Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
16.11.05, 10:45   #1 (linkki)
ongelmainen
(Vierailija)

POSKIONTELO-

Onko kellään tietoa seuraavanlaisista ongelmista: Vasen poskionteloni on aina paineinen. Joskus enemmän joskus vähemmän, mutta sen olen vuosien mittaan todennut, että jos menen siitä terv.k. lääkärille juttelemaan, sieltä löydetään AINA tulehdus. Tai mikä se nyt sitten oikeasti onkaan. Enää en viitsi mennä koska en halua lähteä lääkärin ovesta ulos aina sama antibioottiresepti kourassa. ""Jotain täällä on"", lääkäri sanoo kun käyttää sitä kynän näköistä laitettaan poskellani. Vasenta puolta kasvoistani särkee usein hiljakseen, vasen silmänaluseni on aina enemmän turvoksissa kuin oikea ja vaikka minulla on aniharvoin nuhaa, henki kulkee erittäin vaikeasti vasemman sieraimen kautta. Kun syön, tulee usein tunne, että ruokaa kulkeutuu poskionteloon, tai sinne tietämille, ja tunne on erittäin epämukava. Aina tuntuu siltä kun vasemmalla puolella ylänielussa olisi iso sitkeä limaklöntti joka ei tule pois nenän eikä nielun kautta. Sitä tekisi mieli kakoa ja rykiä jatkuvasti. Tämä vaiva ei ole suuri terveydellinen riski, mutta tuntuu todella kurjalta elää sen kanssa. Vaivautukaa pliis vastaamaan minulle, jos tiedätte aiheesta yhtään!
  Vastaa viestiin
16.11.05, 11:28   #2 (linkki)
Snurf
(Vierailija)

Re: POSKIONTELO-

Kärsin itse yli kaksi vuotta poskiontelovaivoista.( Ja myös keuhkoputkentulehduksista) Yleensä oli vain poskiontelon limakalvot turvoksissa mutta välillä siellä myös oli kunnon räkäinen tulehdus. Aina oli sieraimet tukossa ja poskionteloita särki ja jopa kirveli. Päätä särki sen myötä myös jatkuvasti. Söin aivan tolkuttoman määrän antibiootteja, kipulääkkeitä, antihistamiineja ja vedin erilaisia kortisonisumutteita kunnes vaivaan saatiin selitys. Syy oli jatkuva altistuminen homeelle sekä töissä että kotona. Työpaikalla oli oiken homeesta johtuvia myrkyllisiä kaasuja.

Eli vaivasi voisi ehkä johtua homeesta. Myös muu allergia voi aiheuttaa samantyyppistä vaivaa. Ihmiset reagoivat niin eri tavalla. Ei kaikilla ala silmät vuotamaan tai räkä valumaan vaan oireita on monenlaisia. Nimenomaan tuollainen tukkoisuus on yksi allergiaoire.
Onko sellaista mahdollisuutta että altistut homeelle jossain,vai eläimille tai muulle pölylle?
Olis kiva kuulla jatkossa miten sinun käy, ja saatko jotain selville. Hyvää talvenalkua sulle.
  Vastaa viestiin
16.11.05, 12:37   #3 (linkki)
tuttua
(Vierailija)

Mitäs jos sinulla on se hengitysaukko siellä liian pieni? Minä loukkasin lapsena nenäni, ja nenään tuli rusto, sinne sisäpuolelle. Vasen poskionteloni on kiusannut minua läpi elämän; milloin tulehduksin, milloin turvotuksin. Se on aina se vasen! Menisin laajennusleikkaukseen, vaan kun maksaa ihan hirveästi.

Onko röntgenkuvia otettu? Ettei siellä ole polyyppiä tai jotain muuta kasvainta?
  Vastaa viestiin
16.11.05, 17:04   #4 (linkki)
fix
(Vierailija)

Mene ongelmasi kanssa alan erikoislääkärille eli korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin vastaanotolle. Löytyy yleensä kaupunkien suurista lääkärikeskuksista. Kerro ongelmasi hänelle ja saat alustavan arvion, mitä voisi olla kyseessä.
Pyydä lähete (tarpeen mukaan, jos tutkittavaa on) oman alueesi keskussairaalan poliklinikalle. Käynti yksityislääkärillä maksanee noin 70 euroa plus kassamaksu 10 euroa. Lääkärimaksusta saat osan takaisin sairausvakuutuksesta.
Turha on mielestäni jatkaa tuota terveyskeskuksessa juoksemista ja antibiootien syömistä. Parempi olisi tutkia oireet perusteellisesti ja etsiä soveltuva hoitomuoto.
  Vastaa viestiin
17.11.05, 17:37   #5 (linkki)
sarvikuono
(Vierailija)

Osta poskiontelokannu, siihen kadenlampoista vetta ja lusikallinen ruokasuolaa. Minulla auttoi. Valta maitotuotteita, ne lisaavat limaisuutta ja tukkoisuutta. Huono ruuansulatus voi aiheuttaa myos poskiontelo-ongelmia. Mina sain nailla keinoin poskionteloni kuntoon:
maitotuotteet totalisesti pois
nenahuuhtelu kotona pari kertaa viikossa
antihistamiini heti jos tuntuu tukkoinen olo
maitohappobakteerit
  Vastaa viestiin
18.11.05, 13:51   #6 (linkki)
miten
(Vierailija)

miten poskiontelot ja huono ruoansulatus liittyvät toisiinsa? Kiinnostaa. Mulla molemmat vaivat.
  Vastaa viestiin
18.11.05, 20:27   #7 (linkki)
ankka
(Vierailija)

No mulla oli muutama vuosi sitten ongelma nenä ja sain avun erikoislääkäriltä nimeltä Olli Tahkokallio. Hän avasi toisen puolen poskiontelon reiän joka oli ollut tukossa ja puhdisti perusteellisesti koko nenä rustingin ja nyt ilmastointi toimii hyvin ja nenä on auki. Tuossa leikkauksessa hän puhdisti kuulemma suuren määrän myös mätää...siis ei räkää. Kyllä suosittelisin että käännyt erikoislääkärin puoleen. Ei tavalliset terkkarilääkärit välttämättä osaa antaa sitä apua josta olisi pidempiaikainen apu.
  Vastaa viestiin
19.11.05, 09:36   #8 (linkki)
tuliko...
(Vierailija)

...kovin kalliiksi?
  Vastaa viestiin
19.11.05, 11:43   #9 (linkki)
ankka
(Vierailija)

Ei, varsinkaan jos vertaa siihen apuun ja hyötyyn minkä sain. Olin yksityisesti sairaalassa yhden vuorokauden ja muistaakseni tuli maksamaan n. 250 €. Siinä on nukutuslääkärin palkkio mukana sillä lapsuudesta jäänyt pelko nenän reposteluun ei antanut minulle muuta vaihtoehtoa kuin nukutuksessa operointi.
  Vastaa viestiin
09.03.06, 09:43   #10 (linkki)
May
(Vierailija)

Minulla on kanssa melkein jatkuvaa poskiontelovaivaa ja olen harkinnut että hakeutuisin korva/nenä/kurkkuspesialistille jotta selvitettäisiin mikä on syynä. Ultrassa vasemmalla puolella näkyy melkein aina jotain mutta röntgenkuvissa taasen välttämättä ei. Röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään polyyppeja tms -> onko silti järkevää mennä spesialistille? Olen todella kyllästynyt jatkuviin sairaspoissaoloihin ja antibioottikuureihin, jotka pistävät vatsan sekaisin.
  Vastaa viestiin

09.03.06, 10:25   #11 (linkki)
Apua saa
(Vierailija)

Fix kirjoitti juuri oikeat toimintaohjeet, joten kerron vain omasta tapauksestani.

Minulla oli vuosia sitten flunssa, josta menin valittamaan työpaikkalääkärille. Hän suunnilleen huitaisi kädellään valituksilleni ja käski mennä töihin. Vähän ajan kuluttua oloni oli niin hankala, että menin takaisin työterveyshoitajalle, joka sanoi, että sinulla on varmaan poskiontelontulehdus ja laittoi röntgeniin.

Vasen ontelo oli täynnä nestettä eli kai mätää. Ainakin punkteerauksessa tuli isoja keltaisia ja ruskeita klönttejä. Sinä talvena nenä punkteerattiin seitsemän kertaa ja söin siihen muutaman antibioottikuurin. Lääkäri sanoi, että se oli niin paha, että saat kärsiä siitä loppuikäsi. Neuvoi kuitenkin pitämään nenän avoimena öisin. Siihen oli silloin geeliä, jota ei enää valmisteta. Sitä laitoin iltaisin. Nykyisin on varmasti uusia lääkkeitä. Jos sierain on tukossa, niin silloin alkaa kertyä nestettä poskionteloon, jonka limakalvot ovat turvoksissa ja tulehtuneet. Ilmankosteus on syytä pitää hyvänä varsinkin talviaikana.

Pääsin vaivasta eroon, vaikka lääkäri sanoi, että voidaan joutua leikkaamaan, kun on ahtaat kanavat vasemmalla puolella. Harva ihminen kai on ihan symmetrinen.

Jos on jostakin allergiasta kyse, niin yleensä vaiva on molemminpuolinen.

Kannattaa hoitaa heti kuntoon, koska pitkittyessään vaiva vain pahenee eikä ainakaan minulla olisi ikinä itsekseen parantunut.
  Vastaa viestiin
09.03.06, 13:18   #12 (linkki)
Uuno
(Vierailija)

Mene korvalääkärille. Minulla oli polyyppeja vas. sieraimessa kolme kappaletta. Lääkäri poisti ne ja olo koheni. paine hävisi. Upeaa. Maksoi liki 80 euroa, mutta vaivan arvoista.
Terveyskeskuksessa syötettiin vain lääkkeitä, ei hoidettu vaivaa, ei edes tähystetty olisiko nenässä polyyppejä.
  Vastaa viestiin
09.03.06, 14:38   #13 (linkki)
May
(Vierailija)

Uuno ja kumppanit: näkyikö teillä nuo polyypit röntgenkuvissa?
  Vastaa viestiin
09.03.06, 20:21   #14 (linkki)
ankka
(Vierailija)

Ei nuo polyypit näy rtg kuvissa vaan lääkäri näkee ne omilla silmillään kun sieraimen saa auki.
  Vastaa viestiin