Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
10.02.10, 11:32   #51 (linkki)
Merkillistä
(Vierailija)

Minulla sekä laseroitiin että vaahtoruiskutettiin molemmat jalat. Suihkukielto oli vain leikkauspäivän ja seuraavan yön. Sen jälkeen sukat pois ja suihkuun ja taas sukat jalkaan 3 viikon ajan. Tästä on nyt jo aikaa monta vuotta eikä se ainakaan näköjään haittaa tehnyt.
  Vastaa viestiin
15.02.10, 21:55   #52 (linkki)
MouMou
(Vierailija)

Mustakinttu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mustelmilla Näytä viesti
Minulle tehtiin ruiskutus noin vuosi sitten ja edelleen on mustia jälkiä jaloissa. Eli ei ole hame kunnossa jalat vieläkään. Mielestäni ruiskutuksesta annetaan liian ruusuinen kuva. Jos olisin mennyt perinteiseen leikkaukseen tuskin jalat näin pahan näköiset olisivat. Nyt menisin ehdottomasti julkiselle puolelle. Leikattiinko jalkasi yksityisellä ja mitä tämä elmukelmu juttu on eli kuka ehdotti sellaista?

Kuin myös! Aikaa operaatiosta 9kkta ja kinttu tumman ruskeita juovia kirjavanaan entisten kohjujen kohdalta! Eikä kerrottu että paraneminen vie näinkin kauan aikaa!!
Pikkuhiljaa ne sieltä näköjään haalenee.. tosin pariviikkoa sitten alkoi jo ottaa päähän nämä jäljet ja marssin apteekkiin, ostin Trombosolia ja jäljet ovat selvästi alkaneet kadota!!
Eipä kertonut lekuri saako/voisko kyseistä rasvaa käyttää (olisko jo aikaisemmin voinut laittaa), mutta se toimii. Vielä puoli vuotta operaaation jälkeen jalka oli kohjujen kohdalta aivan kova, musta ja muhkurainen. KUINKA NOPEASTI TEILLÄ MUILLA JALKA ON KOKONAAN PARANTUNUT JA OLLUT HAMEKELPOINEN??
Nyt pitäis vielä kerran toukokuussa käydä "jälkitarkastuksessa". Eli kantamassa rahaa yksityiselle, joka vaan toteaa että: "Sinun kohdallasi tämä näköjään toimi tällätavalla" Vai mitä niille mustille juoville voi tehdä, jos niitä on edelleen? Ja taas saa maksaa ittensä kipeeksi! Nyt jo menny reilusti 1000€! ÄÄÄHHHH!!
  Vastaa viestiin
07.03.10, 15:56   #53 (linkki)
ristilukki
(Vierailija)

vaahtoruiskutus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MouMou Näytä viesti
Kuin myös! Aikaa operaatiosta 9kkta ja kinttu tumman ruskeita juovia kirjavanaan entisten kohjujen kohdalta! Eikä kerrottu että paraneminen vie näinkin kauan aikaa!!
Pikkuhiljaa ne sieltä näköjään haalenee.. tosin pariviikkoa sitten alkoi jo ottaa päähän nämä jäljet ja marssin apteekkiin, ostin Trombosolia ja jäljet ovat selvästi alkaneet kadota!!
Eipä kertonut lekuri saako/voisko kyseistä rasvaa käyttää (olisko jo aikaisemmin voinut laittaa), mutta se toimii. Vielä puoli vuotta operaaation jälkeen jalka oli kohjujen kohdalta aivan kova, musta ja muhkurainen. KUINKA NOPEASTI TEILLÄ MUILLA JALKA ON KOKONAAN PARANTUNUT JA OLLUT HAMEKELPOINEN??
Nyt pitäis vielä kerran toukokuussa käydä "jälkitarkastuksessa". Eli kantamassa rahaa yksityiselle, joka vaan toteaa että: "Sinun kohdallasi tämä näköjään toimi tällätavalla" Vai mitä niille mustille juoville voi tehdä, jos niitä on edelleen? Ja taas saa maksaa ittensä kipeeksi! Nyt jo menny reilusti 1000€! ÄÄÄHHHH!!
Olin viikko sitten mehiläisessä Vaasassa ruiskutus hoidossa ja kun luin että jossain päin saa
polikklinikka maksulla saman hoidon , niin alkoi ottaa päähän etten ottanut selvää jos täälläkin.
yksi jalka maksoi 350€ja ensi käynti 78€.Kipeä ja kosketus arka pohkeesta ,osaksi pintatunnottomuutta samassa pohkeessa ,yhtenä yönä jopa polttavaa särkyä.Muut pistoskohdat suht´'kivuttomia.Toinen jalka olisi halvempi kun alaraajassa vain hoidettavaa. Olen voidellut myös Hirudoid voiteella jonka pitäisi myös poistaa turvotusta eikä aiheuta ihoärsytystä. Kiinnostaisi myös nuo hämähäkkisuonet ainakin pahimmat saada pois mutta ne on kyllä hoidettava yksityisellä puolella. Mitä sitten maksaakaan.On todella kova tuo hintahaitari. Toimempiteeseen nähden kovat ovat nuo hinnat. Sukka on ollut todella vaikea pukea päälle aamulla,puristus on niin kova nilkassa ja alasääressä että tekee todella kipää sen laittaminen. Onneksi on ollut mies apuna siinä rituaalissa.
  Vastaa viestiin
07.03.10, 22:11   #54 (linkki)
luumusukka
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MouMou Näytä viesti
Minulla kohjut vaahtoruiskutettiin parisen vuotta sitten. Toisessa jalassa oli ihan pieni suoni hoidettavana, toisessa taas iso suoni, aika pahannäköinen. Tehtiin julkisella puolella, eli muutama polimaksu tuli vain hinnaksi käyntien mukaan.
Tulevaisuudessakin jos uusia kohjuja tulee, kuulemma voidaan ruiskuttaa uudelleen.
Mulla oli myös kauan kohjujen kohdalta iho tumma, kovettunut ja kutiseva. Nyt vasta ovat jäljet pikkuhiljaa haalenneet, en ole tosin hetkeen tutkaillutkaan.
Ainakin kovettumat ovat häipyneet. Ihon kutisee edelleen siitä kohdalta helposti, on auttanut kun joskus pesen karkealla pesusienellä ja vastaavasti muistan rasvata kosteusvoiteella.
Kohjut olivat minulla kymmenen vuotta, en tiedä olisiko parantunut nopeammin jos olisin aikaisemmin hoidattanut ne.
Olen tyytyväinen ruiskutushoitoon, en ollut edes sairauslomalla päivääkään. Sidoksia ja tukisukkia jouduin ensimmäiset kolme päivää pitämään, ilman että pääsin suihkuun. Kutina oli kyllä hirvittävä, laskin tunteja että sain sukat pois. Sen jälkeen pari viikkoa piti pitää ylös asti ulottuvia tukisukkia päivisin, sain ne vedettyä jalkaan ilman vetolaitettakin.
Nykyään minulla on polviin asti ulottuvat tukisukat, harvemmin tulee vain pidettyä enää. On ihanaa kun ei ole suonikohjuja jotka ovat kipeitä ja rumia. Ihoalueitten muutokset eivät tunnu miltään sen rinnalla. Viime kesänä muuten rohkaistuin pitämään ensimmäisen kerran hieman lyhyempää hametta!
  Vastaa viestiin
18.02.11, 16:56   #55 (linkki)
vaahtopää
(Vierailija)

hinnoista vertailua

Löysin tuollaisen vertailusivuston http://www.oikohaku.fi/ mistä löytyy vertailutietoa mm. näistä vaahtoruiskutuksista. Toki hinta on aina jonkin verran tapauskohtainen, mutta kyllä tuolta suuntaa-antavaa tietoa voi saada.

Näkyy olevan hintavertailua mm. magneettikuvauksien ja silmien laserleikkauksien hinnoistakin.
  Vastaa viestiin
26.03.11, 08:56   #56 (linkki)
klå001
(Vierailija)

Kattavammin hintatietoja löytyy hintavertailusivustolta www.oikohaku.fi

Löysin www.oikohaku.fi hintavertailusivuston, jossa on vaahtoruiskutushoitojen hintoja selvitelty maanlaajuisesti. Melkoisia hintaeroja näyttäisi olevan!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Myös kiinnostunut Näytä viesti
Sairaala Laserin sivuilta löytyi nämä tiedot:

Suonikohjuja pidetään usein virheellisesti vain kosmeettisena haittana. Pahimmillaan ne voivat hoitamattomina johtaa pitkäaikaista hoitoa vaativiin säärihaavoihin. Suonikohjuista aiheutuvat oireet ja löydökset, kuten säryt, kivut, turpoaminen, puristava tunne, jalkojen väsyminen, kutina, ihon tummuminen, ihottuma, suonenveto, eivät usein yllä hoitotakuun edellyttämään pistemäärään.

Ultraääniohjatut suonensisäiset laser- ja vaahtoruiskutushoidot ovat turvallisia hoitomuotoja. Hoidoista aiheutuneista haitoista mustelmat ovat tyypillisimpiä. Hoidolla tukittujen kohjujen kohdalle voi tulla ohimeneviä kovettumia, jotka johtuvat suoneen jääneestä hyytyneestä verestä. Yleensä ne paranevat itsestään. Veritulppa syvissä laskimoissa on mahdollinen, mutta hyvin harvinainen jälkiseuraus. Perinteiseen suonikohjuleikkaukseen verrattuna haittavaikutusten ja komplikaatioiden määrä on pieni. Hoidosta ei myöskään jää arpia kuten leikkauksen jälkeen.

Hintatietoja:

Suonikohjujen ultraääniohjattu laserhoito maksaa noin 1300 euroa jalka/hoitokerta, ultraääniohjattu vaahdotushoito alk. 570 euroa/jalka/hoitokerta.

Suomen Laskimokeskus / Suomen Terveystalo Sairaala Laseri
  Vastaa viestiin
06.04.11, 18:19   #57 (linkki)
Maariah
(Vierailija)

Pintasuonten ruiskutus

Kävin tänään Laserissa näyttämässä ja arvioittamassa toista jalkaani,jossa sinertävät suonet näkyy selvästi ja jomottavat jonkin verran. Suonikohjututkimus tarjoushintaan Kela-korvauksen jälkeen n.142 e. Lääkärin mukaan riittäsi yksi ruiskutus pintasuoniin . Jokin pintasuonen läppä kuulemma falskaa,kun ultrasi.
Varsinainen toimenpide maksasi 508 e+ 80 e tukisukat. Mietityttää kyllä nyt käynnin jälkeen. Onko sitä liian turhamainen ja entä jos tuleekin isommat ongelmat,jos ei menekkään kaikki ok. Kuitenkin aika hintava toimenpide,niin toivoisi onnistuvan ja auttavan.
  Vastaa viestiin
11.05.11, 08:45   #58 (linkki)
pahasti pettynyt
(Vierailija)

vaahtoruiskutus

Kävin suonikojujen vaahtoruiskutus hoidossa maaliskuun lopussa. toisessa jalassa oli
isot kohjut, toisessa vähemmän. Molemmat hoidettiin samalla kertaa, toimenpide oli kivuton mutta
välittömästi nosui kova kuume ja yskä. Kävin samalla kirurgilla parikertaa ja soitin samoin
useita kertoja terv. keskus lääkärillä koska kuume jatkui viisiviikkoa. Ihmeteltiin vain että
panado ja trombosol voidetta samoin kylmäpakkausta voi käyttä pinnallaisiin laksimtulehduksiin,
joita ilmeni jatkuvasti. Sitten kuume ja tulehduslukemat nosui joten vaadin pääsyn sairaalaan
jossa todettiin molemmissa jaloissa syvät laskimosuonen tukokset. Toimenpiteen tehnyt
kirurgi yksityispuolella vain ihmetteli että ei ole normaalia. Nyt uolenvuoden Marevan verenohennus
lääke ja sairaloman loppumisesta ei tietoa. Tukokset olivat kehittyneet jo heti alussa.

Joten ei kannata mennä toimenpiteeseen ennen kun on tarkkaan selvillä vaaroista mitä
siihen liittyy. Ennen tällälaista toimenpidettä kannattaisi tutkia verikokeista onko mitään
vuoto ja hyytymistekijöissä vialla. Eikä uskoa muutenkaan tämmöstä hölynpölyä.
Vaahtoruiskutus ei todellakaan ole vaaraton vaan jopa hegenvaarallinen, ksoka tukset olisi
voineet lähteä keuhkoihin tai sydämeen tai pahimmassa tapauksessa olisin halvaantunut.
  Vastaa viestiin
11.07.11, 23:39   #59 (linkki)
vierailija
(Vierailija)

Voi ei!!

Olipa ikävä mäihä sattunut!! Muuten oli niin positiivista palautetta. olen itsekkin miettinyt vaahdotusta raskauden jälkeen..Olen siis 28- vuotta ja molemmat jalat on kerran leikattu avoleikkauksella 2- vuotta sitten. Se oli niin kauhee leikkaus vaikkei komplikaatioita tullutkaan. Tehtii päiväkirurgisessa ja molemmat jalat yhtäaikaa. Leikkaus itessää on hyvä kokemus kera spinaalin ja kaikkien mahdollisten rauhottavien kanssa. Leikkaukseni venyi lähes kolmeen tuntiin pahojen kohjujeni takia. Mut ehkä 6-7 viikkoo meni toipua. Eka viikko oli törkeää, en edes päässyt itse tuolilta ylös. Tuntui kun ois puuttunu kantavat luut. Ilman sauvoja kävelin..niin kauheeta se oli!!! Nyt ku odotan, ni leikkauksen hyödyistä eik ainankaa ulkonäöllisesti ollu hyötyä. Jalat ovat aivan järkyttävät. Aijon heti hakeutua ruiskutukseen, kun synnytyksen jälkeen saa vaan mennä. Olen kuullut, että ruiskutuksen liittyy riskejä, mutta toisaalta uskon et nyt niiitä riskejä just on kun jalat on aivan tukossa..ei oo ihan yks läppä, mikä on falskaa..
Tsemiä kaikille, jotka kärsitte suonikohjuista..Käydään kuitenki rannalla vaikkei häävin näköistä olekkaan! Olisi kiva nähä rantsulla joskus kohtalotovereita..juurikaan ei näy..
  Vastaa viestiin
11.07.11, 23:40   #60 (linkki)
vierailija
(Vierailija)

ai niin...

Niin ja missä kävit hoidossa? Paikkakunta ja paikka?
  Vastaa viestiin
13.07.11, 11:18   #61 (linkki)
Satunnainen kävijä
(Vierailija)

Kohjuista

Juu ei näy kohtalotovereita uimarannoilla ja syykin lienee aika selvä. Aikuiset ihmiset tollaa niin pitkään ja paheksuvasti, ihan kuin ois itse aiheutettuja. Lapset kommentoi suoraan ja se ei totisesti ole mukavaa kuunneltavaa. Kaupassakin pitää käydä helteelläkin pitkissä housuissa välttyäkseen tuijotukselta ja kommenteilta.
Mulla molemmat jalat leikattu aikanaan avoleikkauksella ja toisen jalan nilkassa edelleen mustat suonet pinnassa. Kait niistä joutuu kärsimään lopun ikäänsä. Oikea jalka alkanut taas oireilemaan eli leikkaus on edessä. Hämeenlinnassa tehdään julkisella puolella vain avoleikkauksia ja sinne olen jonossa, jonka pituus on puoli vuotta. Ruiskutushoidon etuja/haittoja olen tässä vertaillut, koska minulla oli se käsitys, että se on helppo ja ainoa haittapuoli on hinta ts mentävä yksityiselle, mutta jos se ei olekaan varma homma niin taidan päätyä avoleikkaukseen, vaikka arvet kestävätkin aika kauan. Edellisellä kerralla meni varmaan pari kuukautta ennen kuin kammottavat mustelmat paranivat. Mutta jospa ne siitä paranevat ja sitten kehtais taas edes etelässä kulkea sortseissa.
  Vastaa viestiin
13.07.11, 11:22   #62 (linkki)
Minulla
(Vierailija)

Vaahtoruiskutus ja laserointi antoivat paremman lopputuloksen kuin perinteinen leikkaus. Perinteisen jälkeen kohjut uusiutuivat aika nopeasti, nyt on kulunut jo 10 v. eikä ole kohjuja
  Vastaa viestiin
13.07.11, 13:22   #63 (linkki)
-Tuula-
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Minulla Näytä viesti
Vaahtoruiskutus ja laserointi antoivat paremman lopputuloksen kuin perinteinen leikkaus. Perinteisen jälkeen kohjut uusiutuivat aika nopeasti, nyt on kulunut jo 10 v. eikä ole kohjuja

Noin minäkin ajattelin mutta nyt kun luin tämän ketjun niin ei se taida aina onnistua kuitenkaan, kaikilla ei ole hyviä tuloksia.

Itselläni on tehty avoleikkaus julkisella puolella molempiin jalkoihin 20 v sitten (kahden raskauden jälkeen) ja toiseen jalkaan tehtiin uusinta 10 vuotta sitten ja siinä on nyt taas pohkeessa kohjut näkyvissä ja pari vuotta olen jo miettinyt menoa yksityiselle ruiskutukseen, että saisi hameen ja shortsit päälleen. Ensi kesänä toivottavasti voin liikkua vähemmissä vaatteissa.

Taidan kuitenkin päätyä taas julkiselle avoleikkaukseen, minulla on niistä kyllä ihan hyvät kokemukset vaikka nyt ovat uusineetkin. Kuitenkin lähes tuon 10 vuotta on tulos ollut hyvä, toisessa jalassa jo 20 vuotta.

Meillä tämä on kyllä sukuvika, äidilläni leikattiin 3 kertaa, samoin nyt on jo siskollani leikattu 3 kertaa, isälläni ja veljeläni on leikattu kerran.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 19:37   #64 (linkki)
eph
(Vierailija)

hengenvaarallista?

Sain vaahtoruiskutuksen seurauksen keuhkoveritulpan ja nyt olen tosi kiitollinen siitä, että olen vielä hengissä. Kannattaa kyselä riskeistä ja mahd. veritulpan oireista sekä mihin otat yhteyttä, jos ongelmia ilmenee. Menetelmän mainonta on joillakin sairaaloilla (mm. Laser Tilkka) liiankin "kullattua"

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pahasti pettynyt Näytä viesti
Kävin suonikojujen vaahtoruiskutus hoidossa maaliskuun lopussa. toisessa jalassa oli
isot kohjut, toisessa vähemmän. Molemmat hoidettiin samalla kertaa, toimenpide oli kivuton mutta
välittömästi nosui kova kuume ja yskä. Kävin samalla kirurgilla parikertaa ja soitin samoin
useita kertoja terv. keskus lääkärillä koska kuume jatkui viisiviikkoa. Ihmeteltiin vain että
panado ja trombosol voidetta samoin kylmäpakkausta voi käyttä pinnallaisiin laksimtulehduksiin,
joita ilmeni jatkuvasti. Sitten kuume ja tulehduslukemat nosui joten vaadin pääsyn sairaalaan
jossa todettiin molemmissa jaloissa syvät laskimosuonen tukokset. Toimenpiteen tehnyt
kirurgi yksityispuolella vain ihmetteli että ei ole normaalia. Nyt uolenvuoden Marevan verenohennus
lääke ja sairaloman loppumisesta ei tietoa. Tukokset olivat kehittyneet jo heti alussa.

Joten ei kannata mennä toimenpiteeseen ennen kun on tarkkaan selvillä vaaroista mitä
siihen liittyy. Ennen tällälaista toimenpidettä kannattaisi tutkia verikokeista onko mitään
vuoto ja hyytymistekijöissä vialla. Eikä uskoa muutenkaan tämmöstä hölynpölyä.
Vaahtoruiskutus ei todellakaan ole vaaraton vaan jopa hegenvaarallinen, ksoka tukset olisi
voineet lähteä keuhkoihin tai sydämeen tai pahimmassa tapauksessa olisin halvaantunut.
  Vastaa viestiin
01.03.12, 09:28   #65 (linkki)
Röllykkäsääri
(Vierailija)

Vaahtoruiskutuksesta

Olin itse vaahtoruiskutuksessa ensimmäisen kerran helmikuun puolessa välissä. Ensimmäisellä kerralla ruiskuteltiin molemmat jalat. Pieni neulan pisto ja sen jälkeen vaahdotus, tulisukat jotka olivat reisipituiset hoitaja veti jalkaan jonkin häkkyrän avulla ja sit kävelemään puoleks tunniks...ja sitt pääsi jo kotiin. Tympeintä tässä on vaan se kun pitää olla nää tukisukat jalassa 5 vuorokautta yötä päivää ja sen jälkeen vasta pääsee suihkuun ja peseytymään, sitten tukisukkia pidetään vielä 9.nä päivänä, mut yöksi saa otta kuitenkin ne pois :)).
Eipä siinä sit menin taas kahden viikon päästä kontrolliin ja eikun uudelleen ruiskutettiin jalkoja. Mun jalat eivät ollutkaan ne kaikista helpoimmat, pinkeimmistä kohdista tyhjennettiin pois hyytynyt veri mikä oli jäänyt eka ruiskutuskerralta vaivaamaan...ja taas jälleen kerran sukat jalkaa kahdeksi viikoksi ja taas uusi kontrolliaika kahden viikon päähän. Minulle sanottiin et mun jalkoja joudutaan ruiskuttaan aianakin 3-5 kertaa eli koko kevät hurahtaa tukisukkien kanssa touhutessa, josta mää en tykkää tosiaankaan ollenkaan. Mut eipä se niin kauheeta ole ku tuntee jo eka kerran jälkeen et alkaa helpottaan tosi paljon..ei ole niin kovia kipuja ja kutinoita jaloissa ja mikä parasta kohjut häviää. Varmaan ensi kesänä olen jo bikinikunnossa jalkojeni vuoksi Ja pääsen rannalle ystävieni kanssa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku