Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.01.08, 23:41   #26 (linkki)
Myös paljon angiinasta kärsinyt
(Vierailija)

Minulla oli teini-iästä alkaen reilun 20 vuoden aikana angiinaa tosi usein; kerran kolme kertaa ihan peräkkäin (eli lääkekuurin loputtua kurkku oli heti kipeä), ekat kaksi kuuria amoxicillinia ja viimeisin kefexiniä (muistaakseni sen nimisiä). Kurkku tuli noidenkin kuurien jälkeen vielä kipeäksi, mutta silloin ei enää ollut angiinaa. Koin tuon kierteen tulleen siitä, että en heti ensimmäiseen angiinaan saanut lääkekuuria (terveyskeskukseen soittaessani tosi kurkkukipuisena, käskettiin vaan ottaa särkylääkettä! -Ja,kun olin sen verran kipeä ja olisi pitänyt ajaa 20 kilsan päähän, en jaksanut väittää vastaan ja vaatia lääkäriaikaa.).

Nyt en ole vuosiin sairastanut angiinaa, mutta en ollenkaan tiedä mistä se johtuu. Minulle ei koskaan ehdotettu leikkauksia, kun nielurisani ovat niin pienet (niin ymmärsin). -Olen todella helpottunut siitä, ettei angiina enää vaivaa kuten nuorempana. Eli, toivoa on!
  Vastaa viestiin
25.01.08, 18:47   #27 (linkki)
proput
(Vierailija)

Hei, voisivatko proput ja pahanhajuinen hengitys olla merkki "piilevästä" angiinasta tai streptokokin kantajuudesta? Sairastin lapsena useita angiinoja ja minulta leikattiin kitarisa. Sen jälkeen joitakin nielutulehduksia harvakseltaan. Olen kuitenkin koko aikuisikäni kärsinyt pahanhajuisista propuista varsin kookkaissa nielurisoissani. Hengitykseni on kroonisesti pahanhajuinen, lapsenikin huomauttavat, että henkeni haisee. Kukaan lääkäri ei ole koskaan kommentoinut nielurisojeni kokoa eikä maininnut hengityksestä sanallakaan. Minun on aivan pakko painella proppuja irti nielurisojen poimuista viikottain tai muuten haju on sietämätön. Olen vain jotenkin tottunut vaivaani enkä ole ajatellut että se voisi johtua jostakin, johon olisi saatavissa hoitoa.
  Vastaa viestiin
25.03.08, 20:13   #28 (linkki)
miisa82
(Vierailija)

Tämä viesti taitaa tulla vähän myöhään, mutta itse sairastin teininä noin kuusi angiinaa vuodessa. Lopulta tulin niin sairaaksi, että jouduin suoraan Meilahteen ja siellähän huomattiin että paise on kurkussa. Heti leikattiin. Terveyskeskuslääkäri ei ollut sitä huomannut (ei mikään ihme!), vaikka olin koko vuoden siellä ravannut... Aika ikävää syödä turhaan antibiootteja lääkärin "hoitovirheen" takia. Eli kannattaa mennä yksityiselle :D
  Vastaa viestiin
26.03.08, 19:03   #29 (linkki)
pallea
(Vierailija)

Risaleikkaus

Serkullani oli myös usein angiina. Hän kuorsasi aika kiitettävästi lapsesta saakka. HÄnelle sanottiin jo yksitoista vuotiaana, että nielurisaleikkaus auttaisi näihin. Nyt sitten kymmenen vuotta jälkeenpäin meni leikkaukseen :D on kuulemma auttanut.
  Vastaa viestiin
27.03.08, 13:01   #30 (linkki)
nyt paiseeton
(Vierailija)

Miten niin leikkaus pakollinen

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anniiina
Minulla angiinakierre ja proput loppuivat risojen nielurisojen poistoon. Minulla poisto oli pakollinen, koska jatkuva angiinakierre sai aikaan paiseen kurkussa. Leikkausta en voi muuta kuin suositella!
Minulla oli kahden kuukauden kuume-kurkkukipujakso. Angiinaa ei todettu sillä yksityinen(!) lääkäri ei laittanut testiä viljelyyn asti vaan pikatestin perusteella totesi, ettei streptokokki a:ta ole ja antoi miedoimman mahdollisen antibioottikuurin koholla olevien tulehdusarvojen vuoksi. Viljelyssä olisi voitu todeta myös muut kuin streptokokki a. Minkäs teet kun sairaana ja väsyneenä ei jaksa pistää hanttiin.

Seurauksena oli, että kurkkuuni tuli mätäpaise, joka operoitiin n.viikko sitten julkisella puolella, jossa sain todella hyvää hoitoa. Leikkauksesta kysyin koska lähetteen antanut yksityinen lääkäri puhui siitä, mutta julkisen puolen lääkäri sanoi ettei mätäpaise automaattisesti johda leikkaukseen(!!), vaan 5-6 angiinaa vuodessa on vasta riittävä syy koska toimenpiteestä toipuminen on todella kivuliasta ja leikkauksessa on omat riskinsä. Minusta tämä oli järkevä peruste, mutta hartaasti toivon etten enää toista kertaa saa mätäpaisetta. Se on aivan järkyttävän kipeä ja puhe on kolmen promillen sammallusta joten ymmärretyksi tuleminen on niin ja näin...
  Vastaa viestiin
27.03.08, 14:18   #31 (linkki)
Julia345
(Vierailija)

Itsekin kärsin n. vuosi sitten jatkuvasta angiinakierteestä. Mitään elimellistä syytä ei tulehduskierteeseen löydetty, mutta kärsin pitkään stressistä ja heikentyneestä vastustuskyvystä - kierre oli valmis, pöpö ei koskaan poistunut kropasta edes antibiooteilla. Sitten sain apuja homeopatiasta, jota suosittelen lämpimästi! Samoin pieniä, mutta minulle isoja apuja oli salviatee (desinfioi kurkkua), Kylmänroppi-uute (luonnon antibiootti, sitä saa siis luontaistuotekaupoista, on Frantsilan tuote), sinkki ja vitamiinien syönti sekä tietty levollinen olo ja mieli. Myös nenäkannua kannattaa hyödyntää, ettei nenän kautta pääse uusia pöpöjä kroppaan. Pitää antaa itselleen mahdollisuus toipua kunnolla!!! Tsemppiä kaikille - tulehduskierteestä voi päästä eroon!
  Vastaa viestiin
04.03.09, 16:45   #32 (linkki)
vierailija..........
(Vierailija)

angiinat

Mulla on nyt 7 angiina puolenvuoden sisään ja lähete leikkaukseen. Odotusaika 2-6 kuukautta. Kerkee tulla vielä monta angiinaa ennen leikkausta. Tsemppiä kaikille
  Vastaa viestiin
26.10.09, 10:21   #33 (linkki)
äippäx5, nykyään x6
(Vierailija)

Löysin tämän vaaaaaanhan ketjun, johon olen kirjotellut angiinakiereestäni...ongelma yhä jatkuu...!!
Toukokuusta asti olen sairastanut angiinan kerran kuukaudessa ja nyt se ei enää lähde pois ollenkaan, jatkuvasti vähän kipeä kurkku, vähän peitteitä, välissä vähän lämpöä...ei poistu ei. Tavalliset kuurit ei auta, homeopaattiset kuurit ei auta, käärmeenmyrkkykuurilla olen nyt ja ei tunnu auttavan...ei siis mikään.
Sain ajan kurkkupolille, mutta jouduin perumaan sen sairastelun vuoksi ja uutta aikaa eivät ole antaneet...tässä odotellaan ja ihmetellään...olen TÄYSIN epätoivoinen ja jotenkin niin umpiväsynyt koko touhuun, että jos en tähän apua saa, päätän varmaan päiväni jossain vaiheessa, niin toivotonta touhua...karseaa olla aina sairaana...
Muuttokin on mielessä, jos tämä tästä asuinpaikasta johtuu. Mies hakee uutta työtä sisämaasta...
  Vastaa viestiin
23.09.11, 18:08   #34 (linkki)
isori(e)sa
(Vierailija)

Tuore angiinakierre

Moi!

Mulla on nyt juuri alkamassa kolmas antibioottikuuri tänään. En tiedä tämänkertaisen lääkkeen nimeä vielä kun resepti odottaa apteekissa, mutta se oli jotain muuta kuin V-Pen penisilliiniä, jota aiemmat kuurit ovat olleet. Mulla on aina ollut isot nielurisat ja joskus lapsena niitä kait harkittiin leikatakin kun oli angiinoita, mutta ei leikattu. Nyt vuosien jälkeen yli kolmikymppisenä tänä kesänä iski angiina.

Ensin mulla oli heinäkuussa kurkku erittäin kipeä ja jäin töistäkin saikulle, mutta en mennyt lääkäriin, koska kuumetta ei noussut. Pidin saikun ja olo parani niin paljon, että palasin töihin.

Sitten elokuun puolivälissä tuli kurkku uudestaan kipeäksi. Ensin vähän enemmän ja sitten lievempänä. Kuitenkin niin lievänä etten tuntenut tarvetta saikkuun. Sitten kun outo tunne ja turvotus kurkussa oli jatkunut viikon menin lääkäriin. Siellä viljely ja Streptokokki-A (angiina) ja V-pen kuuri.

Syyskuun alussa tuli taas kurkku kipeäksi muutama päivä edellisen antibioottikuurin päätyttyä. Jälleen kipeä olo (ehkä matalaa kuumetta päivän verran) kurkku oudon tuntuinen. Menin lääkäriin ja viljely ja taas angiina ja V-pen.

Tuo kuuri päättyi viisi päivää sitten ja eilen oli taas yleiskipeä olo ja kurkku vähän omituinen. Menin otattamaan viljelyn ja pikanäyte kertoi, että on taas Streptokokki-A. Nyt määrättiin sitten jotain toista antibioottia.

Itse angiina on joka kerta ollut äärettömän mieto. Oloni on ensin melko huono ehkä yhden päivän. Sen jälkeen oloni kuitenkin palaa lähes normaaliksi lukuunottamatta turvottavaa nielua. Urheilen paljon ja olenkin noudattanut tässä ohjenuoraa "olotilan mukaan". Ja koska yleis olotilani on pääosin hyvä, niin olen harjoitellut kovaakin. Myös kuurien aikana.

Nyt mietityttää monikin asia. Voiko angiina olla toistunut siksi, että olen urheillut kovaakin kuurien aikana? En kuitenkaan heti niiden päivien jälkeen, jolloin olo on tuntunut yleiskipeältä.

Angiinalla on yhteys sydänlihastulehdukseen, voiko urheiluni itse asiassa olla riski oloni muuten ollessa hyvä. Tai voiko asia olla toisin päin, eli voisiko minulla olla orastava sydänlihastulehdus, joka sitten näkyy angiinana? Tosin mitään suurta voimattomuuden tunnetta en ole kokenut, vaan väsymystä, mutta senhän pitäisi olla yleistä antibioottikuurilla.

Olisiko jo ensimmäinen kurkkukipu, joka oli niin kova etten vastaavaa muista, voinut olla angiina, joka jäi sitten hoitamattomana kytemään. Ja kun luulin siitä parantuneeni treenasin mm. maratonille, joka jäi sitten myöhemmin todetun angiinan takia väliin.

Edellisen 10 päivän kuurin sekä muutaman päivän ennen kuurin aloittamista pidin totaalista taukoa urheilusta. Aloitin kyllä "kovahkon" treenaamisen neljä päivää sitten - heti kuurin loputtua. Olo oli kuitenkin ollut normaali jo melkein viikon. Voisiko tämä nopea treenaamisen aloittaminen "palauttaa" angiinan?

Nyt ajattelin, että pidän suosiolla 20 päivää taukoa urheilusta. Tosin jos kierre jatkuu ennallaan, niin 13 päivän päästä minulla todetaan taas angiina :(

Lisäksi vähän hirvittää tämä uusi antibioottikuuri, jos se on joku supertehokas. Viime kesänä minua puri kissa käteen ja siihen sain jonkun supertehokkaan kuurin. Se sitten tappoikin muut bakteerit tehokkaasti, mutta jätti Clostridium difficilen ja useamman viikon antibioottiripulin.
  Vastaa viestiin
23.09.11, 20:02   #35 (linkki)
Maria
(Vierailija)

Aina angiina - mikä avuksi?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja isori(e)sa Näytä viesti
Moi!

Mulla on nyt juuri alkamassa kolmas antibioottikuuri tänään. En tiedä tämänkertaisen lääkkeen nimeä vielä kun resepti odottaa apteekissa, mutta se oli jotain muuta kuin V-Pen penisilliiniä, jota aiemmat kuurit ovat olleet. Mulla on aina ollut isot nielurisat ja joskus lapsena niitä kait harkittiin leikatakin kun oli angiinoita, mutta ei leikattu. Nyt vuosien jälkeen yli kolmikymppisenä tänä kesänä iski angiina.

Ensin mulla oli heinäkuussa kurkku erittäin kipeä ja jäin töistäkin saikulle, mutta en mennyt lääkäriin, koska kuumetta ei noussut. Pidin saikun ja olo parani niin paljon, että palasin töihin.

Sitten elokuun puolivälissä tuli kurkku uudestaan kipeäksi. Ensin vähän enemmän ja sitten lievempänä. Kuitenkin niin lievänä etten tuntenut tarvetta saikkuun. Sitten kun outo tunne ja turvotus kurkussa oli jatkunut viikon menin lääkäriin. Siellä viljely ja Streptokokki-A (angiina) ja V-pen kuuri.

Syyskuun alussa tuli taas kurkku kipeäksi muutama päivä edellisen antibioottikuurin päätyttyä. Jälleen kipeä olo (ehkä matalaa kuumetta päivän verran) kurkku oudon tuntuinen. Menin lääkäriin ja viljely ja taas angiina ja V-pen.

Tuo kuuri päättyi viisi päivää sitten ja eilen oli taas yleiskipeä olo ja kurkku vähän omituinen. Menin otattamaan viljelyn ja pikanäyte kertoi, että on taas Streptokokki-A. Nyt määrättiin sitten jotain toista antibioottia.

Itse angiina on joka kerta ollut äärettömän mieto. Oloni on ensin melko huono ehkä yhden päivän. Sen jälkeen oloni kuitenkin palaa lähes normaaliksi lukuunottamatta turvottavaa nielua. Urheilen paljon ja olenkin noudattanut tässä ohjenuoraa "olotilan mukaan". Ja koska yleis olotilani on pääosin hyvä, niin olen harjoitellut kovaakin. Myös kuurien aikana.

Nyt mietityttää monikin asia. Voiko angiina olla toistunut siksi, että olen urheillut kovaakin kuurien aikana? En kuitenkaan heti niiden päivien jälkeen, jolloin olo on tuntunut yleiskipeältä.

Angiinalla on yhteys sydänlihastulehdukseen, voiko urheiluni itse asiassa olla riski oloni muuten ollessa hyvä. Tai voiko asia olla toisin päin, eli voisiko minulla olla orastava sydänlihastulehdus, joka sitten näkyy angiinana? Tosin mitään suurta voimattomuuden tunnetta en ole kokenut, vaan väsymystä, mutta senhän pitäisi olla yleistä antibioottikuurilla.

Olisiko jo ensimmäinen kurkkukipu, joka oli niin kova etten vastaavaa muista, voinut olla angiina, joka jäi sitten hoitamattomana kytemään. Ja kun luulin siitä parantuneeni treenasin mm. maratonille, joka jäi sitten myöhemmin todetun angiinan takia väliin.

Edellisen 10 päivän kuurin sekä muutaman päivän ennen kuurin aloittamista pidin totaalista taukoa urheilusta. Aloitin kyllä "kovahkon" treenaamisen neljä päivää sitten - heti kuurin loputtua. Olo oli kuitenkin ollut normaali jo melkein viikon. Voisiko tämä nopea treenaamisen aloittaminen "palauttaa" angiinan?

Nyt ajattelin, että pidän suosiolla 20 päivää taukoa urheilusta. Tosin jos kierre jatkuu ennallaan, niin 13 päivän päästä minulla todetaan taas angiina :(

Lisäksi vähän hirvittää tämä uusi antibioottikuuri, jos se on joku supertehokas. Viime kesänä minua puri kissa käteen ja siihen sain jonkun supertehokkaan kuurin. Se sitten tappoikin muut bakteerit tehokkaasti, mutta jätti Clostridium difficilen ja useamman viikon antibioottiripulin.
Lainaus:
Krooninen ja toistuva nielutulehdus
Lääkärikirja Duodecim
8.11.2010
korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Karin Blomgren
Aiheuttajat
Yli sata virusta tai bakteeria voi aiheuttaa nielutulehduksen. Toistuvien nielutulehdusten hoito on usein hankalaa, koska aina ei tiedetä, mikä niiden aiheuttaja on tai miksi ne toistuvat ja muuttuvat joskus kroonisiksi. Jos A-streptokokin eli angiinabakteerin aiheuttamat nielutulehdukset toistuvat, syynä on usein antibioottikuuri, joka on jäänyt kesken. Voi myös olla, että potilaan kotona, päiväkodissa, työpaikalla tai muussa lähipiirissä on ihmisiä, joiden nielussa elää oireeton mutta tarttuva bakteeri.

Antibiootti tuhoaa tautia aiheuttavien bakteerien lisäksi aina myös terveessä nielussa normaalisti eläviä bakteereita. Nämä bakteerit eivät aiheuta tulehduksia vaan suojaavat elimistöä estämällä haitallisten, tauteja aiheuttavien bakteerien kasvua. Kun suojaavia bakteereita tuhoutuu runsaasti, nielun puolustuskyky heikkenee ja taipumus saada uusia tulehduksia kasvaa. Toistuvat tulehdukset aiheuttavat nielurisoihin joskus arpia ja kuoppia, joiden sisällä ja alla elää haitallisia bakteereita. Ne näkyvät harvoin nieluviljelyssä, ja antibiootit tehoavat niihin huonosti

Myös nämä tiedot löytyy samaiselta sivulta:
Oireet ja löydökset
Toteaminen
Hoito
Ehkäisy
  Vastaa viestiin
24.09.11, 21:21   #36 (linkki)
Satu
(Vierailija)

Kokeile Molkosan kurlausta aamuin illoin. Ei maksa paljoa mut kannattaa kokeilla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maria Näytä viesti
Lainaus:
Krooninen ja toistuva nielutulehdus
Lääkärikirja Duodecim
8.11.2010
korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Karin Blomgren
Aiheuttajat
Yli sata virusta tai bakteeria voi aiheuttaa nielutulehduksen. Toistuvien nielutulehdusten hoito on usein hankalaa, koska aina ei tiedetä, mikä niiden aiheuttaja on tai miksi ne toistuvat ja muuttuvat joskus kroonisiksi. Jos A-streptokokin eli angiinabakteerin aiheuttamat nielutulehdukset toistuvat, syynä on usein antibioottikuuri, joka on jäänyt kesken. Voi myös olla, että potilaan kotona, päiväkodissa, työpaikalla tai muussa lähipiirissä on ihmisiä, joiden nielussa elää oireeton mutta tarttuva bakteeri.

Antibiootti tuhoaa tautia aiheuttavien bakteerien lisäksi aina myös terveessä nielussa normaalisti eläviä bakteereita. Nämä bakteerit eivät aiheuta tulehduksia vaan suojaavat elimistöä estämällä haitallisten, tauteja aiheuttavien bakteerien kasvua. Kun suojaavia bakteereita tuhoutuu runsaasti, nielun puolustuskyky heikkenee ja taipumus saada uusia tulehduksia kasvaa. Toistuvat tulehdukset aiheuttavat nielurisoihin joskus arpia ja kuoppia, joiden sisällä ja alla elää haitallisia bakteereita. Ne näkyvät harvoin nieluviljelyssä, ja antibiootit tehoavat niihin huonosti

Myös nämä tiedot löytyy samaiselta sivulta:
Oireet ja löydökset
Toteaminen
Hoito
Ehkäisy

Molkosan maitohera maksaa alle 10 egeä. Kokeile ihmeessä sillä minulle on auttanut yksinkertainen kurlaus juttu aamuin illoin. Haisee navetalle tämä tuote mut mulle tepsinyt.
  Vastaa viestiin
11.10.11, 16:14   #37 (linkki)
isori(e)sa
(Vierailija)

Näyttäisi siltä, että risat jäivät toistaiseksi

Nyt kun kuurista on jo yli viikkoa ja uuden nieluviljelyn tulokset saatu, niin on taas vähän viisaampi. Viljely tuli negatiivisena, eli angiina on ohi tältä erää, vaikkakin samalla syklillä kuin aiemminkin kolme vuorokautta antibioottikurin päätyttyä tuli kipeä olo. Tällä kertaa nousi 38 kuumekin. Tämä taisi olla sitten jotain muuta.

Kolmas kuuri oli Kefalexia, joka sitten tehosi. Kyselin hoitajalta negatiivisen viljelyn tulosten yhteydessä, että mikä oli tarkempi tulos edellisestä viljelystä, koska kefalex-kuuri määrättiin nopean tuloksen perusteella. Hän sanoi, että tarkempi tieto kertoo mikä antibiootti tehoaa kyseiseen angiinaan ja siellä ilmeisesti oli määritetty mm. juuri Kefalex. Nyt ihmetyttääkin, miksi ei heti ensimmäisestä viljelystä ja varsinakaan miksi ei toisesta viljelystä tehty tätä tarkempaa tutkimusta, vaan annettiin minun syödä kaksi kuuria tähän angiinaan tehoamatonta penisilliiniä. No ensi kerralla tiedän vaatia heti alkuun tarkempaa tutkimusta, ettei tarvitse syödä antibiootteja kuin leipää.
  Vastaa viestiin
20.11.11, 10:00   #38 (linkki)
Kier
(Vierailija)

Tuttu juttu tuo angiina..

Mulla ollu angiina nyt kahden kuukauden sisällä kolmesti ja kolme kuuria syönyt. kohta kolmenkuukauden ajan ollut "pientä" flunssaa, eli melkein heti kuurin loputtua max. kahden päivän sisään alkaa taas kuumeilu ja kurkkukipu. aina vain toinen puoli kurkusta kipeä. Lääkärissä on tullut ramppailtua aika useasti mutta ei ne ala tekemään mitään. Aikovat vasta harkita josko olisi nielurisaleikkaukselle tarvetta. Meinaa usko loppua kohta tähän sairasteluun kun menee tuo koulunkäyntiki päin takamusta.. Eka kuuri oli VV-pen 1500mg toinen ja kolmas kefexin. ensimmäinen kuuri auttoi parhaiten , toinen jollainlailla, kolmas ei juuri ollenkaan.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 10:26   #39 (linkki)
riksa
(Vierailija)

leikkaus kannattaa

suosittelen leikkausta angiinakierteestä kärsiville, jos vain lääkärit suostuu leikkaamaan.
Mulla oli muutamia vuosia sitte kans aina angiina ja nielurisat turvonneet, ja muutenki olin tosi usein sairaana nii että vuojen aikana piti olla koulusta pois vajaat 2 kuukautta sairauksien takia.
Lopulta pääsin leikkaukseen mistä toipuminen oli ihan tosi tuskallista, mutta se todellakin kannatti koska nyt kolmen vuojen sisään en oo ollu sairaana oikeestaan ku kerran kunnolla - ja seki oli mahatauti.
  Vastaa viestiin
07.05.12, 21:59   #40 (linkki)
Vieras
(Vierailija)

Aika pelottavaa

Itselläni on ollut yhden kerran angiina. Käytiin lääkärissä, mutta lääkäri sano että ei tarvi poistaa risoja. Kyllähän se helpottaa, mutta minulle se ei olisi ollut tarpeellista. Isosiskolla oli ollut pahakin angiina ja lääkärit leikkasivat sen nielurisat. Sisko parka itki koko ajan ja hän valitti ettei pystynyt syömään ja juomaan. Tottakai se tuntuu aluksi oudolta. Nykyään pelkään angiina ja aftaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku