Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
12.05.07, 21:59   #26 (linkki)
kroonikko
(Vierailija)

alkuperäiselle

itse olen nyt oli kolmekymppinen, jo vähän matkaa.
Olen sairastanut poskiontelotulehduksia reilusti jo 15 vuotta.
Tähän mennessä ei valitettavasti ole löytynyt mitään hoitoa, joka olisi tuonut pysyvän avun. Ainoastaan hetkellisen.

Minulla on tehty puntkeeraus varmaan 100-150 kertaa. Parhaillaan viikon aikana joka päivä. On operoitu röörit. Syöty lukematon määrä antibiootteja. Sarvikuono on ahkerassa käytössä, ja useita duact pakkauksia syöty. Vaan tässä ollaan. Poskia jomottaa, päätä särkee, nenästä ei mitään tule ulos vaikka kuuri taas vaihteeksi päällä.

Itse kyllä jotenkin kärsin vaivani, mutta nyt on tyttärenikin alkanut sairastamaan tätä viheliäistä tautia.
11 vuotias tyttäreni on sairastanut ekan poskiontelotulehduksensa 8 vuotiaana. Tulehduksia on ollut useita vuoteen. 7 vuotias tyttäreni sairasti ensimmäisen poskiontelotulehduksen kuukausi sitten. Mikä ihmeellisintä, meillä kaikilla oikea poskiontelo on se pahin. Lapsilla vasen ei ole ollut edes tulehtunut.
Itse olen sitä mieltä, että tämäkin on perinnöllistä.
  Vastaa viestiin
03.02.08, 14:50   #27 (linkki)
duact nasonex ym
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Oili
Itse olen opetellut käyttämään tuota sarvikuonoa eli huuhtelukannua. Auttaa ainakin minulla eli vaikka niistäämällä ei enää tullut limaa ulos niin huuhtelu sai nenästä ulos vielä todella pitkät ja sitkeät, kellertävänvihreät limavanat. Auttoi taatusti siihen, että tosi sitkeästä flunssasta ja nuhasta selvisin ilman poskiontelotulehdusta.

Tuosta Duactista ollaan kahta mieltä: aikaisemmin lääkäri suositteli sitä minullekin ehkäisemään po-tulehdusta, mutta viimeksi lääkäri sanoi, että se on päinvastoin haitaksi, koska kuivattaa liman ja se ei pääse poistumaan. Sen sijaan suositteli ihan tavallisia nuhasuihkeita, joita olen nyt käyttänytkin.
´Niin mullekin tyrkytettiin Duactia, mutta pahensi asiaa, kun alkoi tulla veri nenästä enkä saanut unta - se kun on pseudoefedriiniä, piristettä, ei voikaan nukkua!

No, Nasonex on tehokasta, mutta kun siinä on kortisonia, ei se ihan vaaraton olekaan...:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kokkeli.html

Kolma antibioottikkuuria olen syönyt 3 kuukauden aikana eikä ole loppunut kunnolla vieläkään, mut täysin ilmanhiilareita kun jaksaa olla, on parempi olo. Lujassa on taas - mut johtuu alunperin hajusteallergiasta:-(

Vastaa viestiin
02.03.08, 22:32   #28 (linkki)
Milwaukee
(Vierailija)

Suosittelen kaikille lämpimästi höyryhengitystä. Helpottaa oireita ja parantaa oloa, saa ilmatiehyet avautumaan. Liian kuuma höyry turvottaa limakalvoja ja pahentaa oloa. Kuiva huoneilma ärsyttää myös. Ratkaisuna siis ilmankostuttimet (erityisesti auttavat nukkumaan, elleivät liian kovaäänisiä) tai hieman "jäähtyneen" höyryn hengittely erityisten höyryhengitysastioiden avulla. Myös lämpimän suihkun jälkeen kannattaa jäädä suihkuhuoneeseen tai -koppiin ihan vaan hengittelemään, tällöin ei höyry ainakaan liian kuumaa.
  Vastaa viestiin
03.03.08, 06:33   #29 (linkki)
Nuhaolio
(Vierailija)

Loman tarpeessa

Kävin flunssani kanssa näytillä lääkärin vastaanotolla. Olo oli karmea, silmät tulehtuneet ja erittäin tukkoinen olö. Lääkäri ei edes katsonut silmiä, antoi yhden päivän sairaslomaa ja kertoi auliisti että sitä on liikkeellä.
Pari viikkoa tämä tukkoisuus ja silmäoireet vain vaivailivat, välillä oli hieman kuumetta ja välillä ei. Arvasin että poskiontelotulehdusta tämä oli, olo oli sen verran kamala. Toista viikkoa koitin soittaa työterveyslääkärille taas aikaa, viimein tärppäsi. Sain antibioottikuurin ja taas yhden päivän sairaslomaa, silmäoireisiin en mitään apua kun kuulemma antibiootti vaikuttaa niihinkin. Kun on lääkekuuri päällä, en tartuta ketään eikä poskiontelotulehdus tartu eli ei katsota sairaslomaa nyt tarpeelliseksi. Joo, mutta entäpä oma jaksaminen kun sitä lämpöilyä kuitenkin oli ja yleensäkin kamala sairauden tunne... Lääkäri vain tuumasi että kevyt työhän sulla on.
Kuuri loppui, sen yhteydessä muistin huolehtia myös probioottien nauttimisesta, mutta nyt vaivaa hirveä ripuli ja ääretön uupumus. Niin ja ne silmät ovat kipeät edelleenkin.
Ja eiku töihin.
Olispa varaa käydä yksityislääkärillä, varmaan ottaisivat tosissaan maksavan asiakkaan.
  Vastaa viestiin
03.03.08, 20:09   #30 (linkki)
HoitajaN
(Vierailija)

poskiontelotulehdus

Höyryhengitystä ja nokkahuuhtelua suosittelen nenäoireisiin.
  Vastaa viestiin

03.03.08, 23:52   #31 (linkki)
jos tulehduksia on noin usein
(Vierailija)

testauttakaa vasta-aineet. Jatkuva poskiontelotulehduskierre voi jaohtua vasta-ainepuutoksesta.

Selviää ihan verikokeella.
  Vastaa viestiin
09.03.08, 18:37   #32 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
oma kotikonsti

Ostin apteekista ilman reseptiä, suolaliuosta jota suihkutetaan nenään.
Siitä kuulemma tieteellistä tutkimusta saatu hyvästä tehosta.

Kokeiles ihmeessä :)
  Vastaa viestiin
17.03.08, 14:36   #33 (linkki)
clifton
(Vierailija)

Omat kokemukset

Sarvellä käytetään vettä johon lisätään (meri-)suolaa. Tulee pidemmän päälle edullisemmaksi kuin apteekin suolaliuos. Oikeastaan ihan sama millä sen saa nenään, mutta sarvi on hyvä apuväline juuri siihen. Ja hanasta voi ottaa valmiiksi sopivan lämmintä vettä, huoneenlämpöinen suolaliuos tuntuu kylmälle.

Kortisoni ulkoisesti (=sumute, nasonex) suoraan limakalvolle ei ole kovin suuri annos joten sitä kannattaa kokeilla vähän aikaa jos vaikka auttaa. Ei pientä kortisoni määrää kannata pelätä.

Itsellä sarvi käytössä kun oireet vaatii. Duactia silloin kun enemmän räkää mutta turvotusta luulen aina välillä kunnon tulehdukseksi jonka punkteerutan.
Ei punkteerausta kannata pelätä. Jos on tulehdus joka paranee niin silloin se auttaa. Ja jos ei tule mitään niin silloin ei ole tulehdusta päällä.
Voi sitten lääkäri miettiä muita hoitoja.

Kun nämä oireet jatkuvat pidempään niin niistä haluaa eroon. Ja on valmis vaikka millaisiin hoitoihin että tulee terveeksi.

Taas menossa lääkäriin nenän takia......
  Vastaa viestiin
21.03.08, 05:21   #34 (linkki)
Pirkko /piipe
(Vierailija)

Kyllä leikkaus kannattaa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää
Itse olen sairastanut noin 20 poskiontelontulehdusta joten jonkin verran tiedän hoit-ohjeita. Ensinnäkin muista niistää usein! Nimenomaan poskionteloihin kertynyt lima aiheuttaa kivun ja huonon olon. Eli niistä koko ajan. Itselläni auttaa parhaiten höyryhengitys koska sen jälkeen saa aina niistettyä "pään tyhjä'ksi joten helpottaa oloa ainakin minulla parhaiten. Eli perusteellinen ja usein päivässä hengitetty höyry helpottaa. Antibiootit auttavat yleensä parissa päivässä ja helpottavat oloa.

Its een ole antanut punkteerata tai leikata poskionteloita koska en ole vielä tavannut ihmista joilla nuo toimenpiteet olisivat auttaneet...
  Vastaa viestiin
21.03.08, 17:09   #35 (linkki)
heilou
(Vierailija)

astma?

Mulla loppu poskiontelotulehduskierre kuin seinään, kun sain diagnoosin astmasta ja siihen lääkkeet. kannattaisi siis tsekkauttaa muitakin hengitysteitä, jos alkaa kovasti olla parnatumatonta poskiontelotulehdusta.
  Vastaa viestiin
18.04.08, 21:14   #36 (linkki)
nadja
(Vierailija)

maitoallergia oli syynä

Kärsin pitkiä aikoja jatkuvasta poskiontelokierteestä. Paine poskessa oli jatkuva ja joskus koitti hammaslääkärikin aloittaa juurihoidon kun katsoi kuvasta että juuressa on mätää.. Hammas olikin terve ja huuto pääsi. Lääkärit tarjosivat välillä masennuslääkkeitäkin. Lopulta, kun oireita oli jo sata muutakin, selvisi maitoproteiiniallergia ja kun sen sain hallintaan niin loppui myös poskiontelovaivat. allergia oli tehnyt kroonisen limakalvotulehduksen joka on paksntanut limakalvot niin että vieläkin pitää olla tarkana kun flussa iskee. Nyt taas vaivaa poski ja olen kahden vaiheilla mennäkkö lääkäriin vai hammaslääkäriin.. samanaikaiset vatsakivut puoltavat poskiontelovaivaa. maitoa en ole tietääkseni saanut mutta kananmunalla on vähän samankaltaiset vaikutukset..
  Vastaa viestiin
10.02.09, 20:16   #37 (linkki)
kata80
(Vierailija)

Hei kaikki!

Hei kaikki, joilla vaiva on ollut jo pitkään, eikä apua löydy. Suosittelisin kokeilemaan homeopatiaa, itse en ole kokeillut, mutta olen kuullut, että se auttaa. Taatusti kokeilisin, jos olisi krooninen mikä-tahansa. Jos ei auta, niin onpahan kokeiltu. Pelkkä koululääketiede ei kaikkea tiedä. Älkääkä hyvät ihmiset syökö niitä antibiootteja enää, jos ne ei kerran auta. Hoitakaa itteenne monipuolisesti, jotta pääsette stressistäkin eroon. Tasapainoinen mieli on suuri harppaus terveyttä kohti.. Ja kannattaa etsiä itse tietoa ja muiden kokemuksia ja uskoa omiin tuntemuksiin, lääkäritkään ei kaikkea tiedä. Itse diagnosoin pari vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan ja tulehduksen, ihan googlen avulla. Lääkäri oli ihan eri mieltä, kuulemma ei voi olla, kun vaan huono vastustuskyky... Intin, kunnes laittoi verikokeisiin ja yllätys, yllätys sainkin kiireellisesti kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkettä. Yhtäkkiä lääkäri olikin huolissaan, kuinka olin edes jaksanut kävellä sinne asti, arvot olivat sen verran korkeat! Silloiset oireeni eivät olleet kylläkään nenässä vaan kurkussa ja korvissa ja poskionteloissa. Kilpirauhanen oli niin tulehtunut, että kipu säteili joka paikkaan. Siitä syystä korvista tai poskionteloista ei koskaan löytynyt mitään, jolloin epäilin itseäni luulosairaaksi. Älkää antako periksi, ei ole normaalia olla koko ajan sairaana, sanoo lääkärit mitä sanoo!
  Vastaa viestiin
11.02.09, 18:09   #38 (linkki)
kooälpee
(Vierailija)

Onko teillä muilla tullut poskiontelotulehduksesta makuaistin häiriöitä? Mulla todettiin poskiontelotulehdus äsken ja sain siihen antibiootit. Suussa on ollut todella paha maku (kaikki ruoka ja juoma maistuu vetiselle/karvaalle ylipäätään pahalle) jo toista viikkoa. Toivon vaan että tuo antibioottikuuri auttaisi asiaan...
  Vastaa viestiin
11.03.09, 17:19   #39 (linkki)
ou'
(Vierailija)

Suolahuonehoidosta

Itse olen tässä nyt tovin jo poskionteloitani sairastellut ja toista antibioottikuuria viedään. Muutaman kerran olen suolahoidossa käynyt ja vaikutuksista osaan ainakin sen verran sanoa, että limaa alkaa irtoilemaan huomattavasti paremmin hoitojen jälkeen. Tosin yhdestä käyntikerrasta ei ole kuin hetkellinen apu. Olen kyllä kuullut monia ihmisiä, jotka sairastavat kroonista poskiontelontulehdusta ja apu on löytynyt suolahoidosta.
  Vastaa viestiin
30.08.09, 12:20   #40 (linkki)
nadja
(Vierailija)

maito voi olla synä poskiontelo-oireisiin!

minulla oli jatkuva turvotus onteloissa kunnes selvisi maitoallergia. maidon jäämisen jälkeen ei ainuttakaan tulehdusta:) jäänyt vain krooniset paksunnokset joten duactista iso apu nuhassa.
  Vastaa viestiin

22.12.09, 23:22   #41 (linkki)
Vierailija
(Vierailija)

Limakalvoturvotus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja naso Näytä viesti
Joku kysyi, mikä turvotusta aiheuttaa: mulla aiheuttajaksi on epäilty sisäsyntyistä allergiaa. Nasofanilla paineen tunne saatu kuriin, mutta nuha on ikuista :(

Epäilen että limakalvoturvotus on uusi vaiva jota ei ole ollut ennen. Sen saattaa laukaista voimakkaat kännykä tai tukiasemakentät. Varsikin jos limakalvoille pesiytyy palonestoaineita tietsikasta tai sitten muita raskasmetalleja, jotka alkavat värisemään erilaisten sähkökenttien lähellä. Näin kierre on valmis, ja jatkuu kunnes sähkökenttäaltistus lakkaa. ( tarina lomamatkasta esim. )
  Vastaa viestiin
01.04.10, 16:37   #42 (linkki)
liberty
(Vierailija)

Poskiontelo tulehdus

Olen usein sekoittanut pikkulusikallisen suolaa lasilliseen lämmitä vettä.Ja sitten pahin.Laitan lasin toisen sieraimen alle ja toisen tukin sormellani.Imaisen sieraimeeni suola vettä niin että sitä tulee nielusta suuhun.Sitten sama toiseella sieraimella.On auttanut.Kannattaa kokeilla ei se niin vaikeaa ole.Huomiota ettei tee liian suolaista liuosta.
  Vastaa viestiin
01.04.10, 16:55   #43 (linkki)
ellisiv
(Vierailija)

poskiontelotulehdus

Minulla oli poskiontelotulehdusta joka syksy ja joka kevät ainakin kymmenen vuoden ajan. Sitten havaittiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja aloin syömään tyroksiinia ja siihen loppuivatkin sitten poskiontelotulehdukset.
  Vastaa viestiin
18.04.10, 14:08   #44 (linkki)
“to hell with tiny pants”

Käyttäjän JolieLaide avatari

Rekisteröitynyt: 03/2009
Humidose-nenäsuihkeesta on ollut eniten apua. Sisältää pelkkää vesi-suolaliuosta. Sarvikuonon käyttö ajaa varmaan saman asian, mutta en ole oppinut käyttämään sitä. Rauhallinen kävelylenkki ulkona ja höyryhengitys auttavat kanssa limaa liikkumaan.
  Vastaa viestiin
08.03.12, 07:35   #45 (linkki)
sdtqryhytuouipo
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei enää Näytä viesti
Itse olen sairastanut noin 20 poskiontelontulehdusta joten jonkin verran tiedän hoit-ohjeita. Ensinnäkin muista niistää usein! Nimenomaan poskionteloihin kertynyt lima aiheuttaa kivun ja huonon olon. Eli niistä koko ajan. Itselläni auttaa parhaiten höyryhengitys koska sen jälkeen saa aina niistettyä "pään tyhjä'ksi joten helpottaa oloa ainakin minulla parhaiten. Eli perusteellinen ja usein päivässä hengitetty höyry helpottaa. Antibiootit auttavat yleensä parissa päivässä ja helpottavat oloa.

Its een ole antanut punkteerata tai leikata poskionteloita koska en ole vielä tavannut ihmista joilla nuo toimenpiteet olisivat auttaneet...
En ole kaikkia viestejä vielä lukenut, mutta tämä pisti silmään. Älä niistä ulospäin! On yleinen harhaluulo, että räkä pitäisi niistää ulos. Se pitää vetää sisällepäin. Muuten räkä menee poskionteloihin. En tätä itsekkään aluksi uskonut, kun nenä-ja korvatautien erikoislääkäri asiasta minulle kertoi.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku