Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
10.03.07, 18:54   #1 (linkki)
Aftaaja forever?
(Vierailija)

Aftakierteestä...

Onko kellään tietoa miten pääsee eroon aftakierteestä? Siis olen jo hyväksyny olevani taipuvainen aftoihin, aftoja on ollu teini-ikäsestä saakka, mutta sietämättömäksi homma alkaa käydä kun edellinen ei ehdi parantua kun seuraava jo tulee...näin on menty nyt puoli vuotta. Olen ihan kypsä. Ennen aftoja oli muutama vuodessa, nyt viimeisen puoli vuotta ollu koko ajan. Puhuminen, pussaaminen ja hampaiden harjaaminen on pahimmillaan ihan tuskaa...

Vaikuttaako stressi aftoihin? Mitä hemmettiä voin tehdä? Voiko aftat olla jonkin sairauden oire (muun kuin keliakian)? Miten voisi helpottaa kipua? Aftab-laput on ällöttäviä, en oikein tiedä miten niiden kans pitäis olla (limanen suussa, lähtee irti nopeasti ja jättää entistä kipeämmän aftan), hammastahnan vaihdot eivät vaikuta, keliakia-kokeet käytynä (niillä on kai jokin yhteys) negatiivisin tuloksin...vitamiineja ja esim appelsiinimehua ei kestä syödä lainkaan, muuten suu on täynnä aftoja...

Aftakierre-kohtalotovereita? Kauanko kierre kestäny? Liittyikö stressiin tms? Miten sait loppumaan?
  Vastaa viestiin

12.03.07, 11:15   #2 (linkki)
tankkeliini
(Vierailija)

Pojallani oli niitä 10-vutiaana. Laitettin hammasraudat. Sit välillä oli ne pois, mutta aftoja tuli. Sit mä hokasin, että ehkä ne tuli hammasraudoista tai sit tietystä hammmastahnasta. Veikkaan tammastahnaa. Emme enää osta sitä vaan käytetään lastenhammastahnaa. Ne on lievempiä. Aftat ovat kadonneet. Ne oli semmosia näppyjä alahuulen sisäpuolella, joissa oli vaalea rengas ja kauheen kipeitä.
  Vastaa viestiin
12.03.07, 11:50   #3 (linkki)
dafne
(Vierailija)

Minulla oli lapsena paljon aftoja, samoin vielä opiskeluaikoinakin 20-26-vuotiaana, mutta nykyisin enää harvoin. Ehkäpä aika parantaa.
  Vastaa viestiin
12.03.07, 15:33   #4 (linkki)
hammashoitaja
(Vierailija)

Olen kuullut jostain että erityisesti Pepsodent aiheuttaisi. Tarkistakaa löytyykö syyllinen sieltä.
  Vastaa viestiin
13.03.07, 09:29   #5 (linkki)
ei aftoja
(Vierailija)

Pääsyyllinen ainakin minulla oli hammastahna, jossa oli valkaisuainetta, siis hampaiden. Toiset saattavat olla sille allergisia. Kannattaa kokeilla hammastahnaa, jossa tätä ainetta ei ole esim. apteekista saatava yotuel. Myöskään ihan perushammastahnassa esim. pepsodent xylitol ei sitä taida olla. Tai ainakin minä voin sitä käytää. Myös stressi aiheuttaa aftoja. Jos tilanteesi on noin paha, kannattaisi ottaa yhteys hammaslääkäriin.
  Vastaa viestiin
13.03.07, 09:54   #6 (linkki)
olet varmaan jo kokeillut...
(Vierailija)

... mutta kirjoitan silti. Apteekin Biotene-hammastahnaan siirtymisen jälkeen mulla ei ole aftoja ollut. Sitä ennen harvakseltaan, eli ei niin paljon kuin sinulla. Hammaslääkärissä käyntiä suosittelen, vaikka varmaan olet jo käynyt sielläkin, koska keliakiakokeet on tehty. Stressi tietääkseni todella vaikuttaa aftoja lisäävästi, jos niihin on taipumusta.

Tulipa mieleen: olisikohan ravitsemusterapeuteilla tästä jotain tietoa?
  Vastaa viestiin
13.03.07, 13:40   #7 (linkki)
Aftaaja forever?
(Vierailija)

Kiitoksia vinkeistänne! Hammastahnoista "vaihtoehtoisia" olen kokeillut Sensodynea ja Yotuelia, joihin vaihtamisen en huomannut tekevän muutosta. Lasten hammastahnaa en olekaan vielä kokeillut :), enkä Bioteneä...pitääpäs kokeilla. Olen kuullu, että aftat ja karttakieli (mikä minulla myös on) yleensä jäävät iän myötä pois, minulle on käynyt kuitenkin päinvastoin - ne ovat ilmenneet vasta myöhemmällä iällä.

Jotenkin se on erityisesti ihmetyttänyt, että mikä on laukaissut aftakierteen kun mikään ei ole varsinaisesti muuttunut entisestä (siis siitä kun oli muutama afta vuodessa). Ainoa asia mikä itsestä tuntuisi tilannetta selittävän on stressi, tämän viimeisen puoli vuotta olen tehnyt gradua. Siinä tapauksessa toivoa olisi kun gradu on valmis, mutta hassulta tuntuu ettei ammattilaiset ole kyenneet antamaan oikeasti mitään toimivaa apua. Hammaslääkäri käskee vaihtaa hammastahnaa ja menemään lääkärille ja lääkäri sanoo, että jos ei ole keliakiaa niin laita aftab ja vaihda hammastahna. Ravitsemusterapeutilla käyntiä olen itsekin miettinyt...

Ehkäpä tilanne selviää kun palautan gradun...täytyy toivoa että homma on vain stressistä kiinni! :)
  Vastaa viestiin
14.03.07, 07:45   #8 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

Täällä yksi aftoista koko ikänsä kärsinyt, tälläkin hetkellä tuntuu kurkku olevan tulessa ja kipu säteilee korvaan asti, kun nielussa on iso afta, alahuulessa toinen mokoma. En ole koskaan huomannut mitään varsinaista syytä mikä aiheuttaa aftoja tai mikä niitä helpottaisi, niitä vain tulee ja menee satunnaisesti. Tai yhden syyn olen kyllä huomannut: jos joudun ottamaan muutaman kerran astmalääkettä (siis hengitettävää), niin ei kestä kauaa, että alkaa aftoja ilmaantua. Ei vaikuta vaikka kuinka huuhtelee suuta lääkkeen otettuaan.
  Vastaa viestiin
14.03.07, 09:11   #9 (linkki)
hymytyttö_
(Vierailija)

No voi kurja sentään, tuntuu ikävältä lukea teidän kirjoituksia. Minulla on aina silloin tällöin aftoja ja jos niitä on, ne ovat sairaan kipeitä! Mummoni ja äitini kutsuvat aftoja yskänrakoiksi. Ehkä tämän vanhan nimen kautta voisi jotenkin johtaa aasinsillan siihen, miten ne voisivat pysyä pois. Aftat iskevät nimittäin (itselleni) silloin, kun elimistön on vähän heikommassa kunnossa. Eli on oltu kipeitä tai nukuttu liian vähän tai stressattu.

Näin ajatellen, eivät aftalaput ja hammastahnan vaihto paljon auta. (paitsi jos aftat johtuvat hammastahnasta, mitä en teidän tilanteessa usko.) Kannattaa huolehtia, että saa tarpeeksi vitamiineja, B-vitamiinin puutos saa ainakin aikaan haavoja suupieliin. Luontaistuotekaupasta saa elimistön puolustuskykyä parantavia tuotteita esim. antivir-kapselit jne.

Ja sitten vielä se lepo ja ulkoilu :)
  Vastaa viestiin
28.03.07, 11:27   #10 (linkki)
entinen aftaaja
(Vierailija)

Minullakin oli ennen paha aftakierre, pahimmillaan puhumisestakaan ei tahtonut tulla kivulta mitään. Vaihdoin hammastahnan tuohon apteekin Air-Lift -merkkiseen hammastahnaan ja aloitin monivitamiinien syönnin (A:sta E:hen) kerran tai kaksi viikossa ja aftakierre loppui siihen.

Kokeilin puoli vuotta myöhemmin jättää vitamiinit pois testatakseni, että oliko niillä ollut mitään vaikutusta ja aftat palasivat heti takaisin. Nyt neljä vuotta myöhemmin käytössä edelleen sama hammastahna ja aftoja tulee vain, jos olen pariksi viikoksi unohtanut ottaa vitamiinit. Otan noita monivitamiinejä, koska en tiedä minkä vitamiinin puutos aftoihin vaikuttaa.

http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/8426181972356
  Vastaa viestiin
28.03.07, 16:55   #11 (linkki)
eelaa
(Vierailija)

Ootteko koittaneet sellaista ainetta kuin molkosan noihin aftoihin? Haisee kammottavalle ja maistuu navetalle (on siis jotakin hapatettua heraa, tuolta voipi esim katsoa http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu1099/4.htm), mutta mulla se on ainakin tehonnut. Kirvelee jonkin aikaa, mutta auttaa (oisko maitohappobakteereilla jotakin tekemistä asian kanssa, tiedä häntä).
Aftoista ei kukaan tiedä, mikä ne aiheuttaa. Lääketieteellinen arvoitus siis.
  Vastaa viestiin
28.03.07, 23:11   #12 (linkki)
Jop
(Vierailija)

mun pojallani on ollut aftoja, nykyään ehkä hieman vähemmän kuin ennen, mutta yskänrakko ei ole sama asia sitä nimitystä käytetään huuliherpeksestä. Niitä on ainakin aiheuttanut hammastahnassa oleva natriumlaurylsulfaatti mikä on kyllä aika monesta tahnasta näyttänyt jäävän pois. Corsodyl-liuos(apteekista) auttoi ainakin jonkin verran. http://www.tohtori.fi/?page=0545318&searchtype=1&searchstring=^C&searchp age=3&id=1643269
  Vastaa viestiin
29.03.07, 09:07   #13 (linkki)
iipi..
(Vierailija)

Olen just pääsemässä eroon tosi ikävästä (ja isosta) aftasta. Niitä ei tule kovin usein, mutta kun tulee niin elämä on aika tuskaa. Aftab-tabletit ovat hankalia käyttää eikä ne minulla ainakaan tunnu auttavan. Mutta apteekissa on saatavilla uusi geeli (GUM Aloclair), joka on paljon käyttökelpoisempi ja minulla ainakin auttoi huomattavasti paremmin. Kannattaa kokeilla, mutta mukavampi tietysti olisi jos löytäisi syyn aftoihin :-)
  Vastaa viestiin
29.03.07, 15:32   #14 (linkki)
--e
(Vierailija)

moikka
Mä kärsin koko lapsuus ja nuoruusajan aftoista.. nyt noin 2 vuotta olen ollut ilman niitä!!
eksyin kerran sellaisille kotikutsuille missä myytiin aloevera tuotteita. Esittelijä kertoi jonkun saaneen avun aloevera geelistä aftoinin. Ostin geelin ja kun seuraavaksi tuntui että nyt se "rakkula" taas tulee niin sipasin suuhun geeliä ja rakkulaa ei koskaan tullutkaan :D
teen niin aina kun tuntuu että nyt se rakkula tulee tai on jo ikäänku tullut ja geeli vie sen samantien pois!!
Loistava aine eikä ole tarvinnut enää vedet silmissä syödä ja sössöttää kun on suu täys aftoja :) suosittelen.
  Vastaa viestiin
30.03.07, 14:37   #15 (linkki)
Vitamiinit
(Vierailija)

Oletko varma, että saat riittävästi B12- tai C-vitamiinia ? Näiden puute aiheuttaa myös aftoja.

Kun tein ruokaremontin laihdutuksen yhteydessä aftatkin katosivat. Vitamiinitasapainoni on nyt erittäin hyvä.
  Vastaa viestiin
31.03.07, 17:27   #16 (linkki)
ennen liikaa nyt vajaa
(Vierailija)

Kilpirauhasn häiriöt

Minulla oli nuorena hyvin paljon aftoja. Kerrallaan niin monta, etten pystynyt puhumaan, enkä syömään. Sain puuduttavaa ainetta, että pystyin syömään. Myöhemmin ilmeni kilpirauhasen liikatoiminta. Aftat liittyivät, ainakin minulla heikkoon kuntoon. Kolesteroli oli liian matala. Muutenkin tosi väsynyt. Aftat loppuivat kun sain liikatoimintaan lääkityksen.
  Vastaa viestiin
01.04.07, 19:57   #17 (linkki)
suuhygienisti
(Vierailija)

Aftojen varsinaista aiheuttajaahan ei tiedetä, siis sitä, miksi toisille tulee aftoja ja toisille ei. Toisille aftoja aiheuttaa hammastahnan vaahtoaine (layryylisulfaatti), joillekin ruoka-aineet, esim tomaatti tai sitrushedelmät. Myös flunssa tai stressi saattavan niitä aiheuttaa. Kannattaa koeilla tahnan vaihtoa esim. Yotuel, Biotene ovat vaahtoamattomia. Aiukuisen ei kuitenkaan pitäisi käyttäää lasten tahnaa, koska niissä ei ole riittävästi fluoria aikuisten hampaille ja hampaat saattavat reikiintyä.
  Vastaa viestiin
01.04.07, 21:26   #18 (linkki)
vanha kääkkä
(Vierailija)

allergiat ne minulla aiheuttavat

niinkuin hygienisti tuossa yläpuolella mainitsee niin sitrushedelmät, tomaatit, jotkin säilytysaineet, karkkien ja limujen esanssit sun muut mömmöt, jotkin mausteet yms aiheuttavat minun aftani. Tarpeeksi pitään noita syötyäni on myös vatsa "vereslihalla" ja vitsit vähissä, joten kannattaa selvittää mikä vaivanne aiheuttaa. Elämänne muuttuu todennäköisesti muutenkin huomattavasti mukavammaksi ja olonne kohentuu huomattavasti kun vältätte aineita joille olette herkistyneet.
  Vastaa viestiin
26.04.09, 11:38   #19 (linkki)
Aftaaja forever?
(Vierailija)

Nostampa ketjun pinnalle, kun afta-kierteeni on ketjun aloituksen jälkeen tauotta jatkunut, eli kestänyt yhteensä jo 2,5 vuotta. Kierre on entisestään pahentunut. Kirjoitukseni aikaan aftoja oli suussa muutamia ja niiden välissä joskus saattoi olla yksittäinen hengähdysviikko. Nykyään aftoja on suussa koko ajan 4-9 kpl, ei taukoja. Sattuu niin perkleesti, mutta ei jaksa enää valittaa, pakosta oppinut elämään jatkuvan kivun kanssa ja vedet silmissä. Hampaiden väri alkaa mielestäni kellertyä kun en mitenkään pysty pesemään hampaita kunnolla (purkkaa yritän syödä), tiettyjä ruoka-aineita välttelen ettei mene pahemmaksi, puhuminen joinakin viikkoina aivan sietämätöntä (puhun työkseni) - pussaamista ei juuri kannata harkitakaan. Olen täysin väsynyt tähän, nytkin 4 aftaa kielen alla ja 2 isoa muualla suussa.

2,5 vuoden aikana olen kokeillut kymmeniä eri hammastahnoja, esim. kaikki tässä ketjussa suositellut sekä apteekin ja luontaistuotekaupan valikoiman. Olen kokeillut sinkkikuurin, b-vitamiinikuurin, monivitamiinikuurin, d-vitamiinikuurin, yrttitablettikuurin (Longovital) - kaikkia erikseen kun näin on käsketty tehdä "syyllistä etsiessä". Olen kokeillut kalliin homeopaattisen hoidon läpi. Olen kysellyt hammaslääkäreiltä (jotka ovat ihmeissään kun avaan suuni, eivät haluaisi hoitaa hampaitani ennen kuin aftat parantuneet, mutta kerrottuani ettei sitä hetkeä ole 2,5 vuoteen tullut, ovat kuitenkin hoitaneet), he suosittelevat hammastahnan vaihtoa (lempivastaukseni!). Mikään ei ole auttanut. Betadine-purskutus ehkä helpottaa hetkellisesti, mutta kun sitä ei saa käyttää yhtäjaksoisesti... Apteekin aftahoidot ovat ongelmaani tehottomia. Ne on tarkoitettu riittämään muutaman olemassaolevan aftan hoitoon, eikä todellinen ongelma poistu kun uudet aftat tulevat edellisten poishoidosta huolimatta.

Onko kenelläkään tietoa, että Suomessa olisi sellaista suutauti-spesialistia, joka kenties osaisi asiassa auttaa? Spesialistit, hoidot ja ravintoterapeutit ovat sen verran kalliita, että olisi mukava tietää edes sen verran, että sieltä osattaisiin asiaan jotain lähteä yrittämään. Tavalliset lääkärit ja hammaslääkärit kun eivät osaa. Sen verran olen asiasta ymmärtänyt, että kyse ei todnäk ole suusta vaan se oireilee jotain muuta, ruokavalio ja suolisto ilmeisesti olennaisessa roolissa. Homeopaatti veikkaili kehon autoimmuunireaktiota (keho ylläpitää tilaa minkä jokin on alunperin laukaissut). Seuraavaksi varailen aikaa joko suuspesialistille tai ravintoterapeutille, kun tietäisi vain keneltä löytyisi tietotaitoa juuri kyseiseen ongelmaan... kenelläkään kokemusta?
  Vastaa viestiin
28.04.09, 21:58   #20 (linkki)
pakko kertoa, sori
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dafne
Minulla oli lapsena paljon aftoja, samoin vielä opiskeluaikoinakin 20-26-vuotiaana, mutta nykyisin enää harvoin. Ehkäpä aika parantaa.
Siis kaikki missä on natriumlauryylisulfaattia, aiheuttaa rakkuloita limakalvoille! Siitä on olemassa norjalaisen hammalääkärin väitös eikä ihmiset sitä muka tiedä????

No, onneksi kaikissa hammastahnoissa sitä ei ole. Toinen nimi on muuten sodiumlaurylsulfat SDL ja sillä rikotaan soluja. En tajua, miksi sitä käytetään myös lääkkeiden apuaineena, mut en tajua kyllä monta muutakaan asiaa:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/280409.htm

Vastaa viestiin
03.05.09, 19:24   #21 (linkki)
Aftaaja forever?
(Vierailija)

Voi kun vastaus olisikin noin helppo. Tästä syystähän hammastahnoja olen käynyt jo parisenkymmentä läpi... ei taida olla syynä minun aftojeni taustalla. Kiitos kuitenkin! :)
  Vastaa viestiin
03.05.09, 21:13   #22 (linkki)
natriumlauryylisulfaatti
(Vierailija)

Ei siis pelkkä hammastahna vaikuta, vaan kaikki vitamiinipillerit ym apteekkivalmisteet, joissa on tuota soluja rikkovaa ainetta. Näissä on nyt:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc= &freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&mu oto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
  Vastaa viestiin
04.05.09, 06:20   #23 (linkki)
huomenta!
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aftaaja forever?
Voi kun vastaus olisikin noin helppo. Tästä syystähän hammastahnoja olen käynyt jo parisenkymmentä läpi... ei taida olla syynä minun aftojeni taustalla. Kiitos kuitenkin! :)
Voihan se tietysti johtua muustakin, mut tuosta aineesta on norjalaisen hammaslääkärin väitös ja siksi se täytyy huomioida ensimmäisenä. Jos ei auta, saattaa syy löytyä jostakin tutusta tuotteesta, esim:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/punariisihome.htm

Vastaa viestiin
06.05.09, 22:49   #24 (linkki)
yksi vinkki
(Vierailija)

Olisiko vyöhyketerapia vielä kokeilemisen arvoinen? Se ei ainakaan ole hirvittävän kallista jos muutaman kerran otat. Tasapainottaisi elimistöä, jos jokin epätasapainotila noita aftoja tekee.
  Vastaa viestiin
09.07.10, 15:39   #25 (linkki)
Toinen aftaaja
(Vierailija)

Konsteja on

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aftaaja forever? Näytä viesti
Nostampa ketjun pinnalle, kun afta-kierteeni on ketjun aloituksen jälkeen tauotta jatkunut, eli kestänyt yhteensä jo 2,5 vuotta. Kierre on entisestään pahentunut. Kirjoitukseni aikaan aftoja oli suussa muutamia ja niiden välissä joskus saattoi olla yksittäinen hengähdysviikko. Nykyään aftoja on suussa koko ajan 4-9 kpl, ei taukoja. Sattuu niin perkleesti, mutta ei jaksa enää valittaa, pakosta oppinut elämään jatkuvan kivun kanssa ja vedet silmissä. Hampaiden väri alkaa mielestäni kellertyä kun en mitenkään pysty pesemään hampaita kunnolla (purkkaa yritän syödä), tiettyjä ruoka-aineita välttelen ettei mene pahemmaksi, puhuminen joinakin viikkoina aivan sietämätöntä (puhun työkseni) - pussaamista ei juuri kannata harkitakaan. Olen täysin väsynyt tähän, nytkin 4 aftaa kielen alla ja 2 isoa muualla suussa.

2,5 vuoden aikana olen kokeillut kymmeniä eri hammastahnoja, esim. kaikki tässä ketjussa suositellut sekä apteekin ja luontaistuotekaupan valikoiman. Olen kokeillut sinkkikuurin, b-vitamiinikuurin, monivitamiinikuurin, d-vitamiinikuurin, yrttitablettikuurin (Longovital) - kaikkia erikseen kun näin on käsketty tehdä "syyllistä etsiessä". Olen kokeillut kalliin homeopaattisen hoidon läpi. Olen kysellyt hammaslääkäreiltä (jotka ovat ihmeissään kun avaan suuni, eivät haluaisi hoitaa hampaitani ennen kuin aftat parantuneet, mutta kerrottuani ettei sitä hetkeä ole 2,5 vuoteen tullut, ovat kuitenkin hoitaneet), he suosittelevat hammastahnan vaihtoa (lempivastaukseni!). Mikään ei ole auttanut. Betadine-purskutus ehkä helpottaa hetkellisesti, mutta kun sitä ei saa käyttää yhtäjaksoisesti... Apteekin aftahoidot ovat ongelmaani tehottomia. Ne on tarkoitettu riittämään muutaman olemassaolevan aftan hoitoon, eikä todellinen ongelma poistu kun uudet aftat tulevat edellisten poishoidosta huolimatta.

Onko kenelläkään tietoa, että Suomessa olisi sellaista suutauti-spesialistia, joka kenties osaisi asiassa auttaa? Spesialistit, hoidot ja ravintoterapeutit ovat sen verran kalliita, että olisi mukava tietää edes sen verran, että sieltä osattaisiin asiaan jotain lähteä yrittämään. Tavalliset lääkärit ja hammaslääkärit kun eivät osaa. Sen verran olen asiasta ymmärtänyt, että kyse ei todnäk ole suusta vaan se oireilee jotain muuta, ruokavalio ja suolisto ilmeisesti olennaisessa roolissa. Homeopaatti veikkaili kehon autoimmuunireaktiota (keho ylläpitää tilaa minkä jokin on alunperin laukaissut). Seuraavaksi varailen aikaa joko suuspesialistille tai ravintoterapeutille, kun tietäisi vain keneltä löytyisi tietotaitoa juuri kyseiseen ongelmaan... kenelläkään kokemusta?

Tuntuu että olet kokeillut kaikkea paitsi kansantansseja. Mene uudelleen lääkäriin, ja kerro että epäilet näin pitkän aftarallin oireeksi sieni-infektiota. Jos siihen ei saa lääkettä, se muhii suussasi loputtomiin. Tällaisiin oireisiin joihin ei tiedetä syytä, on sitten kaikkea "parannustakin" tarjolla. Itse kokeilin sitä ja tätä, ja lopulta sain lääkäriltä avun. Toki edelleen vältän sellaisia juttuja joista tiedän suun räjähtävän auki.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku