Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.02.11, 18:30   #126 (linkki)
Kallu
(Vierailija)

proput

Proput tuntuu olevan yleinen ja kiusallinen vaiva. Itselläni niitä esiintyy jatkuvasti. Olen näyttänyt
kurkkuani momelle lääkärille mutta tuntuu ettei vaiva ole heille tuttu. Useimmat ei edes niitä näe vaikka itse näkee ne helposti. Monia konsteja olen kokeillut mutta eipä vielä ole löytynyt ratkaisua
suuvedet ei auta, pastillit ei peitä. toivottavasti jostain löytyy apu.
  Vastaa viestiin
22.09.11, 02:59   #127 (linkki)
vieras
(Vierailija)

niin

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja true elli Näytä viesti
niin pitkään oon jo tän asian kans paininnut et nyt lähen kyllä lääkäriin poistattamaan ne nielurisat. Oon kuullu kyllä kauhutarinoita niistä mutta laskeskelin tässä hyödyt ja haitat ja päädyin silti leikkauksen kannalle. Mulla on joskus tosi harvoin tullu proppuja mut nyt viime syksynä mononukleoosin sairastettuani niitä alko tuleen ku sieniä sateella. Onko muilla sit tähän proppu-ongelmaan liittyvää tai muutenkaan jatkuvaa 24/7/365 räkäisyyttä? Itse naisihmisenä kärsin tästä paljon et kokoajan pitää olla räkimässä ja "vaivihkaa" yskiskelemässä. Olen jopa kehottanut metodin siihen millä piilottelen räkimistäni,milloin käyn räkimässä ja missä tilanteissa voin vapaasti räkiä. On vaa nii hitosti sitä limaa siellä ja kokoajan täytyy räkiä ja pärskiä sitä pois.Aamuisin pitää tehä aina omatekonen punktio sinne. Luulen et on rakenteellinen vika, ahdas nielu tai jotain joka aiheuttaa sen liman kertymisen sinne. Sisaruksilla,papalla ja vanhemmilakin sama ongelma. Suvussa kulkee. Nolottaa räkiä. (se on kovaäänistä!)

mulla sama juttu
  Vastaa viestiin
15.12.11, 19:29   #128 (linkki)
miiajohanna
(Vierailija)

Kiva huomata, että on muitakin jotka painiskelee samojen asioiden kanssa. Mulla on ollut paljon angiinoita, jopa streptokokki-bakteerin aiheuttama tulirokko kurkussa.. Ja pahimpana kurkkupaise, jonka vuoksi jouduin sairaalaan tiputukseen.

Risani ovat todella suuret (varsinkin oikeanpuoleinen), muhkuraiset, ja kuoppaiset, ja keräävät paljon pöpöjä. Välillä saan paineltua sieltä proppuja, jotka tosiaan ylläpitää tulehdusta koko ajan.

Kärsin jatkuvasta sairastelusta, etenkin juuri pienestä lämpöilystä ja kova kurkkukipu aina tuntuu vain tuolla oikealla puolella.

Leikkaukseen en ole jostain syystä yhdeltäkään lääkäriltä (en yksityiseltä, enkä yleiseltä) lähetettä saanut, koska he pelkää sitä, että tulehdukset yms, pääsee sitten helpommin keuhkoihin jne. Sitä vartenhan nielurisat on, että ne kerää kaikki pöpöt, ettei ne pääsisi seilaamaan alemmas..

Mut tuskaista se on tämäkin.. :( Sit tuolla kurkussa (ja jälleen oikealla puolella) on pitkän aikaa tuntunut kova kutina, joka pistää yskittämään. Kutina varmaan johtuu siitä, että siellä kasvaa jotain bakteerimuodostumia.. Yök

Maanantaina menen lääkäriin, katsotaan mitä se sanoo..
  Vastaa viestiin
09.01.12, 02:27   #129 (linkki)
vieras
(Vierailija)

...

Oon 17-vuotias tyttö ja multa leikattiin risat pois ku olin alle koulu ikänen eli varmaan joku 4-5 vuotias. Mulla on monta vuotta tullut noita propuja, mutta en oo koskaan tiennyt, mitä ne ovat. Mutta nyt tiedän mitä ne siis ovat olleet. Niitä tulee joitain kertoja vuodessa, mutta yleensä silloin kun niitä tulee niin niitä tulee parin päivän ajan.. Yleensä saan ne irti kielellä tai vedellä purskuttelemalla, jolloin saan melkein aikaan oksennus refleksin, mutta silloin se juuri irtoaa ... Minulla on molemmilla puolilla suuta, pienet aukot jonnekki se kehittyy. En saata huomata sellaisen, kun vasta sitten ku se itsestään irtoaa.
  Vastaa viestiin
16.01.12, 15:07   #130 (linkki)
pro
(Vierailija)

Proppu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras Näytä viesti
mulla sama juttu

Täällä myös sama juttu ja suvusta tuota limasuutta löytyy, että pistäköhän kysellä muiden limanuljaskoiden propputialnne - siitä ei ole ollut puhetta muistaakseni koskaan. :P

Välillä proput saa nielun tulehtumaan ja korvakin tuli nyt viimeksi samalla kipeäksi. Proppujen poisto ja nielun kurlaus eri menetelmin :D (tällä kertaa betadine-suuhuuhteella, toisinaan taas molkosania tai suolavettä) auttoi tälläkin kertaa, korvaankaan ei enää satu.
Mutta ettäs on tympeetä poistella proppuja, oksurefleksi herkillä kurkun tonkimisesta. Itse käytän miiliumienpoistorauhtaa :D , siinä on semmoset "lenkkipäät" eli sama periaate kuin hiuspinnillä kaivelis, mutta työvarttahan tuossa miiliumraudassa on enemmän, ettei tartte koko nyrkkiä suuhun tunkea.

Kraaterit joihin proput pesivät, ovat vissiin kehittyneet kymmenien teininä sairastettujen angiinojen seurauksena.
Nielu turpoaa helposti liki umpeen, jos joku syksynen kurkkutauti sattuu iskemään.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku