Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
22.11.07, 00:15   #26 (linkki)
Merissa
(Vierailija)

Syövästä parantunut

Minulla myös oli Hodgkinin tauti, jonka ainoa oire oli kaulalla oleva pieni patti. Leikattiin pois ja todettiin olevan pahanlaatuinen kasvain. Vointi oli tosi hyvä ja olin "elämäni kunnossa", urheilin paljon, veriarvot tosin olivat aivan sekaisin, senkka huiteli pilvissä, olikohan 80 tai jotain. Se oli ainoa seikka minkä peusteella sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Muuten olisi rauhassa saanut syöpä muhia. Hoitona 4 kuukautta solunsalpaajia ja kolme viikkoa sytostaatteja. Vaihdevuosioireet tuli kovina sytostaattihoidin aikana, mutta onneksi elimistö toipui. Nyt siitä on seitsemän vuotta ja minulla on kaksi tervettä pientä lasta :)
  Vastaa viestiin
22.11.07, 00:23   #27 (linkki)
Merissa
(Vierailija)

tarkennus

Hoitona siis 4 kuukautta sytostaatteja ja siihen päälle kolmen viikon kuuri sädehoitoa kaulan ja rintakehän alueelle. Ihan vaan VARMUUDEN VUOKSI, kun ei ollut tukimustietoa siitä, kannattaako sädettää vai ei. Nyt sitten on kohonnut rintasyöpäriski ja mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta tulevaisuudessa. Kasvaimet suli sytostaateilla tosi hyvin ja kunto oli kaikin puolin hyvä koko ajan. Paitsi että sytostaattihoidot oli kyllä tosi rankkoja. Kaikista kamalinta oli silti se, että tukka lähti.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 00:36   #28 (linkki)
Harmistunut
(Vierailija)

Mun sukulaisella

Sukulaiseni sairastui tuohon tautiin ja ensin menivät paperit hukkaan, niitä ei löytynyt. Sen vuoksi hoidon aloittaminen viivästyi monta kuukautta.Sitä ennen lääkäri sanoi moneen kertaa sukulaiselleni, että hän on neuroottinen je hermoraunio.

Sai lopulta sytostaatteja ja piti tehdä sellainen "syöpäsolujen puhdistusoperaatio "Tampereella, en muista sen toimenpiteen nimeä.Eristykseen olisi joutunut ja noin. Sitten aikojen päästä hänen odoteltuaan ilmoitettiin, ettei sitä voida tehdä on liian vanha siihen. Ei ollut kuin 47 v.Kamalan pettynyt oli. Tauti eteni sitten nopeasti. Vielä kuolemaa edeltävänä päivänä aviopuoliso ei tiennyt, että loppu on lähellä. Ei oltu sanottu tai ei ymmärtänyt. Koko juttu oli aika lailla törkeää ihmisen hoitoa. Lääkäreitä eniten ihmettelen.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 12:29   #29 (linkki)
biiba
(Vierailija)

tällaista mulla

oireet alkoivat n. 3,5 vuotta sit pojan syntymän jälkeen. Siitä asti ollu jatkuvia poskiontelotulehduksia, kuuria toisen perään. Ei tarvii olla edes nuhaa. Limakalvoilla koko ajan turvotusta. Tätä tutkittiin knk-polilla, ei diagnoosia. Jokapäiväisessä käytössä nasonex- nenäsumute joka hieman auttanu. Samaan aikaan alkoi myös ihmeellinen etova olo ylävatsalla joka on edelleen melk. päivittäistä. Ei ole närästystä joksi lääkäri sen aikoinaan diagnosoi. Yli kaks vuotta sitä kärsittyäni löin nyrkkiä pöytään ja sain lähetteen vatsatähystykseen. Mitään ei löytynyt. Jossain välissä alkoi myös rytmihäiriöt jotka luokiteltiin hyvänlaatuisiksi ja annettiin propraal-lääkitys. Sit noin ehkä reilu vuos sitte tuli aivan järetön kutina. Mies ei meinannu saada nukuttua ku minä raavin itseni verille ja mustelmille nukkuessa. Eli kutina pahinta jaloissa, nivusissa ja alavatsalla. Myös rinnat ja päänahka kutisee. Lääkäri käski vaan rasvailla ihoa. Mulla vaan ku ei oo ikinä ollu iho-ongelmia.. Henkeä on kans ahdistanu, en tiiä johtuuko rytmäreistä vai mistä. Sit on tää jatkuva lämpöily. Joka päivä (iltapäivällä nousee) lämpöä 37,0-37,5. Jatkuvasti viluttaa ja olo tosi väsy. Siis ei niinkään että pitäis koko ajan nukkua vaan hirveen vetämätön olo. Ei meinaa saada mitään aikaiseksi. Viime kevättalvesta sitä tutkittiin sisäpolilla. Verikokeita otettiin paljo mut ei mitään vissiin löytyny. Samalla ultrasivat joitain imusolmukkeita, kainalot ja rinnat. Ei mitään. Mulla on ollu ehkä vuoden ajan leukaluun alla kaulalla pari isompaa pattia, toinen ehkä noin sormenpään kokoinen, toinen vähä pienempi. Ehkä vähä kasvanu se isompi täs muutaman kuukauden aikana. Nivusissa on kans ollu pitkään sellainen kova patti. Patit ei näy päällepäin. Lääkäri vaan meinas jossain välissä että kun olen aika laiha, imusolmukkeet tuntuu helposti. Yöhikoilua oli silloin joskus kolme vuotta sit ja hiuksia lähti aivan hirveesti, mut pistin ne synnytyksen jälkeisiksi jutuiksi. Edelleen on aina välillä mut oon jotenki ajatellu sen johtuvan tästä lämpöilystä. Sit tämän syksyn aikana on tullu ongelmaksi toinen jalka, koko jalkaa särkee ja repii. Ja molemmissa kyynärpäissä on jotku hermot tosi kipeet. Sinällään outoa ku en tee sellaista työtä missä ne vois rasittua. En oo varma hoksasinko kirjoittaa kaikkia juttuja mut olihan sitä tuossaki. Eli kiteytettynä: olo ei ole yhtenäkään päivänä tämän kolmen ja puolen vuoden aikana ollu normaali, viimeinen vuosi niistä pahimpana. Veto on pois, sairaslomalla vuoden sisällä n. 5 kk. Kiitos ku sain kertoa! :)
  Vastaa viestiin
22.11.07, 18:31   #30 (linkki)

Käyttäjän Vesimies -70 avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmistunut
Sukulaiseni sairastui tuohon tautiin ja ensin menivät paperit hukkaan, niitä ei löytynyt. Sen vuoksi hoidon aloittaminen viivästyi monta kuukautta.Sitä ennen lääkäri sanoi moneen kertaa sukulaiselleni, että hän on neuroottinen je hermoraunio.

Sai lopulta sytostaatteja ja piti tehdä sellainen "syöpäsolujen puhdistusoperaatio "Tampereella, en muista sen toimenpiteen nimeä.Eristykseen olisi joutunut ja noin. Sitten aikojen päästä hänen odoteltuaan ilmoitettiin, ettei sitä voida tehdä on liian vanha siihen. Ei ollut kuin 47 v.Kamalan pettynyt oli. Tauti eteni sitten nopeasti. Vielä kuolemaa edeltävänä päivänä aviopuoliso ei tiennyt, että loppu on lähellä. Ei oltu sanottu tai ei ymmärtänyt. Koko juttu oli aika lailla törkeää ihmisen hoitoa. Lääkäreitä eniten ihmettelen.

Minä:
Samantyyppistä mun siskolla. Tuli ku salama kirkkaalta taivaalta, että se olikin niin huono, ettei siitä enää tokene. Meni tosi äkkiä huonoksi.
  Vastaa viestiin

22.11.07, 20:20   #31 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2007
Sijainti: imatra
biiba

Hyvä, kun sait kerrottua. Mulla nimittäin aikalailla samoja juttuja...nivusessa patti, kutinaa, hermosärkyä ja vatsavaivoja. Tähystyksessä näkyi krooninen ruokatorventulehdus. Hiuslähdön takia tutkittiin kilpirauhasen toiminta ja siihen sain lääkkeet (vajaatoiminta). Kutinaan on ataraxia, joka ei tunnu auttavan, lisäksi lekuri totesi, että on keuhkoahtauma, eli tupakointi seis! Lisäksi fibrom. ja masennusta eli triptyliä 100mg. illalla...Paniikkihäiriöön Rivatrilia ja unettomuuteen 40mg. tenoksia. Maksa-arvot on pitkin...jotain, en ole juonut kahdeksaan kuukauteen pisaraakaan alkoholia. Lääkäri sanoi, ettei pattia leikata, koska se kuitenkin tulee takaisin?
Vasemmassa alaselässä on kipuja ja pohjetta "vihloo", olisiko magnesiumpuute?
Muuten syön kalaöljyä ja vitamiineja...no kylläpä helpotti muuten narista oikein kunnolla. :)
  Vastaa viestiin
22.11.07, 20:22   #32 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2007
Sijainti: imatra
Ja vielä kaiken lisäksi poskiontelotulehdus, ja virusflunssa menossa jo toista kuukautta.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 11:30   #33 (linkki)
biiba
(Vierailija)

Vesimies-70

Halusin vielä vaan sanoa että ei kaikilla ole varaa ja mahdollisuutta mennä yksityiselle vaikka tietää että just sinne pitäis mennä. Minä oon ollu niin paljon sairaslomalla ja palkka muutenki aivan surkee että ei yksinkertaisesti rahkeet riitä. Eikä ole sitä perhanan vakuutusta joka korvais..
Ja ex-cancer: Kiitos ku kerroit omasta sairaudesta ja kokemuksista. Ja olit kiinnostunu mun oireista. Oli tosi kiva ku joku halus kuunnella!* ISO hali sinulle!!!!* Ja teille kaikille!!!
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:07   #34 (linkki)
biiba
(Vierailija)

...ja tiedättekö että kaikista tympeintä on että alkaa jo itse miettiä että onko vika sittenki korvien välissä. Että hulluksiko tässä on tulossa ja kuvittelee itselleen kaikki oireet.. Mut sitte taas ku miettii että on tätä kestäny jo niin kauan. Ihan ku sumussa eläis. Onnex on sellainen perus-positiivinen luonne! :) Mut hei, VOIMIA kaikille!!!
  Vastaa viestiin
23.11.07, 19:21   #35 (linkki)
ex-cancer
(Vierailija)

Hei biiba, oireesi eivät mielestäni ihan kuvasta imusolmukesyöpää, usein syövässä veriarvot sekaisin. Oireistasi mieleeni tuli "krooninen väsymysoireyhtymä" joka voi puhjeta esim. jonkin infektion jälkeen.
Itse kärsin myös kovasta uupumuksesta ja erilaisista kiusallisista oireista. Olen jo tottunut tähän usvaiseen oloon päässä.
Tiedän miltä sinusta tuntuu. On tosi kurjaa jos itsellä on sairas olo ja varsinaisesti verikokeissa tai muissa tutkimuksissa ei löydy mitään syytä olotilalle.
Mulla oli syöpähoitojen jälkeen erilaisia infektioita, epäilen että ne ovat jättäneet jonkinlaisen kehon uupumustilan pidemmäksi aikaa päälle.

Otin wikipediasta hiukan tietoa tuosta oireyhtymästä. Laita googleen hakusanaksi "krooninen väsymysoireyhtymä", saat paljon tietoa aiheesta.

KROONINEN VÄSYMYSOIREYHTYMÄ

Oireet
Kroonisen väsymysoireyhtymään liittyvä uupumus on usein erittäin voimakasta, jopa invalidisoivaa. Uupumukseen liittyy aina muitakin oireita, joista yleisimpiä ovat esimerkiksi lihas- ja nivelsäryt, päänsärky, migreeni, pahoinvointi, masennus, ahdistus, ja jatkuva kuumeilu. Sydänoireet kuten lisälyöntisyys ja rytmihäiriöt ovat yleisiä. Sydänfilmissä näkyy joskus muutoksia T-aalloissa.

Kognitiivisia ongelmia ("brainfog") esiintyy lähes kaikilla potilailla ja niiden vaikeusaste vaihtelee lievistä keskittymis- ja muistihäiriöistä jopa dementoitumiseen. Aivojen magneettikuvassa näkyy usein samanlaisia muutoksia kuin MS-tautia sairastavilla. Unihäiriöt ovat hyvin yleisiä. Osa potilaista nukkuu melkein vuorokauden ympäri, toiset taas kärsivät vaikeasta unettomuudesta. Yöuni on usein pinnallista ja potilaat voivat kärsiä myös painajaisista.

Immuunijärjestelmä toimii huonosti ja potilaat kärsivät usein jatkuvista virus- tai bakteeri-infektioista sekä uusista allergioista ja yliherkkyyksistä. Kaulan ja kainaloiden imusolmukkeet ovat usein turvoksissa ja aristavat. Myös perna saattaa olla laajentunut. Ongelmia on myös kehon lämpötilan ja verenpaineen säätelyssä. Suuri osa potilaista kärsii posturaalisesta hypotensiosta.

Muita mahdollisia oireita ovat esimerkiksi vatsavaivat, aamujäykkyys, valoherkkyys, lihasheikkous, erilaiset ihottumat, huimaus, hiustenlähtö, näköhäiriöt, epileptiset kohtaukset, kuukautishäiriöt sekä virtsaamisvaikeudet. Kroonista väsymysoireyhtymää sairastavilla esiintyy myös tavallista useammin joitakin muita sairauksia, esimerkiksi fibromyalgiaa, ärtyvän suolen oireyhtymää ja endometrioosia.

[muokkaa] Sairauden kulku
Krooninen väsymysoireyhtymä voi puhjeta joko vähitellen tai lyhyen ajan kuluessa, yleensä infektiona, joka ei enää parannukaan normaalisti. Sairaus paranee kokonaan vain harvoin ja silloinkin saattaa esiintyä myöhempiä relapseja. Suuri osa potilaista saa kuitenkin vuosien myötä toimintakykyään takaisin. Osalla sairaus etenee progressiivisesti ja voi johtaa täydelliseen invaliditeettiin, jopa liikuntakyvyttömyyteen. Krooninen väsymysoireyhtymä ei yleensä johda kuolemaan, mutta hengenvaarallisia komplikaatioita (leukemia, lymfooma, elinvauriot, opportunistiset infektiot) saattaa esiintyä.

(Tässä vain osa tekstistä)
Lähde:Wikipedia
Terkuin: ex-cancer :)

Vastaa viestiin
26.11.07, 13:00   #36 (linkki)
biiba
(Vierailija)

Kiitos kovasti tuosta tiedosta. Toi kannattaa pitää mielessä. En oo kyl ikinä kuullutkaan moisesta oireyhtymästä! :) Sain muuten nyt lähetteen myös reumatologille. Tutkivat sen vaihtoehdon pois. Lääkäri puhui jossain lauseessa Sjögrenin syndroomasta.. Ja yritän kyl vaatia vielä noiden imusolmukkeiden ultrauksen niin saa siltä osalta mielenrauhan. Mut lääkärille piti sanoa että tästä en ennen pois lähde ennenku asia etenee johonki suuntaan.. ;) ...näin jälkikäteen naurattaa... He He.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 13:41   #37 (linkki)
sdfagshdfjhj
(Vierailija)

Terveyskeskus vs. yksityinen

Itse en kyllä lähtisi erottelemaan suorilta käsin että terveyskeskuksessa saisi automaattisesti huonompaa palvelua kuin yksityisellä. Löysin jokin aika sitten korvan takaa päästä patin ja menin heti yksityiselle (työpaikkalääkäriin) koska heti ekana tuli tietenkin mieleen syöpä, kun ylimääräinen patti löytyi. Lääkäri kokeili pattia ja kaulaa ja sanoi että kaulalta löytyi toinenkin patti, ja että kyseessä on vain imusolmuke ja odottelet vaan ihan rauhassa niin se menee itsestään ohi. Parin päivän päästä patti päässä oli jo tosi kipeä joten menin uudestaan työpaikkalääkäriin, nyt eri lääkärille. Sanoin että pitäisköhän nyt vaan kuitenkin ottaa heti kaikki mahdolliset kokeet eikä vaan odotella, ja tämä lääkäri sanoi heti että ok tehdään sitten niin ja määräsi verikokeet + ultraäänen ja mahdollisen ohutneulanäytteen. Verikokeissa ei näkynyt mitään ja ultralääkäri sanoi ettei ohutneulanäytettä tarvita koska mitään syöpään viittaavaa ei näy, eli imusolmukkeet ovat vain ärtyneet jostain syystä ja voin olla huoleti. Sain tulehduskipulääkettä parantamaan oloa ja alle viikossa imusolmukkeet olikin rauhoittuneet ja tilanne on nyt ok. Onneksi kävi näin ja onneksi ei ollut syöpää mutta ärsytti todella se ekan lääkärin välinpitämättömyys, siinä sai pari päivää pelätä ja valvoa öitä ennenkuin sain tarpeeksi rohkeutta mennä lääkärikeskukseen "määräilemään".

Mutta että ei siellä yksityiselläkään siis aina saa hyvää palvelua, tässäkin tilanteessa piti itse vaatia että alatte tutkimaan. Meillä on vielä todella hyvä ja laaja työterveyssopimus eli ei ole ns. rahasta kiinni vaikka firma maksaakin. Se nyt vaan on niin että monet lääkärit kuittaavat kaiken sillä "odotellaan ja katsellaan" -asenteella jollei itse aktiivisesti aja asiaa.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 22:50   #38 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja biiba
Halusin vielä vaan sanoa että ei kaikilla ole varaa ja mahdollisuutta mennä yksityiselle vaikka tietää että just sinne pitäis mennä. Minä oon ollu niin paljon sairaslomalla ja palkka muutenki aivan surkee että ei yksinkertaisesti rahkeet riitä. Eikä ole sitä perhanan vakuutusta joka korvais..
Ja ex-cancer: Kiitos ku kerroit omasta sairaudesta ja kokemuksista. Ja olit kiinnostunu mun oireista. Oli tosi kiva ku joku halus kuunnella!* ISO hali sinulle!!!!* Ja teille kaikille!!!

Minä:
Joo, ei varaa ei...emmäkään mikään rikas oo, mutta kun tuntuu vähän siltä, että terveyskeskuksen tai julkisen hoteisiin jäät niin = vainaa. Varsinkin terveyskeskuksiin multa on luotto täysin pois. Monta huonoa kokemusta monilla tutuilla ja sukulaisilla. Ihmisiä ei lähetetä eteenpäin kun "tulee niin kalliiksi". Sitten onkin liian myöhäistä. Lähdetäänkin krematoriolle.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 22:57   #39 (linkki)

"Mutta että ei siellä yksityiselläkään siis aina saa hyvää palvelua, tässäkin tilanteessa piti itse vaatia että alatte tutkimaan."

Minä:
Tämä just onkin älytöntä, että POTILAAN pitää alkaa vaatimaan että HOITAKAA NY MUA! Mä en vain jaksa käsittää. Ja mulla kun on huonoja kokemuksia nimenomaan terveyskeskuksista. Niiskin on toki eroa. Nimenomaan oman synnyinpaikkakunnan terveyskeskuksesta huonoa kokemusta ja kavereilla ja tutuilla kans. Toki yksityisellä en oo käyny, mä kun oon pysyny terveenä (koputan puuta) huonot kokemukset on ystävien ja sukulaisten kautta.
  Vastaa viestiin
27.11.07, 14:14   #40 (linkki)
biiba
(Vierailija)

Kertokaas mulle vielä niistä teidän pateista. Minkä kokoisia, mallisia jne. Ja VESIMIES-70, voisitko kertoa siskosi tapauksesta tarkemmin? Hänellähän oli nivusissa patti? Oliko minkä kokoinen ja muita oireita kuin jalkojen turpoaminen?
  Vastaa viestiin

27.11.07, 18:02   #41 (linkki)

Kun mä en muista enkä muista oliko puhettakaan minkäkokoisia, siis patit. Ja aivan ensiksi jälkikäteen tajuttuna ekat oireet oli että siskon jalat tuntui kankeilta, oli vaikee esim juosta. Miehensä rupes siinä vaiheessa sanomaan, että pitäiskö näyttää lääkärille. Sisko vielä silloin sanoi, että ei, ei se varmaan mitään oo. Sitte ku jalat alko paisua, tai jalka??? (En muista) noin parin kuun päästä, niin meni sitten terveyskeskukseen, jossa oireita pidettiin suonikohjuista johtuvana. Ties miten pitkälle olis tässä luulossa oltu, (jo puoli vuotta oli oltu) jos ei olis tullu niin huonoa oloa yhtenä yönä, että piti lähikaupungin keskussairaalaan mennä päivystykseen. Sielä heti huomattiin asioitten oikea laita. Ja ei mun muistaakseni kai ne suurentuneet imusolmukkeet patteina näkyny ainakaa ensi, vaan just kankeus ja turvotus. Mä kun asun 120 km:n pääs, en oikein kaikesta aina ollu perillä. Sitte lääkärit aina niin kehui, että kasvaimet on pienentyny tms. Sitte yhtäkkiä menikin niin huonoon kuntoon, että ei enää parantunu. Hoidotkin viivästyi toki kaikenlaisten tulehdusten yms takia. Noin vuoden hän eli sen sairauden kans. Ja alussa oli tosiaan niin toiveikasta. Mutta, onhan siitä (siis imusolmukesyävästä) paljon ihmisiä parantunutkin. Emmä tiä, pitäiskö itte tai omaisten vain kamalasti ajaa asiaa ja patistaa lääkäreitä. Ellei oo mahiksia siirtyä yksityiselle. On se kyllä niin väärin, että itte pitäis koko ajan olla patistamas. Se pitäis olla itsestään selvää, että TERVEYSKESKUKSISTA lähtien se ihmisen hengen pelastaminen on tärkeintä eikä raha. Ettei oltaisi laittamatta ihmisiä jatkotutkimuksiin vain sen takia "ku tulee niin kalliiksi". No tietääpä itte jos omalle kohalle sattuu, pitää huoli että eteenpäin laitetaan tai vaikka viimeisillä varoilla sitte mennä yksityiselle. Toki omien kokemusten valossa mä kyllä pläjäytän tarvittaes päin lääkärin naamaa, jos epäilen vähänkään jotain "ei lähetetä eteenpäin kun se tulee niin kalliiksi" -meininkiä.
  Vastaa viestiin
28.11.07, 08:40   #42 (linkki)
Isästä
(Vierailija)

Tämä ei liity imusolmukesyöpään, mutta terveyskeskuksen hoitokäytäntöihin.

Isäni, 76 v kävi viime viikolla terveyskeskuslääkärin pakeilla melkein vuoden jatkuneiden pahojen vatsaongelmien vuoksi (miestähän ei ajoissa saa lääkäriin, vaikka mikä oisi). Lopputulos oli se, että lääkäri (ulkomaalaistaustainen, huonosti suomea puhuva) lähetti isäni kotiin mukanaan potilasohje ärtyneen paksusuolen hoitoon.

Hän siis 15 minuutin suullisen keskustelun perusteella päätteli, että isälläni ei ole mitään tutkimuksia vaativaa oireistoa (jatkuva ripuli, närästys, paha olo) vaan siitä vaan vanha mies kotiin kahden A4:n kanssa. No, tämä ei jää tähän.
  Vastaa viestiin
28.11.07, 11:58   #43 (linkki)
Isälläs
(Vierailija)

taitaa olla suolistojuttu. Kälylläni oli ohutsuolen syöpä. Leikattiin pois ja käy sytostaattihoidoissa. Laihtui kovasti, mut nyt paino tullut takaisin. Tutkittiin kovasti, eikä vaivaa meinattu löytää. Varjoainetutkimus sitten auttoi löytämään kasvaimen. ripulia tuli siksi kun ei mahtunut muuten uloste tulemaan ja ruoka ei pysynyt mahassa. Eihän se pysy jos ei pääse etenemään suolistossa.
  Vastaa viestiin
28.11.07, 16:38   #44 (linkki)
ex-cancer
(Vierailija)

Mulla syöpäpatit olivat kiinteitä ja kovia, eivät siis paljoa muljunneet niin kuin perus imusolmukkeet. Kaulalla niitä oli useampia, huomiota herättävin soliskuopassa joka kasvoi kiihtyvään tahtiin niin että muutkin sen alkoivat näkemään. Ärtyi koskettelusta. Kainalossa oli pienempiä "herneitä". Keuhkokarsinoiden välissä iso möhkö, kananmunan kokoinen kasvain. Nivusissa mulla on ollut kerran iso patti, olin varma että kasvain mutta häipyi pois. Onko patit kasvaneet? Löytyykö niitä muualta kuin nivusista ja (oliko leuan alla?)
  Vastaa viestiin
29.11.07, 12:08   #45 (linkki)
biiba
(Vierailija)

Leuan alla kaulalla on kaks pattia. Toinen isompi (ehkä n.1-1,5 cm). Ovat kiinteitä ja pyöreitä mutta muljuavat ihan vähän. Ja kovia. Toi isompi on kasvanu hieman. Ovat siis olleet siinä jo useamman kuukauden. Lisäksi nyt noin kk sit samalle puolelle kaulaa mut ihan kaulan sivulle ja alas on tullu pari pientä pattia, sellaisin herneitä. Toisella puolella kaulaa ei ainakaan tunnu mitään. Patit eivät ole kipeitä. Soliskuopassa samalla puolen kaulaa on hieman aristava kohouma mut ei mitenkään täysin selkeä patti. Mut kuoppa on ihan eri tuntuinen kuin toisella puolella. Sit tosiaan nivusissa on molemmin puolin patteja. Mut samalla puolella ku noi kaulan patit, on nivusessa sellainen 1 cm patti. Nivusessa olleet kans monta kuukautta. Olipa vaikea kirjoittaa jotenki selkeesti kuvattuna noi patit!! :)
  Vastaa viestiin
07.12.07, 14:39   #46 (linkki)
biiba
(Vierailija)

Minä taas täällä..

Olo huononi noin viikko sit. Henkeä on ahdistanu huomattavasti enemmän ja rytmihäiriöt ollu taas jokapäiväinen riesa. Välillä pistää/pakottaa johonki rintalastan alle ja toiseen kylkeen. Maha ollu löysällä puoltoista viikkoa mut ei kuitenkaan tunnu vatsataudilta. Paino tippunu 3-4 kiloa parissa viikossa. Yleisesti tosi heikko olo ja välillä tuntuu että taju lähtee.. Nivusit on jotenki kankean oloiset ja vähä pakottaa. Varasin ajan yksityiselle sisätautilääkärille maanantaiksi.
  Vastaa viestiin
10.03.08, 17:53   #47 (linkki)
-JaspaJami-
(Vierailija)

Potilas TAYS:sta

Kirjoitetaan tälle palstalle nyt vähän omia kokemuksia suoraan täältä TAYS:n sairasvuoteelta. Aika naisten palsta taitaa olla mutte löytyi hyvin googlella tämä keskustelu. Olen siis 23v mies.

Eli noin vuoden ajan on niskassa ollut havaittavissa turvonnut imusolmuke/imusolmukkeita. Ekan kerran olen näistä olen huomauttanut hoitajalle/lääkärille keväällä Tampereen työterveydessä. Olen huomauttaunut näistä vuonna 2007 yhteensä arvioilta 6 kertaa (kerran myös Fysioterapiassa kyselin mutta eipä osannut mitään sanoakkaan). Olen toki ollut joka kerta muutenkin flunssassa tahi kuumessa jota olen alkuperää valittanutkin ja samalla kysellyt näistä pateista niskassa. Aina ne on pistetty flunssan, kuumeen ja työstressin piikkiin. Talven aikana olen ollut aika paljon kipeänä (flunssaa, kuumetta etc), suoli on toiminut huonosti jo vuosikaudet (tähystys tehtiin syksyllä chronin taudin poisulkemiseksi). noin 1kk sitten alkoi kovat kutinakohtaukset alaraajoissa. 1½viikkoa sitten tuli uudestaan kuume ja samalla pukkasi yöhikoilu. Perjantaina menin valittaan asiaa yskääni Mehiläiseen (työterveys vaihtui tässä välissä). Sain yskälääkereseptin yskään mutta nyt ekan kerran lääkäri oikeastaan tunnusteli patteja (syksystä asti niitä on ollut nyrkin kokoisella alueella rykäelmä niin että ne kyllä näkee muutkin ihmiset niskasta ihan katsomallakin jo), ja totesi että kyllä nämä pitää tutkia ja pisti lähetteen ultraukseen ja verkkokoisiin. Ultrauksen varasin tiistaille ja verikokeissa kävin samantien. Parin tunnin päästä Mehiläisestä soitettiin että tuleppas takas, tulehdusarvo oli 175. No menin takaisin ja keuhkokuviin, samalla saatiin järjestyyn myös ultraus (peruttiin siis tiistaille varattu aika). Kummassakin löytyi ylikasvaneita imusolmukkeita. Ultrauksessa niitä löytyi ainakin niskasta, navanseudulta ja pernasta. Tässä vaiheessa lääkäri totesi että hänen mielestään ihan selkeä imusolmukesyöpä ja lähetti TAYS:iin kiirepotilaana minut (sanoivat että voivat ottaa ohutneulanäytteen mehiläisessä mutta jopatapauksessa pitää mennä taysiin ja se voidaan ottaa sielläkin).

Saavuin perjantai iltana siis ensiapuun, hetki tarkkailussa jossa pistettiin tippa otettiin vähän uusia verikokeita ja virtsanäytteet. Hetken päästä sisätautien vuodeosastolle ja siellä heti antibiotti tippuun suoneen. Vastoin mehiläisen suositusta ei päivystävää lääkäriä hälytetty sairaalaan (ei itseasiassa koko viikonlopun aikana). Lauantaina siirryin syöpäosastolle. Lauantain ja Sunnuntain oikeastaan odottelin vain (vähän kuulin tietoa mahdollisista hoidoista ja testeistä).

Tänään Maanantaina näin ekan kerran asiantuntevan lääkärin. Kertoi että huomenna eka aamulla pitää luovuttaa spermaa varastoon (ei pakollista mutta olen nuori ja lapseton mies ja sytostaatti hoidot voivat aiheuttaa steriiliyttä (miten lie suomeksi kirjoitetaan)). Lisäksi otetaan luuydin näytteet rintalastasta ja lonkasta puudutuksessa (ja pyysin extra lääkitykset). Sitten jos aikaa vaan saavat järkättyä leikkausaliin niin niskasta leikataan näytteeksi yksi imusolmuke. Luvassa olisi vielä uusi ultraus ja CT-kuvaus (viipalekuvat).

MItään varmuutta ei siis vielä ole mistään. Näytteitä ei ole otettu yhtään, ainoastaan mehiläisen rtg kuvat ja ultraus. Kuitenkin aika selkeä tapaus. Selvinnee vaan tarkemmin että mikä lymfooma kyseessä. Projektipäällikölle uskalsin jo ilmoittaa että rupee etsiin vaihtoehtoista kaveria hoitaan työni (tarkoitus oli vietää tän vuonna usemapi kuukausi ulkomailla, mutta ei tulevilla hoidoilla siitä mitään tule).

Katsotaan mitä tuleman pitää..

-Jami-
  Vastaa viestiin
10.03.08, 18:06   #48 (linkki)
-JaspaJami-
(Vierailija)

jatkuu...

Oho. olipa siinä kirjoitusvirheitä...

Kuume on muuten vähän ruvennut laskeen ja eilen tulehduarvo oli "enää" 115. Jos se laskee ja kuume pysyy kurissa pitäisi loppuviikosta päästä kotiinkin. Käyn sitten vaan tutkimuksissa täällä tarvittaessa jos niitä ei ole saatu tehtyä.
  Vastaa viestiin
11.03.08, 14:28   #49 (linkki)
biiballa
(Vierailija)

taitaa olla hiiva, joka on elimistössä.
  Vastaa viestiin
25.03.08, 12:48   #50 (linkki)
hentuntenttu
(Vierailija)

JaspaJamille...

Miten voit?
  Vastaa viestiin