| |  | | |
05.04.11, 21:39
|
#76 (linkki)
| | (Vierailija) | Viisaudenhampaiden poisto
Itselläni on vappuviikolla edessä 4 viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto, siis 1 joka nurkasta. Valitettavasti sairaalasta tuli lappu, että se tehdään PAIKALLISPUUDUTUKSESSA. Haluaisinkin tietää, millä perusteella jotkut saavat nukutuksen ja toiset joutuvat kärsimään puudutuksen? Minulla kun on 1) jumalaton (hammas)lääkäripelko ja 2) helvetillinen piikkikammo. Normaalisti reikiä paikatessa en ole ottanut puudutusta mutta keväällä menin tyhmyyttäni kokeilemaan sitä ja sattui aivan uskomattoman paljon. Siis itse puudutus. Ihan kun kivussa ei olisi ollut tarpeeksi, olin oksentaa tuon piikkikammoni vuoksi. Näiden lisäksi myös poraus sattui, mitä ei ollut koskaan tapahtunut ilman puudutusta.
Saitteko nukutuksen pyytämällä vai tuliko ehdotus sairaalan puolesta automaattisesti? Voi luoja kun olisin onnellinen, jos minäkin saisin nukutuksen, ei tarvisi yhtään pelätä eikä jännittää... Olen ollut ennenkin nukutuksessa ja kokemus on ollut erittäin positiivinen. Puudutuksesta en valitettavasti todellakaan voi sanoa samaa.
| |
| | |
09.05.11, 23:34
|
#77 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kirjoitanpahan nyt minäkin omista kokemuksistani tänne.
Yksi alaviisaudenhampaistani poistettiin kuukausi sitten särkypäivystyksessä.
Hammaslääkärikammoisena operaatio (repiminen) pelotti todella paljon etukäteen. Hammaslääkärini oli kuitenkin mitä mukavin, selitti koko ajan mitä hän tekee ja vaikka repiminen kestikin yli puoli tuntia (oli tiukassa, sitten jäi vielä juuri sisään jne.), ei minulle jäänyt mitään kammoa.
Hammaslääkäri määräsi 10 päivän penisilliini-kuurin ja lähetti kotiin. Parin päivän jälkeen sain allergiareaktion penisilliinista, suu ja nielu oli täynnä aftoja ja epämääräisiä kellukoita, ikenet turposivat ja verestivät. Kipu oli hirveä, jopa veden juominen teki kipeää. Kuuden päivän jälkeen jouduin menemään uudestaan särkypäivystykseen eri lääkärille, joka käski lopettamaan kuurin, mutta ei määrännyt mitään tilalle. Heti seuraavana päivänä oireet alkoivat pikkuhiljaa helpottamaan, mutta kun ne oireet helpottuivat, paheni viisaudenhampaan poiston jälkeinen "kuoppa". Kuopasta alkoi tulla pahanmakuista nestettä, sekä se haisi pahalle. Siedin tätä toisen viikon, jonka jälkeen soitin hammaslääkäriin kysyäkseni neuvoja, mutta sieltä todettiin vain, että se on ihan normaali jälkireaktio, "kuoppa" puhdistaa itse itseään.
Sen jälkeen jouduin syömään yksi tai kaksi 600 buranaa päivässä särkyyn, mutta kipu kuitenkin pysyi pääasiassa aidoissa. Sitten kipu meni siihen pisteeseen asti, etten pystynyt enää aukaisemaan suuta kunnolla, en pystynyt pesemään hampaitani, enkä syömään kunnolla (ruoat piti hienontaa kuin pikkulapselle).
Tänään kävin sitten hammaslääkärissä tarkistuttamassa nämä jälkioireet, jolloin voivottelivat, että eihän tämä kyllä kunnossa ole. Huuhtelivat ja laittoivat jonkun lääketyynyn "kuopan" päälle, määräsivät uuden, kuulemma huomattavan vahvan antibioottikuurin ja lisää buranaa.
Katsotaan mitä nyt sitten tapahtuu..Mutta valitettavasti minun kohdallani operaatiosta on kuukausi, enkä ole sen jälkeen normaalia päivää nähnyt. :/ Ensi kuussa pitäisi mennä poistattamaan seuraava viisaudenhammas, enkä kyllä riemusta kiljuen ole menossa.
| |
| | |
11.05.11, 15:17
|
#78 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dolly Itselläni on vappuviikolla edessä 4 viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto, siis 1 joka nurkasta. Valitettavasti sairaalasta tuli lappu, että se tehdään PAIKALLISPUUDUTUKSESSA. Haluaisinkin tietää, millä perusteella jotkut saavat nukutuksen ja toiset joutuvat kärsimään puudutuksen? Minulla kun on 1) jumalaton (hammas)lääkäripelko ja 2) helvetillinen piikkikammo. Normaalisti reikiä paikatessa en ole ottanut puudutusta mutta keväällä menin tyhmyyttäni kokeilemaan sitä ja sattui aivan uskomattoman paljon. Siis itse puudutus. Ihan kun kivussa ei olisi ollut tarpeeksi, olin oksentaa tuon piikkikammoni vuoksi. Näiden lisäksi myös poraus sattui, mitä ei ollut koskaan tapahtunut ilman puudutusta.
Saitteko nukutuksen pyytämällä vai tuliko ehdotus sairaalan puolesta automaattisesti? Voi luoja kun olisin onnellinen, jos minäkin saisin nukutuksen, ei tarvisi yhtään pelätä eikä jännittää... Olen ollut ennenkin nukutuksessa ja kokemus on ollut erittäin positiivinen. Puudutuksesta en valitettavasti todellakaan voi sanoa samaa. | Nukuksessa on aina olemassa se riski, ettei herää siitä enään, siksi siihen ei ihan hepposista syistä lähdetä. Parasta olisi vain yrittää selättää pelko. Tietty voit nukutuksen pyytää, mutta sitten operaatio varmasti siirtyy kauemmaksi ja tulee kalliimmaksi. Itse en missään nimessä suostuisi nukutukseen hammasoperaation takia!
| |
| | |
18.05.11, 12:59
|
#79 (linkki)
| | (Vierailija) | perkll..
Tää on jotain ihan hirveetä.... 4 päivää sitten poistettu viisuri alhaalta leikkausksella.. tänään kävin näyttämässä,kun oli vaan kipi pahentunut,, siellä joku venäläinen harjottelija eikä se mitään tajunut.. sano vaan että tulehtunut on,anto suuvettä ja sano että normaalia on..kuinka normaalia on että kipu vaan pahenee päivä päivältä.. syön jo nyt 800 buranaa kun leipää.. 2tunnin yö unet ei ihan riitä ,kun töissäkin pitäs käydä.. kyllä vit..a.............
| |
| | |
18.05.11, 13:02
|
#80 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Penelope Kirjoitanpahan nyt minäkin omista kokemuksistani tänne.
Yksi alaviisaudenhampaistani poistettiin kuukausi sitten särkypäivystyksessä.
Hammaslääkärikammoisena operaatio (repiminen) pelotti todella paljon etukäteen. Hammaslääkärini oli kuitenkin mitä mukavin, selitti koko ajan mitä hän tekee ja vaikka repiminen kestikin yli puoli tuntia (oli tiukassa, sitten jäi vielä juuri sisään jne.), ei minulle jäänyt mitään kammoa.
Hammaslääkäri määräsi 10 päivän penisilliini-kuurin ja lähetti kotiin. Parin päivän jälkeen sain allergiareaktion penisilliinista, suu ja nielu oli täynnä aftoja ja epämääräisiä kellukoita, ikenet turposivat ja verestivät. Kipu oli hirveä, jopa veden juominen teki kipeää. Kuuden päivän jälkeen jouduin menemään uudestaan särkypäivystykseen eri lääkärille, joka käski lopettamaan kuurin, mutta ei määrännyt mitään tilalle. Heti seuraavana päivänä oireet alkoivat pikkuhiljaa helpottamaan, mutta kun ne oireet helpottuivat, paheni viisaudenhampaan poiston jälkeinen "kuoppa". Kuopasta alkoi tulla pahanmakuista nestettä, sekä se haisi pahalle. Siedin tätä toisen viikon, jonka jälkeen soitin hammaslääkäriin kysyäkseni neuvoja, mutta sieltä todettiin vain, että se on ihan normaali jälkireaktio, "kuoppa" puhdistaa itse itseään.
Sen jälkeen jouduin syömään yksi tai kaksi 600 buranaa päivässä särkyyn, mutta kipu kuitenkin pysyi pääasiassa aidoissa. Sitten kipu meni siihen pisteeseen asti, etten pystynyt enää aukaisemaan suuta kunnolla, en pystynyt pesemään hampaitani, enkä syömään kunnolla (ruoat piti hienontaa kuin pikkulapselle).
Tänään kävin sitten hammaslääkärissä tarkistuttamassa nämä jälkioireet, jolloin voivottelivat, että eihän tämä kyllä kunnossa ole. Huuhtelivat ja laittoivat jonkun lääketyynyn "kuopan" päälle, määräsivät uuden, kuulemma huomattavan vahvan antibioottikuurin ja lisää buranaa.
Katsotaan mitä nyt sitten tapahtuu..Mutta valitettavasti minun kohdallani operaatiosta on kuukausi, enkä ole sen jälkeen normaalia päivää nähnyt. :/ Ensi kuussa pitäisi mennä poistattamaan seuraava viisaudenhammas, enkä kyllä riemusta kiljuen ole menossa. | hui,kuulostaa aika pahalta..mä taidan mennä yksityiselle seuraavaksi jos nää olot ei parane..
| |
| | |
02.11.11, 22:19
|
#81 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja mmnnn Haluaisin tietää minkä suuruisesta operaatiosta on kyse, jos viisaudenhampaan joutuu poistamaan kirurgi? Mulla 1 hammas ei mahdu tulemaan ja jouduttaisiin siis poistamaan kirurgisesti. Onko sairaslomalle tarvetta, onko kivuliasta puudutuksesta huolimatta, kauheaa verenvuotoa? Kauanko kestää? | Itellä kesti viisarin leikkely 30min kaikkinensa. 45min pidin tuppoa suussa ja verta syljeskelin vielä seuraavana päivänä. En ottanut saikkua, mut jos teet fyysistä työtä, niin ota ehdottomasti. Röökiä ei kannata polttaa, koska paranemisprosessi on silloin pidempi. Itse operaatio ei sattunut. Kun puudutus hävisi, niin kyllä kylmähauteelle ja särkylääkkelle oli tarvetta. Lopputulos hyvä, eikä vaivaa enää viisarit. :)
| |
| | |
09.02.12, 10:44
|
#82 (linkki)
| | (Vierailija) | poisto kaksi pivää sitten
Itseltäni poistettiin kaksi viisaudenhammasta pari päivää sitten. Alapuolen hammas oli vaativa, se piti poistaa kirurgisesti, pilkkoa pienempiin osiin ja lopuksi lääkäri laittoi tikit. Itse operaatio ei sattunut lainkaan ja kesti tasan tunnin. Ylähampaan poistoon kului n. 10min ja loppuaika kului vaativaan alahampaaseen. Sain jo hammaslääkärissä 800mg buranaa, antibiootin ja desinfioivaa suuvettä. Näille kaikille sain myös reseptit ja kaksi päivää sairaslomaa. Lääkäri kehotti vielä ottamaan lisäksi 500mg Panadolia, jos ei pelkkä burana riitä. Ja kielsi liikunnan 5 päivän ajalta, sillä kaikki hampaiden vakavammat ongelmat heijastuvat suoraan sydämeen ja jos hampaaseen tulee tulehdus, voi se aiheuttaa myös sydänlihaksen tulehduksen, jos pulssi nousee korkealle raskaan liikunnan aikana ja sydän rasittuu tarpeeksi. Poski on vähän turvonnut vielä, syöminen hankalaa ja öisin särkyä on ollut hieman. Mutta uskon, että tämä paranee melko nopeasti.
| |
| | | | |