Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
22.01.06, 13:21   #1 (linkki)
Johanna
(Vierailija)

Suonikohjujen vaahtoruiskutus

Onko kenelläkään kokemusta asiasta ja tuloksista ja niiden pysyvyydestä?
Itse olisin kiinnostunut menemään vaahtoruiskutukseen sen vaivattomuuden ja nopean paranemisen vuoksi.
Tosin omat kohjut eivät ole vielä kovin pahat, lähinnä niistä on kosmeettista haittaa.
Laittakaa kommentteja ja kokemuksia, jos on.
  Vastaa viestiin
28.01.06, 19:11   #2 (linkki)
Milli
(Vierailija)

Re: Suonikohjujen vaahtoruiskutus

Olin runsas viikko sitten vaahtoruiskutuksessa. Itse toimenpide meni nopeasti poliklinikalla. Käsittely ja hoito olivat asiantuntevia. Viivyin sairaalassa kaikkine odotuksineen noin tunnin.

Jalka paketoitiin alhaalta ylös asti ja päälle vedettiin tiukka (3.kat.) sukka. Sellaisenaan piti kitkutella suihkutta viisi päivää. Nyt ajattelen, että se oli sentään helppoa aikaa.

((Tulevia vaikeuksia aavistellen kävin terveyskeskuksessa kysymässä sukanvetolaitetta (metallihäkkyrä). Siellä ei oltu moisesta lainkaan tietoisia. Tositiukan sukan vetolaitteen kävin sitten ostamassa Respectasta (apuvälineliike Ortonin pihassa, bussi 23 päätepysäkki , Helsinki). Minusta metallilangasta väännetty laite on kohtuuttoman kallis, 40,70e.))

Sitten sukka vedettiin pois ja sidos leikattiin auki. Sukan vetämiseen tarvitaan vahva mies, itse sitä ei saa. Seuraavana aamuna sitten pähkäiltiin porukalla, miten sukanvetohäkkyrä toimii. Oivalluksen jälkeen sekin selvisi ja taas oli miehellä käyttöä.

Illalla sukka vedetään pois, pestään, ja aamulla sukka junaillaan jalkaan. Pukeminen ei mielestäni ole aivan kivutonta, vaikka vaahtoruikutuspaikat ovatkin parantuneet. Sukkaan ei saa tulla yhtäkään poimua.

Tätä nyt jatkuu vielä vajaa viikko.

Lopputuloksesta en tässä vaiheessa tiedä, mutta hyvältä näyttää. Sen vain sanon, että sukkasirkuksesta ei yksin selviä ja neljänkympin sukanvetolaite parin viikon käyttöä varten on kohtuutonta.

Vastaa viestiin
30.01.06, 20:00   #3 (linkki)
Johanna
(Vierailija)

Hei Milli!

Kiva kuulla....Oliko tämä leikkaus juuri Sairaala Laserissa Lauttasaaressa? Aika jännä, että tuollaisen sukkasirkuksen kanssa pitäisi käydä vielä töissä.
Ainakin minulle sanottiin, että sairaslomaa ei tarvita vaahtoruiskutuksen jälkeen.
Eipä siis taida onnistua tälläiseltä yksineläjältä. Sitä sukanvetäjää ei taida ihan lähipiiristä kehdata kysellä.

Mitä tämä hoitosi maksoi ja oliko kohjuja sinulla paljon?
  Vastaa viestiin
31.01.06, 00:22   #4 (linkki)
Eh
(Vierailija)

Minulla on täällä Tanskassa sekä tehty laseroperaatio että vaahtoruiskutukset.

En ole joutunut taistelemaan minkään häkkyrän kanssa, vaan kakkosluokan tukisukilla on pärjätty ja ne vedetään jalkaan siten, että sukka käännetään ensin nurinpäin ja pujotetaan varpaat sisään ja sitten pikkuhiljaa rullataan sukka oikeinpän ylös. Neljä viikkoa käytin näitä sukkia, sidokset olivat vain kaksi päivää. Lopputulos näin vuoden jälkeen on edelleen hyvä.

Sairaslomaa ei tarvinnut.
  Vastaa viestiin
31.01.06, 20:56   #5 (linkki)
Johanna
(Vierailija)

Hei,
olin itsekkin hämmästynyt tuosta häkkyrästä. Olikohan tuossa viestissä todella kysymys nyt tästä ruiskutushoidosta. Tietääkseni kohjuja voi ruiskuttaa jollain muullakin aineellä kuin vaahdolla....
Lisää kokemuksia, kiitos!
  Vastaa viestiin
01.02.06, 02:02   #6 (linkki)
Eh
(Vierailija)

Lisään vielä, että suihkuunkin pääsin jo heti seuraavana iltana, sidokset vaan auki ja uudelleen suihkun jälkeen takaisin.
  Vastaa viestiin
01.02.06, 09:42   #7 (linkki)
Hmmm
(Vierailija)

Paljon maksoi Laserissa?
  Vastaa viestiin
01.02.06, 18:22   #8 (linkki)
Milli
(Vierailija)

Vaahtoruiskutus tehtiin Meilahden sairaalassa. Lasku tulee kontrollikäynnin jälkeen. Kuvittelen selviäväni muutamalla kympillä.

Tilanteeni ei ollut lainkaan paha, noin laskimosuonten kannalta katsottuna, mutta se liittyi muuhun terveydentilaani ja oli pakko hoitaa tässä ja nyt.

Käyttämäni hoitosukat olivat 3-tason (selvästi 2-luokan sukkia tiukemmat) varpaista nivusiin saakka ulottuvat sukat. Sairaalassa ne vedettiin metallihäkkyrällä jalkaan.

Hoitosukka jalassa voi tietysti käydä työssä, jos voi usein vaihtaa istumisen ja liikkumisen välillä. Täyspitkää sukkaa joutuu korjailemaan päivän mittaan, sillä poimut sukassa sattuvat.

Joudun pitämään hoitosukkaa vielä pari päivää, ja nyt kun olen oppinut vetotekniikan, homma sujuu. Jatkossa tulen käyttämään polvisukkapituuksia ja niiden pukeminenhan on lastenleikkiä.
  Vastaa viestiin
02.02.06, 10:48   #9 (linkki)
Johanna
(Vierailija)

En tiedä hintaa, määräytyy alkutarkasuksen ja dopplerkaikututkimuksen mukaan. Tietääkö joku muu edes suunnilleen?
  Vastaa viestiin
22.09.06, 19:35   #10 (linkki)
Kiitos jo etukäteen
(Vierailija)

Milli hyvä!
Nyt, kun elämme jo syyskuuta, tiedät mitä se tuli maksamaan. Selvisitkö muutamalla kympillä?
Itselläni on sellainen käsitys, että suonikohjujen vaahdotushoito maksaisi satoja, jopa yli tuhat euroa.
Jos vierailet otsikon alla, olisitko ystävällinen, ja kertoisit maksamasi hinnan. Siitä voisi olla apua monelle muullekin asiaa harkitsevalle.
  Vastaa viestiin

22.09.06, 20:32   #11 (linkki)
Myös kiinnostunut
(Vierailija)

Sairaala Laserin sivuilta löytyi nämä tiedot:

Suonikohjuja pidetään usein virheellisesti vain kosmeettisena haittana. Pahimmillaan ne voivat hoitamattomina johtaa pitkäaikaista hoitoa vaativiin säärihaavoihin. Suonikohjuista aiheutuvat oireet ja löydökset, kuten säryt, kivut, turpoaminen, puristava tunne, jalkojen väsyminen, kutina, ihon tummuminen, ihottuma, suonenveto, eivät usein yllä hoitotakuun edellyttämään pistemäärään.

Ultraääniohjatut suonensisäiset laser- ja vaahtoruiskutushoidot ovat turvallisia hoitomuotoja. Hoidoista aiheutuneista haitoista mustelmat ovat tyypillisimpiä. Hoidolla tukittujen kohjujen kohdalle voi tulla ohimeneviä kovettumia, jotka johtuvat suoneen jääneestä hyytyneestä verestä. Yleensä ne paranevat itsestään. Veritulppa syvissä laskimoissa on mahdollinen, mutta hyvin harvinainen jälkiseuraus. Perinteiseen suonikohjuleikkaukseen verrattuna haittavaikutusten ja komplikaatioiden määrä on pieni. Hoidosta ei myöskään jää arpia kuten leikkauksen jälkeen.

Hintatietoja:

Suonikohjujen ultraääniohjattu laserhoito maksaa noin 1300 euroa jalka/hoitokerta, ultraääniohjattu vaahdotushoito alk. 570 euroa/jalka/hoitokerta.

Suomen Laskimokeskus / Suomen Terveystalo Sairaala Laseri
  Vastaa viestiin
29.10.06, 20:08   #12 (linkki)
Kerro jo.....
(Vierailija)

Milliiii!
Kerro, mitä se maksoi!!!!
  Vastaa viestiin
29.10.06, 20:11   #13 (linkki)
Myös kiinnostunut
(Vierailija)

Tuossa edellä on sairaala Laserin hinnat!
  Vastaa viestiin
05.11.06, 23:06   #14 (linkki)
Pinny
(Vierailija)

infoa

Hei kaikki tätä palstaa lukevat. Kävin itse Mehiläisessä suonien vaahtoruiskutukseessa tällä viikolla ja voin kertoa jotain omasta kokemuksesta ja hinnoista koska muistan kuinka itsekkin etsin infoa aika paljon netistä ennen toimenpidettä. Eli; ensin varasin puhelimitse ajan verisuonikirurgilta jossa lääkäri teki ultraääni laitteella tutkimuksen ja totesi vaahtoruiskutuksen olevan oikea vaihtoehto suonikohjujeni poistoon. Tämä tutkimus kesti puoli tuntia ja maksoi kela korvauksen jälkeen 168 euroa.
Ensimmäinen hoito oli siis tällä viikolla, se kesti noin tunnin ja maksoi 700 euroa. Tukisukan kävin ostamassa etukäteen ja sen hinta oli 53 euroa. Toimenpide oli aika nopea ja aika helppo. Eihän se kovin kivalta tunnu kun ohut neula työnnetään ihoon ja sitä liikutellaan, välillä se aine myös kirveli. Mutta kestää sen silti ihan ok. Sukka laitettiin sairaalassa jalkaan ja pääsin itse autolla ajaen kotiin. Pidin sukkaa 3 päivää ja eilen otin sen pois. Aikamoiset mustelmat oli jalassa, kuuluu kai asiaan. Seuraava kerta on parin viikon päästä, silloin käsitellään pohkeessa oleva suoni ja se maksaa 400 euroa. Toivottavasti näillä selviää, ei ole halpaa puuhaa mutta on se sen arvoista jos suonet katoavat eikä enää tartte piilotella jalkoja. Tosin vielä ei mitään muutosta näy....paitsi ne mustelmat. Tsemppiä kaikille suonikohjuista eroon haluaville :)
  Vastaa viestiin
19.12.06, 15:42   #15 (linkki)
kokemusta kerrakseen
(Vierailija)

Kävin minäkin suonikohjujen vaahtoruiskutuksessa 28.11 ja täytyy sanoa, että kokemus oli. Ilmeisesti lääkäri ei ollut ennen moista toimenpidettä tehnyt, 1 neula liian lyhyt, toista ronkki ja sai vihdoin, 3,s jäi liian ylös ja kun oli vaahdon laiton aika, pääsi sitä ainetta karkuun, koska neula ei suonessa, noh kaikki saatiin valmiiksi, sukkaa pidin 3 yötä-päivää, kipeäkin oli,ja jatkoin ohjeiden mukaan, yllätys tuli noin viikon kuluttua, jalka johon hoitoa ei tehty, turposi, siihen ilmestyi punaisia kovia patteja, kaikki vanhat arvet muuttuivat punaisiksi, kauhea näky, tuli yskä, kuume ja keuhkoihin sattui, menin lääkäriin joka otti tulehdusarvot ja passitti samantien sairaalaan, jossa otettiin ultra jalasta, kuvattiin keuhkot jne, laskimoissa ei vikaa, keuhkoissa näkyi jotain, lääkitykseksi kortisonia ja seuraavana päivänä uusi kontrolli, uusi kuva, ei onneksi ollut keuhkoveritulppaa, ilmeisesti karkuun päässyt aine aiheutti jonkin reaktion, nyt vähän helpompi jo hengittää, jalan turvotus laskenut, kuukauden kortisonikuuri päällä ja kontrollikäynti sairaalaan 29.12. Aikamoinen säikähdys, mutta onneksi nyt voiton puolella.
  Vastaa viestiin
01.01.07, 01:41   #16 (linkki)
Pinny
(Vierailija)

Hmmm, kuullostaa tosi sceeriltä... missä paikassa kävit? Kai ne korvaavat sulle epäonnistuneen hoidon jotenkin? Toivottavasti olet parantunut! Mä olen itse suht tyytyväinen, toimenpiteestä on nyt yli kuukausi ja suonet on lähes häipyneet, mutta arkuutta, tummentumia ja pahkuroita on edelleen jonkin verran. Eli parantuminen vie aikaa.... Mutta lähtökohtaan verrattuna parempi. Tsemppiä!
  Vastaa viestiin
15.03.07, 13:31   #17 (linkki)
M.Poppanen
(Vierailija)

Onko muuten kellään tietoa, että täytyykö hoito maksaa heti operaation jälkeen vai saako laskun mukaan? Olen menossa Laseriin enkä hoksannut asiaa kysyä. Muutenkaan ei ole yksityispuolen toimenpiteistä kokemusta. UÄ tehtiin työnantajan toimesta ja sain sen ilmaiseksi mutta ruiskutus menee omasta pussista.
  Vastaa viestiin
16.03.07, 08:11   #18 (linkki)
Hei siskot
(Vierailija)

Muistakaa sitten, että kohjut uusivat helposti, jollei tee mitään kinttujensa verenkierron eteen. Liikkuva elämäntyyli, istumatyöläisen ahkera jalkojen jumppaus vaikka pöydän alla töitä tehden, kävely yms. pitävät suonet kimmoisina.

Pumppausliike kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, se edistää paranemistakin ja veritulppia. Eli nilkkojen ojennus-koukistustusta aina kun mahdollista, selällään "polkupyörän ajoa" + nilkkojen liikettä muutama kerta päivässä. Saatte siinä samalla kiinteämmät vatsalihakset.

Vastaa viestiin
04.04.07, 13:20   #19 (linkki)
Täysin eri mieltä
(Vierailija)

Vaikka miten jalkoja jumppaat, pumppaat ja treenaat, niin ei se paljon auta jos on kohjuihin perinnöllinen taipumus. Lihakset auttavat kyllä syviä laskimoita pumppaamaan verta mutta ei liikunnasta ole mitään apua pinnallisille laskimoille. Sama homma jos tulee raskaaksi, vatsa painaa nivuslaskimoita niin paljon, että perinnöllisiin kohjuihin taipuvaisella ihmisellä varmasti tulee kohjuja huolimatta liikunnan määrästä.

Toisin päin kääntäen tuo kommenttisi tarkoittaa, että ihmset, joilla on suonikohjuja ovat saaneet niitä koska eivät ole liikkuneet tarpeeksi?!?! "Pitävät suonet kimmoisina"? Suonikohjuilla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä kimmoisuuden puutten kanssa vaan syynä on heikot laskimoläpät.

Muistan kun meidän äiskä suonikohjuleikkauksen jälkeen "ajoi pyörällä", paskanmarjat se mitään auttanut. Seuraavan raskauden jälkeen kohjut oli taas vaivana.

Jos haluaa varmistaa, että uusia kohjuja ei tule, on ainoana vaihtoehtona käyttää vaahdotuksen tukisukkia aina ja iänkaiken. No thanks. Jos tulee, niin hoidetaan taas kuntoon.

Nimim. alle parikymppisenä kohjuja vaikka en moneen vuoteen edes pyörää omistanut ja kävelin useita kilometrejä päivittäin kouluun-kotiin-kaupungille-töihin-harrastuksiin.
  Vastaa viestiin
04.04.07, 13:21   #20 (linkki)
Korjaus
(Vierailija)

Edit. edelliseen. Siis sanomani piti, että ..vaahdotuksen jälkeen tukisukkia..
  Vastaa viestiin

23.04.07, 21:53   #21 (linkki)
neitykkä
(Vierailija)

mullakin

Mulla nyt 5 päivää vaahdotuksesta , molemmat jalat kuvattiin ja ruiskutettiin,maksoi 2700 euroa,(Maksu heti). laserissa. Oli mukava hoitaja ja lääkäri myös. Mulla ohjeena pitää just nämä 5 päivää tukisukkia, sitten pari viikkoa vielä koko ajan, paitsi että suihkussa saa ottaa pois.
Ja luvattiin myös että suihkuun vaikka sukat jalassa, ne kuivuu nopeasti, puhdistuvat ja ei ole sitä päälle laittamisen vaivaa.
Mustelmat ovat masentavan näköset, toinen ,eli se pahempi jalka tuntuu kireältä ja tuntovaivoja reiden yläosassa, mutta ehkä se kuuluu asiaan, kun ei varsinaisia särkyjä ole. Olen kävellyt, pyöräillyt ja jumpannutkin heti toimenpiteen jälkeen ja muutenkin päivittäin, kun sanoivat että elä niinkuin muutenkín, ja niin tein .Jälkitarkastus sen näyttää miltä koivet näyttävät mustelmien hävittyä,hiuui.Ja että tarvitaanko lisäkäsittelyjä, en kyllä innostu haluais, haluaisin vain näistä sukista kesäksi eroon.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:08   #22 (linkki)
"Ristilukki"
(Vierailija)

HÄMÄHÄKKISUONET

Minulta leikattiin suonikohjut oikeasta jalasta -94 Pari vuotta sitten tuli polvien sisäpintaan sekä pohkeisiin pinnallisi hiussuoniverkkoja. Kirurgi poisti ne vastaanotolla suolaliuosruiskutukena. Pari viikoa pidin tukisukkia ja suonet hävisivät eikä samoihin paikkoihin ole tullut uudeleen. Toimenpide maksoi n. 150 € Toimenpide voidaan uusia jos suonia tulee lisää. Pitää kuitenkin välttää istumista jalat ristissä.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:40   #23 (linkki)
Hei siskot
(Vierailija)

"Paskanmarjat se mitään auttaa". Kyllä vaan auttaa ja vähentää niiden ilmaantumista, se liikkuva elämäntyyli. Ja pumppaus paitsi pitää veren liikkumassa, myös edesauttaa aineenvaihduntaa. Ei tietenkään voi olettaa, että jos liikut, säästyt suonikohjuilta ja päinvastoin. Ihan niin suora se yhtälö ei tietenkään ole, kuten ei mikään muukaan elämässä.

Liikunnallinen ja eläväinen sekä normaalipainoinen minäkin olen, mutta kohjut on leikattu nelikymppisenä siitä huolimatta. Sen tiedän, että jos olisin tyytynyt paikoillani istumaan, olisivat kohjut uusiutuneet, terveyteni ja kuntoni kuralla sen sijaan, että olen edelleen liikunnallinen ja aktiivinen, normaalipainoinen eläkeläinen.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 17:46   #24 (linkki)
tutkiva journalisti
(Vierailija)

perinteinen puukotus

Minulle tehtiin kaksi viikkoa sitten perinteinen leikkaus, Lahdessa Suomen terveystalon Hemo-lääkäriasemalla. Päiväkirurgiaa, nukutus ja ehkä tunnin kestävä leikkaus ja samana päivänä kotiin. Oikeassa jalassa minulla oli nivustaipeesta nilkkaan ulottuva laskimotukos ja sitä nyt korjattiin. Taipeessa ja sääressä on noin 8 cm välein pistopaikkoja ja nivustaipeessa isompi viilto, mutta kaikki ompeleet ovat itsestään sulavia.
Tiukan sidoksen poistin päivän 2 vuorokautta leikkauksesta ja sen jälkeen 2 luokan reisipituinen tukisukka - yksi viikko ympäri vuorokauden ja toinen viikko päivisin.
Mustelmia on vielä jonkun verran ja reiden sisäpuolella oli isompi verenpurkaumamerkki, mutta kaikki kellastuvat ja haalistuvat nätisti. Pistokohdat ovat jo täysin arpeutuneet eikä niistä varmasti jää mitään jälkiä.

Minä olen 55 vuotias ja eka kohju tuli ensimmäisen raskauden jälkeen ja vuosien mittaan "purot" ovat vahvistuneet ja tulleet näkyvämmiksi. Kohju oli säären etupuolella joten takaa oli nätit koivet, mutta oikea jalka edestäpäin oli raitainen.

Kipuja ei ollut leikkauksen jälkeen yhtään enkä tarvinnut särkylääkkeitä, vaikka niitä tuputettiin vallan kamalasti heräämössä.
HInta tälle perinnekirurgialle oli 1050 eur Kela korvausten jälkeen. Minusta halpa juttu.
  Vastaa viestiin
07.12.07, 11:45   #25 (linkki)
rahoitus omasta pussista
(Vierailija)

Kokemuksia laser vs. vaahdotus?

Kolmekymmentä ikävuotta tuli täyteen, ja nyt ehkä lääkärissä otettaisiin tosissaan jo vajaat kymmenen vuotta sitten ilmaantuneet suonikohjujeni alut ja epäesteettiset verisuoniverkkoni (kyllä, siitä huolimatta, että koko vapaa-aikani kuluu liikuntaan). Olisiko jollakulla kokemuksia laseroinnista? Tai jopa sekä laseroinnista että vaahdotuksesta (vaivahan kuulema uusii helposti). Yksityislääkäreiden nettisivuilla ilmoitetaan summittainen hintahaarukka, mutta tietysti myös reaalihintatiedotkin auttaisivat päätöksenteossa!
  Vastaa viestiin