Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
16.06.06, 07:35   #1 (linkki)
pelottaa
(Vierailija)

tuikkiva päänsärky

Mistä voi johtua sellainen tuikkiva päänsärky joka voi olla missä tahansa kohtaa päässä.Joskus tuntuu kuin saisi ""sähköiskun"" tapaisen tuikkauksen.Tuntuu levossa,kävellessä,istuessa.
  Vastaa viestiin
16.06.06, 09:32   #2 (linkki)
jooh
(Vierailija)

Re: tuikkiva päänsärky

Enpäs tiedä minäkään. Noin viikko sitten oli minullakin viimeksi sitä. Onneksi on erittäin harvoin. Kestää pari päivää. Olen huomannut ettei se tainnutu ihan pienistä särkylääkemääristäkään. Pää on tutkittu eikä mitään löytynyt. Ei verenpainetta normaalia enempää. Lääkärit veikkasivat hartioiden ja kaularangan jännitystiloja. Niska/hartiajumppa auttanee.
  Vastaa viestiin
16.06.06, 13:40   #3 (linkki)
pelottaa
(Vierailija)

Minulla on ollut tätä särkyä jo useamman kuukauden,ei ehkä ihan päivittäin mutta melkein.Särkylääkkeitä en ole käyttänyt kun huomasin etteivät ne tehoa.
Fysikaalisessa olen käynyt,sekään ei tuonut helpotusta oireisiin kuin hetkeksi.Jumpannut olen päivittäin sekä sauvakävellyt,mikään ei vaan tunnu auttavan.
Hampaat on tarkistettu ja purentakisko laitettu,ei apuja.
Millaisia tutkimuksia sinulle tehtiin?
  Vastaa viestiin
16.06.06, 13:53   #4 (linkki)
!
(Vierailija)

Magneettikuvaus tehtiin.
  Vastaa viestiin
16.06.06, 14:11   #5 (linkki)
*
(Vierailija)

Millainen toimenpide ja kestikö kauan.On suljetunpaikan kammoa,enkä ole vielä niin pitkälle hoitoon hakeutunut.
Saitko mitään muuta hoito-ohjetta kuin jumppaamisen.
  Vastaa viestiin
16.06.06, 15:24   #6 (linkki)
!
(Vierailija)

N. 15 min. ja minulla oli saattajakin mukana kaiken varalta. Hyvin se meni kuitenkin. En ole saanut muuta hoitoa tai lääkitystä. Parasta kaikessa oli tieto ettei siellä kasva mikään ja verisuonisto on kunnossa, ei siis vuoda tai pullistele mikään. Suht. lievähän tuo ainakin vielä on ja vasta pari kertaa esiintynytkin. Niin olen 50v.
  Vastaa viestiin
17.06.06, 18:08   #7 (linkki)
pää49v.
(Vierailija)

En tiedä onko kyseessä samanlainen oireilu; mutta minulla ollut jo vuosikaudet, sillon tällön, ollen pitkiäkin aikoja poissa - eli yht´äkkiä päässä tuntuu lyhyt riipaiseva ""kipu"", nopea/terävä, kestäen vaan sekunnin-pari, toistuen joskus muutaman kerran peräkkäin...vaikea kuvailla tätä. Muuten ei tuolloin ole ns.""normaalia"" päänsärkyä. Mutta nuo ""riipaisut, vihlaisut tuntuvat joka kerta yhtä pelottavilta, varsinkin kun ne tulevat niin yllättäin.. toisaalta olen niihin jollaintapaa jo tottunutkin, enkä välttämättä enää niin pelkää sitä, että vähintääkin jokin verisuoni katkeaa justiinsa... Olen käynyt lääkärissä - niskoista ym. minulla nuo luultavasti johtuvat. Niskan/kaularanganseutu vaivannut myös koko ikäni, fysioterapeutilta saan hetkeksi apua. Särkylääkkeitä en ole koskaan noihin lyhyisiin vihloviin päänsärkyihin ottanut, koska ne tosiaankin tulevat niin yht´äkkiä ja häviävät samantien pois...eli kyseessä ei tavallaan ole päänsärky...
  Vastaa viestiin
18.06.06, 16:24   #8 (linkki)
Voisiko olla
(Vierailija)

Kolmoishermosärkyä?
  Vastaa viestiin
18.06.06, 18:09   #9 (linkki)
aneemikko
(Vierailija)

Jostain kuulin että alhainen hemoglobiini aiheuttaa äkillisiä pistäviä tai ""nykäiseviä"" kipuja päässä. Syytä en tiedä.
  Vastaa viestiin
18.06.06, 22:04   #10 (linkki)
Olisko migreeni?
(Vierailija)

http://www.migreeni.org/
  Vastaa viestiin

18.06.06, 22:39   #11 (linkki)
eräs potilas
(Vierailija)

En halua pelotella, mutta itselläni vastaavat oireet olivat ensimmäinen merkki aivokasvaimesta. Mri:ssä löydettiin todella iso kasvain. Ihan vaan varmuuden vuoksi tuollaiset kivut/vihlaisut kannattaisi tutkituttaa!
  Vastaa viestiin
18.09.06, 21:25   #12 (linkki)
Indira
(Vierailija)

Hei,
Aviomihelläni oli myös 3 cm kasvan, onneksi hyvänlaatuinen, ns. cavernoma - Jumalalle kiitos, oka muodostunut aivovernevuodosta., Kuitenin aiheuttanut tosi kovia, säteileviä päänsärkyjä. Leikattu on. Nyt on kuntoutuksessa, Oulussa. Tänään uudestaan kuvattu pää, myös niska. Peloittaa kyllä ettei siellä olisi nyt muutoksia, tai uusia löydöksia. Jumallalle rukoilen.
p.s. hänellä tämä päänsärky n. 5 vuotta hoidettu migrenina, kunes otetiin MRI kuvia. Kannattaa lääkäriun v.otola käydä.
Onnea!
  Vastaa viestiin
28.09.06, 11:40   #13 (linkki)
Tintti82
(Vierailija)

Itselläni tuikkii myös joskus ja olen myös migreenikko. Migreeniä se ei ole ainakaan itselläni. Migreenikipu kestää kauemmin ja aiheuttaa valon arkuutta silmiin. Alkaa milloin mistäkin syystä ja myös silloin kun verensokeri laskee liian alas.
Vihlasut on aika satunnaisia eikä niitä nyt ole ollut aikoihin. Muistaakseni niitä on talvella useammin...
Niskani menee jumiin helposti ja varsinkin kaulan sivulla olevat lihakset. Ne tekevät viiltävää vihlontaa ohimoille joka ei mene ohi ennen kuin lihasjännitys laukeaa.

Pitääpä seurailla tarkemmin kun seuraavan kerran vihloo. Jos siellä vaikka on jotain. Mistäpä sen tietää...
  Vastaa viestiin
06.10.06, 12:26   #14 (linkki)
Erna
(Vierailija)

Pitää kuitenkin muistaa, ettei kaikki päänsärky ole merkki aivokasvaimesta. Vihlova päänsärky on usein kallonpohjan lihasten jäykkyydestä tai niska-hartiaseudun vaivoista johtuvaa, ei siis vaarallista. Jos asia kovasti vaivaa, niin aina voi mennä yksityiselle kuvauttamaan päänsä.

Mukavaa syksyä kaikille :)
  Vastaa viestiin
06.10.06, 17:25   #15 (linkki)
Ilona
(Vierailija)

Onkohan samaa kuin mulla... Joskus nimittäin tuntuu juuri tuollainen sähköiskumainen voimakas vihlaisu. Se ei kestä kuin sen pienen hetken, ehkä sekunnin. Sitten katoaa ja saattaa mennä kuukausia kunnes taas toistuu. Migreeni minulla on myös, mutta se kipu on aivan erilaista. Tuo vihlaisu tuntuu oikein kurkussa asti nykäyksenä, vaikka itse "kipupiste" on milloin missäkin päin päätä. Siinä ikäänkuin vetäiseen hippusen henkeä sisäänpäin, puhe keskeytyy jos on puhumassa ja silmät menee vaistomaisesti kiinni. Varmasti melko hassun näköistä jos on yleisillä paikoilla. Mutta sitten kun se on ohi, ei mitään...

Eihän tuo mitenkään elämää haittaa, olis vaan kiva tietää mistä johtuu? Sattumalta huomasin tämän ketjun, aiemmin kukaan ei ole tajunnut, mitä olen tästä yrittänyt selittää. Mutta samaa näyttäis olevan muillakin!

Noita erilaisia niska-jumeja ja selkä ongelmia on mullakin, joskus ne sen migreenikohtauksenkin ovat aiheuttaneet, vaikka useimmiten sen aiheuttaa tietyn tyyppiset valo- ja ääniärsykkeet.
  Vastaa viestiin
07.11.10, 09:26   #16 (linkki)
vieras
(Vierailija)

aivoveri tulppa
  Vastaa viestiin
27.06.12, 14:53   #17 (linkki)
hannele
(Vierailija)

tuikkiva pään särky

itsellä ollu tuikintaa päässä saattaa kestää parikin viikkoa tuntuu että verisuoni katkeaa ei lääkkeet ei mikään auta tällä hetkelläkin on kävin tänään lääkärissä yksi päivä sairaslomaa verenpaine oli myös korkealla vaikka kahdet lääkkeet päällä.
  Vastaa viestiin
17.08.12, 09:19   #18 (linkki)
Tiivitaavi
(Vierailija)

Sekunnin vihlaisu

Teitä on muitakin, kiva. Sekunnin pituinen vihlaisu tuntuu itselläni oikealla ohimolla. Vihlomista kestää muutaman päivän, tulee ehkä 5-60 min välein ja lopulta katoaa. Viimeistä edellisestä kerrasta on niin pitkä aika, etten osaa sanoa onko siitä vuosi vai kuukausia. Vihlaisu kyllä herättää öisin ja on tuntuu aika kovana, mutta siihen ei ole liittynyt mitään muita oireita. En kärsi migreenistä enkä päänsärystä normaalisti.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hannele Näytä viesti
itsellä ollu tuikintaa päässä saattaa kestää parikin viikkoa tuntuu että verisuoni katkeaa ei lääkkeet ei mikään auta tällä hetkelläkin on kävin tänään lääkärissä yksi päivä sairaslomaa verenpaine oli myös korkealla vaikka kahdet lääkkeet päällä.
  Vastaa viestiin
14.02.13, 01:38   #19 (linkki)
kata
(Vierailija)

Pitkään ollut.

Minulla on ollut puolitoistavuotta täysin samoja oireita kun edellämainitut,kivut ovat päivittäisiä,joskus enemmän joskus vähemmän. Yhtäkkiä viiltomaisia, suonenvedon omaisia, missä päin päätä tahansa ja kosketuarkaa kestää n.2sekuntia- 2h.. Käsi reistannut 2vuotta,tuntuu että siihen tulee välilä painetta ja on todella kipeä. Ensin kokeiltiin täsmämigreenilääkkeitä,sitten perus buranaa 600mg 3x päivässä kolmen kuukauden ajan,vuoden kävin fysioterapeutilla ja aloitin salilla käynnin ja koti jumpat,ei apua. Pää kuvattiin vuosi sitten magneetissa,kaikki ok. Aloitettiin lääkitys joka auttaa hermosärkyihin (alunperin lääke tarkoitettu masennukseen,en muista nimeä) söin lääkettä 11kk,auttoi ekat 2kk. Kokeilin akupunkiota sen jälkeen,ei vaikutusta. 4kk sitten aloitin osteopaatilla käynnin jota suositeltiin, auttanut hieman,nyt oli vähän pidempi väli ja oireet alkoivat heti uudestaan kovasti. Luultavasti olen menossa kokeilemaan homeopaatille seuraavaksi. Mielenterveyteen päivittäiset kivut alkoivat vaikuttamaan viime kesänä rajusti enemmän. Töistä olen joutunut pitämään pitkiäkin sairaslomia välillä,ei helpottanut pidempi jakso ilman töitäkään. Epäillään johtuvan niskahartia seudusta. Päivä kerrallaan. olen 23.v
  Vastaa viestiin