| |  | | |
20.01.06, 11:09
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Proput
Mulla on tosi isot kitarisat ja sinne tulee aika ajoin propuja (taisi olla oikea nimi näille valkoisille kamalan hajuisille klönteille).
Yleensä saan ne sieltä pois tai lähtevät itsestään nopeasti.
Kitarisani ovat todella muhkuraiset, joten siellä on nyt toista viikkoa ollut tosi iso propu, ja en saa sitä sieltä millään pois ja ei tunnu lähtevän. Nyt on tullut kurkku kipeäksi tuolta puolen.
Voiko noi proput aiheuttaa tulehduksia nieluun/kitarisoihin? | |
| | |
20.01.06, 11:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Proput
Puhutko nyt varmaan kitarisoista? Niitähän ei aikuisilla enää edes ole, eikä ne näy kurkussa.
Vai tarkoitatko nielurisoja?
| |
| | |
20.01.06, 12:13
|
#3 (linkki)
Voi aiheuttaa tulehduksen, paiseen jne.
Käy lääkärissä ennen kuin äityy pahemmaksi. Nielurisat varmaan kannattais leikata.
| |
| | |
20.01.06, 12:51
|
#4 (linkki)
Ai juu, nielurisoja tarkoitin=)
Pitäisi leikata, mutta lääkäri sanoi, että ne tulehdukset jotka tulee yleensä nielurisoihin siirtyy sitten alemmas ja saattaa tulla usein keuhkoihin. En tiedä sitten kumpi parempi.
Tosi isot ne kyllä on, isommat kuin aikuisilla yleensä. | |
| | |
20.01.06, 16:58
|
#5 (linkki)
Minulle tuli niitä vuosia sitten kun käytin paljon muita kuin hapatettuja maitotuotteita eli join paljon maitoa,piimää ja kevytjuustoja. Jotenkin eivät minulle sopineet sitten ollenkaan. Kevysjuustoistakin tuli kurkku suorastaan kipeäksi.
Nyt käytän vain kermajuustoja, rahkaa ja satunnaisesti tilkan maitoa, kahvia mustana tai kahvikermalla, ei proppuja.
Olit kamalaa niitä jollain topsy-puikolla yritää saada pois ja haisivat aivan kuvottavalle! Liiallinen sokerin ja karkkien syönti ruokkii myös noita bakteeri-pesäkkeitä eli kannattaa niitäkin vähentää.
| |
| | |
20.01.06, 17:02
|
#6 (linkki)
Peittääköhän pastille tuon propujen todella kuvottavan hajun? Mietin että haiseeko henki yhtä kamalalle kuin ne proput, se olisi kamalaa!!
Tiedän jo monesti, että propu on piilossa jossain nielurisan takana ei-näkyvissä, kun suussa maistuu pahalle ja tiedän että hampaa ja ikeneni ovat kunnossa. Eli se maku tulee niistä propuista. | |
| | |
20.01.06, 20:40
|
#7 (linkki)
Henki haisee yhtä hirveälle, kun on proppuja. Ystävättäreltäni poltettiin risoja laaserilla ja sen jälkeen ongelma poistui. Hänen perheensa suorastaan kärsi löyhkästä. Mene nenä-kurkkutautien spesialistille suunnittelemaan jatkohoitoa. Risojen leikkaus ei ole siis välttämättömyys.
| |
| | |
21.01.06, 23:55
|
#8 (linkki)
Siihen asti kun pääset lääkärille ja mahd. toimenpiteeseen hae apteekista esim. Air Lift- merkkistä suuvettä ja hammastahnaa(+purkkaa). Eivät peitä hajua millään piparmintunhajulla vaan poistavat hajun. Tehoaa oikeasti.
Pärjäät siihen asti kun homma hoidossa eikä tarvitse hävetä hajua. Tavalliset pastillit ja purkat, suuvedet ja hammastahnat eivät auta....
| |
| | |
22.01.06, 11:21
|
#9 (linkki)
Haiseekohan henki kamalille propuille silloinkin,kun propuja ei suussa? Ihmettelen kun hammaslääkäri tai työterveysl. ikinä sanonut hajusta. Se on kuvottavin haju minkä tiän. Yök!
| |
| | |
22.01.06, 11:38
|
#10 (linkki)
No ei tietystikään, jos proppuja ei ole suussa, ei ole sitä hajuakaan.
| |
| | |
22.01.06, 15:42
|
#11 (linkki)
Voisikohan proput johtua juuri maidosta? En ole käyttänyt ollenkaan maitotuotteita 5 vuoteen. Ei siis edes maitoproteiinia tai maitojauhetta sisältäviä tuotteita.
Nyt olen parin viikon aikana syönyt ensimmäistä kertaa 5 vuoden aikana, vain hieman maitoproteiinia sisältäviä herkkuja- ja minulle on tullut ensimmäistä kertaa proppuja nieluun. Täytyy varmaan alkaa taas ihan kokonaan maidottomaan ruoka-valioon, ja katsoa jos proput poistuvat sillätavalla.
Kokeilkaapa muutkin, jos vaikka vain viikonkin kestävä kokonaan maidoton kausi veisi proput pois. :)
| |
| | |
23.01.06, 10:40
|
#12 (linkki)
Millasia ne teidän proput on ja näkyykö ihan suuhun katsomalla selvästi? Isojakin?
Missä sijaitsee tarkalleen?
itselläni en sellaisia ole nähnyt mutta kärsin todella paljon myöskin tuosta hajuvaivasta, joka on jatkunut jo pitempään.
Mistäköhän mahtais johtua mulla sitten jollei ole noita proppuja?
Vai onko ne siellä nielussa asti alhaalla ja jos niin miten muka sinne näette?
ite en vois kuvitellakaan meneväni sinne saakka sorkkimaan millään topseilla niitä pois, yökkäys tulee jo monesti hampaita pestessäkin!
Mut jotain tälle vaivalle ois jo tehtävä...
todella nolo ja kiusallinen vaiva.
Miten tästä kehtaa edes lääkärille mennä puhumaan???
Kysyn vaan.
| |
| | |
23.01.06, 12:22
|
#13 (linkki)
Hyvällä taskulampulla ja peilillä katsoen näen valkoiset proput nielussani. Ei siis mitenkään syvälle tarvi tonkia. Pari kertaa on tullut isoja proppuja nielun etuosaan. Ne näkyy ihan selvästi kun vaan avaa suun. Ja ne tuntuu, kuin olisi roska kurkussa. Nielemistä hieman haittaa.
Ei proppujen näyttämisessä ole mitään hävettävää/kehtaamista.
| |
| | |
24.01.06, 10:36
|
#14 (linkki)
Minullakin on kurkussa näitä ällöttäviä proppuja, jotka haisevat niin kuvottavalle, että olen pitäytynyt suutelustakin tämän vaivan vuoksi. Miten niitä voi poistaa itse? Onko haitallista tökkiä risoja jollain tikulla, kun joku sanoi siten poistavansa niitä. Kertokaa millä keinoilla poistatte niitä. Onko risaleikkaukseen pääsy hankalaa?
| |
| | |
24.01.06, 11:39
|
#15 (linkki)
Mulle lääkäri sanoi, että voi itse tökkiä niitä pois. Mä käytän vanupuikkuja, niillä saa aika hyvin. Tosin mulla on niiiiiin kiemuraiset risat, että jos on poimujen takana piilossa ja jumissa oikein iso köntti, niin se ei lähe paitti sitten itsestään.
Ällöttävää!
Jonkin verran saa varmaan jonottaa leikkaukseen, mulle ei lääkäri edes suositellut leikkausta, koska sitten saattaa tulla helpommin keuhkoputkentulehduksia, nyt kun se tulehdus yleensä tulee nieluun.
Jotain noille tarvisi kyllä tehdä. Haju on niin kamala, että en kehtaa edes suudella! Välillä suussa maistuu pahalla, ja tiedän että propu on taas piilossa jossain, mutta ei näy joten en saa sitä poiskaan.
Joku mainitse maitotuotteista. Mä syön niin vähän juustoja, jugurtteja ym. ja sokeria, joten niistä ei ainakaa mulle propuja tule.
| |
| | |
23.05.06, 10:33
|
#16 (linkki)
Osaisko joku kertoa laserleikkauksesta tai jostain jäädytyksestä? Olen kuullut, että se ajais saman asian kuin leikkaus, mutta ilmeisesti nielurisoja ei tarvitse poistaa? Missä kävitte? Saitteko lääkäriltä lähetteen? Paljonko maksoi? Oliko kivuliasta?
| |
| | |
23.05.06, 11:41
|
#17 (linkki)
Hei!
Minä olen leikkauttanu nielurisani juuri tämän vaivan takia. Sain lähetteen yksityiseltä ja pääsin leikkaukseen julkiselle puolelle n. 3 kk kuluttua.
Minulla tuli muös juuri noita proppuja, en saanut/pystynyt niitä itse postamaan erittäin voimakkaan yökkäysreaktion takia. Risani olivat lisäksi noin ulkoisesti pienet ja jotenkin niin syvällä että proppujen tökkiminen irti ei vain onnistunut. Lähetteen leikkaukseen sain kun kävin toista kertaa lääkärillä kaivatuttamassa proppujen aiheuttamaan mätäpaisetta kurkusta pois.
Minulle ei missä vaiheessa mainittu mistään muusta hoitomuodosta (tämä oli vuosi sitten) ja koko ajan kävin erikoislääkärillä.
Nyt on olleet risat, proput ja pahanhajuinen hengitys poissa viime syksystä lähtien. Minulla rista eivät oleet edes isot tai erityisen näkyvät, mutta ne olivat olleet aivan täynnä mätää. Yhtään flunsaa tai hengitystieinfketiota en ole saanut ja vaikka lekkauksesta toipuminen oli äärettömän tuskallista tekisin sen milloin vain uudestaan. Niin suuri haitta tuo pahan hajuinen hengitus ja jatkuvat raapivat paiseet kurkussa olivat. | |
| | |
23.05.06, 15:35
|
#18 (linkki)
Proppuja on ollut jo vuosikymmeniä minulla. Kurkkutautien erokoislääkäri sanoi, ettei niitä risoja kannata poistaa, sillä ne suojaavat kurkkua, keuhkoputkea ja keuhkoja pahemmilta tulehduksilta. Hän neuvoi kaivelemaan päivittäin risat puhtaaksi puisella jäätelötikulla.
Alkuun oksetti rajusti, mutta olen karaistunut, saan ne proput pois, kun kaivelen ja puristelen risoja voimakkaasti, verta tulee usein.
Ällöttävää tämä on ja en suudella haluaisi. Miestä eivät hajut haittaa, sanoo, että rakastaa niin minua kovasti, että vaikka olisi p...aa suu täyttä, niin hän poika pussaa vaan. ;-D
| |
| | |
23.05.06, 22:36
|
#19 (linkki)
Mitä ne proput siellä kurkussa oikein ovat? Minullakin niitä tulee aika ajoin, ja sitten yökäten ja verta vuotaen niitä kaivelen pois. Mutta mistä ne oikein johtuu?
| |
| | |
24.05.06, 01:23
|
#20 (linkki)
Hmm. Minusta ei ole kovin terveellistä raaputella nielun limakalvoja verille asti kovin tiuhaan. Sellaisesta voi seurata nimittäin paitsi lisää tulehduksia, myös solumuutoksia. Itse huomasin, että kun aloin pestä hampaani kahdesti päivässä sähköhammasharjalla ja ryhdyin käyttämään apteekin suuvettä (Zendium), myös proput katosivat käytännöllisesti katsoen kokonaan. En ole varma, oliko asioilla oikeasti yhteyttä, mutta yhtään proppua ei ole tarvinnut kurkusta enää yli kolmeen vuoteen kakistella.
| |
| | |
30.05.06, 20:20
|
#21 (linkki)
up
| |
| | |
02.06.06, 16:11
|
#22 (linkki)
huomannut, että runsas makean syöminen aiheutta lisää proppuja.Voiko se olla mahdollista? Pitkään ilman karkkia ja muuta makeaa niin ei propun proppua.
| |
| | |
02.06.06, 21:02
|
#23 (linkki)
Minulla on myös se mielikuva, että niitä pallukoita on tullut nimenomaan silloin kun on useamman päivän ajan tullut syötyä paljon kaikkea sokerista ja vehnäistä höttöleipää tai pullaa. Tulee mieleen hiiva...
| |
| | |
03.06.06, 08:54
|
#24 (linkki)
Hiiva voi tulla suuhun mutta se aivan eri juttu kuin proput! Hiiva iskee kieleen, kieli on kipeä, turvonnut ja peitteessa. Mulla ei ainakaan valkoiset jauhot ja makeat aiheuta propuja. Eikä pitäisikään.
| |
| | |
03.06.06, 12:08
|
#25 (linkki)
En sitä tarkoittanutkaan, että kysessä olisi hiivatulehdus, vaan sitä että aiheuttajat tuntuvat olevan samat.
| |
| | | | |