Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.02.06, 10:38   #26 (linkki)
anya
(Vierailija)

Re: jännittäminen

Minulla on 40 mg:n Propralia, jota käytän jännittämiseen ja sydämen rytmihäiriöihin. Alkuun oli 10 mg:n tabletteja, mutta ne eivät auttaneet, joten sain lääkäriltä vahvemman reseptin. Otan aamuisin 20 mg ihan ylläpitohoitona rytmihäiriöihin ja jos on jännittävä tilanne tulossa (esim. lääkärillä käynti, joka siis jännittäjältä voi viedä jalat alta), niin otan kokonaiset 40 mg. Se pitää minulla jännitysoireet kurissa. Saan sanottua asiani ilman, että kasvot, korvat ja kaula lehahtavat punaiseksi, ääni ei värise, ei huimaa eikä sydän muljahtele. Minulle Propral on suorastaan elämäni pelastus. Lääke muuten laskee verenpainetta isoina annoksina, eli matalapaineisten ei ole syytä käyttää suuria annoksia.

Olen käyttänyt Propralia jo vuosia ja mitään sivuvaikutuksia lääkkeestä ei ole tullut. Minulla on kausia, jolloin voin käyttää sitä vain tarvittaessa jännittävissä tilanteissa (mielellään n. tunti ennen tällaista tilannetta). On myös kausia, jolloin joudun muutamia kuukausia käyttämään sitä vähintään tuon 20 mg päivässä, joskus satunnaisesti jopa 160 mg (maksimiannostus) voimakkaiden rytmihäiriöiden takia. Siltikään ei minkäännäköisiä sivuvaikutuksia ole tullut.

Monesti sanotaan, että jännittäminen vähenee iän myötä. Minulle on kyllä käynyt päinvastoin. Olen 45-vuotias ja eikä puhettakaan jännittämisen vähentymisestä. Onneksi ulkoiset oireet pysyvät Propralilla kurissa, mutta itse jännittämistä se ei poista. Ehkä tässä vielä harjaantuu oikein esiintyjäksi...
  Vastaa viestiin
14.02.06, 10:45   #27 (linkki)
repliikki
(Vierailija)

Vahvemman valmisteen reseptin voit saada vain soittamalla itse lääkärillesi tai menemällä vastaanotolle. Apteekki ei voi sinun puolestasi hoitaa tätä muutosta. Kysehän on myös lääkärin kannanotosta ja arviosta.
  Vastaa viestiin
14.02.06, 12:42   #28 (linkki)
ph
(Vierailija)

Kalaöljy ei lihota, ainakaan jos otat esim. kapseleina annostusohjeen mukaan.
  Vastaa viestiin
14.02.06, 23:18   #29 (linkki)
'****'
(Vierailija)

Oletko kokeillut punotukseen karnosiinivalmistetta? Minulla se vaikuttaa, eikä ala suuta kuivaamaan, kuten beetasalpaajan kanssa kävi.
  Vastaa viestiin
16.02.06, 15:24   #30 (linkki)
2
(Vierailija)

kuinka nopeasti propral alkaa vaikuttaa? kuinka kauan vaikutus kestää?
  Vastaa viestiin
16.02.06, 17:21   #31 (linkki)
repliikki
(Vierailija)

Vaikutus alkaa noin tunnin päästä lääkkeen ottamisesta.
Vaikutus kestää parhaimmillaan noin 2-3 tuntia. Useimmille riittää tuo 2 tuntia - siinä ajassa kerkiää unohtamaan jännittämisensä eikö vain ?
  Vastaa viestiin
17.02.06, 11:02   #32 (linkki)
N32
(Vierailija)

Minulle lääkäri sanoi vaikutuksen kestävän n 6 tuntia.En ole uskaltanut sen takia ottaa uutta annosta niin useasti,vaikka oireet palaavat jo 3-4 tunnin jälkeen. Annokseni on 10 mg 3 krt päivässä. Syön propralia tykyttelyyn ja käsien tärinään ja jännittyneeseen oloon.Eikös vaikutus kestä pidempään jos annos on isompi?
  Vastaa viestiin
18.02.06, 13:24   #33 (linkki)
Vatsalla jännittäminen
(Vierailija)

Auttaako Propral myös vatsalla reagointiin (ärtynyt paksusuoli) Olen yli 50v. nainen ja pelkään töissäni palavereja ja pitkään istumisia, pitää aina olla mahdollisuus päästä wc:n.
  Vastaa viestiin
18.02.06, 14:12   #34 (linkki)
N32
(Vierailija)

Ehkä se propral vähän auttaa vatsaankin kun on rauhallisempi olo. Mutta itse käytän lääkettä päivittäin joten se vaikutus pysyy tasaisempana.Minullakin menee maha sekaisin kun jännittää ja sydän hakkaa. Mutta kun on rauhallinen olo niin ei tarvi rampata niin useasti veskissäkään.
  Vastaa viestiin
10.01.12, 16:33   #35 (linkki)
sari-anne
(Vierailija)

esiintymisjännitys

Tässä, osui silmiini TSL:n sivuilla. Helpotusta jännitykseen....

Iloa esiintymiseen ja ilmaisuun
(24 ot)

ke 18.1.–7.3. klo 17.30–19.45
Kurssin tavoitteena on löytää teatterin keinoin iloa ja varmuutta esiintymiseen, oli kyse sitten taloyhtiön kokouksesta, juhlapuheesta tai arkipäivän sosiaalisesta tilanteesta. Kurssi sisältää yhteisöllistä toimintaa, esiintymis- ja ilmaisutaitojen kehittämistä, sisäisten voimavarojen ja itsetuntemuksen vahvistamista sekä luovaa ilmaisua.
Kurssimaksu 115 e, S-Etukortilla 95 e

Työväen Sivistysliitto

toimisto@tsl-helsinki.fi puh. 044 065 6178
Säästöpankinranta 6 C
  Vastaa viestiin
01.05.12, 16:31   #36 (linkki)
Teija
(Vierailija)

Ranoprin auttaa!

Olen jännittänyt esiintymistilanteissa ja haastatteluissa teini-ikäisestä lähtien vaikken muuten pelkää sosiaalisia tilanteita enkä ole ujo. Jännittäminen on vaan pahentunut vuosien myötä ja lopulta en voinut ajatellakaan jatko-opiskelua tai työhaastatteluja. Melkein kaikenlaisilla kursseilla työväenopistoissakin yms. pitää alussa esittäytyä ja se on todella kauheaa. Ei mitään pientä normaalia jännitystä vaan sydän hakkaa niin täysillä että hengästyy, ääni katoaa, kädet tärisee ja paniikki valtaa mielen. Kerran juoksin kesken esityksen (koulussa) vessaan. Esiintymisen pelkääminen vei yöunet ja vaivasi mieltä koko ajan.

Lopulta puhuin lääkärille asiasta ja sain oireisiin Ranoprin 40mg lääkettä. Sen ansiosta sydän ei lähde ollenkaan hakkaamaan joten en hengästy, tärise, saa paniikintunnetta jne ja selviän tilanteesta hyvin. Toki vähän jännitän enkä tykkää edelleenkään esiintyä ja puhua itsestäni mutta selviän tilanteesta ja olen silti ihan terävä. Olen onnistunut hyvin esim. amk:n lopputyön esittelyssä, saanut työpaikan haastattelun perusteella jne. Sivuoireita ei ole mutta samana päivänä ei kannata harrastaa rankempaa liikuntaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku