Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
28.11.06, 16:20   #1 (linkki)
aikai
(Vierailija)

Jännitysniskan oireita?

Eli haluaisin kysellä minkälaisia oirita teillä muilla on tullut jännitysniskasta (tension neck)?
Lääkäri totesi minulla jännitysniskan kesällä ja sain lähetteen hierojalle.n kuukauden päänsäryt olivatkin poissa mutta ovat nyt palanneet ja tuplasti pahempana.Minua myös huimaa,oksettaa ja pyörryttää.Tuntuu,että olisi päässä painetta tai,että panta kiristäisi koko päätä.Usein koskee myös takaraivoon..Nyt olen alkanut pelkäämään,että jos se onkin esim aivokasvain.Kävin eilen lääkärissä ja hän totesi sen edelleenkin johtuvan niskoista,mutta pelottaa silti.Kuulisin mielelläni muiden oireita!
  Vastaa viestiin
29.11.06, 08:31   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2006
Itselläni on jännitysniska. Menee ohi mutta tulee herkästi uudestaan. Ilman jumppaa ei pysy kurissa. Lisäksi niskaan on tullut kuonapatti joka on nyt pienentynyt juuri jumpalla. Aiheuttaa painetta, puristaa hermoja ja päätäsärkee. Huippaa. Välillä joudun pitämään töissä käsiä liian ylhäällä. Kädet puutuu ja niskoja alkaa särkeä. Myös lihakset kaulan molemmilla puolilla tulee kipeiksi. Kipu säteilee ohimoille asti. Lihakset kipeytyy yleensä kiinnityskohtaan asti eli tuonne kainalon luo.

Lisäksi olen migreenikko että... ja jos se iskee yht' aikaa niin kipu on aika mahtava. Pahaolo, oksettaa, valonarkuutta, hajuaisti herkistyy eli esim.hajuvedet joista normaalisti tykkään etovat.

Jos sinua pelottaa niin mene ihmeessä käymään neurologin luona.
  Vastaa viestiin
29.11.06, 09:02   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 10/2006
migreeninen niskajumitus

Minulla on migreeni joka johtuu juuri niskojen jumiutumisesta. Sain aikanaan kymmenen kerran hieronta "reseptin" fysioterapeutille ja särky lähti pois. Kävin sitten muutaman kerran omatoimisesti (maksoin itse) samalla fysioterapeutilla ja hän kokeili erityistä päänseudun (niskan alusta) hierontaa ja minulle tuli siitä kamalat päänsäryt, joten hän ei toiste siitä kohtaa hieronut, sanoi että kaikille se ei sovi. Minun niskojen jäykkyyden suhteen kaiken pahan alku ja juuri on kuulemma takareiden jumiutuminen. Ihmettelin miten se voi vaikuttaa päähän mutta tämä fysioterapeutti näytti eräästä kaaviosta miten ihmisellä menee nämä radat, ja sain venyttelyohjeita.
  Vastaa viestiin
29.11.06, 09:25   #4 (linkki)
Anskuli80
(Vierailija)

Heippa aikai!

Mä sain kesällä saman diagnoosin neurologilta, jonne sain lähetteen työterveyslääkäriltä. Olin varma, että mulla on joku vakava tauti, olo oli niin huono ja voimaton. Väsytti, päätä särki, huimasi, ruoka ei maistunut, kädet puutuivat ja tuntui että olin hajamielinenkin... Oireet tulevat tosi helposti takaisin, sen olen itsekin huomannut. Oman mielenrauhani takia kävin pään magneettikuvauksessa, sitä suosittelisin sullekin. Voit paremmin, kun saat varmuuden oireiden hyvälaatuisuudesta. Tsemppiä sulle!
  Vastaa viestiin
29.11.06, 10:05   #5 (linkki)
Anskuli80
(Vierailija)

Se mun piti vielä sanoa, että sain neurologilta paperin, jossa kerrottiin jännitysniskan oireista. Siinä oli just noita samoja, joita luettelit, et panta kiristää päätä ym. Voi tuntua myös siltä että päässä ois jotain ylimäärästä. Tuntuuko susta koskaan siltä, että menis sähköiskuja päässä? Mulla on sen tyyppistä pääkipua ollut myös, vihlasee kovaa ja se menee muutamassa sekunnissa ohi.
Tiedätkin jo varmaan, mut uimista ja juoksulenkkejä kannattaa välttää. Pallopelit ja kuntonyrkkeily on hyviä lajeja. Saunominen ja keppijumppa on auttanu mulla ainakin.
  Vastaa viestiin
29.11.06, 13:25   #6 (linkki)
täti54
(Vierailija)

kuntosalille

Menkää hyvät daamit nyt kuntosalille ja teettäkää itsellenne lihaskunto-ohjelma, jolla saatte liikkuvuutta niskan ympäristön lihaksiin ja vahvistatte käsivarsianne. Valtaosa jännitysniskaoireisista on ylisuorittajia ja tunnollisia puurtajia, jotka eivät itse huomaa miten huolet kasaantuvat niskaan, ryhti lysähtää ja lopulta alkaa jomotus.

Maastohiihto perinteisellä tavalla, sauvakävely etc ovat loistavia lajeja. Venytellä niskoja ei pidä vanhaan malliin kylmiltään, vaan vain ja ainoastaan hartiajumpan jälkeen. Näitä löytyy mm tuuli.net verkkosivulta. Tärkeintä on tarkistaa oma istuma-asentoaan ja lopettaa ankkamaiset kurottelut kun poimii tavaroita lattialta tai levittää pyykkejä narulle. Ei pidä myöskään löhötä sohvalla puolimakuuasennossa, jolloin niskan varassa roikkuu koko keskivartalo.
Fysikaalinen hoito on vähän niinkuin valohoitoa - sillä saa pehmitettyä jumissa olevia lihaksia, mutta jatkuva lihashuolto ja kunnossapito ovat kaiken ao.
JA LOPETTAKAA MUREHTINEN JA HARTIOIDEN VETO ETEENPÄIN. Eikä perinteisiä vatsalihastreenejä siten, että kiskotaan kädet niskan takana itsenä ylös. Selkä, niska ja pää tulee olla aina suorassa linjassa eikä kurottamisasennosta, joka on tavallista mm rintauinnissa. Uinnissa vain selkäuinti sopii tai sitten syväuinti vatsallaan, jossa naama vedessä.
Ottakaa aluksi särkylääkkeitä ja ruvetkaa sitten liikkumaan ja relatkaa !
  Vastaa viestiin
29.11.06, 15:31   #7 (linkki)
Anskuli80
(Vierailija)

Täti54, kiitos vastauksesta ja ohjeista. Olet oikeassa ainakin minun suhteeni - olen pienestä asti ollut oikea murehtija ja tunnontarkka joka asiasta... Tuo puolimakuuasento sohvalla on tosi tyypillinen asento itselleni, siihen kun muistaisi aina kiinnittää huomiota!
  Vastaa viestiin
29.11.06, 20:38   #8 (linkki)
sirdalud
(Vierailija)

Täti54, juuri kävin vetää Sirdaludia naamaan ja meinaan mennä kuuman suihkun kautta nukkumaan. Huomenna loppu sitten murehtiminen, vaikka maailma kaatuis. Kiitos neuvoista.
  Vastaa viestiin
30.11.06, 08:52   #9 (linkki)
täti54
(Vierailija)

sirdaludille

Hyvä juttu. Hartiavaivaisten kannattaa myös tarkkailla omia kanto-, nosto-, kurkotteluasentojaan. Jos kantaa kauppakasseja, niin yhden ison kassin sijasta kaksi pienempää, jotta kuormitus on tasainen kummallakin puolella. Kun nostatte mitä tahansa esinettä esim lasta alhaalta ylös, joustakaa polvista, jotta ette roikota ylävartaloa ja niskoja luonnottomassa asennossa. Jos teillä on pieniä lapsia, niin piiperoiden nostelu, kantaminen, imettäminen helposti jumittavat niskoja. Töitä ei voi jättää tekemättä, mutta työasentoihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Käsilaukun pitäminen olalla on kanssa yksi olkapään jäykistämisrefleksi - juu, ikävä, että olkapäällä ei ole piikkiä, mihin sen laukun hirttää kiinni, mutta yllättäen laukun pidättäminen olalla sekin nostaaa hartioita korviin ja lisää jännitystä. Vaihtakaa puolia ja käyttäkää laukkumallia, joka ei ole liian pitkähihnainen.

Kun istutte tuolilla tukevasti niin kokeilkaa eroa hartiat alhaalla rentona vaiko ylempänä, mikä on sitä jännitysasentoa. Kun hartianne ovat jännittyneet olette aivan kuin odottaisitteko petoeläimen hyökkäävän niskaan ja olette varuillanne. Kun rentoutatte hartiat, huomaatte jopa pienen kivun sen takia, että hartiat ovat omalla painollaan normaaliasennossa eikä viritettynä yläasentoon.

Hyvä pikajumppa kotona on matkia hiihtäjän liikettä eli molemmat kädet eteen vietynä ja edestä taakse aivan kuin teillä olisi vauhtisauvat ja matkitte tasatyöntöä maastohiihdossa. Joustakaa polvista ja hartiat rentona - tämä lämmittää lihaksia ja tulee ihan punaiset posket. Sitten pyörittäkä hartian avulla kättä aivan kuin kätenne olisi siipipyörä - eteenpäin parikymmentä kertaa ja taaksepäin parikymmentä kertaa ja vaihtakaa puolia. Kokeilkaa, saatteko sormet yhteen takana kun oikea käsi menee niskan taakse ja vasen tulee vastaan alakautta vyötärön puolelta. Jos sormet eivät osu, on lihaksisto kireällä. Tämä on myös jonkinasteisesti yksilöllinen ominaisuus, mutta lihaksia voi kehittää ja rentouttaa.
Vanhanmallinen pään ravistelu ja kierto ei ole hyväksi niskoille. Ostakaa pienet käsipainot aluksi kotiin - 1,5...3 kg painot ja niiden kanssa husimaan ja pystypunnerrusta painojen kanssa ja lämmittelyheilautuksia - siitä voi aloittaa ja tehdä joka päivä kotona sisällä. Käsipainojumppaohjeita löytyy verkkosivuilta tuuli.net, pakkotoisto.com jne.
Kyllä te selviätte tuosta kiputilasta kun pidätte itsestänne huolta ja vähennätte kontrollointia ja itsekritiikkiä.
Onnea ja tsemppiä ja hyvää mieltä!

Vastaa viestiin
30.11.06, 11:53   #10 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2006
Itse en mene salille silloin kun hartiat on jumissa koska pahentaa vaan vaikka minulla on kaksikin ohjelmaa. Seuraavana päivänä on hirveä jysäri. Pari kertaa olen tehnyt sen mokan. Menen mieluummin syvävenytykseen (Method Putkisto). Tehoaa paljon paremmin. Lantion asento on jo muuttunut ja ryhti parantunut. Liian jyrkkä notko on suoristunut. Vatsalihakset on paremmassa kunnossa kuin aikoihin. Kurssit on aika kalliita mutta suosittelen. Nyt odottelen lumia että pääsis hiihtämään.
  Vastaa viestiin

01.12.06, 23:08   #11 (linkki)
lissu79
(Vierailija)

olen vuosia kärsinyt jännitysniskasta, toissapäivänä alkoi tinnitus. Googlasin tinnitus ja sivulla kerrottiin että niska-hartiaseudun lihasjännitykset voivat aihettaa tinnituksen, kuten myös narskuttelu. Onko teillä muilla esiintynyt tinnitusta? Otin nyt pari sirdaludia joten toivon etten enää huomenna tarvitse sietää tätä epämääräistä soimista.
  Vastaa viestiin
03.12.06, 19:43   #12 (linkki)
sirdalud
(Vierailija)

Täti54: Kiitos vielä ohjeista. Onneksi vaiva on taas takana ja voi keskittyä elämiseen.
Olen siirtynyt ajat sitten reppuun, sillä pelkkä tyhjän laukun kanto olalla saa aikaan jännityksestä johtuvan niska-/päänsäryn.
Olen käynyt vuoden verran säännöllisesti kuntosalilla, mutta nyt opiskelusta johtuva väliaikainen ansionmenetys sai aikaan sen, että jouduin pitämään tauon kuntosalilta ja heti huomasi eron. Aikomus on laittaa lihakset kuntoon ennen kuin lapsenlapsia ilmaantuu. Hyväksi havaittuja kuntosalitunteja ovat olleet: syvävenytys, shindo, nyrkkeily, pump, pilates ja ihan evergreen, mitkä vahvistaa kokonaisvaltaisesti.
  Vastaa viestiin
09.12.06, 10:26   #13 (linkki)
*dizzy
(Vierailija)

Minulla ei ole diagnosoitu jännitysniskaa, mutta se se varmaan on. Kärsin pitkään huimauksesta ja pahoinvoinnista. Pääkuvattiin ja kun mitään ei löytynyt sain lähetteen fysioterapiaan. Fysioterapeutti oli sitä mieltä että niska oireet johtuvat huonosta lihaskunnosta ja oli hämmästynyt, kun olen melko hyväkuntoinen ja liikkeiden tekeminen oli minulle helppoa. Terapia jakson aikana oireet eivät helpottuneet ja kävin vielä korvapolilla, ettei ole tasapaino aistissa mitään vikaa. Säännöllisellä ja tarpeeksi kevyellä kotijumpalla olen saanut niskan aisoihin, mutta pahaolo tulee silti jatkuvasti takaisin. Myös käsine puutumista on esiintynyt ja suurempaa unentarvetta. Nyt olen miettinyt, että onkohan niskan huonoon verenkiertoon joku syy, jota ei ole vielä tajuttu. Eli mistä se oikein johtuu, että lihakset jatkuvasti jumittuu. Lääkärissä en ole pitkään aikaan jaksanut käydä, kun en usko että ne mitään edelleenkään tekee, mutta kuulisin mielellään jos joku on saanut jotain muuta apua, kun kehotuksen jumpata. Minua huolestuttaa myös hieman, että voikohan aivoille olla jotain pysyvää haittaa, kun ne joutuu niinb usein olemaan puutteellisella verenkierrolla.
  Vastaa viestiin
26.04.07, 20:57   #14 (linkki)
sannanen
(Vierailija)

herättelen keskustelua

hmh, kannan oman kortenikin nyt sitte kekoon.

Mie en muistaakseni ole saanu diagnoosia jännitysniskasta, vaikka vuos sitte ravasin lääkärissä kuuden kuukauden jakson, kävin pään magneettikuvauksessa ja silmälääkärillä ja fysioterapeutilla ja nikamahoidossa ja jopa psykologilla. Yli vuos sitte tammikuussa miulla alko varsinaiset häiritsevät oireet, vaikka sitä ennen olin jo vuoden verran tuntenu itteni tosi kireäksi, sain välillä pahoja päänsärkyjä ja kärsin sydämen tykytyksestä ja sitäkautta ahdistuksesta.

Sitte miulla meni silmät jumiin, eikä nuo ole tuosta vielä parantuneet. Näen usein valkosta sumua, jälkikuvia ja katsetta on hankala tarkentaa, myös silmien taakse sattuu, joskus silmiinkin. Leuan alapuolen lihaksiin sattuu, ja päässä on jatkuva paineen ja tylpän jomotuksen tunne, tasapaino aisti temppuilee, olen entistä hajamielisempi ja korvissa tuntuu painetta. Kovat äkilliset äänet saa mut tuntemaan oloni tosi tukalaksi, ja on hankala tunnistaa onko esim. stereot kovalla vai hiljasella.

Käsissä on myös usein tunnottomuutta ja minulla on pahoinvointia. Saan noita kovia vihlaisuja päähän sillon tällön. Olo voi sillon tällön olla tosi tukala, vaikka kuntosali ja sen jälkeinen venyttely auttaakii.

Ite myös pelkäsin aiemmin että mulla täytyy olla kasvain tai joku vakava tauti. Olo on silti huono, vaikka nyt ei kuolemassa olekkaan:-D mutta juu, toivottavasti joskus keksitää joku toimiva apu. En oikeesti tiedä onko mun järkeä käydä mun mediakoulutusta loppuun, istua seuraavatkii kaks vuotta tietokoneen edessä. Ei koodirivien tuijottaminen oikein innosta, eikä varmaa ois terveydelle hyväks jatkaa tuota työtä tulevaisuudessa koulun jälkeen.

hyvää kevättä täältä Ruotsista,

Sanna
  Vastaa viestiin
27.04.07, 08:26   #15 (linkki)
Myös kokemusta
(Vierailija)

Joka päivä venyttelyä

Fysioterapeutti opetti minulle muutamia tehokkaita venytysliikkeitä, jotka teen joka päivä ja siitä on ollut ja on edelleenkin paljon apua jo usean vuoden ajan. Mutta venyttely- kuten varmasti voimistelu- ja muut jutut on tehtävä säännöllisesti, muuten fysioterapiasta on lyhytaikainen hyöty.
  Vastaa viestiin
27.04.07, 13:59   #16 (linkki)
sisinalle
(Vierailija)

Voisitko kertoa...

Millaisia venytysliikkeitä fysioterapeutti sinulle suositteli? Jos vähän osaisit kuvailla niin minullekkin siitä olisi hyötyä näiden kireiden niskojen hoitoon. kiios.
  Vastaa viestiin
27.04.07, 18:27   #17 (linkki)
sannanen
(Vierailija)

venytyksistä

juu, miullakii on fysioterapeutilta saatu venyttelyohjelma. kyllä tuo venyttely on auttanu ja olo on tasapainosempi. Salillakii käyn joka toinen päivä ja venyttelen säännöllisesti. Ei vaiva kyllä pois ole menny, vaikka helpottaa kuitenki. Ehkä se ottaa vielä enemmän aikaa, venyttelyohjeet mulla on ollu about vuoden.

Ikävää silti jos joutuu elämää ns. "unessa" jumituksen takia, ties kuinka monta vuotta tai vuosikymmentä. Vaikka kaikkee tosin tottuu..

Noh, noista venytyksistä. Ite teen suraavia:

joko istuen selkä suorana, tai seisoen seinää vasten, venytän niskaa painamalla pään rintaa vasten, käden painona pään päällä. Iha perus venytys

Sitte noita niskan "sivuja" venytän seisoen tai istuen, toinen käsi suorana ikäänku vetäen lattiaa kohti, ja sitte kallistan päätä vastakkaiselle puolelle.

Teen myös niskavenytksiä niin, että käännän päätä joko oikealla tai vasemmalla ja sitte painan pään alas käsien painon avulla. Tuo auttaa miulla ainakin korvien akana olevaa jumituksee, siellä se tuntuu muutenki eniten majailevan.

Sit lisäks venyttelen kaulaa niin, että painan kämmenen ihan solisluun alle, painan kovaa toisella kämmenellä siitä päältä, ja kallistan päätä taakse vastakkaisee suuntaa.

Sit kuulemma myös noi rintalihakset vaikuttaa jumitukseen, joten venyttelen niitä seisomalla seinää vasten, nostamalla käden n.90asteen kulmassa seinää vasten, ja sitte käännän itteäni poispäin seinästä, niin että venytys tuntuu rinnassa, tai kainalon alla tai sinne suuntaa.

Sitte teen vielä niin, kun meen nukkumaa, nii laitan tyynyn niskan alle niin että se ei ylety selän alle ollenkaa, ja nostan sen vähän kuhmulle siihen heti niskan alle. sitte painan takaraivoa taakse ylöspäin tyynyä vasten, niin että leuka lähenee rintaa. tän pitäs tuntua heti yläniskassa kallon juuressä vähän ku paineena tai muuna kummallisena.

----

Voi olla et noita venytyksiä on lisää mutta näitä oon tehny. Olen tainnu jättää suomee sen ohjepaperin...:-) kuitenki, tuntuu hyvältä ku päässä jumii että tietää että on jotain mitä voi ite tehä.

tosin niskoja ei pitäs kylminä venyttää, joskus tuntuu että menen enemmän jumii jos en ole eka käyny puntilla ku venyttelen. Lisäks se oli muistaakseni niin, että jos niskat on tosi jumissa, nii joku 10-15 sek venytys riittää. 40sek on muistaakseni ihanteellinen. Ite joskus teen kauemmin jos alkaa venytyksen aikana tuntuu et lihas antaa periks. Mut pitemmät venytykset ei kai oo hyväks nekään. Lisäks koko venytys sarja pitäs toistaa kolme kertaa, ja koko systeemi viidesti viikossa.

Nää on siis ohjeet mitkä mie henk. koht. sain, en tiie kuinka hyvin pätee kaikille. Lisäks voi olla et oon unohtanu osan. Mut toivottavasti jotakuta auttaa:-)
  Vastaa viestiin
01.05.07, 15:34   #18 (linkki)
apuwa
(Vierailija)

Olen käyttänyt nyt kuukauden päivät Tempur niskatyynyä ja siitä en enää luovu. Suosittelen kaikille niskavaivaisille.
Kiitos sannanen venytysohjeista. Niskalihaksia kannataa myös vahvistaa venytysten ohella. Oikein hidas ja keskittynyt hartioiden pyöritys vuorotellen sekä hartijan ripeä nosto korvan viereen musiikin tahdissa säännöllisesti auttaa. Samoin kaurarangan venytykset kummallekin sivulle hitaasti ja hartaasti. Leuan asentoa voi tietoisesti sisentää hiukan taaksepäin, ettei pään paino paina niskalihaksia liiaksi.
  Vastaa viestiin
11.05.07, 07:24   #19 (linkki)
aamuhetki
(Vierailija)

Jos ette pelkää piikkejä, niin kokeilkaa akupunktiota, se laukaisi jännityksen kun ei hieronta ja fysikaalinen muu hoitokaan ollut ehtinyt auttaa.
Hyvä istuma-asento, ja hyvä itselle sopiva tyyny kuten ne muotoillut tyynyt ovat tärkeitä asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kun venyttelee, mitä tulee tehdä usein, pitää kuunnella kehoa ja tehdä kaikki pienetkin venyttelyt hyvin hellävaraisesti! Tarpeeksi lepoa ja tarpeeksi liikuntaa. Hartioissa ja niskassa asti tuntuu tanssi (ei jäykkä paritanssi kädet koholla), sauvakävely mielellään vähän liioitelluin kädennostoin, ja epätasaisella alustalla metsässä kävely.
  Vastaa viestiin
18.05.07, 23:14   #20 (linkki)
sannanen
(Vierailija)

kymysys

Tulipa mieleen, onko kellään kokemusta kasvaneesta hajamielisyydestä, vaikeudesta keskittyä yleensä, esim. kirjottamiseen tms. Miusta tuntuu välil että pää on niin jäässä ettei toistuvasti saa pidettyä ajatuksesta kiinni. Ärsyttävää kun aina kuvitellu olevani niin teräväpäinen.

Ehkä kuvittelen vaa?
  Vastaa viestiin

21.11.10, 11:17   #21 (linkki)
meitsi88
(Vierailija)

kyllä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sannanen Näytä viesti
Tulipa mieleen, onko kellään kokemusta kasvaneesta hajamielisyydestä, vaikeudesta keskittyä yleensä, esim. kirjottamiseen tms. Miusta tuntuu välil että pää on niin jäässä ettei toistuvasti saa pidettyä ajatuksesta kiinni. Ärsyttävää kun aina kuvitellu olevani niin teräväpäinen.

Ehkä kuvittelen vaa?

Mulla ihan sama juttu että olen aina ollut hyvä muistamaan ja pidetty fiksuna mutta nyt tuntuu ettei mitään muista eikä mitään saa aikaiseksi kun ei pysty keskittymään. Aivokasvain käynyt minulla mielessä kun pää joka päivä kipeänä ja puhe sammaltaa välillä sekä näkö tuntuu välillä huonolta ja olo tosi väsyneeltä. Lääkäriin en uskala/viitsi mennä.
  Vastaa viestiin
11.02.14, 23:28   #22 (linkki)
nuorukainen
(Vierailija)

pohdintaa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meitsi88 Näytä viesti
Mulla ihan sama juttu että olen aina ollut hyvä muistamaan ja pidetty fiksuna mutta nyt tuntuu ettei mitään muista eikä mitään saa aikaiseksi kun ei pysty keskittymään. Aivokasvain käynyt minulla mielessä kun pää joka päivä kipeänä ja puhe sammaltaa välillä sekä näkö tuntuu välillä huonolta ja olo tosi väsyneeltä. Lääkäriin en uskala/viitsi mennä.
Oletteko huomanneet muutamia sekunnteja kestäviä huimauskohtauksia jossa "maa tipahtaa alta"? Itse olen alkanut pelkäämään pyörrytyskohtauksia koska ne ovat todella epämiellyttäviä. Olen myös huomannut että alan pelätä niitä.jo etukäteen ja sitten vasta tuleekin tukala olo kun alan ajattelemaan asiaa.onko kellään sellaisia kokemuksia että alkaisi pyörryttämään vain siksi että panikoi ja pelkää pyörtymistä vai onko kyse jonkinlaisesta paniikkihäiriöstä?
Mulla samoja juttuja myös kuin edellä.oletteko minkä ikäisiä? Itseäni vähän häiritsee kun olen vasta 22,että jos nyt jo näin paljon ongelmia niskan kanssa niin miten sitten vanhempana...mulla rutisee ja paukkuu koko selkä,lanneranka ja niska joka päivä useita kertoja,onkohan tästä haittaa nikamille? Kipua poksauttelussa ei tunnu.
Keskittyminen on kyllä hankalaa ja olo todella sumea ja unenlainen kun pää jumissa. Näkökenttä tuntuu jotenkin "ahtaalta" ja kirkkaudet eli ns kontrastit jotenkin oudoilta..silmät tuntuvat myös laiskoilta eli ihankun ei jaksais tarkentaa.tarkentaa kuitenkin jos haluan mutta "pitää nähdä vaivaa".mulla pari herneen kokosta todella liikkuvaa pattia solisluun yläpuolella,onko samoja kuonapatteja mitä niskaan tulee?
  Vastaa viestiin
12.02.14, 10:28   #23 (linkki)
Tonttu
(Vierailija)

Kuulostaa jännitysniskalta. Paniikkihäiriö on sellainen juttu, että joku elimistössä, esim tuo huimaus aiheuttaa tuon kohtauksen mutta todellinen syy siihen huimaukseen on sun lihakset. Kokeile nyt ensimmäiseksi etsiä itsellesi painoosi sopiva patja, suurin osa ihmisten vaivoista johtuu huonosta patjasta. Kun aamulla heräät, niin onko viileitä kohtia selässä tai niskassa, ne on selviä merkkiä siitä, että nukkuessa ei verenkierto noilla alueilla toimi.
  Vastaa viestiin
12.02.14, 16:53   #24 (linkki)
nuorukainen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tonttu Näytä viesti
Kuulostaa jännitysniskalta. Paniikkihäiriö on sellainen juttu, että joku elimistössä, esim tuo huimaus aiheuttaa tuon kohtauksen mutta todellinen syy siihen huimaukseen on sun lihakset. Kokeile nyt ensimmäiseksi etsiä itsellesi painoosi sopiva patja, suurin osa ihmisten vaivoista johtuu huonosta patjasta. Kun aamulla heräät, niin onko viileitä kohtia selässä tai niskassa, ne on selviä merkkiä siitä, että nukkuessa ei verenkierto noilla alueilla toimi.
Siis mulla on muutama vuosi sitten ostettu uusi pehmeä 5 vyöhykkeinen sänky ja paria eri muotoilevaa tyynyä oon kokeillu. Sänky vaikuttaa kyllä viimeisen tyynyvaihdoksen jälkeen hyvältä, mutta kokeilen ensikerralla tuota onko kylmiä kohtia. mulla kyllä yöllä tulee aina kuuma vaikka makkarissa on viileä ilma...
  Vastaa viestiin
12.02.14, 16:58   #25 (linkki)
nuorukainen
(Vierailija)

Kukaan fysioterapeutti tai hieroja ei ole maininnut minulle jännitysniskasta. OMT-fysioterapeutti oli sitä mieltä että heikot syvät lihakset niin ei jaksa pitää yliliikkuvia nikamia "ryhdissä" lisäksi hän totesi kaulan lihakset heikoiksi lyhyen testin perusteella....Hän antoi kyllä treeniohjelma jolla ongelmat pitäisi häipyä, kokeilin kuukauden mutta totesin että siihen menee hirveästi aikaa n.1,5h koko treenin tekemiseen ja olen aktiivinen liikkuja joten haluaisin tehdä muutakin salilla...muistaakseni omt-fysio sanoi ettei naksuttelu mitään haittaa jos siihen ei liity kipua. onko joku kuullut mistään, pitääkö tämä paikkaansa? itse ajattelisin että nikamat "kuluu" kun niitä kokoajan paukuttelee mutta toisaalta sehän usein laukaisee lihaskireyttä josta tulee siis kierre...
  Vastaa viestiin