Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.02.06, 21:42   #1 (linkki)
Oireet ohi?
(Vierailija)

Vatsaflunssan kesto

Sattuuko täällä ole tietämystä Tampereella meneillään olevan vatsaflunssan kestosta? Voiko juttu mennä ohi muutaman tunnin oksentelulla?

Illalla yhdentoista jälkeen tuli 'laattaa' jonkin aikaa ja takaisin nukkuun tohdin kahden huitteilla. Aamulla liikkeelle jugurtin voimalla ja töihin... edelleen pystyssä.

Oliko siis vatsaflunssa vai mahdollisesti kunnon stressikohtaus?
  Vastaa viestiin

09.02.06, 23:13   #2 (linkki)
??
(Vierailija)

Re: Vatsaflunssan kesto

Oli mikä oli, niin kannattiko lähteä töihin puolikuntoisena. Tartutat toisetkin! Kyllä vatsaflunssa voi nopeastikin parantua sinulta, mutta tartuttaja voit olla silti. Noinhan ne leviävät...
  Vastaa viestiin
10.02.06, 10:49   #3 (linkki)
...............
(Vierailija)

Mikä vatsaflunssa? Missä? Ei täällä mitään tautia ole näkynyt.

Kai nyt itse tiedät milloin olet kunnossa ja milloin et. Pysyikö ruoka sisällä? Oliko muita oireita? Söitkö jotain huonoa, vai mistä sait tartunnan, jos oli tarttuva tauti?
  Vastaa viestiin
10.02.06, 10:56   #4 (linkki)
tuija
(Vierailija)

keskisuomessa on myös liikkeellä vatsatautia........

minulla alkoi oireet tiistai-iltana ja vieläkin on vatsa kipeä,
pahanolon tunne on jatkuvaa, ei tule ylös.
Vatsa on löysä, mutta ei ripulina.
Kipu on kova ja kestää tunteja ennenkuin hellittää alkaakseen jonkun ajan päästä uudelleen.....

käytän idoform-maitohappobakteereja helpottamaan oloani
  Vastaa viestiin
10.02.06, 13:03   #5 (linkki)
ÖKÖ
(Vierailija)

Vatsatautia taitaa olla aina liikkeellä jossakin. Niin myös täällä pk-seudulla nyt. Ihmetyttää tosiaan se, että ihmiset lähtevät liikkeelle jo siinä vaiheessa, kun ovat vielä kipeitä. Töissä oikein leuhkitaan, että ""oksensin koko yön, joten katsotaan pysyykö vielä mikään sisällä"". Itse olen oksennustaudissa aina niin huonossa kunnossa, etten voisi kuvitellakaan lähteväni jonnekin hyppimään. Enkä halua sairastuttaa toisia, sillä mikään ei ole ikävämpää kuin mahatauti. Paranemista kaikille. Jospa pian hellittäisi!
  Vastaa viestiin
10.02.06, 13:33   #6 (linkki)
Peskää
(Vierailija)

enemmän käsiänne, sairastutte harvemmin.
  Vastaa viestiin
10.02.06, 14:59   #7 (linkki)
tuija
(Vierailija)

pesee käsiään koko ajan,
työmiljöössä pöpöjä lattiasta kattoon,
joutuu olemaan tekemisissä myös ruokien kanssa,
tietää hygienian tärkeyden.

ikävä kyllä kaikki työkaverit eivät ole yhtä tarkkoja hygienian kanssa,
ehkäpä siksi sairastuin....
  Vastaa viestiin
10.02.06, 15:15   #8 (linkki)
Hmm
(Vierailija)

Kannattaa miettiä tarkasti, milloin lähteä sairauden jälkeen töihin. Ei ole kiva saada tartuntaa siksi, että joku työkaveri on tullut liian aikaisin töihin. Vatsataudista voi seurata joillekin ikäviäkin ja pitkäaikaisia jälkitauteja, ikävää. Kukaan ei ole työpaikallaan niin korvaamaton, ettei voi parantua kotonaan kuntoon. Jos tulee töihin, niin kannattaa ainakin pitää ""mölyt mahassaan"" eikä ainakaan leuhkia, kuinka tuli oksenneltua koko vatsan sisältö edellisenä päivänä useaan otteeseen. Toisia ei kiinnosta.

En kannata turhia poissaoloja töistä/koulusta, mutta järki käteen, ellit! Sitä helposti ajattelee, että aiheuttaa vähemmän haittaa työpaikalla, kun tulee töihin pian takaisin, mutta totuus voi joskus olla täysin päinvastainen. Ei varmasti ole työpaikan edun mukaista, kun joka toinen työntekijä on vuoronperään tai samaan aikaan sairas, kun pöpöt leviää työpaikalla.
  Vastaa viestiin
10.02.06, 16:27   #9 (linkki)
Huoh
(Vierailija)

Meillä levisi kerran oksennustauti töissä, kun eräs pienten lasten äiti tuli puolikuntoisena töihin eli oksenteli vielä töissäkin, vaikka oli luullut olevansa jo terve. Vahinko kai sinänsä, mutta siitä kärsi sitten useampi meistä. Vatsavirus voi oikeasti viedä tosi heikoksi, joten miettikää, ettette sairastuta muita!
  Vastaa viestiin
10.02.06, 19:08   #10 (linkki)
Oireet ohi?
(Vierailija)

Kukaan ei maininnut voisiko kyse sittenkin olla stressioireesta. Mitätään sopimatonta en usko syöneeni ja töistä lähti vatsataudin takia tällä viikolla yksi, joskaan en ole ollankaan varma, että mulla oli SE vatsaflunssa. (Ripulia ei ollut lainkaan eikä kipujakaan...vilunväristyksiä vain ja niitäkin vaan kun tilanne oli päällä.
  Vastaa viestiin
10.02.06, 21:48   #11 (linkki)
.....
(Vierailija)

Mahatauti tarttuu yleensä itämisaikana eli silloin kun oireita ei vielä ole, eli jo viikkoa-kahta ennen tautia/oireita. Siks se onkin niin herkästi leviävä.
  Vastaa viestiin
13.02.06, 14:49   #12 (linkki)
??
(Vierailija)

eikö se tartukaan silloin, kun oireet on esillä vaan jo aiemminkin? kauanko se sitten itää?
  Vastaa viestiin
14.02.06, 02:13   #13 (linkki)
Maria
(Vierailija)

""Viikkoa-kahta ennen oireita"" No, ei todellakaan. Vatsatauti voi itää ainoastaan muutaman päivän max. kantajassaan, ei viikkoja. Miksi peloitella ihmisiä paskapuheilla??
  Vastaa viestiin
14.02.06, 11:20   #14 (linkki)
..
(Vierailija)

Ei ehkä ihan kahta viikkoa ennen mutta viikkoakin ennen jo voi tarttua. Riippuu viruksesta! 3-5 päivää ennen yleensä. Meillä jylläsi joskus kuukauden aikana kaksi eri virusta eli kaksi mahatautia muutaman viikon välein. Ja se tarttuu tietysti kun tauti on päällä ja ehkä päivän-pari sen jälkeenkin. Mulla on monta lasta ja tiedän ja päiväkodeista ja neuvolasta on jaettu joskus sellanen lappu missä on kaikki yleisimmät tarttuvat taudit, oireet ym. ja siinäkin mainittiin että mahatauti tarttuu itämisaikana..kuten sanoin, siks se levii kuin kulovalkea..eihän kukaan ehdointahdoin sairastavan lähelle mene, ja yleensä kun sairastetaan ollaan eristettynä, paitsi pikkulapsia hoitaa äiti/isä.
Tuo käsienpesu on tärkeää, joka käänteessä, ainakin kun tullaan kaupasta, kylästä, koulusta jne.
  Vastaa viestiin
14.02.06, 11:41   #15 (linkki)
Kiki
(Vierailija)

Onko teillä muillakin mahatauti ihan kamala, eli kylmä hiki niskassa koko ajan ja mitenkään päin ei voi olla ym. Olen sairastanut niitä viime vuosina melkein joka talvi ja ovat tosi rankkoja. Kauhunsekaisesti täällä toivon, että edes tänä vuonna säästyisin, sillä se on jotakin ihan kamalaa. Välillä mietin, että onko mulla vain rajummat oireet tai heikompi pahan olon sietokyky, kun jotkut oksentavat pari kertaa ja sitten se on ohi. Minä kärvistelen monta päivää ja tärisen ja koko ajan on ihan kamala olo!
  Vastaa viestiin
29.01.12, 12:49   #16 (linkki)
garita60
(Vierailija)

vatsatautia kolmatta päivää, jatkoa...

sori. unohdin kertoa nogasin on ruoansulatusentsyymi, sitä otin kaksi kapselia, se auttaa ettei tulisi enempää kaasu suolistoon ja vatsaan.lacto seven on paras maitohappobakteerikanta.siinä on kaikki 7 eri kantaa. nopeuttaa hyvin vatsan paranemista, mutta ei silti ole ihme-lääke. potemaan jokainen joutuu ja eri ihmiset joutuu potee oman-aikansa. toisilla on kyky parantua nopeasti. itse poden aina tosi kauan ja saattaa jopa uusitua tai olenko saanut jo toisen tartunnan? lääkäri väitti että sama ei tule heti uudestaan,vaan se on eri-niminen saman kaltainen esim. ripuli-tauti.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku