Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.08.06, 14:38   #1 (linkki)
miuku
(Vierailija)

jännittäminen

Onko joku saanut jännittämiseen apua luontaishoitotuotteista? Tarkoitan jännittämisellä lähinnä esiintymispelkoa. Olen ajatellut jo mennä lääkäriin tämän ongelman takia, jos saisi hirveisiin sydämen tykytyksiin jotain apua. Luin jostain, että luontaishoitotuotteet voivat myös auttaa.
  Vastaa viestiin

26.08.06, 13:35   #2 (linkki)
nina
(Vierailija)

Re: jännittäminen

Apteekeissa on myynnissä erilaisia anti stress -pillereitä, jotka koostuvat kuitenkin aikalailla b-vitamiinista. Lumelääkkeenä niistä voi olla apua, ja oikeasti en tiedä, millä tavalla ne vitamiinit jännitykseen auttavat...mutta omassa tilanteessani koen niistä olevan apua.. en tiedä miksi. Oireita tulee, mutta ei ehkä niin voimakkaina kuin ennen (henki ei kulje, sydän hakkaa, ääntä ei saa kuuluvaksi jne.) hyväksi olen havainnut myös Tr. Tolosen biokarnosiinit. Ne auttavat vain säännöllisesti käytettynä, eikä "täsmähoitona" ;) Nostavat tiettyjä ainetasoja kehossa... tieskö taas vitamiineja, mutta biokarnosiini on se jota suosittelen sinulle kokeiltavaksi jos et heti halua lääkärille. Myös se kolmen keskustelun harjoitus on hyvä yhdistää pillereihin: kolmelle tuntemattomalle ihmiselle aloitettu keskusteu per päivä, esim. "Anteeksi, mitä kello on?", "Hei, tiedätkö missä on kasarminkatu?" jne.. "Bussit on aina myöhässä eikö vain?"..
  Vastaa viestiin
26.08.06, 20:02   #3 (linkki)
Ymmällään
(Vierailija)

Ei kai kellon kysyminen ja tavallinen small-talk nyt muutenkaan ketään jännitä, vai?
  Vastaa viestiin
26.08.06, 20:56   #4 (linkki)
Päivä kerrallaan
(Vierailija)

En ole kokeillut, mutta kuulemma mäkikuisma on sellainen luonnontuote minkä pitäisi auttaa. Ja kyllä vaan voi noi smalltalkit ja kellonkysymiset jännittää, sitä vaan ei sellainen ihminen joka ei kärsi sellasesta voi ymmärtää. Mun mies esim. ihmettelee sitä kun ollaan syömässä jossain missä saa kahvin jälkkäriks niin mä en pysty hakemaan molemmille yksin, vaan hän joutuu aina hakemaan molemmille.
  Vastaa viestiin
26.08.06, 21:40   #5 (linkki)
Ymmällään
(Vierailija)

Minua jännittäis vain tuhatpäiselle yleisölle esiintyminen, ehkä. Muuten oikeastaan nautin esillä olosta ja olla ihmisten kanssa missä mahdollisimman paljon väkeä.
  Vastaa viestiin
27.08.06, 01:35   #6 (linkki)
haloo
(Vierailija)

ymmällään. kiitos kamalasti palautteestasi. herää.
  Vastaa viestiin
27.08.06, 13:37   #7 (linkki)
kokemusta on
(Vierailija)

jos päädyt lääkkeisiin, voin kokemuksesta sanoa että elämä helpottuu kummasti. älä pelkää hakeutua lääkärille, jos asia haittaa elämääsi :)
  Vastaa viestiin
27.08.06, 15:52   #8 (linkki)
Minni
(Vierailija)

minun elämäni on pelastanut lääke nimeltä propral. Olen lääkkeen avulla pystynyt esiintymään työssäni ja palaverit eivät ole enää kauheita. Nykyään en edes tarvitse enää lääkettä, joskus pahoissa tilanteissa auttaa se,kun tiedän että pilleri on taskussa. Suosittelen kaikille kokeilemaan mikäli lääke sopii. Propral ei siis ole mikään rauhoittava lääke vaan turvallinen lääke joka estää sydämen hakkaamisen, huohottamisen, tärisemisen yms. Ihanaa kun voi taas elää!
  Vastaa viestiin
27.08.06, 16:46   #9 (linkki)
miuku
(Vierailija)

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Minulla on se hauska tilanne, että parikymppisenä en jännittänyt esiintymistä lainkaan. Esiinnyin mm. juhlissa. Kerran eräissä juhlissa esiintyessäni sain tällaisen sydämentykytyskohtauksen ja sen jälkeen esiintyminen on ollut tuskallisempaa. Minun kohdallani kyse on esiintymisestä yleisölle, ei normaalit sosiaaliset tilanteet. Minusta on jotenkin vaikea mennä lääkäriin puhumaan tästä, vaikka sama "vaivahan" tämä on kuin mikä tahansa muukin. Ehkä rohkaistun teidän ansiostanne.
  Vastaa viestiin
28.08.06, 14:36   #10 (linkki)
minni
(Vierailija)

Mene vain rohkeasti lääkäriin. Oma tk-lääkärini kertoi itsekin syöneensä opiskeluaikan proparlia jännitysoireisiin ja hänkin pääsi lääkkeen avulla "jännityskierteestä" irti. MInulla sama juttu, että pääasiassa jännitän esiintymisiä ei niinkään normaalia sosiaalista tilannetta. Olin myös lapsena kova esiintymään, mutta jossain välissä tämä hillitön jännittäminen alkoi..
Olen kuullut että todella monet esiintyvät taiteilijat ottavat propralia varmuuden vuoksi, kun heillä on jokin tärkeä esiintyminen.
  Vastaa viestiin
18.09.06, 13:12   #11 (linkki)
miuku
(Vierailija)

No, kävin lääkärissä ja sain Propral 40 mg. Lääkäri sanoi, että voisi ottaa puolikkaan tabletin tunti ennen "esiintymistä" ja puolikkaan pikkusen ennen. Mikä kokemus teillä muilla on ollut? Tuleeko huimausta? Onko 40 mg kerralla otettavaksi liian tuhti.
  Vastaa viestiin
19.09.06, 09:32   #12 (linkki)
minni
(Vierailija)

itsellänkin on juuri tuo 40 mg. esiintymistilanteessa otan puolikkaan noin tuntia ennen ja se riittää minulle hyvin. olen huomannut että puolesta puolet, eli 10 mg kin auttaa...
kannattaa kokeilla ja muista että psyykkiset jännitysoireet eivät poistu tämän lääkkeen myötä, ainaostaan käsien/äänen tärinä, sydämen hakkaaminen yms...eli tunteet eivät katoa, mikä on tietty hyvä asia.
  Vastaa viestiin
19.09.06, 14:54   #13 (linkki)
Kathleen
(Vierailija)

Hei, minulla on Propral 10 mg, ja olen ottanut max puolitoista kerrallaan. Sekin väsyttää sen esitystilanteen jälkeen todella paljon. Eikö tuo 40 mg väsytä teitä? Ajattelin kokeilla 2 tabua ensi kerralla. Voiko tuo olla painon mukaan vai miten, itse olen kyllä yli 60kg.
  Vastaa viestiin
19.09.06, 15:02   #14 (linkki)
minni
(Vierailija)

en teidä väsyttääkö, kun en ole vielä koskaan ottanut koko 40 mg kerralla, en ole juurikaan huomannut puolikkaan tabletin jälkeen väsymystä.
Painon mukaan ei lääkettä oteta vaan lähennä verenpaineen mukaan. propral laskee verenpainetta, eli mikäli sinulla on normaalistikkin alhainen verenpaine kannattaa ottaa vähemmän lääkettä ettei ala huippaamaan.
  Vastaa viestiin
20.09.06, 12:39   #15 (linkki)
punaposki
(Vierailija)

mä punastelen tosi helposti ja se tosiaan ärsyttää.. mutta toistaiseksi olen kuitenkin esittänyt itelleni vahvaa enkä turvaudu ylimääräisiin pillereihin.. kaiken lisäksi noista monet alentaa kolesterolia ja mulla se on jo muutenkin alhainen!
mistä punastelu yleensäkin johtuu.. miksei se kaikilla erotu? onko mulla jotenkin ohut iho ja vilkas verenkierto....
  Vastaa viestiin
21.09.06, 07:22   #16 (linkki)
miuku
(Vierailija)

Vielä sellainen kysymys Propralista, että kauanko esim. 20 mg vaikutus kestää? Ja voiko muutama tunti tabletin oton jälkeen turvallisesti harrastaa hengästyttävää liikuntaa? Eipä tullut tällaiset kysymykset mieleen lääkärin pakeilla.

Ja sinä punasteleva, mielestäni ei ole heikkouden merkki, jos turvautuu näissä asioissa pillereihin. Miellä jokaisella on omat heikkoutensa ja varmasti jokainen pyrkii hakemaan niihin apua tavalla tai toisella.
  Vastaa viestiin
21.09.06, 12:19   #17 (linkki)
minni
(Vierailija)

itse olen urheillut samana päivänä propralin ototn jälkeen, mutta en ehkä ihan muutaman tunnin päästä. Muistaakseni propralin vaikutus puoliintuun 3-6 tunnissa. Kyllä itse huomaat mikäli urheilu ei suju.

Pillereihin turvautuminen ei todellakaan ole heikkouden merkki, päin vastoin! Se vaatii paljon rohkeutta ensinnäkin tunnustaa itselleen että on tälläinen ongelma ja vielä käydä asiasta lääkärille puhumassa.
Olen turvautunut propraliin ja sen avulla päässyt jännityskierteestä eroon. Kun alkuun käytin säännöllisesti propralia en enää muistanutkaan koko jännitystä, kun ei ikäviä oireita tullut. Pikkuhiljaa jätin läkkeet kokonaan pois ja nyt en käytä lääkitystä kuin "isoissa" esiintymistilaisuuksissa. Tärkeä asia tässä on myös se, että hyväksyy jännittämisen, jopa tunnustaa sen ääneen...se helpottaa oireita. Ethän itse asiassa pelkää sitä esinntymistä vaan niitä ikäviä jännitys oireita, ja siitähän se kierre lähtee.. Tsemppiä sinulle, et todellakaan ole ainoa asian kanssa painiva.

Vastaa viestiin
29.05.07, 15:58   #18 (linkki)
Vi-e-railija
(Vierailija)

Tarvitsisin todella kovasti Propralia tämän viikon aikana ja viikonloppuna. Ikinä en ole ko. lääkettä kokeillut, mutta siihen olisi aihetta, tarvitsisin sitä estämään punastumista (edessä on paljon esiintymistilanteita). Pulssini levossa on 55, onko se nyt aivan liian alhainen? Ja miten alkoholi vaikuttaa Propraliin?
  Vastaa viestiin
29.05.07, 17:03   #19 (linkki)
kannattaa kokeilla
(Vierailija)

Käytän Propralia melko säännöllisesti jännittävissä tilanteissa, kuten esiintyessä ja minulle on riittänyt jopa puolikas 10 mg tabletista. Voi tietysti olla plaseboa, mutta jos otan kokonaisen, niin vaikuttaa jotenkin jähmettävästi ja esim. liikunta olisi aika puuroa. Ehkä tarve on yksilöllistä. Pulssini on myös levossa 50-55, eikä ole tullut ongelmia sen suhteen näin pienillä määrillä. Uskoisin, että alkoholi sopii. Olen muutaman lasin ottanut joskus samaan aikaan, enkä huomannut mitään.
  Vastaa viestiin
29.05.07, 17:25   #20 (linkki)
Propralin puolestapuhuja
(Vierailija)

Olen samaa mieltä kuin aikaisemmat kirjoittajat. Propralista on minullekin ollut pelkästään hyötyä ja suosittelenkin sitä lämpimästi kaikille. Luulin reseptin saamisen olevan hankalaa, mutta sain sen helposti vain kuvailemalla jännittämistäni ja kuinka se haittaa elämää. Nykyään en onneksi tarvitse Propralia kuin satunnaisesti, mutta alkuaikoina siitä oli mieletön apu erilaisissa opiskelu- ja työtilanteissa.

Propralia voi saada ihan nuoretkin henkilöt ja se on käsittääkseni hyvin turvallinen lääke - ei juuri sivuvaikutuksia. Kaikkien jännittäjien kannattaa ehdottomasti kokeilla sitä, se on kaiken lisäksi halpa lääke! Tulee paljon, paljon halvemmaksi kuin mikään luontaistuote ja apuakin siitä saa varmemmin. Olen itsekin kokeillut jotakin antistress-tuotetta, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Tuoteseloste: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00812
  Vastaa viestiin
19.03.08, 22:33   #21 (linkki)
propral<3
(Vierailija)

Ite oon syöny propralia n. 8 vuotta esiintymistilanteissa ja muutenkin jos on ollut koulussa vaikeita tilanteita... Mulla on 40mg ja oon ottanu joskus kaksikin tablettia ja kyllähän se esiintymistilaisuuden jälkeen hiukan väsyttää, mutta ei mulle oo siitä mitään oireita tullu.. Liikuntaa en oo harrastanu samaan aikaan kun lääke on vaikuttanut. Ihanaa että propral on olemassa :D vaikka mulle on ollu jotenkin suuri häpeän aihe että en oo pystynyt esiintymään jne ilman.. Toivon että joskus pystyn vielä elään ilmankin mutta onneks propral kulkee rinnalla aina varulta :)
  Vastaa viestiin
12.10.09, 12:19   #22 (linkki)
Masakat
(Vierailija)

Propral

Olen 53 v.mies ja käyttänyt Propralia 25 vuotta. Olin 80-luvulla ison tehtaan pääluottamusmies ja kärsin jännitysoireista ja sydämen muljahduksista. Päätin
sitten käydä työpaikan lääkärin pakeilla ja puhua ongelmasta. Hän sanoi, että
turhaan olet kärsinyt,ja määräsi minulle Propralia 40-60mg/vrk.Ongelmat häipyivät.
Propral on hieno lääke, ja ollut markkinoilla yli 50 vuotta! Kuuluu kuitenkin doping-
aineisiin,eli esim ampujat eivät saa sitä käyttää. Turvallinen lääke,jolla ei ole sivu-
vaikutuksia.
  Vastaa viestiin
27.10.09, 10:16   #23 (linkki)
jänskääjä
(Vierailija)

Propral

Hei!

Itse käytän 40mg Propralia satunnaisiin esiintymisiin, otan tabletista neljäsosan eli 10 mg. Auttaa aivan loistavasti, jos tuntia ennen esiintymistä otan lääkkeen. Ei sydän hakkaa, ei täristä, joten pystyn olemaan ihan normaali ja jopa pidän esiintymistilanteista. Ilman lääkettä saattaa melko pienikin esiintymistilanne pistää sydämen hakkaamaan niin paljon, että pelkään kuolevani, pää alkaa tärisemään ja minun on joskus pakko poistua koko tilanteesta. Propralin kanssa olen aivan normaali iloinen itseni.

Minulle lääke määrättiin aikoinaan satunnaisiin rytmihäiriöihin, lääkäri mainitsi samalla että auttaa esiintymisjännitykseen. Tämä tieto oli kuin taivaan lahja minulle.

Apteekissa sanottiin, että propralin jälkeen voi tuntua esim. salitreenissä, ettei saa itsestään ihan kaikkea irti, mutta ei se haitallista ole. Sykevyöstä olen huomannut, että syke ei millään nouse kamalan korkeaksi, vaikka kuinka esim. kuntopyörää polkee.

Minulla lääkkeestä ei ole tullut sivuvaikutuksia.
  Vastaa viestiin
28.11.09, 22:44   #24 (linkki)
Sydämen tykyttäjä
(Vierailija)

jännitys

Voi miten oloni helpottui, kun luin komenttejanne Propal-lääkkeestä. Olen kärsinyt pitkän ajan esiintymisjännityksestä, vaikka olen sosiaalinen ja melko paljon esillä oleva henkilö, silti vain erilaisten esitelmien/puheiden pito koulutilanteissa jännittää minua suunnattomasti. Äänen värinä, tiheentyny hengitystahti, käsien tärinä ja hikoilu.. Pakko minunkin on sanoa, että asia hieman hävettää/nolottaa enkä viitsisi lääkkeiden käytöstä mainita muille, vaikkei niissä mitään pahaa tietysti ole jos ne todella helpottavat elämää. Tietääkö kukaan voiko esim. kouluterkkari kirjoittaa reseptin jonka avulla voisi apteekista lääkettä hakea? Minkä hintaisia lääkkeet ovat?
Olen lukenut ties mistä jännittämisen estolääkkeistä, joissa on ollut ikäviä sivuvaikutuksia ja suurin osa niistä on ollut osittain masennuslääkkeitä. Huh, kiitos teille kirjoittajille, taidan mennä heti ensi viikolla kouluterkkarin pakeille! Kiitos! :)
  Vastaa viestiin
29.11.09, 23:44   #25 (linkki)
htl
(Vierailija)

Propral -lääke on melko halpa; 30 tablettia maksaa alla 5 euroa. Kouluterkkari ohjaa sinut koululääkärin luo ja hän kirjoittaa sinulle reseptin, jos näkee sen parhaaksi vaihtoehdoksi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku