Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.02.07, 13:07   #1 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Mielialalääke ja sivuoireet

Aloitin Citalopram Ratiopharm 20mg lääkityksen viime viikolla. Ajattelin vain kysellä kuinka monella sitä (tai muuta vastaavaa) käyttävällä oli aluksi pahoinvointia? Minulla kun on ollut todella etova olo nyt tällä viikolla kun rupesin ottamaan kokonaisia tabletteja ja tiesin kyllä jotain odottaa, kun sekä lääkäri että farmaseutti asiasta sanoi ja että menee muutamassa viikossa ohi. Pientä vapinaa ja hermostuneisuutta on myös ollut mutta tuo pahoinvointi on häiritsevin. Ruoka ei oikein maita mutta muutenkin koko ajan on todella oksettava olo. Lisäksi väsyttää ja haukotuttaa koko ajan.. Mitä olette muuten tykänneet?
  Vastaa viestiin

10.02.07, 14:31   #2 (linkki)
pauliina99
(Vierailija)

minä syön samoja

lääkkeitä samalla vahvuudella, nyt jo syönyt kaksi ja puoli kk:tta. alkuun oli minullakin pari kolme viikkoa vastaavia oireita, mutta sen jälkeen ne loppuivat kokonaan.
Nyt olen niin hyvässä kunnossa että usein meinaan unohtaa kokonaan lääkkeen oton, Minulle määrttin 4 kk:n kuuri, vähän mietityttää uskallanko siihen lopettaa, täytynee käydä lekurissa ennen sitä.
  Vastaa viestiin
10.02.07, 17:21   #3 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Kiitos pauliina vastauksesta! Kiva kuulla että on odotettavissa että oireet menee ohi (noh, toki se oli jo muutenkin "tiedossa" mutta tietäminen ja tietäminen on eri asioita) ja että muilla on ollut samoja oireita. Minulla on noin puoleksi vuodeksi mutta en todellakaan aio lopettaa niitä kuin seinään juttelematta lääkärille, olen kuullut että sitten "vieroitusoireet" voivat olla vielä pahempia! Lähinnä tässä odottelen että se positiviinen vaikutus alkaisi, kun vieläkin olo ettei jaksa nousta sängystä eikä tehdä mitään edes näin viikonloppuna kun olisi vapaata.. Haukottelukin on nyt niin mahdotonta että sekin rupeaa jo ärsyttämään. Haukotus jota seuraa oksennusrefleksi..
  Vastaa viestiin
11.02.07, 11:53   #4 (linkki)
pauliina99
(Vierailija)

tsemppiä

kyllä se siitä pikkuhiljaa, lääkkeet antava sen verran voimaa että pystyy miettimään mistä kaikki johtuu. Minulla tämä lääkitys on toistamiseen, tosin aikaisemmasta kerrasta on liki 10 vuotta jo aikaa, mutta silloin söin vaan 3 kk.ta ja sain taas elämäni raiteilleen. Sinullakin on aika mieto annos,joten jos ei ala tepsimään kannattaa miettiä vahvempaa annosta.
  Vastaa viestiin
15.02.07, 13:27   #5 (linkki)
Myös kuurin aloittanut
(Vierailija)

Samat sanat

Aloitin vs. kuurin vähän alle kolme viikkoa sitten. Vielä eivät hyvät ominaisuudet ole tulleet. Kysyisin samalla, voiko kuurin aikana ottaa yhtään esim siideriä?
  Vastaa viestiin
15.02.07, 13:34   #6 (linkki)
neuvokas
(Vierailija)

hyvät neuvot

Kyllä voit ottaa siideriä SSRI-valmisteen kanssa mutta ei litrakaupalla...
  Vastaa viestiin
15.02.07, 22:27   #7 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Hmm, no kyllä neljästäkin siideristä jo tulee "litrakaupalla".. ainakin omassa ohjeessani lukee ettei ole mitään yhteisvaikutusta alkoholin kanssa, tosin olen sen verran lueskellut että kannattaa tietenkin itse tunnustella mikä on oma henkilökohtainen tilanne. Itse voisin kyllä kuvitella että jos ja kun olo paranee ei sitä alkoholia tule ainakaan pahaan oloon otettua, mutta bilettää kyllä oon ajatellut "normaalisti".

Minun pahoinvointi on muuten hävinnyt nyt tällä viikolla! Väsymystä jonkun verran vielä. Olo on parantunut muutenkin hieman, ja vasta alle kolme viikkoa olen lääkkeitä syönyt.
  Vastaa viestiin
16.02.07, 22:19   #8 (linkki)
Pauliina99
(Vierailija)

kokeiltu on

kyllä voi ottaa alkoholia citalopramin kanssa. Olen muutaman kerran ollut ihan kunnolla viettämässä iltaa ja en ole humalassa tai krapulatilassa huomannut mitään eroa lääkkeettömään aikaan. Sehän on kuitenkin tosi, että alkoholi heikentää masennuslääkkeen tehoa, joten kannattaa kohtuudella käyttää alkoholia, ja alkoholihan runsaasti käytettynä aiheuttaa masennusta.
Kiva Joy kuulla että olet paremmassa kunnossa!
  Vastaa viestiin
22.02.07, 12:39   #9 (linkki)
1ritva
(Vierailija)

Citalopram

Hei

Kun aloitin vuonna 2004 syömään samoja lääkkeitä kuin sinä, niin jossain vaiheessa vaihdoin lääkettä jo vanhempiin lääkkeisiin, mitkä olivat huomattavasti edullisempia.

Eli jos tuntuu lääke kallíilta´, niin juttele sun lekurin kanssa josko vaihto onnistuisi.

Sepram sopii minulle mainiosti, eikä painokaan nouse näistä. Hinta 98€/ 3 kk:n annos.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joy-
Aloitin Citalopram Ratiopharm 20mg lääkityksen viime vain kysellä kuinka monella sitä (tai muuta vastaavaa) käyttävällä oli aluksi pahoinvointia? Minulla kun on ollut todella etova olo nyt tällä viikolla kun rupesin ottamaan kokonaisia tabletteja ja tiesin kyllä jotain odottaa, kun sekä lääkäri että farmaseutti asiasta sanoi ja että menee muutamassa viikossa ohi. Pientä vapinaa ja hermostuneisuutta on myös ollut mutta tuo pahoinvointi on häiritsevin. Ruoka ei oikein maita mutta muutenkin koko ajan on todella oksettava olo. Lisäksi väsyttää ja haukotuttaa koko ajan.. Mitä olette muuten tykänneet?
  Vastaa viestiin
23.02.07, 14:20   #10 (linkki)
maijam
(Vierailija)

Mitä ihmettä ritva? Minä syön citalopramia ja hinta 4E/kk. eivätkös nuo sepramit ole huisin kalliita tähän verrattuna?
  Vastaa viestiin
23.02.07, 16:21   #11 (linkki)
myös lääkityksen aloittanut
(Vierailija)

mielialalääkkeet ja sivuoireet

Neljättä viikkoa syön sepramia, sivuoireet ovat lievittyneet, mutta vieläkään en tunne voivani hyvin, kuinka kauan minun täytyy taistella?
  Vastaa viestiin
24.02.07, 10:51   #12 (linkki)
Kokemusta minullakin
(Vierailija)

Ei kannata hätäillä vielä. Joillakin voi mennä 2-3 kk, ennenkuin mitään vaikutusta on näkyvissä. Pikkuhiljaa alat huomaamaan muutoksen...Hyvää kevään odotusta !
  Vastaa viestiin
04.03.07, 19:48   #13 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Mitään pitkäaikaisempaa olon paranemista en ole havainnut vielä. Tulee nyt viides viikko täyteen. Odotan kyllä toiveikkaana, että tosiaan vähitellen.. Tai sitten se vaan voi olla se kevät mikä lopulta mielialan nostaa. Käyn nyt myös psykologilla. Tuo hinta on muuten aivan uskomattoman halpa! Kävin hakemassa sen aloituspakkauksen jälkeen nyt seuraavat 100 pilleriä ja hinta oli alle 10 euroa! Rupesin jopa miettimään, että mitähän plaseboja tässä syödään.. :) Olisi kiva kuulla muidenkin kuulumisia. Sivuoireita ei mitään enää ole.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 13:19   #14 (linkki)
HGB
(Vierailija)

Pahimpana sivuoireena itselläni oli se, etten pystynyt saamaan orgasmia. Heti kun lopetin lääkkeen syönnin orgasmikyky palasi.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 15:15   #15 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Tuon olen valitettavasti itsekin huomannut ja toivon että se menisi ohi.. Olen lukenut että seksihalut/orgasminsaantikyky lähtee näillä lääkkeillä aina. Mutta eihän silläkään tavalla voi elää.. mulla ei halut ole lähtenyt, mutta en saa edes itsekseni orgasmia vaikka miten päin olis. Vaatii ainakin keskittymistä paljon paljon enemmän.
  Vastaa viestiin
05.03.07, 15:31   #16 (linkki)
Emilia2
(Vierailija)

Itse syön Seronilia (20 mg), sivuoireita ei ole ollut. Aluksi olo parani nopeastikin, mutta nyt on taas ahdistanut enemmän. Voiko oireet myös palata väliaikaisen helpotuksen jälkeen? Alkoholia ei kyllä kestä samalla tavalla kuin ennen...
  Vastaa viestiin
06.03.07, 13:29   #17 (linkki)
myös käyttäjä
(Vierailija)

mielialalääkkeet ja vieroitusoireet

Kysyisin, onko kellään kokemusta , jotka olette syöneet sepramia jo melkein kuusi viikkoa, auttaako ko lääke paniikkihäiriöön, nimenomaan pitkäaikaiseen sellaiseen. Itse olen syönyt ko lääkettä viisi ja puoli viikkoa, eikä tunnu tepsivän, olen kohta epätoivoinen. Ovatko nämä lääkkeet vain ns kalkkitabletteja.
  Vastaa viestiin
06.03.07, 13:42   #18 (linkki)
Joy-
(Vierailija)

Olen kyllä kuullut vahvempienkin mielialalääkkeiden "vakituisilta" käyttäjiltä, että silti noita masennuskausia saattaa tulla pahojakin. Eli olo on parantunut useaksi kuukaudeksi, jopa vuodeksi, kun taas alkaa alamäki. Eli eikait noiden lääkkeiden syönti mitään "takaa", ja ahdistuskin voi palata (se voi olla myös sivuoire).

Mietin tuota orgasmiasiaa vielä enemmän. Itsellä on tosiaan niin että haluja on kyllä mutta juuri kun on pääsemässä "huipulle", jotenkin lamaantuu ja palaa takaisin "alkuun". Johtuuko se siitä, että lääke säätelee noita äärimmäisiä tunteita tuolla tavallakin?!
  Vastaa viestiin
06.03.07, 14:10   #19 (linkki)
mikähän pilleri?
(Vierailija)

Sattuuko kellään olemaan tietoa erään lääkkeen nimestä... Joitakin vuosia sitten söin masennukseen fluoksetiinia sisältäviä kapseleita, jotka muistaakseni olivat väriltään puolet sinistä ja puolet punaista. Ajankohdasta kertoo, etten todellakaan muista niiden nimeä. Ne auttoivat todella hyvin silloin ja nyt olen ajoittain miettinyt, että saattaisi olla taas käyttöä...
Jaksamista kaikille!
  Vastaa viestiin
31.03.07, 12:17   #20 (linkki)
1ritva
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 1ritva
Hei

Kun aloitin vuonna 2004 syömään samoja lääkkeitä kuin sinä, niin jossain vaiheessa vaihdoin lääkettä jo vanhempiin lääkkeisiin, mitkä olivat huomattavasti edullisempia.

Eli jos tuntuu lääke kallíilta´, niin juttele sun lekurin kanssa josko vaihto onnistuisi.

Sepram sopii minulle mainiosti, eikä painokaan nouse näistä. Hinta 98€/ 3 kk:n annos.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joy-
Aloitin Citalopram Ratiopharm 20mg lääkityksen viime vain kysellä kuinka monella sitä (tai muuta vastaavaa) käyttävällä oli aluksi pahoinvointia? Minulla kun on ollut todella etova olo nyt tällä viikolla kun rupesin ottamaan kokonaisia tabletteja ja tiesin kyllä jotain odottaa, kun sekä lääkäri että farmaseutti asiasta sanoi ja että menee muutamassa viikossa ohi. Pientä vapinaa ja hermostuneisuutta on myös ollut mutta tuo pahoinvointi on häiritsevin. Ruoka ei oikein maita mutta muutenkin koko ajan on todella oksettava olo. Lisäksi väsyttää ja haukotuttaa koko ajan.. Mitä olette muuten tykänneet?
KIITÄN TARKKAAVAISUUDESTASI!!!!!!!!

Olet oikeassa lääkkeen hinnasta. ELI aiemmat kalliit lääkkeet maksoivat tuon 98 E/satsi ja SEPRAM 25 €/98 TABLETTIA.

Taisi vain hurahtaa tuo euron merkki 98 tabun perään ja lääkkeet oli otettu sinä päivänä.
  Vastaa viestiin
09.07.11, 22:58   #21 (linkki)
Maikku
(Vierailija)

Olen syönyt citalopramia nyt 8 vk. Ja sivuoireet oli tosi pahat. Käsiä, jalkoja ja rintaa poltteli, naama puuduksissa, huimausta, ruokahaluttomuutta, päänsärkyä....

Aloitin 10 mg ja nyt menossa 40mg. Tän viikon olo ollut hyvä, mutta ei vielä normaali. Hiukan huimausta vielä, mutta pystyn jo muutakin tekemään, kuin maata sängyssä. Aika kivinen tie ollut, kun olo tuntu melkein pahemmalta, kuin ennen lääkityksen aloitusta. Väitin jo lääkärille, ettei lääke sovi, mutta nyt olo alkaa vissiin helpottaa.

Eka viikko oli ihan hirvittävä, toka viikko oli oireeton ja elämä hymyili, mutta sitten sivuoireet alkoi taas...mikä minusta outoa. Kiloja lähtenyt 7kg 8 viikossa. Ei hyvä juttu muutenkin hoikassa vartalossa :/
  Vastaa viestiin
15.01.12, 08:16   #22 (linkki)
koden
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maikku Näytä viesti
Olen syönyt citalopramia nyt 8 vk. Ja sivuoireet oli tosi pahat. Käsiä, jalkoja ja rintaa poltteli, naama puuduksissa, huimausta, ruokahaluttomuutta, päänsärkyä....

Aloitin 10 mg ja nyt menossa 40mg. Tän viikon olo ollut hyvä, mutta ei vielä normaali. Hiukan huimausta vielä, mutta pystyn jo muutakin tekemään, kuin maata sängyssä. Aika kivinen tie ollut, kun olo tuntu melkein pahemmalta, kuin ennen lääkityksen aloitusta. Väitin jo lääkärille, ettei lääke sovi, mutta nyt olo alkaa vissiin helpottaa.

Eka viikko oli ihan hirvittävä, toka viikko oli oireeton ja elämä hymyili, mutta sitten sivuoireet alkoi taas...mikä minusta outoa. Kiloja lähtenyt 7kg 8 viikossa. Ei hyvä juttu muutenkin hoikassa vartalossa :/

Vähän vanha ketju ja viestikin, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin, jos on apua jollekin muulle.

Olen syönyt Citalopramia nyt hieman yli viisi vuotta. Alussa lääkäri määräsi 10 mg annoksen masennukseen ja ahdistukseen, ja se rupesi kyllä auttamaan välittömästi. En muista alussa mitään kovin ikäviä oireita, muuta kuin sen, että samana päivänä, kun ryhdyin ottamaan niitä päässä tuntui pienia sähköiskuja. Toinen oire oli aika miehinen eli minulla oli stondari samaan aikaan sähköiskujen kanssa, eli ilmeisesti se oli viimeinen ateria ennen seksihalujen vähentymistä ;) (Ei ne onneksi kuitenkaan ole hävinneet, ja tulevat ihan normaalina esiin, mutta ei niin helpolla kuin aiemmin; naisten oireista en toki osaa sanoa mitään.)

Olo oli jees n. 3-4 viikkoa muistaakseni, mutta sitten iski henkisesti huono olo, ja koska lääkäri olikin merkinnyt reseptiin, että annosta voi nostaa, nostin sen sitten itse 20 mg:aan. Olo tasaantui siinä ja sillä olenkin sitten mennyt eteenpäin tähän asti.

Valitettavasti välillä teho tuntuu loppuvan ja tulee ahdistuksen ja masennuksen aikoja, ja harmi kyllä minulla suuri syy siihen näyttää olevan kofeiini. Tykkään lipitellä cappuccinoja tietokoneen ääreessä duunaillessa, mutta eipä sille mitään voi, että ehkä kerran vuodessa (vaihtelee toki aika paljon) tulee aika, jolloin vaan tietää, että nyt on pakko pitää kahvista taukoa. Luin joltain usalaiselta kofeiiniyliherkkyys-sivustolta, että eräs mielenterveyssairaanhoitaja sanoi, että n. 50 %:lla heidän asiakkaistaan hävisivät kaikki ahdistuksen ja masennuksen oireet, kun he lopettivat kahvinjuonnin kokonaan. Tietty tuollaisia lausuntoja ei voi ottaa varmana tutkimustietona, mutta omalla kohdalla kahvi kyllä vaikuttaa tosi paljon. Jopa kofeiiniton espresso, jota yritin käyttää normaalin espressojauheen sijaan aiheutti saman. (Tuossa kofeiinittomassa espressossa on n. 10 mg kofeiinia yhdessä kupissa, kun normaalissa kahvikupissa on n. 100 mg).

Olen kerran myös yrittänyt lopettaa Citalopramin käytön, ja tuli kyllä niin kauheat niksat että ei oo totta. Vapisin ja oli pieniä näköhäiriöitä ja olo oli lievästi sanottuna outo reippaasti yli viikon lopetuksen jälkeen. Koska tiedän, että monet syövät paljon suurempia annoksia Citalopramia ajattelin, että eipä tuo oma 20 mg annos ole paljon mitään, mutta kyllä sillä aika suuri vaikutus tuntuu olevan. Päätin sitten jatkaa käyttöä , kun oli pakko kuitenkin elää normaalia elämää enkä oikein voinut koko ajan olla vapiseva hermoraunio.

Välillä olen myös koittanut suurempia annoksia, eli olen koittanut 40 mg ja 30 mg päiväannoksia, enkä kyllä oikein tiedä onko hyötyä. Useimmiten olen koittanut noita kun on tuntunut, että on ahdistusta ja masennusta, mikä tosin on saattanut johtua kahvista, mutta on tuntunut, että liian suuri annos jopa pahentaa oireita. Eli Maikulle, mikäli edes muistat kirjoitustasi tänne enää ;) : ehkä kyseessä on liian suuri annos sinulla tällä hetkellä. Kannattaa muistaa, että Citalopramin annoksen koon muutos saattaa alkaa vaikuttaa vasta monen päivän päästä.

Jees, tarkoitus on varmaan napsia näitä tabuja hamaan tulevaisuuteen saakka, mikäli ei tapahdu mitään pahempaa. Täytyy vielä sanoa, että olin jo 34 v. aloittaessani niiden oton, ja monta kertaa on tullut mietittyä, että miten erilaiseksi elämä olisi voinut muodostuakaan, jos olisin jo teininä aloittanut samanlaisen lääkityksen. Sen verran on elämään mahtunut tyhmiä päätöksiä ja masennusta ja juttuja, jotka ovat johtuneet tunteesta, että mitä mä täällä teen. Eipä tää lääke mua ole superonnelliseksi tehnyt, mutta kyllähän se tasoittaa tunne-elämän aika viivaksi; sen takia varmaan kahvia olen kitannutkin, kun se antaa hieman erilaista potkua :) Paino on kyllä noussut, mutta siihen vaikutti myös tupakoinnin lopetus ja se, että tykkään röhnöttää telkun edessä ja syödä. Saan ruoasta myös henkisen hyvinvoinnin tunteen, ja olenkin tosi tyytyväinen, jos masu on täynnä.

Yksi juttu mikä on tosi kova juttu kaikille masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiville on, että harrastakaa liikuntaa! Kunnon hikijumppa laittaa aineet liikkeelle kehossa ja aivoissa ja antaa niin hyvän olon. Itse en ole mikään kuntoilija ollut oikein koskaan, mutta kun on tullut painoa tiputettua pariin otteeseen viime vuosina niin kyllä sen huomaa miten hyvä olo tulee kun liikkuu monta kertaa viikossa; samalla se on auttanut myös kofeiinista tulevaan pahaan oloon. Mutta yleensäkin kuntoilua tunnutaan suosittelevan ihan henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi kaikille, ja se pitää paikkaansa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku