että monilla niitä on.
  Vastaa viestiin
06.01.09, 21:13   #21 (linkki)
jäääks
(Vierailija)

ihanaa

Äääk! Mun pitää ehkä mennä sinne gastroskopiaan ku jotain ruokatorviongelmia ollut tässä lähiaikoina lääkäri epäili refluksitautia.. koko ajan pala kurkussa ja tuntuu et se liikkuu siellä ees taas :D hyi!Oon lukenut aika paljon koulussa gastroskopiasta mut luulisin et se ei nii kauheeta olis(toivotaan!) mutta meidän terveydenhuollon huomioon ottaen ni kiitos vaa ja tsemppiä itselleni! :D
  Vastaa viestiin
09.01.09, 20:54   #22 (linkki)
eräs niellyt
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ---
Kerro ongelmastasi hoitavalle lääkärille. Kurkunpäähän voidaan suihkuttaa puudutusainetta, minkä jälkeen et tunne mitään -tosin on aivan luonnollista yökkäillä jonkin verran gastroskopian aikana. Itselleni on tehty sekä ilman puudutusta että puudutuksella.

Lääkäri voi myös antaa sinulle myös rauhoittavia. Missään tapauksessa ei kannata noin pienen toimenpiteen takia nukutuslinjalle lähteä.

Oksennusreaktioon muuten auttaa, kun taivuttaa päätään hivenen taaksepäin -kurkku oikenee eikä reaktio tule niin helposti. Toimii myös suuseksissä. ;)
Pyydä ajoissa lääkäriltä 2 diapamia ja sitten se puudutussuihke, ja siinä se menee kuin vettä vain. Kokemusta on....
  Vastaa viestiin
02.03.09, 13:06   #23 (linkki)
Boldie78
(Vierailija)

Niellyt

Itse olin juuri myös letkua nielemässä ja omasta mielestäni oli kyllä yllättävän helppo toimenpide. Lääkäri sanoi kuitenkin, että esimerkiksi kirurgeilla on tapana tehdä sama toimenpide aika rajusti runnomalla ja enkä ihmettele että silloin tuntuu ikävältä. Tämä lääkäri antoi ensin puudutuksen (ei rauhoittavia, ei nukutusta) ja sitten mentiin. Nieluun tökkääminen lievästi tuntui ja näytepalojen otto kutitti, mutta kipuja ei minkäänlaisia. Eli aikalailla lääkärin ja hoitohenkilökunnan osaamisesta kiinni, mutta ilman muuta kannattaa mennä eikä jättää sen takia väliin että pelkäisi. Ja tuohon alkuperäiseen viestiin, että mielestäni minua yököttää enemmän kun kurkkua katsotaan tikulla kuin tämä toimenpide.
  Vastaa viestiin
10.03.09, 13:49   #24 (linkki)
gastro
(Vierailija)

Juuri gastroskopiasta tullut

Pakko tulla kertomaan kuinka nopea ja helppo oli kyseinen operaatio kohdallani! Sain puudutetta kurkkuuni, joten sillä mahdollisesti jotain osuutta asiaan. Letkun sain nielaistua heti ensimmäisellä yrityksellä, silloin yökötti TOSI vähän. Loppu ajasta ei sitten yököttänyt olekkaan, ei sattunut eikä mitään! Lääkärikin ihmetteli että miten niin rauhallisesti osasin olla enkä yökkäillyt.
Tosiaankin helpompi operaatio kuin kolonoskopia, joka oli kohdallani täyttä kidutusta.
  Vastaa viestiin
19.03.09, 08:44   #25 (linkki)
pelokas
(Vierailija)

Gastroskopia pelottaa

Olin viime viikolla kolonoskopiassa ja toimenpide oli kohdallani kivulias. Lääkärin mukaan kipu johtui siitä. että sectio arvissa kiinnikkeitä. Tähystyksessä ei löytynyt mitään ihmeellistä ja koepalojen vastaukset saan huomenna. Nyt kuitenkin jännitän josko laittavat gastroskopiaan. Luettuani palstan kirjoituksia alkoi todella pelottaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku