Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
11.08.05, 14:43   #1 (linkki)
lana
(Vierailija)

vatsavaivoja

Ongelmani on vatsakivut. Alle kaksi vuotta sitten tehtiin tähystys (suun kautta siis) ja mitään keliakiaa tms. ei löytynyt, lääkäri totesi ainoastaan että närästykselle on edellytyksiä, joten olen vältellyt rasvaisia ruokia ym joiden tiedän aiheuttavan närästystä. Reilu kk sitten otettiin verestä keliakiatesti ja tehtiin laktoosirasitustesti, molemmista sain puhtaat paperit. Silti maha reistaa edelleen. Vaivat tulevat yleensä noin puoli tuntia ruokailun jälkeen. Kovia kouristuksia ja sitten on pakko mennä vessaan. Uloste on löysähköä ja maha on hieman kipeä vielä n. puoli tuntia jälkeenpäinkin. Tänään tuli taas kivut, vaikka söin täsmälleen samaa ruokaa kuin toissapäivänä. Eilen uskalsin pitkästä aikaa syömään ""kaikkea"", eli vaaleaa leipää, pizzaa (laktoosittomana) ja leivonnaisia eikä ollut mitään oireita. Onko kellään samoja oireita? Pelkään kuollakseni lähteä paksusuolentähystykseen, joka on kuulemma tosi kivulias. Voikohan nämä vaivat johtua siitä, että kärsin joskus ummetuksesta, eli jos yksi päivä jää väliin, etten saa ulostettua, tulee kouristukset seur. päivänä syömisen jälkeen.. Äidilläni samanlaisia vaivoja, tähystykset ym testit tehty eikä mitää löytynyt. Onko maitoallergia kärsiviä? Yritän kokeilla maidotonta ruokavalioa, jos se auttaisi.
  Vastaa viestiin

11.08.05, 16:31   #2 (linkki)
siiri
(Vierailija)

Re: vatsavaivoja

veikkaisin että sinulla on ärtynyt paksusuoli. samoja vaivoja minullakin. se on myös perinnöllistä. sitä ei voi oikeastaan todeta millään kokeilla, mutta se on yleensä syynä kun mitään muuta syytä ei löydy mahavaivoihin.
  Vastaa viestiin
11.08.05, 17:35   #3 (linkki)
kokemusta on
(Vierailija)

Paksusuolen tähystys on helpponakki. Minulle on tehty sekä suunkautta,että peräaukonkautta. Paksusuolentähystys oli huomattavasti mukavampi eikä sattunut yhtään.
  Vastaa viestiin
12.08.05, 18:05   #4 (linkki)
lole
(Vierailija)

oisko sulla sappikivet?? onko otettu maksa, sappiarvoja verestä??
  Vastaa viestiin
13.08.05, 00:01   #5 (linkki)
lana
(Vierailija)

Joskus muutama vuosi sitten otettiin jotain arvoja verestä ja muistaakseni haima-arvot oli koholla, olin viettänyt kostean v-lopun ja syönyt pe-su todella rasvaisia ruokia. Ultralla katottu suun kautta tehdyn tähyn jälkee sappea ym. mutta mitään ei löytynyt. Kiitos kaikille vastauksista ja lisää saa laittaa kommentteja. Tänään taas muutama kouristus ja tuskanhiki tuli, mutta meni taas ohi n. puolessa tunnissa..
  Vastaa viestiin
13.08.05, 01:19   #6 (linkki)
Olive
(Vierailija)

ootkos kokeillut ihan ilmavaivalääkkeitä tuohon? entäs maitohappobakteereja jotenkin kuuriluontoisesti? Nimimerkillä kaikenlaista mahavaivaa itsekin kokenut, pikkuhiljaa irtikin päässyt.
  Vastaa viestiin
13.08.05, 07:52   #7 (linkki)
tuija
(Vierailija)

samaa mieltä kuin edellinen!

minulla oireet helpotti kun söin sata kappaletta kuuriluontoisesti Idoform-maitohappobakteereita,
siksi Idoform kun imeytyvät vasta suolistossa, jossa ongelmakin on...........
  Vastaa viestiin
15.08.05, 22:26   #8 (linkki)
lana
(Vierailija)

olen syönyt maitohappobakteereita säännöllisen epäsäännöllisesti, yleensä sillon jos maha löysänä. Tähän asti olen käyttänyt Pan Acido-merkkisiä, mut taidampa huomenna ostaa noita Idoformeja. (niiden mainos taisikin olla tänää hakemieni matkalippujen seassa...) Kiitos vinkistä!
  Vastaa viestiin
16.08.05, 08:22   #9 (linkki)
Lepicol
(Vierailija)

Kuulostaa tutulta, kaikki mahdolliset tutkimukset tehty ja dignoosiksi jäi vain colon irritabile, ärtynyt paksusuoli. Kuten Siiri jo mainitsikin, siihen ei juuri mitään hoitoa ole. Opittava vain elämään sen kanssa.
Koita Lepicol-nimistä jauhetta (www.biovita.fi) Itse olen saanut hyvän avun. Suoli toimii kuin unelma 2 kertaa päivässä ja kouristelevat ripulikohtaukset on jääneet pois.
  Vastaa viestiin
16.08.05, 08:45   #10 (linkki)
Kaisa
(Vierailija)

Minä kanssa veikkaisin ärtynyttä paksusuolta. Liikuntaa, kuituja, terveellistä ja säännöllistä ruokailua.

Muita poppokonsteja ei taida olla.
  Vastaa viestiin
16.08.05, 15:27   #11 (linkki)
kommentti
(Vierailija)

Sinun pitäisi pitää ruokapäiväkirjaa eli kirjata ylös mitä syöt ja millaisen aterian jälkeen oireita tulee vai tuleeko aina riippumatta onko kyse kaurapuurosta, Chili con carnesta tai nakeista ja muusista. Onko sinulle tehty mahan happokokeet eli nielet letkun ja sitten katsotaan miten mahanportti toimii ja miten hapot elää.
Työpaikallani yksi nuori kesäapulaistyttö 21 v valitteli vatsavaivoja syönnin jälkeen ja tämä letkututkimus paljasti hänellä mahanportin väljyyden, jolloin hapot pääsevät ylös ruokatorven suuntaan ja hänelle oli jo muodostunut palleatyrä.
Joten - ennen paksusuolia kannataan kurkata itse masuun !
Ja todella - mausteiset ruoat, tomaatit, sitrukset jne tekivät ko tytölle pahoja vatsavaivoja, samoin viinit ja oluet jne.
Sen sijaan maitotuotteet, juustot, kanan ja miedosti paistetut tuotteet hän kesti hyvin. Mutta syy löytyi - kyllä se löytyy sinultakin. Jatkuvalla lääkehoidolla saadaan vaiva pysymään kurissa, mahdollista on myös leikkaushoito !
  Vastaa viestiin
16.08.05, 18:07   #12 (linkki)
milla
(Vierailija)

Oireesi kuulostavat aika lailla samoilta kuin minulla. Laktoosi-ja keliakia testit tehty, samoin vatsalaukun tähystys (vuosia sitten). Itse epäilen ärtynyttä paksusuolta, mutta viime aikoina oireet pahentuneet ja vaikka olen syönyt maitohap.bakteereja ja ollut viljattomalla linjalla niin oireet jatkuvat. Vähän jo pelottaa että mikä vialla! Luin eräästä lehdestä artikkelin crohnin taudista (tulehduksellinen suolistosairaus). Onko jollain henkilökohtaista kokemusta tästä parantumattomasta taudista?
  Vastaa viestiin
16.08.05, 21:44   #13 (linkki)
lana
(Vierailija)

Itsekin jo olen pelännyt crohnin tautia, mutta ainakaan vielä ei ole paino pudonnut yhtään (siis ilman että tarkoituksella yrittäisin sitä pudottaa), päin vastoin, tuntuu, että maha on iso ja turvonnut, vaikka söisin tosi vähän.. Ja hemoglobiini mulla on tosi hyvä, melkein 150 (joissain taudeissahan se laskee tosi alas.).. Niin ja joku kysyi tuosta letkun nielemisestä, niin olen niellyt sen, ei mitään hälyyttävää löytynyt, ainoastaa altistuminen helposti happovaivoille.. Ja ne vaivat tunnistan jo, sillä niistä kärsin pari vuotta sitten. Ja siihen mulla on reseptillä nexium-lääkettä.. Otan niitä silloin tällöin ja joskus viikon kuurina, jos ärtyy, kuten nyt kun söin paprikapitoista ja mausteista ruokaa.. Oon yrittäny kokeilla Vi-Siblin-rakeita, mut ne on kyllä niin karmean makuisia, etten saa alas, meinaa laatta lentää saman tien.. Yritän nyt liikkua ja syödä kuituja. Syöntiajat on työn takia usein tosi epäsäännölliset ja se ei varmasti tee hyvää mun mahalle..
  Vastaa viestiin
17.08.05, 00:44   #14 (linkki)
Vinkki
(Vierailija)

Kokeilepa mustikoiden lisäämistä ruokavalioosi.
  Vastaa viestiin
17.08.05, 03:29   #15 (linkki)
siiri taas
(Vierailija)

epäilen edelleen suuresti että kärsit ärtyneestä paksusuolesta. kerroit äitisi kärsivän samoista vaivoista. tällöin ei ehkä kyseessä ole crohnin tauti, koska se periytyy erittäin harvoin vanhemmalta lapselle. eräällä minulle hyvin läheisellä ihmisellä on tuo tauti, mutta oireesi eivät vastaa oikein hänen oireitaan (tietysti jokainen voi oireilla omalla tavallaan) vaan ovat lähempänä minun oireitani. kärsin siis ärtyneestä paksusuolesta. olen syönyt vi-sibliniä jo jonkin aikaa, en huomannut sen vaikutusta vasta kun flunssan aikana en sitä syönyt. maha oli tällöin huonossa kunnossa. kokeilehan vi-sibliniä uudestaan, kyllä paha maku häviää kun löydät itsellesi sopivan tuotteen mihin sitä sekoitat. itse sekoitan maitoon tai mehuun. yleensä pistän sekaan myös femisoijaa, joka peittää vi-siblinin makua melko hyvin. neuvoisin sinua kuitenkin menemään paksusuolentähystykseen niin saat selkoa asioihin.
  Vastaa viestiin
17.08.05, 09:06   #16 (linkki)
kommentti
(Vierailija)

Jos vatsahapposi on tutkittu ja olet huomannut esim paprikan ärsyttävän, niin sitten voit todeta olevasi herkkävatsainen ja sinun on ruokavaliotasi siistittävä siten, että et saa vatsanpuruja. Kaikki kuvailevamasi oireet eivät aina tarkoita ""parantumattomia grande-sairauksia"" vaikka monet vissiin toivovat että sellainen taustalta löytyy, että saisi purkitettua ongelmansa.
Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa että stressaat itseäsi jollakin asialla tai kerta kaikkiaan sinulle eivät sovi jotkut voimakkaasti maustetut ruoka-aineet ?
  Vastaa viestiin
17.08.05, 09:38   #17 (linkki)
Lepicol
(Vierailija)

Ärtyneelle paksusuolelle on tyypillistä että ei ole välttämättä mitään tiettya ruoka-ainetta joka sopii tai ei sovi. Itse olen todennut tämän syömällä mahdollisimman rasvaista ja juustoista pitsaa ilman minkäänlaisia ongelmia kun taas toisaalta joskus kaurapuuro ei pysy sisällä. Kasvikset joiden pitäisi olla terveellistä syötävää, tulevat sulamatta elimistöstä läpi.
Crohnin taudista löytää parhaiten tietoa yhdistyksen omilta kotisivuilta www.ccafin.org.
Sisätautilääkärin mukaan ärtynyt paksusuoli on todella yleinen vaiva ja nimenomaan stressi pahentaa oireita. Muutoinkin moni reagoi herkästi vatsallaan asioihin. Itse esim juoksen moneen kertaan vessassa jos jotain jännittävää on tapahtumassa.
  Vastaa viestiin
17.08.05, 15:51   #18 (linkki)
Crohn potilas
(Vierailija)

Vatsavaivoja on niin monenlaisia, mutta kyllä ne kannattaa aina selvittää perinpohjin, jos ne haittaavat jatkuvasti ja tuntuvasti elämää. Minulta löydettiin Crohnin tauti, lievä oireisena kylläkin, ainakin toistaiseksi, mutta en olisi sitä kyllä uskonut etukäteen. Oli vuosia erilaisia vastaoireita, kuten sinullakin, sappi oli poistettu. Olin välillä viikon sairaslomalla, lääkäri meinasi varmaan, että korvien välissä se vika kuitenkin on. Onneksi työpaikkalääkäri otti sitten valitukseni todesta ja lähetti myös paksusuolen tähystykseen (on muuten helpompi nakki kun yläkautta tehtävä gastroskopia, mene ihmeessä), jossa sitten löytyi, ei silmämääräisesti todettuna, vaan patologin tutkimana löydöksiä , jotka viittasivat Crohniin. Varmuus tuli sitten vatsan varjoainekuvauksella. Nyt sitten syön jatkuvasti tulehduksen estolääkkeitä ja jo kuukauden syönnin jälkeen kivut, ripulit yms. hävisivät ja alkoi uusi elämä. Minulla ei paino laskenut taudin takia koskaan, eikä mistään verikokeista näkynyt mitään.
Kokeile apteekista vapaasti saatavaa Agioguria, se helpotti minuakin melko hyvin. Mutta tärkeintä on että tutkimukset tehdään huolella, niin ei jää mitään epäilyksen varjoon.
  Vastaa viestiin
17.08.05, 19:01   #19 (linkki)
milla
(Vierailija)

Minullakin on nexiumia, jota otan tarvittaessa tai kuuriluontoisesti. Tarvittaessa otan myös antepsinia, joka antaa suojaavan kalvon vatsan limakalvolle. Minullekaan eivät maustetut ruuat sovi. Olen opetellut syömään usein ja vähän koska se on vatsalle paljon parempi kuin ns. täyteen ahtaminen, josta sitten tulee helposti vatsavaivoja. Minäkään en ole laihtunut, ennemminkin päinvastoin ja vatsa turpoaa helposti. Olen menossa verikokeisiin ja mahdollisesti myös paksusuolentähystykseen.

Tärkeää olisi tietysti mahdollisimman säännöllinen elämä, riittävät yöunet ja ulkoilu puhumattakaan stressin välttämisestä (eivät vaan valitettevasti aina kaikki kovin helppo toteuttaa..) Lääkäri painotti minulle tekemään (pitkiä) kävelylenkkejä, ne ovat vatsalle hyvästä ja olen huomannut sen käytännössä. Suosittelen!
  Vastaa viestiin
17.08.05, 20:41   #20 (linkki)
lana
(Vierailija)

Olen huomannut saman kuin Lepicol.. Viime viikolla söin pizzaa ja samoin eilen, ei mitään oireita ja joskus taas joku ihan tavallinen kotiruoka saa juoksemaan vessaan. Jauhelihasta tehdyt ruuat näyttäisivät tuovan vatsakipuja, sekä kaupan lihapullat ja esim. italian pata, jossa jauhelihaa. Niin ja kasvikset eivät kyllä aina sula... Taidan teidän rohkaisemana varata taas uutta aikaa lääkärille ja pyytää lisätutkimuksia. Niin ja olen kyllä kieltämättä aika stressi-herkkä ihminen, eli pyörittelen asioita mielessäni enkä saa välttämättä puhuttua kaikesta ääneen...
  Vastaa viestiin
19.08.05, 14:35   #21 (linkki)
sanelma
(Vierailija)

Voisitko kertoa millaisia oireita sinulla oli ennen lääkitystä?
Onko oireet helpottaneet lääkityksen jälkeen?
  Vastaa viestiin
22.08.05, 12:03   #22 (linkki)
vilma
(Vierailija)

lanalle

tässä viestiketjussa on moni muukin suositellut tuota vi-siblinin käyttöä sinulle ja minä yhdyn heihin. minulla on ärtynyt paksusuoli ja kärsin samoista vaivoista kuin sinä. minulle kävi usein juuri noin, että vaikka söin samaa ruokaa kuin edellisenä päiväväni, saattoi noin 0,5-1 tunnin päästä syömisestä alkaa maha kouristelemaan ja kuumia aaltoja kulki pitkin kroppaa. ja sittenhän sitä piti vessaan jo juosta ja maha ihan kuralla ja voi sitä kouristusten määrää. monesti istuin pytyllä ihan hikipäisssäni. todellakin kasvoista oikein norona valui hikeä ja vaatteet saattoi kastua märäksi. nyt olen muutaman kuukauden ajan syönyt vi-sibliniä ja eipä ole kertaakaan tullut näitä ripuli-kohtauksia. vi-siblin on kyllä hiukan epämieluisan makuista, mutta kuten joku tuossa jo aikaisemmin totesi, sen saa kyllä alas kun löytää sopivan tuotteen mihin sitä sekoittaa.
  Vastaa viestiin
22.08.05, 16:00   #23 (linkki)
chronin tautia sairastava
(Vierailija)

Sinuna en pelkäisi paksusuolentähystystä, yritä ottaa asia siltä kannalta että sitten asia todennäköisesti selviää, sitten tiedetään mikä sinua vaivaa ja osataan lääkitä vaivaa oikein. Kovasti kuulostaa juuri ärtyneeltä paksusuolelta tai chronin taudilta, kumpiko on, se selviää vasta tähystyksessä.
(Tosin itselläni ensin diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli, mutta totesivat myöhemmin että onkin chronin tauti.)

Suolen tulehdusasteesta riippuu miten pahalta operaatio tuntuu, mutta ennen operaatiota on mahdollista saada valmistava lääkitys, jos tahtoo. (mitälie rauhoittavia :) )

Itse olen 23-vuotias ja sairastanut chronin tautia nyt jotain 6 vuotta (tosin oireita aiemminkin, mutta koululääkäri laittoi teinien vatsakipuilun piikkiin :( ). Oireet taudista ovat olleet samankaltaisia kuin itselläsikin. Välillä vessassa sai juosta 10-15 kertaa päivässä. Tällä hetkellä tilanne hieman parempi, tuntuu että pystyy elämään suht koht normaalisti, kunhan vessa on lähellä ;) (tai ehkä olen vain jo niin sopeutunut tilanteeseen).

Leikkaushoitoa on ehdotettu useampaan kertaan, mutta koska chronin taudissa siitä ei takuuvarmaa hyötyä ole, en ole suostunut operoitavaksi. Pari vuotta sitten kävin ihan yksityisellä lääkärillä ruoka-aine allergiatesteissä.

Testien ja oman kokemuksen perusteella muutamia ruoka-ainevinkkejä vinkkejä:
- naudanliha: pahin kaikista
- vehnä: vetää pakin sekaisin, käytä kohtuudella
- kaura: ei niin paha kuin vehnä
- hiiva: paha, paha
- sokeri: vähintään yhtä paha, karkit myös, elä syö paljoa :(
- no tietty jotain herneitä yms. ei litrakaupalla
- siideri, kalja (juo ennemmin väkeviä, muista rennie ;) )
- maitotuotteet: käytän kuitenkin laktoosittomia/hyla
- oikein mausteiset ruat (närästänee kaikilla..)
- maitohappobakteerit: auttaa vähän
- stressi/unettomuus: kaiken pahan alku ja juuri!

Toivottavasti auttaa edes jotain. Jos tahdot/joku kohtalontoveri tahtoo tukea, saapi mailia: marjutti@hotmail.com (olen toisinaan hieman laiska mailimaan, mutta vielä laiskempi pyörimään näillä palstoilla ;) )

-maikku
  Vastaa viestiin
28.08.05, 14:03   #24 (linkki)
lana
(Vierailija)

En oo vieläkään... käynyt lääkärissä, mut vatsa on ollut melko hyvässä kunnossa jo parisen viikkoa.. Oon jättäny melkein kaikki maitotuotteet pois, ainoastaan ruuissa niitä on varmaan ollut piilevinä, mutta kaikki jogurtit, jäätelöt yms. on ollut pois ruokalistalta.. Reilu viikko sitten töissä söin eväänä RisiFrutin.. meni vartti ja eikun vessaan ja kaikki pois.. Muuten oon yrittänyt syödä kuitupitoista ruokaa; ruisleipää, kasviksia, puuroa...Niin ja pizzaa on tullut myös syötyä pariinkiin otteeseen.. Eilen uskalsin pitkästä aikaa maistaa feta-juustoa, juustoista ei näytä oireita tulevan kuten muista maitotuotteista..
Tiistaina oon lähdössä viikoksi ulkomaille, saa nyt nähä miten siellä vatsa toimii... Pientä jännitystä.. Reissun jälkeen pitää taas testailla noita eri ruokien vaikutuksia ja kyllä mä varmaan sitte jo uskallan mennä lääkäriin vaatiin lisätutkimuksia, jos taas tuntuu, ettei pärjää..
Niin ja noita idoform-kapseleita oon käyttänyt nyt päivittäin noin viikon ajan..
Kiitos mailiosoitteesta, voipi olla, että kirjoittelen tässä kun reissusta selviän kotipuoleen.. Niin ja tosiaan, oon huomannu että karkin syönti saa kyll mahan joskus kouristelemaan... ja oon kyllä armoton sokerihiiri!! :)
Mutta eipä tässä muuta varmaan tällä erää... Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!
  Vastaa viestiin
01.02.08, 14:26   #25 (linkki)
crohnin tautia aiheuttaa...
(Vierailija)

Jos jollakin on epäilys crohn -in taudista, kannattaa lukea tämä väitös natriumlauryylisulfaatista, joka aiheuttaa limakalvoille rakkuloita ja onhan niitä suolistossakin... Aftat kun ovat myös löydöksiä siinä, kun sitä diagnoosia tehdään:
http://www.wealthpartners.net/pdf/0535.pdf
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku