| |  | | |
18.09.06, 08:35
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Aina angiina - mikä avuksi?
Hei! Toinen angiina jo 2 kk:n sisällä... ja kolmas antibioottikuuri päällä! Yleiskunto aika huono, kun ei pysty liikkumaan ja muutenkin kuurin takia. Onko kellään kokemusta angiinakierteestä ja siitä, miten siitä pääsee pois?? Tää on jotenkin tuskaisaa, kun koko ajan on puolikuntoinen. Kiitos vastauksista!
| |
| | |
18.09.06, 09:35
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Aina angiina - mikä avuksi?
no nielurisat veke, pitäs vähentyä..eikö lääkäri oel ehdottanut leikkausta ?
| |
| | |
18.09.06, 09:48
|
#3 (linkki)
Millaisella paikkakunnalla asut? Minulla vaikuttaa ilman laatu. Esim. Helsingissä ja Oulussa sairastan angiinaa ja flunssia, puhtaammassa ilmastossa en. Ero on huikea. Ennen angiinat uusivat 3-5 krt/v. ja sisämaahan puhtaan ilmaston kaupunkiin muuttamisen jälkeen ei enää lainkaan.
Risojen poiston olen minäkin kuullut helpottavan kovasti.
| |
| | |
18.09.06, 10:34
|
#4 (linkki)
Asun pääkaupunkiseudulla, yllättäen! Lääkärini oli sitä mieltä, että risoja ei kannata poistaa, sillä sitten kaikki pöpöt menee keuhkoihin asti...
| |
| | |
18.09.06, 12:11
|
#5 (linkki)
Mulla oli nuorempana alvariinsa angiina. Yksi vuosi meni niin että Vappuun mennessä oli ollut jo neljä antibioottikuuria ja lääkäri tosissaan uhkaili puukottaa. Sain sattumalta kuulla että sianpuolukan lehdistä tehty tee auttaa sekä virtsatietulehdukseen että angiinaan. Siis ei kun apteekista ostamaan kuivattuja sianpuolukanlehtiä ja aina kun kurkku tuntui vähänkään ärtyneeltä niin siitä hauduttelemaan teetä. Maku on karsea, mutta hiukan hunajaa sekaan niin auttaa. En tiedä pelästyinkö mahdollisuutta joutua risojen poistoon, kasvoinko yhtäkkiä niin isoksi ettei angiinaa enää tullut vai auttoiko tee, joka tapauksessa seuraava angiina tuli vasta neljäkymppisenä. Ehdotan että ainakin kokeilet.
| |
| | |
18.09.06, 12:12
|
#6 (linkki)
AP:n kannattaisi kuulla jonkun toisenkin lääkärin mielipide. Pojaltani poistettiin kitarisat, joka vähensi flunssatartuntoja. Tyttärellä on isot nielurisat ja hänellä taas on koko ajan flunssaa ja muutamat angiinat vuodessa. Nielurisoja ei häneltä ole uskallettu poistaa alhaisen iän vuoksi vielä.
Olen kuullut kaveriltani, että häneltä angiinat lähtivät pysyvästi nielurisojen poiston jälkeen. Kuulemma pöpöt saattavat jäädä pesimään nielurisoihin ja silloin ei kunnolla pääse paranemaan. Normaalistihan nielu- ja kitarisat ovat ihan tarpeelliset, mutta joillakuilla ne aiheuttavat tautikierrettä. Kaveriltani poistettiin nielurisat aikuisena. Kuulemma oli kurkku todella kipeä, mutta silti toimenpiteen arvoinen. Harkitse asiaa!
| |
| | |
18.09.06, 13:39
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Aina angiina - mikä avuksi? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen Asun pääkaupunkiseudulla, yllättäen! Lääkärini oli sitä mieltä, että risoja ei kannata poistaa, sillä sitten kaikki pöpöt menee keuhkoihin asti... | Tämän minäkin olen joskus kuullut, mutta jos toisena vaihtoehtona on kärsiä kroonisesta nielurisatulehduksesta eli kurkku AINA JA JATKUVASTI kipeä, niin kyllä vaan niiden poistaminen alkaa kummasti houkuttaa.
Lääkärit eivät ylipäätään halua leikata mitään ilman hyvää syytä. Leikkaus on aina leikkaus, vaikkakin sitten miten pieni tahansa ja niihin sisältyy aina jonkinasteinen riski. Itseltä leikattiin nielurisat viime keväänä ja kyllä kannatti. Siihen loppuivat sekä kurkkukivut että pahanhajuinen hengitys. Takana oli teini-iässä sairastettu angiinakierre, minkä johdosta tulehdus jäi pesimään risoihin pysyvästi. Useita flunssia, jatkuvaa tukkoisuutta, kielikipuja, jatkuvia kurkkukipuja jne. | |
| | |
30.09.06, 23:46
|
#8 (linkki)
mene nielurisaleikkaukseen, se auttaa. loppui mullakin jatkuva kierre. leikkaus ei ole miellyttävä mutta sen kärsii kun apu tulee
| |
| | |
01.10.06, 13:51
|
#9 (linkki)
Minä sairastin varmaan kymmenen vuotta jatkuvia angiinoita joskus nuorempana. Lääkäri määräsi aina antibioottikuurin ja olin aina töissä. Minullekin lääkäri joskus mainitsi, että pöpöt menee sitten alaspäin jne.
No, kuitenkin pääsin leikkaukseen, ekä sen jälkeen ole ollut pariin kymmeneen vuoteen angiinaa. En kyllä tiedä mitä hallaa jatkuvien antibioottien syöminen on elimistölle tehnyt.
Pojaltani leikattiin risat joskus kymmenen vuotiaana ja hän rupesi lihomaan sen jälkeen. En tiedä onko leikkauksella mitään tekemistä tämän asian kanssa.
| |
| | |
01.10.06, 22:40
|
#10 (linkki)
Mullakin kauhea angiinakierre kolmekymppisenä, useita kertoja vuodessa ja joskus ihan perä perää. Kysyin tuosta risaleikkkauksesta, niin lääkäri sanoi, ettei mulla oikein ole mitään leikattavaa, joten se siitä. Ja mulla kanssa oli aina välittömästi angiina sen jälkeen kun kävin Helsingissä tai yleensä missään missä on meri lähellä. Yleensä mua aina jotenkin hyyti se meri-ilmasto ja aina angiina seurauksena. Olen ihan sisämaan kasvatti muuten. Sitten yhtäkkiä ne angiinat loppu kuin seinään. Ei kai sitä tautia voi oikein muuten ehkäistä kuin muutenkin välttää vilustumista.
| |
| | |
29.10.06, 19:14
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nielurusoissasi jyllää jatkuvasti streptokokki bakteeri!
Risojen poisto ainoa mahdollinen toimenpide päästä siitä eroon.
| |
| | |
10.11.06, 13:31
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
No mulla loppu angiinat ja virtsatietulehdukset kokonaan kun söin puoli vuotta karpalopuristeita, ja siitä on jo monta vuotta. Kaikkea kannattaa kokeilla, minä en antanut leikata nielurisoja.
| |
| | |
10.11.06, 14:10
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
ei oo hyvä syödä antibiootteja koko ajan,eihän ne sitte lopulta tehoa kun bakteerit tulee vastustuskykyseks niille.ite kärsin parin kuukauden välein toistuvasta angiinasta ja leikkaus paransi vaivan!kurkku oli vähän aikaa kipeä leikkauksen jälkeen mutta sen kesti kun tiesi että ei enää tartte angiinasta kärsiä.
| |
| | |
12.11.06, 17:43
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Mene leikkaukseen
Hei,
lähes kaikilta olet saanut saman vastauksen eli nielurisojen poistoleikkaus. Olen jo lähes viisi,kymppinen ja angiinaa sairastelin murkkuiästä aina kolmekymppiseksi tyyliin kolme angiinaa vuodessa. Lopulta tulikin sellainen tilanne että penisilliini ei tehonnut ja hommasta seurasi mätäpaise kurkkuun. Silloin ollaankin jo vaarallisilla vesillä. Pyllyyn tuli piikki ja homma hoitui pois ja leikkaus sitten perään. Minulla ei ole koskaan myöhemmin, ja aikaa on kulunut lähes 20 vuotta, ollut angiinaa, joten varmasti kannatti. Ei pahemmin muitakaan sairauksia, joten nuo puheet keuhkoihin leviämisestä pistäisin kyllä ihan omaan arvoonsa. Onko lääkärilläsi kertoa kamalia esimerkkejä. Hoitamaton angiina on varamsti vienyt useamman hautaan kuin nielurisaleikkaus.
[
quote="Epätoivoinen"]Hei! Toinen angiina jo 2 kk:n sisällä... ja kolmas antibioottikuuri päällä! Yleiskunto aika huono, kun ei pysty liikkumaan ja muutenkin kuurin takia. Onko kellään kokemusta angiinakierteestä ja siitä, miten siitä pääsee pois?? Tää on jotenkin tuskaisaa, kun koko ajan on puolikuntoinen. Kiitos vastauksista![/quote] | |
| | |
12.11.06, 17:57
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minua vaivasi alle kolmekymppisenä eräänä talvena angiina useamman kerran. Heti kun antibioottikuuri loppui, vaiva palasi.
Menin erikoislääkärille ja hän alkoi kysellä perhesuhteista. Meillä oli vuoden vanha lapsi. Lääkäri sanoi, että se lapsi kantaa bakteeria ja kun kuuri loppuu, saan taas häneltä tartunnan. Niinpä saimme antibioottikuurin koko perhe, vauvakin ja siihen loppui minun angiinakierteeni. Vauva ei sairastunut, mutta oli tässä tapauksessa taudinkantaja.
Tällaistakin voi sattua.
| |
| | |
14.11.06, 11:10
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
mulla on juuri käynnissä vuoden neljäs angiina, viimeisimmän antibioottikuuri loppui muutama viikko sitten. nyt kurkku on taas kipeänä. jatkuvien tulehduksien takia minulta poistettiin nielurisat kolme vuotta sitten (17-vuotiaana), mutta tulehdukset ovat jatkuneet entiseen malliin. leikkauksesta ei siis ollut apua ainakaan minulle, nyt angiinan toteaminen on vain muuttunut vaikeammaksi koska peitteitä ei aina ole ollenkaan. myös mätäpaiseen kurkussa olen kokenut, hirveä juttu. asuin ennen pikkupaikkakunnalla itä-suomessa, nyt helsingissä. en olen huomannut, että ilmasto olisi vaikuttanut sairastumiseeni... minua harmittaa, että kävin leikkauksen läpi, kun siitä ei mitään hyötyä ollut. toivottavasti muille on parempi onni.
| |
| | |
14.10.07, 14:21
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
No minulla on juuri menossa kolmas kuuri angiinaan! Kuukauden sisällä. Viimeisimmän kuurin sain muutama päivä sitten ja samalla otettiin nieluviljely koko perheeltä -kaikki lapset olivat taudinkantajia (joskaan ei sairastajia) ja mieskin sai kuurin kaikenvaralta...nyt siis 7 kuuria talossa ja luulis että kierre loppuu tähän! Olen siis aina saanut taudin kuurin loputtua uudelleen lapsilta ja siksi näin.
| |
| | |
14.10.07, 23:56
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
viimeinen angiina (keskellä kesää) oli sellainen, johon varmuuden vuoksi annettiin antibioottikuuri koko perheelle. Tämä angiina oli peitteetön. Oltiin lähdössä lomamatkalle, joten tuo kuuri sen vuoksi kaikille. Sen jälkeen ei ole angiinaa ollut. Olen syönyt useita vuosia myös sinkkiä, joka on auttanut tavallisiinkin nielutulehduksiin eikä kurkku ole ollut kipeänä nin usein kuin ennen. Nielurisani ovat niin pienet, että niitä on lääkäri joskus luullut leikellyn. Kannattaa myös aina vaihtaa hammasharja, kun on antibiootikuurin syönyt. Jos käyttää jotain vakituista juomapulloa (esim. urheillessa) kannattaa sekin desinfioida kunnolla.
| |
| | |
15.10.07, 19:41
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | LEIKKAUS TODELLAKIN!
Risat leikattiin kun olin 24, jota ennen koko ajan perätysten angiinaa ja kurkkukipua ja flunssakierrettä. Leikkauksesta 3 vuotta ja yhteensä 2 kevyttä flunssaa ollut sen jälkeen.
| |
| | |
15.10.07, 19:43
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | asukastiheys Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Meikämaija Millaisella paikkakunnalla asut? Minulla vaikuttaa ilman laatu. Esim. Helsingissä ja Oulussa sairastan angiinaa ja flunssia, puhtaammassa ilmastossa en. Ero on huikea. Ennen angiinat uusivat 3-5 krt/v. ja sisämaahan puhtaan ilmaston kaupunkiin muuttamisen jälkeen ei enää lainkaan.
Risojen poiston olen minäkin kuullut helpottavan kovasti. | Tulipas mieleeni että olisikohan kyse asukastiheydestä ja näin ollen myös taudinkantajien määrästä. Kaupungeissa joutuu välittömästi ja välillisesti tekemisiin useampien ihmisten kanssa jolloin myös tartuntariski kasvaa.
| |
| | |
31.10.07, 15:03
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itsellä nyt 5. tai 6. kuume-kurkkukipu -tautia vuoden -07 aikana. AIna kun on otettu nieluviljely, angiinaa ei ole ollut. Kävin kurkku- nenä- ja korvatautien erikoislääkärillä. Aika lailla oli turha käynti kun ei taaskaan löytynyt mitään ja sain hieman sellaisen käsityksen, että leikkaukseen ei ihan helposti oltaisi laittamassa. Että ainakin kerran vielä katson, jos uusii tänä syksynä taudin. Sitten alan ehkä vaatimaan jo sitä leikkausta.
| |
| | |
31.10.07, 15:17
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
vaihtaa hammasharjan n. puoli välissä antibioottikuuria? Tai pestä tyynysi, ja kiertääkö pöpö mahdollisesti muiden perheenjäsenten kautta takaisin, eli onko kantaja lähistöllä ja pitäisikö kaikki hoitaa samanaikaisesti?
| |
| | |
31.10.07, 21:05
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Entä oletko muistanut kurlata nielusi kunnolla aamuin illoin. Mieheni angiinat loppuivat kun hän alkoi kurlata nielunsa.
Tuo että lääkäri sanoo pöpöjen menevän keuhkoihin päin pitää paikkansa. Kyllä nielurisoilla on elimistössä oma tärkeä tehtävänsä.
Antibioottien kanssa pitää myös muistaa aina syödä esim. IDOFORM maitohappobakteereita. Olet armollisempi omalle elimistöllesi.
| |
| | |
24.01.08, 09:27
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kun tuon edellisen viestin lokakuussa kirjoittelin, loppui angiinakierre siltä osin siihen...mutta kas kummaa, pari viikkoa sitten sairastuin jälleen angiinaan ja kuuri tuli vaihteeksi! Otettiin taas viljely koko perheeltä ja 2-v. sai kuurin myös, koska tulos oli hänelläkin positiivinen. Alan olla ihan toivoton tämän homman kans...!!! Miten ihmeessä saan tämän loppumaan...!? Joo, nielurisojen poisto...joka ei yhtään houkuta, eikä siitä ole lääkäritkään puhuneet mitään vielä. Asumme ihan meren tuntumassa ja tehdaskin tuossa vieressä...ilmastostako johtuu vai mistä? Pitääpä marssia luontaistuotekauppaan ja kysyä neuvoa sieltä...
| |
| | |
24.01.08, 09:30
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla angiinakierre ja proput loppuivat risojen nielurisojen poistoon. Minulla poisto oli pakollinen, koska jatkuva angiinakierre sai aikaan paiseen kurkussa. Leikkausta en voi muuta kuin suositella!
| |
| | | | |