| |  | |
13.11.06, 19:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Aikuisiän akne - en kestä enää!!
Olen 25-vuotias nainen, ja lopetin e-pillerit 3 kuukautta sitten. Nyt mulla on kamala akne, mutta miten pääsen siitä eroon!?! Teini-iässä en kärsinyt aknesta, mutta aikuisiällä kylläkin, silloin kun olen ollut ilman e-pillereitä, joten tämä johtuu ilmeisesti hormonitoiminnan häiriöistä.
Otsassa, hiusrajalla ja leuassa, korvissakin ja korvien takana, on isoja/ punaisia/ kipeitä/ tulehtuneita, RUMIA näppyjä. Ihoni rasvoittuu päivän mittaan, mutta on silti pintakuiva, pesun jälkeen kiristää ja joskus ihan hilseilee kuivuuttaan. Käytän sekaihon puhdistusgeeliä, kasvovettä ja vaihdellen raikastavia tms. kosteusvoiteita, aamuin illoin. En oikein tiedä mitkä olisivat oikeat tuotteet, olen kokeillut vaikka mitä.
E-pillereitä en enää halua aloittaa, koska ne eivät mulle sovi. En myöskään mitään antibioottikuuria, koska olen monille antibiooteille allerginen ja saan sivuvaikutuksia miltei kaikista lääkkeistä.
Mitä ihmettä teen? Tunnen itseni niin rumaksi, nolottaa jutella ihmisten kanssa ja en jaksa enää selittää kysymyksiin "mitä sulla on naamassa?" En jaksa enää tätä, että kasvoihin sattuu pestessä, paitoja pukiessa, pipo päässä, hiuksia kammatessa...!
Kertokaa omia kokemuksianne, mistä olette saaneet apua? (Jos sulla ei ole asiallista vastattavaa, älä vastaa ollenkaan, kiitos)!
| |
| | |
13.11.06, 20:27
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on lyhyt vastaus. Olen kärsinyt aikuisiän aknesta ja paras apu tulee ihotauiutilääkäriltä. Häneltä saat oikeat rasvat (resepti) ja voit keskustella lääkehoidosta. Älä turhaan pilaa ellämääsi murehtimalla näpylöitä. Niihin on saatavilla apua. Äläkä ota kuuleviin korviisi niitä, jotka suosittelevat pelkkää ruokavalionmuutosta, siitä ei ole apua kunnon aknessa. Lääkärille mars, jotta voit alkaa nauttia elämästä!
| |
| | |
13.11.06, 22:28
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
mulla on vähän samaa vikaa.ikää on kohta 24.varsinaisia finnejä mulla on ainoastaan selässä(järkyn isoja ja kipeitä paukamia).rinnan alue on TÄYNNÄ mustapäitä ihan vierivieressä../ ahistaa ku ei voi pitää mitää avokaulasia paitoja ku muuten ne näkyy.iho on rinnasta tosi tukkosen ja likasen näkönen vaikka pesen sen aamuin illoin.sitte mulla on vielä se vika että puristelen niitä mustapäitä koska ne ei vaan muuten lähe pois.vähän aikaa ovat pois mutta tulevat pian takasi ja tuovat kavereitaki mukanaan!nyt kun olen raskaana en voi käyttää mitää lääkevoiteitakaan tai antibiootteja mist ny ei varmaan muutenkaa olis apua.iho-ongelmat eivät johdu raskaudesta koska niitä on ollut jo kauan ennen raskautta.ajattelin kysyä apteekista jotain liuosta jolla voisi pyyhkiä ihoa silloin tällöin,ainaki widmerin lipo solista on aiemmin ollu hyviä kokemuksia.en nyt vaan muista että saako sitä raskaana ollessa käyttää,toivottavasti saa!!!!toivottvasti sinäkin saat avun finneihisi,ei ne tällä iällä oo enää kovin mukavia kun ei varsinaisesti mitään teinejä enää olla.joten lääkärille,sieltä se apu löytyy:)
| |
| | |
14.11.06, 10:37
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse sain avun akneen ihotautilääkärin määräämästä Roaccutanista (vahva a-vitamiini johdannainen). Ei imettäville eikä raskaana oleville eikä siksi haluaville. Ei voi luovuttaa verta. Lääkeainetta on veressä vielä jokin kuukausi kuurin loppumisen jälkeen. Lääkkeellä on sivuvaikutuksia enemmän kuin kaksi, mutta jos rohkeutta riittää niin se auttaa. Minulta akne lähti. Silloin tällöin tulee mustapäitä mutta finnejä ei juurikaan. Eikä ne ole isoja. Vain sellaisia pieniä, juuri havaittavia.
| |
| | |
14.11.06, 11:18
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
minäki söin roacuttania 8 kk kun finnejä oli tosi paljon.mutta niimpä vaan tulivat takasin siitä huolimatta.
| |
| | |
14.11.06, 14:19
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
8kk kuuri ei välttämättä riitä. Itse söin 5 vuotta...
Joillakin ongelma hoituu kuurilla tai kahdella, jotkut joutuvat syömään useamman.
| |
| | |
15.11.06, 14:51
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Roaccutanin saanti ei ole enää niin helppoa kuin aikaisemmin. Paperisota on lääkärille kuulema aika valtava uusien sääntöjen takia. Jos aknesi on noin paha miltä kuulostaa niin varmasti lääkäri sinulle kuitenkin määrää Roaccutania. Kerran kk pitää mennä raskaustesteihin ja maksa-arvojen tarkistukseen..
Roaccutania voi määrätä ainoastaan ihotautien erikoislääkäri.
| |
| | |
24.11.06, 16:55
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Suosittelen, että käyt ihotautilääkärillä ja puhut mahdollisesta lääkehoidosta. Voihan esim Skinoren-voiteesta olla apua, jos et varsinaisia pillerikuureja halua aloittaa.
Perusihonhoidossasi kiinnittäisin huomiota pehmeään ja joustavaan ihon pintaan, en puhdistusgeeleillä kuivattamiseen, enkä raikastaviin voiteisiin jos tarkoitat Aloe Vera- tyyppisiä tai muita geelipohjaisia. Akne ei pesemällä pois lähde! Hanki puhdistusmaito/voide jonka voit pyyhkiä kasvoiltasi pois kasvopaperilla ilman vettä (vesi kuivattaa). Lopuksi aina rauhoittava alkoholiton kasvovesi. Ja käytä voidetta mikä jättää ihon pintasi pehmeäksi esim Aqualan L .
Tsemppiä rutkasti =) Kyllä se paranee, muistat vaan käydä siellä lääkärilläkin niin et yksin murehdi asiaa!
| |
| | |
29.11.06, 08:42
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2006
| Läheisen kokemuksia
Akne vaivasi aikuisiässä n. 25, sai Roacuttankuurin (yksityinen lääkäriasema), joka kesti joitain kuukausia. Hänellä kuivui huulet ja kaikki limakalvot. Huulet ajoittain halkeilivat yms.
Maksa-arvot rupesivat heittelemään ja viimein arvot liikkuivat tosi korkealla. Maksa-arvoja seurattiin usean vuoden ajan ja muutoinkin hänellä oli mennyt "elimistön omat säätelymekanismit" sekaisin.
Toinen ystäväni oli tiedustellut Roacuttan kuuria akneen, myös aikuinen henkilö. Lääkäri, terveysaseman lääkäri!, oli ilmoittanut, ettei missään tapauksessa suosittele moista kuuria sen sivuvaikutusten takia. Kannattaisi kuulemma kokeilla useampia asioita ennen kuin sellaista edes harkitsee. Oli myös todennut, että osa sivuvaikutuksista voi olla niin hankalia, että rajoittaa elämää jopa vuosiksi eteenpäin. Tuttavani ei vaatinut Roacuttan kuuria. Hoitelee nykyään ajoittain saapua Aknea antibiottikuurin ja Avitcid voiteen voimalla. Akne ei ole enää vallitsevassa asemassa ympäri vuoden.
Avitcidia lääkäri oli suositellut käytettävän ajoittain myös laajemmalle alueelle ongelmaihon hoidossa. Avitcid sisältää jotain Roacuttan johdannaista tai muuta sellaista.
| |
| | |
29.11.06, 12:35
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2006
|
Ihotautilääkäriä suosittelen minäkin, mutta ensiapuna vaihda kosteusvoiteesi rasvaisempaan! Voi kuulostaa tosi nurinkuriselta, mutta jos sinulla on pintakuivaiho niin se kaipaa kosteutta, ei kuivattamista. Kuiva ihonpinta vaan sulkee talit sisäänsä. Kuorinta pari kertaa viikossa (ei tulehtuneisiin kohtiin) ja sen jälkeen kunnon kosteuttava naamio.
| |
| | |
14.05.07, 06:14
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja C.D. Ihotautilääkäriä suosittelen minäkin, mutta ensiapuna vaihda kosteusvoiteesi rasvaisempaan! Voi kuulostaa tosi nurinkuriselta, mutta jos sinulla on pintakuivaiho niin se kaipaa kosteutta, ei kuivattamista. Kuiva ihonpinta vaan sulkee talit sisäänsä. Kuorinta pari kertaa viikossa (ei tulehtuneisiin kohtiin) ja sen jälkeen kunnon kosteuttava naamio. | Samaa suosittelen minäkin.
Kokeile vaikka mikrokuituliinaa puhdistukseen/kuorintaan ja kunnon rasvainen kosteusvoide. | |
| | |
14.05.07, 16:14
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Suosittelen pesusienellä pesua ja mielellään kuivalle ja herkälle iholle suunnatulla putsarilla. Ei kannata kuivattaa ihoa liikaa. Samoin oma ihoni tykkäsi Avenen lähdevesisuihkeesta, vaikka tuntuukin hömpältä.
Onneksi on kesä tulossa. En suosittelisi Roaccutania kesäksi, sillä silloin et voi oleskella paljoa auringossa ja sääretkin hilseilevät niin, ettet voi käyttää edes hametta. Olen 50-kymppinen ja taistellut mustapäiden ja finnien kanssa ikäni. Toivotaan, että kohdallasi tämä on vain väliaikaista hormoonien vaihtelusta johtuvaa ja saat ihosi kuntoon perusjutuilla.
| |
| | |
14.05.07, 17:49
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lisäisin vielä, että ei todellakaan kannata pitkittää aknen hoidon aloittamista, kuten minä jouduin ihotautilääkärille menoa odottamaan liian kauan eli heti vaan varaamaan aikaa.
Ja vielä haluaisin kertoa omia kokemuksia Roaccutan kuurista. Itse teininä kokeilin kaikki mahdolliset hoidot akneen; antibiooteista, e-pillereihin ja liuottimiin. Ainoa pelastus oli Roaccutan kuuri. Ainoat sivuvaikutukset, joita minulla oli lääkkeestä, oli huulten kuivuminen. Siihenkin auttoi hyvin vaseliini. Eli itseni kohdalla ainakin kuuri oli elämäni pelastus, sillä akne oli saanut itsetuntoni täysin nollaan ja elämä tuntui aknen takia todella vaikealta. Mutta minun kohdalla ainakin kuurin aikana oli pakko syödä e-pillereitä. Alkuperäinenhän kirjoitti, ettei enää aio syödä pillereitä, joten silloin minun käsitykseen mukaan Roa kuuri ei ole missään nimessä mahdollinen.
Se on kuitenkin melko ärsyttävää, että jos syö tämän kuurin ja joutuu käyttämään e-pillereitä, niin joskushan ne pilleritkin on lopetettava, niin ilmeisesti sitten hyvin todennäköisesti akne taas palaa hormoni muutosten takia, kuten alkuperäiselläkin pillereiden lopettamisesta tapahtui...? tavallaan ristiriitaista, että ensin hoidetaan ja sitten, kun lopettaa pillerit niin on sama riesa taas. Itselläni on siis tämä vielä edessä päin nähtävänä palaako akne, kun lopetan pillerit, mutta kyllä jo huolestuttaa etukäteen.
Toivottavasti lievemmät kuurit auttavat kohdallasi. En tiedä minkälainen kuuri ja lääke on se Avitcid, josta aiempi kirjoittaja kirjoitti... | |
| | |
15.05.07, 00:11
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulle ihotautilääkäri, joka määräsi Roaccutania, sanoi, että Avitcid on vain kosmeettinen voide.
| |
| | |
15.05.07, 15:59
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis pintakuivaa ihoa pitää kosteuttaa, ei kuivattaa. Pahentaa vaan tilannetta! Teepä muutama hoito jotain tehokosteutusta, esim. Biothermillä tosi hyviä tuotteita siihen (itse en Lumenea tähän suosittelisi) ja katso mikä on teho. Itsellä oli otsa täynnä näppylöitä pintakuivuudesta ja iho muuttui sileäksi tällä hoidolla kirjaimellisesti yhdessä yössä. En olis ikinä uskonut...
Toisaalta, jos kosteutus ei auta, niin käänny ihmeessä ihotautilääkärin puoleen. Itsellä auttoi aikoinaan muun muassa apocyclin -kuuri sekä sellainen rikkiä sisältänyt kasvorasva.
| |
| | |
11.04.11, 20:07
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | kyllä ihotautilääkärille!
... tosin sillä varauksella, että lekuri määrä säännölliset jälkitarkastukset mikäli alat popsimaan esimerkiksi roaccutania.
Kävin selän akneongelmieni johdosta pari kuukautta sitten juuri niinä aikoina eläkkeelle siirtyvällä ihotautilääkärillä. tämä kirjoitti minulle isotretoniini kuurin 4-5 kuukaudeksi(lääkkeen hinta muistaakseni n. 120e, lääkärikäynnit diacorilla 70e/krt). päivittäiseksi annokseksi määrättiin 80mg mikä kuitenkin oli ilmeisesti liian vahva kokoiselleni miehelle (30v, 187cm,85kg). jatkoin kuuria kunnes sivuvaikutukset pahenivat sen verran, että jouduin soittamaan hänet korvanneelle lekurille. kovaan kasvojen punoitukseen, kuiviin silmiin, käsien hilseilyyn sekä huulien kuivumiseen puuduttiin laskemalla päivittäisen annoksen puoleen alkuperäisestä. Sain lisäksi ensiapuun kortisonivoidetta ja reseptillä saatavia silmätippoja.
Isotretoniinin hyödyistä ja käyttömääristä on ilmeisesti kovin vaihtelevia käsityksiä sillä jälkimmäinen lekuri ihmetteli kovasti kuurin alussa määrättyä korkeaa päiväannosta (80mg/pv). Lisäksi ainoastaan jälkimmäinen suositteli maksa-arvojen tutkituttamista. Tämä myös tehtiin - veriarvot eivät tapauksessani poikenneet normaalista.
Hilseilyä esiintyy edelleen ja joudun rasvaamaan huulet, kasvot sekä kädet pari kertaa päivässä. Isotretoniinissa on kuulemma se hyvä puoli, että sitä varastotuu pidemmäksi ajaksi kehoon, eli kuuria ei tarvitse noudattaa orjallisesti. Lähden parin viikon kuluttua matkalle etelän lämpöön ja sovin lekurin kanssa tarkistuksesta ennen lähtöä. Tarkoituksena olisi päättää kuurin mahdollisesta keskeyttämisestä matkan ajaksi.
Finnien määrä selässä on vähentynyt huomattavasti ja nyt puolestaan täytyisi miettiä konstia jolla poistaa finnien jättämät arvet ;) Ensimmäisen lääkärin mukaan kuuri voidaan tarvittaessa toistaa mikäli akneongelmaa ei saada kitkettyä. Potilaista 80% kuulemma toipuvat täysin finneistä.
Että tämmöinen tapaus ;) Vaikka luonnollisesti en allekirjoita lääkärien esittämiä väittämiä, toivon niistä ja omista henkilökohtaisia havainnoksistani olevan apua päätökse teossa ja että saatte akneongelmanne kitkettyä oli sitten käytössä isotretoniini tai jokin muu lääke...
| |
| | |
27.01.12, 14:27
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | roacuttan on syöpälääke
Roacuttan on alunperin syöpään kehitetty hoitomuoto ja se aiheuttaa vakavia vahinkoja elimistölle. "monet sivuoireet eivät poistu lääkkeen käytön jälkeen, ja lääke saattaa aiheuttaaa elimistölle käsittämättömiä sairauksia ja oireita, jotka voivat olla hengenvaarallisa vielä vuosia ja vuosikymmeniä käytön lopettamisen jälkeen. Välitön vaikutus on, että se haurastuttaa ja pilaa ihon. Itselleni kävi näin ja iho on kuin vuosikymmeniä vanhemmalla henkilöllä . Tästä seurasi masennus ja loputon syöksykierre. PELASTA ITSESI- ÄLÄ SYÖ SITÄ MYRKKYÄ!
| |
| | |
28.01.12, 14:42
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Sinkki on mahtava aine!
Itselläni on ollut kaiken maailman antibiootit ja voiteet (oricyclin, skinoren, avicid, epiduo...) ja söin diane novaa myös, joka auttoi, mutta lopettamisen jälkeen naama räjähti taas aivan kamalaan kuntoon.
Nyt olen syönyt sinkkiä kuurina, ja iho on paremmassa kunnossa kuin ikinä! Syön siis ihan tavallisia sinkkitabletteja, joita saa apteekista. Söin niitä enimmillään 8 tablettia päivässä, joka on ihan totaalinen yliannostus, mutta kuuriluontoisesti sen saa ottaa. Kuukauden jälkeen vähensin ja nyt syön normisuosituksen, eli yhden nappulan päivässä. Näppylät katosivat vähitellen ja parin kuukauden jälkeen ihoni on jopa sellaisessa kunnossa, ettei sitä aivan kamalasti tarvitse hävetä. :D Suosittelen! En ymmärrä miksei sinkistä puhuta enemmän, minulla se todella auttoi enemmän kuin mikään muu kikkailu. Tietysti voi olla, niin kuin kaikissa hoitokeinoissa, ettei se sovi kaikille. Mutta kellekään en ole kuullut sen aiheuttavan mitään haittaa, korkeintaan sen, ettei mitään muutosta tapahdu.
Sinkkiä ei kannata koskaan syödä tyhjään mahaan, eikä enempää kuin kahta tablettia kerrallaan. Yliannostus voi aiheuttaa pahan ja oksettavan olon. Pieninä annoksina päivän mittaan teki mulle ainakin hyvää :)
Nykyään myös laitan merisuolaa iholle (sekoitan tahnaksi veden kanssa). Annan sen vaikuttaa n. 30 minuuuttia ja pesen pois. Aluksi vähän kirvelee, mutta sitten helpottaa. Suola on antiseptistä, eikä kuivata ihoa ollenkaan. Se on vähentänyt punoitusta ja saanut arvet haalenemaan. Samoin mustapäät ovat kadonneet! :) Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa laittaa joukkoon oliiviöljyä, olen kuullut siitä paljon hyvää. Odotan innolla tuloksia :)
Olen jättänyt myös valkoisen vehnän, perunan, pastan ja riisin pois, sillä saattaa olla oma vaikutuksensa ihon kuntoon.
Kannattaa googlettaa sinkki ja suolan käyttö aknen hoidossa, niistä on jonkiin verran juttuja netin sopukoissa. :)
| |
| | | | |