Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.09.06, 12:48   #1 (linkki)
Gwen
(Vierailija)

Antibiootit+alkoholi

Minulta poistettiin viisaudenhampaita ja sain V-Pen mega kuurin. Ja nyt olis tietenkin juhlat viikonloppuna tiedossa. Osaisko joku kertoa voinko kuurin aikana juoda alkoholia? Kuivin suin ei olis kiva olla.
  Vastaa viestiin

14.09.06, 13:05   #2 (linkki)
Mars
(Vierailija)

Re: Antibiootit+alkoholi

Kyllä minä olen aina juonut, mutta en nyt suosittele kauheita määriä. Isot määrät voivat vähän heikentää antibiootin vaikutusta. Naapurin lääkäri ainakin juo viinaa kun syö penisilliiniä. Monesti olen sen havainnut, että miten sitten lienee tiukka totuus.
  Vastaa viestiin
14.09.06, 15:55   #3 (linkki)
Tuulikki
(Vierailija)

Antibiootteja on monen laisia. Osan vaikutus heikkenee paljon.

Alkoholi heikentää aina vastustuskykyä.

Monien antibioottien kanssa suurin ongelma on se, että niiden säännöllinen ottaminen unohtuu, jos potilas on kännissä.
  Vastaa viestiin
14.09.06, 18:09   #4 (linkki)
...
(Vierailija)

Itse tein sen virheen, että join _vain hiukan_ alkoholia antibioottikuurin aikana (myös visureitten poiston vuoksi) ja niinhän siinä kävi, että uusiksi meni kuuri. Haavat alkoivat suoraan sanottuna märkimään ja poskeni turposi uudestaan, vaikka oli hyvällä alulla laskeutumassa.

Antibiootteja on kuitenkin, kuten mainittu, erilaisia, joten myös alkoholin yhteisvaikutukset niiden kanssa ovat eroavaisia. Kenties olisit voinut kysyä tätä lääkäriltä itseltään?

Tässä suora lainaus Apteekit.netin sivuilta:

"Useimmilla antibiooteilla ei ole merkittäviä yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa. Usein antibioottikuurin kanssa voi ottaa pienen määrän alkoholia, esim. lasin viiniä. Eräiden antibioottien kanssa alkoholi tulee jättää kokonaan väliin. Tällaisia antibiootteja ovat esimerkiksi hammas, virtsatie- ja sienitulehdusten hoidossa käytettävät metronidatsoli- ja nitrofurantoiinivalmisteet. Nämä voivat alkoholin kanssa aiheuttaa antabus-reaktion. Reaktio on mahdollinen vielä muutamana päivänä lääkekuurin loppumisen jälkeen."

lähde: http://www.apteekit.net/do/page?rs=621/642/1528/:5311/
  Vastaa viestiin
15.09.06, 13:30   #5 (linkki)
NN
(Vierailija)

Apteekissakin osaavat varmasti kertoa jos lääkäriä ei saa kiinni. Niitä ei ole kuin pari antibioottia joiden aikana ei saa juoda alkoholia. Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia ennen kuin otat juomaa...
  Vastaa viestiin
16.09.06, 13:49   #6 (linkki)
tintti
(Vierailija)

Jos antibiootti ja alkoholi aiheuttavat antabus-reaktion, seikka mainitaan lääkkeen mukana tulevassa selosteessa. Siihen paperiin kannattaa muutenkin tutustua, kun on aloittamassa kuuria.
  Vastaa viestiin
16.09.06, 20:49   #7 (linkki)
lähes hampaaton
(Vierailija)

Minulla on ollut vastaava lääkekuuri angiinaan ja otin puolessa välissä kaljaksia. Olen jostain kuullut ettei se kuuri siihen katkea vaan jos oksentaa niin se katkeaa siihen. Aamulla sitten taas otin, en muuten oksentanut, taas lääkkeen. Sienilääkkeet ja edellä mainitut muut eivät sovi alkoholin kanssa mutta jos sulla on hyvä vointi hampaiden poiston jälkeen niin mikä ettei. Mulla on leikattu viisauden hammas ja jouduin syömään kolme kuuria, eri lääkkeitä siihen, että tokeni.
  Vastaa viestiin
28.09.06, 11:45   #8 (linkki)
Tintti82
(Vierailija)

Joissakin antibiooteissa on antbusta. Ihan sen vuoksi ettei viinaa oteta samaan aikaan. Työkaverilla oli kyseinen kuuri. Itselläni on juuri menossa antibiootti kuuri poskiontelotulehduksen takia. Vaikutus aika 2 viikkoa viimeisen tabletin jälkeen. Sen ajan jaksan kyllä odottaa. En viitsi alkaa leikkimään terveydellä.
  Vastaa viestiin
29.10.06, 19:26   #9 (linkki)
Oksettaa
(Vierailija)

Jos joudun syömään antibiootti kuurin ja otan vinkkun samaan aikaan, tulee hirveen huono olo pienestäkin määrästä.
  Vastaa viestiin
29.10.06, 19:28   #10 (linkki)
edellinen!
(Vierailija)

No nyt kyllä meni päihteen piikkiin edellinen. Siis vinkkua.
  Vastaa viestiin
29.10.06, 21:16   #11 (linkki)
piu
(Vierailija)

Tämä vastaus ei kyllä enää ap:ta lämmitä, mutta penisilliinillä (mm. V-Pen Mega) ei ole suoranaisia yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa. Tärkeintä on, että lääkkeen muistaa ottaa ajallaan eikä oksenna/ripuloi. Joillakin antibiooteilla ("atsolit") tosiaan on antabusvaikutusta alkoholin kanssa nautittuna (johtuu ko. aineiden metaboliavaiheen yhteisvaikutuksista) ja saattaa ilmetä vielä muutama päivä kuurin loppumisen jälkeenkin. Lääkkeisiin ei ole _lisätty_ antabusta, vaan itse antibiootti aiheuttaa antabusreaktion. Tällaisten anatibioottien kanssa ei luonnollisesti pidä ottaa edes lasillista viiniä.
  Vastaa viestiin
10.11.06, 15:50   #12 (linkki)
minäminäminä
(Vierailija)

itse sain myös tänään penisiliinikuurin ja olisi kaverin synttärit. Tabletteina juuri noita V-Pen Megaa. Voiko lääkkeen kanssa nauttia alkoholia?
  Vastaa viestiin
05.02.08, 09:43   #13 (linkki)
kuurilla.
(Vierailija)

v-pen mega

V-pen megan kanssa voi periaatteessa ottaa alkoholia, mutta on otettava huomioon että lääke pitää ottaa tyhjään vatsaan, ja aiheuttaa herkästi vatsa ongelmia sivuvaikutuksena. No alkoholi nyt yleensäkin heittää mahan ruikulille että voi miettiä ihan itsekseen että ottaako huikan ja näin ollen riskin että viettää loppuillan wc:ssä... vai ottaako alkoholia ihan lääkkeen aikarajojen puitteissa, mikä kaikki löytyy sitten pakkauksen lääkkeen selitteestä... itselleni kävi köpelösti :S
  Vastaa viestiin
05.02.08, 13:07   #14 (linkki)
poetry.
(Vierailija)

"Itse tein sen virheen, että join _vain hiukan_ alkoholia antibioottikuurin aikana (myös visureitten poiston vuoksi) ja niinhän siinä kävi, että uusiksi meni kuuri. Haavat alkoivat suoraan sanottuna märkimään ja poskeni turposi uudestaan, vaikka oli hyvällä alulla laskeutumassa."

- Sama kokemus löytyy täältä.

apteekit.net:n lainaus on jo täällä, joten laitanpa vielä tohtori.fi:n:

"Useimpien hengitystietulehduksissa käytettyjen antibioottien ja alkoholin samanaikaisesta käytöstä ei ole haittaa. Tiettyjen antibioottien kanssa alkoholia ei tule kuitenkaan käyttää lainkaan. Tällaisia lääkkeitä ovat suoliston ja emättimen tulehduksiin käytetyt antibiootit, jotka sisältävät metronidatsolia (esim. Flagyl, Trikozol). Yhteisvaikutuksena syntyy voimakas pahanolon tunne, niin sanottu antabus-reaktio. Antabus-reaktion pääoireita ovat päänsärky, ihon kuumotus ja punoitus, hengenahdistus sekä verenpaineen aleneminen. Reaktion laukaisemiseksi riittää hyvin pieni määrä alkoholia. Yhteisvaikutuksesta hankalan tekee se, että kyseisen lääkeaineen vaikutus säilyy elimistössä pari päivää kuurin loppumisen jälkeen. Myös tällöin täytyy välttää alkoholin käyttöä."
  Vastaa viestiin
28.05.10, 14:23   #15 (linkki)
jarkkis
(Vierailija)

v-pen 1500+alkoholi??

eli mulla on tällä hetkellä v-pen 1500 kuuri päällänsä ja huomenna muijan valmistujaiskekkerit ja alkoholia tarjolla eli voinko ottaa alkoholia?
  Vastaa viestiin
28.05.10, 14:56   #16 (linkki)
seloste
(Vierailija)

Lue se lääkkeen mukana oleva selostus, siinä on joko kielto tai ei.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 18:25   #17 (linkki)
Testattua
(Vierailija)

Lääkitys

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen Näytä viesti
Minulta poistettiin viisaudenhampaita ja sain V-Pen mega kuurin. Ja nyt olis tietenkin juhlat viikonloppuna tiedossa. Osaisko joku kertoa voinko kuurin aikana juoda alkoholia? Kuivin suin ei olis kiva olla.
Ei haittaa jos ei oksenna
  Vastaa viestiin
14.12.11, 12:20   #18 (linkki)
tipu
(Vierailija)

mun pitää nyt lisätä tänne vaikka onkin ikivanha ketju. Antibiootit ja penisilliinit ovat vähän eri lääkkeitä!! V-pen mega ja 1500 ovat penisilliiniä!!! Lähihoitajana V-pen 1500 13 pv kuurilla uteliaisuuttani etsin mitä porukat miettii asiasta olen hämmästynyt ettei suomalaiset tiedä eroa antibiootejen ja penisilliinien välillä vaikka laatikossa aina lukaee!
Mulle tuli ainakin kuiva julu, vaikka saan olla apaana!
  Vastaa viestiin
14.12.11, 18:05   #19 (linkki)
?!!
(Vierailija)

???

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tipu Näytä viesti
mun pitää nyt lisätä tänne vaikka onkin ikivanha ketju. Antibiootit ja penisilliinit ovat vähän eri lääkkeitä!! V-pen mega ja 1500 ovat penisilliiniä!!! Lähihoitajana V-pen 1500 13 pv kuurilla uteliaisuuttani etsin mitä porukat miettii asiasta olen hämmästynyt ettei suomalaiset tiedä eroa antibiootejen ja penisilliinien välillä vaikka laatikossa aina lukaee!

hieno homma! muuten, penisiliini on antibiootti. lähde: arvaa?
  Vastaa viestiin
14.12.11, 18:15   #20 (linkki)
Kuiva julu:)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tipu Näytä viesti

Kuule, vaikka saat olla "apaana" ja syöt V-peniä, ei alkoholi vaikuta siihen kuuriin mitenkään. Ellet sitten juo niin paljon, että unohdat otta tablettisi.

Mikähän viestisi sisältö olikaan? V-Pen on penisilliini, joka on antibiootti ja jonka kanssa voi HALUTESSAAN nauttia alkoholia. kaikki muu on virheellsitä tietoa.
  Vastaa viestiin
28.01.12, 14:40   #21 (linkki)
oluenystävä
(Vierailija)

trikozol ja alkoholi

mulla ei ainakaan tullut mitään antabuksia kun join rennosti kaljaa. otin ehkä 8stobee ja olo oli letkee ja kiva. noissa pitää mainita kaikki sivuvaikutukset..säästyvät oikeusjutuilta. trikozolissa on maininta "voi" aiheuttaa..antabuksessa on aiheuttaa..siinä on ero. toki tämä on yksilöllistä, mutta kyl saunaoluen esim voi mielestäni nauttia ilman pelkoa
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku