Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
31.01.06, 19:47   #1 (linkki)
:/
(Vierailija)

suunympärysihottuma...

Ihotautilääkäri totesi minulla kyseisen ihosairauden. Olen oikeastaan jo useamman kuukauden ollut tämän ""vaivan"" kanssa. Hoitona on noin 2kk vahva antibioottikuuri...mutta, mutta...Meillä vauvahaaveet ja kuuria ei saisi missään nimessä syödä jos raskaana. Muutenkin keljuttaa popsia moisia myrkkyjä!

Olisin siis tiedustellu, että onkohan kellään kokemusta, voisko ihottuma hävitä itsestään ajan kans. Jotain lääkevoiteita olen kuurina käyttänyt, niistä ei niinkään apua.

Tämä suunympärysihottuma ei liity varsinaisesti allergiaan (kuten lasten suunympärysihottuma) Jokin kosmeettinen aine esim. Ihovoide, hajuvesi on voinut tämän laukaista. En käytä mitään hajustettuja tuotteita enää, että ei ainakaan pahene. Ilmeisesti mikään muu ei tehoa kuin kuuri :(
  Vastaa viestiin

31.01.06, 19:49   #2 (linkki)
Dalacin
(Vierailija)

Re: suunympärysihottuma...

Voisit kokeilla Dalacin-liuosta. Se on antibioottiliuos, joten kysy ihotautilääkäriltäsi, saako tätä käyttää raskauden aikana - se on kuitenkin ulkoinen lääke, joten ei voine olla niin paha. Tautisi on siis mitä ilmeisimmin perioraali dermatiitti. Älä laita kortisoni- tai muitakaan voiteita - anna ihottumaisen alueen olla kuivillaan ja vältä KAIKKEA kosmetiikkaa ko. alueella. Dalacin voi auttaa, mutta ei välttämättä :-( (Dalacin siis reseptillä!)
  Vastaa viestiin
31.01.06, 19:59   #3 (linkki)
(Vierailija)

Kiitos vinkistä, täytyne kysästä lääkäriltä! Sain reseptin antibioottia sisältävään voiteeseen, mutta se sisälsi myös hieman kortisonia ja sitä vähän kummastelin. Koska niin olen ymmärtänyt, et kortisoni ois pahasta tälle ihottumalle. Olen käyttänyt vain apteekin vesipitoisinta perusvoidetta, jos oikeen kuivuu. Tästä sairaudesta niin vähän tietoa ja kohtalotovereitakaan ei ole tiedossa.
  Vastaa viestiin
31.01.06, 20:23   #4 (linkki)
Arja
(Vierailija)

Ei dalacin auta tuohon. Se on finneille ja kynsisienelle.
  Vastaa viestiin
01.02.06, 12:38   #5 (linkki)
Dalacin
(Vierailija)

Juu, Dalacin on todellakin tarkoitettu ensisijaisesti aknen hoitoon. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö siitä voisi muussa olla hyötyä! Itse olen nimenomaan saanut ihotautilääkäriltäni reseptin Dalaciniin perioraalin dermatiitin hoitoon, koska minulle tuo hoitona käytetty antibiootti ei sivuvaikutusten vuoksi sovi. Dalacinin avulla olen saanut alkamassa olleen ihottuman laantumaan oikein hyvin.
  Vastaa viestiin
01.02.06, 16:27   #6 (linkki)
POD
(Vierailija)

Se on perioraalidermatiitti tosiaan, kuten joku aiemmin mainitsikin.

Syytä ei tiedetä, mutta kortisonit pahentaa, älä siis käytä niitä.

Antibiootilla saisit sen nopeasti pois, mutta onhan se yty kuuri. Itse käytin useiden kuukausien ajan paikallishoitona Rozex-antibioottivoidetta, ei siis niin vanha tai ""haitallinen"" kuin oikeat anbitiootit. Vaiva katosi toistaiseksi.

Vastaa viestiin
01.02.06, 21:33   #7 (linkki)
Johanna
(Vierailija)

Millainen tämä suunympärysihottuma on? Onko sitä leuassa kaulassa? Näppyjä? Turpooko huulet?
  Vastaa viestiin
02.02.06, 11:12   #8 (linkki)
(Vierailija)

Suunympärysihottuma on lähinnä suunympärillä ja nenän kupeilla, voi myös silmien alaluomilla esiintyä pientä näppyä. Jostain olen kuullut sellaisen nimityksen kuin ""mursutauti"" Elikkä tulee punoittavaa näppyä nenän sivuilta alas, suunympärille (vähän niinku mursun viikset). Itselläni pahin kohta on suun alla leukaluitten kohalla. Toisilla kai voi ihan olla märkää tämä ihottuma. Minulla vaihtelevan kokosta näppyä. Huulien turpoamisesta en tiedä, ei kai kuulu tämän sairauden kuvaan.
  Vastaa viestiin
02.02.06, 20:27   #9 (linkki)
sama vaiva
(Vierailija)

Mulla on ollut sama ihottuma vuosia, tulee syksyisin, rauhoittuu keväällä. Toissa syksynä ei tullut, olin silloin raskaana, mutta nyt tänä syksynä taas. Olen syönyt Roacutan kuurin aikoinaan+ käytin jotain salvaa, noilla sain ihottuman + ihoni pois, mutta niistä vain hetkellinen helpotus. En tiedä mistä tuo ihottuma tulee, mutta nyt olen juonut syksyn aloe vera geelijuomaa ja iho on normaali, olin välillä ilman juomaa ja näpyt alkoivat tulla takaisin. Nyt olen taas ollut n .kk:n ilman juomaa, vielä eivät ole tulleet, mutta aloitan kyllä juoman taas, jos ensimmäinenkin siihen viittaava ilmestyy. vauvojen sinkkivoiteen olen myös kuullut auttavan, seuraavaksi olisin kokeillut sitä, koska tuo ihottuma on aivan järkyttävän kiusallinen!

Vastaa viestiin
02.02.06, 21:55   #10 (linkki)
xyz
(Vierailija)

Minä sain kyseiseen vaivaan Rosax-voidetta (tai jotain sinnepäin) ja auttoi muutamassa päivässä. En tiedä voiko käyttää raskauden aikana.
  Vastaa viestiin
02.02.06, 23:29   #11 (linkki)
(Vierailija)

Onpas lohdullista kuulla, että en ole tämän vaivan kans yksin. Tätä sairautta on niin vaikea käsittää jolla sitä ei ole! Mulle aina sanotaan, et mitä sopimatonta olet taas syöny tai käyttäny kun iho ton näkönen. Sitte siinä selitellä, et tälle ei voi mitään. Toivon, että aurinko kesällä hoitaisi näpyt pois. Välillä tämä ihottuma on ihan siedettävän näköinen, ei hyppää ihmisten silmille...Nyt on taas se vaihe, että näpyt näkyy ja tuntuu ja sosiaalisissa tilanteissa se vaivaa minua...Koitan kysellä lääkäriltä noista voiteista ja liuoksista mitä teiltä olen nyt kuullut. Kiitos!

Ainiin... Jostain olen lukenut,että hammastahna voi laukaista kyseisen ihottuman. Miten sitten, pitäskö hammmastahnoja välttää tai entäs purukumit....Hölmöjä mietteitä :)
  Vastaa viestiin
03.02.06, 21:21   #12 (linkki)
sama vaiva
(Vierailija)

Syynäilin minäkin syömisiäni, mutta en löytänyt mitään allergian aiheuttajaa, ja itse asiassa silloin kun ihottuma oli ensimmäisiä kertoja, kävin allergiatesteissä, muttei niistä mitään löytynyt. Minulla tuo lääkekuurin rinnalla käytetty voide tosiaan vei nahkat kasvoista samalla, mikä ei ollut yhtään sen mukavamman näköistä kuin ihottuma...

""tavallisessa"" hammastahnassahan on vaikka mitä myrkkyjä, jotka voivat kans laukaista ihottuman, tekevät aftoja jne jne (http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/myrkyttomat%20tuotteet.htm) tuossa linkissä mm. noista hammastahnan pahoista aineista.... itse ostin hammastahnavalaistumisen jälkeen aloevera hammastahnaa ja se on kyllä ollut hyvää, ostin myös weledan merisuolatahnaa, mutta hampaat ei jää mielestäni sillä tarpeeksi puhtaan tuntuiseksi (siispä 1-vuotiaamme käyttää sitä harjoitellessaan hampaiden pesua)
  Vastaa viestiin
04.02.06, 08:55   #13 (linkki)
tuija
(Vierailija)

minullakin on ollut suunympärysihottumaa,
lääkärini oli sitä mieltä että hormonit aiheuttavat sitä ja
minulla on ollut kahdesti tämä vaiva ja
vaiva lähti kahden kuukauden antibioottikuurilla,
kuurini alkoi a-kirjaimella (amoksiini....am-jotain
  Vastaa viestiin
04.02.06, 14:56   #14 (linkki)
Suvi
(Vierailija)

Minulla on ollut suunympärysihottuma kerran elämässäni joskun viisi vuotta sitten. Söin 2 kk tetrasykliinejä ja käytin voiteena valkovaseliinia. Ihottuman aikoihin olin stressaantunut, mutta lopullinen laukaisija oli mitä ilmeisimmin Bepanthen-voide, joka sisältää villarasvaa. Olen sen jälkeen välttänyt kaikkea, missä on villarasvaa ja ihottumaa ei ole tullut.

Ihan yököttää mainokset, missä suositellaan monipuolista Bepanthen-voidetta ihan joka vaivaan. Sopii toki niille, jotka sietävät villarasvaa.
  Vastaa viestiin
04.02.06, 15:53   #15 (linkki)
köh
(Vierailija)

Mulla tuili sitrushedelmistä.
  Vastaa viestiin
05.02.06, 15:54   #16 (linkki)
(Vierailija)

Stressiä olen minäkin ajatellut. olin syksyllä erittäin stressaantunut ja ahdistunut. Ja samassa puhkesi tämä ihottuma. Toisaalta aloin käyttämään säännöllisesti voiteita kasvoissa, elikkä ihon oma tasapaino järkky. Myös samaan syssyyn todettiin kobolttiallergia. Olipa siis kaksi ihottumaa kasvoilla kukkimassa. Nyt onneksi alleginen ihottuma pois. Kaikki hajustetut tuotteet ja kemikaalit piti jättää. Sekä metalliset rillit piti vaihtaa muovisiin...Mukava kun saan vinkkejä ja apua tätäkin kautta :) Kaunis kiitos.
  Vastaa viestiin
06.02.06, 14:20   #17 (linkki)
Bebanthenia?
(Vierailija)

Pakko kysyä gallupmuotoisesti kaikilta, joilla on ollut suunympärysihottumaa: käytättekö tai oletteko käyttäneet Bebanthenia huulirasvana?

Minä nimittäin olen käyttänyt vaikka kuinka kauan, ja PDO on sääbböllinen vieras... Voisikohan johtua siitä?

VASTATKAA, KIITOS!
  Vastaa viestiin
06.02.06, 20:48   #18 (linkki)
(Vierailija)

Olen satunnaisesti käyttänyt bebanthenia huulirasvana. En kyllä usein, vain jos oikeen rohtuu. Täytyypi ehkä sitten vältellä sitä, näyttää sille. Usein suunympärysihottumassa aiheuttaja jää epäselväksi, IKÄVÄ KYLLÄ!! Itse en uskalla edes hajuvesiä enää käyttää, kaikki turha on karsittu. Bebanthen ja kaikki muutkin rasvat voivat sen aina laukasta. Ihotautilääkäri sano, et pitäs kaikkee rasvaa välttää, vain kuurina hoitavia voiteita.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 16:04   #19 (linkki)
tuija
(Vierailija)

käytää nykyään dermosilin laventelisalvaa huuliin

aikaisemmin käytin milloin mitäkin rasvaa ja tulin allergiseksi niistä kaikille,
olen allerginen melkein kaikille ihonhoitotuotteille,
dermosilistä käy perustuotteet (ei primotuotteet)
  Vastaa viestiin
06.01.07, 23:09   #20 (linkki)
keliaakikko
(Vierailija)

Minä olen jo toistamiseen tuon POD-ihottuman kourissa. Ensimmäinen kerta oli kun olin alipainoinen puhjenneen keliakiani takia sekä lievästi puutostilassa, silloin tuli ihottuma ja lääkäri määräsi minulle ROSAZOL EMULSIOVOIDE 1% ALPHARMA ja sainkin käyttää muutaman kuurin tuota voidetta ja oireet hävisi. Nyt olen jälleen 10 vuoden jälkeen hieman alipainoinen enkä ole syönyt riittävän monipuolisesti niin POD-ihottuma uusiutui. Sama on käynyt siskolleni joka on keliakian takia ollut alipainoinen ja lievässä puutostilassa niin hänelle tuli myös POD. hänelle määrättiin tuota samaista rasvaa kahteen otteeseen ja oireet palasi kun kuuri loppui, sitten hän sai 2kk antibioottikuurin ja oireet hävisi eikä uusiutunut kuurin jälkeen. Huono puoli antibiootti kuurissa on vain se että oma vastustus kykyheikkeneesen tilapäisesti. Bebanthenia emme kumpikaan ole käyttäneet.
  Vastaa viestiin
09.01.07, 14:07   #21 (linkki)
allergia
(Vierailija)

soija

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bebanthenia?
Pakko kysyä gallupmuotoisesti kaikilta, joilla on ollut suunympärysihottumaa: käytättekö tai oletteko käyttäneet Bebanthenia huulirasvana?

Minä nimittäin olen käyttänyt vaikka kuinka kauan, ja PDO on sääbböllinen vieras... Voisikohan johtua siitä?

VASTATKAA, KIITOS!
En ole käyttänyt. Oma suunympäryksen ihottumani johtui soijasta.
  Vastaa viestiin
09.01.07, 14:10   #22 (linkki)
Niinuska
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja :/
Ihotautilääkäri totesi minulla kyseisen ihosairauden. Olen oikeastaan jo useamman kuukauden ollut tämän ""vaivan"" kanssa. Hoitona on noin 2kk vahva antibioottikuuri...mutta, mutta...Meillä vauvahaaveet ja kuuria ei saisi missään nimessä syödä jos raskaana. Muutenkin keljuttaa popsia moisia myrkkyjä!

Olisin siis tiedustellu, että onkohan kellään kokemusta, voisko ihottuma hävitä itsestään ajan kans. Jotain lääkevoiteita olen kuurina käyttänyt, niistä ei niinkään apua.

Tämä suunympärysihottuma ei liity varsinaisesti allergiaan (kuten lasten suunympärysihottuma) Jokin kosmeettinen aine esim. Ihovoide, hajuvesi on voinut tämän laukaista. En käytä mitään hajustettuja tuotteita enää, että ei ainakaan pahene. Ilmeisesti mikään muu ei tehoa kuin kuuri :(
Minulla oli suunympärysihottuma muutama vuosi sitten ja kesti joitakin kuukausia erilaisista voiteista huolimatta (lääkkeitä en käyttänyt). Minulle se todennäköisesti aiheutti kova stressi, joka siihen aikaan oli päällä. En muuta syytä oikein keksi. Huomaamattaan sitten alkoi paranemaan. Se oli harvinaista, koska minulla aina on ollut hyvä iho, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Malttia vain kyllä se ajan kanssa paranee.
  Vastaa viestiin
09.01.07, 20:31   #23 (linkki)
ninninanna
(Vierailija)

No, nykyään tätä tulehduspohjaista ihottumaa sentään osataan hoitaa, tai edes diagnosoida!Itse olen kärsinyt kyseisestä vaivasta viidentoista vuoden ajan, ihottuma uusiutuu kerran vuodessa. Alkuvuosina annettiin juuri kaiken maailman rasvoja ja sanottiinpa jopa, että kun olet tyttö kaksi viikkoa pesemättä naamaasi, niin johan ihottuma lähtee.Great. Näiden vuosien jälkeen olen huomannut, että ainoa mikä auttaa on tetrasykliini-antibiootit.Joskus tehoaa lyhyempi kuuri, joskus ei. Ikäviä antibioottejahan ne ovat. Nykyään olen vain niin iloinen, että voin suoraan lääkärille sanoa, mitä tarvitsen, ettei tarvitse niistä turhista voiteista maksaa. Ja olen myös saanut kuurin varalle, jos vaikka joku tuntematon pöpö jostakin taas ihottuman laukaisee. Minulla vaihtelee vuodenajoittainkin milloin ihottuma iskee ja samoista syistä on sanottu johtuvan (eli mitään varmaa ei tiedetä) hormonit, hammastahna, meikit, voiteet, aurinko, alkoholi ja tupakka. Bebanthenia käytän, mutta aloitin vasta Roacuttan-kuurin aikana muutama vuosi sitten, enkä usko sillä olevan merkitystä. Kyseinen kuurikaan ei muuten poistanut ihottuma-alttiutta, vaikka niin toivon ja uskoin lääkärin puheisiin =)

mahdottoman ärsyttävä tauti, ei voi muuta sanoo. alkaa paranemaan just silleen huomaamatta jossakin vaiheessa

sandy
  Vastaa viestiin
23.11.11, 10:48   #24 (linkki)
Elli
(Vierailija)

Valkosipulia suunympärysihottumaan

Ennen antibiootteja kannattaa kokeilla valkosipulinkynnellä sivelyä! Itseäni on oikeasti auttanut, ja kaikkea on tosiaan tullut vuosien varrella kokeiltua... Tuoreella leikkauspinnalla sivellään muutamia kertoja päivässä, rauhoittaa kummasti! Eikä kokeilusta ainakaan mitään haittaa ole, paitsi haju :)
  Vastaa viestiin
24.11.11, 00:36   #25 (linkki)
miau
(Vierailija)

Itse olen syönyt kaksi antibioottikuuria kyseiseen vaivaan. Ensimmäinen oli muistaakseni kuukauden mittainen, silloin ihoni kuivui noin viikko kuurin aloittamisen jälkeen ja käytännössä kasvojen iho uusiutui kokonaan. Pahimmat alueet olivat posket ja otsa silmien välistä (vaikka kyseisillä alueilla ei koko ihottumaa ollutkaan) ja fiilis oli hirveä. Iho oli rutikuiva ja kirkuvan punainen, rasvasin sitä vesipohjaisella perusrasvalla varmaan kymmenesti päivässä koska muuten ei voinut olla... Kun iho palautui, ihottuma oli poissa. Kuurin loppumisen jälkeen ihottuma uusiutui parin-kolmen kuukauden päästä. Sain uuden kuurin, tällä kertaa 100 päivää. Se kuuri tehosi nopeasti ja ihon kuivumista ja uusiutumista ei mitenkään huomattavasti tapahtunut. Tämän kuurin aloittamisesta on nyt noin vuosi ja nyt iho vaikuttaisi taas alkavan oireilla, leukaan on ilmestynyt pientä näppyä.

Minulla on ollut sama vaiva noin 10 vuotta sitten, silloin sitä ei tosin tunnistettu, kuviteltiin allergiaksi. Noh, vuoden kuluttua se sitten häipyi itsestään, mutta kyllä siinä teininä oli kestämistä... Minulle lääkäri sanoi, että syytä ihottuman puhkeamiselle on oikeastaan turha miettiä, koska kaikille ei kuitenkaan keksitä sitä yhtä laukaisevaa tekijää. Hänen mukaansa osalla ihmisistä on siihen vielä tuntemattomasta syystä suurempi alttius kuin toisilla. Osalla ihottuma uusiutuu useita kertoja ja voi olla vuosien vaiva, osalla ensimmäinen antibioottikuuri hävittää taudin lopullisesti. Täytyykin ilmeisesti taas varailla aikaa ihotautilääkärille...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku