Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
10.03.09, 15:35   #101 (linkki)
ihmettelijäinen
(Vierailija)

kysymys?

Onko kellään Yasminin käyttäjällä alun aikana esiintynyt ns. tiputteluvuotoa? Olen syönyt kyseisiä pillereitä aiemminkin ja nyt pitkän tauon jälkeen aloitin ne uudestaan. Sillon ei ollut tällaisia ongelmia.. Ensimmäinen liuska on kohta loppu, ja oikean vuodon pitäisi kokemuksen mukaan alkaa n. 5 pv päästä. Nyt viikon verran kuitenkin tiputellut muutamia tippoja päivittäin. Pitäisikö huolestua?
  Vastaa viestiin
11.03.09, 17:34   #102 (linkki)
333333333333333333333333
(Vierailija)

Kaksi viikkoa syöty ja kaikki pikkuasiat ärsyttää suunnattomasti. Ekoina päivinä oli jotain päänsärkyä ja tissit on ollu aika kipeet. Fyysiset oireet ei niinkään haittaa mutta voi kun nää mielialat vähän tasoittuisivat.
  Vastaa viestiin
16.03.09, 10:10   #103 (linkki)
pirpana90
(Vierailija)

tietämätön

Käytin vuoden melianeja ja vaihdoin yasmineihin. Onko muilla kyseisiin pillereihin vaihtavalla kuukautiset alkanut paria päivää normaalia myöhemmin ja ollu niukemmat? Itselläni on ja minulle sanottiin että se on normaalia mutta silti joskus pelkään olevani raskaana. En kuitenkaan "kehtaa" mennä ostamaan testiä koska poikaystäväni äiti on apteekissa töissä, enkä halua hänen saavaan tietää... Siksi kysyn onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia..
  Vastaa viestiin
20.03.09, 15:58   #104 (linkki)
vierasvaan
(Vierailija)

pelkääjä

onko se ehkäisyteho jo ensimmäisellä taukoviikolla? siis kun alotin pillerit 22 päivää sitten ja tänään oli eka taukoviikon päivä ja olin yhdynnässä ilman kondomia. ja voinko syödä särkylääkkeitä vaikka käytän yasmin-pillereitä? otin yhtenä iltana disperin-nimisen särkylääkkeen ja rupesin sitten pelkäämään että vaikuttaako se huonolla tavalla siihen ehkäisytehoon. :(
  Vastaa viestiin
20.03.09, 17:13   #105 (linkki)
vierasvaan
(Vierailija)

hei ihmettelijäinen, minulla on tällä hetkellä tuo sama, mutta miten sen nyt sanoisi "pahempana". eilen loppui eka liuska yasmineja ja koko sen liuskan ajan oli tiputtelu vuotoa, välillä paljonkin ja välillä taas vähän vähemmän ja on vieläkin.. minulla kuukautisten pitäisi alkaa tässä parin päivän sisään. en tiedä pitäisikö huolestua. johtuiskohan se vaan siitä ku oot vasta ne aloittanu, mutta se on sitten kyllä outo kun jos olet käyttänyt yasmineja jo aijemminkin eikä ole ollut mitään tuollaista. ei minusta kyllä nyt apua ollut, mutta ajattelin vastata kun sama tilanne.
  Vastaa viestiin
20.03.09, 17:36   #106 (linkki)
tyrmistynyt
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasvaan
onko se ehkäisyteho jo ensimmäisellä taukoviikolla? siis kun alotin pillerit 22 päivää sitten ja tänään oli eka taukoviikon päivä ja olin yhdynnässä ilman kondomia. ja voinko syödä särkylääkkeitä vaikka käytän yasmin-pillereitä? otin yhtenä iltana disperin-nimisen särkylääkkeen ja rupesin sitten pelkäämään että vaikuttaako se huonolla tavalla siihen ehkäisytehoon. :(
Kannattaa lukea ne lääkepakkausten ohjeet. Voi hyvänen aika mitä kysymyksiä!
  Vastaa viestiin
20.03.09, 18:00   #107 (linkki)
vierasvaan
(Vierailija)

no siis olen lukenu ja monesti..
  Vastaa viestiin
20.03.09, 18:05   #108 (linkki)
vierasvaan
(Vierailija)

tiedän kyllä, että ehkäisyteho alkaa heti ensimmäisen pillerin otettua, mutta onko se ehkäisyteho jo niin hyvä ekalla taukoviikolla että ei tarvitse käyttää kumia.. juu ei kyllä kukaan ymmärrä mitä tarkotan, ois se pitäny jo alkuun tajuta nii en olisi tänne edes mitään kirjoittanu. ja tuosta särkylääke jutusta on kai turha edes mainita ku tulee vaan jotain palautetta..
  Vastaa viestiin
23.03.09, 13:39   #109 (linkki)
terhi talvitie
(Vierailija)

e-pillerit

hei haluaisin kysyä auttaako e-pillerit ettei tule raskaaksi?johtuuko e-pillerit kun mulla on alavatsakipeä?
  Vastaa viestiin
27.03.09, 23:13   #110 (linkki)
BloodyPerry
(Vierailija)

Alavatsakivut ja tiputteluvuoto

Aikaisemmin ollut käytössä rengas puoli vuotta ja nyt aloitin tauon jälkeen yasminit. Ensimmäisestä liuskasta 2/3 syöty, tällä viikolla ollu kuitenkin alavatsakipuja ja runsasta vuotoa, päänsäryt lisääntyneet ja pahoinvointi (varsinkin tupakoinnin yhteydessä) on aika inhottava juttu. Toivottavasti menee ohi! Minäkin tuota taukoviikon ehkäisytehoa mietin, pakkausselosteessa ei lukenut sanaakaan siitä, että tarvitseeko muuta ehkäisyä käyttää taukoviikon aikana. Jollakin faktaa/kokemusta asiasta?
  Vastaa viestiin

08.04.09, 18:23   #111 (linkki)
Pikkuaivomato
(Vierailija)

Ei tarvitse lisäehkäisyä taukoviikon aikana

Lisäehkäisyä ei tarvitse tauon aikana, kunhan se tauko on enintään 7 päivää. Ensimmäinen pilleri kannattaa siis muistaa ottaa 7 taukopäivän jälkeen jos on ollut yhdynnässä taukoviikolla, jollei halua tulla raskaaksi.

Olisiko enemmän kokemuksia niiltä jotka ovat vaihtaneet Yasminelleista Yasmineihin? Itse sain juuri reseptin yasmineihin, en siis ole vielä aloittanut niitä. Vaihdoin ne koska limakalvot olivat kuivat(-> seksivaikeuksien lisäksi tulehduksia) ja lääkäri määräsi yasminea, koska se oli lähimpänä yasminellea mutta estrogeenia vain enemmän jonka pitäisi auttaa kuivuuteen. Onko kellään ollut samantapaista ja onko vaihto auttanut?
  Vastaa viestiin
08.04.09, 22:57   #112 (linkki)
hep..
(Vierailija)

Mulla on ihan sama juttu kun sulla pikkuaivomato! Eli tuon kuivuuden ja limakalvojen ohuuden vuoksi vaihdoin yasminellesta yasmineen. Tulehduksia mulla ei ole ollut.
Olen nyt syönyt yasmineita vasta kuukauden, joten en osaa vielä kokemuksista kertoa. Aion syödä kaksi laattaa putkeen, kuten tein myös yasminellen kanssa. Vasta muutaman kuukauden päästä pitäis huomata eron, jos noilla vaikutusta on. Tähän asti en ole vielä huomannut mitään. Tosin hyvin harvoin nykyään harrastetaan seksiä mieheni kanssa :(.
Kauanko sä kerkesit käyttää yasminellea? Mulla noi oli käytössä reilut pari vuotta ja sitä ennen oli meliane, joka on myös vähähormoninen.
  Vastaa viestiin
09.04.09, 09:53   #113 (linkki)
Pikkuaivomato
(Vierailija)

Yasminellet on mun ekat pillerit ja niitä oon käyttänyt nyt noin vuoden. Lääkäri sanoi minullekin että se kolme kuukautta pitäs oottaa ihan kärsivällisesti. Yasminelleja piti käyttää aika kauan ennen ku huomasin että ne ei oo kovin hyvät sittenkään, aluks siis en huomannu kauheasti muutoksia. Sitte alko tuntua tän vuoden alussa että alapää tyyliin imee kaikki liukastusaineet (vaseliini, klick, sylky jne) itteensä ja koko ajan meni vaan araks eikä ollu yhtää kivaa. Ja sitte oli vähä hiivan tuntusta mikä kyllä meni ilman antibioottia ohi ja pahaa hajua myös helposti. Tuntu myös että ihoki oli tavallista kuivempi, osittain johtu myös talvesta varmasti mutta kuitenki.

Ei auta muuta ku toivoa että yasminet ois sopivat, ku jokaisella vaikuttaa nii eri tavalla. Itseä huolettaa vähän myös miten mielialalle käy kun muutenki elän aika stressaavaa aikaa ja oon huomannu itessäniki masennustaipumusta joka tulee suvusta.

Lääkäri myös sano että ehkäisyrengasta vois myös miettiä (auttaa myös siihen kuivuuteen ku se on paikallinen) mutta oon ajatellu että voisin sitten hankkia sen kun muutan yhteen poikaystäväni kanssa, koska oon epävarma siitä osaanko laittaa sitä oikein paikalleen:D
  Vastaa viestiin
07.05.09, 19:21   #114 (linkki)
33333333333333333333
(Vierailija)

Kolmas laatta menossa ja tekee mieli heitellä tavaroita ja lyödä ihmisiä. Jumalauta!
  Vastaa viestiin
16.05.09, 00:23   #115 (linkki)
Hiukset tuuhenivat
(Vierailija)

Jotkut valittaneet hiusten lähtöä, minulle kävi niin että Yasminien myötä hiukset tuuhenivat, mutta valitettavasti säärikarvojen kasvu innostui myös eli aiemmin tarvitsi sheivata kerran 7-10 päivässä mutta nyt pitää sheivata joka 5-6 päivä.

Miinuksena nesteiden kertyminen alaraajoihin, vatsan turpoaminen ja kamalat päänsäryt pillerittöminä välipäivinä.

Olen 36v.
  Vastaa viestiin
27.05.09, 21:06   #116 (linkki)
hyviä ovat
(Vierailija)

oma kokemus

Oon käyttänyt Yasmineita jo 6 tai 7 vuotta, en edes muista tarkkaan kuinka kauan. Sopivat mulle tosi hyvin. Sivuvaikutuksina lievästi alentuneet seksihalut (tähän asiaan kyllä vaikuttaa moni muukin asia, eli halut kyllä löytyvät kun jaksaa vähän yrittää ja kostuminen on normaalia) ja rintojen turvotus. Itse pidän pienemmistä rinnoista ja nämä pillerit turvottavat rintojani aika mojovasti. Nyt ongelma ei ole niin paha koska olen laihtunut ja rinnoista on vähän poistunut massaa (=rasvaa) joten rintavarustus on vähän "keventynyt" turvotuksesta huolimatta.

Koskaan ei ole ollut välivuotoja ekaa 3 liuskaa lukuunottamatta, ei mielialanmuutoksia, ei päänsärkyä, ei turvotusta muualla kuin rinnoissa (Yasmineissahan on lievästi nestettä poistava vaikutus). Lisäksi pitää ihon täydellisenä, vaikka mulla on PCOS ja paha akne silloin kun en syö e-pillereitä.
  Vastaa viestiin
08.06.09, 16:08   #117 (linkki)
omituistenotustenkerho
(Vierailija)

Voihan Omituisuus

Aloitin pilleröinnin 17-vuotiaana. Söin melianea pari ekaa kuukautta, mutta mielialan vaihteluiden vuoksi vaihdoin Yasmineen. Söin sitä reilu neljä vuotta kunnes lopetin ehkäisytarpeettomuuteni vuoksi. Pari vuotta olin ilman pillereitä, kunnes Yasminet aloitin uudelleen noin puolitoista vuotta sitten. Alku näytti valoisalta, mutta nyt tuntuu että voisin mielelläni lopettaa niiden napsimisen. Viimeisen viikon olen kärsinyt jatkuvasta lievästä päänsärystä ja pari päivää sitten kuukautiset tulivat läpi. Olen jatkuvasti kiukkuinen ja väsynyt. En tiedä mistä tämä ailahtelu johtuu, onko syy oikeasti Yasminen vai onko vika mun korvieni välissä. Esimerkiksi Yasmine menee vain väkisin kurkusta alas, muiden pillereiden kanssa ei ole samanlaista ongelmaa.
Sen olen huomannut ettei lääkärit ole halukkaita suosittelemaan muuta ehkäisyä kuin pillereitä. Vaihtoehtojahan kuitenkin on...

Vastaa viestiin
16.07.09, 09:24   #118 (linkki)
kaikkea kokeiltu..
(Vierailija)

pillereitä ym. käytetty yli 10 vuotta. Ensin söin Minulettia-->alkoi muutaman vuoden käytön jälkeen aiheuttaa välivuotoa vaihdettiin Evraan. No se kokeilu jäi nopsaan, menkat ei loppunut ollenkaan. Nyt menee yasminia ja välillä tiputteluvuotoa gyne neuvoi 2-3 päivää syömään 2 pilleriä päivässä jos vuoto muuttuu runsaaksi kesken levyn. (TÄTÄ älä kokeile ellei ole lääkärin lupaa)Ja toimii!! eikä tarvi joka levy tätä tehdä onneks. Sivuvaikutuksia on huono-olo siks otan illalla niin yöllä sitä ei huomaa:D itsellä taas vaikuttaa nestettä poistavasti ja tuohon huimaukseen voi olla syynä alentunu verenpaine. Itsellä aleni jonkin verran.
  Vastaa viestiin
06.08.09, 15:05   #119 (linkki)
AnneliAneeminen
(Vierailija)

Hyvä Yasminet

Söin joskus kolmisen vuotta Yasmineja ja hyvät ne oli. Niissähän on alhaiset hormonimäärät nii vähemmän sivuvaikutuksia. Ei mitään ongelmia. Jos tulee välivuotoja niin syökää pihviä ja menkää lääkäriin jos se ei auta.
  Vastaa viestiin
07.08.09, 15:26   #120 (linkki)
apua?!
(Vierailija)

Olen syönyt Yasmin pillereitä yli vuoden eikä minulla ole mitään negatiivista sanottavaa niistä, mutta unohdin 2 päivää sitten illalla ottaa pillerin ja otin sen aamulla ja samana iltana normaalisti myös. Huomasin että seuraavana aamuna tuli pientä vuotoa. Luin ohjeista että liikakäytöstä voi tulla pientä vuotoa mutta onko se vaarallista? pitäisikö mennä käymään lääkärillä?
  Vastaa viestiin

02.09.09, 22:07   #121 (linkki)
lissuli
(Vierailija)

outoa..

kokemukseni yasminista on positiivinen. söin 4 vuotta diane novaa akneen. voin sanoa olevani eri ihminen luovuttuani niistä, rauhallisempi ja tasapainoisempi. ainoa mikä on, niin ne pitivät aknen loitolla paremmin kuin yasminet, mutta toisaalta ihoni ei ole enää niin kuiva kuin dianen aikana. oon huomannut että aina noin seitsemännen pillerin kohdalla ihoni alkaa rasvoittumaan ja pukkaamaan näppylää. taukovaiheen aikana iho rauhoittuu ja näyttää kirkkaalta ja hyvältä. onko kellään samoja kokemuksia?
  Vastaa viestiin
21.09.09, 16:13   #122 (linkki)
aosioga
(Vierailija)

Yasmineja oon syöny vähä yli vuoden. Ei mitään negatiivisia oireta, positiivisa sen sijaan löytyy; ihon kunto parantunut sekä kasvoissa että rinnan alueella, vuoto on paljon niukempaa kuin ilman pillereitä, ja menkat kestää vähemmän aikaa (3-4 päivää.) Rinnat eivät ole suurentuneet ihan kupeilla, mutta ovat selvästi "täydemmät" kuin ennen pillereitä. Seksi sujuu niinku ennenki.

Yasmineja en vaihda!
  Vastaa viestiin
22.09.09, 17:22   #123 (linkki)
eh94
(Vierailija)

moimoi

olen itse käyttänyt pillereitä vajaa puol vuotta, eikä minulla ole muita sivuvaikutuksia kun se että ravaan vessassa aika usein jota on näköjään ollut muillakin jotka ovat tänne kirjottaneet, mutta muuten olen tyytyväinen :)
  Vastaa viestiin
29.09.09, 18:32   #124 (linkki)
Tiedä häntä
(Vierailija)

Minä syön kohta kolmatta liuskaa, saan syödä niitä useamman putkeen kivuliaiden menkkojen takia. Huomasin kyllä heti ensimmäisellä viikolla ihon huonontumisen ja vieläkin jatkuu. Myös aamupalansyöminen on täysin mahdotonta, josko joudun menemään ajoneuvoon 6 tunnin sisällä, mikä taas haittaa koulussa käyntiäni. Olen myös järkyttävän väsynyt, nukun kevyesti voidessani 18-20 tuntia päivässä. Seksihaluni ovat täydellisesti poissa, niitä ei vaan löydy mistään tai milläään.
Ja ilmeisesti toisia pillereitä minulle ei voi syöttää ja pillerittömyys on silkkaa tuskaa useampi viikko kuukaudesta.
  Vastaa viestiin
06.10.09, 20:19   #125 (linkki)
fe
(Vierailija)

minulla alkoi taukoviikko sunnuntaina ja huomenna pitäisi alkaa kuukautiset. mietin että voinko enää millään peruuttaa kuukautisia ? viikonlopuksi tuli äkillinen reissu, eikä kuukautiset olisi mikään kiva juttu silloin.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku