| |  | | |
14.05.07, 11:15
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Viisaudenhampaan poisto leikkauksella
Haluaisin tietää minkä suuruisesta operaatiosta on kyse, jos viisaudenhampaan joutuu poistamaan kirurgi? Mulla 1 hammas ei mahdu tulemaan ja jouduttaisiin siis poistamaan kirurgisesti. Onko sairaslomalle tarvetta, onko kivuliasta puudutuksesta huolimatta, kauheaa verenvuotoa? Kauanko kestää?
| |
| | |
14.05.07, 11:20
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Yleensä leikkaukselliseen poistoon varataan tunnin aika ja laitetaan tikkejä.Sairaslomaa siitä ei yleensä saa.Verenvuoto lakkaa suhteellisen pian,sitä sideharsonippua purraan niin se auttaa verenvuotoon.Ja ei todellakaan satu,puudutetta laitetaan sen verran paljon.Toki kannattaa ottaa särkylääke ennen kuin puudute häviää,muuten voi särky alkaa.
| |
| | |
14.05.07, 13:15
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Mulla näin...
Leikattiin viisaudenhammas ja sain loppupäivän sairaslomaa. Onneksi-puudutuksen lakattua oli kipu aivan helv....kipuilua kesti noin 2 viikkoa kunnes lopulta hammaslääkäri laittoi haavaan taitetun sideharson jossa oli jotain todella pahanmakuista ja -hajuista liuosta (alkoholi?). Särkylääkkeitä söin paljon, burana 600 ei auttanut lainkaan, vaan piti käyttää kolmiosärkylääkkeitä (Sirdalud) jotta sai edes nukuttua. Töissä olin koko ajan. Todennäköisesti haava pääsi tulehtumaan kesähelteillä, purskuttelin myös jotain desinfioivaa suuvettä. Että näinkin voi pahimmillaan käydä.
| |
| | |
14.05.07, 13:17
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Ja vielä....
Niin ja itse operaatio kesti noin tunnin verran. Verta ei tullut paljoakaan. Ei tuntunut kipua, ennenkuin puudutus lakkasi. Ainoa inhottava juttu operaatiossa oli ääni joka kuului kun hammas irrotettiin (korvan "juurelta"). Muuten ei paha
| |
| | |
14.05.07, 15:35
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Riippuu tapauksesta, miten helpolla pääset. Itseltani kirurgi on poistanut kaksi viisaudenhammasta, toinen oli normaali tapaus ja toinen "vaativa". Molemmista sain 2 päivää saikkua (leikkauspäivä ja seuraava). Normaalista leikkauksesta selvisin ihan ok, buranaa söin pari päivää ja syöminenhän on tikit suussa tietysti vähän hankalaa. Vaativan operaation jälkeen oli enemmän kipuja, poski turvoksissa ja mustelmilla, jouduin olemaan viikon töistä pois enkä kehdannut ulos mennä ollenkaan.
Kumpikaan leikkaus ei sinänsä ollut paha kokemus, en tuntenut kipua (paitsi siis jälkikäteen). Kirurgi sanoikin minulle aloittaessaan, että ikävintä tässä ovat äänet, hajut ja maut, kipua et tule tuntemaan. Se piti paikkansa.
Toivottavasti sinulla on kyseessä sellainen helpompi tapaus:)
| |
| | |
15.05.07, 14:30
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla meni toinen alaviisaudenhampaan leikkaus tosi hyvin, kipua on jälkikäteen jonkun verran, särkylääkettä tarvitaan. Toinen leikkaus oli vaativa (pitkät, käyrät hampaanjuuret) ja kesäaikana haava tulehtui, joten sinne sitten piti tunkea metrikaupalla (!) jotain antibioottilankaa. Parani kyllä sitten nopeasti. Usein kai antavat antibioottikuurin jo varmuuden vuoksi.
Varaa leikkauspäivänä kotiin joku vihannespakastepussi, sitä kannattaa pitää poskella jonkun aikaa, helpottaa kipua ja vie turvotuksen (pakastepussi siis pyyhkeen sisään,ettei tule paleltumavammaa).
| |
| | |
15.05.07, 14:36
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos tulee tulehdus, niin ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa.
Ystävälleni tuli sydänlihastulehdus viisauden hampaan poiston jälkeisestä tulehduksesta.
| |
| | |
15.05.07, 15:45
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
tuo ystävällesi sattunut. Tulehtuneeseen haavaan haetaan lääkitys eli soitetaan sille samaiselle lääkärille ja hän hommaa reseptin kuntoon, jos sattuu niin, että haava tulehtuu. Ei tule jälkitauteja.
| |
| | |
15.05.07, 15:51
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis millaisilla puoskareilla te olette oikein käyneet?!
Multa leikattu alaviisaudenhampaat talvella 2000. Itse operaatio kesti jotain 10 minuuttia, mitä ennen tietysti puudutettiin ja se olikin se kivuliain vaihe. Itse leikkaus ei tuntunut yhtään miltään. Loppupäivä oli saikkua. Kivut oli kyllä aika kovat seuraavat 2 viikkoa ja kasvotkin oli aika turvoksissa, mutta hyvät särkylääkkeet kyllä helpottivat olotilaa.
Yläviisurit leikattiin talvella 2005 ja oli samanlainen nopea, kivuton kokemus. Tällä kertaa ei tullut edes jälkisärkyjä, eikä turvotusta. En tainnut syödä ensimmäistäkään särkylääkettä. Yläviisurit ovat kuulemma paljon helpommat poistaa kuin alaviisurit.
| |
| | |
15.05.07, 16:03
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Kirurginen viisaudenhampaiden poisto
Minulta on poistettu kolme viisaudenhammasta kirurgilla ja kaikki sujui erinomaisesti. Poistotoimenpide itsessään on tietysti hieman epämukava. Se tehdään paikallispuudutuksessa ja kestää joitakin kymmeniä minuutteja (riippuu varmasti paljon siitä kuinka syvällä juuret ovat). Verta kyllä roiskuu jonkun verran ja sitä valuu myös väistämättä hieman kurkkuun, mutta ei sitä kuitenkaan kannata pelätä. Muuten tuntuu vain hieman nykimistä ja kuuluu joitain rusahduksia. Lääkäri ja hoitaja kyllä varmasti selostavat mitä kulloinkin tapahtuu toimenpiteen edetessä. Suosittelen, että otat mukaan saattajan, sillä verinen sideharso suussa ja poski puutuneena voi olla epämukavaa matkustaa ainakaan pitkiä matkoja julkisilla. Saat mukaasi myös kylmäpullon (turvotusta varten) ja reseptin särkylääkkeitä varten, jotka kannattaa hakea matkalla kotiin. Puudutuksen lakattua särky voi nimittäin olla aika kova (ei kuitenkaan kestämätön!). Itse en tarvinnut noiden Buranoiden lisäksi muuta särkylääkettä. Kipu on tosiaan ihan kestettävissä. Syöminen voi tosin olla hankalaa ainakin ensimmäisenä päivänä. Tätä toimenpidettä varten ei tosiaan kait saa sairaslomaa, mutta jos mitenkään mahdollista, niin suosittelen pitämään leikkauspäivän lisäksi ainakin pari seuraavaa päivää lomaa. Oma poskeni ja leukani ainakin turposivat sellaisiksi hamstereiksi etten mielelläni olisi kyllä mennyt ulos sen näköisenä! Toivottavasti tästä oli sinulle apua. Kysy, jos keksit jotain mihin en vastannut vielä.
| |
| | |
15.05.07, 17:01
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joo Suomen terveyskeskuksessa vielä tammikuussa hamppilääkäri totes että tulee alaviisurit mulla päin poskia ja ne pitää leikata pois kun eivät mahdu tulemaan. Muutin kuitenkin Ruotsiin helmikuussa niin se sitten jäi tekemättä se leikkaus, onneksi! Menin täkäläisen yksityisen hammaslääkärin puheille ja se herra puhui oikeen nättiä englantia ja kysyi että vetästäänkös yks hammas nyt ja toinen parin viikon päästä. Olin vähän ymmälläni mutta päätin että no antaa herran vetää kyllä se leikkauksen voittaa.. Koko operaatio kesti muutaman minuutin, ja kyllä varmasti voitti suomalaisten terveyskeskushammaslääkäreiden tekemän leikkauksen!
| |
| | |
15.05.07, 17:42
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | koettu on
Multa on leikattu kaikki neljä viisaudenhammasta välillä 80-luvun loppu - 90-luvun loppu. ensinnäkin voin sanoa, että tuossa asiassa on sentään tekniikka kehittynyt huimasti! eli mihinkään erityiseen kauhuun ei ole syytä.
sairaslomaa kanttaa ottaa ainakin leikkauspäivä, voi olla että antavat enemmänkin jos on ollut hammas tiukemmassa => mustelmia poskilla tms. särkylääkeresepti kannattaa myös pyytää (vahvoja, buranalla tms. ei tee mitään).
oman kokemukseni mukaan olennaisinta on kuitenkin pyytää heti alkuunsa myös antibioottiresepti, jolla vältytään em. kaltaisilta tulehdusjutuilta. ekan leikkaukseni jälkeen en saanut antibiootteja ja niinhän siinä kävi, että luukalvo tulehtui ja tuloksena helvetillinen sotku sinällään siististi menneen operaation päälle.
otin opikseni ja olen sittemmin vaatinut reseptin ja saanut sen. niinpä loput 3 hampaanpoistoa ovat pahimmillaankin olleet ihan siedettäviä. ikävintä on se, että saattaa näyttää muutaman päivän kotiväkivallan uhrilta.
| |
| | |
16.05.07, 16:01
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulta leikattiin toinen alaviisuri vajaa 10 vuotta sitten kirurgisesti. Ei tulehtunut ja särkylääkkeillä selvisi ihan hyvin. Ainoa oli aika mahtava turvotus ja komea mustelma leukaperässä. Kesäkuussa menen toisen alaviisurin leikkaukseen, se onkin hieman vaativampi, juuret kun ovat kietoutuneet hermoratojen ympärille. Täytyy varmaan pyytää se antibioottiresepti varmuuden vuoksi, kesäaikana on isompi tulehdusriski.
| |
| | |
16.05.07, 21:20
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
"Koko operaatio kesti muutaman minuutin, ja kyllä varmasti voitti suomalaisten terveyskeskushammaslääkäreiden tekemän leikkauksen!"
Hyvä nimim. terveyskeskusiin kyllästynyt. Kysyisin mistä tiedät että tuo mainitsemasi hammaslääkäri voittaa suomalaisen terveyskeskus hammaslääkärin. Jos joku saa muutamassa minuutissa hampaan pois niin aivan varmasti sen saa silloin suomalainenkin hammaslääkäri.
Nuo viisaudenhampaiden poistot ovat AINA niin yksilöllisiä ja tapauskohtaisia että niistä ei todellakaan voi sanoa yleispätevää sääntöä että ne menevät aina juuri näin tai noin. Joskus voi olla että helpolta vaikuttava poisto saattaa muuttus kesken poiston todella hankalaksi TAI sitten hankalaksi arvioitu poisto voikin olla yllätys yllätys helppo. Sitä ei välttämättä tiedä edes työhön ryhtyvä hammaslääkäri. Älkää siis yleistäkö. | |
| | |
17.05.07, 16:07
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselläni kirurgi leikkasi kuulemma "erittäin hankalan" viisurin vuosi sitten. Sain ohjeet tomografian jälkeen, ettei tavallinen lääkäri saa leukaani koskea, ainoastaan kirurgi.
Toimenpide ei sattunut, tietysti vähän epämukavaa oli, kun hammasta pilkottiin ja kiskottiin ja luuta jouduttiin poistamaan tieltä. Toimenpide kesti n.tunnin. Sain hyvät lääkkeet (vahva särkylääke+ antibiootti, joka aloitettiin jo ennen leikkausta) ja hoito-ohjeet+ kylmäpakkaukset mukaan. Verta ei jälkeenpäin juuri tullut.
Sain viikon sairasloman (ilmeisesti melko raskaan työn ja monen tikin takia) mitä vähän ihmettelin, mutta osottautui että tuli tarpeeseen. Vaikka kipuja ei ollut, olin niin törkeän näköinen mustelmineni, etten paljon kylillä olis voinut liikkuakaan. Lisäksi syöminen oli hankalaa.
Peloista huolimatta kaikki meni esimerkillisesti ja tikit poistettiin jälkitarkastuksen yhteydessä viikon päästä. Tämä on k.o. kirurgin oma tapa, jotkuthan käyttävät itsestään liukenevia tikkejä.. Maksoi ihan mukavasti, mutta oli niin osaavan tuntuinen leikkaaja (suomalainen!!) että menen uudelleenkin --> pari leikattavaa vielä jäljellä.
| |
| | |
17.05.07, 22:09
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nimenomaan, jokainen tapaus on oma juttunsa eikä siis pidä yleistää. Minulla viisaudenhampaan poisto kesti puudutuksineen päivineen suomlaisessa terveyskeskuksessa noin 15 min.
Mieheltäni viisaudenhammasta kiskottiin tunti. Hammas jouduttiin pilkkomaan ja kai ne juuretkin olivat olleet solmussa. Miehelläni oli naama turvoksissa ja mustelmilla. Mutta hengissä selvisi :-)!
| |
| | |
23.05.07, 12:26
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
kiitos vastauksista, nyt on molemmat yläviis.hamp. poistettu ja toinen siis leikkaamalla. poistot meni ihan ok eivätkä kestäneet kauan, puudutuspiikki tosin oli aika järkky. leikattu puoli on nyt aika turvoksissa, kauankohan kestää? on aika hurjan näköinen. tämän päivän sain sairaslomaa, en kyllä kehtaa töihin varmaan mennä jos jatkuu koko loppuviikon. harmittaa, sillä lauantaina pitäisi olla edustuskunnossa...tuskin onnistuu=(
| |
| | |
23.05.07, 13:50
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla oli suun oikea puoli turvoksissa n. 2 päivää. Oli melko raju alaviisurin poisto, puoliksi luun sisällä. Huulikin siinä hieman repesi. Kipua ei ollut toimenpiteen aikana mutta se suun venyminen ja aukipito oli se - lievästi sanottuna - epämukavin.
Kipua tosin ei ollut jälkeenpäinkään yhtään, särkylääkkeitä en tarvinnut.
| |
| | |
23.05.07, 16:55
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
turvotus lähtee nopsaan, kyllä varmasti oot lauantaiksi jo siinä kunnossa ettei kukaan huomaa. Minulta leikattiin vappua edeltävänä keskiviikkona ja mietin että tänä vuonna ei nyt sitten sitä naamaria tarvi... Mutta turvotus oli laskenut ihan kokonaan siihen mennessä. Ikävä kyllä jouduin vappuaattona menemään päivystykseen hakemaan sen täällä aiemmin mainitun pahanmakuisen lääketupon, kun särky ei ottanut talttuakseen. En ikinä olisi odottanut kahta viikkoa, viikonlopun ylikin mietin että odotanko vaiko en, kun ei meinanneet särkylääkkeet tepsiä!
| |
| | |
24.05.07, 11:46
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselläni on tulossa kokonaista 2 viisuria näin kolmekymppisenä. Toinen on puhjennut, mutta toinen ei tule koskaan puhkeamaan, koska juuret kasvavat kohti poskionteloita eli aivan vinossa.
Tulen tuon vinossa kasvavan leikkauttamaan nukutuksessa. On sen verran ahtaat leuat ja noita pysyviä hampaita on jouduttu poistamaan 4 kpl, että mahtuu muut olemaan suht suorassa. Muutenkaan en pysty olemaan hammaslääkärissä leuat auki kuin 10-15 min., kun nuo leukanivelet ovat sen verran heikot.
Mielenkiinnolla siis luin näitä teidän kertomuksianne viisureiden poistoista ;-)
Onko kellekään tehty hammasoperaatioita nukutuksessa?
| |
| | |
24.05.07, 15:58
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | kun pieleen menee...
Mieheni sai viisaudenhampaan poiston seurauksena luumädän leukaluihinsa, sairautta on kärsitty jo 13 v, välillä paremmin voiden, välillä huonommin. Kaikki tämä siksi, ettei hammaslääkäri katsonut antibioottilääkityksen tarpeellisuuteen. Kun lääkitys lopulta saatiin, oli jo aika myöhäistä ja korjaamattomia vammoja ehti syntyä sekä useita leikkauksia.
| |
| | |
24.05.07, 21:04
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hih hih, varmaan kamalaa luettevaa ap:lle: "veri roiskuu ympäriinsä ja valuu kurkkuun", "hammas jouduttiin räjäyttämään pienempiin osiin ja juuetki olivat ihan solmuss", "loppuiäksi tuli hammasmätä", "joku oli saanut operaatiosta sydänvaivoja" jne. Nykyajan tekniikalla viisaudenhampaiden poisto niin ns. normaalisti kuin kirurgisestikin ovat kivuttomia toimenpiteitä ja jälkihoito on tehokasta ja itsestään selvää. Ei ketään jätetä riutumaan särkyihinsä.
| |
| | |
24.05.07, 21:36
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
"Hih hih, varmaan kamalaa luettevaa ap:lle: "veri roiskuu ympäriinsä ja valuu kurkkuun", "hammas jouduttiin räjäyttämään pienempiin osiin ja juuetki olivat ihan solmuss", "loppuiäksi tuli hammasmätä", "joku oli saanut operaatiosta sydänvaivoja" jne. Nykyajan tekniikalla viisaudenhampaiden poisto niin ns. normaalisti kuin kirurgisestikin ovat kivuttomia toimenpiteitä ja jälkihoito on tehokasta ja itsestään selvää. Ei ketään jätetä riutumaan särkyihinsä."
JUURI NÄIN en voi ymmärtää miksi ihmiset kirjoittelevat kauhukertomuksia kun selkeästi viestissä voi lukea rivien välistä kuinka joku kysyjä pelkää esim. juuri hampaan poistoa toimenpiteenä.Koska nuo komplikaatiot ovat ääreist harvinaisia ja poikkeuksellisia.
SIIS PLIIS älkää pelotelko !
| |
| | |
25.05.07, 09:25
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Bubla Tulen tuon vinossa kasvavan leikkauttamaan nukutuksessa. On sen verran ahtaat leuat ja noita pysyviä hampaita on jouduttu poistamaan 4 kpl, että mahtuu muut olemaan suht suorassa. Muutenkaan en pysty olemaan hammaslääkärissä leuat auki kuin 10-15 min., kun nuo leukanivelet ovat sen verran heikot. | Mun mielestä tuo nukutus on ihan liioittelua. Kärsit siitä paljon kauemmin sekä lompakon että kropan puolesta! Mieluummin otat jonkun diapamin tms jos jännittää liikaa ja annat tehdä puudutuksessa.
Itse en joutunut olemaan leuka auki kerrallaan kuin alle minuutin viisurin kirurgisessa poistossa (mulle on tehty noita 2 kpl). Mulla aukeaa suu huonosti ja leuka lonksuu ja sanoinkin sen kirurgille. Joten hän teki sitten vaihe vaiheelta ja antoi levätä välillä. Ei siellä suussa oltu minulla kuin ehkä 5 min yhteensä. Kokonaisuudessaan olin vastaanotolla puoli tuntia, mutta suurin osa ajasta kului siihen, että odotettiin puudutuksen kunnollista leviämistä ja sitten taas lopussa sain huilata ja pitää kylmää poskea vasten mukavalla sohvalla.
| |
| | |
25.05.07, 11:21
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
viisastelija: Mulle on tehty hampaanpoistoja niin paljon, etten todellakaan halua kuunnella sitä rutinaa enää kertaakaan.
Ei ole pelosta kysymys, enkä halua pamia ottaa ihan periaatteesta. Nukutuksen jälkeen ei ole koskaan ollut mulla huonoa oloa tms.
Ja nukutuksessa voivat ottaa molemmat hampaat samalla kertaa pois eikä leukoihin ala sattumaan kesken operaation. Puudutus kun ei leuka vaivaan auta :-(
Minullakin leuat aukeavat huonosti (välillä jää kiinni lukkoon, etten saa suutani auki) ja leuat lonksuvat. Oma hammaslääkärini kyllä osaa ottaa huomioon leukani ja välillä levätään ja jatketaan, kun esim. hammaskiveä poistetaan.
Hampaita on kiskottu oikomishoidon vuoksi aika paljon, jotta on saatu hampaat mahtumaan edes suht suoraan todella ahtaisiin leukoihini. Maitohampaita + sitten 4 pysyvää (heti kulmahampaiden takana olevat ensimmäiset "isot" puruhampaat).
| |
| | | | |