| |  | | |
13.11.05, 23:26
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | jännittäminen
olen koko ikäni kärsinyt jännittämisestä, oireet ovat vaihdelleet, mutta pahimmillaan ne ovat niin pahat että oksennan ja en pysty syömään yhtään mitään. nyt viikon päästä tulee elämääni uusi vaihe, eli olen ollut pitkään työttömänä ja nyt pääsen töihin, jännitän jo nyt niin paljon että koko ajan on oksettava olo ja vatsa on sekaisin. miten muilla, kärsittekö samanlaisista oireista? kun ei oikein osaa itselleen edes ""sisäistää"" että ei ole mitään jännittämistä. olen sellainen luonteeltani, että aina kun tulee jotain uutta niin jännittäminen on tosi kauheeta.
| |
| | |
14.11.05, 11:03
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: jännittäminen
Minäkin jännitin, etten nukkunut kunnolla kun töihin pääsin. Sit heti eka päivänä tein hätäpaskat työpaikan vessassa. Siis rajut ripulit. Toivottavasti kukaan ei kuullut. No, pikkuhiljaa jännitys lähti.
| |
| | |
14.11.05, 12:11
|
#3 (linkki)
minäkin jännitän aina vatsalla;nykyään kaikki normaalista poikkeavat asiat saavat vatsan sekasin;esim.lekurilla käynnit, teatteriin meno, elokuviin meno jne. En pelkää lääkäriin menoa enkä kärsi paniikkihäiriöstä tai ihmisjoukoista joten en tiedä mistä moinen johtuu. Hätätapauksissa turvaudun ripulilääkkeeseen.
| |
| | |
14.11.05, 19:24
|
#4 (linkki)
Ootte tosi outoja, sairas mikä sairas, hoitoon vaan mars!
| |
| | |
14.11.05, 20:20
|
#5 (linkki)
Sain oman jännittämiseni vähenemään, kun aloin kuvitella jännittäviä, tulevia tilanteita.
Kävin hetki hetkeltä läpi mielikuvituksessani, mitä pahimmillaan voisi tapahtua ja miten siihen reagoin.
No, eihän ne asiat loppujen lopuksi niin menneet kuin kuvittelin, mutta kuvittelu jotenkin helpotti.
Esiintymisjännitys on vain positiivinen asia. Siitä ei näy kuulema ulospäin kuin noin 10 prosenttia.
Suurin osa suurista taiteilijoistakin jännittää.
| |
| | |
18.11.05, 22:11
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Esiintymisjännitys
Kyllä esiintymisjännitys näkyy ja kuuluu, jos se ilmenee värisevänä äänenä ja sanojen takertumisena kurkkuun. Sydän hakkaa hulluna eikä puhetta saa normalisoitua. Minulla on ollut noita oireita vaihtelevissa tilanteissa koko elämäni ajan ja vasta nyt yli 40-vuotiaana hain lääkettä vaivaan. Se on beetasalpaajaa, joka hillitsee sydäntä estäen adrenaliinin vaikutusta, jolloin oireet eivät ilmaannu. Lääkkeen nimi on Ranoprin ja tarvitsen sitä vain ehkä 2 kertaa vuodessa ja siihen voi luottaa. Tiettävästi monet näyttelijät käyttävät.
| |
| | |
19.11.05, 11:31
|
#7 (linkki)
Minä en jotain menoa jännittäessäni saa edellisenä yönä nukuttua kuin tunnin tai kaksi. Ja tämä koskee suurempien elämänmuutosten lisäksi myös ihan tavallisia tapaamisia, jos ne ajoittuvat aamupäivään ja ovat jotenkin normaalista rutiinistani poikkeavia. Ennen kuin aloitin nykyisen työsuhteeni, hankinkin sitten unilääkkeitä, joilla tämä ongelma on onneksi hävinnyt. Toimii varmaan vähän samalla tavalla kuin nuo beetasalpaajat, eli ""vähentää ajatusten määrää"", jolloin unensaanti helpottaa kun ajatukset ei koko ajan poukkoile minne sattuu.
Lisäksi sitten on tietysti esiintymisten jännittäminen: naama punottaa, ääni tulee jotenkin vaikeasti, asiat unohtuu ja on yleinen paniikkitunne päällä. Tähän tosin olen todennut ahkeran harjoittelun auttavan. Olin aiemmin sellaisessa työssä, jossa joutui viikottain esiintymään n. 20 (joskus jopa sadan) hengen ryhmille ja silloin esiintymisjännitykseni oli lähes tiessään. Nyt sitten taas pidemmän työttömyysjakson jälkeen olen taas huomannut jännittäväni näitä töissä tulevia esiintymisiä ihan käsittämättömän paljon. Minua muuten jostain syystä jännittää aina enemmän puhua sellaisille puolitutuille kuulijoille, kuten työkaverit, kuin jos kuulijat olisivat ihan ventovieraita.
| |
| | |
19.11.05, 12:10
|
#8 (linkki)
Arvalit beetasalpaajien ""vähentävän ajatusten määrää"". No, ei se ihan niin mene. Beetasalpaaja hillitsee adrenaliinin eritystä ja sitä kautta sydämen kiihtynyttä sykettä, jolloin pystyy esiintymään tyynin mielin. Aivotoimintaan se ei vaikuta. Minulle esiintymisjännitykseen ei liity mitään käsien hikoilua tai punastumista ainoastaan tuo sykkeen kiihtyminen. Ja toisin kuin sinun, minun on taas helpompi esiintyä ihan vieraille kuulijoille. Kun pitää puhua tutuille tai muille oman alan asiantuntijoille, niin silloin jännitystä lisää se, että kuulijat tietävät jo ennestään paljon ko. asiasta. Jos puhuu vieraalle yleisölle voi olla heidän edessään asiantuntija, joka tietää ja johon he uskovat, eikä asiasisältöä tarvitse jännittää. Niin se menee.
| |
| | |
20.11.05, 01:18
|
#9 (linkki)
Joku vähätteli tällä palstalla,että mitä jännitys saa aikaan.
Itse oin sanoa nyt keski-ikäisenä,että osittain jännityksen vuoksi on monta asiaa jäänyt kesken.Kouluihin ei ole tullut pyrittyä,koska aina tulee mieleen esiintyminen.Olen ollut melkein aina luokkani paras oppilas ja jännittämisen vuoksi en ole esim.lukenut itselleni sanotaan esim. opettajan ammattia.Olen mennyt aina siitä missä aita on matalin.
Nykyisessä työssäni ottaa esim. palaverien jälkeen päähän,että kun ei uskalla avata suutaan.Olisi paljon sanottavaa.Mutta,koska tietää,että naama menee punaiseksi ja kädet ja ääni tärisevät on mieluummin hiljaa.
Jännittäminen vaikuttaa myös siihen,että ei osaa pitää puoliaan.Yhteiskunta vaatii tehokuutta ja vaikka mitä.Jännittäjältä menee usein aikaa esim. asioiden hoitoon:miettii usein,menenkö tuonne vai enkö.soitanko vai enkö.
Kukaan muu kuin toinen jännittäjä ei tajua,miten plajon tämä sairaus vaikuttaa elämiseen,jopa perisuhteeseen:minä mm.jännitän miesystävieni seurassa.Vaikuttaa sitten taas seksuaaliseen käytökseen.Ei saa miehen kanssa orgasmia,yksin ollessa saa aivan helposti.
eli ei kannate vähätellä jännittäjän tuntemuksia.Olen usein jo miettinyt itsemurhaa,tympäsee välillä oma itseni niin paljon.
Tämä on selvästi vielä periytyvää.Lapseni tuossa juuri kertoili yksi päivä,että pelkää esiintyä aivan kauheasti.
| |
| | |
20.11.05, 12:09
|
#10 (linkki)
Minulla on sama jännittäminen/sos.pelko., Jo joudun isommassa porukassa puhumaan(esim.palaverissa) alkaa sydän hakaamaan, hengitys kiihtyy ja happi loppuu...lisäksi minulla on kummallisia ""silmäoireita"", kun joku katsoo minua, alkaa silmät siristymään, vuotaa vettä yms muuta outoa. Välillä tätä on muutenkin vaikka olisin yksikseni....johtuisko siitä että niska ja hartiat ovat aina niin jumissa jännittämisestä. Onko kellään samalaisia tuntemuksia???
Pitäisi varmaan mennä jonnekkin kallonkutistajalle,kun tntuu että omat keinot ei riitä. | |
| | |
20.11.05, 13:05
|
#11 (linkki)
onkos nuo beetasalpaajat ihan reseptitavaraa. mites sivuvaikutukset, onko sellasia?
| |
| | |
20.11.05, 13:47
|
#12 (linkki)
eivät ole beetasalpaajat reseptivapaita,pitää käydä lääkärillä niitä saadakseen.
Minun mielestä ovat aika hyvin siedettyjä.
| |
| | |
20.11.05, 15:27
|
#13 (linkki)
Olin aiemmin sairaalloinen jännittäjä: voin monella tapaa fyysisesti pahoin usein ihan mitättömistäkin syistä. Vatsa oli kipea ja sekaisin, juoksin pissalla, tärisin, purin hampaita yhteen...
Ja nyt minulla ei ole enää mitään oireita: YTHS:n psykologi, omien ajatusten järjestykseen ja oikeisiin mittasuhteisiin laittaminen sekä purentakisko ovat tosiaan olleet hyödyksi.
Kannattaa hakea apua!
| |
| | |
20.11.05, 17:10
|
#14 (linkki)
Minulla on auttanut samanlaisiin vaivoihin e-epa-kalaöljykapselit. Sanokaa vaan hulluksi mutta olen varma että siinä on syy siihen, että vaivani ovat viime kuukausien aikana lieventyneet HUOMATTAVASTI, ovat lähes poissa. Kokeilkaa ihmeessä!
| |
| | |
20.11.05, 22:06
|
#15 (linkki)
Edelliseltä kysyn et mitä vaivoja sulla oli?? Miten tää liityy jännittämiseen???Vai kaikkiin oireisiin kalakapseleita, höpö, höpö sulle vaan!!!!
| |
| | |
20.11.05, 22:51
|
#16 (linkki)
kokeiltu on kalaoljykapselitkin. syön niitä parhaillaankin, mutta en ole huomannut apua jännitykseen, kait ne muuten kyllä terveyttä edistäviä ovat.
| |
| | |
21.11.05, 00:01
|
#17 (linkki)
Kysy kauniimmin niin voit saada vastauksenkin.
| |
| | |
21.11.05, 11:23
|
#18 (linkki)
En tiedä, johtuuko e-epasta, jota olen käyttänyt toista vuotta, mutta tunnen myös, että olen paljon vapautuneempi enkä jännitä niin paljon kuin ennen. Kärsin aikaisemmin kahvikuppineuroosista ym. sosiaalisten tilanteiden pelosta. Oli mukava kuulla, että toisillakin on samanlaisia kokemuksia.
| |
| | |
12.01.06, 08:06
|
#19 (linkki)
Hei! Kuinka kauan teillä meni, kun huomasitte e-epan vaikutuksen? Itse olen aivan TÖRKEÄ JÄNNITTÄJÄ ( ja usein ei ole edes mitään syytä jännittää ). Itse olen syönyt omega 3- vasta parisen viikkoa, mutta en tunne saaneeni mitään apua ainakaan vielä..
| |
| | |
12.01.06, 08:54
|
#20 (linkki)
se autaa, eikä väsytä ja heti vaikuttaa.
| |
| | |
13.02.06, 10:26
|
#21 (linkki)
Haluaisin vielä asiallisia vastauksia siihen, mitä mahdollisia sivuvaikutuksia betaslpaajalla voi olla? Onko niitä ""helppo"" saada terveyskeskuslääkäriltä? Onko auttaneet? Nimenomaan kokemuksia sellaisilta, joilla on kokemusta käytöstä. Itselleni jännitäminen ja sydämen hakkaaminen on todellinen ongelma esiintyessä. Muuten rakastaisin esiintymistä!
| |
| | |
13.02.06, 10:45
|
#22 (linkki)
Beetasalpaaja-reseptin kirjoittaa tavallinen terveyskeskuslääkäri tai työterveyslääkäri - ongelma on tuttu ja beetasalpaajan käyttö on hyvin yleistä tässä jännityksen oireiden kurissapidon tarkoituksessa.
Ne alentavat verenpainetta ja ainoa sivuvaikutus on se, että ne myös supistavat keuhkoputkia eli jos menet hetimiten juoksulenkille, et oikein pääse eteenpäin täydellä teholla, koska valmiste supistaa keuhkoputkia ja juoksu voi tuntua ""tukkkoiselta"".
Muuten niin satunnainen käyttö ei aiheuta riippuvuutta eikä muitakaan grandeoireita. Jos käytät jotain muuta sydän-verisuonitautiin tarvittavaa valmistetta, sinun pitää tästä mainita lääkärille. Ettei tule tupla-annoksia aineita, joiden rinnakkaisvaikutukset voivat olla ongelmallisia. Tämä pätee kaikkiin lääkkeiden rinnakkaiskäyttöihin.
Esim kainalohikoilu helpottuu huomattavasti beetasalpaajan avulla ja käsien tärinä tms vapinat. | |
| | |
13.02.06, 14:10
|
#23 (linkki)
kaksi kysymystä:
1. sain reseptin propral 10 mg:aan. lääke ei pidä punastumista poissa. voiko syy olla siinä että sain liian lieviä beetasalpaajia, propraliahan on myös vahvempana?
2. lihottaako kalaöljykapselit? | |
| | |
13.02.06, 16:06
|
#24 (linkki)
Propralia on myös 40 mg vahvuisena. Toki voit ottaa myös 2 x10 mg ja katsoa miten se vaikuttaa. Mutta ei kourakaupalla!
| |
| | |
13.02.06, 17:46
|
#25 (linkki)
otin nimenomaan 2 kpl noita 10mg eikä vaikuttanut. pitääkö käydä uudestaan lääkärillä vai voiko reseptin uusinnan yhteydessä saada vahvempia?
| |
| | | | |